ابجد

/~abjad/

    the arabic numerical alphabet

پیشنهاد کاربران

نباتیان قومی بوده اند سبزی خوار و نوشتن نام آنان به نبطیان یک خطای بزرگ در ادبیات فارسی می باشد. نوشتار و تلفظ اصلی و ریشه ای نام قوم فینیقی هم به زبان یونانی و با حروف لاتین به شکل زیر می باشد : Po niki
...
[مشاهده متن کامل]
ion با تلفظ پو نیکی ایون به زبان فارسی قدیمی ( یعنی قبل پیدایش خط اوستایی و زرتشت ) به معنای جویندگان نیکی ها. پیدایش حروف ابجد و بازی با حروف و اعداد در حکمت و عرفان دین اسلام در میدان رقابت با بازی کابالا در حکمت و عرفان قوم یهود و اقوام مسیحی به پیدایش رسیده و پا به میدان مبارزه گذاشته است. مصریان باستان به دو نوع روان ؛ یکی کا ( ka ) و دیگری با ( ba ) باور داشته اند که پس از مرگ هردو از کالبد جدا می شوند و یکی از آنها به عالم زیرین می رود و در آنجا در پیشگاه خدای اوزیری ( osiri ) میزان گناهان و ثواب های وی توسط ترازوی عدالت سنجیده می شوند و اگر کفه گناهان سنگین تر باشد، طعمه یک شغال سیاه رنگ می شود و وجودش از پهنه هستی برای همیشه پاک میگردد و فنا می شود و دیگر از مادر متولد نمی گردد. در عوض اگر کفه ثواب های آن سنگین تر باشد به وی اجازه عبور و صعود و معراج به یکی از ستارگان خوشه ثریا داده میشود که در آنجا بتواند زندگی آسمانی خودرا در کمال سعادت آغاز نماید و تا زمان باز گشت به زمین و آغاز زندگی مجدد دنیوی در آنجا از کلیه لذت ها بهره مند باشد. یکی دیگر از روان ها پیش جسد باقی می ماند و وظیفه حفاظت و نگهداری و جلوگیری آن از فساد و تجزیه و تحلیل و تبدیل شدن بخاک به عهده می گیرد و خرد مندان مصری در آن اعصار دور دست در جهت کمک و یاری رساندن به این روان نگهبان ، تکنیک مومیائی را اختراع نموده و این چنین بخش اعظم انرژی جسمانی و حسی و فکری و خیالی آن قوم باستانی بر اساس این بینش و باور باطل به هدر رفته است. واژه osiri با تلفظ اوزیری یا پائینی در اصل و ریشه فارسی می باشد در مقایسه با لقب فرمانروایان مصری یعنی phrao بصورت مفرد با تلفظ فرااو که بازهم یک واژه فارسی است و به معنای او ماورایی یا بالائی می باشد. حکیمان و عارفان قوم یهود در طی اقامت اسارت وار چهار صد ساله خود در مصر ، با آن باور آشنا گردیده و با اضافه نمودن کلمه نفی لا ( la ) بصورت پسوند به دو روان کا و با به شکل کابالا ( ka ba la ) ، آن باور باطل را انکار و رد نموده اند که در نسل های بعدی به یک بازی سرگرم کننده با حروف و معادل عددی آنها در ریف حروف الفبا ، تبدیل شده و در زبان های عربی - فارسی به قباله ترجمه شده که به معنای سند می باشد و با معنی اصلی و ریشه ای آن مطابقت ندارد و چنین ترجمه ای بخصوص برای فارسی زبانان از اول تا به امروز گمراه کننده بوده است .

کوتاه ترین و ساده ترین راه شاید ابجد زیر باشد :
آ ( و علامت ء روی سر الف یعنی همزه ) هردو معادل ۱ و الف معادل ۲ و ب معادل ۳ و الا آخر تا ی معادل ۳۳. این سیستم را می توان " آ ا ب پ " یا ابجد فارسی نامید. آنگاه صِوَر هشتگانه هرکدام یک کلمه چهار حرفی خواهند بود باضافه یک صورت یک حرفی یعنی حرف ی. در این بازی واژه الله اول به شکل ال اله تجزیه می شود و سپس معادل عددی آن به شکل زیر در خواهد آمد : جمع اعداد ۲ و ۲۸ و ۲ و ۲۸ و ۳۲ که مساوی خواهد شد با عدد ۹۲. آنگاه دورقم عدد ۹۲ را می توان با هم جمع نمود و به عدد ۱۱ رسید که معادل اا ( الف الف ) خواهد بود و مخفف مفاهیم ازلی و ابدی. و یا حروف اول دو عبارت ال اول و ال آخر . این بازی از لحاظ سادگی می تواند در میدان رقابت با بازی کا با لای حکمت و عرفان قوم یهود و اقوام مسیحی گوی سبقت را از دست آنان برباید. عدد ۹۲ را می توان با حروف لاتین به شکل IB نوشت و حرف I در زبان انگلیسی ضمیر اول شخص مفرد یعنی من می باشد و معاول عددی حرف B در ردیف حروف الفبای لاتین ۲ . نتیجه من دو تا می باشم. یکی خودم و دیگری نیم زوج خودی و بنیادی و آغازین و ازلی و ابدی و ملکوتیم با جنسیت معکوس. اگر مرد باشم ، نیم زوج ملکوتی و غیبی ام یک زن می باشد و اگر زن باشم، یک مرد. دو حرف لاتین IB را می توان از سمت راست و به زبان فارسی به شکل بی تلفظ نمود. پیشوند بی در زبان یونانی به معنای دو تا می باشد و نه به معنای یک فرد انسانی دو جنسیتی. خلاصه اینکه ستاره من در ازل و برای همیشه با ستاره خودی دیگری جفت و پیوند خورده است و جفت و پیوند با این ستاره دنیوی ( همسرم ) اقبال نهائی و غائی من و او نمی باشد. نکته مهم در این سیستم فارسی این است که تعداد حروف الفبا ۳۲ تا نمی باشد بلکه ۳۳ تا.
...
[مشاهده متن کامل]

زیرا حرف آ یک حرف مستقل است و مخفف واژه آغاز آفرینش و شروع سفر مقطعی و نزولی و صعودی محتوای کیهان بین نظام احسن آفرینش مبداء و معاد می باشد و لذا از طریق کلاه گذاشتن روی سر حرف الف آفریده نشده است.


صور هشتگانه حروف جُمل که با نام اولین صورت ( ابجد ) معروف است. ترتیب حروف ( صامت: بی صدا ) در این نسق همان ترتیب عبری – آرامی است و این امر مؤید آن است که عرب، الفبای خود را از آنان ( به وساطت نبطیان ) اقتباس کرده است. [۱]
...
[مشاهده متن کامل]

حروف اَبجَد شیوه ای برای مرتب سازی حروف زبان عربی است که بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مرتب شده اند. گاهی از این شیوه در شماره گذاری موارد یا صفحات به کار می رود.
حروف ابجد به این شرحند: �الف، ب، ج، د، ه، و، ز، ح، ط، ی، ک، ل، م، ن، س، ع، ف، ص، ق، ر، ش، ت، ث، خ، ذ، ض، ظ، غ�. و اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ به بیست و هشت حرف تقسیم شده است.
برای آسانی ازبر کردن ترتیب این حروف، هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می شوند. این واژه ها عبارت اند از: �اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ�[۲] از الفبای ابجد برای متناظر کردن اعداد و واژه ها نیز استفاده می شود. به این ترتیب که برای هر حرف واژه ای که بخواهند به عدد تبدیلش کنند، عدد متناظر را از جدول زیر برمی دارند و اعداد به دست آمده را جمع می زنند. برای نمونه در این روش، واژهٔ �علی� برابر با �۱۱۰� می شود همچنین �یاعلی� برابر با ۱۲۱ می باشد.
همزه ( أ ) و الف ( ا ) هر یک را به عدد ۱ حساب می کنند و حروفاتی که به واسطه تشدید مکرر است، یک حرف محاسبه می شوند؛ مثلاً کلمه فَعّال را ۱۸۱ می گیرند؛ چون ف ۸۰، ع ۷۰، ا ۱ و ل ۳۰ است. استثنائاً لام مشدد کلمه الله را دو حرف حساب می کنند. بنا بر این اللّه ۶۶ می شود؛ چون ا ۱، ل ۳۰، ل ۳۰ و ه ۵ است. به همین جهت اللّه را در کتابت با تشدید نمی نویسند؛ چون لام مکرر است و تشدید ندارد. حساب کلماتی همچون اله و رحمن صورت مکتوب است؛ نه ملفوظ ( الاه و رحمان ) . از این رو اله عدد ۳۶ خواهد بود و رحمن ۲۹۸. [۳]
برخی افراد برای این شماره ها ویژگیهای فراطبیعی قائلند.
کاربرد [ویرایش]
الف ) صفحه های مقدمهٔ بعضی از کتاب ها را با این عددها شماره گذاری می کنند.
ب ) تاریخ وقایع مهم را با ترکیب حروف ابجد به صورت یک کلمه یا یک عبارت یا یک جملهٔ معنی دار یا شعر در می آورند که به خاطر سپردن آن کلمه یا عبارت یا آن جمله یا شعر، تاریخ مزبور را حساب می کنند.
ج ) در موسیقی پس از اسلام، در ثبت اصوات و دساتین از حروف ابجد استفاده شده است. برای نمونه نغمه های دستگاه شور با حروف ابجد عبارت بوده اند از: �یح یه یب ی ح ه ج ا� و فاصله ها و ابعاد آن ها: �ط ط ج‍ ج‍ ط ج‍ ج� که در موسیقی امروز به ترتیب نت های سل، لاکرن، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا و سل را تشکیل می دهند. [۴]
د ) گاهی در نوشتن، برای جدا کردن مطالب مختلف از یکدیگر، آنها را با حروف ابجد مشخص می کنند. مثلاً در همین جا برای جدا کردن کاربردهای حروف ابجد، آنها را با حروف الف، ب، ج و … مشخص کردیم.
حروف ابجد کبیر:
الف ب ج د ه‍ و ز ح ط ی ک ل م ن س ع ف ص ق ر ش ت ث خ ذ ض ظ غ
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۲۰ ۳۰ ۴۰ ۵۰ ۶۰ ۷۰ ۸۰ ۹۰ ۱۰۰ ۲۰۰ ۳۰۰ ۴۰۰ ۵۰۰ ۶۰۰ ۷۰۰ ۸۰۰ ۹۰۰ ۱۰۰۰
|}
پانویس [ویرایش]
↑ فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
↑ مصاحب، غلامحسین، و دیگران. دایرةالمعارف فارسی. مدخل �ابجد�. ص ۵.
↑ مهر تابان، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ( سید محمدحسین طباطبائی ) ، سید محمدحسین حسینی طهرانی، مشهد، ۱۴۲۱ ق.
↑ ستایشگر، مهدی. واژه نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد اوّل. چاپ دوّم. تهران: اطلاعات، ۱۳۸۱. ص۳۷۵. ISBN 964 - 423 - 305 - 0.
پیوند به بیرون [ویرایش]
محاسبه ی آنلاین کلمات به ابجد ( بدون نیاز به دانلود و نصب نرم افزار )
دانلود نرم افزار ابجد ۱. ۵
دانلود نرم افزار ابجد
محاسبه خودکار حروف ابجد
کتاب سر المستتر اثر شیخ بهایی
یکی از کاملترین برنامه های محاسبه ابجد، نسخه 3
رده ها: الفبا خط عربی عدد نویسه
قس عربی
صور هشتگانه حروف جُمل که با نام اولین صورت ( ابجد ) معروف است. ترتیب حروف ( صامت: بی صدا ) در این نسق همان ترتیب عبری – آرامی است و این امر مؤید آن است که عرب، الفبای خود را از آنان ( به وساطت نبطیان ) اقتباس کرده است. [۱]
حروف اَبجَد شیوه ای برای مرتب سازی حروف زبان عربی است که بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مرتب شده اند. گاهی از این شیوه در شماره گذاری موارد یا صفحات به کار می رود.
حروف ابجد به این شرحند: �الف، ب، ج، د، ه، و، ز، ح، ط، ی، ک، ل، م، ن، س، ع، ف، ص، ق، ر، ش، ت، ث، خ، ذ، ض، ظ، غ�. و اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ به بیست و هشت حرف تقسیم شده است.
برای آسانی ازبر کردن ترتیب این حروف، هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می شوند. این واژه ها عبارت اند از: �اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ�[۲] از الفبای ابجد برای متناظر کردن اعداد و واژه ها نیز استفاده می شود. به این ترتیب که برای هر حرف واژه ای که بخواهند به عدد تبدیلش کنند، عدد متناظر را از جدول زیر برمی دارند و اعداد به دست آمده را جمع می زنند. برای نمونه در این روش، واژهٔ �علی� برابر با �۱۱۰� می شود همچنین �یاعلی� برابر با ۱۲۱ می باشد.
همزه ( أ ) و الف ( ا ) هر یک را به عدد ۱ حساب می کنند و حروفاتی که به واسطه تشدید مکرر است، یک حرف محاسبه می شوند؛ مثلاً کلمه فَعّال را ۱۸۱ می گیرند؛ چون ف ۸۰، ع ۷۰، ا ۱ و ل ۳۰ است. استثنائاً لام مشدد کلمه الله را دو حرف حساب می کنند. بنا بر این اللّه ۶۶ می شود؛ چون ا ۱، ل ۳۰، ل ۳۰ و ه ۵ است. به همین جهت اللّه را در کتابت با تشدید نمی نویسند؛ چون لام مکرر است و تشدید ندارد. حساب کلماتی همچون اله و رحمن صورت مکتوب است؛ نه ملفوظ ( الاه و رحمان ) . از این رو اله عدد ۳۶ خواهد بود و رحمن ۲۹۸. [۳]
برخی افراد برای این شماره ها ویژگیهای فراطبیعی قائلند.
کاربرد [ویرایش]
الف ) صفحه های مقدمهٔ بعضی از کتاب ها را با . . .

رموز بین خدا و رسولانش
صور هشتگانه حروف جُمل که با نام اولین صورت ( ابجد ) معروف است. ترتیب حروف ( صامت: بی صدا ) در این نسق همان ترتیب عبری – آرامی است و این امر مؤید آن است که عرب، الفبای خود را از آنان ( به وساطت نبطیان ) اقتباس کرده است. [۱]
...
[مشاهده متن کامل]

حروف اَبجَد شیوه ای برای مرتب سازی حروف زبان عربی است که بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مرتب شده اند. گاهی از این شیوه در شماره گذاری موارد یا صفحات به کار می رود.
حروف ابجد به این شرحند: «الف، ب، ج، د، ه، و، ز، ح، ط، ی، ک، ل، م، ن، س، ع، ف، ص، ق، ر، ش، ت، ث، خ، ذ، ض، ظ، غ». و اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ به بیست و هشت حرف تقسیم شده است.
برای آسانی ازبر کردن ترتیب این حروف، هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می شوند. این واژه ها عبارت اند از: «اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ»[۲] از الفبای ابجد برای متناظر کردن اعداد و واژه ها نیز استفاده می شود. به این ترتیب که برای هر حرف واژه ای که بخواهند به عدد تبدیلش کنند، عدد متناظر را از جدول زیر برمی دارند و اعداد به دست آمده را جمع می زنند. برای نمونه در این روش، واژهٔ «علی» برابر با «۱۱۰» می شود همچنین «یاعلی» برابر با ۱۲۱ می باشد.
همزه ( أ ) و الف ( ا ) هر یک را به عدد ۱ حساب می کنند و حروفاتی که به واسطه تشدید مکرر است، یک حرف محاسبه می شوند؛ مثلاً کلمه فَعّال را ۱۸۱ می گیرند؛ چون ف ۸۰، ع ۷۰، ا ۱ و ل ۳۰ است. استثنائاً لام مشدد کلمه الله را دو حرف حساب می کنند. بنا بر این اللّه ۶۶ می شود؛ چون ا ۱، ل ۳۰، ل ۳۰ و ه ۵ است. به همین جهت اللّه را در کتابت با تشدید نمی نویسند؛ چون لام مکرر است و تشدید ندارد. حساب کلماتی همچون اله و رحمن صورت مکتوب است؛ نه ملفوظ ( الاه و رحمان ) . از این رو اله عدد ۳۶ خواهد بود و رحمن ۲۹۸. [۳]
برخی افراد برای این شماره ها ویژگیهای فراطبیعی قائلند.
کاربرد [ویرایش]
الف ) صفحه های مقدمهٔ بعضی از کتاب ها را با این عددها شماره گذاری می کنند.
ب ) تاریخ وقایع مهم را با ترکیب حروف ابجد به صورت یک کلمه یا یک عبارت یا یک جملهٔ معنی دار یا شعر در می آورند که به خاطر سپردن آن کلمه یا عبارت یا آن جمله یا شعر، تاریخ مزبور را حساب می کنند.
ج ) در موسیقی پس از اسلام، در ثبت اصوات و دساتین از حروف ابجد استفاده شده است. برای نمونه نغمه های دستگاه شور با حروف ابجد عبارت بوده اند از: «یح یه یب ی ح ه ج ا» و فاصله ها و ابعاد آن ها: «ط ط ج‍ ج‍ ط ج‍ ج» که در موسیقی امروز به ترتیب نت های سل، لاکرن، سی بمل، دو، ر، می بمل، فا و سل را تشکیل می دهند. [۴]
د ) گاهی در نوشتن، برای جدا کردن مطالب مختلف از یکدیگر، آنها را با حروف ابجد مشخص می کنند. مثلاً در همین جا برای جدا کردن کاربردهای حروف ابجد، آنها را با حروف الف، ب، ج و … مشخص کردیم.
حروف ابجد کبیر:
الف ب ج د ه‍ و ز ح ط ی ک ل م ن س ع ف ص ق ر ش ت ث خ ذ ض ظ غ
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۲۰ ۳۰ ۴۰ ۵۰ ۶۰ ۷۰ ۸۰ ۹۰ ۱۰۰ ۲۰۰ ۳۰۰ ۴۰۰ ۵۰۰ ۶۰۰ ۷۰۰ ۸۰۰ ۹۰۰ ۱۰۰۰
|}
پانویس [ویرایش]
↑ فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
↑ مصاحب، غلامحسین، و دیگران. دایرةالمعارف فارسی. مدخل «ابجد». ص ۵.
↑ مهر تابان، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ( سید محمدحسین طباطبائی ) ، سید محمدحسین حسینی طهرانی، مشهد، ۱۴۲۱ ق.
↑ ستایشگر، مهدی. واژه نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد اوّل. چاپ دوّم. تهران: اطلاعات، ۱۳۸۱. ص۳۷۵. ISBN 964 - 423 - 305 - 0.
پیوند به بیرون [ویرایش]
محاسبه ی آنلاین کلمات به ابجد ( بدون نیاز به دانلود و نصب نرم افزار )
دانلود نرم افزار ابجد ۱. ۵
دانلود نرم افزار ابجد
محاسبه خودکار حروف ابجد
کتاب سر المستتر اثر شیخ بهایی
یکی از کاملترین برنامه های محاسبه ابجد، نسخه 3
رده ها: الفبا خط عربی عدد نویسه
قس عربی
صور هشتگانه حروف جُمل که با نام اولین صورت ( ابجد ) معروف است. ترتیب حروف ( صامت: بی صدا ) در این نسق همان ترتیب عبری – آرامی است و این امر مؤید آن است که عرب، الفبای خود را از آنان ( به وساطت نبطیان ) اقتباس کرده است. [۱]
حروف اَبجَد شیوه ای برای مرتب سازی حروف زبان عربی است که بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مرتب شده اند. گاهی از این شیوه در شماره گذاری موارد یا صفحات به کار می رود.
حروف ابجد به این شرحند: «الف، ب، ج، د، ه، و، ز، ح، ط، ی، ک، ل، م، ن، س، ع، ف، ص، ق، ر، ش، ت، ث، خ، ذ، ض، ظ، غ». و اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ به بیست و هشت حرف تقسیم شده است.
برای آسانی ازبر کردن ترتیب این حروف، هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می شوند. این واژه ها عبارت اند از: «اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ»[۲] از الفبای ابجد برای متناظر کردن اعداد و واژه ها نیز استفاده می شود. به این ترتیب که برای هر حرف واژه ای که بخواهند به عدد تبدیلش کنند، عدد متناظر را از جدول زیر برمی دارند و اعداد به دست آمده را جمع می زنند. برای نمونه در این روش، واژهٔ «علی» برابر با «۱۱۰» می شود همچنین «یاعلی» برابر با ۱۲۱ می باشد.
همزه ( أ ) و الف ( ا ) هر یک را به عدد ۱ حساب می کنند و حروفاتی که به واسطه تشدید مکرر است، یک حرف محاسبه می شوند؛ مثلاً کلمه فَعّال را ۱۸۱ می گیرند؛ چون ف ۸۰، ع ۷۰، ا ۱ و ل ۳۰ است. استثنائاً لام مشدد کلمه الله را دو حرف حساب می کنند. بنا بر این اللّه ۶۶ می شود؛ چون ا ۱، ل ۳۰، ل ۳۰ و ه ۵ است. به همین جهت اللّه را در کتابت با تشدید نمی نویسند؛ چون لام مکرر است و تشدید ندارد. حساب کلماتی همچون اله و رحمن صورت مکتوب است؛ نه ملفوظ ( الاه و رحمان ) . از این رو اله عدد ۳۶ خواهد بود و رحمن ۲۹۸. [۳]
برخی افراد برای این شماره ها ویژگیهای فراطبیعی قائلند.
کاربرد [ویرایش]
الف ) صفحه های مقدمهٔ بعضی از کتاب ها را با . . .

صور هشتگانه حروف جُمل که با نام اولین صورت ( ابجد ) معروف است. ترتیب حروف ( صامت: بی صدا ) در این نسق همان ترتیب عبری – آرامی است و این امر مؤید آن است که عرب، الفبای خود را از آنان ( به وساطت نبطیان ) اقتباس کرده است. [۱]
...
[مشاهده متن کامل]

حروف اَبجَد شیوه ای برای مرتب سازی حروف زبان عربی است که بر پایه الفبای اولیه خط فنیقی مرتب شده اند. گاهی از این شیوه در شماره گذاری موارد یا صفحات به کار می رود.
حروف ابجد به این شرحند: «الف، ب، ج، د، ه، و، ز، ح، ط، ی، ک، ل، م، ن، س، ع، ف، ص، ق، ر، ش، ت، ث، خ، ذ، ض، ظ، غ». و اعداد ۱ تا ۱۰۰۰ به بیست و هشت حرف تقسیم شده است.
برای آسانی ازبر کردن ترتیب این حروف، هر چندتا حرف پیاپی به شکل واژه در آمده و تلفظ می شوند. این واژه ها عبارت اند از: «اَبْجَدْ - هَوََّزْ - حُطّی - کَلَمَنْ - سَعْفَصْ - قَرَشَتْ - ثَخَِّذْ - ضَظِغْ»[۲] از الفبای ابجد برای متناظر کردن اعداد و واژه ها نیز استفاده می شود. به این ترتیب که برای هر حرف واژه ای که بخواهند به عدد تبدیلش کنند، عدد متناظر را از جدول زیر برمی دارند و اعداد به دست آمده را جمع می زنند. برای نمونه در این روش، واژهٔ «علی» برابر با «۱۱۰» می شود همچنین «یاعلی» برابر با ۱۲۱ می باشد.
همزه ( أ ) و الف ( ا ) هر یک را به عدد ۱ حساب می کنند و حروفاتی که به واسطه تشدید مکرر است، یک حرف محاسبه می شوند؛ مثلاً کلمه فَعّال را ۱۸۱ می گیرند؛ چون ف ۸۰، ع ۷۰، ا ۱ و ل ۳۰ است. استثنائاً لام مشدد کلمه الله را دو حرف حساب می کنند. بنا بر این اللّه ۶۶ می شود؛ چون ا ۱، ل ۳۰، ل ۳۰ و ه ۵ است. به همین جهت اللّه را در کتابت با تشدید نمی نویسند؛ چون لام مکرر است و تشدید ندارد. حساب کلماتی همچون اله و رحمن صورت مکتوب است؛ نه ملفوظ ( الاه و رحمان ) . از این رو اله عدد ۳۶ خواهد بود و رحمن ۲۹۸. [۳]
برخی افراد برای این شماره ها ویژگیهای فراطبیعی قائلند.
کاربرد
الف ) صفحه های مقدمهٔ بعضی از کتاب ها را با این عددها شماره گذاری می کنند.
ب ) تاریخ وقایع مهم را با ترکیب حروف ابجد به صورت یک کلمه یا یک عبارت یا یک جملهٔ معنی دار یا شعر در می آورند که به خاطر سپردن آن کلمه یا عبارت یا آن جمله یا شعر، تاریخ مزبور را حساب می کنند.
ج ) در موسیقی پس از اسلام، در ثبت اصوات و دساتین از حروف ابجد استفاده شده است. برای نمونه نغمه های دستگاه شور با حروف ابجد عبارت بوده اند از: «یح یه یب ی ح ه ج ا» و فاصله ها و ابعاد آن ها: «ط ط ج‍ ج‍ ط ج‍ ج» که در موسیقی امروز به ترتیب نت های سل، لاکرن، سی بمل، دو، رکرن، می بمل، فا و سل را تشکیل می دهند. [۴]
د ) گاهی در نوشتن، برای جدا کردن مطالب مختلف از یکدیگر، آنها را با حروف ابجد مشخص می کنند. مثلاً در همین جا برای جدا کردن کاربردهای حروف ابجد، آنها را با حروف الف، ب، ج و … مشخص کردیم.
حروف ابجد کبیر:
الف ب ج د ه‍ و ز ح ط ی ک ل م ن س ع ف ص ق ر ش ت ث خ ذ ض ظ غ
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۲۰ ۳۰ ۴۰ ۵۰ ۶۰ ۷۰ ۸۰ ۹۰ ۱۰۰ ۲۰۰ ۳۰۰ ۴۰۰ ۵۰۰ ۶۰۰ ۷۰۰ ۸۰۰ ۹۰۰ ۱۰۰۰
حروف ابجد صغیر:
الف ب ج د ه‍ و ز ح ط ی ک ل م ن س ع ف ص ق ر ش ت ث خ ذ ض ظ غ
۱ ۲ ۳ ۴ ۵ ۶ ۷ ۸ ۹ ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۲ ساقط ۱۰ ۸ ۶ ۴ ۸ ساقط ۴ ۸ ساقط ۴ ۸ ساقط ۴
پانویس
↑ فرهنگ فارسی، محمد معین، انتشارات امیر کبیر، تهران، ۱۳۷۵
↑ مصاحب، غلامحسین، و دیگران. دایرةالمعارف فارسی. مدخل «ابجد». ص ۵.
↑ مهر تابان، یادنامه و مصاحبات تلمیذ و علامه ( سید محمدحسین طباطبائی ) ، سید محمدحسین حسینی طهرانی، مشهد، ۱۴۲۱ ق.
↑ ستایشگر، مهدی. واژه نامهٔ موسیقی ایران زمین جلد اوّل. چاپ دوّم، تهران: اطلاعات، ۱۳۸۱، ISBN 964 - 423 - 305 - 0، ‏ص۳۷۵.
پیوند به بیرون
دانلود نرم افزار ابجد 1. 5
محاسبه ی آنلاین کلمات به ابجد ( بدون نیاز به دانلود و نصب نرم افزار )
دانلود نرم افزار ابجد
محاسبه خودکار حروف ابجد
کتاب سر المستتر اثر شیخ بهایی

بپرس