مترجم

دیکشنری
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

امامزاده مادر زلیخا دره شهر

پیشنهاد کاربران درباره معنی امامزاده مادر زلیخا دره شهر

احمد لطفی ٢٣:٢٤ - ١٣٩٦/٠٥/٠٩
مادر زلیخا(ع) ازنوادگان عارف و اصل و مروج تفکر تشیع سیدعلی سیاهپوش

احمد لطفی ١٤:٢٢ - ١٣٩٦/٠٥/١٠
در اردبیل و عتبات عالیات و نهایت در شهر دزفول بوده است. سید علی سیاهپوش به خاطر اخلاص و علاقه ی شدید به حصرت امام حسین (ع) و شاید به خاطر ستم های مغول و تاتار که به سرزمین مسلمین خصوصا" ایران وارد کرده بودند ، هماره سیاهپوش وعزادار بودند . به همین خاطر سادات و پیروان اورا سیاهپوش می گویند .
سیدعلی سیاهپوش نوه ی شیخ صفی الدین اردبیلی و فرزند شیخ صدرالدین بوده است ، که ابتدا در اردبیل زندگی می کند ولی در سفری که به عنوان خادم الحسین به زیارت ائمه اطهار(ع) در عراق می رود . زمانیکه به زیارت حضرت امام موسی الکاظم(ع) رفته است شب خواب صادقه ای می بیند واز طرف پیامبر اسلام و امام محمدتقی(ع) مآموریت می یابد که به دزفول برود و مردم آن سامان را به را ه راست اسلام ناب و تشیع سرخ علوی هدایت نماید و آنها را از رفتار خرافه پرستی و گمراهی و عدم خداترسی راهنمایی و ارشاد وآگاه کند.( ادامه دارد )

احمد لطفی ١٨:٣٦ - ١٣٩٦/٠٥/١٠
آنچه ازتاریخ بر می آید ، دغدعه ی صوفیان و عارفان پاکدل صفوی و پیروان صادق آنها خصوصا"هفت طایفه ای که شاه اسماعیل صفوی را یاری دادند که طومار خلیفه گری عثمانی و حاکمیت ترکان مغول و تا تار و اعقاب سلسله های غزنوی و سلجوقی و خوارزمشاهی را که به نوعی در این کشور جولان داده بودند ، را تحت نفود مذهب تشیع و استقلال کامل و تا حدودی احیا گر حاکمیت ایرانیان و رساندن مرزها به حدود امپراطوری ساسانی ، همه دست به دست هم داده تا ازدریای راسخ دینان صفوی و مبارزات انها تا استقلال کامل ایران زبان تشکر و احترام را قائل شویم صرف نطر از عواقب تلخ نابودی و شکست و بی کفایتی اخرین پادشاه صفوی ، ولی ازحق نگدریم صفویه ارزوی آل بویه و زیاریان و حکومتهای جزیی که بر بخشهایی از ایران حکومت می کردند را تحقق بخشیدند که ایرانیان موالی و نوکر و الت دست اعراب نیستند به همین خاطر به قول ادوارد براون ؛ " ظهور صفویه علاوه برآنکه موجب استقرار ملیت ایران وبر قراری شاهنشاهی این کشور گشت ، بلکه سبب شد ؛ که این مملکت در مجمع ملل وارد شود و منشآء روابط سیاسی گردد [عالم ارای صفوی : به کوشش یداله شکری-مقدمه مصحح -صفحه۱۷-انتشارات بنیاد فرهنگ ایران: سال۱۳۵۰]

احمد لطفی ٠٠:١٠ - ١٣٩٦/٠٥/١١
در کتاب عالم آرای صفوی سیدسلطانعلی صفوی را با بیست و دونسل به امام موسی الکاظم (ع)می رساند . اما شجره ی سادات رود بند دزفول و سادات رود بند ساکن روستای فرهاد آباد دره شهر نسلشان به زید ابن امام علی ابن الحسین(ع) می رسد . درمقایسه ی این دو شجره نامه، می توان چنین نتیجه گیری کرد ، که عالم آرای صفوی جریان شیوخ و سادات صفوی را به امام موسی الکاظم ( ع) که رسانده بایک حساب سرانگشتی بیش از ۱۴۰۰ سال میشود.بنظر نگارنده به زید بن امام علی(ع) بن الحسین (ع)اتصال گردد ، منطقی تر به نظر می رسد چون اولا" دزفول نزدیک تر به عتبات عالیات است ثانیا" سادات رود بندی با قاطعیت و اظهار وداشتن شجره نامه، ودارا بودن شجره نامه از مراجع ذیصلاح خودرا ازنسل زید ابن علی ابن الحسین (ع) می دانند .از طرفی در بدره توشمالهای ان که معاصر با مادر زلیخا ویا با فاصله کمی به منطقه امده اند خود را ال حمزه یعنی جد خودرا حصرت حمژه ابن زید ابن علی ابن الحسین (ع) میدانند . پس باید اصلاح کرد که سید سلطانعلی سیاهپوش با ۲۲ نسل به زید ابن علی ابن الحسین ( ع) می رسد و شجره ای که سادات رودبندی شهرستان دره شهر در دست دارند ، گویای این حقیقت تاریخی است.

احمد لطفی ٠٠:٤٩ - ١٣٩٦/٠٥/١٢
افرادی که جزو طایفه زنگیشوند هستند خود را از نسل حمزه ابن موسی الکاظم میدانند و از میناب آمدند و اقوامشان در دزفول و شوش و آن حواشی زندگی می کنند خیلی از آنها با زبان عربی تکلم می نمایند و الحمزه بدره با گویش ترکیبی از" لکی و لری و کردی " شبیه بیره ای یا بدره ای یا مهکی سخن می گویند. اما سادات رود بندی لری تکلم می نمایند.
وجه تسمیه مایر زلیخا یا مادر زلیخا:
دزفولی ها در گو یش خویش به مادر می گویند ، ما یا مایر گویند . در بین منطقه سیمره به مردان موءمن و عارف " پیر " می گویند ، ولی به مردان پاک سیرت که سید وبا وجاهت و تقوی باشند ، بابا و رهبر می گویند ، و به زنان با تقوی و پاک سیرت " مادر " می گویند . از آنجا که امامزاده سیده زلیخا (ع) اهل دزفول و از نوادگان سیدسلطانعلی سیاهپوش بودند مردم به احترام سادات و همچنین برای آنکه نامش رابه آسانی تلفظ کنند ، نام وی را تلخیص نموده ، و می گویند " مار زلیخا" .وزنان و مردان متدین گاهی برای برآورده شدن حاجاتشان امامزاده مادر زلیخا را به جدش شاه رودبند قسم می دادند . نگارنده بارها شنیدم که ایشان را به شاه رودبند قسم داده اند و گفتند شما نواده شاه رودبند ی، مشکل و گرفتاری و نیاز ما را بر اورده فرما . برخی افراد ایلیاتی نیز در دوران ییلاق و قشلاق بارها این بانو را با چادر سفید دیده اند که در محوطه نزدیک قبر و سنگچین دور قبرش در حال نماز بوده است تا خواسته اند دقت کنند که این کیست نماز می خواند ، فوری غیب می شده است واز نظر پنهان می شده است .ازطرفی اگر فرد غیر سیدی به هدایای زوار میخواسته دستبرد به زنند ماری ظاهر میشده و افراد حرمت شکن رعب و وحشت سرتا پای وجودش را احاطه می کرد ، و از کار دزدی و دستبرد زدن دست می کشید . هیبت مادر زلیخا چنان بود که دزدها نمی توانستند به اشیاء و اموال دامدارها که در روادگاه ش به امانت می گذاشتند تا بعدا" آنها را ببرند ، دستبرد و تجاوز نمایند .
چرا برخی از مردم و اعقاب امامزاده معتقدند ، امامزاده مادر زلیخا سقف را قبول نمی کند؟
امامزاده پرورش یافته منطقه خوزستان و از منتظران مهدی موعود هستند ، همانطوری که شیخ زاهدگیلانی ، استاد و پدرزن شیخ صفی الدین اردبیلی سلسله صفوی و اعقاب آنه راه و حکومتی را بنیاد می کنند که نتیجه کار آنها متصل به حکومت مهدی خواهد شد . ( اقتباس از عالم آرای صفوی)و برخی حضرت امام خمینی ( ره ) را ازنسل حمزه این موسی الکاظم (ع) می دانند.
در خوزستان وشاید هم طبق روایتی آنها که علاقه دارند در نهضت جهانی حضرت مهدی( عج) شرکت نمایند . لذا معتقدند که قبرشان در فضای غیر سر پوشیده باشد و علامه شوشتری هم چنین وصیتی کرده است . ونگارنده قبلا" در کتابی مطالعه کرده است.

احمد لطفی ١١:٣٩ - ١٣٩٦/٠٥/١٤
سیری در شجره نامه سادات رود بندی از نسل امامزاده سیده مادر زلیخا رود بندی:
آنچه نگارنده از معمرین سادات شنیده است، نونهال و نوجوانی که همراه مادر زلیخا بوده، پسرش به نام شکراله ، بوده است . زمانی که ملک صفی الله حاکم پشته های لارت و زید وزرانگوش و سیکان ، آن کرامتها را از امامزاده مادر زلیخا می بیند که چه زن متدین و با تقوی وبا کرامتی است قسمت اعظم پشته سیکان تا حد پشته زرانگوش را به نام امامزاده و پسرش شکراله می نویسد .
اما در شجره نامه، نام شکراله ابن سید زید ابن سید سلطانعلی متوفی به سال ۸۰۶ ه ق
آمده است یعنی سید شکراله معاصر با سید اسماعیل صفوی بوده است گرچه این سخن باقدمت حدود پانصد سال پیش امدن سیده مادر زلیخا رود بند همنواست ، ولی با توجه به ورود ملکها در دوران نادرشاه افشار و اوایل زندیه به عقیده اینجانب صحت ندارد بلکه مادر زلیخا چهارده نسل پیش ودر دوران شاه عباس صفوی قول تقریبا" معتبری است ونام سید که تنها در شجره ذکر شده احتمالا با فرهنگ مردم سیمره همنواست ونام سادات رانمی برند و با لفظ عمومی سید شخص دارای اعتبار و موءمن از سادات را لقب می دهند یعنی سیدمحمد ابن سیدالسید همان سید شکر الله است و آخرین قول که میتواند دقیقتر باشد این است که امامزاده سیده مادرزلیخا مادر اله رود بندی بوده است وبه دوران کریم خان زند می رسد و شاید مادرش زلیخا و بومیان سیمره بجای شکرالله ، اله یا عله خطاب کرده اند . و بعداهمین سیداله یاسید شکر الهیا پسرش سید محمد در سال ۱۲۱۴ ه ق می رود شجره خانواده رود بندی خود را از مراجع ذیصلاح بدست می آورد. بنده قول سوم را به عقل نزدیکتر می بینم یعنی در حال حاضر شجره یکی از سادات که جوانی به نام سید یاسر است را به شرح زیر تا مادر زلیخا و شوهرش سید محمد ،ذکر می شود.
سید یاسر ابن سید علی ( قدم ) ابن سید علی اکبر ابن سید فرهاد ابن سید قلندر ابن سید محمد ابن سید اله ( سید شکراله) ابن سیده مادر زلیخا و سید محمد .
احتمالا سید اله ( سید شکر اله ) بعد از آنکه تشکیل خانواده داده است ، نام پدرش سید محمد را برنام فرزندش گذاشته است .
در حقیقت بااین ۹ نسل زمان حیات مادر زلیخا به دوران افشاریه و اوایل زندیه همنواست .(الله اعلم)

احمد لطفی ٠٠:٤٨ - ١٣٩٦/٠٥/١٥
مادر زلیخا قطعا در دوران افشاریه وشاید در حول و حوش فتنه افاعنه به منطقه آمده است . برخی می گویند سیده مادر زلیخا از دزفول امده و می خواسته به کربلا برود ویا از کربلا به این منطقه امده باشد باتوجه به محیط دزفول و خوزستان ونزدیکی اش به عتبات این دو قول ازنظر نگارنده عقلی نیست، که سیده به همراه فرزند و ندیمه اش از راه کوهستان بخواهد به عتبات مشرف شوند .به نظر می رسد امامزاده یا به خاطر فتنه افاغنه، وباتوجه به این که برخی از الحزه و اهالی میناب به بدره ودربند وزرانگوش آمده اند ایشان نیز در حواشی طایفه مالمیر در پشته سیکان و فرهاد اباد امروز اسکان می یابد و باچندماه سکونت آوازه ی تقوا وادب و عبادت عارفانه و کراماتی که داشته است ، اوازهی ایشان به گوش بزرگان منطقه می رسد . و رعایا خبر ورود یک خانواده کوچک در همسایگی طایفه مالمیر گزارش می شود. انطور که نوشته شد ملکصفی الله بازدید می کند و قصد تعرص می نماید که اسبهایشان کشته یافراری میشوند و سایر کرامات را که می بیند . این کرامت در سراسر سیمره و بدره امروز زبان به زبان مطرح می شود صفی الله هم به حرمت این بانوی پاک دامن همانطور که در پایین شجره نامه اعقابش یعنی نوه اش سیدمحمد ابن اله ( شکراله) ابتدا بطور شفاهی وبعدکتبی مرقوم میشود که پشته های سیکان ( فرهاد آباد) و دره شهر و حتی پشته زرانگوش را به این بانو و اعقابش وقف ویا هدیه می نماید واز انجا که تدینش بالابوده مردم سیمره را هم واداشته است که خمس مالشان و کشاورزیشان به ایشان و اعقابش واگذار نمایند تا در مصالح خود و اسلام هزینه نمایند چون تعداد۱۵ ابادی از آب سیکان استفاده می کرده اند. قول دیگر شاید عده ای از مردم این پشته ها شبیه پشته لارت و دربند و زرانگوش و دول گلاب و هرانر و...به احتمالی نصرانی یا کلیمی ویا رفتاری نامناسب که بادین اسلام و فرهنگ تشیع همنوایی نداشته است شاید ویا به احتمالی شبیه جدش سلطانعلی خوابی یا ماءموریتی پیدا کرده ومستقیما از عتبات به این منطقه امدهاست که اب نهر سیکان شبیه آب رودخانه دز است وبا این کرامتها که در خاندان انها حداقل از شیخ صفی الدین تا شیوخ وسادات صفوی کم نبوده اند کرامات و خدمات و تلاشها برای نجات و استقلال ایران چند قرن جهاد وریاضت را در پرونده خوددارند. ازجمله کرامات مهم که افراد ساکن پشته ها خصوصا پشته زرانگوش از ایشان به یاد دارند ، این است که ملک صفی الله بعد از انکه به اشتباه خود پی می برد مبلعی سکه زر و یکسری هدایا را به رعایای ان منطقه که از ندیمانش هستند میفرستد ، تا انها را به پشته سیکان ببرند در بین راه حواشی پشته یا تنگه زرانگوش تعدادی سکه را پنهان می کنند و فردی که این فتوا وعمل را انجام میدهد و می گوید او چه میداند که چند سکه هستند به حکم خدا اتش می گیرد الان رودگه ان معروف به زرخاموش است البته شاید توبه کرده و آتش البسه وبدنش خاموش شده ویا اینکه او سوخته تا دیگران حقیقت تقوی و کرامت و تدین و دانایی و قدرت وصلابت اورا مشاهده نمایند.( الله اعلم). اینها مطالبی است که معمرین در این باره فرموده اند وما اکنون انها را می نویسیم.

احمد لطفی ٠١:٣٧ - ١٣٩٦/٠٥/١٦
جریان سکه های دزدی که به موش تبدیل شدند و فردی که به دوستان همراهانش گفت؛ " هرکدام چند سکه بر داریم ، او( مار زلیخا) که نمی داند ملک صفی الله چند سکه برایش فرستاده است " آتش می گیرد و گویا می میرد و به او می گویند " زر خاموش " .

احمد لطفی ١٠:٤٧ - ١٣٩٦/٠٥/١٧
ملاقات تیمور لنگ گورکانی با سید سلطانعلی سیاهپوش :
تیمور گور کانی سه بار سید سلطانعلی سیاهپوش را ملاقات کرد .یکبار زمانی که در ابتدای حمله به ایران در پل روی آب جیحون شلاق جواهرنشانش از دستش افتاد و به آب افتاد ، وی حرکت نمی کرد و گفت ؛ " این نشانه خوبی نیست ، تا پیدا نشود حرکت نمی کنم بعد از مدتی معطلی فردی سیاهپوش را دید که از قبله بهسمت آنها می آید ، وقتی مشکل را شنید دست به آب رودخانه جیحون برد و آن تازیانه را به تیمور داد بوسی و به پیشان گداشت خیلی خوشحال شد و گفت درویش نامت چیست؟ سلطانعلی فرمود " دو بار دیگر مرا[ در دزفول و اردبیل]خواهی دید . واز نطرها پنهان شد
یکبار دیگر در اردبیل همدیگر را دیدند و سلطانعلی اسرای ترک را آزاد ک دو در دزفول نیز اسرای لک ولر وکرد را ازاد نمود و غذایی هم به تیمور گورکانی و همراهانش داد . که گویا بسیار لذیذ بوده است.

احمد لطفی ١٥:٠٠ - ١٣٩٦/٠٥/١٨
آزاد کردن اسرای لک و لر وکرد وترک و وابستگان آنها همه خصوصا" ترکها مرید و مشتاق سادات صفوی و گاه مشتاق و ساکن در بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی ، واملاکی که تیمور لنگ برای سید علی سیاهپوش و اعقاب وی وقف می نماید .در حقیقت از شیخ صفی تا سید علی سیاهپوش و بعد تا تشکیل حکومت دادن شاه اسماعیل صفوینوه شاه رودبند ، همین خوبی ها و شفاعتها و رابطه نزدیک و وحدت آفرین بین پیر ان طریقت صفوی و مریدان مشتاق در قالب قزلباش بوده است . و این وحدت سیاسی -مذهبی، به عنوان یک سرمایه اجتماعی ، بعدا" تشکیل امپراتوری صفوی شد ، واگر دبه پیش بینی استاد و پدر زن شیخ صفی الدین صفوی ، یعنی شیخ زاهد گیلانی توجه کنیم به نوعی قیام امام خمینی (ره) و اتصال حکومت صفوی واسلامی به انقلاب مهدی موعود (عج) سخن پخته ای زده است . بنابراین هم سادات صفوی و رودبندی و هم شجره امام خمینی (ره) که تشکیل حکومت داده اند ، بنابراین همه ی این سادات با سی و اندی واسطه به امامزاده حمزه ابن موسی الکاظم(ع) می رسند.

احمد لطفی ٠٠:٢٩ - ١٣٩٦/٠٥/٢٢
امامزاده سیده مادر زلیخا زنی عالمه وبا وجاهت و دارا ی کرامات بسیار بوده است ، دشمن دزد ،دروغگو ، افراد خیانتکار و اشخاص متجاوز به حقوق دیگران بوده است . تا آنجا که نگارنده مصاحبه و پرسش شفاهی از اشخاص گوناگون کرده است هرفرد دل شکسته ودرد مندی از او حاجتی و درخواستی داشته است ، اجابت نموده است. گاه افراد دامدار به گندم زارها و یا محصولات سادات صدمه وارد کرده است ، نفرین یا نجوا و استغاثه نوادگان این بانو با کمک از مادر جدشان ، دشمنان خود را با نفرین ، مجاب و گوشمالی و گاها" نابود کرده اند .

پیشنهاد شما درباره معنی امامزاده مادر زلیخا دره شهر



نام نویسی   |   ورود
معنی امامزاده مادر زلیخا دره شهر
کلمه : امامزاده مادر زلیخا دره شهر
اشتباه تایپی : hlhlchni lhnv cgdoh nvi aiv
عکس امامزاده مادر زلیخا دره شهر : در گوگل
بستن آگهی ها
زبان مارکت
خرید بلیط هواپیما
حقوق و دستمزد
افزونه دیکشنری و مترجم کروم
نرم افزاری مریم
فروشگاه آنالی