دراسه فی علامات الظهور

دانشنامه اسلامی

[ویکی فقه] دراسة فی علامات الظهور (کتاب). دراسة فی علامات الظهور و توضیح الواضحات من اشکل المشکلات به زبان عربی اثر سید جعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۳ ق) می باشد. اثر، درصدد بیان نشانه های ظهور امام زمان عجّل الله فرجه الشریف با روش ابتکاری در بخش اول و در بخش دوم به نقد و ارزیابی علمی کتاب های بیان الائمه و خطبه البیان پرداخته است.
هدف مولف از تدوین در پیش گفتار این گونه آمده: «که اثر موضوع نشانه های ظهور را مورد نقد و بررسی قرار می دهد که تا حد زیادی جنبه سلبی به خود گرفته؛ یعنی برخورد با علامات ظهور از زاویه ای که هیچ گونه تناسب و انسجامی با اهداف حقیقی آن ندارد.» و ظاهرا این مساله بدان جهت است که عده ای از منحرفان با استفاده سوء از احساسات منتظران مطالب کذب و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به مشتاقان امام عصر عجّل الله فرجه الشریف ارائه داده اند و مولف این اثر را در نقد آن ها تالیف نموده است. تالیف بخش اول به تاریخ رمضان ۱۴۲۱ ق و بخش دوم جمادی الثانی ۱۴۲۴ ق رقم خورده است.

[ویکی نور] دراسة فی علامات الظهور و توضیح الواضحات من اشکل المشکلات به زبان عربی اثر سید جعفر مرتضی عاملی(متولد 1363ق) می باشد.
اثر، درصدد بیان نشانه های ظهور امام زمان(عج) با روش ابتکاری در بخش اول و در بخش دوم به نقد و ارزیابی علمی کتاب های بیان الائمه و خطبه البیان پرداخته است.
هدف مولف از تدوین در پیش گفتار این گونه آمده: «که اثر موضوع نشانه های ظهور را مورد نقد و بررسی قرار می دهد که تا حد زیادی جنبه سلبی به خود گرفته؛ یعنی برخورد با علامات ظهور از زاویه ای که هیچ گونه تناسب و انسجامی با اهداف حقیقی آن ندارد.» و ظاهراً این مساله بدان جهت است که عده ای از منحرفان با استفاده سوء از احساسات منتظران مطالب کذب و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به مشتاقان امام عصر(عج) ارائه داده اند و مولف این اثر را در نقد آن ها تالیف نموده است.
تالیف بخش اول به تاریخ رمضان 1421ق و بخش دوم جمادی الثانی 1424ق رقم خورده است.
بسیاری از مردم در رویارویی با بحران ها و حوادث بزرگ و خطرناک، اهتمام زیادی به مسئله امام زمان(عج) و علامات ظهور دارند و به دنبال چیزی می گردند که روزنه ای از نور امید در دلشان بگشایند و گوشه ای از حوادثی را که در آینده دور و نزدیک به وقوع خواهد پیوست، بر ایشان بنمایاند. از این رو برخی از نویسندگان و اهل قلم را می بینیم که تلاش دارند، به این میل ظاهری پاسخ دهند و برای ترسیم حوادث آینده بر اساس فهمی که از متون موجود دارند، تلاش و کوشش می کنند. هر چند پناه بردن مردم به دین و متون دینی و نیز احساس آنان که پاسخ های درست بسیاری از خواسته های انسانی و نیز راه حل های ریشه ای مشکلات را که در رنج هستند، در اختیار دارد، بسیار پسندیده است. لیکن این مساله هر چند جنبه های مثبت بزرگی دارد؛ اما جنبه های منفی هم به همراه دارد. زیرا این موضوع، موضوعی است جالب و جذاب برای هواپرستان و مدعیان دورغین که درصددند با روش های گمراه کننده و با ادعاهایی که احساسات توده مردم را بر انگیخته و از اهتمام آنان به این گونه مسائل بهره بردار کنند.پس طبیعی است که آنان با جعل و وضع، زمینه پیش گویی های غیبی از آینده و علامات آخرالزمان که مردم آینده و سرنوشت خود را در آن می بینند، افزایش یابد. مولف در اثر حاضر، که از دو بخش جداگانه تشکیل یافته و هر کدام دارای فصول متعددی می باشند با ساماندهی مناسب توانسته به یک راه حل دست یابد که بتواند از یک سو تمامی جوانب منفی را تلافی کند و از سوی دیگر تلاش نماید، زمینه را برای ایفای نقش مثبت و موثر پیش گویی های غیبی امامان(ع) فراهم نماید.

[ویکی فقه] دراسه فی علامات الظهور (کتاب). دراسة فی علامات الظهور و توضیح الواضحات من اشکل المشکلات به زبان عربی اثر سید جعفر مرتضی عاملی (متولد ۱۳۶۳ ق) می باشد. اثر، درصدد بیان نشانه های ظهور امام زمان عجّل الله فرجه الشریف با روش ابتکاری در بخش اول و در بخش دوم به نقد و ارزیابی علمی کتاب های بیان الائمه و خطبه البیان پرداخته است.
هدف مولف از تدوین در پیش گفتار این گونه آمده: «که اثر موضوع نشانه های ظهور را مورد نقد و بررسی قرار می دهد که تا حد زیادی جنبه سلبی به خود گرفته؛ یعنی برخورد با علامات ظهور از زاویه ای که هیچ گونه تناسب و انسجامی با اهداف حقیقی آن ندارد.» و ظاهرا این مساله بدان جهت است که عده ای از منحرفان با استفاده سوء از احساسات منتظران مطالب کذب و تحریف شده ای را در قالب نشانه های ظهور به مشتاقان امام عصر عجّل الله فرجه الشریف ارائه داده اند و مولف این اثر را در نقد آن ها تالیف نموده است. تالیف بخش اول به تاریخ رمضان ۱۴۲۱ ق و بخش دوم جمادی الثانی ۱۴۲۴ ق رقم خورده است.
ساختار کتاب
بسیاری از مردم در رویارویی با بحران ها و حوادث بزرگ و خطرناک، اهتمام زیادی به مسئله امام زمان عجّل الله فرجه الشریف و علامات ظهور دارند و به دنبال چیزی می گردند که روزنه ای از نور امید در دلشان بگشایند و گوشه ای از حوادثی را که در آینده دور و نزدیک به وقوع خواهد پیوست، بر ایشان بنمایاند. از این رو برخی از نویسندگان و اهل قلم را می بینیم که تلاش دارند، به این میل ظاهری پاسخ دهند و برای ترسیم حوادث آینده بر اساس فهمی که از متون موجود دارند، تلاش و کوشش می کنند. هر چند پناه بردن مردم به دین و متون دینی و نیز احساس آنان که پاسخ های درست بسیاری از خواسته های انسانی و نیز راه حل های ریشه ای مشکلات را که در رنج هستند، در اختیار دارد، بسیار پسندیده است. لیکن این مساله هر چند جنبه های مثبت بزرگی دارد؛ اما جنبه های منفی هم به همراه دارد. زیرا این موضوع، موضوعی است جالب و جذاب برای هواپرستان و مدعیان دورغین که درصددند با روش های گمراه کننده و با ادعاهایی که احساسات توده مردم را بر انگیخته و از اهتمام آنان به این گونه مسائل بهره بردار کنند. پس طبیعی است که آنان با جعل و وضع، زمینه پیش گویی های غیبی از آینده و علامات آخرالزمان که مردم آینده و سرنوشت خود را در آن می بینند، افزایش یابد. مولف در اثر حاضر، که از دو بخش جداگانه تشکیل یافته و هر کدام دارای فصول متعددی می باشند با ساماندهی مناسب توانسته به یک راه حل دست یابد که بتواند از یک سو تمامی جوانب منفی را تلافی کند و از سوی دیگر تلاش نماید، زمینه را برای ایفای نقش مثبت و موثر پیش گویی های غیبی امامان علیه السّلام فراهم نماید. روش ایشان در اثر به کندوکاو درباره پیش گویی های ائمه در مورد نشانه های ظهور و تقسیم آن ها به قطعی و غیرقطعی و تفکیک میان روایات واقعی و ساختگی استوار است.
گزارش محتوا
در بخش اول به موضوع پیش گویی های غیبی ائمه علیه السّلام ، از علامات ظهور و موضع اتخاذ شده و موضعی که بایست در قبال آن اتخاذ شود، مولف پرداخته است و ایشان معتقد به این ضابطه عمومی است که می گوید، برای تمامی این احادیث حتی آن احادیثی هم که از نظر سند درست است، از اموری سخن می گوید که همه آن ها حتمی الوقوع نیست، بنابراین ممکن است، بعضی از آن ها به وقوع نپیوندد با این حال ما نمی توانیم آن را دقیقا معین کنیم، هر چند احتمال تحقق در روایاتی که سند آن صحیح است، قوی تر می باشد. سپس در ادامه، نشان های قطعی ظهور را به دو دسته محتوم و غیر محتوم تقسیم و روایات آن ها را ذکر و سپس به تحلیل این روایات با مساله بداء می پردازد و دیدگاه خود را در رابطه با این تقسیم بندی و بداء اظهار می دارد. در بخش دوم به ارائه دو نمونه از روایات و اخبار وارده و پیش گویی هایی که در اخبار ساختگی و تحریف شده، به صورت کاملا آشکاری نمایان است، پرداخته است. این دو، یکی کتاب بیان الائمه نوشته محمدمهدی نجفی و دیگری خطبه البیان منسوب به حضرت علی علیه السّلام است، می باشد. مولف در رابطه با کتاب اول پس از بررسی و نقد محتویات، این موضع گیری را اتخاذ می کند که یا این روایات پس از وقوع حوادث جعل شده یا آن موقع که علامات و نشانه های صریح و روشن آن نمایان شده است، ساخته و پرداخته شده اند. و در ادامه به بررسی و نقد خطبه معروف به خطیه البیان و مطالب کذب، باطل، نادرست و تحریف شده ای که برای اهداف پست و شیطانی وضع شده است، می پردازد، و در آخرهم به بررسی سند و متن خلاصه ای از روایات مربوط به جزیره خضراء که در جلد ۵۲ بحارالانوار علامه مجلسی ذکر شده، پرداخته است. و سند آن را مخدوش و متن آن را متناقض و دربردارنده تحریف قرآن می داند.
گزارش وضعیت
...

پیشنهاد کاربران

بپرس