باتیلار

دانشنامه آزاد فارسی

بایاتیلار
(یا: بایاتی) دوبیتی­ های شفاهی آذربایجان و از رایج ­ترین انواع ادبیات منظوم عامیانه در این سرزمین. بایاتی­ ها از نظر انسجام، شکل، وسعت مضمون، ترنم موسیقی و تموج ذوق و احساس در ردیف جذاب ­ترین و شورانگیزترین آثار بدیع ادبیات عامیانه جای می ­گیرند. عنوان بایاتی به احتمال زیاد از نام «بیات» یا «بایات» اخذ شده است. بایات­ ها (بیات­ ها) از جمله قبائل متعدد ترک بوده­ اند که در دوران­ های مهاجرت به آذربایجان آمده و در آنجا یک جانشین شده ­اند. دلیل دیگری که برای انتساب بایاتی به بایات­ ها وجود دارد این است که در موسیقی عامیانه ی آذربایجان نیز به نواهایی از قبیل افشاری و گرایلی برمی­ خوریم که عنوان آنها نیز از نام قبایل و اقوام ترک گرفته شده است. بنا بر دلایل و مستندات، این قوم از موسیقی و ادبیات غنی­ ای برخوردار بوده­اند که پس از کوچ و اسکان در این ناحیه، به مقیاس وسیعی شیوع یافته و بر موسیقی و ادبیات عامیانه­ ی نواحی هم­ جوار تاثیر گذاشته است. ما نشانه ­ی این تاثیر را در موارد زیاد و از آن جمله به­ صورت ظهور و بروز کلمه ی بیات در نام برخی از دستگاه­ های آواز ایرانی و نیز به­ صورت دستگاه آواز مستقلی به نام بیاتی در ترکیه مشاهده می­ کنیم.
نمون ه­های اولیه ­ی بایاتی ­ها در آغاز توسط سرایندگان و نوازندگانی که در ادبیات و موسیقی عامیانه ­ی آذربایجان به «عاشیق»اشتهار دارند، سروده شده­اند. از قرن 10 تا 13 هجری، به شعرا و عاشیق­ هایی مثل امانی، عزیزی، ساری عاشیق، صالح، مجروح، معصوم، بی­ کس، واقف، سالک و ذاکر برمی­ خوریم که نمونه­ های دست اول بایاتی­ های آنها در جُنگ­ ها و دست­ نویس­ های مربوط به ادوار فوق به جای مانده است. از این میان به­ خصوص بایاتی­ های عزیزی و ساری عاشیق در میان مردم دهان به دهان گشته و رواج عامه یافته است.
بایاتی­ هایی که اکنون به مقیاس وسیع در میان مردم رواج دارند حتی اگر سراینده­ شان هم معلوم باشد آن­ چنان در آنها دگرگونی رخ داده شده که به تملک گنجینه­ ی ادبیات شفاهی عموم مردم آذربایجان درآمده ­اند.
باباتی از چهار مصراع 7 هجایی تشکیل شده که مصرع­ های اول و دوم و چهارم در آن هم­ قافیه و مصرع سوم آزاد است.
منابع
http://yon.ir/t8Qdl http://yon.ir/R9FPg https://facenama.com/post/296138094 http://www.shabestan.ir/detail/News/154469

پیشنهاد کاربران

بپرس