گیم پلی غیرخطی

دانشنامه عمومی

روندبازی غیرخطی ( به انگلیسی: Nonlinear gameplay ) نوعی طراحی در روند بازی های ویدئویی است که به بازیکن اجازه می دهد مأموریت را به صورت دلخواه به اتمام برساند. در این روندبازی بازیکن می تواند مأموریت را به نحوه دلخواه خود به پایان برساند، یعنی این که در مأموریت های اصلی بازی به چه شیوه ای مأموریت به پایان برسد در اختیار بازیکن است. این حالت در مقابل گیم پلی خطی[ ۱] قرار می گیرد و کاملاً بر تضاد یکدیگرند، چون در روندبازی خطی، بازیکن هیچ اختیاری در نحوهٔ تمام کردن مأموریت ندارد و باید از روش از پیش تعین شده مأموریت را به اتمام برساند. یک بازی با گیم پلی غیرخطی با عناوین اوپن - وُرد و جعبه شنی شناخته می شود.
در بازی های با گیم پلی خطی، بازیکن قادر به تغییر پایان داستان بازی نمی باشد. در اکثر بازی های ویدئویی از گیم پلی خطی استفاده می شود چون طراحی بازی با این حالت از سایر حالت ها ساده تر است. به تازگی، خیلی از بازی ها شروع به تولید بازی با قابلیت «پایان های چندگانه» کردند برای اینکه هیجان و تمرکز بازی بیشتر شود.
امروزه خیلی از بازی ها فراتر از بازی با گیم خیلی خطی می روند به طوری به عنوان انشعاب روایت داستان شناخته می شود که بازیکن در آن می تواند چگونگی روند داستان را کنترل کند. در این نوع طراحی بعضی وقت ها به بازیکن انتخابی داده می شود تا شاخه ای از داستان بازی را دنبال کند. برای مثال مجموعه بازی های فال اوت که در سبک نقش آفرینی است و دارای مأموریت های متعدد است و اقدامات بازیکن در داستان بازی اثر می گذارد.
در این بازی بازیکن می تواند برای همیشه دیگر شخصیت ها را از دنیای مجازی حذف کند که با انجام دادن این عمل مأموریت ها و داستان بازی عوض می شود. اقداماتی که بازیکن در حالت انشعاب روایت داستان انجام می دهد ممکن است بلافاصله تغیرات را در بازی به وجود نیاورد. بازی با گیم پلی غیر خطی وقت و هزینهٔ بیشتری را صرف می کند تا به توسعه برسد چون حالت های متفاوتی برای به پایان رساندن بازی وجود دارد. در گیم پلی غیر خطی اگرچه بازیکن توانایی آزادانه عمل کردن را دارد ولی احتمال وجود باگ و خطا در بازی ممکن است دیده شود.
مرحله ها در یک بازی می تواند به صورت خطی یا غیرخطی باشد. در یک بازی با قابلیت مراحل خطی بازیکن فقط از یک مسیر مشخصی می تواند به سطح مورد نظر برسد. در مراحل غیرخطی بازیکن قادر است از مسیرهای چندگانه به سطح مورد نظر خود برسد و آن سطح را تمام کند.
عکس گیم پلی غیرخطی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

پیشنهاد کاربران

بپرس