برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.

فرهنگ

/farhang/

مترادف فرهنگ: دائره المعارف، قاموس، لغت نامه، مرجع، معجم، واژگان، واژه نامه، آداب دانی، ادب، تربیت، آموزش وپرورش، معارف، ادبیات، بینش، تمدن، خرد، دانش، علم، فرهیختگی، فضل، معرفت، معلومات
فرهنگ
ادب
فرهنگ باستانی مکزیک
اولمک
فرهنگ عظیم فرانسه
لاروس
فرهنگ فارسی از سروری
مجمع الفرس
فرهنگ فارسی به فارسی که محمد پادشاه ابن غلام محیی الدین آن را تالیف کرد
آنندراج
فرهنگ لغت
قاموس
فرهنگ لغت فرانسه
لاروس
فرهنگ لغت فرانسوی
لاروس
از فیلم های داریوش فرهنگ با بازی امین حیایی و بهرام رادان
رززرد
از فیلمهای داریوش فرهنگ با بازی امین حیایی | بهرام رادان و حدیث فولادوند
رز زرد
این کشور رتبه 175را در جهان به لحاظ فرهنگ و طبیعت دارد
سنگاپور
در فرهنگ رایانه کسی که با یک سیستم تعامل دارد و از آن استفاده می کند
کاربر
در فرهنگ روزنامه نگاری و ارتباطات | یکی از سبک های خبری است
هرم وارونه
ساخته داریوش فرهنگ با بازی مهدی هاشمی و آتیلا پسیانی
دیپلمات
ساخته داریوش فرهنگ با بازی نیکی کریمی | پرستویی و زنده یاد شکیبایی
روانی
ساخته داریوش فرهنگ با نقش آفرینی پرستویی | نیکی کریمی و مرحوم شکیبایی
روانی
ساخته دیگری از داریوش فرهنگ با بازی خسرو شکیبایی | نیکی کریمی و پرویز پرستویی
روانی
سریالی از حسن هدایت در دهه 70 با بازی عزت الله انتظامی | داریوش فرهنگ | رویا تیموریان و اسماعیل شنگله
محاکمه
سریالی ساخته داریوش فرهنگ با بازی ناصر ممدوح
راه شب
سریالی از حسن هدایت با بازی عز ت ا••• انتظامی | داریوش فرهنگ و مهناز افضلی
محاکمه
فیلمی از داریوش فرهنگ با بازی جمشید مشایخی | پرویز پورحسینی | آتیلا پسیانی و سوسن تسلیمی
طلسم
فیلمی از داریوش فرهنگ با بازی مهدی هاشمی و آتیلا پسیانی
دیپلمات
فیلمی از علیرضا رئیسیان با بازی داریوش فرهنگ و فاطمه معتمد آریا
سفر
فیلمی به کارگردانی علیرضا رئیسیان با بازی داریوش فرهنگ و فاطمه معتمد آریا
سفر
مهد تمدن و فرهنگ جهان
ایران
مولف کتاب کوچه درباره فرهنگ مردم کشورمان
احمد شاملو
نخستین فرهنگ فارسی که از حروف لاتین برای نشان دادن تلفظ کلمات (آوانگاری) استفاده کرده است
ناظم الاطبا
یک در میان فرهنگ فرانسه
لرس
از سریالهای داریوش فرهنگ با بازی ناصر ممدوح
راه شب
از فیلم های داریوش فرهنگ
روانی
با فرهنگ
ادیب
باغ افلاطون است و معادل فرهنگستان
اکادمی
پایتخت فرهنگی ایران
شیراز
جنبش فرهنگی اروپا در سده های 15 و 16 میلادی
رنسانس
جنبش فرهنگی که آغازگر دوران جدیدی در اروپا شد
رنسانس
ساخته داریوش فرهنگ
روانی
ساخته علیرضا رییسیان با بازی فاطمه معتمد آریا و داریوش فرهنگ
سفر
سازمان آموزشی | علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد
یونسکو
سازمان تربیتی | علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد
یونسکو
سریالی از داریوش فرهنگ
راهشب
طبق آمارهای یونسکو این کشور به لحاظ دارا بودن جاذبه های تاریخی و فرهنگی جزء 10کشور اول دنیا محسوب می شود
ایران
علم و فرهنگ
دانش
فرهنگستان
اکادمی
فیلم داریوش فرهنگ
روانی
فیلمی از داریوش فرهنگ
روانی
فیلمی به کارگردانی داریوش فرهنگ
تکیه بر باد
یکی از سریال های محبوب دهه 60تلویزیون ایران در ژانر کمدی به کارگردانی داریوش فرهنگ
سلطان و شبان
آدم خشن و بی فرهنگ
قلتشن
از اعضای فرهنگستان فارسی
سعید نفیسی
از جاذبه های توریستی استان اردبیل با امکانات تفریحی | ورزشی | و فرهنگی بسیاری چون قایقرانی | دوچرخه سواری | باغ وحش و هتل های مجهز و زیبا
دریاچه شور ابیل
از ساخته های داریوش فرهنگ
روانی
آتنا
مجموعه پیچیده ای است که در برگیرنده دانستنیها , اعتقادات ,هنرها , اخلاقیات ,قوانین ,عادات وهرگونه توانایی دیگری است که بوسیله انسان بعنوان عضو جامعه کسب شده است.
در جامعه شناسی و انسان شناسی از فرهنگ تعاریف متعددی عنوان گردیده است . معروفترین و شاید جامع ترین تعریفی که از فرهنگ ارائه گردیده است , متعلق به ادوارد تایلر TYLOR است که در بالا ذکر شد.
تعاریف دیگر فرهنگ
•رالف لینتون فرهنگ را ترکیبی از رفتار مکتب می داند که بوسیله اعضاء جامعه معینی از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود و میان افراد مشترک است .
•به نظر ادوارد ساپیر فرهنگ بعبارت از نظامی از رفتارها که جامعه بر افراد تحمیل می کند و در عین حال نظامی ارتباطی است که جامعه بین افراد بر قرار می کند.
با توجه به تعاریف فوق بطور کلی می توان فرهنگ را میراث اجتماعی انسان دانست که او را از سایر حیوانات متمایز می سازد. این وجوه تمایز را که منحصر به انسان است می توان مبتنی بر چهار ویژگی بشرح زیر دانست :
•تفکر و قدرت یادگیری
•تکلم
•تکنولوژی
•اجتماعی بودن(زندگی گروهی)
بعضی از صفات فوق را می توان در حد بسیار ضعیفی در حیوانات نیز مشاهده نمود که آنها را در حقیقت اعمال و حرکات غریزی باید تلقی نمود و نه ویژگیهای فرهنگی مثل غریزه مادری , لانه سازی و...
فرهنگ انسانی بر عکس در بسیاری از موارد بر غرایز بشری لگام می زند و بهمین دلیل چنانچه فرهنگ انسانی را از انسان بگیرند تمایزی بین انسان و حیوان بجای نمی ماند.
فرهنگی شدن
فرهنگی شدن در حقیقت هماهنگی و انطباق فرد با کلیه شرایط و خصوصیات فرهنگی است و معمولاً به دو صورت ممکن است واقع شود. اول بصورت طبیعی و تدریجی که همان رشد افراد در داخل شرایط فرهنگی خاص است . دوم بصورت تلاقی دو فرهنگ که بطرق مختلف ممکن است صورت گیرد . فرهنگ در برگیرنده تمام چیزهایی است که ما از مردم دیگر می آموزیم و تقریباً اعمال انسان مستقیم و یا غیر مستقیم از فرهنگ ناشی می شود و تحت نفوذ آن است . برای روشن شدن مطلب یکی از اعمال انسان را مثال می زنیم : غذا خوردن نیازی بدنی و بیولوژیک است , برای زنده ماندن باید تغذیه کرد ولی وقتی سئوال می شود چه باید خورد ؟ چگونه باید خورد؟ چه وقت باید خورد , نفوذ فرهنگ در اعمال انسانی نمودار می گردد. برآوردن نیازهای غریزی در انسان با مجموعه ای از رفتارهای پیچیده همراه است و این رفتارها را فرهنگ هر جامعه ای شکل می دهد . در مورد برآوردن نیاز تغذیه در جوامع مختلف اشکال گوناگونی دیده می شود و محدودیت ها , مقررات , قواعد و رسومی هست که افراد هر جامعه را تحت نفوذ می گیرند که مثلاً چه باید خورد و از خوردن چه چیز باید پرهیز کرد. فرهنگ بین افراد مشترک است . هر فردی خصوصیاتی منحصر به فرد دارد که ویژه است و دیگران را از آن بهره ای نیست . این گونه خصوصیات جزو فرهنگ بشمار نمی رود مگر آنکه بوسیله افراد دیگر یاد گرفته شود و بصورت رسوم و عادات گروهی در آید و دیگران در انجام آن شرکت کنند. از طرف دیگر فرهنگ گرد آورده جمع است ,ذخیره دانش انسانی از طریق نسلهای متمادی فراهم شده است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می گردد. و بهمین دلیل غالباً هر اختراعی بر اساس زمینه عینی گذشته که حاصل کوششهای جمعی انسان است متکی می باشد.
امیرعباس
حسن امرائی با اختصاص فرهنگ به انسان معتقد است که انسان موجدی منطقی نیست بلکه موجودی فرهنگ است.
فرهنگ را حسن امرائی در کتاب مهندسی سیاست یک قانون و یک قرارداد نمی داند بلکه معتقد است که، فرهنگ فراتر از تمام ضابطه ها، موجودیت دارد که بسیاری از قوانین و حتی یک نظام سیاسی به خاطر پاسداشت آن به وجود می آید اما کلیت آن را نمی توان در قالب قانون گنجاند چون «فرهنگ اصالتا جوشش و کوشش بزرگمنشانهٔ فطرت انسانی، بی هرگونه
مصطفی دانا
فر هنگ کلمه ای رسا در زبان فارسی و حاکی از سطح بالای ایرانیان باستان داشته است .فرهنگ از دو واژه فر بمعنی جلو بالا و هنگ بمعنای کشیدن و پرتاب کردن است که از ترکیب انها کلمه فرهنگ بمعنی همه رفتارهایی که در وجود افراد برای بالابردن سطح انها نهادینه شده است که مرحله ای بالاتر از رسم و سنت است یعنی ممکن است رسم و سنتی باشد که بدلیل ماهیت بالابرنده خود مورد قبول جامعه شده و نهادینه شده است.
در مقابل در لغت لاتین ،فرهنگ برگرفته از cultureمی باشد که بمعنای همه اموری که برای نگهداری دام و گیاهان استفاده می شود.
تفاوت فرهنگی ایران و جهان از مطلب بالا نمایان است اما متولی فرهنگی ما از شبیخون فرهنگی سخن می گوید.
مجتبی عیوض صحرا
واژه اَوِستایی: فَراثَنگ
فَر: فَرّه،خُرّه-فرا-مفهومی در اساطیر ایرانی است: فروغیِ ایزدی است که به دل هر که بتابد،از همگان برتری می یابد و از پرتو همین فروغ است که شخص به پادشاهی و بزرگی می رسد و در کمالاتِ نفسانی و روحانی کامل می شود.
جلو،بالا،بیرون،افزایش-شکوه،حِشمت،عظمت-مُجلل،پُر زرق و برق،پُر برکت-برجسته،ممتاز،نامی،سرشناس،سَرآمد،شاخص
هَنگ:ثَنگ-کشیدن،بُردن،پیمودن،حمل کردن مثل: آهنگ،سرهنگ!
معنی: بیرون کشیدن یا بالا بردنِ استعدادها و لیاقت های درونی نهفته در نهاد و سرشتِ فرد و جامعه

Ghazal
That world is pershion and means you do some thing to in your country is tradition
هومن کشاورز
فرهنگ = فر هنگ
یعنی= نور ایزدی

کسی که صاحب فرهنگ است یعنی دارای نور ایزدی است که هم خود و زندگیش را روشن می کند و هم به زندگی دیگران و محیط اطرافش فروغ ایزدی می دهد...
مرینت
ادب زیاد در اجتماع
رضا
فرهنگ از دو بخش تشکیل یافته: فر : یعنی شکوه و عظمت ،وقار،دانایی و زیرکی.هنگ : هنجیدن،تراوش،تراویدن.به عبارتی انسان با فرهنگ،شخصی است که در اثر تربیت روح همراه با رشد فکری و ذهنی،از وی شکوه و عظمت،وقار و دانایی و زیرکی به برون می تراود و انعکاس این نوع تربیت در رفتار و گفتار ش به عینه مشهود است.بنا به مثل مشهور :( از کوزه همان تراود که در اوست!)
علی باقری
فرهنگ:آموزش و پرورش ، تربیت
ز فرهنگ و رایِ سیاوش بگو،
ز دیدار و گفتار و بالایِ او
نامه ی باستان ،ج ۳ ، داستان سیاوش ، دکتر کزازی ۱۳۸۴،ص ۲۱۸.


نام نویسی   |   ورود