computer architecture


معماری کامپیوتر

تخصصی

[کامپیوتر] معماری کامپیوتری - معماری کامپیوتر طراحی و ساختار داخلی کامپیوتر، کامپیوتر ماشینی است که می تواند دستورالعمل ها را ذخیره کرده و اجرا کند، از این رو، این ماشین دو قسمت اصلی دارد، ( حافظه ) و ( واحد پردازش مرکزی ( CPU ) که از طریق مجموعه ای از اتصالات الکتریکی موازی به نام گذرگاه ( BUS ) با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند . گذرگاه نیز به دستگاههای ورودی - خروجی، مانند صفحه نمایش، صفحه کلید و دیسک گردان ها متصل است . cpu وقت خود را به بیرون کشیدن دستورالعمل ها از حافظه و انجام آنها می گویند صرف می کند. هر دستورالعملی الگویی از بیت ها است ( 1،0 های دودویی که به وسیله ی سیگنالهای خاموش و روشن بیان می شوند . ) وقتی دستورالعمل ها به CPU می رسند . CPU باید آن را رمز گشایی کرده ( تشخیص دهد ) و واحد عملیاتی شامل جمع کننده ها ضرب کننده ها، مدارهای مقایسه ی الگوهای بیتی و ...... است . تمام این واحد ها از مدارهای منطقی ساخته شده اند . برای نمونه، نگاه کنید به cpu. binaryaddition دارای ثباتهایی برای نگهداری داده است . مثلاً برای جمع دو عدد . cpu دو عدد را از خافظه بازیابی کدره و درون ثباتها قرار می دهد، جمع انجام داده ف نتیجه را در ثبات دیگر می گذارد، و در آخر آن را مجدداً به حافظه بر می گرداند . در کامپیوترهای امروزی، cpu یک مدار مجتمع واحد به نام ریز پردازنده است . هر محل در حافظه آدرسی دارد . آدرس، یک الگوی بیتی ( عدد دودویی ) است که محل مورد نظر را معین می کند . برای بازیابی انباشته های حافظه 011000011 cpu الگوی بیتی 011000011 را روی بخش آدرس گذارگاه قرار می دهد، خط خواندن حافظه را فعال می کند . و تا زمان مشخصی منتظر می ماند، حافظه، محتویات آن مکان را روی بخش داده ِ کارگاه قرار می دهد تا cpu بتواند آن را بخواند . برای قرار دادن داده در حافظه، cpu آدرس و داده را روی گذرگاه گذاشته و خط نوشتن حافظه را فعال می کند. بعضی از کامپیوتر خطوط خواند ورودی و نوشتن ورودی نیز دارند که مانند خطوط به کار رقته برای دسترسی به حافظه است . خطوط خواندن یا نوشتن مدخلها ( پورت ها ) برای دسترسی به دستگاههای ورودی / خروجی به ار می رود . اثر کامپیوتر ها از نوعی معماری ( ون نیومن ) استفاده می کنند که به معنای ذخیره ی برنامه ها و داده در یک نوع حافظه است . برخی از ریز کنترل کننده ها از معماری ( هاروارد ) با حافظه های جداگانه برای برنامه و داده استفاده می کنند ( زیرا ) برنامه ها همیشه rom نگهداری می شود . اما داده باید . قابل تغییر باشد . برنامه نویس ها معمولاً دستورالعملهای cpu را نمی نویسند، بلکه، برنامه ها را به زبانی سطح بالا، مانند c,BASIC یا پاسکال می نویسند، و از یک کامپایلر برای ترجمه برنامه ها به زبان اسمبلی نوشته شود، که به این ترتیب به صورتی مستقیم تر به زبان ماشین ترجمه می شود.

انگلیسی به انگلیسی

• method of programming the different components of computers

پیشنهاد کاربران

computer architecture ( رایانه و فنّاوری اطلاعات )
واژه مصوب: معماری رایانه
تعریف: طرح و مشخصات کلی سامانۀ رایانه که نشان‏دهندۀ بخش های عمدۀ آن مانند حافظه و پردازشگر مرکزی و چگونگی ارتباط بین آنها باشد|||متـ . معماری

بپرس