انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 713 100 1

آب (قرآن)

آب (قرآن) در دانشنامه اسلامی

آب (قرآن)
آب از فراوان ترین مادهٔ مرکب بر روی سطح کره زمین و بستر اولیه حیات است.
آب، معادل فارسى «ماء» است. واژه «ماء» در قرآن کریم در مواردى متفاوت به کار رفته است.الف) آب هاى متعارف، مانند آب باران، آب چاه و... ،ب) نطفه،ج) آب هاى عالم آخرت.با توجه به این که از آب به صورت اطلاق، همان معناى متعارف به نظر مى آید، برداشت ها در محدوده همین معنا انجام گرفته و دو بخش دیگر، به محل خود ارجاع شده است. در این مدخل از واژه هاى «بحر»، «سری»، «سقی»، «عین»، «غسل»، «غرق»، «غیث»، «ماء»، «مشرب»، «مدرار»، «معین»، «نهر» و «وَدْق» استفاده شده است.
برکت به معنای زیاد شدن و رشد کردن است. برخی از آیات قرآن به آب و برکتی که خداوند در آن قرار داده است، اشاره دارد.
آب، نعمتی با برکت و نازل شده از آسمان است. خداوند به وسیله آب باغ ها و دانه ها را می رویاند:ونزلنا من السماء ماء مبـرکا فانبتنا به جنت وحب الحصید. «و از آسمان، آبی پربرکت نازل کردیم، و بوسیله آن باغ ها و دانه هایی را که درو می کند رویاندیم».
کمال آب شستشو در آن است که از نظر پاکی و نظافت همچون آب نوشیدنی باشد و با خنک بودن هم کامل می شود چراکه اشاره ایست به تأثیر مخصوص شستشو با آب سرد برای بهبود و سلامت تن، همانگونه که در طب امروز نیز ثابت شده است.
قرآن کریم در مورد تاثیر آب ، در زدودن آلودگیها از بدن می فرماید: «اذ یغشیکم النعاس امنة منه وینزل علیکم من السمآء مآء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجز الشیطـن...» (به خاطر بیاورید) هنگامی را که خواب سبکی که مایه آرامش از ناحیه خدا بود شما را فرو گرفت و آبی از آسمان برای شما فرو فرستاد تا با آن شما را پاک و پلیدی شیطان را از شما دور سازد... .
پلیدی جسمانی و روحانی
کفار قبل از مسلمین به لب چاه رسیدند و مسلمین وقتی پیاده شدند که کفار آب را گرفته بودند و به ناچار در زمین خشک و ریگزار پیاده شدند. بعد از مدتی که مسلمانان محدث و جنب شده، و همه دچار تشنگی گشتند شیطان در دلهایشان وسوسه کرد و گفت دشمنان شما آب را گرفتند و اینک شما با جنابت و نجاست نماز می خوانید و پاهایتان در ریگ ها فرو می رود، لذا خدای تعالی باران را برایشان بارانید و با آن هم غسل جنابت کرده و خود را از حدث تطهیر نمودند، و نیز اردوگاه آنان که ریگزار بود سفت و محکم و اردوگاه کفار گل و لغزنده گشت. پلیدی ممکن است وسوسه های شیطانی بوده و ممکن است پلیدی جسمانی بر اثر جنابت بعضی در آن شب و یا هر دو، و در هر حال این آب حیاتبخش که در گودالهای اطراف بدر جمع شده بود، در حالی که دشمن چاهها را در اختیار گرفته بود و مسلمانان نیاز شدیدی برای شستشو و رفع عطش به آن داشتند همه این پلیدیها را شست و با خود برد.
مطلوبیت شستشو با آب
قرآن در باب مطلوبیت شستشوی بدن، با آب خنک و قابل شرب می فرماید: «ارکض برجلک هـذا مغتسل بارد وشراب» (به او گفتیم) پای خود را بر زمین بکوب این، چشمه آبی خنک برای شستشو و نوشیدن است.
چشمه زمزم
...
پس از هوا اساسی ترین احتیاج موجودات زنده، نیاز به آب است و بر اساس آیات قرآن خالق آب در زمین خداوند است.
خدا، خالق آب در زمین :۱. و هو الذی مد الارض و جعل فیها روسی و انهرا... ۲. و القی فی الارض روسی ان تمید بکم و انهرا... ۳.... قد جعل ربک تحتک سریا. ۴. امن جعل الارض قرارا وجعل خلــلها انهـرا... ۵. و ءایة لهم الارض المیتة...... و فجرنا فیها من العیون. ۶.... ویجعل لکم جنت ویجعل لکم انهـرا. ۷. والارض بعد ذلک دحــها اخرج منها ماءها...
قرآن کریم در موارد بسیاری برای تبیین مسایل از تشبیه مخصوصا تشیبه به آب استفاده فرموده است.
خداوند متعال ماندگاری حق، را به ماندگاری آب پوشیده شده با کفهای سیلاب تشبیه کرده است:... کذلک یضرب الله الحق و البـطـل... و اما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض... « (همو که) از آسمان آبی فرو فرستاد پس رودخانه هایی به اندازه گنجایش خودشان روان شدند و سیل کفی بلند روی خود برداشت و از آنچه برای به دست آوردن زینتی یا کالایی در آتش می گدازند هم نظیر آن کفی برمی آید خداوند حق و باطل را چنین مثل می زند اما کف بیرون افتاده از میان می رود ولی آنچه به مردم سود می رساند در زمین (باقی) می ماند خداوند مثلها را چنین می زند.»
← ترسیم منظره حق و باطل
در سوره رعد آیه ۱۷ ثبات و سودمندی حق، به ثبات و سودمندی آب تشبیه شده است:انزل من السماء ماء... اودیة بقدرها فاحتمل السیل... کذلک یضرب الله الحق... فاما الزبد فیذهب جفاء واما ما ینفع الناس فیمکث فی الارض... « (همو که) از آسمان آبی فرو فرستاد پس رودخانه هایی به اندازه گنجایش خودشان روان شدند و سیل کفی بلند روی خود برداشت و از آنچه برای به دست آوردن زینتی یا کالایی در آتش می گدازند هم نظیر آن کفی برمی آید خداوند حق و باطل را چنین مثل می زند اما کف بیرون افتاده از میان می رود ولی آنچه به مردم سود می رساند در زمین (باقی) می ماند خداوند مثلها را چنین می زند.»
← تشبیه به ثبات و سودمندی آب
دین، از جهت زنده کردن قلبها، مانند آب باران است:او کصیب من السماء... «در حقیقت دین نزد خدا همان اسلام است و کسانی که کتاب (آسمانی) به آنان داده شده با یکدیگر به اختلاف نپرداختند مگر پس از آنکه علم برای آنان (حاصل) آمد آن هم به سابقه حسدی که میان آنان وجود داشت و هر کس به آیات خدا کفر ورزد پس (بداند) که خدا زود شمار است.» برداشت یاد شده بر این اساس است: همان گونه که زمین به واسطه باران زنده می شود، قلبها نیز با دین زنده می شوند.
ناپایداری زندگی دنیا
...
آیاتی از قرآن در باره رابطه آب و غسل جنابت است که به بیان آن می پردازیم.
آب، تنها سبب تحصیل طهارت و غسل جنابت، در صورت امکان دسترسی به آن است. یـایها الذین ءامنوا لا تقربوا الصلوة وانتم سکـری حتی تعلموا ما تقولون ولا جنبـا الا عابری سبیل حتی تغتسلوا وان کنتم مرضی او علی سفر او جاء احد منکم من الغائط او لـمستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبـا.. ای کسانی که ایمان آورده اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می گویید! و همچنین هنگامی که جنب هستید- مگر اینکه مسافر باشید- تا غسل کنید. و اگر بیمارید، یا مسافر، و یا «قضای حاجت» کرده اید، و یا با زنان آمیزش جنسی داشته اید، و در این حال، آب (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاک پاکی تیمم کنید! (به این طریق که) صورتها و دستهایتان را با آن مسح نمایید. خداوند، بخشنده و آمرزنده است. یـایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا برءوسکم وارجلکم الی الکعبین وان کنتم جنبـا فاطهروا وان کنتم مرضی... او لـمستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبـا فامسحوا بوجوهکم وایدیکم منه.. ای کسانی که ایمان آورده اید، چون به نماز برخاستید، صورت و دستهایتان را با آرنج بشویید و سر و پاهایتان را تا قوزک مسح کنید. و اگر جنب بودید خود را پاک سازید. و اگر بیمار یا در سفر بودید یا از جای قضای حاجت آمده بودید یا با زنان نزدیکی کرده بودید و آب نیافتید با خاکی پاک تیمم کنید و صورت و دستهایتان را با آن مسح کنید. خدا نمی خواهد شما در رنج افتید، بلکه می خواهد که شما را پاکیزه سازد و نعمتش را بر شما تمام کند، باشد که سپاس گزارید. منظور از «فاطهروا» تحصیل طهارت با غسل است و چون در این دو آیه تنها غسل را بیان نموده، استفاده می شود که نماز با غسل جنابت، صحیح است. روشن است که مراد از جمله" فاطهروا" شستن تمام بدن میباشد، زیرا اگر شستن عضو خاصی لازم بود می بایست نام آن برده شود، بنا بر این هنگامی که میگوید خود را شستشو دهید، مفهومش شستشوی تمام بدن است، نظیر این در سوره نساء آیه ۴۳ نیز آمده است که میگوید: حتی تغتسلوا
نزول باران برای غسل
نزول باران، سبب تهیه آب برای مجاهدان بدر، جهت غسل جنابت شد. اذ یغشیکم النعاس امنة منه وینزل علیکم من السماء ماء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجز الشیطـن ولیربط علی قلوبکم ویثبت به الاقدام. و (یاد آورید) هنگامی را که خواب سبکی که مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فراگرفت و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد! مشرکین قبل از مسلمین بر سر آب فرود آمدند و مسلمین بر یک منطقه خشک و شن زار! بر اثر نداشتن آب، هم تشنه شدند و هم نتوانستند بدن خود را از حدث اکبر و اصغر و نجاسات پاک سازند. شیطان هم بوسوسه گری پرداخت و گفت: دشمن شما آب را تصرف کرده است و شما باید با جنایت و بدون وضو نماز بخوانید و پاهای شما در رمل فرو برود. از این جهت خداوند باران بر آنها نازل کرد و تمام نیازمندیها و اشکالات ایشان بر طرف شد.
برطرف کننده حدث جنابت
غسل جنابت با آب، موجب تحصیل طهارت و زایل کننده حدث جنابت است. اذ یغشیکم النعاس امنة منه وینزل علیکم من السماء ماء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجز الشیطـن ولیربط علی قلوبکم ویثبت به الاقدام. احتمال دارد مقصود از «رجز الشیطان» جنابت باشد. این پلیدی ممکن است وسوسه های شیطانی بوده و ممکن است پلیدی جسمانی بر اثر جنابت بعضی در آن شب و یا هر دو، و در هر حال این آب حیاتبخش که در گودالهای اطراف بدر جمع شده بود، در حالی که دشمن چاهها را در اختیار گرفته بود و مسلمانان نیاز شدیدی برای شستشو و رفع عطش به آن داشتند همه این پلیدیها را شست و با خود برد.
نگرانی بی آبی در بدر
...
استغفار و استقامت بر ایمان و توبه از عوامل فراوانی آب هستند.
استغفار ، عامل فراوانی آب:۱. ویـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السمآء علیکم مدرارا... ۲. فقلت استغفروا ربکم انه کان غفارا یرسل السماء علیکم مدرارا.
استقامت
استقامت بر ایمان، عامل فراوانی آب: والو استقـموا علی الطریقة لاسقینـهم ماء غدقا.
توبه
توبه و بازگشت به سوی خدا، از جمله عوامل فراوانی آب: ویـقوم استغفروا ربکم ثم توبوا الیه یرسل السمآء علیکم مدرارا...
آب از نعمتهای غیر قابل شمارش و موجب شکر خداوند است.
۱. توجه به نعمت آب گوارا ، زمینه شکر خدا: و ما یستوی البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح اجاج... و لعلکم تشکرون. افرءیتم الماء الذی تشربون لو نشاء جعلنه اجاجا فلولا تشکرون. ۲. توجه به تنوع آب ها، زمینه شکر نعمت آب: و ما یستوی البحران هذا عذب فرات سائغ شرابه و هذا ملح اجاج... و لعلکم تشکرون. ۳. ریزش آب های آسمان از نعمت های شایسته شکر و یادآوری: و هو الذی یرسل الریح بشرا بین یدی رحمته... فانزلنا به الماء... لعلکم تذکرون... کذلک نصرف الایت لقوم یشکرون. ۴. ریزش آب از آسمان، از جمله نعمت های غیر قابل شمارش خدا: ... و انزل من السماء ماء...... و ان تعدوا نعمت الله لاتحصوها.. ۵. ناسپاسی بیش تر مردم، نسبت به نعمت آب و آثار آن: ... و انزلنا من السماء ماء طهورا لنحیی به بلدة میتا و نسقیه مما خلقنا انعما و اناسی کثیرا و لقد صرفنه بینهم لیذکروا فابی اکثر الناس الا کفورا.
آب ماده ای فراوان در کره زمین است که در چرخه خود، مرتباً از حالتی به حالت دیگر تبدیل می شود و به اشکال جامد، مایع و گاز یافت می شود، اما از بین نمی رود. آب در آبادانی، خلقت و هر گونه حیات نقش اساسی دارد.
الف) آب ، از عوامل آبادانی زمین است:۱. الذی جعل لکم الارض فرشا والسماء بنـاء وانزل من السماء ماء فاخرج به من الثمرت رزقا لکم.... . ۲. ... و ما انزل الله من السماء من ماء فاحیا به الارض بعدموتها... ۳. وهو الذی انزل من السمآء مآء فاخرجنا به نبات کل شیء فاخرجنا منه خضرا نخرج منه حبا متراکبا ومن النخل من طـلعها قنوان دانیة وجنت من اعناب والزیتون والرمان مشتبها وغیر متشـبه انظروا الی ثمره اذا اثمر وینعه ان فی ذلکم لایـت لقوم یؤمنون. . ۴. ... فانزلنا به الماء فاخرجنا به من کل الثمرت... ۵. انما مثل الحیوة الدنیا کمآء انزلنـه من السمآء فاختلط به نبات الارض مما یاکل الناس والانعـم حتی اذا اخذت الارض زخرفها وازینت... ۶. وفی الارض قطع متجـورت وجنت من اعنـب وزرع ونخیل صنوان وغیر صنوان یسقی بمآء وحد ونفضل بعضها علی بعض فی الاکل... ۷. الله الذی خلق السمـوت والارض وانزل من السمآء مآء فاخرج به من الثمرت رزقا لکم وسخر لکم الفلک لتجری فی البحر بامره وسخر لکم الانهـر. ۸. هو الذی انزل من السمآء مآء لکم منه شراب ومنه شجر فیه تسیمون ینبت لکم به الزرع والزیتون والنخیل والاعنـب ومن کل الثمرت ان فی ذلک لایة لقوم یتفکرون. ۹. و الله انزل من السماء ماء فاحیا به الارض بعد موتها.... . ۱۰. ... وانزل من السمآء مآء فاخرجنا به ازوجا من نبات شتی.. ۱۱. ... و تری الارض هامدة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزت و ربت و انبتت من کل زوج بهیج. ۱۲. الم تر ان الله انزل من السماء ماء فتصبح الارض مخضرة... ۱۳. وانزلنا من السماء ماء بقدر فاسکنه فی الارض وانا علی ذهاب به لقـدرون فانشانا لکم به جنت من نخیل واعنـب لکم فیها فوکه کثیرة ومنها تاکلون وشجرة تخرج من طور سیناء تنـبت بالدهن و صبغ للاکلین.. ۱۴. ... و انزلنا من السماء ماء طهورا لنحیی به بلدة میتا.... . ۱۵. ... و انزل لکم من السماء ماء فانبتنا به حدائق ذات بهجة.... . ۱۶. ... من نزل من السماء ماء فاحیا به الارض من بعد موتها.... . ۱۷. ... و ینزل من السماء ماء فیحیی به الارض بعد موتها... ۱۸. الله الذی یرسل الریح فتثیر سحابا فیبسطه فی السماء کیف یشاء... فانظر الی ءاثار رحمت الله کیف یحی الارض بعد موتها.... . ۱۹. ... وانزلنا من السماء ماء فانبتنا فیها من کل زوج کریم. ۲۰. اولم یروا انا نسوق الماء الی الارض الجرز فنخرج به زرعا تاکل منه انعمهم و انفسهم... ۲۱. والله الذی ارسل الریح فتثیر سحابا فسقنه الی بلد میت فاحیینا به الارض بعد موتها... ۲۲. الم تر ان الله انزل من السماء ماء فاخرجنا به ثمرت مختلفا الونها... ۲۳. الم تر ان الله انزل من السماء ماء فسلکه ینبیع فی الارض ثم یخرج به زرعا مختلفا الونه... ۲۴. و من ءایته انک تری الارض خشعة فاذا انزلنا علیها الماء اهتزت و ربت ان الذی احیاها لمحی الموتی... ۲۵. و الذی نزل من السماء ماء بقدر فانشرنا به بلدة میتا... ۲۶. و اختلف الیل و النهار و ما انزل الله من السماء من رزق فاحیا به الارض بعد موتها... ۲۷. و نزلنا من السماء ماء مبرکا فانبتنا به جنـت و حب الحصید رزقا للعباد و احیینا به بلدة میتا.... . ۲۸. ... کمثل غیث اعجب الکفار نباته... ۲۹. ...یرسل السماء علیکم مدرارا ویمددکم بامول وبنین ویجعل لکم جنت ویجعل لکم انهـرا. ۳۰. وانزلنا من المعصرت ماء ثجاجا لنخرج به حبا و نباتا و جنت الفافا. ۳۱. والارض بعد ذلک دحـیها اخرج منها ماءها و مرعـیها. ۳۲. انا صببنا الماء صبا ثم شققنا الارض شقا فانبتنا فیها حبا و عنبا و قضبا. ب) آب باران ، دارای نقشی اساسی در پیدایش تمدن ها : الم یروا کم اهلکنا من قبلهم من قرن مکنهم فی الارض ما لم نمکن لکم و ارسلنا السماء علیهم مدرارا و جعلنا الانهر تجری من تحتهم...
آرامش
آب، سبب آرامش مؤمنان در جنگ بدر: ... و ینزل علیکم من السماء ماء... و لیربط علی قلوبکم.... از سیاق آیات و نیز شان نزول ، چنین برمی آید که آیه ، درباره جنگ بدر است.
افزایش قدرت
آب فراوان، عامل فزونی قدرت : ... مکنهم فی الارض ما لم نمکن لکم و ارسلنا السماء علیهم مدرارا... «و ارسلنا السماء...» احتمال دارد عطف تفسیری بر «مکناهم» باشد؛ بنابراین احتمال، استفاده می شود که آب فراوان در افزایش قدرت نقش دارد.. .. یرسل السماء علیکم مدرارا و یزدکم قوة الی قوتکم.... ذکر «و یزدکم قوة...» پس از بیان نزول آب فراوان از آسمان بیان گر نقش آب در فزونی قدرت است.
بهداشت
...

ارتباط محتوایی با آب (قرآن)

آب (قرآن) را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی آب (قرآن)



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

Armita Khazaei > darkroomمعنی به فارسی
@shahinfelegari > swallow
محمد > زرافه
Z.A > yet
Mehdi > Evolve
کوروش هو (واژه پژوه) > همام
رویا لطفی > temporomandibular joint
مرضیه > نام قدیم بابلسر

فهرست پیشنهادها | نگارش واژه نو

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی آب (قرآن)   • مفهوم آب (قرآن)   • تعریف آب (قرآن)   • معرفی آب (قرآن)   • آب (قرآن) چیست   • آب (قرآن) یعنی چی   • آب (قرآن) یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آب قرآن
کلمه : آب (قرآن)
اشتباه تایپی : Hf (rvHk)
عکس آب (قرآن) : در گوگل


آیا معنی آب (قرآن) مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )