انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1069 100 1

آتشکده

/'AtaSkade/

مترادف آتشکده: آتشخانه، آتشگاه، آذرکده، آذرگاه، عبادتخانه، معبد

معنی آتشکده در لغت نامه دهخدا

آتشکده. [ ت َ ک َ دَ / دِ ] (اِ مرکب ) پرستشگاه مغان و جای آتش افروختن. بیت النار. بیت النیران. آتشگاه :
ای آنکه من از عشق تو اندر جگر خویش
آتشکده دارم سد و بر هر مژه ای ژی.
رودکی.
بگه رفتن کآن ترک من اندر زین شد
دل من زآن زین آتشکده ٔبرزین شد.
ابوشکور.
اندر خره [ بناحیت پارس ] یکی آتشکده است که آن را بزرگ دارند و زیارت کنند و بنیاداو را دارا نهاده است. (حدودالعالم ). و اندر کاریان بناحیت پارس آتشکده ای است که آن را بزرگ دارند. (حدودالعالم ). اندر بشاورد بناحیت پارس دو آتشکده است که آن را زیارت کنند. (حدودالعالم ). و اندر وی [ کازرون پارس ] دو آتشکده است که آن را بزرگ دارند. (حدودالعالم ).
بیامد خروشان به آتشکده
غمی شد از آن روزهای شده.
فردوسی.
چو شد ساخته کار آتشکده
همان جای نوروز و جشن سده.
فردوسی.
گویند پارسیان هفت آتشکده ٔ معتبر بعدد هفت کوکب سیار داشته اند و نامهای آنها بدین قرار بوده است : آذرمهر. آذرنوش. آذر بهرام. آذرآیین. آذرخرین. آذر برزین. آذر زردشت.
- مثل آتشکده ؛ پرخشم. غضبناک :
سر و مغز کاوس آتشکده ست
همان نامه و جنگ او بیهده ست.
فردوسی.

معنی آتشکده به فارسی

آتشکده
تذکره ایست مشتمل بر شرح حال ۸۴۲ تن از شعرا تالیف لطفعلی بیگ آذر وی آن را در سال چهلم زندگی خود یعنی در ۱۱۷۴ ه٠ ق ٠ تالیف کرده است ٠
( اسم ) جایی که زردشتیان آتش مقدس را در آن نگهداری کنند آذرکده آتشگاه.
بیت النار آتشگاه
[fire temple] [باستان شناسی] نوعی معبد در دین زرتشت برای نیایش و ستایش آتش مقدس
نام بنایی باستانی بهمدان
[ گویش مازنی ] /aateshadeye koosaan/ یکی از آتشکده های تاریخی مربوط به زمان ساسانیان که در کوسان بهشهر واقع بوده استباو سرسلسله ی باوندیان مازندرانی در این آتشکده معتکف شده بو
فرهنگ نویسان شماره آتشکده های ایران باستان را هفت دانسته و گفته اند که آنها را بشماره هفت سیاره ساخته بودند و در هر یک بخوری متناسب با آن سیاره میسوزانیدند و آن هفت از اینقرار است : ۱ - آذر مهر . ۲ - آذرنوش . ۳ - آذر بهرام ۴ - آذر آئین . ۵ - آذر خرداد . ۶ - آذر زردهشت

معنی آتشکده در فرهنگ معین

آتشکده
(تَ کَ دِ) (اِمر.) جایی که زردشتیان آتش مقدس را در آن نگه داری کنند، نیایشگاه زرتشتیان ، آذرکده ، آتشگاه .

معنی آتشکده در فرهنگ فارسی عمید

آتشکده
در آیین زردشتی، بنایی که آتش مقدس در آن نگه داری می شود و پرستشگاه زردشتیان است، آذرکده، آتشگاه، آتشخانه: جهان آفرین را ستایش گرفت / به آتشکدهَ نْدر، نیایش گرفت (فردوسی: ۳/۷).

آتشکده در دانشنامه اسلامی

آتشکده
به پرستشگاه زردشتیان که در آن، آتش در جای خاصّی از آن قرار دارد و مهم ترین آیینهای دینی آنان در آن جا و در برابر آتش انجام می گیرد، آتشکده گفته می شود.
آتَشْکَده، پرستشگاه زردشتیان که آتش در جایی خاص از آن قرار دارد و مهم ترین آیینهای دینی در آن و در برابر آتش انجام می گیرد.
تاریخچه
زمان آغاز برپاداشتن آتشکده معلوم نیست. ظاهراً زردشتیان از سده ۴ق م به بعد به تقلید از مردم بین النهرین به ساختن معبد پرداخته اند. پیش از آن مراسم دینی آنان در فضای آزاد و به ویژه بر بلندی ها انجام می گرفت.اطلاعات ما درباره آتشکده ها خصوصاً از دوره ساسانی و اسلامی است. آتشکده های آن دوران معمولاً بنای مکعب گنبدداری بوده که چهار طاق نامیده می شده است.
مقدس ترین قسمت
مقدس ترین قسمت هر آتشکده، جایی که آتش در آن نگاهداری می شود، اتاق کوچک مکعب یا مکعب مستطیل شکلی است به نام گنبد (در اصطلاح زردشتیان ایران )، یا آتشگاه (در اصطلاح زردشتیان هندوستان ). اصطلاح گنبد در این مورد در زبان پهلوی نیز رایج بوده است.
آتشکده های زردشتیان هند
...
آتَشکَدهٔ آذَرفَرَنبَغ یا آتَشگاهِ فَرَنبَغ آتشکده ای در منطقه فارس قدیم و استان فارس کنونی که طبق روایات اسلامی، شب میلاد پیامبر اسلام(ص) خاموش شد. خاموش شدن این آتشکده را از ارهاصات حضرت محمد(ص) می دانند. ارهاص به حوادث خارق العاده ای می گویند که پیش از بعثت پیامبران رخ می دهد.
آتشکده آذرفرنبغ در روستای کاریان قرار داشته و امروزه اثر چندانی از آن باقی نمانده است.
متکلمان مسلمان حوادث خارق العاده ای را که هم زمان با تولد پیامبران یا در کودکی و پیش از بعثت آنها رخ داده است، ارهاص می نامند. به گفته آنان، ارهاص به منظور آماده ساختن مردم برای پذیرش ادعای نبوت پیامبران اتفاق می افتد.



آتشکده در دانشنامه ویکی پدیا

آتشکده
آتَشکَده به گونه ای از نیایشگاه های زرتشتیان گفته می شود که در آن آتش در جایگاه ویژه ای جای گرفته است و مهمترین نیایش های دینی در آن و در برابر آتش انجام می گیرد.
آتشکده آذرگشنسب (آذرگشسب یا آذرجشنس) واقع در شهرستان تکاب
آتشکده آذربرزین مهر در ریوند خراسان
آتشکده کاریان یا آتشکده آذرفرنبغ کاریان در روستای کاریان از توابع جویم لارستان
از جمله نیایش ها خواندن اوستا و گاتها است
بسیاری از بناهای چارتاقی در سطح کشور - به تصّور آتشکده - یا به طور کامل تخریب شده یا تغییر کاربری داده شده است؛ ولی تعدادی هم مانند چهار طاقی بازه هور ، چهارتاقی نیاسر و چارطاقی تفرش، سالم مانده اند. چارتاقی ها را آتشکده های دوره ساسانی می دانند.
بنا بر نظر احمد تفضلی اطلاعات ما دربارهٔ آتشکده ها عموماً از دوره ساسانی و اسلامی است. شکل و بنای آتشکده ها در همه جا یکسان بوده، معمولاً هر آتشکده هشت درگاه و چند اتاق هشت گوشه داشته و آتشدان در وسط بنا واقع بوده و پیوسته آتش مقدس در آن می سوخته است. اما با گذر زمان و به تدریج در دین زرتشت مقرر می شود که آفتاب بر آتش نتابد؛ بنابراین آتش را در فضای باز نگهداری نکرده و اتاقی در وسط بنا ساختند که آتشدان در آن جای داشت. شمار آتشکده ها بسیار بود و بنیاد آن ها به زمان پیش از زرتشت، یعنی زمان پیشدادیان (هوشنگ و جمشید) می رسید؛ ولی در دوره ساسانیان سه آتشکدهٔ مشهور بدین قرار بود:
عکس آتشکده
روستای آتشکده از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزآباد در ۹۵ کیلومتری شیراز واقع شده است. قلعه دختر، آتشکده ساسانی، نقش تاجگذاری و شهر گور از دیگر جاذبه های گردشگری این روستا به شمار می آید.
کتاب گذری بر شهرستانهای استان فارس
آتشکده آتشکوه یکی از مهم ترین آثار بجا مانده از دوران باستان در ایران است که در نزدیکی شهر نیم ور در استان مرکزی قرار دارد. مورخان قدمت این بنا را به دوره ساسانیان مربوط می دانند. بنای چهار طاقی آن شامل ستون های سنگی استوانه ای شکل است که بر روی هم استوار شده اند. این بنا دارای اتاق های سرپوشیده و محلی برای برافروختن آتش بوده است. محلی که این آتشکده قرار دارد دارای طبیعت سبزی است، اما اکنون این بنا در حال تخریب است. این اثر در تاریخ ۲۱ آبان ۱۳۱۷ با شمارهٔ ثبت ۳۱۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
به گفته ابن فقیه همدانی، این بنا تا قرن چهارم هجری برپا و سالم بوده است. همچنین او این بنا را هم طراز ایوان کسری و معبد آناهیتا در کنگاور دانسته است.
حکیم محمدتقی خان در کتاب گنج دانش دربارهٔ بنای آتشکده آورده است: .mw-parser-output blockquote.templatequote{margin-top:0}.mw-parser-output blockquote.templatequote div.templatequotecite{line-height:1em;text-align:right;padding-right:2em;margin-top:0}.mw-parser-output blockquote.templatequote div.templatequotecite cite{font-size:85%}
گویند جاسب، از بناهای یکی از امرای عسکریه، همای دختر بهمن بن اسفندیار مشهور به نیمور است و این امیر در نراق و دلیجان و دهات پشت گدار، حکومت داشته و امیر مزبور آتشکده ای در دو فرسخی نیمور در کوه آتشکوه ساخته و به وضع چهار صفحه بنا شده است. هنوز پایه هایش برقرار است و در آن سنگ های عریض و طویل به کار برده اند که هر قطعه سنگی از آن، یک زرع و نیم عرض و سه زرع طول دارد و ۱۲ گره، کلفتی هر پارچه سنگ می شود.
آتشکدهٔ آذر تذکره ای است به زبان فارسی نوشتهٔ آذر بیگدلی در سده دوازدهم هجری قمری، شامل شرح حال و گلچینی از اشعار نزدیک به ۸۵۰ شاعر پارسی گوی.
پیش گفتار، مشتمل بر شمه ای از تاریخ ۵۰ ساله نابسامانی ایران از حمله افغان تا استقرار نظم در ایالات جنوبی ایران توسط کریم خان؛
شعله، مشتمل بر اشعار شاهان و شاهزادگان و امیران؛
مجمر اول، شامل شاعران متقدم. مجمر اول دارای ۳ اخگر است: اخگر اول، شاعران ایران؛ اخگر دوم، شاعران توران زمین؛ اخگر سوم، شاعران هندوستان.
مجمر دوم، مشتمل بر شاعران معاصر نویسنده. مجمر دوم دارای ۲ پرتو است: پرتو یکم، سخن سرایان معاصر نویسنده؛ پرتو دوم، حالات نویسنده و گلچینی از اشعار وی.
آذر بیگدلی (لطفعلی بیگ بن آقاخان بیگدلی شاملو متخلص به آذر) تألیف آتشکدهٔ آذر را در ۱۱۷۴ هجری قمری (۱۷۶۱ میلادی) به نام کریم خان زند آغاز کرده و تا ۱۱۹۳ به تکمیل آن مشغول بوده است. آتشکده ترتیب جغرافیایی دارد و بیشتر آن بر حسب کشورها، ایالتها و شهرها تنظیم یافته و مشتمل است بر اشعار شاهان، شاهزادگان، امیران و شاعران آذربایجان، خراسان، طبرستان، استراباد، گرگان، عراق عرب و عجم، فارس، بلخ، خوارزم، ماوراءالنهر، دکن، دهلی، کشمیر، و نیز بانوان شاعر، شاعران معاصر نویسنده و گلچینی از اشعار خود او و گزیده ای از مثنوی یوسف و زلیخا. ترتیب بخشهای گوناگون این کتاب و مطالب آنها بدین قرار است:
پژوهشگران را دربارهٔ چگونگی فراهم آمدن این کتاب گفت وگوست. احمد گلچین معانی آتشکده را با خلاصةالاشعار و زبدةالافکار، نگاشته تقی الدین کاشی سنجیده و به این نتیجه رسیده است که گرچه آذر مدعی است که شخصاً به گزینش اشعار شاعران پرداخته ولی آنچه در آتشکده در مورد شاعران پیشین تا اوایل سده یازدهم آمده خلاصه ناچیزی از آن تذکرهٔ بزرگ است. دربارهٔ معیار انتخاب اشعار هم قضاوتها متفاوت است. با اینهمه، آتشکده دارای فوائد تاریخی مهم است و از منابع تذکره نویسان دوره های بعد به شمار می رود.
آتشکدهٔ آذر نخستین بار در ۱۸۳۳ میلادی در کلکته به چاپ رسیده است. چاپ انتقادی آن در ۳ جلد (تا پایان شاعران عراق عجم) توسط حسن سادات ناصری در سال های ۱۳۳۶–۱۳۴۰ش در تهران منتشر شده است.
آتشکده آذرجو یکی از آتشکدهای شهر داراب و در ۱۰ کیلومتری غرب شهر دارابگرد است. آتشکدهٔ آذرجو به شیوهٔ چهارتاقی با گنبدی گرد است که سقف اصلی آن ویران شده است. «مقدسی» یکی از رخدادنگاران، آذرجو را شهری از آتش معنا کرده است. در برابر این آتشکده، کوه بلندی به نام «حفر سیاه» و چشمه ای طبیعی و بزرگ به نام «اغلان قز» قرار دارد. آتشکده آذر جو در فاصله یک کیلومتری از روستای کرسیا واقع شده است و در تاریخ ۱۷ خرداد ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۵۶۰۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
دارابگرد
آتشکده آذرخش
فهرست آتشکده های ایران
وجه تسميه آن به نام آذرجوی به دلیل وجود آتش (که به آن آذر می گویند) در این بنا و رود (جوی) روان پر آب در کنار این سازه تاریخی، است. اکنون از رود کناری این آتشکده و استخری که در نزدیکی این بنا وجود داشته اثری بر جای نمانده است.
بر پایه روایت مروج الذهب مسعودی این آتشکده به دستور اشو زرتشت بنا شده است. زرتشت به یستاف شاه دستور داد تا آتش مقدس جمشید را بیابد و یستاف شاه آن را در خوارزم یافت و به دارابگرد آورد و در آنجا آتشکده ای بنا نمود و آتش مقدس را در آن نگه داری و سپس شهر خرم دارابگرد را بنا نمود. از سال 332 هجری قمری نام آن به آتشکده آذرجو تغییر کرد.
این اثر که یک چهارتاقی به جامانده از روزگار ساسانی است همانند همهٔ چهارتاقی های روزگار ساسانی دارای پلانی مربعی است. این سازهٔ تاریخی خاموش از لاشه سنگ با ملاط گچ دست کوب ساخته شده است. بدنه داخل اثر، گچ اندود بوده که پهنای لایه های گچی آن ۵ سانتیمتر است. گفتنی است چهارتاقی ها سازه هایی بوده اند که بیشتر کاربری مذهبی داشته اند. آتشکده، سازهٔ زادبومی ایرانی است که اگر به آن توجه شود ارزش آن نمودار خواهد شد. هرگاه به ارزشمندی آتشکده ها پی برده شود، می توان امیدوار بود که آتشکده ها هم مانند ساختمان های دیگر بازسازی شوند و این بخش از معماری ایرانی برای آیندگان به یادگار بماند. در کنار ان دو حلقه چاه سنگی در دل کوه تراشیده اند که از آن ها به عنوان مخزن اب برای دو اسیاب که در زیر ان قرار دارد استقاده می شده است.
آتشکده آذرخش یا مسجد سنگی یکی از آتشکده های خاموش ایران است. این آتشکده در پنج کیلومتری جنوب خاوری(:شرقی) شهر داراب، در دامنهٔ کوه، ساخته شده، سازه ای شگفت انگیز با نمای چلیپا(:صلیبی شکل) که امروزه به نام مسجد سنگی، خوانده می شود. گستردگی(:مساحت) این آتشکده ۴۲۰ مترمربع است که یکپارچه از کوه تراشیده شده و در فاصلهٔ چهارکیلومتری خاوری داراب است.
فهرست آتشکده های ایران
بخشی از سقف این سازه باز است و در زیر آن حوض کم ژرفایی است. در بیرون این سازه، اتاق کوچکی در کوه ساخته شده که گویا جایگاه نگهبان آتشکده بوده است. شهرستان داراب که نام قدیم آن دارابگرد بوده است در فاصله ۲۷۵ کیلومتری خاوری شیراز است.
برخی از پژوهشگران بر این باورند که آتشکدهٔ آذرخش در آغاز یکی از نیایشگاه های مهرپرستان آریایی بوده که در روزگار ساسانیان به آتشکده دگرگون شده است.
در زمان محمدحسن مبارز به سال ۶۵۲ مهی(:قمری)، محرابی به این آتشگاه افزوده شده و از آن پس، این سازه مسجد شده است. در نزدیکی آتشکدهٔ آذرخش، آسیابی در دل کوه ساخته شده است که از نظر معماری در نوع خود یگانه است. این آسیاب دارای دو تنوره ی بزرگ سنگی در بالای کوه است، که از راه آنها آب وارد آسیاب می شده است.
مختصات: ۲۸°۸′۵۶٫۰۳″ شمالی ۵۳°۳۱′۴۰٫۰۶″ شرقی / ۲۸٫۱۴۸۸۹۷۲°شمالی ۵۳٫۵۲۷۷۹۴۴°شرقی / 28.1488972; 53.5277944روستای کاریان   آتشکده آذرفرنبغ کاریان   آتشکده آذرفرنبغ کاریان
آتشکده آذرفرنبغ یا آتشکده کاریان با ارتفاع تقریبی ۲۰ متر در مسیر کاریان، از دهستان هرم و کاریان، بخش جویم، شهرستان لارستان در استان فارس و در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی جویم در نیمه راه بندر سیراف و دارابگرد قرار دارد. نقشه اصلی این آتشکده به شکل ذوزنقه بوده که اضلاع جلویی آن در حدود ۵ متر عرض و ۷ متر ارتفاع دارند. ضلع جلویی روی سکویی به ارتفاع ۵٫۱ متر از سطح زمین واقع شده است. برفراز این سکو در ارتفاع ۳متری بر روی دیواره، حفره ای مثلثی شکل وجود دارد. مصالح به کار رفته در دیوارهٔ این آتشکده آجر و گل می باشد. بر روی صفهٔ آتشکده آثاری از راهرو و اتاق دیده می شود که به درون فرو ریخته است.
این مکان آتشکدهٔ موبدان بوده است و یکی از سه آتشکدهٔ بزرگ ایران در عهد ساسانیان به شمار می رفته است. این آتشکده یکی از بزرگ ترین و مهم ترین آتشکده ها در زمان ساسانیان بوده و یکی از مهم ترین آتش های سه گانه زردشتی که مختص موبدان بوده، در آن جا می سوخته است. ساسان جد اردشیر بابکان تولیت این آتشکده را بر عهده داشته و ساسانیان همواره علاقه خاصی به این آتشکده داشته اند. بر کتیبه ای به زبان پهلوی نگاشته اند که سی هزار دینار هزینه ساختمان آن شده است.
در دوران ساسانیان این آتشکده و زمین های اطراف آن محل حکومت رم کاریان بوده است. آن ها همان ایل پاسارگادی های هخامنشیان بوده اند که با کمک کردن به اردشیر بابکان در تأسیس حکومت ساسانیان مورد توجه او و سایر شاهان ساسانی قرار گرفته و آتشکده در مرکز حکومتی آن ها یعنی کاریان بنا شد. رم کاریان از شهر در مقابل حمله اعراب دفاع کرده و اعراب پس از چهار بار محاصره شهر، موفق به فتح آن شدند. ایل باصری که امروزه به کوچنشینی خود در استان فارس ادامه می دهد تنها بازمانده ایل پاسارگادیان دوره کوروش یا همان رم کاریان ساسانیان به شمار می رود.
مختصات: ۳۶°۳۶′۱۱″شمالی ۴۷°۱۴′۰۹″شرقی / ۳۶٫۶۰۳۱۷۱°شمالی ۴۷٫۲۳۵۹۴۹°شرقی / 36.603171; 47.235949
نام اظهارشده در فهرست میراث جهانی یونسکو
آتشکده آذرگشسپ، به معنی آتش جهنده. این آتشکده در ایران قرار داشته و در قرن های پیش از فتح اعراب مهمترین مرکز مذهبی شاهنشاهی ایران بود. این آتشکده به طبقهٔ جنگیان و سپاهیان اختصاص داشته است.
در ایران باستان سه آتشکدهٔ اصلی و بزرگ وجود داشته است که با سه طبقهٔ جامعهٔ اجتماعی ایران یعنی مغان، واستریوشان و ارتشتاران مرتبط بودند.
آذرگشنسپ یا آتش سلطنتی، در گنجک (شیز) واقع در آذربایجان بود. پادشاهان ساسانی در ایام سختی بزیارت این معبد می شتافتند و زر و مال و ملک و غلام در آنجا نذر می کردند. وهرام پنجم سنگهای قیمتی تاجی را، که از خاقان و زنش گرفته بود، باین آتشکده فرستاد. خسرو اول نیز نظیر این را عطا نمود. خسرو دوم نذر کرد، که اگر موفق به مغلوب نمودن بهرام چوبین بشود، زینت های زر و هدیه های سیم به آتشکده آذرگشنسپ بفرستد و به پیمان خویش وفا کرد. این آتشکده را آذرخوش می گفتند. آذر به زبان ایران باستان «آتش» و خوش «نیکو» است. شاهنشاهان ایران هنگام رسیدن به پادشاهی با کمال احترام، با پای پیاده به زیارت این پرستشگاه می رفتند و نذرها می کردند و هدیه و خواسته بسیار به آنجا می بردند. این آتشکده علامت اتحاد و یگانگی دین زرتشت و دولت بود و نماد (سمبل) دولت ساسانیان بشمار می رفت، که به واسطه ی همبستگی مردم با دینداری قوت گرفت. منابع تاریخی قدیم، دربارهٔ محل آتشکدهٔ آذرگشسپ با یکدیگر تطابق ندارند، برخی بویژه کتاب های پهلوی آن را در کنار دریاچهٔ چی چست می دانند. در بندهش آمده است که آذرگشسب تا زمان پادشاهی کیخسرو همواره پناه جهان بود، وقتی که کیخسرو «بتکدهٔ دریاچهٔ چی چست» را ویران کرد، آن آتش به یال اسب او فرو نشست و سیاهی و تیرگی را برطرف نمود و روشنایی بخشید. بطوریکه او توانست بتکده را ویران کند. در همان محل در بالای کوه اسنوند پرستشگاهی ساخت و آذرگشسب را فرونشاند. در میان نویسندگان دوران اسلامی، ابودلف در سفرنامهٔ خود، شرح مشروحی از شیز و آتشکدهٔ آذرگشسب داده و دیگر مورخان و جغرافی دانان از او پیروی کرده اند.
مختصات: ۳۶°۳۶′۱۱″ شمالی ۴۷°۱۴′۰۹″ شرقی / ۳۶.۶۰۳۱۷۱° شمالی ۴۷.۲۳۵۹۴۹° شرقی / 36.603171; 47.235949
آتش آثرونان (موبدان)، آتشکده کاریان
آتشکده آذرگشسب (آتور گشسب)، به معنی آتش جهنده. این آتشکده در ایران قرار داشته و در قرن های پیش از فتح اعراب مهمترین مرکز مذهبی شاهنشاهی ایران بود. این آتشکده به طبقهٔ جنگیان و سپاهیان اختصاص داشته است.
آتش واستریوشان (کشاورزان)، آتشکده برزین مهر
در ایران باستان سه آتشکدهٔ اصلی و بزرگ وجود داشته است که با سه طبقهٔ جامعهٔ اجتماعی ایران یعنی مغان، واستریوشان و ارتشتاران مرتبط بودند.
آتش ارتشتاران (ارتشیان)، آتشکده آذرگشسب
مختصات: ۳۶°۲۸′۵۳″شمالی ۵۲°۲۱′۱۸″شرقی / ۳۶٫۴۸۱۳۱۱۸°شمالی ۵۲٫۳۵۴۹۶۰۴°شرقی / 36.4813118; 52.3549604
آثار ملی ایران
فهرست آتشکده های ایران
آرمگاه ال رسول آمل مربوط به دوره ساسانیان است و در آمل، محله پائین بازار، در شهر قدیم (عوام کوی) واقع شده و این اثر در تاریخ ۶ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۶۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
این بنا با توجه به ویژگی های خاص معماری در شمار بناهای قرن نهم هجری قمری است و در مقایسه با سایر برج های این دوره از وسعت قابل ملاحظه ای برخوردار است. ساختمان این بقعه شامل بدنه چهار گوشه و برج مخروطی شکل است و در قسمت فوقانی بدنه دارای مقرنس های تزیینی است. آتشکده به صورت چهار گوشه و گنبد مخروطی است و گنبد آن دو پوش می باشد که هر دو پوش آن در اثر زلزله و عوامل جوی منطقه خراب شده است عمده تزیینات بنا طاق و قوس و قرنیس های آجری و کاشیکاری در قسمت فوقانی است. نکته جالب در بنای این برج، کاربرد آجرهای با ابعاد و اندازه های مختلف است، با توجه به شکل کلی و شباهت بسیار آن با برج ها و آتشکده ها شناخته شده در ایران، از آثار قرن هشتم هجری یا نهم یعنی دوره ساسانیان دانسته شده است. این گنبد مدور و به شکل برجی است. جسد شمس آل رسول محمد بن محمود آملی با نام کامل شمس الدین محمد بن محمود آملی از دانشمندان و پزشکان شهیر ایرانی در داخل این آتشکده به خاک سپرده شده است. طاق این برج دو پوش بوده و گنبد خارجی و داخلی داشت که بر اثر زلزله خراب شد.
در منطقه آمل قدیم که قسمت ساسانی آن به عوام کوی معروف بود در زمان ساسانیان به همراه بازار آمل قرار داشت، که در آن زمان بازار آمل و دژ ساسانی و آتشکده بنا شد و از آن زمان آتشکده و بازار باستانی آمل به جای ماند و دژ ساسانی بر اثر هجوم اعراب تازی در صدر اسلام به کلی خراب شد.
آتشکدهٔ اسپاخو یکی از کهن ترین سازه های پابرجای باستانی در خراسان شمالی است. برپایهٔ کاوش ها و بررسی های کارشناسان این آتشکده مربوط به روزگار ساسانیان است و در کنار آن روستایی است که به همین نام یعنی اسپاخو، معروف است. معبد سنگی اسپاخو که گاه کلیسا و گاه آتشکده نامیده می شود در کیلومتر ۱۱۵ محور بجنورد به جنگل گلستان و در ۶۵ کیلومتری غرب شهر آشخانه؛ مرکز شهرستان مانه و سملقان بر روی تپه ای مرتفع در دامنه جنگل های سوزی برگ ارس و در قسمت جنوبی روستای اسپاخو واقع شده است.
فهرست آتشکده های ایران
باستان شناسان با توجه به معماری ویژهٔ این آتشکده که سقفی گنبددار است و باتوجه به لاشه سنگ و ملات ساروج به کار رفته که از مصالح ویژهٔ معماری ساسانی است، این آتشکده را مربوط به روزگار ساسانیان می دانند.
می گویند که واژهٔ اسپاخو، برگرفته از واژهٔ «هسپ» یا «اسپ» است که واژه ای پهلوی است. این واژه در گذر زمان به اسب دگرگون شده است و آن گونه که برمی آید در این گستره در گذشته، اسب پرورش می داده اند.
مردم محلی این آتشکده را با نام کلیسا، می شناسند اما تاکنون هیچ گونه شاهدی بر حضور مسیحیان در این گستره پیدا نشده است و از سوی دیگر، شکل دایره ای محراب، آتشدان و سوراخ های درون سقف گنبد که روزن های برای خروج دود است، نشان می دهد که این جایگاه، هیچگاه کلیسا نبوده و آتشکده ای است که زرتشتیان باستان آن را ساخته اند. آتشکدهٔ اسپاخو هنوز هم در خراسان شمالی بر فراز بلندایی پر از کاج و سرو ایستاده است و گردشگران داخلی و خارجی را به خود می خواند. آتشکدهٔ اسپاخو در فهرست میراث ملی با شمارهٔ ۱۵۷۹ ثبت شده است.
تپه آتشکده مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان آبیک، روستای اسلام اّباد واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۵۰۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
تنب آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان لارستان، بخش بیرم، جاده شهر بیرم به اشکنان، غرب نیروگاه، روبروی اداره ثبت اسناد واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۱۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
فهرست آتشکده های ایران
چشمه آتشکده در کنار آتشکده ساسانی فیروزآباد واقع شده است و فاقد هرگونه امکانات رفاهی و خدمات تفرجگاهی است.
شهرستان فیروزآباد
مختصات: ۲۹°۸′۴۲٫۴۶″ شمالی ۵۳°۳۷′۲۴٫۵۲″ شرقی / ۲۹٫۱۴۵۱۲۷۸°شمالی ۵۳٫۶۲۳۴۷۷۸°شرقی / 29.1451278; 53.6234778 گردشگاه آتشکده یکی از گردشگاه های عمومی استان فارس می باشد. این گردشگاه در منطقهٔ «خرمن کوه» در شهرستان فسا و در محور شیراز-استهبان واقع شده است. وجود چشمه و تالاب پرورش ماهی در این گردشگاه بر زیبایی آن افزوده است. این اثر در تاریخ ۱۲ اسفند ۱۳۱۵ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در بیست کیلومتری شمال فسا در کنار دریاچه کوچکی آثاری از دوره ساسانیان بر جا مانده است که در میان آن ها یک آتشکده نیز دیده می شود که سقف آن ریخته است. در شمال فسا برکه ای کوچک وجود دارد که در لهجه محلی، قمپ خوانده می شود. اهالی محل این آتشکده را به نام قربانگاه می شناسند و آن را به طهمورث پادشاه پیشدادیان نسبت می دهند. در کنار آتشکده آثار متفرقه ای از یک شهر ساسانی دیده می شود، از جمله سنگ سلمان که دروازه ورودی یک بنا بوده است. مصالح این کاخ ساروج و سنگ لاشه می باشد که با روکشی از گچ پوشیده شده است. در سمت چپ غمپ و درست آن طرف جاده، سنگی چهارگوش و یکپارچه به بلندای تقریبی دوگز استوار و محکم ایستاده و خود را از حوادث بی شمار روزگار مصون و محفوظ نگه داشته است. روی یکی از سطوح آن دایره ای حجاری کرده اند که از نقوش دورن آن چیزی بر جای نمانده است. در راس آن گودال کوچکی است که احتمالاً آتشگاه این آتشکده بوده است. این سنگ متعلق به آتشکده دوره ساسانیان است که پاره ای از زرتشتیان پارس در اینجا سکونت داشته و آیین های مذهبی خود را به انجام می رسانده اند. آثاری که در تپه های اطراف به جا مانده و همچنین سنگ نوشته های به دست آمده، گواه این مدعاست. در ختان «مورد» که یکی از انواع درختان مورد تقدس زرتشتیان است در سراسر منطقه دیده می شود و با این که در دل زمین های کشاورزی دهقانان قرار دارد ولی کندن و از ریشه درآوردن آن ها را جایز نمی دانند. مجموعه غمپ و آتشکده ساسانی تنگ کرم (تنگ کرم یکی از روستاهای نزدیک به آتشکده است) یادآور آتشکده با عظمت فیروزآباد پارس است.
ادارهٔ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس؛ جاذبه های طبیعی استان فارس.
http://www.irandeserts.com
قنات آتشکده می تواند به موارد زیر اشاره داشته باشد:
قنات آتشکده سفلی قناتی در روستای آتشکده سفلی از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی
قنات آتشکده علیا قناتی در روستای آتشکده علیا از توابع بخش مرکزی شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی
معبد هفت آتشکده معبدی متعلق به زرتشتیان است که در شهر یزد واقع شده است.
ویلیام فیلیپ سیروس آتشکده (به سوئدی: William Philip Siros Atashkadeh) (زادهٔ ۲۳ فروردین ۱۳۷۱) بازیکن فوتبال اهل سوئد است که در یوتبری متولد شده است. این بازیکن که پدری ایرانی دارد، اکنون به عنوان مهاجم در تیم اوربرو در لیگ برتر فوتبال سوئد بازی می کند و سابقهٔ بازی در تیم ملی فوتبال زیر ۱۹ سال سوئد را نیز در کارنامه دارد.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

آتشکده در دانشنامه آزاد پارسی

پرستشگاه زردشتیان، مرکب از کلمه آتش و کده به معنی جایگاه آتش، آن را آتشگاه هم می گویند و در متون قدیمی هردو اصطلاح آمده است. آتشکده بنایی است که در آن آتش می افروزند و مراسم و آیین های عبادی را در آن جا برگزار می کنند. زردشت تأسیس آتشکده و نگهبانی از آن را به پیروانش توصیه کرده بود. در آیین زردشتی، مانند مذهب کاتولیک و برخلاف اسلام، در اجرای مراسم عبادی آلات و ادوات فراوان و تشریفات مذهبی بسیار معمول است. آتشگاه را در محلی قرار می دهند که اطراف آن حتماً باز باشد، در هر آتشکده کانونی ویژه برای برافروختن آتش هست که جز آتشبان (آذربان = اتروان) کسی حق ورود به آن را ندارد. در سمت راست مقر آتش، اتاقی است وسیع و چهارگوش که به بخش های متعدد و مساوی تقسیم شده و هریک را برای کار معینی اختصاص داده اند، این اتاق را «یزشن گاه» یعنی محل انجام عبادت می نامند. هر آتشکده معمولاً هشت درگاه دارد. چون به تدریج در کیش زردشتاعتقاد بر آن یافتند که آفتاب نباید بر آتش بتابد، سبک جدیدی در ساختمان آتشکده ها معمول شد؛ اتاقی تاریک در وسط پرستشگاه یا معبد می سازند و آتشدان را در آن قرار می دهند. آتشکده معمولاً پر از بوی کندر و مواد معطر است. برای آن که نفس و بوی دهان آتش را نیالاید، عموماً دهان بند می بندند. در آتشکده ها، روحانیان دعاهای مقرر پنج گانۀ روز و دیگر اعمال مذهبی را به جا می آورند و در جشن ها، ازجمله در شش روز آخر سال، مراسم باشکوهی برپا می کنند. برخی از آلات و اسبابی که در آتشکده به کار می رود عبارت اند از: هاون و دستۀ هاون که به منزله ناقوس مسیحیان است؛ بَرْسَم که شاخه های تر چوب مقدس است؛ چند پیاله کوچک برای نوشابه مقدس هوم و سنگ بزرگی که این وسایل را روی آن می چینند. از شرایط ورود به آتشکده پوشیدن لباس سفید است.

ارتباط محتوایی با آتشکده

آتشکده در جدول کلمات

آتشکده ای در اراک
برزو
نام آتشکده معروفی در بلخ قدیم
نوبهار
نام محوطه تاریخی بزرگی در نزدیکی تکاب که مهمترین آثار به جا مانده آن آتشکده وتالارهای دوره ساسانی است
نام یکی از هفت آتشکده معروف پارسیان
اذرانشاه
یکی از آتشکده های بزرگ پارسیان
آذر مهر
یکی از سه آتشکده بزرگ عهد ساسانیان
برزین
یکی از هفت آتشکده بزرگ پارسیان
آذرمهر

آتشکده را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

محمد رحیمی ١٥:١٦ - ١٣٩٨/٠١/١٠
برزو
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• آتشکده تهران   • آتشکده در جدول   • معنی آتشکده   • معماری آتشکده ها   • آتشکده های فعال ایران   • آتشکده های تهران   • آتشکده چیست   • آتشکده یزد   • مفهوم آتشکده   • تعریف آتشکده   • معرفی آتشکده   • آتشکده یعنی چی   • آتشکده یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آتشکده
کلمه : آتشکده
اشتباه تایپی : Hja;ni
آوا : 'AtaSkade
نقش : اسم
عکس آتشکده : در گوگل


آیا معنی آتشکده مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )