انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1031 100 1

آخرالزمان

/'AxarAzzamAn/

مترادف آخرالزمان: آخرت، بعث، رستخیز، رستاخیز، قیامت، نشور

برابر پارسی: پسین زمان

معنی آخرالزمان در لغت نامه دهخدا

آخرالزمان. [ خ ِ رُزْزَ ] (ع اِ مرکب ) رجوع به آخرزمان شود :
تو فتنه ٔ آخرالزمانی
من سعدی آخرالزمانم.
سعدی.

معنی آخرالزمان به فارسی

آخرالزمان
آخرین دوره جهان واپسین دوران جهان پایان روزگار : به رباط نو آمدگان آخر الزمان رخت منه تا از دار الملک دور نیفتی . یا پیغمبر آخر الزمان آخرین پیغمبر خدا محمد ص بن عبدالله ( چه پس از او پیغمبری نیاید ) .

معنی آخرالزمان در فرهنگ فارسی عمید

آخرالزمان
قسمت واپسین از روزگار که دنیا به آخر برسد و به قیامت بپیوندد، پایان روزگار: هرکس به زمان خویشتن بود / من سعدی آخرالزمانم (سعدی۲: ۵۱۲).

آخرالزمان در دانشنامه اسلامی

آخرالزمان
آخر الزمان، اصطلاحی دینی به معنای دوره پایانی جهان که در همه ادیان الهی به آن اشاره شده است. در اسلام، هم درباره دوران مرتبط با بعثت پیامبر اسلام(ص) به کار برده می شود و هم دوران ظهور امام مهدی(عج).
در باورهای رایج، آخرالزمان با حوادث عجیب شناخته می شود. مهم ترین ویژگی این دوران افول دین داری مردم و پس از آن ظهور یک منجی است. تاریخ دقیق ظهور منجی آخرالزمان نامعلوم است و تنها می توان آن را به بخش واپسین روزگار که به قیامت متّصل می گردد تعریف نمود.
اصطلاح آخرالزمان در قرآن کریم نیامده است، ولی آیاتی وجود دارد که نظر به آینده جوامع انسانی دارد و بر حکومت توحید و عدل در آینده زندگی انسان و خلافت و وراثت صالحان بر زمین و پیروزی حق بر باطل دلالت می کند.
آخرالزمان
«آخرالزمان» اصطلاحی است که در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا به معنای آخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایی قیامت. در فرهنگ اسلامی، آخر الزمان هم دوران نبوت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله تا وقوع قیامت را شامل می شود و هم دوران غیبت و ظهور مهدی موعود علیه السلام را در دوران معاصر، عده ای از مفسران و متفکران مسلمان از قبیل: مرحوم علامه طباطبایی، استاد شهید مرتضی مطهری، سید قطب، محمد رشید رضا، شهید سید محمدباقر صدر و... با اتکا به آیاتی از قرآن کریم (سوره اعراف: 138، سوره انبیاء: 105، سوره صافات: 171 و 172) استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیکوکاران زمین (وراثت صالحان) و پیروزی حق بر باطل را به رغم جولان دائمی باطل، به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح کرده اند و آیات و روایات مربوط به تحولات آخرالزمان را بیانگر نوعی فلسفه تاریخ می دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شکوفایی تکامل اجتماعی و طبیعی نوع انسان.
چنین آینده ای امری است محتوم که مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به «حوادث واقعه» بنگرند، بلکه با حالتی پرنشاط و خواهان صلاح جامعه انسانی و آگاه از تحقق اهداف تاریخی انتظار، باید سرشار از امید، آمادگی و کوشش در خور این انتظار مقدس باشند. در چارچوب این برداشت، آخرالزمان قطعه معینی از تاریخ نوع انسان است که او باید در آن، حرکت تکاملی تدریجی خود را تا تحقق وعده الهی ادامه دهد. در حالی که در کتب علمای متقدم همچون «کمال الدین» شیخ صدوق و «کتاب الغیبه» شیخ طوسی، چنین تفسیری از تاریخ نبوده و تحولات آخرالزمان امری است غیرعادی که در آخرین بخش از زندگی نوع انسان واقع می گردد و به تحولات قبلی جامعه انسانی مربوط نمی شود.
شناخت «آخرالزمان» یا فرجام شناسی (Eschatologie) در ادیان یهود، مسیحیت و زرتشتی نیز حائز اهمیت است. نگاهی به دردها و آلام بشر اندیشمند امروز و غیبت او در زوال فطرت پاک آدمی، چنین می نمایاند که در میان همه خواسته های ضد و نقیضش، امروز یکی هست که همه در آن مشترکند؛ همه اقوال و ملل یکصدا خواهان «آزادی» اند.
در احادیث بسیاری آمده است که حضرت مهدی علیه السلام در آخرالزمان ظاهر می شود. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر فراز منبر فرمود: «مهدی از عترت و اهل بیت من است. او در آخرالزمان ظهور می کند.» و نیز فرمود: «مژده باد شما را به ظهور مهدی که او در آخرالزمان به هنگام سختی روزگار و فتنه و اختلاف و عدم امنیت می آید و خداوند به وسیله او زمین را پر از قسط و عدل می نماید».
امام باقر علیه السلام نیز می فرماید: «دولت ما آخرین دولت هاست...» پیامبر صلی الله علیه و آله دست ها را به به سوی آسمان برافراشت و گفت: خداوندا! برادرانم را به من بنمایان. یکی از اصحاب گفت: مگر ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه، شما یاران من هستید. برادران من کسانی هستند که در آخرالزمان می آیند و به من ندیده ایمان می آورند. خداوند آنها را پیش از آن که از صلب پدران به رحم مادران درآیند، با نام خود و پدرانشان به من معرفی نموده است که استقامت هر یک از آنها در دین خود، از کندن خارهای گَوَن در شب تاریک و بدست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آنها مشعل های هدایت هستند که خداوند آنها را از فتنه ها تیره و تار نجات می بخشد.
درباره فتن و حوادث آخرالزمان، احادیث بی شماری از حضرت ختمی مرتبت و حضرات ائمه علیهم السلام در کتب حدیث به ثبت رسیده است. مجموعه هایی از آن احادیث به صورت کتب مستقلی به نام «ملاحم»، «الغیبه» و دیگر نام ها نگاشته شده است.
روایات معصومین علیهم السلام نشان می دهد:
روزگاری بر دنیا سپری شده که دیباچه زندگی دنیایی به شمار می آید و زمانی نیز خواهد گذشت که پایان این کتاب خواهد بود.
واژه آخرالزمان ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا عنوان برای کتاب های ذیل باشد: معانی• آخرالزمان (دوران)، به معنای واپسین دوران جهان و به طور اخص منظور از آن دوران نزدیک ظهور امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) کتاب ها• آخرالزمان (کتاب)، «آخر الزمان» پانزدهمین جلد از مجموعه «ومضات اعجازیة من القرآن الکریم و السنة النبویة» نوشته دکتر مهندس خالد فائق العبیدی و به زبان عربی
...
به واپسین دوران جهان، آخرالزمان گفته می شود؛ که به طور اخص منظور از آن دوران نزدیک ظهور امام زمان (عجل الله فرجه الشریف) می باشد.
آخر به بخش پایانی هر مجموعه گفته،
الکلّیات، ج ۱، ص ۸۳ .
آخِرٌ الزَّمان، اصطلاحی که در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا دیده می شود و در ادیان ابراهیمی از اهمیت و برجستگی ویژه ای برخوردار است. عقاید مربوط به آخر الزمان بخشی از مجموعه عقایدی است که به پایان این جهان و پیدایش جهان دیگر مربوط می شود و ادیان بزرگ درباره آن پیشگوییهایی کرده اند. در این مقاله نخست به بررسی عقاید مسلمانان پرداخته می شود و سپس به لحاظ قرابت میان اسلام و آیین یهود و مسیحیت ، عقاید این دو آیین آورده می شود. در پایان برای آگاهی از فرهنگ باستانی ایران قبل از اسلام، عقاید زردشتی درباره آخرالزمان به این مقاله افزوده می گردد.
آخرالزمان در قرآن
واژه آخرالزمان در قرآن به کارنرفته؛ امّا مطالب گوناگونی درباره این موضوع از آیات قابل استفاده است، قرآن به طور کلّی، جهانیان را به دو بخش پیشینیان (الأَوّلینَ، المُستَقدِمینَ) و پسینیان (الأَخِرینَ، المُستَـخِرینَ) قسمت کرده است
واقعه/سوره۵۶، آیه۱۳.    
...
آخرالزمان واپسین دوران از دنیا است که به قیامت می پیوندد، در این مدخل دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی مربوط به آن دوره و در بخش «اشراط الساعة» تغییرات تکوینی آن بررسی می شود. واژه های مورد استفاده در این مدخل، «آخرین»، «مستاخرین» و سیاق آیات است.
آخر به بخش پایانی هر مجموعه گفته،
کفوی، ابوالبقاء، الکلیات، ج۱، ص۶۲.    
واژه آخرالزمان در قرآن بکار نرفته؛ اما مطالب گوناگونی درباره این موضوع از آیات قابل استفاده است. قرآن مجید در آیات فراوان به دوران «آخرالزمان» اشاره کرده
واقعه/سوره۵۶، آیه۱۴.    
تعبیر «الیوم الاخر» که در قرآن فراوان بکار رفته،
بقره/سوره۲، آیه۸.    
...
«آخر الزمان» پانزدهمین جلد از مجموعه «ومضات اعجازیة من القرآن الکریم و السنة النبویة» نوشته دکتر مهندس خالد فائق العبیدی و به زبان عربی است.
در این کتاب به حوادث و وقایعی که در آستانه قیام قیامت، به عنوان علائم و نشانه های نزدیک شدن قیامت، رخ خواهد داد و در قرآن کریم و احادیث نبوی (صلی الله علیه و آله وسلّم) بدانها اشاره شده پرداخته می شود. بسیاری از آیات جزء سی ام قرآن کریم به مطالبی در این باره اشاره دارد و انسان را نسبت به هول و هراسهایی که در آستانه این رویداد عظیم واقع می شود آگاه می سازد تا تحمل مصیبت های دنیوی را بر او آسان ساخته و او را آماده بهره برداری از نعمت های الهی در جهان آخرت سازد. اعجاز قرآن در این مورد از آن جا آشکار می شود که وقوع بسیاری از این حوادث و علائم مورد اذعان و اعتراف دانشمندان علوم جدید نیز قرار گرفته است.
موضوعات پرداخته شده
پیش گویی های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم که از بروز وقایعی قبل از قیامت در آخر الزمان رخ می دهد گزارش می کند و نیز دسته بندی علائم و نشانه هایی که قبل از قیام قیامت آشکار می شود به ۱- علامات صغری نظیر فروکاهش علم و دانش در آخر الزمان، از ریا و جهل و زنا و شرب خمر و ظلم و...
آخر الزمان، خالد فائق العبیدى ، ج۱، ص ۶.
کتاب دارای یک مقدمه و پنج فصل به شرح ذیل می باشد: الفصل الاول: نبوءات المصطفی صلی الله علیه و آله وسلّم بما سیکون آخر الزمان من العلامات قبل القیامة. الفصل الثانی: نهایة الیهود. الفصل الثالث: سنة الله فی الارض. الفصل الرابع: علامات انتهاء الکون و السبق القرآنی. الفصل الخامس: اهوال القیامة.
آخر الزمان، خالد فائق العبیدى ، ج۱، ص ۸۷.
...
در فرهنگ عامه مسلمانان مخصوصاً شیعه ، اصطلاح آخرالزمان حکایت از عصری می کند که مهدی موعود در آن ظهور می کند
در قرآن مجید گفتار صریحی درباره آخرالزمان نیست و این اصطلاحی است که در احادیث و مؤلفات مسلمانان به چشم می خورد.احادیث آخرالزمان را بسیاری از محدثان از جمله بخاری ،
محمد بن اسماعیل بخاری، صحیح (کتاب الفتن)، ج۱۹، ص۴۹، بیروت، داراحیاء التراث العربی، ۱۹۸۱م.
این اصطلاح، در کتابهای حدیث و تفسیر در دو معنی به کار رفته است: نخست، همه آن قسمت از زمان که بنابر عقیده مسلمانان، دوران نبوت پیامبر اسلام است و از آغاز نبوت پیامبر تا وقوع قیامت را شامل می شود.دوم، فقط آخرین بخش از دوران یاد شده که در آن مهدی موعود ظهور می کند و تحولات عظیمی در عالم واقع می شود.آیاتی از قرآن کریم، به رویدادهای آینده انسان و جامعه انسانی اشاره کرده است؛ همچون برپا شدن حکومت توحید و عدالت، خلافت انسان در زمین، وراثت و فرمانروایی صالحان و پیروزی حق بر باطل. این آیات نظر به معنای دوم دارند.
التّبیان، ج۷، ص۲۸۳.    
اتصاف حضرت محمد (ص) به پیامبر آخرالزمان در میان مسلمانان با این دو مطلب ارتباط دارد: نخست این که پیامبر اسلام خاتم پیامبران است و شریعت وی به دلیل کامل بودن تا پایان این عالم اعتبار دارد و او پیامبر آخرین قسمت از زمان است که به قیامت می پیوندد؛ دیگر این که در نخستین سده های اسلام، حداقل تصور عده ای از مسلمانان چنین بود که قیام قیامت نزدیک است و ظهور پیامبر اسلام در عصری واقع شده که به قیامت متصل است.
← روایات
...
آشوبِ اخِرُالزَّمان، رسانه تاریخی مختصری پیرامون حوادث دوران مشروطیت در خراسان ، نوشته شیخ حسین اولیای بافقی (زنده در ۱۳۳۰ق/۱۹۱۲م) است.
این رساله یک بار در مجله وحید (شمـ ۲۵۶-۲۵۷، خرداد ۱۳۵۸ش) به چاپ رسیده و نسخه خطی آن که به خط نویسنده است و آن را در تاریخ ۱۷ جمادی الاول ۱۳۳۰ق/۴ مه ۱۹۱۲م تحریر کرده در کتابخانه آستان قدس رضوی موجود است.
در سوره نور از آخرالزمان که واپسین دوران از دنیا است که به قیامت می پیوندد بحث شده است.
آخرالزمان واپسین دوران از دنیا است که به قیامت می پیوندد، در این بحث از دگرگونی های اجتماعی و فرهنگی مربوط به آن دوره و در بخش «اشراط الساعة » تغییرات تکوینی آن بررسی می شود.
← حاکمیت اسلام در آخرالزمان
 ۱. ↑ طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ج۷، ص۲۶۴.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۲۹، برگرفته از مقاله « حاکمیت اسلام در آخرالزمان ».    
...
وعده حاکمیت توحید در آخرالزمان در سوره نور آمده است.
در آیه ۵۵ سوره مبارکه نور از حاکمیت یکتاپرستی در جامعه آخرالزمان خبرداده شده است.وعد الله الذین ءامنوا منکم وعملوا الصـلحـت لیستخلفنهم فی الارض کما استخلف الذین من قبلهم ولیمکنن لهم دینهم الذی ارتضی لهم ولیبدلنهم من بعد خوفهم امنا یعبدوننی لایشرکون بی شیـا ومن کفر بعد ذلک فاولـئک هم الفـسقون.خدا به کسانی از شما که ایمان آورده اند و کارهای شایسته کرده اند وعده داد که در روی زمین جانشین دیگرانشان کند، هم چنان که مردمی را که پیش از آنها بودند جانشین دیگران کرد. و دینشان را- که خود برایشان پسندیده است- استوار سازد. و وحشتشان را به ایمنی بدل کند. مرا می پرستند و هیچ چیزی را با من شریک نمی کنند. و آنها که از این پس ناسپاسی کنند، نافرمانند.


آخرالزمان در دانشنامه ویکی پدیا

آخرالزمان
آخرالزمان یا پایان جهان یا آرماگِدون عبارتی است عربی به معنای «پایان زمان». برخی «آخرالزمان» را با قیامت یکی دانسته اند. اعتقاد به منجی و آخرالزمان در فرهنگ بسیاری از ادیان بزرگ دنیا دیده می شود و دربارهٔ آن پیشگویی هایی نیز کرده اند.
در بازی رایانه ای سرزمین_مادری داستان با این جمله شروع می شود: this is the story of the end time. یعنی این داستان آخرالزمان است. در انتهای بازی آخرین جنگ خونین کهکشان تمام می شود و مجاری ارتباط پر سرعت به کل کهکشان کشف می شود.
معمولاً «آخرالزّمان» در اصطلاح یعنی سالیان پایانی یک دوره از حیات بشری و سپس ظهور یک منجی موعود که انتظار او کشیده می شود تا تحولی همه جانبه در زندگی یک قوم یا تمام بشریت ایجاد کند و بشریت را وارد دوره جدیدی کند.
در یهودیت تصور آخرالزمان به معنی پایان دوره جهان و پیوستن آن به قیامت کبری، از صده های دوم و سوم قبل از میلاد پیدا شده، پیش از این زمان بنی اسرائیل که خود را قوم برگزیده خداوند می دانستند، در انتظار روزی بودند که در آن وعده الهی تحقق یابد و خداوند قوم برگزیده خود را در سرزمین موعود مستقر، و دشمنان آن را نابود کند، و عدل و احسان خود را بر سراسر جهان بگستراند. در دوره های بعد از حکومت داوود و سلیمان که این قوم از لحاظ دینی و اخلاقی گرفتار فساد و انحطاط شده و گرایش به شرک و الحاد در میان آنان شدت گرفته بود، غایت این آرزو و انتظار بازگشت قدرت و وحدت و خلوص دوران گذشته بود و انتظار زمانی می رفت که خداوند بار دیگر پیشوائی بفرستد و قوم را از تیره بختی نجات دهد.
در مسیحیت نظریاتی که دربارهٔ آخرالزمان در چهار انجیل آمده است یکسان نیست. ولی به طور کلی وقوع آخرالزمان به صورت های زیر بیان شده است:
آخرالزمان ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
پایان جهان
آخرالزمان در اسلام
آخرت شناسی یهودی
آخرالزمان از دیدگاه شیعیان
پایان جهان (مسیحیت)
چهار سوار آخرالزمان
کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان
آخرالزمان (انگلیسی: Latter Days) فیلمی آمریکایی در سبک رمانتیک و کمدی-درام، به کارگردانی سی. جی کاکس است که در سال ۲۰۰۳ منتشر شد. این نخستین فیلمی است که آشکارا به مسئلهٔ عدم پذیرش همجنس گرایی در کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان می پردازد. نمایش آخرالزمان در برخی از ایالت های آمریکا جنجال برانگیز بود و برخی گروه های مذهبی خواهان بایکوت آن شدند.
۱۰ ژوئیه ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-07-۱۰) (جشنواره فیلم های همجنس گرایی مردانه و زنانه فیلادلفیا)
۳۰ ژانویه ۲۰۰۴ (۲۰۰۴-01-۳۰) (ایالات متحدهٔ آمریکا)
داستان فیلم دربارهٔ رابطهٔ میان یک مبلغ مذهبی همجنس گرای مورمون به نام آرون دِیویس که گرایش جنسی اش را آشکار نکرده و همسایهٔ آشکارا همجنس گرایش به نام کریستین ویلیام مارکلی است. آرون که برای رواج مذهب مورمون ها از پوکاتلو، آیداهو به لس آنجلس آمده است با کریستین آشنا می شود که پسری اهل خوش گذرانی است. رابطهٔ آن ها فراز و نشیب هایی دارد. پس از آنکه آرون به سالت لیک سیتی برمی گردد و گرایش جنسی اش را آشکار می کند مادرش به او سیلی زده و از او می خواهد که برای بخشایش دعا کند. آرون از کلیسایی که زیر نظر پدرش است تکفیر می شود. او سپس دست به خودکشی می زند و …
نخستین نمایش فیلم در جشنواره فیلم های مرتبط با همجنس گرایی مردانه و زنانه فیلادلفیا در ۱۰ ژوئیهٔ ۲۰۰۳ انجام گرفت و در ۱۲ ماه پس از آن در چندین ایالت آمریکا منتشر شد. فیلم در تعداد کمی کشور دیگر هم منتشر شد و همچنین در تعدادی جشنوارهٔ مرتبط با همجنس گرایی نمایش یافت.
فروش آن ۸۳۴ هزار دلار بود که تقریباً نتوانست بودجهٔ ۸۵۰ هزار دلاریش را پوشش دهد.
«آخرالزمان» (انگلیسی: The Apocalypse (2007 film)) فیلمی در ژانر علمی–تخیلی است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به لی اسکات اشاره کرد.
۲۲ مه ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-05-۲۲)
پایان جهان یا آخرالزمان (زبان یونانی باستان: ἀποκάλυψις apocálypsis, از ἀπό و καλύπτω بمعنی 'un-covering') یا آپوکالیپس (انگلیسی:apocalypse) ترجمه شده از یونانی و بمعنای افشای دانش است. این مفهوم تا قرن ۱۴ به انگلیسی وارد نشده بود. این واژه در متون دینی معمولاً بمعنای افشای چیزی است که پنهان است. در کتاب مکاشفه یوحنا (Greek Ἀποκάλυψις Ἰωάννου, Apocalypsis Ioannou)، آخرین کتاب عهد جدید، وحی یی که یوحنا دریافت می کند از پیروزی نهایی خیر بر شر و پایان عصر حاضر حکایت دارد.
پسارستاخیزی
انقراض نسل بشر
آخرالزمان
راگناروک
سرانجام کیهان
امروزه در مسیحیت به هر گونه وحی نبوی یا به پایان زمان (آخر الزمان) یا پایان جهان، آپوکالیپس گفته می شود.
در پروژه های خواهر می توانید در مورد آخرالزمان (مسیحیت) اطلاعات بیشتری بیابید.
شیعیان دربارهٔ آخرالزمان اعتقادات خاص خود را دارند. ایشان مجموعه ای از اتفاقات را که در احادیث پیش گویی شده است، در این مورد بیان می کنند.
دنیا را دوست می دارند و آخرت را فراموش می کنند.
ثروت را دوست می دارند و حساب قیامت را فراموش می کنند.
زنان را دوست می دارند و حورالعین را فراموش می کنند.
قصرهای دنیا را دوست می دارند و خانهٔ قبر را فراموش می کنند.
خود را دوست می دارند و خدا را فراموش می کنند.
آخرین بخش از دوران حیات انسانها که پیش از پایان عمرجهان وبرپایی قیامت است
بنا بر روایتی از پیامبر اسلام، یکی از نشانه های ظهور رسیدن به زمانی است که پادشاهان برای خوشگذرانی و تفریح به سفر حج می روند. ثروتمندان نیز برای تجارت و بازرگانی به مکه می روند.
پیامبر اسلام دربارهٔ امت خود در آخرالزمان گفته که در آن زمان ۵ چیز را فراموش می کنند:
آخرالزمان انجمن مردان (انگلیسی: The League of Gentlemen's Apocalypse) فیلمی بریتانیایی به کارگردانی استیو بندلک است که در سال ۲۰۰۵ منتشر شد.
آخرالزمان، جنگ جهانی دوم (به فرانسوی: Apocalypse, la 2e Guerre mondiale) مستندی ۶ قسمتی پیرامون جنگ جهانی دوم است که شروع تا پایان آن را بررسی می کند. این مجموعه بدیع با استفاده از فیلم های واقعی که در جریان این جنگ توسط خبرنگاران، فیلمبردارن، سربازان . یا شهروندان گرفته شده ساخته شده است و رویدادهای مهم جنگ را با استفاده از تصاویر نشان می دهد.این فیلم ها که همه ترمیم و رنگی شده اند تجربه ای جدید از فضای جنگ را به مخاطب می دهد. این مستند بخشی از مجموعه آخرالزمان است که به وقایع مهم تاریخ اروپا می پردازد.
رز گولند، کودکی انگلیسی است که در آغاز جنگ یک سال دارد و در تمام طول جنگ تصاویری از زندگی او دیده می شود تا در آخرین سکانس بعد از انفجار آخرین بمب، یک ساله در ابتدای جنگ، در طی جنگ به تصویر کشیده شد و تا آخرین پلان که نوشته «پایان» را روی یک بمب می بینیم.
آگوست فون کاگنک ، یک سرباز ساده ارتش آلمان نازی ، فرمانده تانک که در طول فیلم به مادرش نامه می نویسد.
گاستون سیرک : یک زندانی فرانسوی در زندان اشتالاگ آلمان
این فیلم مستند که به کارگردانی ایزابل کلارک و دانیل کستل ساخته شده است برای اولین بار از اوت ۲۰۰۹ روی آنتن تلویزیون ها رفت و پس از آن در ۲۳ سپتامبر ۲۰۰۹ به صورت DVD و Blu-ray منتشر شد. این مجموعه دارای چندین فصل است: آخرالزمان، جنگ جهانی اول ، آخرالزمان، هیتلر، آخرالزمان، استالین و آخرالزمان، وردون که در ۲۱ فوریه ۲۰۱۶ به مناسب صدمین سالگرد آغاز نبرد وردن رونمایی شد.
این مستند از شش قسمت ۵۲ دقیقه ای تشکیل شده است:
آخرالزمان سریالی است که بررسی بازیگران شاخص جنگ جهانی دوم می پردازد .
«آخرالزمان لطفاً» (به انگلیسی: Apocalypse Please) تک آهنگی از میوز است که در سال ۲۰۰۴ میلادی منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم آمرزش (آلبوم) قرار داشت.
آخرالزمان کوچک (فرانسوی: La Petite Apocalypse) یک فیلم به کارگردانی کوستا گاوراس است که در سال ۱۹۹۳ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آندری دوسولیه، کیارا کازلی، ژولی گایه، موریس بنیشو، و ییری منتسل اشاره کرد.
۱۰ فوریه ۱۹۹۳ (۱۹۹۳-02-۱۰)
آخرالزمان یاکوزا (ژاپنی: 極道大戦争) فیلمی در ژانر اکشن، فانتزی، یاکوزا و خون آشام به کارگردانی تاکاشی میکه محصول سال ۲۰۱۵ است. تولید این فیلم در تاریخ ۱۷ آوریل ۲۰۱۴ آغاز شد.
۲۰ ژوئن ۲۰۱۵ (۲۰۱۵-06-۲۰)
اینک آخرالزمان (به انگلیسی: Apocalypse Now) محصول ۱۹۷۹، فیلمی حماسی، ماجراجویی و جنگی واقع شده در جنگ ویتنام است.
مارلون براندو در نقش سرهنگ والتر کورتز
مارتین شین در نقش بنیامین ویلارد
رابرت دووال در نقش سرهنگ بیل کیلگور
هریسون فورد در نقش کلنل لوکاس
کارگردان آن فرانسیس فورد کوپولا و فیلم نامه نویسان آن جان میلیوس و کوپولا هستند. داستان این فیلم برداشتی آزاد از رمان دل تاریکی نوشتهٔ جوزف کنراد است. اینک آخرالزمان یکی از بحث برانگیزترین و مهم ترین فیلم های تاریخ سینما است و هم اکنون در بین ۲۵۰ فیلم برتر تاریخ بانک اطلاعات اینترنتی فیلم ها رتبه ۵۱ را به خود اختصاص داده است. همچنین در بین لیست ۱۰۰سال ۱۰۰ فیلم بنیاد فیلم امریکا هم با رتبه حضور دارد.
این فیلم توانست در جشنواره کن ۱۹۷۹، نخل طلای این دوره را به خود اختصاص دهد.
در سال ۱۹۷۰، در میانه جنگ ویتنام، سرهنگ نیروهای ویژه والتر کورتز (مارلون براندو) عقل خود را از دست داده و به همراه افراد خود که او را به صورت نیمه خدا پرستش می کنند در جنگل های کامبوج پناه گرفته است. ستوان ویلارد (مارتین شین) طبق فرمانی کاملاً سری از ستاد مشترک ارتش آمریکا مأموریت یافته تا فرماندهی سرهنگ کورتز متمرد را به شدیدترین وجه خاتمه دهد. او وارد جزیره می شود و....
کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخر الزمان دکترین و تعالیم خود را بر عیسی مسیح متمرکز می کند؛ این که او پسر خداست، از مریم باکره زاده شده، به کمال زیسته، معجزه هایی داشته، از هر منفذ پوستش در باغ جتسیمانی خون چکیده، بر صلیب درگذشته، در روز سوم برخاسته و دوباره بر حواریونش ظاهر شده و هم اکنون جایگاهش مقتدرانه در سمت راست خداوند است. به اختصار، برخی باورها با سنتهای کاتولیک، ارتدوکس و پروتستان مشترک است. به هر حال، تعالیم کلیسای قدیسان در دیگر موارد به طرز شایان توجهی متفاوت است و مجموعه گسترده ای از دکترین ها را در بر می گیرد به نحوی که فرقه های یادشده معمولاً این کلیسا را خارج از محدوده های تعالیم ارتدکس مسیحی آن طور که اعتقادنامه نیقیه در خلاصه شده، قرار می دهند.
تعالیم اصلی این کلیسا در حدود ۱۸۴۳ در اصول اعتقاد خلاصه شده و چهار اصل اساسی اعتقادی آن باور به عیسی مسیح، توبه، غسل تعمید برای بخشایش، و هدیه روح القدس است.]
Beliefs and practices of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints از ویکیپیدیای انگلیسی
پس از آخرالزمان (انگلیسی: After the Apocalypse) فیلمی در ژانر علمی–تخیلی است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.
۲۰۰۴ (۲۰۰۴)
این فیلم دیالوگ ندارد.
بازماندگان جنگ جهانی سوم، که قابلیت صحبت کردن را از دست داده اند، به طور غیرکلامی با هم صحبت می کنند و از مسیر خود عبور می کنند...
جنبش قدیسان آخرالزمان مجموعه ای از گروه های مستقل کلیسایی است که منشأ خود را به یک جنبش بازگردانی گرای مسیحی بنیان گذاشته شده از سوی جوزف اسمیت در اواخر دههٔ ۱۸۲۰ است. این کلیساها در مجموع ۱۵ میلیون عضو دارند. اکثریت قریب به اتفاق پیروان از آن کلیسای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان است، و الهیات غالب آنان مورمونیسم است. این کلیسا خود را مسیحی می داند. اقلیتی از پیروان قدیسان آخرالزمان نظیر جماعت مسیح، به پروتستانتیسم سنتی معتقدند و خود را از آموزه های متمایز مورمونیسم فاصله داده اند. دیگر گروه ها شامل کلیسای بنیادگرای عیسی مسیح قدیسان آخرالزمان می شود که به چندهمسری معتقدند.
جستجوی دوستی برای آخرالزمان (به انگلیسی: Seeking a Friend for the End of the World) فیلمی کمدی-درام به نویسندگی و کارگردانی لورین اسکافریا و محصول ۲۰۱۲ میلادی است.
۱۸ ژوئن ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-06-۱۸) (جشنوارهٔ فیلم لس آنجلس)
۲۲ ژوئن ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-06-۲۲) (ایالات متّحده)
جنگ آخرالزمان (به اسپانیایی: La guerra del fin del mundo) رمانی از ماریو بارگاس یوسا رمان نویس برجسته پرویی است. این کتاب روایت داستانی شورش و جنگ کانودوس است که اواخر قرن نوزدهم در منطقه باهیا در شمال شرقی برزیل اتفاق افتاد.
مرشد
گالیلئو گال
خبرنگار نزدیک بین
بارون دکانابراوا
سرهنگ موریرا سزار (گلوپاره کن)
ماریا کوادرادو ( مادر مردمان)
فلیسیو پاردنیاس (شیر ناتوبا)
ابوت پاژئو (پاژئوی شیطان)
کوچولوی مقدس
پاژئو گندهه
آنتونیو ویلانووا
پدر ژواکیم
روفینو
ژورما
کوتوله
زن ریشدار
اپامینوداس گونسالوس
ستوان پیرس فریرا
این رمان اولین رمان یوسا است که رویدادهای آن در کشوری غیر از پرو، یعنی برزیل، و در زمانی غیر از دوره معاصر نویسنده، یعنی در قرن نوزدهم، روی می دهد.
در کشور برزیل که تازه از نظام سلطنتی به نظام جمهوری گذار کرده است، دسته ای از مردم بسیار فقیر و زجرکشیده منطقه بیابانی باهیا که اعتقادات خشک مذهبی دارند تحت تأثیر یک واعظ بسیار مذهبی شورش می کنند و جمهوری را دشمن و عامل بدبختی خود می دانند. زمین های ثروتمندان را تصاحب کرده و به اموال آن ها شبیخون می زنند و در منطقه ای به نام کانودوس ساکن شده و نام آنجا را بلومونته می نهند. در سوی دیگر جمهوریخواهان برزیل، سلطنت طلبان را عامل این شورش می دانند و همچنین سلطنت طلبان ثروتمند و زمین داران که خود مورد غارت شورشیان قرار می گیرند سعی در سرکوب شورشیان که آن ها را ژاگونسو می نامند دارند.
چهار سوار آخرالزمان که در مکاشفه یوحنا در عهد جدید از کتاب مقدس نام برده شده اند چهار شخصیت هستند که بر اساس مکاشفه باب ۶ آیات ۱ الی ۸ هنگام باز شدن چهار مهر و موم از هفت مهروموم (متعلق به آخرالزمان) آزاد می شوند این مهر و موم ها بر دستان فردی که در مکاشفه بره خداوند نامیده شده است و همان عیسی است. باز می شوند. این سواران به ترتیب بر چهار اسب به رنگ های سفید، قرمز، سیاه و رنگ پریده سوارند و به ترتیب نمادهای مریضی، جنگ، قحطی و مرگ هستند.
دجال
۱همچنانکه محو تماشا بودم، «بره» نخستین مهر را گشود. ناگاه یکی از آن چهار موجود زنده، با صدایی همچون غرش رعد گفت:«بیا»۲نگاه کردم و اسبی سفید دیدم. سوار بر اسب، کسی را دیدم که کمانی در دست و تاجی بر سر داشت. او اسب را به جلو می راند تا در نبردهای بسیار پیروز شود و فاتح جنگ باشد.
بر اساس متن مکاشفه یوحنا سواری که بر اسب سفید است معمولاً نماد فتح و پیروزی است. طبیعت دقیق یا جاودانگی آن مبهم است و همچنین در بعضی منابع فردی خوب و در بعضی منابع شخصیت شیطانی تصویر شده است.
۳سپس بره مهر دوم را باز کردم. آنگاه شنیدم که موجود زنده دوم گفت:«بیا!»۴این بار اسبی سرخ پدیدار شد. به سوار آن شمشیری داده شده بود تا قادر باشد صلح و سلامتی را از زمین بردارد و بجای آن هرج و مرج ایجاد کند. در نتیجه، جنگ و خونریزی، در همه جا آغاز شد.
رزیدنت ایول: آخرالزمان یا رزیدنت ایول: موعود (به انگلیسی: Resident Evil: Apocalypse) فیلمی در ژانر رستاخیزی و ترسناک است به کارگردانی الکساندر ویت و نویسندگی و تهیه کنندگی پل دبلیو. اس. اندرسون است که در ۱۰ سپتامبر ۲۰۰۴ منتشر شد. جرمی بولت و دان کارمودی از دیگر تهیه کنندگان این فیلم هستند. این دومین بخش از مجموعه فیلم های رزیدنت ایول به شمار می رود که بر اساس بازی های ویدئویی ترس و بقا شرکت کپ کام، رزیدنت ایول ساخته شده است. روایت این فیلم برداشتی آزاد از داستان بازی رزیدنت ایول ۲ و رزیدنت ایول ۳: نمسیس می باشد.
۱۰ سپتامبر ۲۰۰۴ (۲۰۰۴-09-۱۰) (ایالات متحده)
این فیلم در ادامه داستان فیلم پیشین می باشد. آلیس (با بازی میلا یوویچ) پس از خروج از هایو توسط مأموران شرکت آمبرلا دستگیر شده و مدتی بعد، شهر راکون توسط شیوع ویروس تی دچار طغیان می گردد. شهروندان شهر با ابتلا به ویروس تی به زامبی تبدیل شدند. جیل ولنتاین (با بازی سیه نا گیلری) مجدداً وارد اداره پلیس شهر راکون شده و به همکاری با پلیس برای خارج کردن شهروندان سالم از شهر می پردازد. در این بین آلیس از آزمایشگاه فرار کرده و وارد شهر می شود. پژوهشگران شرکت آمبرلا با فعال کردن نمسیس، قصد دارند تا تمامی اعضای باقی مانده گروه استارز را از سر راه بردارند. جیل ولنتاین نیز در این گروه عصو می باشد. سرانجام، آلیس با جیل ولنتاین و سایر شهروندان همراه شده و به آن ها برای خروج از شهر کمک می کند. آلیس پس از آن که موفق شد از شهر راکون فرار کند توسط مأموران آمبرلا دستگیر شده و مورد آزمایش قرار می گیرد. پس از مدتی آلیس موفق به فرار از آزمایشگاه می شود و با کمک جیل ولنتاین و کارلوس اولیویرا از آن محوطه فرار کرد.
رودخانه های سرخ ۲: فرشتگان آخرالزمان (انگلیسی: Crimson Rivers II: Angels of the Apocalypse) یک فیلم در ژانر مهیج و اکشن به کارگردانی الیویه داهان است که در سال ۲۰۰۴ منتشر شد.
ژان رنو
بونوآ ماژیمل
کریستوفر لی
جانی هالیدی
سیریل رافائلی
فرانسیس رنو
میکائل ابیبول
میلن ژامپانوی
اریک ابوآنی
ساعت آخرالزمان یا ساعت روز قیامت (به انگلیسی: Doomsday Clock) نمادی است که هرساله احتمال وقوع فجایع جهانی را که زاده عملکرد انسان است، نشان می دهد. این ساعت از سال ۱۹۴۷ توسط اعضای بولتن دانشمندان اتمی نگهداری می شود و نشان دهنده احتمال وقوع اتفاقاتی چون جنگ هسته ای است. این ساعت از سال ۲۰۰۷ تغییرات اقلیمی و تحولات جدید در علوم و فناوری هایی را که به دست بشر رخ داده و می تواند سبب بروز آسیب های جبران ناپذیر شود، منعکس می کند.
تصمیم گیری در مورد حرکت ساعت آخرالزمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اعضای بولتن دانشمندان اتمی هر ساله یک بار در ماه ژوئن و یک بار در ماه نوامبر گرد هم می آیند و در مورد این ساعت تصمیم گیری می کنند. این تصمیم گیری با حضور و مشورت گروهی از دانشمندان شامل ۱۵ برنده جایزه نوبل صورت می پذیرد.
ساعت آخرالزمان هرچه به نیمه شب نزدیک تر باشد، نشان می دهد که احتمال وقوع فاجعه ای جهانی بیشتر شده است.
به دلیل نخستین آزمایش بمب هیدروژنی در نوامبر ۱۹۵۲ توسط آمریکا، در سال ۱۹۵۳(۱۳۳۲) ساعت بر روی دو دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم شد که نزدیک ترین زمان به پایان دنیا بود. در مقابل، سال ۱۹۹۱ (۱۳۷۰) که جنگ سرد به پایان رسید؛ این ساعت روی ۱۷ دقیقه مانده به نیمه شب تنظیم شد.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

آخرالزمان در دانشنامه آزاد پارسی

آخِرالزّمان
اصطلاحی در فرهنگ ادیان بزرگ جهان، به ویژه ادیان ابراهیمی، اطلاق شده به مجموعه عقایدِ مربوط به پایان این جهان و پیدایش جهان دیگر. در قرآن، نص صریحی دربارۀ این مفهوم وجود ندارد، امّا در کتب حدیث و تفسیر از این اصطلاح در دو معنی یاد شده است؛ نخست دوره ای زمانی که با نبوت پیامبر اسلام (ص) آغاز می شود و تا روز قیامت ادامه می یابد، و دوم دوره ای که مهدی موعود (عج) با بروز علائمی ظهور می کند، که در واقع دنبالۀ دورۀ نخست است و عامۀ مسلمانان، به ویژه شیعیان، بدان باور دارند. اگرچه همۀ فرقه های اسلامی کلیّت مفهوم آخرالزمان را پذیرفته اند، اما در این که آیا علائم آخرالزمان با ظهور امام زمان پدیدار می شود، و نیز این که او کیست، اختلاف دارند. باور به آخرالزمان در میان یهودیان از قرن های ۳ و ۲پ م پدید آمد. پیش از آن بنی اسرائیل که خود را قوم برگزیدۀ خداوند می دانستند، در انتظار زمانی بودند که در «ارض موعود» استقرار یابند. در دوره های بعد که این قوم دچار تفرقه و به لحاظ دینی و اخلاقی به انحطاط کشیده شد، انتظارِ زمانی می رفت که پیشوایانی چون موسی، داود و سلیمان ظهور کنند و آنان را از تیره بختی نجات دهند. این مسئله در کتاب های عهد عتیق رفته رفته بسط یافت و روز یهوه (روز انتقام خداوند از گناهکاران و پیمان شکنان و کافران) در دوره های پس از اسارت قوم یهود معنایی وسیع تر به خود گرفت و به مفهوم آخرالزمان تبدیل شد. مسیحیان نیز معتقد به رجعت عیسی مسیح هستند و او را همان موعود آخرالزمان می دانند. در بخش های مختلف عهد جدید، به ویژه در مکاشفات یوحنا، روایت های گوناگونی دربارۀ رجعت عیسی مسیح و وقوع آخرالزمان آمده، که ناهمسانی ها و بعضاً تناقض های مطرح شده سبب اختلاف نظر میان اصحاب کلیسا و ناهماهنگی در تفاسیر بوده است. در سرود های زردشت (گات ها) چندبار به واژۀ سوشیانت (سوشیانس) به معنای سودبخش، اشاره شده است که منجی نهایی زردشتیان به شمار می رود. واژۀ فرشوکرتی (در پهلوی فرشگرد)، به معنی کامل سازی جهان، از دیگر اصطلاحاتی است که در گات ها از آن سخن رفته و مربوط به موضوع آخر جهان، یعنی نابودی نهایی اهریمن و نیروهای اهریمنی و بازگشت جهان به کمال نخستین، است. در اوستای متأخر، که تلفیقی از عقاید زردشتی و باورهای پیش از زردشت و نیز تحولات دینی بعدی است، به پایان جهان و مسئلۀ آخرالزمان فراوان اشاره شده است. گفتنی است که برخی از ادیان و آیین های سراسر جهان کمابیش مسئلۀ رجعت و وقوع آخرالزمان را به شکل های مختلفی مطرح کرده اند. نیز ← هزاره باوری

ارتباط محتوایی با آخرالزمان

آخرالزمان را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

حسن متوسل ١٠:١٠ - ١٣٩٥/٠٩/٢٨
the world last period
|

مژگان ١٢:٣٣ - ١٣٩٨/٠٢/١٠
Apocalypse
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• نشانه های آخر الزمان   • اخر الزمان رائفی پور   • نشانه های آخرالزمان در ایران   • نشانه های آخرالزمان در تهران   • آخرالزمان فیلم   • آخرالزمان و داعش   • آخرالزمان+پیشگویی   • نشانه های آخرالزمان در قرآن   • معنی آخرالزمان   • مفهوم آخرالزمان   • تعریف آخرالزمان   • معرفی آخرالزمان   • آخرالزمان چیست   • آخرالزمان یعنی چی   • آخرالزمان یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آخرالزمان
کلمه : آخرالزمان
اشتباه تایپی : Hovhgclhk
آوا : 'AxarAzzamAn
نقش : اسم
عکس آخرالزمان : در گوگل


آیا معنی آخرالزمان مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )