انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1042 100 1

آداب

/'AdAb/

مترادف آداب: تشریفات، رسم، رسوم، سنت، سنن، شعایر، عادات، قواعد، مراسم، مناسک

برابر پارسی: ادب ها، ادب ها، آیین ها، روش ها، فرهنگ ها

معنی آداب در لغت نامه دهخدا

آداب. (ع اِ) ج ِ اَدَب. رسوم : نصر احمد سامانی... سخت نیکو برآمد و بر همه ٔ آداب ملوک سوار شد. (تاریخ بیهقی ). گفت [ دزدی ] میخواهم... آداب طریقت آموزم. (کلیله و دمنه ).
موسیا آداب دانان دیگرند
سوخته جان و روانان دیگرند.
مولوی.
هیچ ترتیبی و آدابی مجو
هرچه میخواهد دل تنگت بگو.
مولوی.
- آداب فاضله ؛ اخلاق ستوده. محاسن.

معنی آداب به فارسی

آداب
( اسم ) جمع : ادب : رسوم عاداب روشهای پسندیده .
رسوم
صناعت نظری که آدمی را بکیفیت مناظره و شرایط آن آشنا سازد تا در بحث و الزام و غلبه بر خصم خطا نکند
تالیف شمس الدین سمرقندی ( ف. سال ۱۲۹۱ ه. ق . ?) که در اصول و مبحث مناظره نگاشته شده است .
تالیف ابن مسکویه در آداب تازیان و ایرانیان ترجمه فارسی آن در عهد سلطنت جهانگیر پادشاه گروکانی هند به دست محمد ابن محمد ارجانی انجام گرفته و بطبع رسیده است .
علوم ادبیه
رساله ایست بزبان عربی در آداب تعلیم طلاب و محصلان و مراتب اخلاقی آنان بقلم نصیر الدین طوسی . این رساله با اصلاحاتی توسط شیخ محسن شراره عاملی در مجله العرفان چاپ صیدا در ۱۳۴۸ ه. ق ./ ۱۹۳٠ م . بچاپ رسیده است .
( اسم ) آنکه آداب داند آنکه از آنکه از رسوم و تشریفات مطلع است .
رسم و آداب دان مودب
( صفت ) خوش اخلاق مودب .
[comedy of manners] [سینما و تلویزیون، هنرهای نمایشی] نوعی کمدی استوار بر بذله گویی و شوخی های لفظی بسیار که معمولاً مضمون آن به آداب ورسوم اجتماعی مربوط می شود

معنی آداب در فرهنگ معین

آداب
[ ع . ] جِ ادب ، رسوم ، عادات .

معنی آداب در فرهنگ فارسی عمید

آداب
۱. عادات و رسوم که در یک جامعه پذیرفته شده.
۲. [جمعِ ادب] روش های نیکو.
دانندۀ آداب، آشنا به آداب و رسوم.

آداب در دانشنامه اسلامی

آداب
آداب به سه معنی است:۱.رفتارها و گفتارهای شایسته۲.تأدیب و تنبیه۳.علوم ادبی
آداب در ابواب متعدّد در همان معنای لغوی استعمال شده است، لیکن با توجّه به تعدّد معنای لغوی، در بیشتر کتاب ها و ابواب فقهی، عنوانی برای بیان آداب آن قرار داده شده است؛ مانند: آداب نماز، روزه، حج، جهاد، اعتکاف، دعا، تجارت، قضاء، ازدواج، معاشرت، خوابیدن، سفر، زیارت، احتضار، تکفین، دفن، و دیگر عناوینی که به فعل مکلّف تعلّق گرفته است و در مدخل مربوط از آن ها بحث خواهد شد.درمجموع سه معنای کلی برای آداب در ابواب فقهی می توان ذکر نمود:
← معنای اول
 ۱. ↑ مفید، محمد بن محمد، المقنعة، ص۷۷۴.    
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام، ج ۱، ص۱۰۹-۱۱۰.    
...
آشامیدنی، معادل عربی شراب است که در قرآن به شکل های گوناگون بیان شده است.
در این مدخل از واژه های « سقی »، « شرب »، و مصادیق نوشیدنی از قبیل « لبن »، « خمر »، « دم » استفاده شده است.
شکرگزاری هنگام آشامیدن شیر چارپایان
لزوم شکرگزاری به درگاه خدا ، هنگام آشامیدن شیر چارپایان : ... انا خلقنا لهم مما عملت ایدینا انعما...؛ و لهم فیها منفع و مشارب افلا یشکرون.
یس/سوره۳۶، آیه۷۱.    
لزوم شکرگزاری به درگاه خدا، برای نعمت آب آشامیدنی شیرین: افرءیتم الماء الذی تشربون؛ لو نشاء جعلنه اجاجا فلولا تشکرون.
واقعه/سوره۵۶، آیه۶۸.    
...
زمان و چگونگی آمیزش ، در نیک و بد سرنوشت فرزند بسیار مؤثّر است، لذا برای آمیزش آدابی ذکر شده است، که در زیر به برخی از آن ها اشاره اشاره شده است.
زمان و چگونگی آمیزش، در نیک و بد سرنوشت فرزند بسیار مؤثّر است و از این که خداوند در پی آزاد گذاشتن مردان در نحوه آمیزش، به آنان می گوید: اثر نیکی برای خود پیش فرستید
بقره/سوره۲، آیه۲۲۳.    
یکی از علّت های نهی از آمیزش در ایام حیض ، مصونیّت از آسیب هایی است که برای زن و شوهر در پی دارد. بیش تر مفسّران،
طبرسی، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، ج۲، ص۵۶۲، مؤسسة الأعلمی للمطبوعات، بیروت، ۱۴۱۵.
قرآن در آیه ۱۸۹ اعراف
اعراف/سوره۷، آیه۱۸۹.    
...
در قرآن کریم برای اجاره آدابی ذکر شده است.
لزوم مدارا و پرهیز از سخت گیری بر اجیر یکی از آداب اجاره است.قال انی ارید ان انکحک احدی ابنتی هـتین علی ان تاجرنی ثمـنی حجج فان اتممت عشرا فمن عندک وما ارید ان اشق علیک ستجدنی ان شاء الله من الصـلحین.
قصص/سوره۲۸، آیه۲۷.    
 ۱. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۲۷.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۲، ص۲۵۷، برگرفته از مقاله «آداب اجاره ».    
...
زیارت مدینه و مرقد پیامبر - صلی الله علیه و آله- آداب اختصاصی دارد که در کتب فقهی به آنها اشاره شده است.
از آداب زیارت این شهر آن است که زائر در یک فرسخی آن کنار مسجد شجره در معرس النبی فرود آمده، دو رکعت نماز بگزارد و با آب چاه حره غسل کند و بهترین و پاکیزه ترین لباس هایش را بپوشد و خود را خوشبو کند و با زمزمه دعای: «بسم الله ماشاءالله لا قوه الا بالله...» وارد شهر شود و در مسیر بر پیامبر خدا -صلی الله علیه و آله وسلّم- درود فرستد
الکافی، ج۴، ص۵۶۵-۵۶۶.
افزون بر مسجد پیامبر، زیارت دیگر مکان های مقدس مدینه نیز از آداب این شهر است؛ مانند زیارت امامان مدفون در بقیع : امام حسن مجتبی -علیه السلام-، امام سجاد -علیه السلام-، امام محمد باقر -علیه السلام- و امام جعفر صادق -علیه السلام-
احیاء علوم الدین، ج۳، ص۸۴.
 ۱. ↑ الکافی، ج۴، ص۵۶۵-۵۶۶.۲. ↑ وسائل الشیعه، ج۱۰، ص۲۹۱.۳. ↑ المقنعه، ص۴۹۴.    
...
در مکانهای مختلف شهر مکه ادابی دارد که بعضا آداب اختصاصی می باشد.
آداب اختصاصی را در سه بخش مکه، مسجدالحرام و کعبه یاد می کنیم.‚
← مکه
 ۱. ↑ الاحتجاج،أبی منصور احمد بن علی بن أبی طالب الطبرسی، ج۲، ص۴۳-۴۴.    
ir/۹۹/۲۶۸۸ حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت، برگرفته از مقاله «آداب اختصاصی مکه».    
...
«مقامات العلیة فی موجبات السعادة الابدیة» اثر شیخ عباس قمی(1359-1294ق)، به زبان فارسی است. و در زمینه اخلاق و آداب اسلامی بیان شده است. کتاب، در سال(1332) تألیف گردیده است.
کتاب، خلاصه ای است از دو کتاب با ارزش و مفید «معراج السعادة» و «حلیة المتقین» که در دو بخش تنظیم گردیده است.
مؤلف، ضمن تمجید از کتاب «معراج السعادۀ» علت خلاصه نمودن کتاب را بدین صورت بیان می-کند:
«چون آن کتاب شریف، کثیر الحجم و پر وزن است و همراه داشتن آن در همه حال، خصوص از برای غالب مردم متعسر بلکه متعذر است، لهذا این بنده غالب مطالب آن را به طریق اختصار در ضمن چند مقام در آوردم».
کتاب، مشتمل بر این امور است:


آداب در دانشنامه ویکی پدیا

آداب
آداب یا اتیکت (به فرانسوی: Étiquette) مجموعه ای از ضوابط و قواعد رفتاری است که در هر جامعه، طبقه یا گروه انتظار انجام آن ها می رود و نماد تربیت و هنجار محسوب می گردد. کلمه اتیکت اولین بار در حدود ۱۷۵۰ میلادی از زبان فرانسوی وارد انگلیسی شد. مابین سال های ۱۵۰۰م و ۱۹۰۰ م در مدارس اروپا٬ قواعد و رموز آداب اجتماعی به کودکان در مدارس آموخته می شد.
در آداب صرف غذا: پیشخدمت برای سرو غذا باید در سمت چپ میهمان یا مشتری قرار گیرد و برای برداشتن بشقاب استفاده شده در سمت راست قرار گیرد. همیشه کارد سمت راست بشقاب قرار می گیرد و تیغه کارد به سمت داخل و به سمت بشقاب چیده می شود. دور از ادب است نوشیدن آب درون گیلاس مربوط به نوشیدنی مانند شراب و غیره. در مجله آمریکایی ریدرز دایجست برای آداب غذا خوردن آمده است: اگر در یک وعده غذایی با هشت نفر یا کمتر پشت یک میز غذاخوری نشسته اید، صبر کنید تا به شما تعارف زده شود و پیش از میزبان شروع به غذا خوردن نکنید. در میزهای بزرگ تر و بیش از ۸ نفر مانعی نیست که پیش از دیگران آغاز کنید.
در آداب معاشرت: برای معارفه همیشه شخص مهم تر از نظر جای گاه اجتماعی٬ تحصیلی یا سنی باید خود را معرفی نماید. برای فشردن دست دور از ادب است که این کار را نشسته انجام داد٬ باید برخاسته و دست شخص مقابل را فشرد٬ این مورد برای مردان از بایدها بوده ولی بانوان می توانند بدون برخاستن دست دهند. نیز هنگامی که شمارا به کسی معرفی می کنند بهتر است دست را دراز نمود ونه منتظر شروع از طرف شخص مورد معرفی ایستاددر جایی دیگر از این مجله در خصوص آداب معاشرت آمده است: وقتی زودتر به دربی رسیدی آن را برای نفر بعدی که در حال آمدن است باز نگاه دار..
آداب بستگی زیادی به فرهنگ و زمان مربوط به آن دارند و در درون فرهنگ تکامل یا حتی تعادل می یابند. آداب مناسب در یک فرهنگ ممکن است در فرهنگ دیگر ناپسند یا تعجب آور باشد. مثلاً در کشور چین برداشتن آخرین لقمه غذا از سفره ناپسند است ولی در آمریکا از مهمان انتظار می رود به نشانه سپاسگزاری میزبان، تمام غذایی که به او داده می شود را تمام کند. موضوع آداب برای هزاران سال نویسندگان و متفکران را به خود مشغول کرده است. نوشته های دربارهٔ آداب را می توان درمصر باستان در سال ۲۳۷۵ قبل از میلاد، در روم و یونان باستان و سخنان کنفسیوس پیدا کرد.
در ایران پیش از ورود اسلام از کتاب شایست نشایست به عنوان مرجعی برای آداب مناسب اجتماعی و مذهبی استفاده می شده است.
نیز در یک دعوت رسمی برای شام یا ناهار بهتر است از بردن تحفه مانند شکلات و شیرینی خودداری نمود چراکه نظم منوی غذایی میزبان را به هم می زند. بهتر است یک بطری شراب برای دسر به عنوان تحفه و احترام در هنگام ورود به میزبان هدیه شود.
عکس آداب
رسالهٔ آداب المشق رساله ای است در باب خوشنویسی از بابا شاه اصفهانی. سال ها بود که متن رسالهٔ ارزشمند آداب المشق بابا شاه اصفهانی را با نام استاد بزرگ خط نستعلیق، میرعماد حسنی منتشر می کردند تا آنکه پروفسور محمد شفیع با یافتن نسخه ای از این رساله به خط بابا شاه اصفهانی این نسبت را رد کرد و سپس دکتر مهدی بیانی و دیگران بارها بر این اشتباه آشکار انتقاد کردند اما هم چنان از باب غلط رایج، تکرارش ادامه یافت.
قلیچ خانی، حمیدرضا. آداب المشق.انتشارات پیکره، تهران: ۱۳۹۱.
قلیچ خانی، حمیدرضا درآمدی بر خوشنویسی ایرانی. انتشارات فرهنگ معاصر، تهران: ۱۳۹۲
بیانی، مهدی. احوال و آثار خوشنویسان. انتشارات علمی، تهران، ۱۳۶۳.
«روش های آداب المشق در نگاه بابا شاه اصفهانی». مرکز پژوهشی میراث مکتوب. دریافت شده در ۲۰۱۸-۰۲-۰۳.
بساتین (۲۰۱۷-۱۲-۲۳). «رساله آداب المشق باباشاه اصفهانی». پایگاه خبری نسخ خطی (بساتین). دریافت شده در ۲۰۱۸-۰۲-۰۳.نگهداری یادکرد:تاریخ و سال (رده)
دکتر حمیدرضا قلیچ خانی، خوشنویس و پژوهشگر در حوزهٔ خوشنویسی ایرانی در سال ۱۳۹۱، کتابی با عنوان آداب المشق که شامل اطلاعاتی دربارهٔ بابا شاه اصفهانی و رسالهٔ ارزشمند وی است، را از روی نسخه خطی به خط بابا شاه اصفهانی در دانشگاه پنجاب لاهور به چاپ رساند و انتساب این اثر را به میرعماد مردود کرد. این کتاب توسط انتشارات پیکره به چاپ رسیده است.
آداب النفوس از آثار ابو عبدالله الحارث بن اسد المحاسبی العنزی است. وی در این کتاب توجه خود را بر قلب متمرکز می سازد و در پی آن سات که تبیین کند چگونه می توان قلب را از مراقبه، تطهیر عمل، صدق و شکر، رجا و خوف، بلوی و اختیار، مراجعه نفس، توبه، یقین، یقظه، اخلاص و ریا، محاسبه نفس و توکل می پردازد.
آداب بی قراری نام رمانی از یعقوب یادعلی است. این رمان که برندهٔ جایزهٔ بهترین رمان سال ۱۳۸۳ بنیاد گلشیری شده است موجب بازداشت نویسنده به اتهام توهین به قوم لر شد.
«جسارت در کاویدن درون بی قرار انسانی از طبقهٔ متوسط شهری و پرده برداشتن از سیمای امروزی شهر
توفیق در ایجاد و حفظ کشش داستانی در بخش اعظم رمان
جستجوی تعریفی متفاوت از عشق و زندگی و بازی
خلق روایتی لغزان میان واقعیت و وهم
توفیق در شخصیت پردازی
زبان موجز و پیراسته و در خور روایت
گفتگوهای قوی»
از آن جا که رمان در روایتی واقعی و وهم آلود در نوسان است نمی توان خط داستانی سرراستی از آن بازگو کرد. رمان با این جمله شروع می شود:«خیلی ساده، مهندس کامران خسروی در یک سانحهٔ رانندگی کشته می شود.» این جمله از خاطر مهندس کامران خسروی می گذرد. او در اداره ای کشاورزی واحد آب خیزداری در شهری نزدیک دنا احتمالاً یاسوج به هم راه همسرش، فریبا، زندگی می کرده است فریبا بعد از چهار سال زندگی در جایی دورافتاده او را ترک می کند و به خانهٔ پدرش در اصفهان می رود و از کامران می خواهد که انتقالی بگیرد و به اصفهان برود. کامران موفق می شود انتقالی بگیرد و خانه شان در یاسوج را به قیمت سی وپنج میلیون تومان بفروشد و در آغاز داستان با ساکی پر از پول و یک دست لباس و دبه ای بنزین سر راه کارگری افغان، به نام گلشاه، را به منظور انجام کاری اجیر می کند و به سمت اصفهان حرکت می کند. اما او نقشه ٔ شیطانی کشیده است می خواهد در چای گلشاه مواد خواب آور بریزد و وقتی خواب اش برد لباس های خود را تن او کند و ماشین را به آتش بکشد و ته دره بفرستد تا همه گمان کنند او مرده است و بعد زندگی جدیدی را شروع کند. تمام رمان در همین جاده می گذرد با مرور خاطرات وهم گونه ای از گذشته و آیندهٔ کامران در این گذشته صحنه های نسبتاً اروتیک ارتباط کامران با تاجماه همسر علی سینا، یکی از کارگران واحد کامران، مرور می شود. کامران وقتی به بالای گردنه می رسد تغییر عقیده می دهد و از گلشاه می خواهد که او را آتش بزند و ته دره بیندازد و پول ها را بردارد که گلشاه موافقت نمی کند و کامران پنج هزارتومان به او می دهد و او می رود. کامران بقیه مسیر را به سمت اصفهان تنهایی طی می کند با مرور وهم گونهٔ خاطراتی که معلوم نیست واقعاً برای او اتفاق افتاده است یا در تصورات اش مرور می شود در یکی از این خاطرات که ظاهراً تصورات کامران از زندگی بعد از انجام نقشه اش است با زنی عجیب به نام ناهید آشنا می شود ناهید یک شب برهنه در خانهٔ او می خوابد بدون این که اتفاقی بین شان بیفتد و صبح که کامران بیدار می شود او رفته است. در بخش پنجم فصل میانی رمان، تکبال، کامران به جستجوی ناهید می رود و وقتی او را می یابد با اتومبیلی تصادف می کند و وقتی به هوش می آید متوجه می شود ناهید او را به بیمارستان آورده است. اما شخصیت ناهید کاملاً خیالی به نظر می رسد. او غیب گوست و از هر چه کامران می کند با اطلاع است. در فصل پایانی رمان وقتی کامران با گله ای گوسفند تصادف می کند.(پسرک هم راه گله برادر تاجماه است که کامران را نمی شناسد اما از مهندسی که شوهرخواهرش علی سینا پیش او کار می کند حرف می زند.) و ماشین اش به درختی برخورد می کند، ناهید با تلفن او تماس می گیرد:
در پایان کامران با همسرش فریبا تلفنی صحبت می کند و می گوید حوالی ظهر به اصفهان می رسد.
حدود یک سال پس از انتشار رمان آداب بی قراری در ۲۴ اسفند ۱۳۸۴ یعقوب یادعلی بازداشت شد و پس از تحمل دو ماه زندان در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ از زندان آزاد شد و چند ماه بعد در شهریور ۱۳۸۵ دادگاه او در شعبه ۱۰۴ دادگاه جزایی یاسوج برگزار شد. در این دادگاه «بر اساس کیفرخواست صادر شده، آقای یادعلی به "توهین به یکی از اقوام ایرانی، افترا و نشر اکاذیب" متهم شده است.» حکم صادر از این قرار بود: یک سال حبس که در صورت نوشتن چهار مقاله در مورد شخصیت های فرهنگی و هنری استان کهگیلویه و بویراحمد ۹ ماه از محکومیت اش به حالت تعلیق در می آید. با اعتراض صالح نیک بخت، وکیل مدافع یادعلی، پس از سپری شدن حدود یک سال دادگاه تجدید نظر در یاسوج تشکیل شد اما برخلاف قوانین قضایی ایران که دادگاه تجدید نظر صرفاً می توان حکم را تأیید کند یا آن را نقض کند حکم صادره تشدید شد و ۹ ماه زندان تعلیقی به زندان تعزیری تبدیل شد. «صالح نیکبخت، وکیل یعقوب یادعلی می گوید: "دادگاه تجدید نظر برخلاف روال قانونی که باید فقط در مورد انطباق حکم با موازین قانونی و رعایت تشریفات آئین دادرسی اظهارنظر کند و حق تشدید مجازات را ندارد، ۹ ماه مجازات تعلیقی این نویسنده را به مجازات تعزیری تبدیل کرده و جمعاً او باید یک سال زندان را سپری کند."»
نتیکت (به انگلیسی: Etiquette in technology) (آداب معاشرت در دنیای تکنولوژی) از ترکیب دو واژه شبکه (network) و آداب معاشرت (etiquette) به دست آمده است. نتیکت، آداب و تشریفات و مجموعه بایدها و نبایدهایی است که در ارتباطات الکترونیک از جمله ایمیل، شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های ارتباطی باید مورد توجه قرار گیرند. هر فعالیتی در شبکه، نتیکت و آداب مخصوص به خود را دارد: ایجاد گروه، دعوت از دوستان، ارسال مطلب، کامنت گذاری، ارتباط با دیگران و حتی ترک گروه.
اینترنت
آداب میز (به انگلیسی: Table manners)، قوانینی هستند که هنگام خوردن غذا رعایت می شوند که ممکن است شامل طرز استفاده از کارد و چنگال هم بشوند. کارد و چنگال مختلف از قوانین متفاوتی برای آداب میز پیروی می کنند. هر خانواده یا گروه، استانداردهای خود را برای اجرای سختگیرانه این قوانین، تعیین می کند.
Japanese Table manners
Malaysian dining etiquette
General US dining etiquette
Cultural Dining in The Philippines
Table manners for kids
Teaching Table Manners
به طور سنتی در غرب اروپا، میزبان لقمه اول رو می خورد مگر او جور دیگری بخواهد. میزبان بعد از آنکه همه غذاها برای آن وعده سرو شد و همه نشستند، شروع به خوردن می کند. در خانواده های مذهبی، یک غذای خانوادگی ممکن است با شکرگزاری آغاز شود و در مهمانی های شام، مهمانان ممکن است با تعریف از غذا و تشکر از میزبان، شروع کنند. در یک غذا خوردن گروهی، اگر پیش از آنکه خوراک برای همه سرو شود، شروع به خوردن کنید، این بی احترامی حساب می شود. دستمال ها باید روی پا قرار گیرند و در لباس چپانده نشوند. از آن ها نباید برای کاری غیر از پاک کردن دهان استفاده شوند و اگر میخواهید در حین خوردن غذا، میز را ترک کنید، باید آن را به صورت تا نشده روی صندلی قرار دهید. بعد از اتمام غذا خوردن هم باید آن را به صورت تانشده روی میز قرار دهید. چنگال با دست چپ و کارد با دست راست نگه داشته می شوند. چنگال عموماً به صورتی نگه داشته می شود که دندانه هایش به سمت پایین باشد و از کارد برای بریدن غذا یا هدایت غذا روی چنگال استفاده می شود. وقتی از کارد استفاده نمی شود، چنگال را می توان جوری نگه داشت که دندانه هایش به سمت بالا باشد. وقتی دندانه ها به سمت بالا باشد، چنگال روی کناره انگشت اشاره قرار گرفته و با انگشت شصت نگه داشته می شود. تحت هیچ شرایطی نباید چنگال را مثل بیل نگاه داشت و همه انگشتان باید دور پشت چنگال پیچیده شوند. باید یک لقمه را با چنگال بلند کرد و نباید غذا را از چنگال بجوید یا گاز بزنید. کارد را باید از پایه و درون کف دست نگاه داشت، نه مثل یک مداد و بین انگشت شصت و انگشت اشاره.کارد را نباید درون دهان کرد و یا آن را لیس زد.
آداب ناصری کتابی است در زمینهٔ اخلاق در زبان فارسی که با قلم محمدابراهیم محلاتی در سال ۱۳۰۱ قمری به نگارش درآمده است. این کتاب به نام ناصرالدین شاه نوشته شده و از خاندان او جانبداری کرده است. آداب ناصری در همان سال تألیف با مقدمه ای از اعتمادالسلطنه و مؤخره ای از محمدرضا صافی اصفهانی به چاپ رسید و پس از آن هم بارها منتشر شد.نبو
مازندران از فرهنگ و تمدن بسیار کهن و اصیل آریایی برخوردار است و به دلیل داشتن این تمدن باستانی و دیرینه، مراسم های باستانی، به دلیل علاقه به دین و مذهببا شکوه در این دیار کهن برگزار می گردد، پس از گرویدن مردم آن به اسلام، برخی از مراسم باستانی بسته به فرهنگ مردمان مختلف مازندرانی با آداب اسلامی درآمیخته و بنابراین شیوه اجرای آن در هر روستا با روستای دیگر متفاوت است.
تیرگان یکی از جشن های ایرانی در روز تیر از ماه تیر برابر با سیزدهم تیرماه است (برای آگاهی از فهرست و زمان همه جشن های ملی بنگرید به صفحه جشن های ایرانی). عده ای این جشن را در روزهای دیگر و از جمله در دهم تیر برگزار می کنند که به اعتقاد استادان ایران شناس نادرست است. جشن همه ساله در کوه دماوند، آمل انجام می شود و همه ساله توسط زرتشتیان ایران در بیشتر شهرهای جهان و ایران نیز برگزار می شود.
کتولی (کَتولی) یکی از مهم ترین سبک های موسیقی آوازی مازندران است. «کتول» به معنای «بالا»، «بلندی» و همچنین «بزرگ» یا «دراز» در طبری بکار رفته است.
در برخی دیگر از نقاط مازندران نیز آن را منسوب به پرتاب تیر آرش از دماوند به سوی ملک توران که موجب پایان بخشیدن به جنگ های چند ساله ایران و توران گردید می دانند و آن را در ۱۲ تا ۱۵ ماه تیر (بسته به اعتقادات محلی) و همین طور بنابر تقویم مازندرانی یا تقویم خورشیدی جشن می گیرند، شایان ذکر است که تیرما سیزده شو بسیار پابرجاست و از اهمیت ویژه ای برخوردار است و هرگز فراموش شدنی نیست هرچند در مورد آن اختلافات زیادی وجود داردوقدیمی ترین سند در مورد آرش کمانگیر درمنظومه ویس و رامین اثر فخرالدین اسعد گرگانی -سال 433 خورشیدی- ازآن خوانند آرش را کمانگیر که از ساری به مروانداخت یک تیر.... می باشد.
آداب و مناسک اسلامی، از فرامین عملی اسلام، شامل آداب و رسوم زندگی و انجام شعائر در اسلام است.
آداب تولد، زناشویی و مرگ و دیگر آداب روزمره زندگی و معاشرت است.
اعیاد و جشن ها و ایام و لیالی خاص (مانند عید غدیر خم در شیعه)
عزاداریها و سوگواریها و تعزیه (شبیه خوانی)
آداب مساجد، تکایا و حسینیه ها
زیارت اماکن مقدس، مشاهد و مزارات ائمه، امامزادگان و اولیاء
دعاها
ذکرها و اوراد
زیارت
مناجات، سرودها و اناشید اسلامی
نذرها و نیازها
شامل آداب و مناسک اسلامی از مستحبات و محسنات دینی می باشد. معمولاً خود مفاهیمی مستقل دارد نه اینکه مستحبات در ضمن اعمال واجب فردی (فروع دین) باشد. در این میان تنها مناسک حج به صورت واجب هم وجود دارد. در فرق مختلف اسلامی، تفاوت های عمده ای در این آداب وجود دارد.
معمولاً فرامین اسلامی مربوط به عموم زندگی (آداب تولد، زناشویی، مرگ و دیگر آداب روزمره زندگی و معاشرت) آداب اسلامی و مابقی فرامین فوق که منشا آن ها هم دینی است مناسک اسلامی عنوان می شود.درست می باشد
وقتی اداب اسلامی منبع خدایی دارد چرا از منابعی که نسان ها

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با آداب

آداب در جدول کلمات

آداب
سنن, رسوم
آداب مغولی
یوسون
آداب و رسوم
سنن
آداب و سنن
رسوم
ایجاد زمینه تربیت اجتماعی و علم و آداب و رسوم در جامعه
فرهنگسازی
پای بند به حدوداخلاقی و آداب معاشرت
مقید
یکی از آداب نوروزی
خرید لباس نو, عیدی دادن
از آداب نماز جمعه این است که این سوره در رکعت دوم خوانده شود تا نمازگزاران توطئه منافقان را دریاد داشته باشند
منافقون

معنی آداب به انگلیسی

ceremonial (اسم)
تشریفات ، اداب
mores (اسم)
اداب ، رسوم
habitude (اسم)
عادت ، اداب ، روش ، شیوه ، عادت یا خوی همیشگی ، عادت روزانه
etiquette (اسم)
اداب ، رسوم ، علم اداب معاشرت ، ایین معاشرت
rite (اسم)
اداب ، مراسم ، تشریفات مذهبی ، فرمان اساسی

آداب را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

رضا احمدی ٠٠:٥٠ - ١٣٩٧/٠٣/١٣
طریق
|

maneli ٠٦:٤١ - ١٣٩٨/٠٧/٠٣
اداب یعنی رفتارهای شایسته وپسندیده
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• آداب معاشرت با دیگران   • آداب معاشرت با همسر   • معنی آداب   • آداب معاشرت و برخورد با دیگران   • آداب معاشرت با آقایان   • آداب دست دادن با خانم ها   • آداب معاشرت با دوست دختر   • اداب معاشرت با دختر   • مفهوم آداب   • تعریف آداب   • معرفی آداب   • آداب چیست   • آداب یعنی چی   • آداب یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آداب
کلمه : آداب
اشتباه تایپی : Hnhf
آوا : 'AdAb
نقش : اسم
عکس آداب : در گوگل


آیا معنی آداب مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )