آسیه
ریشه کلمه (ا-س-ی) و آسیه بر وزن کامله به معنی بناء استوار و پایه و ستون می باشد.
در
مجمع البیان آمده که: آسیه دختر مزاحم از بنی اسرائیل بود، فرعون او را به زنی گرفت، او از نسل
انبیاء بود بر مؤمنان رحم می کرد و
احسان می نمود.
گفته اند: هنگامی که معجزه
حضرت موسی علیه السلام را در مقابل ساحران مشاهده کرد. اعماق قلبش به نور
ایمان روشن شد، و از همان لحظه به موسی ایمان آورد او پیوسته ایمان خود را مکتوم می داشت، هنگامی که فرعون از ایمان او باخبر شد بارها او را نهی کرد ولی این زن با استقامت هرگز تسلیم خواسته فرعون نشد.
در
قرآن کریم دو بار از این بانو بدون ذکر نام وی، از او یاد شده است.
آسیه ممکن است اسم برای اشخصاص ذیل باشد:• آسیه (همسر فرعون)، دختر مزاحم از بنی اسرائیل• آسیه بنت جارالله، دانشمند ، محدّثِ اهل تسنّن، مکّی و از زنان فاضل و پرهیزگار
...
آسیه دختر مزاحم، همسر فرعون زمان موسی علیه السلام از زنان شایسته تاریخ است که در
قرآن از او با عنوان «امرأة فرعون» یاد شده است.
ریشه کلمه (ا-س-ى) و آسیه بر وزن کامله به معنی بناء استوار
ابن منظور، محمد بن مکرم، لسان العرب، ج۱۴، ص۳۶.
در مجمع البیان آمده که: آسیه دختر مزاحم از بنی اسرائیل بود، فرعون او را به زنى گرفت،
طبرسی، فضل بن حسن، تفسیر
مجمع البیان، ج۷، ص۴۱۷.
در قرآن کریم دو بار از این بانو بدون ذکر نام وی، از او یاد شده است.۱. گرفتن حضرت موسی علیه السلام از نیل: «وَ قالَتِ امْرَأَتُ فِرْعَوْنَ قُرَّتُ عَیْنٍ لی وَ لَکَ لاتَقْتُلُوهُ عَسى أَنْ یَنْفَعَنا أَوْ نَتَّخِذَهُ وَلَداً وَ هُمْ لایَشْعُرُون»: همسر فرعون گفت: این نور چشم من و توست. او را نکشید شاید براى ما مفید باشد یا این که او را به فرزندى قبول کنیم و آن ها نمى دانستند.
قصص/سوره۲۸، آیه۹.
...
آسیه دختر مزاحم از بنی اسرائیل بود، فرعون او را به زنی گرفت، او از نسل انبیاء بود بر مؤمنان رحم می کرد و احسان می نمود.
آسیه همسر شخص طغیانگر و سرکشی بود به نام فرعون (رامسس دوم)، که در رأس گروهی به نام قبطیان، صاحب قدرت و شوکت بوده و در سرزمین
مصر حکومت می کرد، اما خودش فردی مؤمن به رسالت حضرت موسی (علیه السلام) بود،
ابن عاشور، محمد بن طاهر، التحریر و التنویر، ج۲۸، ص۳۳۷.
در لغت به معنی شفادهنده، یکی از چهار زن برگزیده و مقدس در دین
اسلام معرفی شده است.نام او را از نام آمنیا ملکه مصر مشتق دانسته اند.آسیه از ماده ی "اسی" است که در لغت به معنی حزن است، و اگر لفظ آسیه درباره ی یک بنا و ساختمان به کار رود، به معنی محکم بودن اساس و پایه ی آن می باشد.
فراهیدی، خلیل بن احمد، کتاب العین ، ج ۷، ص۳۳۳.
موسی (علیه السلام)، پیامبری بود که مأمور شد به سراغ فرعون برود و وی را به دین توحید دعوت نماید و از ظلم و جنایت به مردم بیگناه بازدارد،
طباطبایی، محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ج۱۴، ص۱۴۵
...
آسیه، دختر جارالله بن صالح بن احمد بن عبدالکریم (۷۹۶-۸۷۳ق/۱۳۹۴-۱۴۶۴م) معروف به بنت جارالله، دانشمند ، محدّثِ اهل تسنّن ، مکّی و از زنان فاضل و پرهیزگار ، می باشد .
وی در رجب ۷۹۶ق/مه ۱۳۹۴م در مکه معظمه زاده شد .
اساتید
آسیه بنت جارالله در مکه به فراگیری دانش به ویژه علم حدیث پرداخت و در حدیث از دانشمندان و محدثانی چون: محمد بن محمد سخاوی ، سعد بن یوسف نووی ، محمد بن ابی بکر بن سلیمان بکری ، ابن صدیق، عراقی، هیثمی و عایشه بنت محمد بن عبدالهادی اجازه گرفت.آسیه از علی بن سلامه حدیث شنید .
شاگردان
وی به محمد بن عبدالرّحمن سخاوی (د ۹۰۲ق/۱۴۹۷م) اجازه حدیث داد. جلال الدین عبدالرحمن سیوطی (د ۹۱۱ق/۱۵۰۵م) نیز از وی حدیث فرا گرفت.
همسر و فرزندان
...
در قرآن مجید به اسوه بودن آسیه اشاره شده است.
آسیه، ضرب المثل و الگویی برای مؤمنان :و ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امرات فرعون...
در قرآن مجید به امیدورای آسیه اشاره شده است.
امیدواری آسیه به پسرخواندگی موسی علیه السّلام برای خود:و قالت امرات فرعون قرت عین لی و لک لاتقتلوه عسی ان ینفعنا...
در قرآن مجید به ایمان آسیه اشاره شده است.
ایمان راسخ آسیه به ربوبیت خدا:و ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنة...
مؤمن به جهان آخرت
آسیه، مؤمن به جهان آخرت و وجود
بهشت در آن:و ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنة.
ایمان به خدایی بودن امور
ایمان آسیه به در دست خدا بودن امور:و ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امرات فرعون اذ قالت رب ابن لی عندک بیتا فی الجنة و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظـلمین.
اعتقاد به خدا
...
در قرآن مجید به بی فرزندی آسیه اشاره شده است.
بی بهره بودن آسیه از داشتن فرزند :وقالت امرات فرعون قرت عین لی ولک لاتقتلوه عسی ان ینفعنا او نتخذه ولدا وهم لایشعرون.
در قرآن مجید به تبری آسیه اشاره شده است.
آسیه، بیزار از ستمگران و فرعون و کردارش:و ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امرات فرعون اذ قالت رب... و نجنی من فرعون و عمله و نجنی من القوم الظـلمین.
آسیه بیزار از اعتقاد کفرآلود
آسیه، بیزار از دین و اعتقاد کفرآلود فرعون :و ضرب الله مثلا للذین ءامنوا امرات فرعون اذ قالت رب... و نجنی من فرعون و عمله.... (احتمال دارد که مقصود از «عمله» - چنان که مفسران گفته اند- به قرینه ذکر ایمان آسیه در آیه ، «دینه» باشد.)