انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 946 100 1

آفریقا

آفریقا در دانشنامه اسلامی

بلدیّه (شهرداری)، واژه ای در ترکی، عربی، فارسی و دیگر زبان های سرزمین های اسلامی برای تشکیلات نوین اداره شهر از نوع اروپایی آن، در مقابل شکل های متقدم سازمان شهری در اسلام می باشد؛ در این مقاله، به تشکیلات بلدیه در کشورهای اسلامی شمال آفریقا از گذشته تا تحولات نوین آن پرداخته می شود.
بلدیّه (شهرداری)، واژه ای در ترکی، عربی، فارسی و دیگر زبان های سرزمین های اسلامی برای تشکیلات نوین اداره شهر از نوع اروپایی آن، در مقابل شکل های متقدم سازمان شهری در اسلام. این اصطلاح، ابتدا در ترکیه، که نهادها و خدمات شهری به شیوه غربی به صورت بخشی از «تنظیمات» وارد شد، پدید آمد.
تاریخچه بلدیه در تونس
در این بخش به تشکیلات بلدیه در کشور تونس از گذشته تا تحولات نوین آن پرداخته می شود.
← ایجاد نهاد بلدیه توسط محمد بیگ
زندگی شهری و شهرداری، به معنایی که این واژه ها از قرون وسطی در برخی از کشورهای اروپایی داشته اند، قبل از ۱۳۳۰/۱۹۱۲ در مراکش وجود نداشت.
← اداره شهر با اوقاف و بیت المال
...
بازرگانان پارسی در سده سیزدهم به سواحل شرقی افریقا قدم گذاردند.
در ۱۲۸۷/۱۸۷۰ جهانگیر بهدوار نخستین کارگاه کشتی سازی پارسیان را در مومْباسا بنا کرد.
در همین سالها، خانواده کُواسْجی دینشاه، علاوه بر تأسیس کارگاههای کشتی سازی و بنیانگذاری ناوگان تجاری، نماینده چند شرکت انگلیسی در عدن و نخستین واردکنندگان فن آوری به این منطقه بودند.
← پارسیان در زنگبار
(۱) داسلام، دایرة المعارف بزرگ اسلام.
(۲) دایرة المعارف دین.

تاریخ نگاری در شمال افریقا از نیمه اول قرن چهارم شروع شد.در غرب و مرکز افریقا در باره فن تاریخ نگاری در افریقای زیرِ صحرا اطلاعات ناکافی است.در شرق افریقا پیش از قرن سیزدهم، اسلام به جنوب دشت های واقع در پایین اتیوپی راه نیافته بود؛ حتی در باره تاریخ نواحی ساحلی اطلاعات اندکی در دست است.
تاریخ نگاری در شمال افریقا از نیمه اول قرن چهارم شروع شد.
← منابع تاریخ فتوحات اسلامی
در باره فن تاریخ نگاری در افریقای زیرِ صحرا اطلاعات ناکافی است.می توان نوشته های تاریخی این منطقه را در سه دسته گنجاند: تاریخ نگاری های متعارفِ مؤلفانِ مشهور؛ کتاب های رجال؛ گاه نگاری های مجهول المؤلف محلی و فهرست سلاطین.احتمالاً محققان بومی، آثار منتشر نشده و مطالب دست نویس بیشتری در اختیار دارند.
← تاریخ نگاری های مؤلفانِ مشهور
پیش از قرن سیزدهم، اسلام به جنوب دشت های واقع در پایین اتیوپی راه نیافته بود.حتی در باره تاریخ نواحی ساحلی اطلاعات اندکی در دست است.
← حکایت کنندگان
...
تصوف در قرن پنجم از طریق اندلس وارد مغرب ( مراکش ) شد و از آن جا به دیگر سرزمین های افریقایی راه یافت.
به رغم تحریم آثار متصوفه ، بخصوص آثار غزالی در شمال افریقا، تصوف در دوره مرابطون (۴۴۷ـ۵۴۱/ ۱۰۵۵ـ۱۱۴۶) در این سرزمین گسترش یافت و در دوره موحدون (۵۱۵ ـ ۶۶۸/ ۱۱۲۱ـ۱۲۶۹) صوفیان بزرگی بخصوص در مغرب ظهور یافتند.

علل گسترش تصوف در افریقا
برخی دلایل عمده نفوذ و گسترش تصوف در افریقا عبارت اند از: بیزاری مردم از خشونت و فساد و اوضاع آشفته اقتصادی در دوره مرابطون و موحدون، اشتغال علما و فقها به امور دنیوی و اعمال و رفتار مقبول شیوخ صوفیه و نفوذ معنوی آنان.

محبوبیت صوفیه
اعتقاد مردم افریقا به صوفیه
...
شمال افریقا. همگام با رواج اقلام مستدیر در سرزمین های شرقی جهان اسلام، در سرزمین های غربی اسلامی نیز قلم مستدیر متمایزی به نام مغربی گسترش می یافت.
اقلام مغربی در قیاس با تقسیم بندی سه جفتی اقلام سِتّه (محقَّق ـ ریحان، ثلث ـ نسخ، توقیع ـ رقاع)، به صورت یک جفت با دو اندازه متفاوت بودند: قلم اندلسی خفی، و قلم فاسی جلی. این نام گذاری ها جدید است و نشانه خاستگاه و منشأ این خطوط نیست. گاه نسخهای در یک شهر با خطوط گوناگون و گاه در مکانهای مختلف، به خطی یکسان نوشته می شد، زیرا خطاطان و کاتبان اغلب، و به ویژه در این ناحیه بی ثبات سیاسی، در مهاجرت و حرکت بودند. برای نمونه، نسخه ای از احادیث پیامبر صلی اللّه و علیه وآله وسلم که در ۵۶۸ در بلنسیه کتابت شده بود، شانزده سال بعد در مسجدی در قرطبه تلاوت می شد.با چاپ نسخه های بازمانده، مراکز استنساخ بیشتری چون قرطبه، مالقه، اشبیلیه، بلنسیه و مراکش شناسایی شده اند. در قلم مغربی حروف زیر خط کرسی مانند «ن» کاسه بزرگ و ابتدای مدور یا معقّد دارند و مانند بیش تر چرخش های آغازین قلم، با یک حرکت قلم به سمت چپ آغاز می شوند. بیشتر این ویژگی ها در قلم مستدیر معمول در دوره عباسیان، به ویژه خط شکسته مصحف های تهیه شده در صقلیه (سیسیل) یا تونس (در پایان سده چهارم و آغاز سده پنجم)، دیده می شود
ویژگیهای قلم مغربی
در قلم مغربی، نقطه گذاری و حرکت گذاری متفاوتی نیز به کار رفته است، مثلا برای تمایز میان «ف» و «ق» زیر «ف» نقطه گذاشته شده که با شکل معمول آن در خطوط شرقی متفاوت است. همچنین، همزه قطع با نقط های زرد یا قرمز و همزه وصل با نقطه ای سبز نشانه گذاری می شود. این تفاوت ها ممکن است نشانه تلفظ های متفاوت در این منطقه باشد. شاید استفاده از پوست به جای کاغذ (که در شرق به کار می رفت) و روش متفاوت آموزش خوشنویسی، از علل بهره گیری از این خط باشد (رجوع کنید به بخش ۳، ب) آموزش).
خط مغربی در سده چهارم
خط مغربی از اواسط سده چهارم رو به گسترش نهاد. اولین نسخه به جامانده از خط مغربی، نسخه ای از کتاب معرفة البَول و اقسامه است که اسحاق بن سلیمان اسرائیلی آن را در ۳۴۶، احتمالا در اندلس استنساخ کرده است. از این تاریخ، شمار نسخه های تاریخ دار به خط مغربی رو به فزونی نهاد. نفیس ترین نسخه های این خط، مانند دیگر نواحی جهان اسلام، مصحف هایی است که قدیمترین آن ها به اوایل سده پنجم بازمی گردد. قرطبه در نیمه نخست سده ششم و بلنسیه در نیمه دوم آن، مرکز کتابت نسخه های نفیس بودند. معروفترین خوشنویس، ابومحمد عبداللّه بن محمدبن علی بن مُفْرج بن سهل انصاری معروف به ابن غَطّوس، از خاندانی کاتب برخاسته و معلم خطاطی نیز بود.
تفاوت های خط مغربی با خط مشرقی(ابن بواب)
...
در نیمه دوم قرن پنجم هجری در شمال آفریقا و اندلس دولتی بنام «مرابطین» ظهور کرد. در قرن سوم هجری به اسلام ایمان آوردند که هدف آنان گسترش اسلام و جنگ با کفار بود. دولت مرابطین کمتر از یک قرن در مغرب و اندلس دوام آورد و در کنار فساد اقتصادی و رفاه زدگی، اتخاذ سیاست نادرست مذهبی و فرهنگی یکی از عوامل سقوط آنان به شمار می آید. در ۵۴۱ ه.ق. توسط پیروان ابن تومرت سقوط کردند.
در نیمه دوم قرن پنجم هجری در شمال آفریقا و اندلس دولتی بنام «مرابطین» ظهور کرد. مرابطین متشکل از شعبه هایی از قبایل «صنهاجه» از بزرگترین قبایل بربر آفریقا بودند و به «ملثمین» یعنی نقاب داران نیز معروف بودند. در وجه تسمیه آنان به ملثمین "ابن خلدون" می گوید چون نقاب بر چهره می انداختند بدین نام خوانده شدند. و برخی دیگر معتقدند هنگامی که آنان به اسلام ایمان آوردند به علت اینکه در اقلیت بودند ناچار بر فرار شدند و برای در امان بودن از دست کافران نقاب می زدند و اسلام آوردن آنان در قرن سوم هجری بوده است. آنان در جنوب مغرب الاقصی، پس از اسلام آوردن، با طعام اندک و پوشاک ضخیم و خشن که نشان پارسیان بود به گسترش اسلام و جنگ با کفار پرداختند. هدف آنان عبارت بود از بازگشت به عقاید اسلام بدوی، همراه با اصلاحات اجتماعی و خراج هایی که بوسیله حکومت های معاصر تحمیل شده بود. بنیانگذاران این نهضت در آغاز کار توفیق چندانی بدست نیاوردند و ناچار به خانقاه مستحکمی در یک جزیره در رودخانه سنگال عقب نشینی کردند؛ چون لفظ عربی که برای این گونه خانقاه معمول بود «رباط» نام داشت، آنها «المرابطین» خوانده شدند.
حرکت سیاسی مذهبی مرابطین
آغاز حرکت سیاسی مذهبی آنان توسط فردی بنام "محمد یتفاوت" برمی گردد که همه قبایل را متحد ساخت. داماد او بنام "یحیی بن ابراهیم کدالی" فعالیت های او را ادامه داد و به تبلیغ احکام اسلام در بین قبیله خود پرداخت. وی از فقیه جوانی به نام "عبدالله بن یاسمین" کمک گرفت و برای او رباطی ساخت، تا در آن جا به تبلیغ و هدایت افراد این قبایل بپردازد. بعد از مدتی گروهی شکل گرفت، که از هر حیث به عبدالله سر سپرده بودند.اتخاذ سایت رباطها، در حقیت نوعی حرکت تعصب آمیز سیاسی عقیدتی بود که از سوی "یحیی بن ابراهیم" و "عبدالله بن یاسین" برای پاسداری از «فقه مالکی» شکل گرفت.مؤسس اصلی دولت مرابطین فردی بنام "یوسف بن تاشفین" بود. وی شهر «مراکش» را در ۱۰۶۲ ه.ق. بنیاد کرد و در حدود ۱۰۸۲ ه.ق. تمام سرزمین کنونی مراکش و الجزیره را تصرف کرد. دسته های دیگری از مرابطین نیز به طرف جنوب به حرکت درآمدند تا اسلام را در بین سپاهیان غربی انتشار دهند. یوسف برای به ثبت رساندن مشروعیت خلافت خود یکی را نزد "المستظهر بالله" فرزند "المقتدی" خلیفه عباسی رساند و آن پیک همراه منشور امارت یوسف که توسط خلیفه صادر شده بود، بازگشت. خلیفه در این فرمان او را بر همه سرزمین هایی که به تصرف درآورده بود، امارت داد.
فتوای امام غزالی
"امام غزالی" نیز فتوایی بدین مضمون صادر کرد:«یوسف در اظهار شعار امامت خلیفه المستظهر بر حق است و این بر هر پادشاهی که به یکی از اقطار مسلمانان مستولی شود، واجب است و چون آن پادشاه که مشمول حکم خلافت است به شعار خلافت عباسی ندا در داد، اطاعت او بر همه رعایا و روسا واجب است و مخالفت با او مخالفت با امام است و هر که تمرد کند و عصیان ورزد حکم او حکم یاغی است و حق امیر است که او را به نیروی شمشیر از تمرد و عصیان باز دارد.»
اقدامات یوسف بن تاشقین
...
«دولت موحدین» ۶۶۸ـ۵۱۵ هـ.ق. از جمله دولت های بزرگ اسلامی است که به دست علمای مذهبی «بربر» در غرب جهان اسلام پایه گذاری شد. پایه گذار این حرکت شخصی به نام "محمد ابن تومرت" بود. وی معتقد به توحید و وحدانیت خداوند و نیز امامت را رکنی از ارکان دین می شمارد. دولت موحدین پس از یک قرن و نیم حکومت، به دست افرادی از قبیله ی «بنی مرین» که از سا ل ها پیش در عرصه سیاست مغرب ظاهر شده بودند، از بین رفت.
«دولت موحدین» ۶۶۸ـ۵۱۵ هـ.ق. از جمله دولت های بزرگ اسلامی است که به دست علمای مذهبی «بربر» در غرب جهان اسلام پایه گذاری شد. پایه گذار این حرکت شخصی به نام "محمد ابن تومرت" بود. وی از علمای مشهور از قبیله ی «مَصامِده» در «مغرب الاقصی آفریقای شمالی» بود. نام پدرش "عبدالله" بود. در مورد اصل و نسب او اختلاف وجود دارد؛ بسیاری از مورخین مشهور چون "ابن اثیر"، "ابن خلدون" و "عبدالواحد مراکشی" نسب او را به «علویان» می رسانند. ابن تومرت در آغاز قرن پنجم برای کسب علم به مشرق رفت. وی ابتدا رهسپار «اندلس» شد و به «قرطبه» رفت که در آن زمان دارالعلم بود. از آنجا به «اسکندریه»، «مصر» و «بغداد» رفت و نزد عالمان بزرگی به کسب علم پرداخت و با آثار و اندیشه "غزالی" آشنا شد. وی در مشرق با مفتی «اشعریان» از اهل سنت آشنا و مسلک اشعریان را اختیار کرد. در آن دوران در شهرهای سلجوقی (در شرق خلافت اسلامی)، مدارس و مکتب های مذاهب مختلف، فعال بودند و از «معتزله» گرفته تا «اسماعیلیان» مشغول تدریس و تحصیل بودند. ابن تومرت در برابر فضای موجود بین شام و بغداد با اندلس و فقهای مالکی به این نتیجه رسید که تعبیر و تفسیرهای مالکیان از قرآن و سنت بدور از واقع می باشد.
مخالفت ابن تومرت با مالکی ها
از زمینه های اصلی مخالفت ابن تومرت با مالکی ها که بعدها موجب طرد او توسط فقهای مالکی شد، مخالفت او با انسان انگاری خداوند و تجسیم است. وی در دفاع از رای علمای اشعری اعلام کرد که انسان انگاری خداوند (تجسیم) مردود است و دادن ویژگی های انسان به خداوند مخالف یکتاگرایی و معنویت ادیان است. مخالفت ابن تومرت با فقهای مالکی از اختلاف در خصوص مساله توحید و تجسیم شروع شد؛ ولی به آن مساله ختم نشد. ابن تومرت معتقد بود که اصل و جوهره توحید یعنی یگانگی و وحدانیت خداوند که استخوان بندی اعتقادات افراد را تشکیل می دهد، باید بازسازی شود و از آنجایی که تعریف او در خصوص توحید با تعریف فقهای «مرابطین» متفاوت بود، آنان را فاقد مشروعیت مذهبی دانست. او مرابطین را مسؤول نشر و ترویج عقیده تجسیم قلمداد می کرد و حرکت مخالفت آمیز خود را بر علیه مرابطین با اتکا به عدم مشروعیت مذهبی آنان شروع کرد.اعلام عدم مشروعیت مذهبی در خصوص مرابطین که خود از مدعیان حمایت از مذهب و آیین بودند، بر آنان بسیار گران آمد. مرابطین با اتصال خود به خلفای بغداد و صدور حکم شرعی از سوی امام محمد غزالی، قطب فقهای بغداد در آن روزگار وجهه ی شرعی و مذهبی عامی برای خود ایجاد کرده بودند. به علاوه مرابطین در دفاع از سرزمین های اسلامی در مقابل مسیحیان و در نبرد معروف «زلاقه» بر علیه مسیحیان با مجاهدت و مقاومت پی گیر، بر وجه شرعی و مذهبی خود پافشاری کرده بودند. در خصوص انگیزه اصلی ابن تومرت مغربی که در اصل یک فقیه بود، نه جنگاور یا سیاستمدار نظریات مختلفی وجود دارد.تاریخ نگار مشهور مغرب ابن خلدون مقام او را بسیار می ستاید و معتقد است، انگیزه نسبت های ناروایی که به ابن تومرت داده می شود، حسد به پایگاه بلند فقهی و محبوبیت ابن تومرت است.
دیدگاه ابن خلدون
ابن خلدون معتقد است، ابن تومرت کسی بود که با انکار و انتقاد شدید بدرفتاری بزرگان و سران دولت را مورد بازخواست قرار داد و با اجتهاد و تبحر خویش با فقیهان آنان به مخالفت برخاست و در نتیجه دولت را ریشه کن کرد و به کلی واژگون ساخت.ابن خلدون با قائل شدن جایگاه مقدس برای وی او را از همه ی مطامع دنیوی و خواسته های نفسانی پیراسته می داند و از پاکی نیت و انگیزه ی وی به شدت دفاع می کند.
آغاز مبارزه سیاسی ابن تومرت
...
فدراسیون شیعیان خوجه اثناعشری افریقا، تشکل شیعیان خوجه اثناعشری شرق آفریقا است که زیر نظر فدراسیون جهانی جماعات شیعه خوجه اثناعشری فعالیت می کند و مرکز آن در دارالسلام قرار دارد.
در ۱۹۳۲ عبدالحسین ساچادینا (آزاد) سردبیر ماهنامۀ گجراتی منادی در سرمقاله ای تأکید کرد خوجه ها به تصویب قوانین منسجمی نیاز دارند که انضباط را در کلیۀ جماعات کوچک و بزرگ برقرار کند. وی تشکیل شورای مرکزی جوامع شیعۀ اثناعشری در شرق افریقا را پیشنهاد داد. عبدالحسین نورمحمد در نامه ای که در ماهنامۀ ژانویه ۱۹۳۳ به چاپ رسید، از تشکیل چنین شورایی، حمایت کرد.
اولین کنفرانس قانون اساسی شیعیان خوجۀ اثناعشری مقیم افریقا در ۱۹۴۶ در دارالسلام برگزار شد. در این کنفرانس نمایندگان جماعات کنیا، اوگاندا، تانگانیکا و زنگبار شرکت داشتند و عبدالحسین نورمحمد را به عنوان رئیس کنفرانس برگزیدند. در این گردهمایی، تأسیس شرکت کنندگان فدراسیون شیعیان خوجه اثناعشری افریقا را تصویب کردند. در سالیان بعد، جماعات ساکن سومالی، ماداگاسکار، زئیر و موزامبیک نیز به آن پیوستند و در ۱۹۶۱ فدراسیون شیعیان خوجه اثناعشری افریقا را تأسیس کردند.

آفریقا در دانشنامه ویکی پدیا

آفریقا
آفریقا یا اِفریقا سومین قاره پهناور جهان پس از آسیا و آمریکا است. با مساحتی حدود ۳۰٬۲۲۱٬۵۳۲ کیلومتر مربع ۲۰٫۳٪ از مجموع خشکی های زمین را در بر می گیرد. عرض این قاره حدود ۸۰۰۰ کیلومتر از شمال به جنوب و طول آن در حدود ۷۴۰۰ کیلومتر از شرق به غرب می باشد. آفریقا با بیش از یک میلیارد نفر جمعیت (طبق آمار ۲۰۰۵) دارای ۶۱ کشور بوده که حدود یک هفتم از جمعیت جهان را در خود جای داده است.
این قاره از شمال به دریای مدیترانه، از شمال شرق به کانال سوئز و دریای سرخ، از شرق به خلیج عدن، از جنوب شرق به اقیانوس هند، و از غرب به اقیانوس اطلس محدود می شود.
آفریقا در دو سوی خط استوا قرار گرفته و نواحی اقلیمی متعددی را در بر می گیرد؛ آفریقا تنها قاره ای است که از منطقه معتدله شمالی تا منطقه معتدله جنوبی امتداد یافته است (با فرض در نظر نگرفتن قاره پیوسته آمریکا). به دلیل فقدان بارشهای منظم طبیعی و آبیاری، و نیز تاحدودی عدم وجود سیستمهای توده ای یخ یا سفره های زیرزمینی کوهستانی، هیچگونه اثر معتدل کننده طبیعی بر اقلیم به استثنای نزدیک سواحل در آن وجود ندارد. در مرکز آفریقا (نزدیک استوا) نیمی از سال بارانی می باشد که دارای هوای گرم و مرطوب است و جنگل های زیبایی را پدیدمی آورد که عمری بیشتر از یک نیم سال ندارد چرا که بعد از این فصل بارانی، گرمایی سخت و طاقت فرسا تمام منطقه را فرا می گیرد و هیچ جانوری طاقت آن را ندارد و پس مدتی آن جنگل ها به بیابانی خشک و بی آب و علف تبدیل می شود. (نیمه دیگر سال گرم و خشک است که در مجموع طبیعتی ۲ فصل را پدیدمی آورد)
اگرچه گمانه زنی های اروپاییان دربارهٔ ماهیت صحرای اتیوپی در جنوب آفریقا به زمانی بیش از دو هزار سال قبل بازمی گردد، آفریقا به عنوان قدیمی ترین قاره ای که بشر در آن سکونت داشته به شمار می آید.
آفریقا دومین قاره پهناور جهان است و می تواند به موارد زیر هم اشاره کند:
آفریقا (فیلم ۱۳۸۹)، فیلم ایرانی محصول ۱۳۹۱
آفریقای جنوبی، کشوری در جنوب آفریقا
آفریقا نام فیلمی ایرانی / نوآر به کارگردانی هومن سیدی است، که در سال ۱۳۸۹ ساخته و در اواخر سال ۱۳۹۱ در شبکه نمایش خانگی توزیع شد. هومن سیدی پس از ساخت شش فیلم کوتاه اولین فیلم بلند خود را با نام آفریقا جلوی دوربین برد.
سیارک ۱۱۹۳ (به انگلیسی: 1193 Africa، نامگذاری:1931HB) هزار و صد و نود و سومین سیارک کشف شده است که در ۲۴ آوریل ۱۹۳۱ کشف شد.
قدر مطلق سیارک برابر ۱۲٫۲۰ است.
آمریکا برای آفریقا (به انگلیسی: USA for Africa)؛ نام ابرگروهی متشکل از ۴۷ هنرمند موسیقی عمدتاً آمریکایی است. این گروه که توسط مایکل جکسون و لایونل ریچی رهبری می شد تک آهنگ خیریهٔ «ما دنیاییم» را در سال ۱۹۸۵ ضبط کرد. تک آهنگ «مادنیاییم» در جدول های موسیقی آمریکا و انگلستان شماره یک (نامبر وان) شد. اَبَرگروه «آمریکا برای آفریقا» از ابرگروه «بَند اِید» که در سال ۱۹۸۴ توسط باب گلداف تشکل شد الهام گرفت.
اچ ام اس آفریقا ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
اچ ام اس آفریقا (۱۷۶۱)
اچ ام اس آفریقا (۱۷۸۱)
اچ ام اس آفریقا (۱۹۰۵)
در مناطق جهانی، آفریقا را می توان دومین منطقه پس از آسیا (خاور میانه) دانست که تحت تأثیر گسترش اسلام قرار گرفت. اولین ارتباط میان مسلمانان و قاره افریقا سفر جمعی از مسلمانان به حبشه (اتیوپی کنونی) در زمان پیامبر اسلام است.
نمایش
بحث
ویرایش
اعضاء انجمن کمیته های ملی المپیک آفریقا به شرح زیر است:
اکتشاف آفریقا (انگلیسی: Exploration of Africa) جغرافیای شمال آفریقا از زمان اروپای دوران قدیم به خوبی شناخته شده بود، شمال غربی آفریقا (مغرب) به عنوان لیبی یا آفریقا شناخته می گردید، در حالی که مصر به عنوان بخشی از آسیا در نظر گرفته شده بود، اکتشاف کشورهای جنوب صحرای آفریقا با عصر کاوش قرن پانزدهم ارتباط دارد، پیشگامی این موضوع پست های پادشاهی در تمام سواحل آفریقا برای بررسی و استعمار دنیای جدید بود، اکتشاف داخلی آفریقا بیشتر حاصل و نتیجه عمل تاجران برده عرب بود که با فتوحات مسلمین در سودان پشت سر هم به این مناطق وارد شدند، در آغاز قرن ۱۹، دانش جغرافیایی اروپا از کشورهای داخل و جنوب صحرای آفریقا هنوز محدود و ناشناخته بود
ای بی سی عنوان فیلمی است ساخته عباس کیارستمی کارگردان ایرانی که در سال ۱۳۷۹ خورشیدی تولید شد.
ایدز در آفریقا، خاستگاه این بیماری به صورت یک اپیدمی فراگیر درآمده است که رفته رفته بصورت مهمترین عامل جلوگیری از پاگیری اقتصادها و حکومت های پایدار در این قاره جلوه گر می شود ،۲۶ میلیون از بیش از ۴۰ میلیون انسان حامل ویروس اچ آی وی آفریقائی اند و تا به حا ل بیش از ۲۵ میلیون نفر در این قاره جان خود را بدلیل ابتلای به آن از دست داده اند. هرچند زندگی همراه با آلودگی به ویروس اچ آی وی ممکن است ولی در عمل، در کشورهای فقیر جهان تنها ۱/۶میلیون نفر به داروهای کنترل ایدز دست می یابند. عدم توانایی مالی برای تامین هزینه های سنگین این داروها برای عده بسیار زیادی از مبتلایان منجر به عدم آغاز پروسه درمان می گردد و مطابق آمار بیشتر کسانی که بر اثر کمبود پول از بیماری ایدز می میرند، در آفریقا و در جنوب صحرا زندگی می کنند. بیشتر آنان زنان هستند که پس از مرگ، کودکانشان بی سرپرست می مانند.
بادقپک سیاه آفریقا (نام علمی: Apus barbatus) نام یک گونه از سرده بادقپک ها است.
بازیکن فوتبال سال آفریقا برترین بازیکن قاره آفریقا است که از سال ۱۹۹۳ تاکنون توسط کنفدراسیون فوتبال آفریقا انتخاب می شود. پیش از آن نیز بازیکن برتر قاره آفریقا توسط مجله فرانس فوتبال انتخاب میشد.
برده داری در آفریقا (انگلیسی: Slavery in Africa)، نه تنها در طول سده های گذشته در تمام این قاره وجود داشته است، بلکه هنوز هم در برخی کشورهای آن وجود دارد. نظام های بردگی و برده داری در بخش هایی از این قاره معمول بوده اند؛ چنان که در بیش تر جهان باستان چنین بوده است. در بیش تر جوامع آفریقایی که برده داری رواج داشته است، با مردمی که به بردگی گرفته می شدند، همانند کالا برخورد نمی شد، و آن ها در نظامی شبیه به برده داری قراردادی، که در نواحی دیگر دنیا نیز رواج داشت، از برخی حقوق برخوردار بودند. زمانی که تجارت عربی برده و تجارت بردهٔ اقیانوس اطلس آغاز شد، بسیاری از نظام های برده داری محلی دگرگون شده، و آغاز به تهیهٔ برده برای بازارهای بردهٔ خارج از آفریقا کردند.
برده داری در تاریخ آفریقا در بسیاری از شکل های گوناگون رواج داشته است، و برخی از این شیوه ها، با تعاریف برده داری در سایر نقاط جهان سازگاری ندارد. بردگی ناشی از بدهی، بردگی اسرای جنگی، بردگی نظامی، و بردگی کیفری، همگی در بخش های مختلفی از آفریقا وجود داشته اند.
اگرچه تجارت برده از کشورهای جنوب صحرای آفریقا به نواحی دیگر وجود داشته است، ولی تا آغاز تجارت میان قاره ای برده (اعراب و اقیانوس اطلس)، برده داری بخش کوچکی از زندگی اقتصادی بسیاری از جوامع را در آفریقا تشکیل می داد. شیوه های برده داری، با استعمار آفریقا توسط اروپا، و الغای رسمی برده داری، که در اوایل سدهٔ نوزدهم آغاز شد، مجدداً دگرگون شد.
پاگنده در آفریقا (انگلیسی: Flatfoot in Africa) یک فیلم در سبک کمدی به کارگردانی استنو است. از بازیگران آن می توان به باد اسپنسر، داگمار لاساندار، انزو کنوله، و آنتونیو آلوکا اشاره کرد.
فهرست کشورهای قاره آفریقا و پایتخت هایشان در زیر آورده شده است
پرچم اتحادیه آفریقا.
پرچم های آفریقا در فهرست زیر آورده شده است.
پزشکان پروازی شرق آفریقا (آلمانی: Die Fliegenden Ärzte von Ostafrika) یک فیلم در سبک مستند به کارگردانی ورنر هرتسوک است که در سال ۱۹۶۹ منتشر شد.
آفریقا کهنترین قاره جهان است و تاریخ آن به دوران اولیه قبل از عصر حجر نیز باز می گردد.
تاریخ علم و فناوری در آفریقا به زمان شکل گیری تاریخ بشری بازمی گردد. نخستین شواهد از ابزارهای سنگی و ساخت ابزار بوسیلهٔ اجداد بشر از دره های واقع در آفریقای سیاه بدست آمده است. اما با وجود سهم قابل ملاحظهٔ آفریقا در توسعهٔ ریاضیات، متالورژی، معماری و زمینه های دیگر، مطالعهٔ تاریخ دانش در این منطقه از کرهٔ زمین، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
«تپه های سبز آفریقا» (انگلیسی: Green Hills of Africa) یک کتاب غیر داستانی از ارنست همینگوی است.
تصوف در شمال آفریقا کتابی پژوهشی با هدف معرفی جریان بیداری اسلامی در دو کشور مصر و تونس می باشد. دردیباچه کتاب آمده است انگیزه اصلی تولید این اثرآشنایی دقیق تر با جایگاه تاریخی ومعاصر تصوف در شمال آفریقا و شناسایی مهمترین مولفه های فرهنگی تاریخی آن است. در این کتاب کوشش شده تامخاطبان با مطالعه این مقالات با اشراف علمی بیشتری به تحلیل حرکت عظیم بیداری اسلامی در کشورهای تونس ومصر بپردازند. این اثر اولین بار در بیست و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه شد.



چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های آفریقا

آفریقا دومین قاره بزرگ زمین و پرجمعیت ترین قاره پس از آسیا.
• «نمی توانی از ریشه های یک درخت نفرت داشته باشی و از درخت نفرت نداشته باشی. نمی توانی از آفریقا نفرت داشته باشی و از خودت نفرت نداشته باشی.» -> مالکوم ایکس
• «ما امکانات و اهداف و آرزوهایی داریم... برای آفریقا، آفریقای آینده، یک آفریقای مرفه، باثبات، امن و یک آفریقای متحد است... آفریقایی که با توسعه جهانی همراه است و در عرصه بین المللی حضور دارد و نقشش را هم در عرصه سیاسی و هم امنیتی در جهان بازی می کند.» -> محمد ولد عبدالعزیز
• «در آفریقا ما اساساً به گفتگو باور داریم. می دانید که حتی قبل از دوران استعمار، ما «منشور ماندن» را داشیم که در قرن سیزدهم نوشته شده است. پس ما مدافع گفتگو هستیم.» -> یوسو اندور
• «همه به آفریقا وابسته اند؛ همه از آفریقا می آیند. ما همگی اقوام دور هستیم.» -> دیمین مارلی
• «توسعهٔ آفریقا تنها و تنها به دست آفریقایی ها ممکن خواهد بود.
• «ما می خواهیم آفریقا خودمختار باشد؛ آفریقایی ها خود برای آینده شان تصمیم بگیرند؛ کسی به ما نگوید چه بکنیم و روش حکومت را به ما تحمیل نکنند.» ۱۴ آوریل ۲۰۱۷/ ۲۵ فروردین ۱۳۹۶؛ در مصاحبه با «یورنیوز» -> آلفا کنده

آفریقا در جدول کلمات

آفریقا
قاره سیاه
دریایی که میان سه قاره آسیا | اروپا و آفریقا واقع است
مدیترانه
وی با ساخت فیلم از درون آفریقا با بازی مریل استریپ و رابرت ردفورد در سال ۱۹۸۲ برنده ۷ اسکار شد
سید نیپولاک
کشور جمهوری در آفریقا همسایه نامیبیا | زامبیا و زیمبابوه
بوتسوانا
کشوری در آفریقا با مرکز ویکتوریا
سیشل
کشوری در آفریقا که هیچ مرز آبی ندارد
لسوتو
کشوری در جنوب غرب آفریقا که پایتخت آن لوآندا است
انگولا
ا ز قل ههای معروف آفریقا و کشوری در آن
کنیا

معنی آفریقا به انگلیسی

africa (اسم)
افریقا

آفریقا را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی آفریقا



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی آفریقا   • مفهوم آفریقا   • تعریف آفریقا   • معرفی آفریقا   • آفریقا چیست   • آفریقا یعنی چی   • آفریقا یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آفریقا
کلمه : آفریقا
اشتباه تایپی : Htvdrh
عکس آفریقا : در گوگل


آیا معنی آفریقا مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )