انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1051 100 1

آموزش و پرورش

آموزش و پرورش در دانشنامه ویکی پدیا

آموزش و پرورش
آموزش و پرورش (انگلیسی: Education) دارای مفهوم و کاربرد گسترده و پیچیده و در نتیجه مبهمی است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف نظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند یا تعلیم و تربیت، نظام آموزشی، تحصیل، سوادآموزی ، بار آوردن و… نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب می شوند یا با آن همپوشی دارند.
محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب روان (آموزگار و فراگیر) که مسبوق به اصلی و متوجه هدفی و مستلزم برنامه ای است.
جان دیویی: آموزش و پرورش تکرار تجربه است، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می پذیرد.
دانشنامه بریتانیکا: از آن جایی که کودکان بی سواد، نادان و غیرمطلع از فرهنگ جامعه شان به دنیا می آیند، برای یادگیری فرهنگشان، هنجارهای رفتاری افراد بالغ، یادگیری مهارت ها، یافتن نقششان در اجتماع و رسیدن به اهدافشان نیاز به آموزش دارند.
امیرحسین آریان پور: آموزش و پرورش عبارت است از «فرایند هدایت و جهت دهی عمدی تجارب انسانی»
دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی به طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی است.
همان طور که گفته شد، آموزش و پرورش دارای مفهوم و کاربردی گسترده، پیچیده و مبهم است. تاکنون تعریف واحد یا جامع و مانعی از «آموزش و پرورش» به دست نیامده است و اهل نظر، هر یک بر پایه تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه داده اند.
صاحبنظران ایرانی یا مسلمان تعلیم و تربیت در سده های پیشین (مانند امام محمد غزالی)، هیچ کدام در پی تعریف مفهوم «آموزش و پرورش» نبوده اند و گویا اهمیت تعریف این مفهوم را درک نکرده بودند. در عصر حاضر، متفکران ایرانی مانند محمدباقر هوشیار، عیسی صدیق، اسدالله بیژن و امیرحسین آریان پور، مرتضی مطهری در این باره اظهارنظر کرده اند؛ ولی دانشمندان غربی از دیرباز تاکنون تعاریفی از «آموزش و پرورش» ارائه داده اند.
عکس آموزش و پرورش
آموزش و پرورش اسپارتی به سبک تربیت کودکان در اسپارت در تاریخ باستان و تا سال ۳۷۱ پیش از میلاد اشاره دارد. اهالی اسپارت بر این اعتقاد بودند که کودکان تنها متعلق به والدین نیستند بلکه سرمایهٔ کشور هستند و به همهٔ شهروندان تعلق دارند به همین سبب حق تربیت کودک بجای والدین برعهدهٔ جامعه است. بعد از تولد، کودک نوزاد به نزد انجمن ویژه ای برده می شد و بزرگ اسپارت ها در این انجمن نوزاد را از نظر سلامتی بررسی می کرد و تنها در صورت تأئید قدرت و سلامت نوزاد اجازهٔ پرورش صادر می شد. کودکانی که مورد تأئید نبودند در کوه تایگتوس به دور انداخته می شدند. کودکان پسر از سن ۷ سالگی از والدین جدا شده و در اختیار گروه تربیت قرار می گرفتند. هدف اصلی این گروه تربیتی بیش از هر چیز دادن تمرین های نظامی و جنگی و پرورش سربازان ورزیده بود. در طی مدت تعلیم کودکان همواره به طور برهنه زندگی می کردند. سیستم پرورشی به طور کامل کودکان را تحت نظر داشت و در صورت تخلف از اجرای اوامر یا انجام ندادن وظایف، کودک به شدت تنبیه بدنی می شد. در این زمان در شهرهای دیگر یونان احترام به آزادی فرد و اصل عدم مداخله معمول بود ولی در اسپارت تا هنگام بلوغ شخصیت فرد بر اساس خواست جامعه شکل داده می شد و خواست گروه بر خواست فرد مقدم بود. در اسپارت فرد باید به عنوان یک جزء از گروه زندگی می کرد.
加藤، 美香子, ویراستار (۲۰۰۷). «ギリシャ的愛 古代ギリシャの同性愛». 週刊 古代文明 ビジュアルファイル. デアゴスティーニ ジャパン (۷): ۲۶-۲۳.
کودک مجاز به خوردن غذایی که به دست می آورد به صورت فردی نبود و موظف بود که مواد خوراکی را به محل گروه آورده و به همراه دیگران بخورد. از نظر تغذیه مقدار غذای داده شده به حدی نبود که کودک سیر شود و کودک همیشه در حالت نیمه گرسنه به سر می برد. اندام لاغر امتیاز بالاتری نسبت به اندام چاق داشت. به همین سبب در مجالسی که کودکان نیز شرکت داده می شدند، دزدی غذا از بالغین رایج بود و مربیان به این نوع دزدی به چشم یکی از روش های یادگیری هجوم به افراد غافل نگاه می کردند. در مورد دختران بیشترین نکته ای که به آن توجه می شد پرورش زنان سالم به منظور زایمان سرباز سالم بود.
منشا به وجود آمدن همجنس گرایی به شیوهٔ یونانی، نظامیان اسپارتی و کرت دانسته می شود. در آموزش و پرورش اسپارتی کودک از سن ۷ سالگی تا سن ۳۰ سالگی جدا از خانواده و در خوابگاه مخصوصی به همراه دیگر پسران به صورت گروهی و برهنه به سر می برد و همجنسگرایی می کردند. حتی هنگام ضیافت ها و غذاخوردن هم تنها پسران شرکت داشتند. این امر به این سبب بود که سربازان در هنگام جنگ به علت پیوندهای قوی ای که در طول زمان به وجود آمده بود، به خوبی بتوانند همرزمان خود را حمایت کنند. به نظر می رسد گسترش چنین طرز تفکری موجب شد که نخست در اسپارت و سپس در یونان، سربازان تشویق به همجنس گرایی شوند. بارزترین نمونه رواج همجنس گرایی را می توان در سپاه مقدس تبس دید. این سپاه به طور کلی با الهام از سپاه لئونیداس شکل گرفته بود و از ۳۰۰ نفر که به صورت زوج زوج همجنس گرا بودند، تشکیل شده بود. تبس توانست با کمک همین سپاه در ۳۷۱ پیش از میلاد در جنگ لوکترا بر اسپارت پیروز شود.
آموزش و پرورش تاجیکستان شامل چهار سال مدرسه ابتدایی و دو سطح دبیرستان (۵ و ۲ ساله) است. همهٔ سطوح آموزشی زیر نظر وزارت آموزش و پرورش این کشور است. تحصیل در ۹ سال آموزشی در سنین ۷ تا ۱۷ سالگی اجباری است. زبان آموزشی فارسی تاجیکی است اما از سال ۲۰۰۳ میلادی، زبان روسی نیز به عنوان زبان دوم آموزشی اجباری شده است. درصد باسوادی در تاجیکستان حدود ۹۸ درصد است اما کیفیت آموزش در این کشور پایین است. در تاجیکستان مدارسی به زبان های روسی و ازبکی نیز فعالیت می کنند.
تغییر خط در تاجیکستان
رده:دانشگاه های تاجیکستان
در تاجیکستان دانشگاه های متعدد دولتی و خصوصی (بیشتر در دوشنبه) وجود دارد که دانشجویان خارجی بسیاری (از جمله ایرانی) را به خود جذب کرده است. در دانشگاه زبان آموزشی روسی است اما اخیراً توجه به انگلیسی بیشتر شده است.
با توجه به تفاوت خط تاجیکستان با سایر کشورهای فارسی زبان، این کشور نمی تواند از منابع درسی ایران و افغانستان استفاده ای ببرد. هر چند که آموزش خط فارسی از پایهٍ چهارم ابتدایی در تاجیکستان آغاز شده است و به مرور زمان افراد بیشتری می توانند از خط فارسی استفاده کنند. اما این روند بسیار کند است و دولت علاقه ای به خط فارسی نشان نمی دهد و زبان روسی را زبان علمی و ادارای کشور می داند و به فارسی بیشتر به عنوان زبان ادبی و هنری نگریسته می شود.
به دلیل ضعف اقتصادی تاجیکستان و ساختارهای کهنهٔ بازمانده از زمان شوروی، این کشور به مشکلات بسیاری در آموزش و پرورش به ویژه امکانات آموزشی، کمبود معلم و مواد آموزشی دچار است. همچنین بنا به اصلاحات فرهنگی و اجتماعی دولت، حجاب در مدارس و دانشگاه های تاجیکستان ممنوع شده است.
آموزش و پرورش تک جنسیتی، یک شیوه اداره کردن آموزش و پرورش است که در آن دانش آموزان با جنسیت های مذکر و مؤنث در کلاس های جداگانه یا ساختمان ها یا مدارس جداگانه، به کلاس درس می روند و به تحصیل مشغول می شوند.
این روش تا اوایل قرن نوزدهم میلادی، خصوصاً در مدارس پایه راهنمایی و متوسطه رایج بود. آموزش و پرورش تک جنسیتی، در بسیاری از فرهنگ ها از اصول سنت در کنار مذهب طرفداری و پیروی می کند، و در بسیاری از نقاط جهان به کار گرفته می شود. امروزه، جریانی از علایق و پایه گذاری های آموزش و پرورش تک جنسیتی به سبب پژوهش های علمی به وجودآمده و به راه افتاده است.
برگرفته از ویکی پدیا انگلیسی
این جستار در مورد آموزش و پرورش یا «تعلیم و تربیت» و «تربیه» در افغانستان است.
راپور نظر خواهی غرض نصاب تعلیمی دوره ابتائیه موسسه کار جورج واشنتن http://www.beps.net/publications/DARI-SHARING%20PERSPECTIVES.pdf
در هنگام اشغال افغانستان توسط شوروی (دهه ۱۳۶۰) و جنگهای داخلی این کشور (دهه ۱۳۷۰)، شالوده آموزش و پرورش افغانستان از هم پاشید. در دورهٔ قدرت طالبان دختران خانه نشین شده و اجازهٔ تحصیل از آنها گرفته شد. در این دوره، به جای درسهای علمی مانند کیمیا و فیزیک در مدارس، بیشتر بر آموزش های مذهبی تاکید می شد.
اکنون براورد می شود کمتر از نیمی از مدارس افغانستان دسترسی به آب آشامیدنی داشته باشند. پس از یورش آمریکا به افغانستان در سال ۱۳۸۰ و فروپاشی طالبان، با روی کار آمدن دولت انتقالی وضعیت تحصیل اندک اندک رو به بهبودی می رود، ولی با این وجود هنوز بیش از ۶۰٪ مردم افغانستان از سواد خواندن و نوشتن بی بهره اند.
اکنون ۱۳ دانشگاه و ۶ مرکز تربیت معلم، در سراسر افغانستان وجود دارد. در کنکور ورود به دانشگاه سال ۱۳۸۵ خورشیدی، ۸۰ هزار نفر شرکت کرده اند. براورد مسئولان این است که حدود سی هزار دانشجو به علت نبود امکانات از ورود به دانشگاه محروم شوند.
آموزش و پرورش در ایالات فدرال میکرونزی برای افراد بین ۶ تا ۱۳ سال اجباری است. این باسوادی در اقتصاد این کشور نیز تاثیرگذار است. درصد باسوادی افراد بین ۱۵ تا ۲۴ سال در این کشور ٪۹۸/۸ است.
وزارت آموزش و پرورش ایالت چوک
وزارت آموزش و پرورش ایالت کوسرائی
وزارت آموزش و پرورش ایالت پوناپی
وزارت آموزش و پرورش ایالت یاپ
سازمان آموزش و پرورش در این کشور وزارت آموزش و پروش ایالات فدرال میکرونزی است. هر ایالتی برای خود وزارت جداگانه دارد:
کالج میکرونزی یک موسسه آموزش دانشگاهی است.
پیش ار ورود خارجی ها، آموزش و پرورش در میکرونزی بخشی جدایی ناپذیر از زندگی روزانه و فرصت های یادگیری بود. با ورود کاشفان اسپانیایی در سده ۱۷ (میلادی)، محل آموزش به مدرسه منتقل شد. آلمانی ها نیز این روش آموزش را در دوره خود از ۱۸۹۹ ادامه دادند. اما ژاپنی ها با ورود خود در ۱۹۱۴ سامانه آموزش و پرورش خود را پیاده کردند. پس از جنگ جهانی دوم، ایالات متحده آمریکا سامانه آموزش و پرورش خود را در میکرونزی پیاده کرد.
تاریخ آموزش و پرورش در ایران به دوران های باستانی و آریاییان نخستین می رسد.
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
دانشگاه ها
آموزش و پرورش
سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی
کتاب های درسی
مجله های کمک آموزشی
در فلات ایران، دست کم از پانزده هزار سال پیش، انسان زندگی می کرده است. دربارهٔ چگونگی آموزش و پروش مردمانی که پیش از آریایی ها در این سرزمین زندگی می کردند آگاهی چندانی در دست نیست. نزدیک به چهار هزار سال پیش، آریایی ها و از آن جمله مادها، پارسی ها و پارتی ها به سرزمین ایران مهاجرت کردند. مادها در غرب و پارسی ها در جنوب و پارتی ها در شرق فلات ایران ماندگار شدند و حکومت هایی تشکیل دادند.مادها در حدود هفتصد سال پیش از میلاد در سرزمین های غرب ایران چیره شدند و دولت ماد را بنیان گذاشتند. در دورهٔ مادها، کودکان و نوجوانان راه و رسم زندگانی و کار و جنگاوری را در خانه و ایل می آموختند. آموزش رسمی مخصوص روحانیان بود. روحانیان، گذشته از خواندن و نوشتن، اصول و مراسم دینی، اخترشناسی و شیوه های پیشگویی سرنوشت دیگران را در مراکز دینی فرا می گرفتند. مردم دیگر از خواندن و نوشتن بی بهره بودند. مادها خطی شبیه خط میخی داشتند. در دوران هخامنشی، آموزش رسمی ویژهٔ روحانیان زرتشتی (موبدان)، شاهزادگان و دولت مردان بود. اما چون در آیین زرتشت آموزش و پرورش به مانند زندگی مهم شمرده شده بود، مردم ایران به پیروی از گفتار حکیمانهٔ زرتشت، یعنی پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک، اخلاق و مهارت های سودمند را به فرزندان خود آموزش می دادند. در آن زمان آتشکده ها جایگاه رسمی آموزش بودند و موبدان علاوه بر درس ها مذهبی، پزشکی، ریاضی و اخترشناسی نیز درس می دادند.
در دورهٔ ساسانی فرهنگ و تمدن ایرانی به شرق و غرب گسترش یافت. اما هنوز هم آموزش به گروهی خاص محدود می شد. در این دوران مهم ترین مرکز علمی و آموزشی دوران باستان، دانشگاه گندی شاپور، در شهر گندی شاپور به وجود آمد. این شهر را شاپور ساسانی بنیان نهاد و تا حدود قرن چهارم پس از اسلام آباد بود. در دانشگاه گندی شاپور دانشمندان ایرانی در کنار دانشمندان هندی، یونانی و رومی به فعالیت علمی و بحث و گفتگو مشغول بودند. وقتی مدرسهٔ آتن در سال ۵۲۹ میلادی بسته شد، بسیاری از دانشمندان یونانی به گندی شاپور مهاجرت کردند. در زمان خسرو انوشیروان بیمارستانی در این شهر ساخته شد و آموزش طب ایرانی، یونانی و هندی رونق گرفت.
سال ۴۵۹ هجری قمری در تاریخ آموزش و پرورش اسلامی، فصل برجسته ای به شمار می آید. در این سال نخستین مدرسه از رشته مدرسه هایی که خواجه نظام الملک، وزیر بزرگ سلجوقیان، ساخته بود در بغداد گشایش یافت. این مدرسه ها در جهان اسلام پراکنده شدند؛ تا آنجا که شهرها و روستاهای کوچک را همگام با مدرسه های بزرگ در مراکز استان ها، دربرگرفت. پیش از برپایی این مدارس حلقه های آموزش در یک جا جمع نمی شدند، بلکه در جاهای گوناگون مانند مسجد، بیوت علما و … تشکیل می شدند. همین که مدارس پراکنده شدند و فرصت ها و امکانات گسترده تری برای دانشجویان به سوی این مدرسه ها گسیل شدند. از این رو کمتر به دیگر جاها، که پیشتر پررونق بود ولی همچنان سرشت خود را نگه داشتند و با کمی و کاستی گرایش دانشجویان به گونه ای تقلیدی همچنان به کار می پرداختند، روی می آوردند. در واقع روزگار پیش از ۴۵۹ ه‍. ق؛ و پس از آن، عموماً با جایگاه های گوناگون آموزش و تدریس، همپا و همراه است.
آموزش و پرورش در نیجریه تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش کشور نیجریه می باشد. مقامات محلی در شهرها مسئولیت اجرای سیاست ها را در مدارس و دولت سیاست های منطقه ای آموزش و پرورش را صادر می کند. سیستم آموزش و پرورش نیجریه به دوره های مهد کودک، آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی تقسیم شده است.
آموزش در هند توسط بخش دولتی به همان شکل بخش خصوصی ایجاد گردیده که با کنترل و تأمین مالی در سه سطح مرکزی، ایالتی و محلی فعالیت می کنند. براساس بندهایی از قانون اساسی هند، تحصیلات رایگان و اجباری به عنوان یک حق اساسی برای کودکان در سنین بین ۶ تا ۱۴ سال به رسمیت شناخته شده است. نسبت مدارس دولتی به مدارس خصوصی در هند ۷ به ۵ می باشد. هند تلاش بسیاری برای بالا بردن تحصیلات ابتدایی برای حداقل سه چهارم جمعیت در سنین بین ۷ تا ۱۰ سال انجام داده و پیشرفت سیستم تحصیلی و آموزشی هند یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت اقتصادی این کشور بوده است. هند در مقطع ابتدایی و متوسطه مدارس خصوصی بزرگ و متعددی دارد که با ۲۹٪ از دانش آموز در سنین ۶ تا ۱۴ سال تکمیل کننده سیستم مدارس اداره شده توسط دولت می باشند. تحصیلات بعد از دبیرستان و مدارس فنی نیز اکثراً در اختیار بخش خصوصی می باشد و بازار مدارس غیرانتفاعی در هند یک تجارت ۴۵۰ میلیون دلاری در سال ۲۰۰۸ بوده و به سوی یک تجارت ۴۰ میلیارد دلاری پیش می رود.
مهد کودک: در مدارس بازی کودکان قرار است که یادگیری های اولیه را در مورد فعالیت هایی داشته باشند که به آن ها کمک می کنند تا هر چه زودتر استقلال خود را بدست آورده و فعالیت هایی مانند خوردن غذا توسط خودشان، لباس پوشیدن، تمیز کاری و چیزهایی از این قبیل را فرا گیرند. معمولاً سن پذیرش در این مراکز بین ۲ تا ۳ سال می باشد.
مرحله پیش دبستانی از اساسی ترین مراحل تحصیل کودکان در هند است. مهارت و رفتار، هدف آموزش در پیش دبستانی می باشد. طبق قانون کودکان برای تحصیلات ابتدایی به مدارس فرستاده می شوند اما هنوز فرستادن کودکان به پیش دبستانی به صورت قانون اجباری وجود ندارد. معمولاً در شهرهای کوچک پیش دبستانی به ندرت قابل دسترسی است مخصوصاً در مزارع و دهکده های کوچک اطراف کشور اما در شهرها و کلان شهرها تعداد زیادی مراکز پیش دبستانی تأسیس شده است و نیاز به مدارس پیش دبستانی در شهرهای کوچک رو به رشد می باشد ولی بطور کلی ۱٪ از جمعیت زیر سن ۶ سال برای آموزش به مدارس پیش دبستانی فرستاده می شوند.
دولت هند مدارس ابتدایی برای کودکان سنین ۶ تا ۱۴ سال را اجباری کرده است و روی دوره آموزش ابتدایی تأکید دارد.
آموزش و پرورش در هنگ کنگ تا حد زیادی بر اساس الگوی آموزش و پرورش بریتانیا شکل گرفته و تحت نظارت اداره آموزش و دپارتمان رفاه اجتماعی است.
آموزش و پرورش برپایه کشور
آموزش و پرورش در انگلستان
آموزش و پرورش در جمهوری خلق چین
لیست مدارس در هنگ کنگ
فهرست دانشگاه ها در هنگ کنگ
در سال تحصیلی۲۰۱۳/۱۴، ۵۶۹ مدرسه ابتدایی، ۵۱۴ دبیرستان و ۶۱ مدرسه خاص در هنگ کنگ فعالیت می کردند.
با ورود میسیونری های بریتانیایی در حدود سال ۱۸۴۳، مدارس روستایی چینی به کنترل ایشان درآمد.
یکی از قدیمیترین مدارسثبت شده، کالج لی یینگ است که در ۱۰۷۵ در ناحیه جدید تأسیس شد. در ۱۸۶۰ درهنگ کنگ ۲۰ مدرسه روستایی دایر بوده است. اما چینیان ثروتمند، فرزندان خود را نه به این مدارس که به آموزشگاه های شهرهای بزرگی مانندکانتون برای آموزشی چینی سنتی می فرستادند.
آموزش و پرورش سکولار یک سیستم آموزش و پرورش همگانی در کشورهایی با دولت سکولار یا جدایی بین دین و دولت است.
در سال ۲۰۰۹ میلادی هیئتی جدید شکل گرفت با نام لابی سکولار استرالیا تا آموزش و پرورش سکولار را در استرالیا ترویج کند.
در تایلند جنوبی، سیستم آموزش و پرورش سکولار، از طُرُق تخریب مدارس و ترور معلمان در حال صدمه دیدن از طرف گروه های شورشی است.
مثالی از یک سیستم آموزش و پرورش سکولار می تواند سیستم آموزش و پرورش همگانی فرانسه باشد، که نمادهای چشمگیر مذهبی را در مدارس قدغن کرده است. در حالی که برخی گروه های مذهبی با سکولاریسم ضدیت دارند و چنین اقداماتی رو ترویج آتئیسم می بینند، دیگر شهروندان مدعیند که به نمایش گذاشتن نمادهای مذهبی هر دینی تخطی از جدایی دین از سیاست و همچنین تبعیض بر ضد خداناباوران، ندانم گرایان و دیگر مردم غیر مذهبی محسوب می شود.
اتحادیه ملی آموزش و پرورش (انگلیسی: National Education Union) یک اتحادیه در انگلستان است که برای معلمان مدارس، استادان تحصیلات عالی، کارکنان پشتیبانی آموزشی و دستیارهای آموزشی فعالیت می کند.
این تشکل توسط ادغام اتحادیه معلمان ملی و انجمن معلمان و مدرسان در سال ۲۰۱۷ شکل گرفت که با بیش از ۵۰۰٬۰۰۰ عضو، بزرگترین اتحادیه آموزشی در انگلستان به حساب می آید.
دبیران کل فعلی این اتحادیه، کوین کورتنی و ماری بوست، می باشند.
این مقاله شکل گیری نظریات پیرامون آموزش و پرورش را از دیدگاه تاریخی مورد بررسی قرار می دهد.
آموزش
فلسفه آموزش
تاریخ فلسفه
به عقیده اکثر پزوهشگران نوشتن نخستین بار در دره سند، بین النهرین و دره نیل در مصر در هزاره دوم پیش از میلاد مورد استفاده قرار گرفت. در این دوران، انتقال اندیشه با کشیدن تصویری متناسب با آن انجام می شد. به عنوان مثال برای نمایش اندیشه نگاشت «رفتن»، یک پا رسم می شد. در این میان مصریان که با قلم مو و جوهر روی پاپیروس به همین سان می نوشتند به تدریج خط مورد استفاده شان، هیروگلیف، را گسترش دادند. هیروگلیف در لغت به معنای «خط کاهنان» است. این خط در انحصار مذهبی نویسان در مصر باستان بود. با افزایش قابلیت های نگارشی خط هیروگلیف مصریان به «خط حرمی» برای استفاده روزمره رسیدند ولی انحصار آن همچنان در اختیار کاهنان بود.
وقتی در سال ۳۹۹ پیش از میلاد افلاطون از مصر بازدید می کرد تحت تأثیر این نکته که طبقه باسواد کاهنین بر قومی کشاورز بی سواد با این ادعا که آن ها از جانب خدا هستند حکومت می کردند قرار گرفت. این مشاهده ها در شکل گیری نظریات بعدی او پیرامون «جمهوری مطلوب» مؤثر بود. افلاطون بعدها نوشت: «اگر جامعه ای بیمار شد آیا نباید برای هدایت و راهنمایی آن به دنبال بهترین و خردمندترین مردم برویم؟» پیدا کردن مستعدترین اشخاص و آماده کردن آن ها برای حکومت به خاطر مصالح عوام عقبه فلسفه سیاسی افلاطون را به وجود آورد. از نظر افلاطون طبیعت انسانی پشت تصمیم گیری های سیاسی ایستاده است؛ «هر حکومتی شبیه افراد خود است»؛ اگر فلان حکومت چنان است به خاطر این است که افراد آن چنان هستند؛ مادام که افراد خوب نداریم نباید در انتظار حکومت خوب بنشینیم. افلاطون معتقد بود که حکومت ایدئال حکومت فلاسفه و حکما می باشد: «تا حکما به مقام سلطنت نرسند و تا حکمت و سیاست در یک وجود جمع نشود مردم نهایتی برای مصایب و بدبختی های خویش نخواهند دید»
به عقیده افلاطون هدف آموزش ایجاد پایه روحی و جسمی برای برپایی حکومت مطلوب و توسعه گرا می باشد.
«آموزش و پرورش» یا «تعلیم و تربیت» (به انگلیسی: education) دارای مفهوم و کاربردی گسترده و پیچیده، و در نتیجه مبهم است. در تعریف این مفهوم، نه تنها میان مردم عادی، بلکه میان صاحب نظران تعلیم و تربیت هم اختلاف نظر وجود دارد. همچنین مفاهیمی مانند سوادآموزی، کارآموزی، بارآوردن، پروردن، تأدیب، اجتماعی کردن، و ... نیز جزئی از «آموزش و پرورش» محسوب می شوند یا با آن همپوشی دارند.
محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب سیال (آموزگار و فراگیر) که مسبوق به اصلی و متوجه هدفی و مستلزم برنامه ای است.
امیرحسین آریان پور: آموزش و پرورش عبارت است از " فرآیند هدایت و جهت دهی عمدی تجارب انسانی"
مرتضی مطهری: تربیت، پرورش دادن و به فعلیت رساندن استعدادها و ایجاد تعادل و هماهنگی میان آن ها است تا از این راه متربی (فراگیر) به حد اعلای کمال خود برسد.
محمدرشید رضا: آموزش و پرورش فرگشت نیروهایی است که درخور رشد و تعالی اند و ریشه در سرشت آدمی دارند. این فرگشت از دو راه به دست می آید: یکی زدایش موانع رشد نیروها و از میان بردن آنچه که نیروهای گوهرین را از اعتدال باز می دارد و دیگری پرورش جسم و جان از راه تغذیهٔ درست و آموزش دانش.
میرعبدالحسین نقیب زاده: «تربیت» دارای سه جنبه «آموزش»، «پرورش»، «بارآوردن» است. «آموزش» سپردن دانستنی ها به دیگران است. «پرورش» شکوفاندن و به کارآوردن توانایی های درونی و استعدادهای طبیعی است. و «بارآوردن» پدیدآوردن دگرگونی های معینی است که «ما» آن را هدف می شماریم.
تاکنون تعریف واحد یا جامع و مانعی از «آموزش و پرورش» به دست نیامده است و اهل نظر، هر یک بر پایه تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه داده اند. دربارهٔ مفهوم «آموزش و پرورش» باید در نظر داشت که «آموزش و پرورش» منحصر به افراد، زمان، مکان، یا عمل خاصی نیست. یعنی به طور مشخص «آموزش و پرورش» منحصر به مدرسه، کودکان، یا آموزش دروس خاصی نیست، بلکه «آموزش و پرورش» برای همه، و در هر زمانی (ز گهواره تا گور) و هر مکانی است.
با اینکه از سدهٔ سوم هجری، مربیان بزرگ مسلمان آثاری دربارهٔ تعلیم و تربیت نگاشته اند، که تاکنون بیست عنوان از آن ها شناسایی شده است (مانند آداب المتعلمین اثر ابن سحنون، درگذشته به سال ۲۵۶ قمری)، ولی هیچکدام در پی تعریف مفهوم «آموزش و پرورش» نبوده اند و گویا اهمیت تعریف این مفهوم را درک نکرده بودند. تنها با تعمق در آثار و نوشته های آنان می توان تعریفی از «آموزش و پرورش» از سوی آنان ارائه کرد.
مربیان مسلمان (مانند امام محمد غزالی) به جای واژگان آموزش و پرورش و تربیت، بیشتر از واژه های «تعلیم، تأدیب، تهذیب، تزکیه، و ریاضت» استفاده کرده اند. البته این اندیشمندان به طور خاص به موضوع «آموزش و پرورش» نپرداخته اند، بلکه در لابه لای نوشته هایشان دربارهٔ تعلیم و تربیت نیز اظهارنظر کرده اند. بیشتر این اندیشمندان «آموزش و پرورش» بر پایهٔ اهداف الهی و تقرب به خداوند و تزکیه نفس تعریف کرده اند و بیشتر جنبه پرورشی، اخلاقی و اخروی «آموزش و پرورش» را مدنظر داشته اند.
خانه آموزش و پرورش مربوط به دوره قاجار است و در راین، خیابان شریعتی، کوی شهید حسین عزیزی افضلی، چهارمین خانه واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۶۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
ساختمان آموزش و پرورش مربوط به دوره قاجار است و در رشت، میدان صیقلان، محله ساغری سازان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۵۱۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
فلسفهٔ آموزش و پرورش به بررسی ماهیت و اهداف آموزش و پرورش و ابزارهای آن می پردازد. علاوه بر این فلسفه آموزش خود را به عنوان بخشی از «نظریه آموزش» طبقه بندی کرده و سعی در شناسایی ماهیت و ویژگیهای این نظریه کرده و به تکمیل این نظریه (هنوز ناقص) بپردازد. «نظریه آموزش» نوعی نظریه عملی است که سعی در فراهم آوردن رهنمود و روشنگری تمامی جنبه های مختلف آموزش (اعم از جنبه های تعلیمی، اخلاقی و سیاسی مربوطه) و همچنین ساختار اجتماعی وابسته به آن دارد. جهت دستیابی به این هدف، نظریه آموزش نیاز به فراهم کردن مفاهیم صحیح و دانش کافی از نحوه تدریس، یادگیری، روشهای ارزیابی، ساختار و نحوه تغییر و تحول سیستمهای آموزشی و اجتماعی، نقش افراد ذی نفع مربوطه و مسائل نظیر آن دارد.
امیرحسین آریان پور: آموزش و پرورش عبارت است از «فرایند هدایت و جهت دهی عمدی به تجارب انسانی»
محمدباقر هوشیار: آموزش و پرورش مجموعه منظمی از اعمال و رفتار است؛ به بیان دیگر آموزش و پرورش فعل و انفعالی است میان دو قطب سیال (آموزگار و دانش آموز) که مسبوق به اصل و متوجه هدف و مستلزم برنامه است.
جان دیویی: آموزش و پرورش دوباره ساختن یا سازمان دادن تجربه است، به منظور اینکه معنای تجربه گسترش پیدا کند و برای هدایت و کنترل تجربیات بعدی، فرد را بهتر قادر سازد.
ژان ژاک روسو: آموزش و پرورش هنر یا فنی است که به صورت راهنمایی یا حمایت نیروهای طبیعی و استعدادهای فراگیر (متربی) و با رعایت قوانین رشد طبیعی و با همکاری خود او برای زیستن تحقق می پذیرد.
مسئله آموزش طی قرنهای متمادی ذهن فلاسفه را به خود مشغول داشته است: به عقیده برخی معلمی (یا گونه ای از آن) از نظر قدمت دومین پیشه انسان ها بوده است. هیچ جامعه ای وجود نداشته که اهمیت و مرکزیت آموزش را رد کند زیرا شکی نیست که کودکان بی سواد، نادان و نامطلع از فرهنگ جامعه شان به دنیا می آیند. برخی از کودکان در یادگیری مهارتها، امکانات یا توانایی بیشتری دارند و این امر در قرار گرفتن فرد در طبقه اجتماعی و میزان در آمد وی تأثیر فراوان دارد. یادگیری همچنین به کودکان این قابلیت را می دهد که به صورت مستقل به سمت اهداف مورد نظرشان حرکت کنند و همچنین هویت ویژه ای در جامعه داشته باشند.
همانطور که گفته شد، آموزش و پرورش دارای مفهوم و کاربردی گسترده، پیچیده و مبهم است. تاکنون تعریف واحد یا جامعی از «آموزش و پرورش» به دست نیامده است و اهل نظر، هر یک بر پایه تفکرات و تجربیات خود، تعریفی از آن ارائه داده اند.
مختصات: ۳۵°۴۲′۱۶٫۹۴″ شمالی ۵۱°۲۵′۵٫۵۴″ شرقی / ۳۵٫۷۰۴۷۰۵۶°شمالی ۵۱٫۴۱۸۲۰۵۶°شرقی / 35.7047056; 51.4182056 وزارت آموزش و پرورش ایران مسئولیت امور آموزشی کودکان و نوجوانان (معمولاً ۶ تا ۱۸ سالگی) و نیز تریبت معلم را عهده دار است. در کشور ایران این وزارتخانه از سال ۱۳۴۳ که از وزارت فرهنگ منتزع گردید مسئولیت آموزش عالی (دانشگاه ها) را نیز عهده دار بوده است؛ اما پس از تشکیل وزارت علوم، برای ادارهٔ امور دانشگاه ها و امور پژوهشی در سطوح عالی، وزارت آموزش و پرورش وظیفهٔ آموزش رایگان همهٔ افراد در مقاطع پیش دبستان، دبستان، دورهٔ اول متوسطه، دورهٔ دوم متوسطه و همچنین ادارهٔ دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را بر عهده دارد. همچنین تمامی مهد کودک ها باید برای فعالیت خود از وزارت آموزش و پرورش مجوز بگیرند.
آموزش ابتدایی
آموزش متوسطه
تربیت بدنی و سلامت
پرورشی و فرهنگی
حقوقی و امور مجلس
توسعهٔ مدیریت و پشتیبانی


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

آموزش و پرورش در دانشنامه آزاد پارسی

آموزش و پرورش (education)
فرآیند توسعۀ قابلیت فکری، مهارت دستی و آگاهی اجتماعی، به خصوص از طریق آموزش که با تولد انسان آغاز می شود. این اصطلاح، به مفهوم دقیق تر، به فرآیند انتقال دادن سواد، توانایی شمردن و حساب کردن و مجموعه ای از دانش عموماً پذیرفته شده، اشاره دارد. پیشینه کهن ترین نظام های شناخته شدۀ آموزش و پرورش اروپا، به یونان باستان باز می گردد. در اسپارت۱ این فرآیند بیشتر به توسعۀ مهارت های نظامی اختصاص داشت؛ و در آتن، به سیاست، فلسفه و سخنوری. اما این آموزش ها در هر دو مکان فقط به اقلیتی مرفه عرضه می شد. در چین باستان، آموزش رسمی با فرمان سلطنتی در ۱۶۵پ م آغاز شد، که برای استخدام کارکنان ادارات دولتی، آزمون های رقابتی آزاد رسمیت یافت که سؤالات آن بیشتر به مطالعه مبسوط ادبیات می پرداخت. رومی ها نظام آموزش و پرورش یونانی را برگزیدند و آن را در سراسر اروپای غربی رواج دادند. به دنبال فروپاشی امپراتوری روم، آموزش همگانی در اروپا نیست و نابود شد. هرچند که دیرهای مسیحی علم و زبان لاتین را از نابودی حفظ کردند. در قرون میانه، مدارس راهبان شارلمانی۲، هفت هنر عام را آموزش می دادند: دستور زبان، منطق، بلاغت، علم حساب، هندسه، موسیقی و ستاره شناسی؛ مدارس ابتدایی که عموماً تحت سرپرستی کشیش بخش بودند، به کودکان فقیر، خواندن، نوشتن و حساب می آموختند. از مدارس راهبان، فیلسوفان الهیات جنبش اسکولاستیک۳ (مدرسی) برخاستند که در قرون ۱۱ تا ۱۳م پایه گذاران دانشگاه های پاریس (سوربون۴)، بولونیا۵، پادوا۶، آکسفورد و کیمبریج شدند. در ۱۴۵۳م ترک ها قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری روم شرقی، را به تصرّف درآوردند، دانشمندان مسیحی آن جا را به سراسر اروپا تبعید کردند و علاقۀ اروپاییان را به یادگیری احیا کردند. جنبش انسان گرای رنسانس از مطالعۀ آزادِ آثار همه نویسندگان کلاسیک، چه لاتین و چه یونانی، حمایت می کرد و هدف آن همگون ساختن استنتاج آن ها و انجام مطالعۀ زبان شناسی تاریخی متون بود. این جنبش به فعالیت علمی اعراب دِین زیادی داشت که ـ با ترجمه و افزایش متون علمی یونانی آغاز می شد ـ طی قرون تاریکِ۷ قرون وسطا با همان شدت ادامه داشت و به واسطۀ نفوذ اعراب مغربی در سیسیل و اسپانیا به اروپا راه یافته بود. برنامه درسی مدارس انسان گرایان که لاتین در آن میان، درس پایه محسوب می شد، در همه جا معمول بود، هرچند که تا قرن ۱۷ موفق به تطبیق خود با نیازهای متحول جامعه نشده و تا اوایل قرن ۱۸ آموزش سازمان یافته در سطحی نازل قرار داشت. حضور اجباری در مدارس ابتدایی نخستین بار در اواسط قرن ۱۸ در پروس۸ معمول شد و از آن هنگام تقریباً در سراسر جهان معمول شده است. تحصیلات اجباری در کشورهای صنعتی عموماً از حدود ۵ یا ۶ سالگی تا حدود ۱۵ یا ۱۶ سالگی است؛ هزینۀ آموزش عمومی معمولاً پنج درصد تولید ناخالص ملی است (اسپانیا۳.۲ درصد، ژاپن۴.۴ درصد، دانمارک۷.۷ درصد).

معنی آموزش و پرورش به انگلیسی

education (اسم)
معرفت ، اموزش ، اموزش و پرورش

آموزش و پرورش را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

رایان ٠٠:٣٦ - ١٣٩٦/٠٦/٢٨
breeding
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی آموزش و پرورش   • مفهوم آموزش و پرورش   • تعریف آموزش و پرورش   • معرفی آموزش و پرورش   • آموزش و پرورش چیست   • آموزش و پرورش یعنی چی   • آموزش و پرورش یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آموزش و پرورش
کلمه : آموزش و پرورش
اشتباه تایپی : Hl,ca , ~v,va
عکس آموزش و پرورش : در گوگل


آیا معنی آموزش و پرورش مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )