انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 926 100 1

معنی اسم آیه

اسم: آیه
نوع: دخترانه
ریشه اسم: عربی
معنی: (تلفظ: āyeh) (عربی) نشانه، نشان، معجزه، دلیل، حجت، برهان، اعجوبه، عجیبه + ن ک آیت - هر یک از پاره های مشخص سوره های قرآن و دیگر کتابهای آسمانی، نشانه

معنی آیه در لغت نامه دهخدا

آیت. [ ی َ ](ع اِ) نشان. نشانه. علامت. اماره. آیة :
ای بزمگه تو صورت فردوس
وی رزمگه تو آیت محشر.
مسعودسعد.
|| معجز. دشواری. معجزه. اعجاز. کرامت :
او آیت پیمبر ما بود روز حرب
از ذوالفقار بود و ز صمصام آیتش.
ناصرخسرو.
و آیتها نمود از عصا و دیگر چیزها. (مجمل التواریخ ).
گفت من اینها ندانم حجتی
که بود در پیش عامه آیتی.
مولوی.
|| دلیل. حجت. برهان :
چون چون و چرا خواستم وآیت محکم
در عجز بپیچیدند این کور شد آن کر.
ناصرخسرو.
|| هر یک از تکّه ، طائفه ، جمله ، کلام ، فقره و جماعت حرفهای قرآن که سوره از آنها مرکب است. یک سخن تمام از قرآن : سوره ٔ اخلاص چهار آیت است. ج ، آیات ، آی ، آیای :
بوقت شاه جهان گر پیمبری بودی
دویست آیت بودی به شأن شاه ایدر.
فرخی.
مادر فرقان چه دانی تو که هفت آیت چراست
یا شهادت را چرا همراه کردستند لا؟
ناصرخسرو.
بیت و غزل بر طلب فحش و لهو
بی هنران را بدل آیت است.
ناصرخسرو.
آیتی آمده در این بشما
گرچه امروز وقت آیت نیست.
مسعودسعد.
تا یکی نان بسائلی به نداد
هجده آیت خداش نفرستاد.
سنائی.
هست در تنزیل بر تصدیق این معنی دلیل
آیت ان لیس للانسان الا ما سعی .
عبدالواسع جبلی.
سعدی شیرین سخن این همه شور از کجاست
شاهد ما آیتیست وینهمه تفسیر او .
سعدی.
سعادت ازلی ّ و شقاوت ابدی
دو آیتند بر اوراق آسمان مسطور.
سلمان ساوجی.
|| عجیبه. اُعجوبه : و امیر مسعود در این باب آیتی بود و او را در این باب دقایق بسیار است. (تاریخ بیهقی ). جدّه ای بود مرا... و با این چیزهای پاکیزه ساختی از خوردنی و شربتها بغایت نیکو و اندر آن آیتی بود. (تاریخ بیهقی ). || رسالت. || عبرت. || شخص. کالبد. || جماعت.
- آیت مرد ؛ رهط او. قوم او.

آیه. [ ی َ ] (ع اِ) آیت. ج ، آیات ، آی.
- آیه ٔ حجاب ؛ آیه ٔ سی و یکم سوره ٔ نور 24.
- آیه ٔ سجده ؛ هر یک از چهار آیت ذیل : آیه ٔ 15 از سوره ٔ 32. آیه ٔ 37 از سوره ٔ 41. آیه ٔ 62 از سوره ٔ 53. آیه ٔ 19 از سوره ٔ 96.
- آیه ٔ سخّر ؛ آیه ٔ 12 از سوره ٔ 16.
- آیه ٔ شهادة ؛ آیه ٔ هیجدهم از سوره ٔ آل عمران 3.
- آیه ٔ فتح ؛ آیه ٔ اول از سوره ٔ فتح 48.
- آیه ٔ نور ؛ آیه ٔ سی و پنجم از سوره ٔ نور 24.
- آیه ٔ و ان یکاد ؛ آیه ٔ پنجاه و یکم از سوره ٔ القلم 68 :
حضور خلوت انس است و دوستان جمعند
و ان یکاد بخوانید و در فراز کنید.
حافظ.
و رجوع به آیت شود.

معنی آیه به فارسی

آیه
( اسم ) آیت جمع : آیات .
۱- نشانه خدا حجت خدا . ۲ - عنوانی که بمجتهدین وعلمای بزرگ دینی دهند آیات الله یا آیه الله العظمی . عنوانی که بمجتهد مرجع تقلید دهند .
نشانه و حجت خدای
آیه ۲۵۶ از سوره دوم قر آن [ بقره ] که با [ الله لااله الا هوالحی القیوم لا تاخذه سنه ... ] شروع و به [ اولئک اصحاب النار هم فیها خالدون ] ختم می شود
نام آیتی از قر آن به سوره بقره
همگی بالجمله جمعا.
برای اثبات امری قسم خوردن و بایه قر آن استشهاد کردن اگر کسی برای قبولاندن مطلبی پافشاری کند و دلیل و برهان آورد گویند : اینقدر قسم و آیه لازم نیست .

معنی آیه در فرهنگ معین

آیه
(یِ) [ ع . ] ( اِ.) آیت . ج . آیات .

معنی آیه در فرهنگ فارسی عمید

آیه
= آیت

آیه در دانشنامه اسلامی

آیه
آیه، عبارت، جمله یا جملات تشکیل دهنده قرآن که با ترتیب خاصی از یکدیگر تفکیک شده اند و سوره های قرآن را به وجود آورده اند. در قرآن کریم، کلمه آیه به همین معنا استفاده شده و آیات قرآن، « بیّنات » یعنی آشکار و واضح دانسته شده اند.
دانشمندان علوم قرآنی، مباحث مختلفی را درباره آیات قرآن مطرح کرده اند؛ از جمله تعداد آیات، توقیفی بودن آیات، تناسب یا عدم تناسب ترتیب آیات قرآن.
همچنین قرآن کریم آیه را در معنایی دیگر، به هر موجودی که نشانه وجود و صفات خداوند باشد و از جمله به معجزات ارائه شده از سوی انبیاء هم اطلاق کرده است. در کاربرد این معنا، قرآن کریم آیات و نشانه های خداوند را به آفاقی و انفسی تقسیم نموده که اولی به معنای نشانه های بیرون از وجود انسان، و انفسی به معنای نشانه های درون وجود انسان است که او را به سوی خداوند رهنمون می شود.
آیه
در لغت به معنی نشان و علامت است و جمع آن بیشتر آیات و آی می آید و در قرآن کریم بر اموری چند اطلاق گردیده هر یک به اعتبار آن که نشانه است بر چیزی.
هر سوره از چند آیه تشکیل است. و به آن آیه گویند به اعتبار آن که نشانه و دلیل بر مطلب بلندی است و تعلیمی ارجمند. قوله تعالی «مِنْهُ آیَاتٌ مُّحْکَمَاتٌ هُنَّ أُمُّ الْکِتَابِ» (سوره آل عمران، 7) از قرآن است آیه های محکم و استوار که اصل کتاب آن است و آیه بدین معنی در قرآن بسیار است و آیات قرآن شش هزار و دویست و سی و شش آیه است در عدد کوفیان و آن مشهورتر است و اهل مدینه دو بار شماره کردند یکی را مدنی اول گویند و دیگری را مدنی ثانی.
«لَّقَدْ کَانَ فِی یُوسُفَ وَإِخْوَتِهِ آیَاتٌ لِّلسَّائِلِینَ». (سوره یوسف، 7) در قصه یوسف و برادرانش پندها و عبرت ها است خواهندگان را.
«وَلَقَد تَّرَکْنَا مِنْهَا آیَةً». (سوره عنکبوت، 35) از شهرهای قوم لوط پس از خرابی نشانه ای باقی گذاشتیم برای عبرت.
« لِتَکُونَ لِمَنْ خَلْفَکَ آیَةً». (سوره یونس، 92) تا تو ای فرعون پس از مردن عبرت باشی برای آنها که پس از تو آیند.
که کافران را ناچار به اقرار زبانی وادار کند از بیم هلاک هر چند ایمان در قلب آنها راسخ نشود و این امور را آیات قاهره گویند.
«إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَیْهِم مِّن السَّمَاء آیَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِینَ» (سوره شعراء، 4) اگر بخواهیم بر آنها آیتی قاهر از آسمان می فرستیم که گردنهایشان خاضع شود. گاه باشد که این آیات همه کافران را هلاک کند. طوفان نوح و هلاک مردم آن عهد آیتی بود. (سوره شعراء، 122)
آیه
معنی ءَايَاتُ: آيه ها - نشانه ها
معنی ءَايَاتِنَا: آيه هاي ما - نشانه هاي ما
معنی ءَايَاتِي: آيه هاي من - نشانه هاي من
معنی ءَايَةَ: آيه - نشانه
معنی ءَايَاتِکَ: آيه هاي تو - نشانه هاي تو
معنی ءَايَاتِهِ: آيه هايش - نشانه هايش
معنی ءَايَاتِهَا: آيه هايش - نشانه هايش (مؤنث)
معنی يَدَّبَّرُواْ: تا تدبّر کنند (تدبر يعني اين که چيزي را بعد از چيز ديگر بگيريم و در مورد آيات شريفه ي قرآن کريم به معناي تامل در يک آيه بعد از آيهاي ديگر و يا تامل و دقتي ديگر بعد از دقت قبل، در يک آيه است)
معنی لَمْ يَدَّبَّرُواْ: تدبّر نكرده ونمی کنند -نيانديشيده و نمی اندیشند - مو به مو مورد بررسی قرارنداده و نمی دهند(در اصل يتدبرو بوده كه تا به دال تبديل شده است از مصدر تدبر به معناي اين که چيزي را بعد از چيز ديگر بگيريم و در مورد آيه شريفه"أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ﭐلْقُرْء...
معنی لَا يَتَدَبَّرُونَ: تدبّر نمی کنید - نمی اندیشید - مو به مو مورد بررسی قرار نمی دهید(کلمه تدبر که فعل يتدبرون مشتق از آن است به معناي اين است که چيزي را بعد از چيز ديگر بگيريم و در مورد آيه شريفه"أَفَلَا يَتَدَبَّرُونَ ﭐلْقُرْءَانَ وَلَوْ کَانَ مِنْ عِندِ غَيْرِ ﭐللَّهِ...
معنی جَزَيْتُهُمُ: به آنان جزاء دادم ( در سوره مبارکه مؤمنون آیه شریفه111 :حتماً می دهم)
معنی جُمِعَ: جمع شد- گرد آوری شد(در سوره مبارکه شعراء آیه شریفه 38 :جمع شدند)
معنی عَقِيمٌ: نازا (در عبارت "يَأْتِيَهُمْ عَذَابُ يَوْمٍ عَقِيمٍ " معناي عقيم بودن روز اين است که طوري باشد که ديگر فردايي از آن متولد نشود ، و آن ، روز هلاکت و يا روز قيامت است ، و مراد در آيه به طوري که سياق آيه سوم ميرساند روز قيامت ميباشد . )
معنی فَرَقْنَاهُ: قسمت قسمتش كرديم - جدا جدايش كرديم (در عبارت"قُرْءَاناً فَرَقْنَاهُ "منظور اين است كه قرآن کريم نزد خدا تجزيه شده به آيات نبوده ، بلکه يکپارچه بوده ، بعدا آيه آيه شده ، و بتدريج نازل گرديده است براي فهم بهتر مردم)
معنی وَسَطْنَ: در وسط قرار گرفتند (در عبارت "فَوَسَطْنَ بِهِ جَمْعاً "، "بـِ"معنی "در" می دهد و اگر ضمیر "ه" به صبح برگردد معنی آیه می شود :و در آن (وقت) در ميان جمعی (از دشمن) قرار گرفتند. و اگر به "نقع:غبار" برگردد معنی آیه می شود :دسته جمعی در میان غبار قرار گرف...
ریشه کلمه:
اوی‌ (۴۱۸ بار)
ائی‌ (۳۸۲ بار)
ايی‌ (۶۲۸ بار)

«آیه» جمع «آی» در لغت، به معنای نشانه و علامت است.
تعبیر به «آیَةً بَیِّنَةً» (نشانه روشن) اشاره به آثار باقی مانده شهر «سدوم» است که طبق آیات قرآن در مسیر راه کاروان های مردم «حجاز» قرار داشت، و تا زمان ظهور پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله)نیز باقی بود.
علامت. نشانه. عبرت. دلیل. معجزه. در متن قرآن همه این معانی را می‏توان یافت. ناگفته نماند معنای اصلی و حقیقی آیه، همان علامت و نشانه است چنانکه در قاموس و مفردات تصریح شده، معانی دیگر که ذکر شد همه با معنای اصلی قابل جمع اند، و به قسمتی از کلمات قرآن که از محلّی اغاز و به مقطعی ختم می‏شود آیه گوئیم زیرا که آن از نشانه‏های خداوند است و بشر از آوردن نظیر آن عاجز می‏باشد، موجودات عالم را از آن جهت آیات اللّه می‏گوئیم که نشانه‏های وجود خدا و صفات او هستند. در آیه مراد از آیه معجزه است و در آیه به معنی دلیل است، و در کریمه منظور از آن عبرت است و در آیه مراد آیات قرآن است. در کریمه به عبارت، آیه اطلاق شده یعنی در هر مکان بلند عمارتی به بیهوده سری بنا می‏کنند؟!! درباره آیه شریفه چنین گفته‏اند.
واژه آیه ممکن است در معانی ذیل به کار رفته باشد:• آیه (نشانه)، فرازهاى قرآن که با نشانه هاى خاصى از هم تفکیک شده؛ همچنین رخداد طبیعی غیر عادی اعم از آسمانی و زمینی• آیه (معجزه)، پدیده ای خارق عادت به عنوان نشانه صدق ادعای انبیاء
...
آیه، به معنای علامت ظاهر و روشن است که در محسوسات و معقولات به کار می رود.
آیه، به معنای علامت ظاهر و روشن است که در محسوسات و معقولات به کار می رود.
راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۳۳.    
 ۱. ↑ راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، ج۱، ص۳۳.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۵۳۸، برگرفته از مقاله «آیه».    
...
معجزه پدیده ای خارق عادت است که خداوند آنرا بعنوان نشانه صدق ادعای انبیاء به ایشان عطا میکند.
«معجز»اسم فاعل از «اعجاز»، و تاء گرد آخر «ه» برای مبالغه است.
خویی، ابوالقاسم، ۱۲۷۸ - ۱۳۷۱، البیان فی تفسیرالقرآن، ص۳۳.    
تعریف های معجزه در اصطلاح متکلمان و اهل تفسیر عبارتند از:۱. اثبات چیزی غیر عادی یا نفی چیزی عادی؛ در صورتی که خارق العاده باشد و با ادعا مطابقت کند.
زرقانی، محمد عبد العظیم، ۱۹۴۸- م، مناهل العرفان فی علوم القرآن، ج۱، ص۷۲.    
در مجموع، کاری خارق العاده همراه با دعوی نبوت و تحدی است؛ به طوری که عجز دیگران از انجام مانند آن، بر صدق دعوی نبوت دلالت کند و حاکی از انجام آن کار به تایید الهی باشد.
سیوطی، عبد الرحمان بن ابی بکر، ۸۴۹ - ۹۱۱ق، الاتقان فی علوم القرآن، ج۳، ص۳۵۱.    
...
آیه در دو معنا به کار رفته است:۱. فرازهاى قرآن که با نشانه هاى خاصى از هم تفکیک شده است. از آیه به این معنا در باب های طهارت و صلات سخن گفته شده است.۲. رخداد طبیعی غیر عادی اعم از آسمانی و زمینی (نشان). از آیه به این معنا در باب صلات سخن رفته است.
آیه از واژه های بسیار کهن سامی است . در فنیقی ، AT در آرامی کتاب مقدس AT (سفر دانیال ، ۳:۳۳)، آرامی ، ATA عبری ، OT سریانی ATA و جمع آن ، OTOT و حتی در مندایی OTA آمده است .
ورود به زبان عربی
تحول معنایی کلمه ، همان است که در عربی ملاحظه می شود: نخست بر نشانه های مادی و ملموس اطلاق شد و سپس بر پدیده های طبیعی و آثاری که بر قدرت الهی دلالت دارد. همه این معانی بارها در عهد عتیق به کار رفته است .
← واژه کهن سامی
...
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ الم
الف، لام، میم (از حروف مقطعه و اسرار قرآن است).
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ الر ۚ کِتَابٌ أَنْزَلْنَاهُ إِلَیْکَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَی النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَیٰ صِرَاطِ الْعَزِیزِ الْحَمِیدِ
الر (حروف مقطعه و اسرار الهی است) این قرآن کتابی است که ما به تو فرستادیم تا مردم را به امر خدایشان از ظلمات (جهل و کفر) بیرون آری و به عالم نور رسانی و به راه خدای مقتدر ستوده صفات رهسپار گردانی.
الر ـ کتابی است که آن را بر تو نازل کردیم تا مردم را به اجازه پروردگارشان از تاریکی ها به سوی روشناییِ به سوی راه توانای شکست ناپذیر و ستوده بیرون آوری.
الف، لام، راء. کتابی است که آن را به سوی تو فرود آوردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوی روشنایی بیرون آوری: به سوی راه آن شکست ناپذیر ستوده.
الف، لام، را. کتابی است که بر تو نازل کردیم تا مردم را به فرمان پروردگارشان از تاریکی به روشنایی ببری و به راه خدای پیروزمند ستودنی راه نمایی-
الر، (این) کتابی است که بر تو نازل کردیم، تا مردم را از تاریکیها (ی شرک و ظلم و جهل،) به سوی روشنایی (ایمان و عدل و آگاهی،) بفرمان پروردگارشان در آوری، بسوی راه خداوند عزیز و حمید.
Alif, Lam, Ra. a Book which We have revealed to you, , that you might bring mankind out of darknesses into the light by permission of their Lord - to the path of the Exalted in Might, the Praiseworthy -
A. L. R. A Book which We have revealed unto thee, in order that thou mightest lead mankind out of the depths of darkness into light - by the leave of their Lord - to the Way of (Him) the Exalted in power, worthy of all praise!-
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ اتَّقِ اللَّهَ وَلَا تُطِعِ الْکَافِرِینَ وَالْمُنَافِقِینَ ۗ إِنَّ اللَّهَ کَانَ عَلِیمًا حَکِیمًا
ای پیغمبر (گرامی) همیشه خدا ترس و پرهیزکار باش و هرگز تابع رأی کافران و منافقان مباش که همانا خدا دانا و حکیم است.
ای پیامبر! بر تقوای الهی ثابت قدم و استوار باش، و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خدا همواره دانا و حکیم است.
ای پیامبر، از خدا پروا بدار و کافران و منافقان را فرمان مبر، که خدا همواره دانای حکیم است.
ای پیامبر، از خدا بترس و از کافران و منافقان اطاعت مکن. زیرا خدا دانا و حکیم است.
ای پیامبر! تقوای الهی پیشه کن و از کافران و منافقان اطاعت مکن که خداوند عالم و حکیم است.
O Prophet, fear Allah and do not obey the disbelievers and the hypocrites. Indeed, Allah is ever Knowing and Wise.
O Prophet! Fear Allah, and hearken not to the Unbelievers and the Hypocrites: verily Allah is full of Knowledge and Wisdom.
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ حم
حم (قسم به خدای حمید و مجید که)
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ
بگو: حقیقت این است که خدا یکتاست.
بگو: خداوند، یکتا و یگانه است؛
Say: He is Allah, the One and Only;
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ سُبْحَانَ الَّذِی أَسْرَیٰ بِعَبْدِهِ لَیْلًا مِنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَی الْمَسْجِدِ الْأَقْصَی الَّذِی بَارَکْنَا حَوْلَهُ لِنُرِیَهُ مِنْ آیَاتِنَا ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ
پاک و منزه است خدایی که در (مبارک) شبی بنده خود (محمّد) را از مسجد حرام (مکّه معظّمه) به مسجد اقصایی که پیرامونش را مبارک و پر نعمت ساختیم سیر داد تا آیات و اسرار غیب خود را به او بنماییم که او (خدا) به حقیقت شنوا و بیناست.
منزّه و پاک است آن که شبی بنده اش] محمّد (صلی الله علیه وآله وسلم)] را از مسجدالحرام به مسجد الاقصی که پیرامونش را برکت دادیم، سیر داد، تا از نشانه هایِ [عظمت و قدرت [خود را به او نشان دهیم؛ یقیناً او شنوا و داناست.
منزّه است آن که بنده اش را شبانگاهی از مسجد الحرام به سوی مسجد الاقصی -که پیرامون آن را برکت داده ایم- سیر داد، تا از نشانه های خود به او بنمایانیم، که او همان شنوای بیناست.
منزه است آن خدایی که بنده خود را شبی از مسجدالحرام به مسجدالاقصی که گرداگردش را برکت داده ایم سیر داد، تا بعضی از آیات خود را به او بنماییم، هر آینه او شنوا و بیناست.
پاک و منزّه است خدایی که بنده اش را در یک شب، از مسجد الحرام به مسجد الاقصی -که گرداگردش را پربرکت ساخته ایم- برد، تا برخی از آیات خود را به او نشان دهیم؛ چرا که او شنوا و بیناست.
Exalted is He who took His Servant by night from al-Masjid al-Haram to al-Masjid al-Aqsa, whose surroundings We have blessed, to show him of Our signs. Indeed, He is the Hearing, the Seeing.
Glory to (Allah) Who did take His servant for a Journey by night from the Sacred Mosque to the farthest Mosque, whose precincts We did bless,- in order that We might show him some of Our Signs: for He is the One Who heareth and seeth (all things).
"آخر ما نزل" در مورد آخرین آیه یا سوره یا حکم نازل شده بحث می کنند.
منظور از "آخر ما نزل"، آخرین آیه، یا سوره، یا حکمى است که بر رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) نازل شد.
نظر شیعه در مورد آخرین آیه
به اعتقاد شیعه آخرین آیه همان آیه سوم سوره مائده است: ( الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتی)
مائده/سوره۵، آیه۳.    
روایات اهل سنت در مورد آخرین آیه نازل شده بر پیامبر مختلف است و همچنین در مورد آخرین سوره و آخرین حکم نازل شده نیز مورد اختلاف است.
زرکشی، محمد بن بهادر، البرهان فی علوم القرآن، ج ۱، ص۲۰۹.    
...
امید بخش ترین آیه به آیات موجب امیدواری بندگان به رحمت الهی اطلاق می شود.
برخی از دانشمندان علوم قرآنی در بیان فضایل و ویژگی های آیات قرآن به ذکر خصوصیاتی مثل آیات متضمن عدل ، حکمت ، بیم، امید و… و همچنین «ترساننده ترین آیه»، «حزن آور ترین آیه»، «جامع ترین آیه»، «حکیمانه ترین آیه» و… پرداخته اند.
مراد از آیات امید
مراد از آیات امید، آن دسته از آیاتی است که در آن از رحمت خداوند نسبت به بندگانش سخن رفته است و از این رو موجب امیدواری بندگان گناهکار می باشد.
آیات امید بخش قرآن
از آیات متعددی به عنوان مصداق آیات امید نام برده شده است، اما در مورد این که کدام آیه امیدآورترین آیه می باشد اقوال مختلفی نقل شده است که برخی از آنها ذکر می شود:
← آیه ۵۳ زمر
...
اولین آیه، اولین آیه نازل شده بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم را می گویند.
درباره نخستین آیه یا آیاتی که بر پیامبر مکرم صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شده است، بین مفسران و محققان علوم قرآنی اختلاف نظر وجود دارد، که به طور اختصار به آن ها می پردازیم:۱. آیات اول سوره علق (پنج آیه اول)؛۲. آیات اول سوره مدثر ؛۳. آیه شریفه (بسم الله الرحمن الرحیم)؛۴. آیات سوره حمد ( سوره حمد ).درباره جمع بین این اقوال گفته اند نخستین آیه ای که بر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم نازل شد (اقرا باسم ربک الذی خلق)، و نخستین آیه ای که به طور آشکار فروفرستاده شد (یا ایها المدثر) است. پس آیه (یا ایها المدثر) پس از انقطاع ( دوره فترت ) وحی ، اولین آیه است، نه به طور مطلق.درباره (بسم الله الرحمن الرحیم) که به اعتقاد جمهور شیعه جزء هر سوره از قرآن- به جز سوره توبه - است می توان گفت اولین آیه نازل شده است؛ ولی بحث اول بودن آیات، قطع نظر از (بسم الله) است. آیات سوره حمد نیز به صورت مجموع (در قالب یک سوره کامل)، اولین سوره است که به طور کامل نازل شده است؛ نه اولین آیات نازل شده به طور مطلق .
نکته
نخستین آیه - هر چه باشد - طبعا بر اولین آیه مکی هم منطبق خواهد بود.
عناوین مرتبط
...
بلندترین آیه، آیه دین؛ آیه ۲۸۲ سوره بقره است.
بلندترین آیه قرآن، آیه دین یا مداینه است که ۱۳۷ (و یا ۱۲۸) کلمه و ۵۴۰ حرف دارد.
عناوین مرتبط
 ۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۸۲.    
...
تعارض آیه و آیه، تنافی ظاهر مدلول دو آیه را می گویند.
تعارض آیه و آیه، از اقسام تعارض ادله و به معنای تعارض ظاهر دو آیه با یک دیگر است، که در این صورت، اگر میان آنها رابطه عموم و خصوص یا اطلاق و تقیید باشد، در صورت امکان، عام بر خاص و مطلق بر مقید حمل می گردد، و اگر چنین مناسبتی بین آنها نباشد و یا این که تخصیص و تقیید آنها میسر نگردد، تاریخ نزول هر کدام که مؤخر باشد، ناسخ دیگری فرض می گردد و اگر تاریخ نزول هیچ کدام معلوم نباشد و یا تقدم و تاخر آنها مشخص نگردد، به تخییر عمل می شود.
تقسیمات مختلفی از جهات گوناگون، بر روی قرآن صورت گرفته است که به آن ها تقسیمات قرآن می گویند. یکی از این تقسیمات، تقسیم قرآن بر اساس بلندی و کوتاهی و شمار آیات می باشد.
سوره های قرآن از نظر بلندی و کوتاهی و شمار آیات آن ها به ۴ گروه طُوَل، مئون، مثانی و مفصّل تقسیم شده اند: این تقسیم بندی توقیفی و در روایتی از رسول خدا (صلی الله علیه وآله) آمده است که خداوند به جای تورات سبع طُوَل (طوال) و به جای انجیل مئون و به جای زبور مثانی به من داده است و با مفصّل بر دیگر پیامبران برتری داده شده ام. در برخی نقل ها آمده است که به جای تورات سبع طُوَل و به جای انجیل مثانی و به جای زبور مئون به من داده شد.
طُوَل
طول جمع طُولی مؤنث اَطْوَل به معنای طولانی تر است و به سوره های بقره، آل عمران، نساء، مائده، انعام، اعراف و انفال و توبه به سبب طولانی بودن آن ها «سبع طُوَل» گفته شده است. در این دسته بندی دو سوره انفال و توبه به سبب فاصله نشدن بَسْمَلَه میان آن دو و ارتباط تنگاتنگ محتوایشان به منزله یک سوره به شمار آمده اند. روایتی از ابن عباس نیز این را تأیید می کند. از سعید بن جبیر و برخی دیگر نقل شده که سوره یونس را از سبع طول دانسته و دو سوره انفال و توبه را از این گروه نشمرده اند؛ ولی این قول وجهی ندارد، چون سوره برائت از یونس طولانی تر است. گفته شده است: تفاوت مصاحف عثمانی با مصحف اولی که در زمان ابوبکر گردآوری شد تنها در این بوده است که در مصحف اوّل سوره برائت در میان مئون و سوره انفال در میان مثانی جای داشته است؛ ولی در مصحف عثمانی سوره انفال و برائت را با هم بین دو سوره اعراف و یونس و آخرین سوره از سبع طُوَل قرار داده اند. برخی فقط سوره انفال و برخی دیگر فقط سوره توبه و قول ضعیف تری سوره کهف را هفتمین سوره از این مجموعه شمرده است.
مئون و مثانی
مئون جمع مأة به معنای ۱۰۰ و مثانی جمع مَثْنی یا مَثْناة به معنای دو دو است. در تعریف این دو اصطلاح نظرهای مختلفی بیان شده است:
← قول اول
...
پاره ای از حروف یا کلمات یا جمله های قرآن، واقع در یک سوره با فاصله معیّن و جدا از قبل و بعد را آیه گویند.
در ریشه آیه، میان لغویان اختلاف است. ابن فارس اصل آن را (اَیَ یَ) به معنای مکث و انتظار می داند.
جوهری و مصطفوی ریشه آن را «اَوی، یأوی» به معنای توجّه و قصد می دانند.
«اَ اْ یَ» قول دیگری است که ابن فارس نقل می کند.
ابن دُرَیْد می گوید: آیه از «اَیْ» به معنای آشکار کردن گرفته شده.
راغب آن را با تشدید یاء (اَیّ) به صورت یک احتمال ذکر می کند و می گوید: درست آن است که از تَأَیّی، به معنای تثبُّت و پایداری أخذ شده باشد.

چند معنا از لغویان برای آیه
لغویان برای آیه چند معنا گفته اند:
۱. گروه؛
۲. شگفتی؛
۳. نشانه؛
۴. چیزی که برای رسیدن به هدف و مقصودی مورد توجّه و وسیله قرار گیرد.

کلمه آیه در قرآن
کلمه آیه در قرآن ۸۶ بار مفرد و ۲۹۶ بار به صورت جمع آمده است.

نظر کارشناسان درباره کاربرد آیه در قرآن
...
گاهی سبب نزول سوره، آیه و یا آیاتی از قرآن کریم صرفاً یک موضوع نبوده است و عوامل گوناگونی زمینه ساز نزول بوده اند.
گاهی سبب نزول سوره، آیه و یا آیاتی از قرآن کریم صرفاً یک موضوع نبوده است و عوامل گوناگونی زمینه ساز نزول بوده اند. البته این بدان معنا نیست که هرگاه روایات مختلفی دالّ بر سبب نزول ذکر شد، همگی به طور مستقل و یا مجموعاً سبب نزول آیه باشد؛ بلکه وضعیت آن روایات از چند صورت ذیل خارج نیست:
در ریشه آیه ، میان لغویان اختلاف است.
ابن فارس اصل آن را (اَی ی) به معنای مکث و انتظار می داند. جوهری و مصطفوی ریشه آن را «اَوی، یأوی» به معنای توجّه و قصد می دانند. «اَ اْ ی» قول دیگری است که ابن فارس نقل می کند. ابن دُرَید می گوید:آیه از اَی به معنای آشکار کردن گرفته شده. راغب آن را با تشدید یاء (اَی) به صورت یک احتمال ذکر می کند و می گوید: درست آن است که از تَأَیی، به معنای تثبُّت و پایداری أخذ شده باشد.
معنا
لغویان برای آیه چند معنا گفته اند: ۱. گروه؛ ۲. شگفتی؛ ۳. نشانه؛ ۴. چیزی که برای رسیدن به هدف و مقصودی مورد توجّه و وسیله قرار گیرد. کلمه آیه در قرآن ۸۶ بار مفرد و ۲۹۶ بار به صورت جمع آمده است.
← نظر مفسّران و لغویان
درباره نخستین آیه نازل شده بر پیامبر (صلی الله علیه وآله) سه قول است:۱. آیات یکم تا پنجم سوره علق ؛ ۲. آیات سوره مدّثّر (به نقل از جابر)؛ ۳. آیات سوره فاتحة الکتاب . در جمع میان سه نظر می توان گفت:پنج آیه اوّل سوره علق، نخستین آیاتی است که مقارن بعثت نازل شده و مورد اتّفاق است؛ سپس چند آیه از ابتدای سوره مدّثّر (پس از دوره سه ساله فترت وحی) نازل شد؛ ولی سوره فاتحة الکتاب نخستین سوره کامل بود (نه نخستین آیات) که نازل شد؛ یعنی چند آیه از سوره علق و مدّثّر در آغاز، عنوان سوره نداشتند و با نزول بقیه آیه های سوره، این عنوان را یافتند.
← اختلاف آرا
...
نظراتی درباره تعیین کوتاه ترین آیه قرآن وجود دارد که به ذکر آن می پردازیم.
درباره کوتاه ترین آیه قرآن نظریات ذیل ابراز شده است:۱. طه ؛۲. ثم نظر ؛۳. حم ؛ …)؛۴. یس ؛۵. والضحی ؛۶. والفجر ؛۷. مدهامتان.
← بررسی نظریات
 ۱. ↑ طه/سوره۲۰، آیه۱.    
فرهنگ نامه علوم قرآنی، برگرفته از مقاله «کوتاه ترین آیه».    
...


آیه در دانشنامه ویکی پدیا

آیه
آیه در لغت به معنی نشانه است. و در اصطلاح کوچک ترین واحد تقسیم قرآن است و عبارات و یا جملات قرآن و سوره از آنها تشکیل می یابد و تعداد آنها در هر سوره ای معین است.
یک آیه می تواند چند حرف، چند کلمه، یک یا چند جمله و یا یک یا چند بند باشد. برخی از مسلمانان معتقدند حد و اندازه هر آیه توقیفی است و از سوی پیامبر اسلام معین شده است.
به عقیده بهاءالدین خرمشاهی، ترتیب و توالی آیه ها، اعم از اینکه طی یک فقره وحی یا طی یک سلسله وحی متوالی نازل شده باشد، توقیفی است. یعنی خود این امر نیز جزو وحی است و به امر الله و رهنمایی جبرئیل انجام گرفته است. در مواردی هم که محمد آیه یا آیاتی را جابجا می کرد و می گفت: این آیه یا آیات را در فلان سوره بین کدام آیات قرار دهید، نیز به رهنمود وحی بوده است.
آیه اخوت دهمین آیه از سوره حجرات است که پیرامون یکی از شعارهای اساسی و ریشه دار اسلامی و برادری میان محمد و علی است.
آیه اطاعت یا آیه اولوالامر آیه ۵۹ سوره نساء است. حدیث جابر نیز در پی توضیح واژه اولوالامر در این آیه از سوی پیامبر اسلام گفته شده است.
آیه انذار آیه 214 سوره شعرا و ناظر به دعوت خویشاوندان و نزدیکان پیامبر اسلام به دین اسلام و اعلام خلافت علی است. این آیه همچنین با حدیث یوم الدار در ارتباط است.
آیه اولی الامر؛ آیه ۵۹ سوره نساء از ادله مذهب شیعه بر اثبات عصمت و امامت علی و ائمه معصومین است.
آیه اکمال نام قسمتی از آیه سوم سوره مائده پنجمین سوره قرآن، کتاب مقدس مسلمانان است که از یک وقف مستحب شروع و تا یک وقف جائز در بین همین آیه ادامه می یابد.
قسمت مورد نظر در زیر با حروف بزرگ نوشته شده است :
ترجمه فارسی آیه :
شیعه و سنی درباره زمان نزول این بخش از آیه تنها دو قول را مطرح کرده اند: نزول آن در حجةالوداع در روز عرفه و نزول آن در غدیرخم
شهر آیه باراسکوی در استان آتیک در کشور یونان واقع شده است که دارای جمعیت ۶۲٬۶۹۵ نفر می باشد.
آیه تبلیغ آیه ۶۷ سوره مائده است.
آیه تداین آیه ۲۸۲ سوره بقره از کتاب قرآن است. به این آیه، آیه دَین، تداین یا مداینه و قرض نیز مى گویند. این آیه طولانی ترین متن را در بین آیات قرآن دارا است و راجع به لزوم کتابت سند برای وام میباشد. تداین بمعنی سلم - معامله سلف ، پیش خرید و پیش فروش - یا نسیه یا اجاره و هر معامله اى که یکى از عوضین آن مدت دار باشد. این آیه اصول و روش انجام قراردادها و دیون مدت دار را از نظر قرآن تبیین مینماید.
آیه تطهیر، بخشی از آیه ۳۳ از سوره احزاب قرآن کریم است. آیهٔ مورد مناقشه بین اهل سنت و اهل تشیع در قرآن که اشاره به پاکی اهل بیت محمد از هرگونه آلودگی و پلیدی دارد. شیعیان معتقدند این آیه درباره محمد، علی،فاطمه ،حسن و حسین است. شیعه با استناد به متن آیه و نیز روایات شأن نزول آیه بر این مطلب استدلال می کند؛ در حالی که بسیاری از اهل سنت چنین برداشتی را نپذیرفته و با استفاده از قبل و بعد آیه که درباره همسران پیامبر است، همسران را نیز از «أَهلَ البَیتِ» به شمار آورده اند. و اهل سنت معتقد می باشد رجس (پلیدی) در زبان قرآن ارتباطی با اشتباه و گناه ندارد. در هیچ جای قرآن کلمهٔ رجس بر خطای اجتهادی و اشتباه اطلاق نشده است بلکه رجس به معنای پلیدی و تعفن و امثال آن می باشد. و خوارج معتقدند که این آیه در مورد زنان محمد و محمد است. البته خوارج آیه را آیه ای نمی دانند که شانی بر کسی قائل شود و اعتقاد دارند آیه شرطی می باشد و اهل بیت محمد را در صورت رعایت شروط قبلی که در همان آیه و سایر آیات وجود دارد شامل پاکی از هرگونه پلیدی و ناپاکی می داند. برخی از اهل سنت زنان محمد و دامادان و نوه هایش و حتی عمویش عباس و سلمان فارسی و پدر شوهران وی و فرزندخوانده وی زید بن حارثه واسامه بن زید فرزند فرزندخوانده اش را از اهل بیت محمد می شمارند.
در دو سوره از قرآن، آیاتی راجع به حجاب وارد شده است، آیه ۳۱ سوره نور و آیه ۳۳ و ۵۹ سوره احزاب.
آیه خمس آیه ۴۱ سوره انفال است.
آیه خیرالبریّه هفتمین آیه از سورهٔ بینه است که طبق تفسیرهای المیزان و مجمع البیان پیرامون جایگاه علی بن ابی طالب صحبت می کند.
آیه فطرت، آیه ۳۰ سوره روم است.
آیه مباهله، آیه ۶۱ سوره آل عمران است که پیرامون مناظره ای بین محمد پیامبر اسلام و هیأت نجرانی نازل شده است.
آیهٔ مودت بخشی از آیه ۲۳ سوره شوری است. شیعیان این آیه را دلالت بر فضیلت اهل بیت پیامبر می دانند و آن را پاداش رسالت محمد فرض می کنند.
آیهٔ نور به آیهٔ ۳۵ سورهٔ نور گفته می شود.
آیه های زمینی فیلمی به کارگردانی عباس رافعی و نویسندگی محمد عارف ساختهٔ سال ۱۳۸۲ است.
آیه ولایت، آیه ۵۵ سورهٔ مائده از قرآن، کتاب دینی مسلمانان است.
در پانزده تفسیر از قرآن (این تفاسیر: ) نویسندگان این تفسیرها بر این باورند که این آیه برای علی نازل شده و دلالت بر ولایت علی بلافصل بعد از محمد می کند.
سینما آیه سینمایی در شهر قم، ایران است.
این سینما که در سال ۱۳۹۵ تأسیس شده هم اکنون متعلق به مدرسه اسلامی هنر قم است و دارای یک سالن نمایش با ظرفیت ۱۱۰ نفر می باشد.
این سینما مجهز به سیستم صوت دالبی و کیفیت تصویری متفاوت است.
همشهری آیه عنوان نشریه ای است که توسط گروه مجلات همشهری (زیر نظر مؤسسه همشهری) منتشر می شود.
همشهری آیه قبلاً به عنوان ضمیمه قرآنی و اکنون به عنوان مجله فرهنگی «همشهری قرآن» فعالیت می کند.
سردبیر نشریه: «می خواهیم آیه ای از سوره های آوینی باشیم.»
همشهری آیه از ابتدای سال ۹۱ با تغییر رویکرد، به موضوع سبک زندگی پرداخت و به عنوان نخستین مجله سبک زندگی دینی تا کنون فعالیت خود را ادامه داده است. چند ماه پس از انتشار نخستین شماره از آیه جدید، مقام رهبری دربارهٔ اهمیت سبک زندگی سخنرانی کردند و پس از آن چندین نشریه دیگر با عنوان هایی شبیه همشهری آیه متولد شدند.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با آیه

آیه در جدول کلمات

آیه ای در شان مقام اهل بیت
آیه تطهیر
آخرین سوره ای که در مدینه نازل شده است و 7 آیه دارد
ناس
سوره ۶۳ قرآن کریم که ۱۱ آیه دارد
منافقون
سوره ۶۴ قرآن مجید که ۱۸ آیه دارد
تغابن
سوره سی ام قرآن کریم که در مکه نازل شده و دارای 59 آیه است
روم
فرود آمدن آیه قرآن
نزول
همان آیه است
ایت

آیه را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی آیه

حسنا ٠٧:٢٩ - ١٣٩٥/١٠/٠٢
آنچه آمده است. واژهء " آیه" واژهء پارسی است. که از آمدن میآید و پیش از پیامبر اسلام در میان عرب مستعمل نبوده است. * آیم * آیی * آید * آییم * آیید * آیند ( آیندگان ).
|

پیشنهاد شما درباره معنی آیه



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• اسم دختر آیه   • تعداد آیات قرآن 6666   • تعداد آیات قرآن کریم   • تعداد آیات قرآن چند است ؟   • اسم آیه   • تعداد آیات سوره های قرآن   • آیه قران   • تعداد حزب قرآن   • معنی آیه   • مفهوم آیه   • تعریف آیه   • معرفی آیه   • آیه چیست   • آیه یعنی چی   • آیه یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی آیه
کلمه : آیه
اشتباه تایپی : Hdi
آوا : 'Aye
نقش : اسم
عکس آیه : در گوگل


آیا معنی آیه مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )