انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1077 100 1

ابن ادریس حلی

ابن ادریس حلی در دانشنامه اسلامی

ابن ادریس حلی
ابن ادریس حلّی، فقیه مهم و تأثیرگذار امامی در قرن ششم می باشد.
وی منسوب به شهر حلّه در عراق است. او را عِجلی و رَبَعی (منسوب به بنی عجل، قبیله ای از بکر بن وائل از شاخه ربیعه
سمعانی، ج۴، ص۱۶۰.
مهم ترین استادان و مشایخ روایی ابن ادریس عبارت بودند از: عبداللّه بن جعفر دوریستی ، علی بن ابراهیم علوی عُرَیضی، عربی بن مسافر عبادی، عمیدالرؤسا هبة اللّه بن حامد و پسرش حسین بن هبه اللّه سوراوی، ابوالمکارم ابن زهره حلبی (صاحب غنیة النزوع) و ابن شهر آشوب .
محمد بن حسن حرّعاملی، امل الآمل، ج۱، ص۸۰، چاپ احمد حسینی، بغداد (۱۳۸۵)، چاپ افست قم ۱۳۶۲ش.
برخی شاگردان ابن ادریس و راویان حدیث از او عبارت بودند از: فخار بن مَعْد موسوی؛ نجیب الدین محمد بن جعفر بن نما و پدربزرگش جعفر بن نما
یوسف بن احمد بحرانی، لؤلؤة البحرین، ج۱، ص۲۷۹، چاپ محمدصادق بحرالعلوم، قم.
...
ابن ادریس حلی
محمد بن احمد بن ادریس حلی عجلی معروف به ابن ادریس، فقیه مهم و تأثیرگذار امامی در اواخر قرن ششم قمری. گفته شده که نسبش از طرف مادر، به سه واسطه به شیخ طوسی می رسد.
او در فقه، اصول، تفسیر و لغت تبحر داشته و صاحب نظر بوده است. ابن ادریس به دلیل استفاده فراوان از دلایل عقلی در استنباط احکام و فتاوای شاذ و همچنین شکستن صولت علمی شیخ طوسی مشهور است. وی فقه را وارد مرحله جدیدی نمود و راه را برای نقد دیدگاه های شیخ طوسی باز کرد. گویند با گفتاری بسیار تند به علمای دیگر انتقاد می کرد و به همین دلیل برخی از علما به او خرده گرفته اند. اساتید معروف وی ابوالمکارم بن زهره و ابن شهرآشوب هستند و افرادی مانند ابن نما و پدر محقق حلی از شاگردان او محسوب می شوند. اثر مشهور و تاثیرگذار ابن ادریس، سرائر است.
نام او محمد، کنیه مشهورش ابوعبداللّه و لقبش فخرالدین و شمس الدین است. ابن ادریس را عِجلی و رَبَعی (منسوب به بنی عجل، قبیله ای از بکر بن وائل از شاخه ربیعه) نیز خوانده اند.
ابن ادریس حلی
ابن إدریس حلی در سال 543 هجری در شهر حله به دنیا آمد. وی از فحول علمای شیعه است. او عرب است و شیخ طوسی جد مادری او (البته با واسطه)، به شمار می رود.
ابن ادریس به حریت فکر معروف است. او صولت و هیبت جدش، شیخ طوسی را شکست و نسبت به علما و فقها تا سر حد اهانت انتقاد می کرد. کتاب نفیس و معروف او در فقه «سرائر» نام دارد.
گفته اند ابن إدریس از شاگردان سید ابوالمکارم ابن زهره بوده است؛ اما از تعبیراتی که ابن إدریس در کتاب ودیعه «سرائر» از ابن زهره دارد، چنین برمی آید که صرفاً معاصر وی بوده و او را ملاقات کرده است و در برخی مسائل فقهی میان آنها مکاتباتی رد و بدل شده است.
علامه نوری در فائده سوم از خاتمه مستدرک می نویسد: «ابوعبدالله محمد بن احمد بن ادریس عجلی حلی، عالم بزرگوار و معروفی است که بزرگان فقها در اجازات خود به عظمت مقام علمی، فهم و دقت او اعتراف کرده و او را ستوده اند».
ابن داود در رجال خود آورده است: «وی پیشوای فقهای حله، متقن در علوم و دارای تصنیفات بسیار است».
فقیه بزرگ، شهید اول رحمه الله در اجازه خود به او. وی را با عبارات «شیخ، امام، علامه، شیخ العلما و رئیس مذهب» ستوده است.
شیخ حر عاملی در کتاب «امل الآمل» می نویسد: «دانشمندان متأخر ما، ابن إدریس را بسیار ستوده اند و کتاب «سرائر» او را با آنچه در آخر آن از کتاب و اصول متقدمین نقل کرده است، مورد اعتماد قرار داده اند».
در میان فقهای ما تنها ابن إدریس نیست که خبر واحد را حجت و معتبر نمی داند و آن را نمی پذیرد، بلکه جز او نیز بر این عقیده بوده اند، با این فرق که ابن إدریس به واسطه مزاج حادی که داشته، بیش از دیگران آن را دنبال کرده و برای قبولاندن آن پافشاری نموده است تا جایی که نظریه او در این باره مورد گفتگوی بسیار واقع شده است.
مقبره ابن ادریس حلّی، در محله «جبل»، در نقطه تلاقی دو خیابان «جبل» و «طهمازیه»، در غرب شهر حله قرار دارد و در سال ۱۳۴۰ش تجدید بنا شده است. در شهر حلّه و اطراف آن آثار باستانی و تاریخی و مذهبی زیادی به چشم می خورد. از جمله این آثار مشاهد و مراقد و مقام های تاریخی و اسلامی فراوان در این شهر است. یکی از این بناهای تاریخی مذهبی مرقد ابن ادریس حلّی است. ابن ادریس حلّی، از فقهای نامدار شیعه در سده ششم هجری بوده که در سال ۵۹۷ یا ۵۹۸ ه. ق از دنیا رفته و در همین شهر به خاک سپرده شده است. در کنار مرقد ابن ادریس حلی، قبر سیدجلال الدین احمد، قرار دارد. اگرچه در گذشته، وی دارای بارگاه مستقلی، نزدیک همین محل بوده است اما مقبره وی، ویران گشته و جنازه او را، به اینجا منتقل کرده اند.
مرقد ابن ادریس حلّی، در محله «جبل»، در نقطه تلاقی دو خیابان «جبل» و «طهمازیه»، در غرب شهر حله قرار دارد و در سال ۱۳۸۱ ه. ق با کمک های مردم و با کسب اجازه از محضر آیت الله سیدمحسن حکیم تجدید بنا شده است.شهر حله نزدیک ویرانه های شهر قدیم بابل، در حدود نود کیلومتری جنوب بغداد، در مسیر مستقیم شهرهای کوفه و نجف به بغداد، و در حدود پنجاه کیلومتری مشرق شهر کربلا قرار دارد و امروزه مرکز استان بابل است. در شهر حلّه و اطراف آن آثار باستانی و تاریخی و مذهبی زیادی به چشم می خورد. از جمله این آثار مشاهد و مراقد و مقام های تاریخی و اسلامی فراوان در این شهر است. یکی از این بناهای تاریخی مذهبی مرقد ابن ادریس حلّی است.
معرفی ابن ادریس
ابن ادریس حلّی از فقهای بزرگ شیعه در سده ششم هجری است. نسب وی در منابع و کتب تراجم، با اختلاف ذکر شده است. ابن فوطی، نسب وی را «محمد بن ادریس بن محمد»،
شیبانی، عبدالرزاق بن احمد، تلخیص مجمع الآداب، ج۴، ص٣٠٨.
زیارتگاه ابن ادریس در گذشته، شامل اتاق ساده ای با گنبدی از آجر و گچ بود که کنار آن، مسجد یا مدرسه ای وجود داشت که به مرور زمان از بین رفته و اثری از آن، باقی نمانده بود.
الجد، حیدر، مرقد ابن ادریس، ص۵۴.
...

ابن ادریس حلی در دانشنامه ویکی پدیا

ابن ادریس حلی
محمد بن احمد بن ادریس بن حسین بن قاسم بن عیسی حلی عجلی فقیه و محدث شیعی ملقب به فخرالدین و کنیه ابوعبدالله و مشهور به ابن ادریس حلی در سال ۵۴۳ در حله به دنیا آمد. نسبش از طرف مادر، به سه واسطه به شیخ طوسی می رسد. مادرش، دختر شیخ طوسی است. وی به دلیل استفاده فراوان از دلایل عقلی در استنباط احکام مذهبی و فتاوای شاذ و خلاف مشهور فراوان خود مشهور است.
ابوالمکارم حمزة بن علی بن زهره حسینی
محمد بن علی بن شهر آشوب مازندرانی
عبدالله بن جعفر دوریستی
شیخ ابوعلی طوسی
عمادالدین محمد بن القاسم طبری
حسین بن هبةالله بن رطبه سوراوی
شیخ عربی بن مسافر عبادی حلی
الیاس بن ابراهیم حائری
راشد بن ابراهیم بحرانی
سید عزالدین شرف شاه بن محمد افطسی
ابوالحسن علی بن ابراهیم علوی
سید نظام الشرف ابن عریضی
شجاعت علمی ابن ادریس در شکستن سنت تقلید از آرای شیخ طوسی، تحرک بخشیدن به فقه امامیه و خارج کردن آن از رکود و جمود و تشویق ابتکار و اندیشه آزاد، بیان گر ارزش اوست. تا یکصد سال پس از درگذشت شیخ طوسی، همه دانشمندان شیعه امامیه از فتاوای او پیروی کرده و چه بسا اظهار نظر در قبال فتاوای او را اهانت بدو تلقی می کردند. در چنین وضعی، ابن ادریس پا را از دایره تقلید بیرون نهاد و به احیای اجتهاد و اظهار نظر آزاد پرداخت. کتاب السرائر او که یکی از مهم ترین منابع فقهی شیعه است، بهترین نمودار این پدیده است. وی گاه در نقد آرای شیخ طوسی بسیار سرسختی به خرج داد و شیخ را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به تبعیت و پیروی از شافعی متهم کرد و گاه لحنش بسیار تند می شد، اما به هر حال احترام به شیخ را فرو نمی نهاد و با عبارتی چون «الشیخ السعید الصدوق …» از او یاد می کرد.
ابن ادریس به خبر واحد عمل نمی کرد و خبر متواتر را ملاک عمل می دانست. علمایی همچون سید مرتضی و ابن زهره هم به خبر واحد عمل نمی کردند. تعداد زیادی از فقیهان او را به خاطر عمل نکردن به خبر واحد، مورد سرزنش قرار داده اند. «ابن ادریس حلی نخستین کسی بوده از فقهای امامیه که در حجیت اخبار کتب اربعه تردید و تشکیک روا داشته است. وی یک از مشاهیر فقهای شیعه است که به «علم اصول فقه» عمل کرده و ادله عقلیه را در فقه امامیه بکار برده و اخبار کتب اربعه را اخبار آحاد دانسته است …. ابن ادریس اخبار عامه و خاصه را خبر آحاد می دانسته و به عقیده او این گونه اخبار برای مجتهد موجب حداقل «ظن» نمی شوند؛ بنابراین عمل به موجب آن ها را جایز نمی دانسته است…. وی فتاوای فقهی خود را بر اصول عقلیه بنیاد نهاده و به همین سبب، فتاوای زیادی دارد که با آراء و فتاوای جمهور فقهای امامیه مخالفت دارد.» در دائرةالمعارف تشیع آمده است: «وی (ابن ادریس) مانند سید مرتضی و ابن زهره و ابن قبه رازی در شمار دانشمندانی است که خبر واحد را نپذیرفته و به اخبار واحد عمل نکرده اند.»
اظهارنظرهای مختلفی دربارهٔ ابن ادریس وجود دارد؛ عده ای وی را به خاطر نپذیرفتن خبر واحد و مخالفت با آرای شیخ طوسی، مورد سرزنش قرار داده اند و عده ای دیگر او را به خاطر این شهامت که اجتهاد را دوباره احیاء کرد، مورد ستایش قرار داده اند.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با ابن ادریس حلی

ابن ادریس حلی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی ابن ادریس حلی   • مفهوم ابن ادریس حلی   • تعریف ابن ادریس حلی   • معرفی ابن ادریس حلی   • ابن ادریس حلی چیست   • ابن ادریس حلی یعنی چی   • ابن ادریس حلی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ابن ادریس حلی
کلمه : ابن ادریس حلی
اشتباه تایپی : hfk hnvds pgd
عکس ابن ادریس حلی : در گوگل


آیا معنی ابن ادریس حلی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )