انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1092 100 1

ابن بطلان

معنی ابن بطلان در لغت نامه دهخدا

ابن بطلان. [ اِ ن ُ ب ُ ] (اِخ ) ابوالحسن مختاربن حسن بن عبدون بن سعدون بن بطلان. طبیب مسیحی بغدادی در قرن پنجم هجری. سال ولادت او معلوم نیست. ابن بطلان سفری به حلب واز آنجا بانطاکیه و مصر کرده و در فسطاط مصر با علی بن رضوان طبیب بمناظره پرداخته. و در سال 446 هَ.ق. سالی که وبا در قسطنطنیه بود به آنجا رفته است. مهمترین ِ کتب او تقویم الصحه است که به زبان لاتینی و آلمانی منتشر گردیده. ابوالفرج صاحب کتاب مختصر تاریخ الدول ، گوید که در سال 444 از اتعاب سفرها فرسوده گردید و در صومعه ٔ انطاکیه منزوی شد و بدانجا درگذشت.

معنی ابن بطلان به فارسی

ابن بطلان
طبیب مسیحی بغدادی

ابن بطلان را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

آتنا ١٦:١٦ - ١٣٩٥/٠٨/١٠
ابن بطلان ابن بطلان اِبْن ِ بُطْلان ، ابوالحسن مختار (یا یوانیس 1) بن حسن بن عبدون ابن سعدون بن بطلان «پس از 455ق /1063م )(()»، پزشک مسیحى بغدادی . است. وی مدتى نزد ابوالفرج عبدالله بن طیب بغدادی طب و فلسفه خواند (ابن ابى اصیبعه ،
2/238) و بزرگ ترین شاگرد و مورد احترام فراوان او بود (قفطى ، 207). ابن بطلان مدتى نیز ملازمت ابوالحسن ثابت بن ابراهیم بن زهرون طبیب را داشت و از وی در پزشکى بهره گرفت (ابن ابى اصیبعه ، همانجا) و از دیگر استادان بغداد هم دانش آموخت .
وی در علوم اوائل دست داشت و از راه پزشکى روزگار مى گذرانید (قفطى ، 192 ابن بطلان در 439ق /1048م از بغداد خارج شد و پس از عبور از رحبه و رصافه به حلب رسید. معزالدوله ثمال بن صالح مرداسى حاکم حلب او را استقبال کرد و محترمش داشت (ابن
ابى اصیبعه ، 2/239؛ قس : یاقوت ، 2/306، 785). وی در آنجا اجازه یافت تا قواعد عبادات مسیحیان آن شهر را تنظیم کند و قوانینى به این منظور وضع کرد، اما مسیحیان حلب قوانین او را نپذیرفتند. گذشته از آن ، محسود پزشک مسیحى دیگری به نام ابوالخیر
ابن شراره واقع شد و از سوی او به فساد عقیده متهم گشت . ابن بطلان نتوانست بیش از این در حلب بماند و از آن شهر خارج شد (قفطى ، 207) و در جمادی الا¸خر 441/نوامبر 1049 به قسطاط مصر وارد گردید و 3 سال در این دیار ماند. در این زمان مستنصر بالله
فاطمى خلیفه مصر بود. سفر ابن بطلان را به مصر، عزم دیدار على بن رضوان طبیب و پزشک مشهور آن عصر دانسته اند (ابن ابى اصیبعه ، 2/239) در مصر میان آن دو مناظراتى طبى و فلسفى درگرفت که سرانجام کار به دشمنى کشید (قفطى ، 192-193). ابن بطلان
بسیاری از آنچه میان او و ابن رضوان گذشت ، پس از خروج از مصر، در کتابى گرد آورد و ابن رضوان نیز در رد او کتابى نوشت (ابن ابى اصیبعه ، همانجا). به گفته همو هیچ یک از آن دو کتابى ننوشته و رأیى ابراز نکرده است که دیگری آن را رد نکرده
باشد. گفته اند که ابن بطلان مردی شیرین سخن ، ظریف طبع و در ادب و فروع آن ممتاز بود، ولى ابن رضوان در طب و علوم حکمت از او داناتر بود (همانجا) ابن بطلان سرانجام مصر را با دلتنگى به قصد قسطنطنیه ترک گرفت و یک سال در آن شهر ماند (همو،
2/240). وی در اواخر عمر به انطاکیه رفت . در آنجا ظاهراً مدتى نظارت ساختمان بیمارستانى را بر عهده داشت و چندی بعد در دیری در همان شهر عزلت و عبادت اختیار کرد و در همانجا درگذشت (قفطى ، 193؛ ابن ابى اصیبعه ، 2/242). قفطى وفات او را 444ق /1052م
مى داند (ص 193)، اما از آنجا که ابن ابى اصیبعه تاریخ نگارش یکى از آثار او را 455 ق گزارش کرده است ، مى توان آن را نادرست دانست (ص 2/242). ابن بطلان ، چنانکه خود در شعری یاد کرده هیچ گاه زن و فرزندی نداشت (همو، 2/241). وی دارای اشعار
زیاد و نکته های نادر و ظریف بود که برخى از آنها در دعوه الاطباء آمده است (همانجا؛ قس : شیخو، 3/270-271) ابن بطلان حوادث محیط و روزگارش را ثبت کرده است ؛ از آن جمله پیداشدن ستاره های دنباله دار در445ق /1053م و بروزبیماریهای مهلک و مردن انسانهای
بى شمار در قسطنطنیه است . وی همچنین از کم آبى نیل در تابستان 447ق /1055م و گسترش وبا به عراق و برخى حوادث و آفات دیگر یاد کرده که موجب مرگ دانشمندانى چون ابوالحسن (ابوالحسین : خطیب ، 4/377) قدوری فقیه ، اقضى القضاه ماوردی ، ابن طیب
طبری ، ابوالحسن صابى و ابوالعلاء معری گردید (ابن ابى اصیبعه ، 2/240-241) ابن بطلان در طب مرتبه ای والا داشت چنانکه ابن منقذ برخى از آرا و درمانهای او را در کتاب الاعتبار (ص 183- 185) تحت عنوان معجزات ابن بطلان آورده است . با مطالعه آثار
ابن بطلان به خوبى مى توان به آراء و عقاید او، به ویژه در مورد دانش و دانشمندان ، پى برد. مثلاً، در یکى از رسایل خود با عنوان المقاله المصریه که در رد ابن رضوان نوشته و قفطى هم بخشهایى از آن را نقل کرده است (ص 195-207)، مى گوید: کوچک ترین
شرط دانشمندی بذل انصاف و پرهیز از اسراف است . دانش باید دور از عصبیت باشد و چنانکه ثامسطیوس گفته است ، دلهای دانشوران همچون پرستشگاه پروردگار است که باید پیوسته پاکیزه و دور از آلایش بماند. علم فاسد به افزایش شک و شک قوی به کاهش دانش
مى انجامد. علم ضعیف موجب قوت شک و شک قوی موجب ضعف علم مى شود. هر یک از این دو، علت دیگری است . ابن بطلان به حکلما و فضلاء متقدم چون ارسطو، جالینوس ، حنین ، ابوالخیر بن خمار، ابوعلى بن زرعه و استادش ابوالفرج عبدالله بن طیب سخت اعتقاد
داشته و حرمت مى گذاشته ، زیرا بر آن است که اگر در آثار استادانى از این قبیل ، خواننده تناقضى و تباینى احساس کند، این به سبب نفهمیدن صحیح مطالب آنان است ، در چنین مواردی خواننده باید سعى کند با دقت و تفحص بیشتر مطلب را به درستى دریابد.
ابن بطلان در این رساله برای رد شبهات ابن رضوان به مسائل مابعدالطبیعه ، نفس ، طب و طبیعیات نیز توجه دارد (ص 47-71) آثار: 1. تقویم الصحه، یا تقویم الصحه و ذکر منافع الاغذیه و مضارها یا تقویم الصحه بالاسباب السته، در طب . ابن بطلان این کتاب
را در جدولهای متناظر تدوین کرد. او احتمالاً بانى این جدولهای پزشکى بوده است که بعدها توسط ابن جزله گسترش یافت (سارتون ، 1/835 -836). از این کتاب نسخه های متعدد در دست است (مشکوه، 3/2637- 2638؛ ظاهریه ، 182؛ کوپریلى ، 1/489؛ ریو، 539 ؛ دوسلان ،
527 .(526, ترجمه لاتین تقویم الصحه در 937ق /1531م و ترجمه آلمانى آن در 938ق /1533م انتشار یافت (ووستنفلد، 79 ) 2. دعوه الاطباء، ابن بطلان این کتاب را برای امیر نصرالدوله ابونصر احمد بن مروان - حاکم مروانى میافارقین (401-453ق / 1010-1061م )
- نگاشت . این کتاب در 1901م در اسکندریه با تکمله ای از بشاره زلزل چاپ شد، و صدقى بیک آن را به فرانسه ترجمه کرد که در 1931م در پاریس انتشار یافت . از این ...
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی ابن بطلان   • مفهوم ابن بطلان   • تعریف ابن بطلان   • معرفی ابن بطلان   • ابن بطلان چیست   • ابن بطلان یعنی چی   • ابن بطلان یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ابن بطلان
کلمه : ابن بطلان
اشتباه تایپی : hfk fxghk
عکس ابن بطلان : در گوگل


آیا معنی ابن بطلان مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )