انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1063 100 1

ابن جوزی

معنی ابن جوزی در لغت نامه دهخدا

ابن جوزی. [ اِ ن ُ ج َ ] (اِخ ) ابوالفرج عبدالرحمن بن علی ابوالفضائل جمال الدین بغدادی ، منسوب به فرضةالجوز، محلی به بغداد. از علمای فقه و حدیث و متفنن در علوم دیگر مانند اخلاق و فلسفه و طب و تاریخ و جز آن. مولد او بغداد به سال 508 هَ.ق. و نیز در همان شهر در 597 وفات کرده است. او را در فنون مختلفه بیش از صد کتاب است از جمله : کتاب اخبارالبرامکه. تلقیح فهوم الاثر فی التاریخ و السیر. تنویر الغبش فی فضل السودان و الحبش. حسن السلوک الی مواعظ الملوک. الذهب المسبوک فی سیر الملوک. سیرةالعمرین. عجائب النساء. کتاب الالقاب. اللباب فی قصص الانبیاء. کتاب ما یلحن فیه العامة. المدهش. مناقب معروف الکرخی. مناقب الامام احمدبن حنبل. المنتظم فی تاریخ الامم. کتاب الفروسیة. صفةالصفوة و غیره. و ذهبی کتاب دیگری از او نام برده در زاج و صبغ و نیز کتابی منافعالطب داشته که نسخه ای از آن در کتابخانه ٔ بودلئین موجود است.

ابن جوزی. [ اِ ن ُ ج َ ] (اِخ ) شمس الدین ابوالمظفر یوسف بن قزاوغلو. نواده ٔ دختری ابوالفرج بن جوزی (582-644 هَ.ق.). ابتدا در کفالت جد خویش در بغداد به تحصیل علم پرداخت و درسال 600 بسیاحت آغازید و پس از آن در دمشق اقامت گزیده بتدریس و تألیف پرداخت. او راست : کتاب تذکرة خواص الامة و این کتاب در ایران به طبع رسیده. و کتاب مرآت الزمان فی تاریخ الاعیان که ظاهراً چاپ نشده است.

معنی ابن جوزی به فارسی

ابن جوزی
۱ - ابوالفرج عبد الرحمن بن ابوالحسن علی بن محمد بغدادی متکلم و محدث و واعظ مشهور قرن ششم ( و . ۵٠۸ یا ۵۱٠ - ف . ۵۹۷ ه ق . ) . وی از اعقاب محمد بن ابوبکر صدیق است . زندگی او در بغداد می گذشت و او مورد احترام بیشتر فرق بود و حتی اهل سنت و شیعه در اختلافات خود بدو رجوع میکردند . ویرا در تفسیر و حدیث و تاریخ و طب و بعض علوم دیگر تالیفات بسیار است . از جمله مهمترین آنها کتاب المنتظم ( ه . م . ) و تبلیس ابلیس ( ه . م . ) است . یا ۲ - شمس الدین ابوالمظفر یوسف بن قزاوغلو نواده دختری ابو الفرج بن جوزی ( و . ۵۸۲ - ف . ۶۴۴ ه ق . ) شروع بسیاحت در بلاد مختلف کرد . پس از آن در دمشق اقامت گزیده بتدریس و تالیف پرداخت . کتابهای ذیل ازوست : کتاب تذکره خواص الامه ( که در ایران بطبع رسیده ) کتاب مر آه - الزمان فی تاریخ الاعیان( که ظاهرا چاپ - نشده ) .
نواده دختری ابوالفرج بن جوزی

ابن جوزی در دانشنامه اسلامی

ابن جوزی
ابو الفرج جمال الدین عبد الرحمن بن علی بن محمد جوزی قرشی تیمی بکری بغدادی (۵۱۱- ۵۹۷ ق/ ۱۱۱۷- ۱۲۰۱ م) مورخ، واعظ، مفسر و فقیه حنبلی، نسب وی به محمد فرزند ابوبکر، نخستین خلیفه، می رسد، شهرت وی به ابن جوزی به سبب نسبت جد او به بارانداز جوزه در بصره یا محله جوز در غرب بغداد است.
عبد الرحمن در بغداد به دنیا آمد، تولد او را بین سالهای ۵۰۸- ۵۱۲ ق نوشته اند. ابن جوزی کودکی را در رفاه، صلاح و عفاف و به سرپرستی مادر و عمه اش سپری کرد. با کسی آمیزش نداشت و با کودکان بازی نمی کرد. خود می گوید که مادر التفات چندانی به وی نداشته است. عمه اش او را برای کسب علم به داییش، ابوالفضل محمد بن ناصر بغدادی سپرد خود در المنتظم می نویسد: که ابوالفضل عهده دار آموختن حدیث به من شد و من مسند احمد بن حنبل و دیگر کتاب های مهم و اصلی را به قرائت او نزد شیوخ شنیدم و به خاطر سپردم. نیز در مشیخه آورده: شیخ ما ابن ناصر مرا در کودکی نزد شیوخ می برد، و عوالی (احادیث دارای اسناد عالی) را به گوش من می رساند و همه سماعات مرا به خط خود می نوشت و از آنان برای من اجازه می گرفت. پس آنگاه که معنی طلب علم را دریافتم، داناترین استادان و فهیم ترین محدثان را برای ملازمت بر می گزیدم و به فضل استادان نظر داشتم، نه به شمار آنان. نخستین سماع ابن جوزی در ۵ سالگی بود. خود در صید الخاطر می نویسد: من از کودکی شیفته دانش بودم، پس بدان پرداختم، آنگاه علاقه مند شدم که همه رشته های علوم را بیاموزم و در صدد برآمدم که هر رشته را نیز به کمال فرا گیرم. نیز می افزاید: تحمل سختی ها در راه کسب دانش در کام جان من از عسل برایم شیرین تر بود، در کودکی قرصی چند نان خشک برمی داشتم و برای آموختن حدیث بیرون می رفتم و بر کنار نهر عیسی می نشستم، آن نان را بدون آب نمی توانستم بخورم، پس لقمه ای نان می خوردم و با آن جرعه ای آب می نوشیدم، چشم همت من چیزی جز لذت کسب دانش نمی دید. شیفته مطالعه بود. خود می نویسد: از مطالعه سیر نمی شوم، فهرست کتاب های وقف شده بر مدرسه نظامیه را که بالغ بر ۶۰۰۰ مجلد است، دیده ام،... بیش از ۰۰۰/ ۲۰ مجلد مطالعه کرده ام و هنوز در طلب آموختنم.
ابن جوزی ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • عبدالرحمن ابن جوزی قرشی تیمی بکری بغدادی، مورخ، واعظ، مفسر و فقیه حنبلی• محیی الدین یوسف بن عبدالرحمان ابن جوزی، فقیه ، اصولی ، واعظ و محتسب حنبلی مذهب بغداد و استاذالدار (رئیس تشریفات دربار) آخرین خلیفه عباسی
...
ابو الفرج جمال الدین عبد الرحمن بن علی بن محمد جوزی قرشی تیمی بکری بغدادی (۵۱۱- ۵۹۷ ق/ ۱۱۱۷- ۱۲۰۱ م) مورخ، واعظ، مفسر و فقیه حنبلی، نسب وی به محمد فرزند ابوبکر، نخستین خلیفه، می رسد، شهرت وی به ابن جوزی به سبب نسبت جد او به بارانداز جوزه در بصره یا محله جوز در غرب بغداد است.
عبد الرحمن در بغداد به دنیا آمد، تولد او را بین سالهای ۵۰۸- ۵۱۲ ق نوشته اند. ابن جوزی کودکی را در رفاه، صلاح و عفاف و به سرپرستی مادر و عمه اش سپری کرد. با کسی آمیزش نداشت و با کودکان بازی نمی کرد. خود می گوید که مادر التفات چندانی به وی نداشته است. عمه اش او را برای کسب علم به داییش، ابوالفضل محمد بن ناصر بغدادی سپرد خود در المنتظم می نویسد: که ابوالفضل عهده دار آموختن حدیث به من شد و من مسند احمد بن حنبل و دیگر کتاب های مهم و اصلی را به قرائت او نزد شیوخ شنیدم و به خاطر سپردم. نیز در مشیخه آورده: شیخ ما ابن ناصر مرا در کودکی نزد شیوخ می برد، و عوالی (احادیث دارای اسناد عالی) را به گوش من می رساند و همه سماعات مرا به خط خود می نوشت و از آنان برای من اجازه می گرفت. پس آنگاه که معنی طلب علم را دریافتم، داناترین استادان و فهیم ترین محدثان را برای ملازمت بر می گزیدم و به فضل استادان نظر داشتم، نه به شمار آنان. نخستین سماع ابن جوزی در ۵ سالگی بود. خود در صید الخاطر می نویسد: من از کودکی شیفته دانش بودم، پس بدان پرداختم، آنگاه علاقه مند شدم که همه رشته های علوم را بیاموزم و در صدد برآمدم که هر رشته را نیز به کمال فرا گیرم. نیز می افزاید: تحمل سختی ها در راه کسب دانش در کام جان من از عسل برایم شیرین تر بود، در کودکی قرصی چند نان خشک برمی داشتم و برای آموختن حدیث بیرون می رفتم و بر کنار نهر عیسی می نشستم، آن نان را بدون آب نمی توانستم بخورم، پس لقمه ای نان می خوردم و با آن جرعه ای آب می نوشیدم، چشم همت من چیزی جز لذت کسب دانش نمی دید. شیفته مطالعه بود. خود می نویسد: از مطالعه سیر نمی شوم، فهرست کتاب های وقف شده بر مدرسه نظامیه را که بالغ بر ۶۰۰۰ مجلد است، دیده ام،... بیش از ۰۰۰/ ۲۰ مجلد مطالعه کرده ام و هنوز در طلب آموختنم.
استادان
آنچه ابن جوزی در مشیخه و وفیات المنتظم در باب مشایخ خود آورده است، تصویر نسبتا روشنی از آموخته های او به دست می دهد و با توجه به تاریخ درگذشت استادانش معلوم می شود که وی در دوران کودکی و نوجوانی در مجالس درس بسیاری از بزرگان علم و ادب حضور یافته و از آنان در علوم متداول زمان اجازه کتبی یا شفاهی اخذ کرده است. وی در المنتظم، به ویژه در وفیات آن بیش از ۷۰ تن و در مشیخه ۸۹ تن از استادان خود را نام می برد که بسیاری از آنان به وی اجازه روایت داده اند. برخی از مشهورترین استادان وی اینانند: ۱- ابوالفضل محمد بن ناصر بغدادی (۴۶۷- ۵۵۰) معروف به سلامی. ۲- ابوالقاسم علی بن یعلی علوی هروی.۳- ابوالسعادات احمد بن احمد. ۴- فاطمه بنت حسین بن حسن بن فضلویه رازی. ۵- ابونصر احمد بن محمد بن عبد القاهر طوسی. ۶- ابوالقاسم هبة الله بن محمد شیبانی کاتب. ۷- ابوبکر محمد بن عبدالله عامری. ۸- ابوالقاسم نصر بن حسین مقری معروف به ابن حبار. ۹- ابوبکر احمد بن محمد بن احمد دینوری۱۰- ابوالبرکات سعدالله بن محمد بن علی بن احمدی
اوضاع دوران ابن جوزی
دوران زندگی ابن جوزی مقارن با خلافت ۶ تن از خلفای عباسی است. بغداد در این روزگار همچون دیگر شهرها و مانند بسیاری از دوران های دیگر پر آشوب و محل برخورد تعصب آمیز بین فرقه های مختلف و گروه های کلامی و مذاهب فقهی بود که به صورت های گوناگون، مانند مناظره، مجادله و منازعات شدید، جلوه گر می شد. در این برخوردها با انتقال قدرت از خلیفه ای به خلیفه دیگر و گاه با عزل و نصب وزیری، یا با روی کار آمدن امیری، فرقه ای یا گروهی بر دیگر گروه ها تفوق می یافت. همچنین گاه اتفاق می افتاد که برخی از علما با قدرت بیان یا شخصیت علمی یا مذهبی خویش خلیفه یا وزیری را متمایل به مذهب خویش سازند و موجبات برتری گروه و رونق مذهب خویش را فراهم آورند و مخالفان را از صحنه خارج و منزوی کنند. منازعات و اختلافات فرقه ها و مذاهب گاه چنان بالا می گرفت که منتهی به منع وعاظ از جلوس بر منبر می شد. تشیع در این دوران نیرو گرفته بود. در این دوران، تصوف نیز زمینه مساعدی برای رشد یافت. ابن جوزی در صید الخاطر تصویری از روزگار خود ارائه می کند. (درباره مردم، مدارس، رباط ها و خانقاه ها، دولتمردان و...) . ابن جوزی روزگار خویش را دوران ریا، شهرت طلبی، عوام فریبی و مرید پروری می خواند. نکته تامل برانگیز در عصر ابن جوزی (قرن ۶ ق/ ۱۲ م) سکوت نسبتا آشکار دستگاه خلافت و بزرگان بغداد در برابر یکی از بزرگترین رویدادهای تاریخ جهان، یعنی جنگ های صلیبی (۴۹۰- ۶۹۰ ق/ ۱۰۹۴- ۱۲۹۱ م) است که میان مسلمانان و مسیحیان و به بیانی دیگر میان شرق و غرب، نزدیک به ۲۰۰ سال ادامه داشت. ابن جوزی به عنوان مسلمانی دانشمند و مورخ روزگار خود تقریبا معاصر و شاهد دو دور، از این جنگ ها بوده است به دوره فتوحات صلیبیان یعنی تصرف بخش بزرگی از شام و تشکیل امارت نشین های لاتینی در شهرهای بیت المقدس، انطاکیه، طرابلس و رها، و دوره واکنش مسلمانان در مقابل صلیبیان به سرکردگی سرداران رشید جامعه اسلامی چون عمادالدین زنگی، نورالدین زنگی و سپس صلاح الدین ایوبی و باز پس گیری بیت المقدس و دیگر شهرهای مهم که تقریبا خود جوش و بی ارتباط با مرکز خلافت تحقق یافت. خلفای ناتوان عباسی، امرا و وزرای جاه طلب و علمای غافل بغداد چنان سرگرم بازی ها و کشمکش های مذهبی بودند که نه تنها اقدامی در برانگیختن مسلمانان و گسیل کردن نیرو برای مقابله انجام نگرفت، بلکه استمداد مکرر گروه هایی از مردم جنگ زده شام که به بغداد پناه می آوردند، نیز بی پاسخ ماند. در آثار ابن جوزی هم، چنانکه انتظار می رود به نکاتی که حکایت از همدردی و نگرانی وی در برابر این تصادم بزرگ کند، بر نمی خوریم، حتی در المنتظم، بزرگترین تالیف تاریخی او نیز بجز خبرهایی کوتاه از این درگیری ها که گاه از لا به لای حوادث هر سال به دست می آید، چیز قابل توجهی نمی یابیم.
زندگی اجتماعی فرهنگی
...
ابوالفرج جمال الدین عبدالرحمن بن علی بن محمد بن علی بن عبیدالله ابن الجوزی القرشی التیمی البکری من بنی محمد بن أبی بکر البغدادی الحنبلی به سال(508 ق) و بنا به قول دیگری به سال(510 ق) دیده به جهان گشود.
در سه سالگی پدر خود را از دست داد، اما با این وجود، چون دارای خانواده ای ثروتمند بود هیچگاه احساس فقر و تنگدستی نکرد. وی بعد از طی کردن دوران کودکی «توسط عمه اش به مجلس درس دایی خود (ابوالفضل محمد بن ناصر) فرستاده شد و به حفظ قرآن کریم و استماع حدیث مشغول شد.
ابن جوزی دارای همتی بلند برای فراگیری علوم زمان خود بود، به گونه ای که تا آنجا که امکان داشت سعی می کرد که از همه وقت خود برای تحصیل علم و دانش استفاده کند.
وی علاوه بر تدریس و اداره کردن شئون مدارس، دارای سمت و مقامی رسمی در دستگاه حاکم نیز بوده است.
وی در فنون مختلف دارای تألیف بوده است، که می توان آنها را به صورت زیر دسته بندی نمود:
أخبار الظراف و المتماجنین
اِبْن ِجَوزی، محیی الدین ابومحمد
وی فرزند کهتر ابوالفرج عبدالرحمان بن جوزی (ه م ) است . در بغداد زاده شد، نزد پدرش و کسانی چون یحیی بن اسعد بن بوش و ابومنصور عبدالله بن محمد بن عبدالسلام و ابن مغطوش و ابوالحسن بن محمد بن یعیش ، ذاکر بن کامل و ابن کلیب حدیث شنید
ابن رجب ، عبدالرحمان ، الذیل علی طبقات الحنابله، ج۲، ص۲۵۸، به کوشش محمد حامد الفقی ، قاهره ، ۱۳۷۲ق /۱۹۵۳م .
در ۱۷ سالگی پدرش درگذشت و مادر خلیفه الناصر حمایت از او را به عهده گرفت و به اشارت همو، پس از وعظ در برابر فقیهان بغداد اجازه یافت که به جای پدر به وعظ بنشیند و خلیفه او را خلعت داد.
ابن شاکر، محمد، فوات الوفیات ، ج۴، ص۳۵۲، به کوشش احسان عباس ، بیروت ، ۱۹۷۳م .
در ۶۲۳ق از سوی خلیفه الظاهر با خلعت هایی نزد ایوبیان مصر و شام رفت
ابن واصل ، محمد، مفرج الکروب ، ج۴، ص۱۷۵_۱۷۶، به کوشش حسین محمد ربیع و سعید عبدالفتاح عاشور، قاهره ، ۱۹۷۲م .
...
اِبْن ِجَوزی، محیی الدین ابومحمد یوسف بن عبدالرحمان (۱۳ ذیقعده ۵۸۰ - مق صفر ۶۵۶ق /۱۵ فوریه ۱۱۸۵ - فوریه ۱۲۵۸م )، فقیه ، اصولی ، واعظ و محتسب حنبلی مذهب بغداد و استاذالدار (رئیس تشریفات دربار) آخرین خلیفه عباسی بود.
وی فرزند کهتر ابوالفرج عبدالرحمان بن جوزی (ه م ) است . در بغداد زاده شد، نزد پدرش و کسانی چون یحیی بن اسعد بن بوش و ابومنصور عبدالله بن محمد بن عبدالسلام و ابن مغطوش و ابوالحسن بن محمد بن یعیش ، ذاکر بن کامل و ابن کلیب حدیث شنید و قرائات را در واسط نزد ابن باقلانی فرا گرفت و از مستعصم خلیفه اجازه روایت یافت . وی همچنین از شیخ ضیاءالدین عبدالوهاب بن سکینه خرقه گرفت .
اِبْن ِجَوزی، محیی الدین ابومحمد یوسف بن عبدالرحمان (۱۳ ذیقعده ۵۸۰ - مق صفر ۶۵۶ق /۱۵ فوریه ۱۱۸۵ - فوریه ۱۲۵۸م )، فقیه ، اصولی ، واعظ و محتسب حنبلی مذهب بغداد و استاذالدار (رئیس تشریفات دربار) آخرین خلیفه عباسی بود.
وی فرزند کهتر ابوالفرج عبدالرحمان بن جوزی (ه م ) است . در بغداد زاده شد، نزد پدرش و کسانی چون یحیی بن اسعد بن بوش و ابومنصور عبدالله بن محمد بن عبدالسلام و ابن مغطوش و ابوالحسن بن محمد بن یعیش ، ذاکر بن کامل و ابن کلیب حدیث شنید و قرائات را در واسط نزد ابن باقلانی فرا گرفت و از مستعصم خلیفه اجازه روایت یافت . وی همچنین از شیخ ضیاءالدین عبدالوهاب بن سکینه خرقه گرفت .
منصب حسبت
در ۱۷ سالگی پدرش درگذشت و مادر خلیفه الناصر حمایت از او را به عهده گرفت و به اشارت همو، پس از وعظ در برابر فقیهان بغداد اجازه یافت که به جای پدر به وعظ بنشیند و خلیفه او را خلعت داد. اما به گفته ابن ساعی که کهن ترین مأخذ درباره محیی الدین است ، وی در ذیعقده ۶۰۴ق /۱۲۰۸م پس از آنکه قاضی القضاة ابوالقاسم بن دامغانی شهادت او را پذیرفت ، منصب حسبت دو سوی بغداد یافت و اندکی بعد به وعظ نشست و همچنین به نظارت اوقاف عامه و نیز اوقاف جامع سلطان منصوب شد. ابن منصب ها برای فقیه جوانی چون او که ۲۴ سال بیش نداشت ، اسباب شگفتی ها بود و کنایه ها، چنانکه وقتی فخرالدین ابن تیمیه خطیب در ۶۰۵ق وارد بغداد شد و در «باب پدر» وعظ کرد، به تعریض بر محیی الدین خرده گرفت که بر جای فقیهان و واعظان بزرگ تکیه زده است . شاید همین واکنش ها سبب شد که خلیفه در ۶۰۹ق ابتدا وی را از حسبت و سپس از نظارت بر اوقاف عزل کند و وی در خانه به وعظ و افتا و تدریس پرداخت ، اما در ۶۱۵ ق دوباره به شغل حسبت منصوب شد و در آغاز سال بعد فرمانی مبنی بر تشدید مبارزه با منکرات صادر کرد.
رفتن نزد ایوبیان مصر و شام
در ۶۲۳ق از سوی خلیفه الظاهر با خلعت هایی نزد ایوبیان مصر و شام رفت تا آنان را از اتحاد با جلال الدین خوارزمشاه باز دارد. وی در همان سفر به مصر نزد الکامل ایوبی رفت و در این دیدارها هدایایی کلان از ایوبیان دریافت داشت . وی با همین اموال توانست مدرسه جوزیه را در دمشق بنا کند.
رسالت نزد ایوبیان
...

ابن جوزی در دانشنامه ویکی پدیا

ابن جوزی
ابوالفرج عبدالرحمن بن علی ابوالفضائل جمال الدین بغدادی معروف به ابن جوزی (۵۱۰ه/۱۱۱۶م - ۱۲ رمضان ۵۹۲ ه)، فقیه، محدث، متکلم و تاریخ نگار حنبلی مذهب بغدادی بود. نسب خانوادگی وی به ابوبکر اولین خلیفه مسلمانان می رسد.
اسبابُ النُّزول
روحُ الارواح
مولدُ النَّبی
النُطقُ المَفهوم
کتاب اخبارالبرامکه (تاریخچه برمکیان)
تلقیح فهوم الاثر فی التاریخ و السیر
تنویر الغبش فی فضل السودان و الحبش
حسن السلوک الی مواعظ الملوک
الذهب المسبوک فی سیر الملوک
سیرةالعمرین
عجائب النساء (شگفتی های زنان)
کتاب الالقاب
اللباب فی قصص الانبیاء
کتاب ما یلحن فیه العامة
المدهش
مناقب معروف الکرخی
مناقب الامام احمد بن حنبل
کتاب الفروسیة
صفةالصفوة (ویژگی صوفی گری)
زاد المسیر فی علم التفسیر در چهار بخش
نواسخ القرآن
الموضوعات من الأحادیث المرفوعات
الناسخ والمنسوخ فی الحدیث
تلبیس ابلیس (ترفندهای شیطان)
التذکرة فی الوعظ
ذم الهوی
صید الخاطر
لفتة الکبد الی نصیحة الولد
المنتظم فی تاریخ الملوک والامم
تاریخ بیت المقدس
أخبار الحمقی والمغفلین
ولقط المنافع، فی الطب.
تنبیه النائم الغمر علی مواسم العمر
لفتة الکبد الی نصیحة الولد
أعمار الاعیان
نام کامل وی حکایت از آن دارد که نسب وی به نخستین خلیفه مسلمانان و صحابی پیامبر، ابوبکر می رسد. نام کامل وی ابوالفرج جمال الدین عبدالرحمن ابن ابی الحسن علی ابن محمد ابن علی ابن عبدالله ابن حمادیابن احمد ابن محمد ابن جعفر ابن الجوزی عبدالله ابن قاسم ابن محمد ابن عبدالله ابن عبدالرحمن ابن القاسم ابن محمد ابن ابی بکر صدیق قرشی است.
وی به خاطر موضعی که در برابر دیکر حنبلی ها در مورد خداشناسی داشت معروف است. وی بر این باور بود که حنبلیانی چون ابن زقونی و قاضی ابو یعلا در مورد توصیفات حق تعالی افراط کرده اند چرا که صفات خداوند را مانند انسان انگاران بیان کرده اند.
برخی معتقدند که وی حنبلی نبوده است و بنابر حفظ ظواهر مذهب خود را حنبلی اظهار می کرده است. بلکه وی را قائل به مذهب تشیع می دانسته اند. وی صاحب قول معروفی است در این باره که از وی پرسیده شد که علی افضل است یا ابوبکر و ایشان پاسخ داده است:من کان بنته فی بیته.. یعنی کسی که دخترش در خانه اوست. مثلاً خوانساری نقل می کند که ابن جوزی کرامت رد الشمس را به علی نسبت می دهد. در حالیکه هادی عالم زاده این قول را با سخن ابن جوزی در کتاب تلبیس ابلیس همخوان نمی بیند. به هرحال نمی توان ارادت و معرفت وی به علی را انکار کرد. وی در مورد علی، منزلت و مقام والای وی را نزد پیامبر متذکر شده است


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با ابن جوزی

ابن جوزی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سبط ابن جوزی   • ابن حجر عسقلانی   • ابن قیم جوزی   • ابن کثیر   • بستان الواعظین   • احمد بن حنبل   • تذکره الخواص   • ابن تیمیه   • معنی ابن جوزی   • مفهوم ابن جوزی   • تعریف ابن جوزی   • معرفی ابن جوزی   • ابن جوزی چیست   • ابن جوزی یعنی چی   • ابن جوزی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ابن جوزی
کلمه : ابن جوزی
اشتباه تایپی : hfk [,cd
عکس ابن جوزی : در گوگل


آیا معنی ابن جوزی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )