انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1086 100 1

ابن ملجم

/'ebnemoljam/

معنی ابن ملجم در لغت نامه دهخدا

ابن ملجم. [ اِ ن ُ م ُ ج َ ] (اِخ ) عبدالرحمن بن ملجم مرادی حمیری تجوبی. او از خوارج و متعصب در طریقت خویش بود. و با برک بن عبداﷲ تمیحی و عمروبن بکر سعدی در خانه ٔ کعبه سوگند یاد کردند که در روزی معین امیرالمؤمنین علی علیه السلام و معاویةبن ابی سفیان و عمروبن العاص را بقتل رسانند و بگمان خویش از آن رفع اختلاف مسلمانان میخواستند عبدالرحمن در نوزدهم رمضان سال چهل از هجرت هنگام نماز صبح بمقصودخویش نائل آمد و آن دو بر معاویه و عمرو دست نیافتند. پس از وفات امیرالمؤمنین علی علیه السلام وی را بقصاص بکشتند و او را مسلمانان لقب اشقی الاشقیا دهند.

معنی ابن ملجم به فارسی

ابن ملجم
عبد الرحمن بن ملجم مرادی حمیری ( مقت . ۴٠ ه . ق . ) از خوارج ودر طریقه خود متعصب بود . او و برک بن عبد الله تمیمی و عمرو بن بکر سعدی در خانه کعبه سوگند یاد کردند که در روزی معین علی بن ابی طالب ع معاویه ابن ابی سفیان و عمرو بن عاص را به قتل رسانند و چنین می پنداشتند که بدین وسیله رفع اختلاف مسلمانان خواهد شد . ابن ملجم در ۱۹ رمضان سال ۴٠ ه . ق . هنگام نماز صبح بمقصود خود نایل شد و پس از شهادت علی ع وی را بقصاص بکشتند.
او از خوارج و متعصب در طریقت خویش بود

ابن ملجم در دانشنامه اسلامی

ابن ملجم
عبدالرحمن مرادی کندی قاتل امام علی علیه السلام.
وقتی عثمان کشته شد و مردم با امیر مؤمنان علی علیه السلام بیعت کردند، مردی به نام «حبیب بن منتجب» از طرف عثمان والی یکی از شهرهای اطراف یمن بود. حضرت علی علیه السلام او را ابقا کرد و نامه ای برای او نوشت و در ضمن آن خواست که ده نفر از میان مردم از عقلا و فصحای آنها که مورد اطمینانشان هستند و از اهل فهم و شجاعت اند و متدین و نیکو رای هستند برگزیند و برای بیعت به سوی آن حضرت بفرستد. والی یمن ده نفر را انتخاب نمود که یکی از آنها ابن ملجم بود. و گویا سخنگوی آن ده نفر هم ابن ملجم بوده است.
اما ماجرای بیعت ابن ملجم با امیر المومنین علیه السلام شگفت انگیز است. حسن بن محبوب (بسند خود) از اصبغ بن نباته نقل می کند که گفت: ابن ملجم (مرادی) در زمره دیگران که (با آن حضرت) بیعت کردند، آمد و با علی علیه السّلام بیعت کرد، و رو گرداند (که برود) أمیر المؤمنین علیه السّلام برای بار دوم او را خواند و بیعت محکمی از او گرفت و تأکید فرمود که بیعت را نشکند، و او چنان کرد، و رو گرداند (که برگردد) أمیر المؤمنین علیه السّلام برای سومین بار او را خواست و بمحکمی از او بیعت گرفت و تأکید کرد که بیوفائی نکند و بیعت را نشکند، (این بار) ابن ملجم گفت: ای امیر مؤمنان بخدا سوگند ندیدم با کسی این گونه که با من رفتار میکنی رفتار کنی؟ أمیر المؤمنین علیه السّلام به شعری از عمر و بن معدیکرب تمثل جست که می گوید:
من زندگی (یا عطای به) او را میخواهم ولی او اراده کشتن مرا دارد، عذر خود (یا عذر پذیر خود) را نسبت بدوست مرادی خود بیاور.
آنگاه فرمود: ای ابن ملجم برو که بخدا سوگند گمان ندارم بدان چه گفتی وفا کنی؟
شعری که حضرت علیه السّلام بدان تمثل جست از اشعار عمر و بن معدیکرب است که با شخصی بنام قیس بن مکشوح مرادی رفاقت داشت، و بواسطه پیش آمدی میانه آن دو بهم خورد، و قیس بن مکشوح شروع به کینه‏ توزی در برابر عمرو کرد، و عمرو در برابر باو احسان و نیکی می نمود، و عمرو بن معدیکرب این شعر را در همین باره گفته است، و مصراع اول این شعر را برخی «حبائه» بباء موحده و همزه خوانده‏ اند که به معنای عطاء است، و برخی «حیاته» بیاء و تاء خوانده‏ اند که بمعنای زندگی است، و ما در ترجمه هر دوی آن دو معنا را بنحو تردید ذکر کردیم، و مصراع دوم نیز احتمال چند معنی دارد که ما دو تای آنها را در ترجمه بنحو تردید بیان داشتیم.
بعد از مدّتی همراهان ابن ملجم به یمن برگشتند اما ابن ملجم که بیمار شده بود از رفتن باز ماند. در این ایام امام علی علیه السلام از او پرستاری می نمود تـا بهبود یافت.
در پایان مراسم حج سال 40 در مکه، عبدالرحمن بن ملجم و برک بن عبدالله و عمرو بن بکر تمیمی به دور هم گرد آمده درباره حکومت اسلامی و جنگ نهروان سخن به میان آوردند و بر کردار زمامداران عیب گرفتند و سرانجام با یکدیگر عهد بستند که علی علیه السلام و معاویه و عمروعاص را که سران فتنه، می پنداشتند به قتل رسانند.
اِبْن مُلْجَم، عبدالرحمان مرادی (م ۴۰ق/۶۶۱م)، مردی از خوارج و قاتل امام اول شیعیان امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) می باشد.
بلاذری
بلاذری، احمد، انساب الاشراف، ج۲، ص۴۸۸.    
از زندگی ابن ملجم اطلاع روشنی در دست نیست، زیرا نامش تنها در آخرین روزهای زندگی و در نتیجه به شهادت رساندن علی بن ابی طالب (علیه السلام) زبانزد شد. قدر مسلم این است که ابن ملجم از پیروان حضرت علی (علیه السلام) بود که پس از ماجرای حکمیت در جنگ صفین به خوارج پیوست.ابن حجر
عسقلانی، احمد، الاصابة فی تمییز الصحابة، ج۵، ص۸۵.    
درباره چگونگی شهادت امام علی (علیه السلام) و انگیزه ابن ملجم، روایت مشهوری هست که تمامی مورخان و محدثان با تفاوت هایی آن را نقل کرده اند.
← روایت ابن سعد
...
اِبْن مُلْجَم، عبدالرحمان مرادی (م ۴۰ق/۶۶۱م)، مردی از خوارج و قاتل امام اول شیعیان امیرالمؤمنین حضرت علی (علیه السلام) می باشد.
بلاذری به نقل از کلبی او را عبدالرحمان بن عمرو بن ملجم خوانده است. گفته اند تبار وی به اعراب حمیری می رسد. ابن ملجم از قبیله مراد بود که با بنی جبّله از قبیله کنده هم پیمان بودند. برخی نیز او را از قبیله تجوب ، یکی از قبایل حمیری و هم پیمان قبیله مراد خوانده اند، اما بلاذری گوید که تجوب جد او بوده است.
زندگینامه
از زندگی ابن ملجم اطلاع روشنی در دست نیست، زیرا نامش تنها در آخرین روزهای زندگی و در نتیجه به شهادت رساندن علی بن ابی طالب (علیه السلام) زبانزد شد. قدر مسلم این است که ابن ملجم از پیروان حضرت علی (علیه السلام) بود که پس از ماجرای حکمیت در جنگ صفین به خوارج پیوست.ابن حجر گوید که او جاهلیت را درک کرده است، همو از قول ابوسعید بن یونس در تاریخ مصر، آورده است که ابن ملجم در گشودن مصر شرکت داشت. عمروبن عاص ، فرمانروای مصر، وی را که از سواران و قاربان بود و قرائت قرآن را از معاذبن جبل آموخته بود، از مقربان و همراهان خود قرار داد.گفته اند هنگامی که عمروبن عاص از خلیفه عمر درباره مشکلات قرآن یاری خواست، عمر طی نامه ای به وی فرمان داد که عبدالرحمان ابن ملجم را در کنار مسجد جای دهد تا او قرآن و فقه به مردم بیاموزد. عمرو خانه ای را در کنار خانه ابن عدیس به ابن ملجم اختصاص داد. اگر این دو روایت ابن حجر درست باشد، باید پذیرفت که ابن ملجم هنگام مرگ چندان جوان نبوده است. نیز روشن می گردد که وی در قرائت قرآن و معارف دینی آن روزگار چندان مهارت داشت که خلیفه مسلمانان و عمروبن عاص او را رسماً به کار تعلیم قرآن گماردند.
انگیزه قتل امیرالمؤمنین
درباره چگونگی شهادت امام علی (علیه السلام) و انگیزه ابن ملجم، روایت مشهوری هست که تمامی مورخان و محدثان با تفاوت هایی آن را نقل کرده اند.
← روایت ابن سعد
...
عَبدالرّحمن بن عمرو بن مُلْجَم مُرادی معروف به إبن مُلْجَم مُرادی از خوارج نهروان و قاتل علی بن ابی طالب(ع)، امام اول شیعیان، است. ابن ملجم پس از به خلافت رسیدن علی(ع)، با او بیعت کرد، در جنگ جمل در کنار او جنگید و پس از جنگ صفین و پایان حکمیت، به خوارج پیوست. او در جنگ نهروان با علی(ع) نبرد کرد و از معدود افراد بازمانده از این جنگ بود. به نقل مشهور، ابن ملجم، در ۲۱ رمضان با یک ضربت شمشیر امام حسن(ع) قصاص شد. وی بنا بر روایات اهل بیت(ع)در بین شیعیان به «اَشقَی الاَولّینَ وَ الآخرین» و «اشقی الاشقیاء» شهرت دارد.
از تاریخ ولادت ابن ملجم خبری گزارش نشده است. اما گفته اند وی جاهلیت را درک کرده است. ابن سعد درباره نسبش می نویسد: وی از اعراب حِمیری و از قبیله مراد بود که با بنی جبله از قبیله کنده هم پیمان بودند. برخی نیز او را از قبیله تجوب، یکی از قبایل حمیری و هم پیمان قبیله مراد خوانده اند. بلاذری می گوید: تجوب جد ابن ملجم بوده است.
درباره شهادت علی بن ابی طالب(ع) توسط ابن ملجم و انگیزه آن روایت های متفاوتی بیان شده است.
چون امیرمؤمنان علیه السلام توسط ابن ملجم مضروب شد، طبق روایت حاکم در مستدرک، نسبت به او سفارش کرد و گفت:
به او نیکی کنید. اگر زنده ماندم یا می بخشم یا قصاص می کنم و اگر دنیا را وداع گفتم، شما خود در مجازات او شتاب کنید که من در پیش گاه خدای عز و جل خصم اویم.
در روایتی دیگر که حاکم نقل کرده نیز آمده است:
چون ابن ملجم را به نزد علی علیه السلام آوردند آن حضرت فرمود: با او همان کنید که رسول خدا صلی الله علیه و آله درباره کسی که می خواست او را بکشد کرد. وی فرمان داد تا او را بکشند و به آتش بسوزانند.
طبری گوید: چون علی علیه السلام رحلت یافت، امام حسن علیه السلام ابن ملجم را طلبید. او را حاضر کردند. ابن ملجم به امام حسن علیه السلام گفت:
من با خدا پیمانی نبسته ام جز آن که بدان وفا کرده ام. من در حطیم با خدا پیمان بستم که علی و معاویه را بکشم یا خود کشته شوم. پس اگر مایل باشی مرا واگذار تا معاویه را نیز بکشم و عهد خدا بر من باد اگر او را نکشتم و زنده ماندم به نزد تو باز آیم و دستم را در دست تو بنهم.
امام حسن علیه السلام به او پاسخ داد:
هرگز به خدا سوگند مگر آن که آتش را ببینی. سپس او را جلو انداخت و کشت. پس مردم جنازه او را گرفته در پوریا پیچیدند و آتش زدند.

ابن ملجم را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• ابن ملجم مرادی ایرانی بود؟   • اصالت ابن ملجم   • زندگینامه ابن ملجم مرادی   • ابن ملجم بهمن جازویه   • قبر ابن ملجم مرادی   • تاریخ مرگ ابن ملجم   • ابن ملجم مرادی اهل کجا بود   • ابن ملجم مرادی کجایی بود   • معنی ابن ملجم   • مفهوم ابن ملجم   • تعریف ابن ملجم   • معرفی ابن ملجم   • ابن ملجم چیست   • ابن ملجم یعنی چی   • ابن ملجم یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ابن ملجم
کلمه : ابن ملجم
اشتباه تایپی : hfk lg[l
آوا : 'ebnemoljam
نقش : اسم خاص اشخاص
عکس ابن ملجم : در گوگل


آیا معنی ابن ملجم مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )