انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1014 100 1

احادیث

/'ahAdis/

معنی احادیث در لغت نامه دهخدا

احادیث. [ اَ ] (ع اِ) ج ِ اُحدوثة. افسانه ها. سخنها. || ج ِ حَدیث. روایات. آثار. اخبار. || چیزهای نو.
- احادیث مرفوعه . رجوع به مرفوعه شود.
- احادیث موضوعه . رجوع به موضوعه شود.

معنی احادیث به فارسی

احادیث
جمع حدیث و جمع احدوثه
( اسم ) ۱ - جمع احدوثه افسانه ها سخنها. ۲ - جمع حدیث . الف - روایتها اثرها خبرها . ب - چیزهای نو .
رجال الاحادیث

معنی احادیث در فرهنگ معین

احادیث
( اَ ) [ ع . ] (اِ.) ۱ - جِ احدوثه ، افسانه ها، سخن ها. ۲ - جِ حدیث ، روایات ، اخبار.

معنی احادیث در فرهنگ فارسی عمید

احادیث
= حدیث

احادیث در دانشنامه اسلامی

احادیث
معنی أَحَادِيثَ: سرگذشتها
ریشه کلمه:
حدث‌ (۳۶ بار)
امامت یکی از ارکان معارف دین اسلام و یکی از اصول مذهب شیعه است که در منابع حدیثی تمامی فرق اسلامی، جایگاه برجسته و منزلت والایی دارد. چنانکه در حدیث نبوی معروف، پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرموده است: «من مات و لم یعرف امام زمانه، مات میتة جاهلیة؛ کسی که بمیرد و امام زمان خود را نشناخته باشد، به مرگ جاهلیت مرده است».برای اثبات امامت اهل بیت، دلایل عقلی و نقلی بسیاری اقامه شده است. از جمله دلائل نقلی بر اثبات امامت و ولایت امیرمؤمنان (علیه السّلام) و فرزندان پاک و مطهر آن حضرت، احادیث معتبر فراوانی است که منابع شیعه و اهل سنت وارد شده است، که به جهت اختصار فقط به ذکر چهل روایت صحیح اکتفا می گردد.البته تردیدی نیست که روایات صحیح السند از طریق اهل بیت (علیهم السّلام) در اثبات ولایت آن حضرات به صدها و بلکه به هزاران روایت می رسد و حتی کتاب های تخصصی نیز در این زمینه نوشته شده است؛ مثل کتاب کفایة الاثر، نوشته مرحوم خزاز قمی و اثبات الهداة نوشته شیخ حر عاملی و... .
• امامان از نسل امیرمؤمنان و از نسل امام حسین (علیهم السّلام) هستند: شیخ صدوق (متوفای۳۸۱هـ) در حدیثی با سند صحیح نقل کرده اند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) جانشینان بعد از خود را معرفی کرده اند:"حدثنی ابی (رضی الله عنه)، قال: حدثنا سعد بن عبدالله، قال: حدثنا احمد بن محمد بن عیسی، عن الحسین بن سعید، عن حماد بن عیسی، عن ابراهیم بن عمر الیمانی، عن ابی الطفیل، عن ابی جعفر محمد بن علی الباقر (علیهما السّلام)، عن آبائه (علیهم السّلام)، قال: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) لِاَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السّلام): اکْتُبْ مَا اُمْلِی عَلَیْکَ. قَالَ: یَا نَبِیَّ اللَّهِ اَتَخَافُ عَلَیَّ النِّسْیَانَ؟ فَقَالَ: لَسْتُ اَخَافُ عَلَیْکَ النِّسْیَانَ وَقَدْ دَعَوْتُ اللَّهَ لَکَ اَنْ یُحَفِّظَکَ وَلَا یُنْسِیَکَ وَلَکِنِ اکْتُبْ لِشُرَکَائِکَ.قَالَ: قُلْتُ: وَمَنْ شُرَکَائِی یَا نَبِیَّ اللَّهِ؟ قَالَ: الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِکَ بِهِمْ تُسْقَی اُمَّتِی الْغَیْثَ وَبِهِمْ یُسْتَجَابُ دُعَاؤُهُمْ وَبِهِمْ یَصْرِفُ اللَّهُ عَنْهُمُ الْبَلَاءَ وَبِهِمْ تَنْزِلُ الرَّحْمَةُ مِنَ السَّمَاءِ وَهَذَا اَوَّلُهُمْ.وَاَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحَسَنِ (علیه السّلام) ثُمَّ اَوْمَاَ بِیَدِهِ اِلَی الْحُسَیْنِ (علیه السّلام) ثُمَّ قَالَ (صلی الله علیه و آله وسلّم): الْاَئِمَّةُ مِنْ وُلْدِهِ". "رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به امیرالمؤمنین فرمود آنچه برایت گویم بنویس. عرض کرد یا رسول اللَّه میترسی فراموش کنم؟ فرمود از فراموشی بر تو ترسی ندارم؛ چون از خدا خواستم که تو را حافظه دهد و فراموشت نکند؛ ولی برای همکاران خود بنویس: امیرمؤمنان (علیه السّلام) گفت: عرض کردم همکارانم چه کسانی هستند؟ فرمود: امامان از فرزندانت که امتم به یمن وجود آنان از باران بنوشند و دعایشان مستجاب شود و به وسیله آن ها خدا بلا را از امتم دور کند و به وسیله آن ها رحمت از آسمان نازل شود و این اول آنها است. با دست خود به حسن اشاره کرد سپس به امام حسین (علیه السّلام) اشاره کرد و فرمود امامان از فرزندان اویند".
صدوق، محمد بن علی ، الامالی، ص۴۸۵.    
• امام حسین (علیه السّلام) فرزند امام و پدر ائمه نه گانه بعد از خود است: شیخ صدوق در الخصال با سند صحیح نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)، امام حسین (علیه السّلام) را امام، فرزند امام و پدر ائمه معرفی کرده است:"۳۸- حَدَّثَنَا اَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ اَبِی خَلَفٍ قَالَ حَدَّثَنِی یَعْقُوبُ بْنُ یَزِیدَ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِیسَی عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ مُسْکَانَ عَنْ اَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ عَنْ سُلَیْمِ بْنِ قَیْسٍ الْهِلَالِیِّ عَنْ سَلْمَانَ الْفَارِسِیِّ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ:دَخَلْتُ عَلَی النَّبِیِّ ص واِذَا الْحُسَیْنُ عَلَی فَخِذَیْهِ وهُوَ یُقَبِّلُ عَیْنَیْهِ ویَلْثِمُ فَاهُ وهُوَ یَقُولُ اَنْتَ سَیِّدٌ ابْنُ سَیِّدٍ اَنْتَ اِمَامٌ ابْنُ اِمَامٍ اَبُو الْاَئِمَّةِ اَنْتَ حُجَّةٌ ابْنُ حُجَّةٍ اَبُو حُجَجٍ تِسْعَةٍ مِنْ صُلْبِکَ تَاسِعُهُمْ قَائِمُهُمْ". سلیم بن قیس هلالی از سلمان فارسی روایت می کند که او گفته بود: نزد رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) بودم، دیدم حسین بن علی بر زانوی وی نشسته پیامبر میان دو دیده و دهان وی را می بوسد و می گوید: تو سرور فرزند سرور هستی و تو امام فرزند امام و پدر امام هستی. تو حجت خدا و پدر ۹ تن از حجت های خداوند از نسل خود هستی که نهمین نفر آن ها قائم ایشان است".
صدوق، محمد بن علی، الخصال، ج۱، ص۴۷۵.    
• هر کس من سرپرست او هستم، علی بن ابی طالب سرپرست او است: حدیث شریف غدیر، برترین دلیل شیعیان برای اثبات جانشینی امیرمؤمنان (علیه السّلام) است که در کتاب های شیعه و سنی صدها سند صحیح دارد. شیخ صدوق (رضوان الله تعالی علیه) این روایت را در کتاب خصال خود با سند صحیح و به تفصیل نقل کرده است:"حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ بْنِ اَحْمَدَ بْنِ الْوَلِیدِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ اَبِی الْخَطَّابِ وَیَعْقُوبَ بْنِ یَزِیدَ جَمِیعاً عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مَعْرُوفِ بْنِ خَرَّبُوذَ عَنْ اَبِی الطُّفَیْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ اُسَیْدٍ الْغِفَارِیِّ قَالَ:لَمَّا رَجَعَ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله وسلّم) مِنْ حِجَّةِ الْوَدَاعِ وَنَحْنُ مَعَهُ اَقْبَلَ حَتَّی انْتَهَی اِلَی الْجُحْفَةِ فَاَمَرَ اَصْحَابَهُ بِالنُّزُولِ فَنَزَلَ الْقَوْمُ مَنَازِلَهُمْ ثُمَ نُودِیَ بِالصَّلَاةِ فَصَلَّی بِاَصْحَابِهِ رَکْعَتَیْنِ ثُمَّ اَقْبَلَ بِوَجْهِهِ اِلَیْهِمْ فَقَالَ لَهُمْ:اِنَّهُ قَدْ نَبَّاَنِی اللَّطِیفُ الْخَبِیرُ اَنِّی مَیِّتٌ وَاَنَّکُمْ مَیِّتُونَ وَکَاَنِّی قَدْ دُعِیتُ فَاَجَبْتُ وَاَنِّی مَسْئُولٌ عَمَّا اُرْسِلْتُ بِهِ اِلَیْکُمْ وَعَمَّا خَلَّفْتُ فِیکُمْ مِنْ کِتَابِ اللَّهِ وَحُجَّتِهِ وَاَنَّکُمْ مَسْئُولُونَ فَمَا اَنْتُمْ قَائِلُونَ لِرَبِّکُمْ قَالُوا نَقُولُ قَدْ بَلَّغْتَ ونَصَحْتَ وَجَاهَدْتَ فَجَزَاکَ اللَّهُ عَنَّا اَفْضَلَ الْجَزَاءِ.ثُمَّ قَالَ لَهُمْ اَ لَسْتُمْ تَشْهَدُونَ اَنْ لَا اِلَهَ اِلَّا اللَّهُ وَاَنِّی رَسُولُ اللَّهِ اِلَیْکُمْ وَاَنَّ الْجَنَّةَ حَقٌّ وَاَنَّ النَّارَ حَقٌّ وَاَنَّ الْبَعْثَ بَعْدَ الْمَوْتِ حَقٌّ فَقَالُوا نَشْهَدُ بِذَلِکَ قَالَ اللَّهُمَّ اشْهَدْ عَلَی مَا یَقُولُونَ اَلَا وَاِنِّی اُشْهِدُکُمْ اَنِّی اَشْهَدُ اَنَّ اللَّهَ مَوْلَایَ وَاَنَا مَوْلَی کُلِّ مُسْلِمٍ وَاَنَا اَوْلی بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ اَنْفُسِهِمْ فَهَلْ تُقِرُّونَ لِی بِذَلِکَ وَتَشْهَدُونَ لِی بِهِ؟فَقَالُوا نَعَمْ نَشْهَدُ لَکَ بِذَلِکَ.فَقَالَ: اَلَا مَنْ کُنْتُ مَوْلَاهُ فَاِنَّ عَلِیّاً مَوْلَاهُ وَهُوَ هَذَا ثُمَّ اَخَذَ بِیَدِ عَلِیٍّ علیه السلام.فَرَفَعَهَا مَعَ یَدِهِ حَتَّی بَدَتْ آبَاطُهُمَا.ثُمَّ قَالَ: اللَّهُمَّ وَالِ مَنْ وَالاهُ وَعَادِ مَنْ عَادَاهُ وَانْصُرْ مَنْ نَصَرَهُ وَاخْذُلْ مَنْ خَذَلَهُ اَلَا وَاِنِّی فَرَطُکُمْ وَاَنْتُمْ وَارِدُونَ عَلَیَّ الْحَوْضَ حَوْضِی غَداً وَهُوَ حَوْضٌ عَرْضُهُ مَا بَیْنَ بُصْرَی وَصَنْعَاءَ فِیهِ اَقْدَاحٌ مِنْ فِضَّةٍ عَدَدَ نُجُومِ السَّمَاءِ اَلَا وَاِنِّی سَائِلُکُمْ غَداً مَا ذَا صَنَعْتُمْ فِیمَا اَشْهَدْتُ اللَّهَ بِهِ عَلَیْکُمْ فِی یَوْمِکُمْ هَذَا اِذَا وَرَدْتُمْ عَلَیَّ حَوْضِی وَمَا ذَا صَنَعْتُمْ بِالثَّقَلَیْنِ مِنْ بَعْدِی فَانْظُرُوا کَیْفَ تَکُونُونَ خَلَفْتُمُونِی فِیهِمَا حِینَ تَلْقَوْنِی.قَالُوا: وَمَا هَذَانِ الثَّقَلَانِ یَا رَسُولَ اللَّهِ؟ قَالَ: اَمَّا الثَّقَلُ الْاَکْبَرُ فَکِتَابُ اللَّهِ عَزَّ وَجَلَّ سَبَبٌ مَمْدُودٌ مِنَ اللَّهِ وَمِنِّی فِی اَیْدِیکُمْ طَرَفُهُ بِیَدِ اللَّهِ وَالطَّرَفُ الْآخَرُ بِاَیْدِیکُمْ فِیهِ عِلْمُ مَا مَضَی وَمَا بَقِیَ اِلَی اَنْ تَقُومَ السَّاعَةُ وَاَمَّا الثَّقَلُ الْاَصْغَرُ فَهُوَ حَلِیفُ الْقُرْآنِ وَهُوَ عَلِیُّ بْنُ اَبِی طَالِبٍ وَعِتْرَتُهُ (علیهم السّلام) وَاِنَّهُمَا لَنْ یَفْتَرِقَا حَتَّی یَرِدَا عَلَیَّ الْحَوْضَ.قَالَ مَعْرُوفُ بْنُ خَرَّبُوذَ: فَعَرَضْتُ هَذَا الْکَلَامَ عَلَی اَبِی جَعْفَرٍ (علیه السّلام) فَقَالَ: صَدَقَ اَبُو الطُّفَیْلِ رَحِمَهُ اللَّهُ هَذَا الْکَلَامُ وَجَدْنَاهُ فِی کِتَابِ عَلِیٍّ (علیه السّلام) وَعَرَفْنَاهُ.وَحَدَّثَنَا اَبِی رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ اِبْرَاهِیمَ عَنْ اَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَبِی عُمَیْرٍ.وَحَدَّثَنَا جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ مَسْرُورٍ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا الْحُسَیْنُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ عَمِّهِ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَامِرٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَبِی عُمَیْرٍ.وَحَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ مُوسَی بْنِ الْمُتَوَکِّلِ رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ السَّعْدَآبَادِیُّ عَنْ اَحْمَدَ بْنِ اَبِی عَبْدِ اللَّهِ الْبَرْقِیِّ عَنْ اَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ اَبِی عُمَیْرٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ مَعْرُوفِ بْنِ خَرَّبُوذَ عَنْ اَبِی الطُّفَیْلِ عَامِرِ بْنِ وَاثِلَةَ عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ اَسِیدٍ الْغِفَارِیِّ بِمِثْلِ هَذَا الْحَدِیثِ سَوَاء".
صدوق، محمد بن علی، الخصال، ج۱، ص۶۷.    
...
احادیث احکام، از اصطلاحات بکار رفته در علم حدیث بود ه و به بخشی از احادیث اطلاق می شود که هم چون آیات احکام، حکم و یا احکامی از مسائل فقهی مانند نماز، روزه، بیع، ارث، وصیت و... را در بر داشته و بیان می دارند.
اهل سنت احادیث احکام کمی دارند روی این جهت برای حلّ مسائل فقهی به قیاس و استحسان رو آورده اند. رشید رضا صاحب تفسیر المنار در این باره گفته است:احادیث احکام از پانصد حدیث تجاوز نمی کند اگر به خواهیم گسترش بدهیم احادیث موقوف ومرسل راهم اضافه کنیم چهار هزار خواهد شد. تقریبا همه "احادیث احکام" را مالک در"موطا"جمع آوری کرده است در این باره شافعی گفته است: همه احادیث احکام به جز سی حدیث را در "موطا" یافتم و همه آن هارا جز شش حدیث نزد ابن عیینه یافتم.
احادیث احکام شیعه
ولی شیعه به دلیل این که علاوه بر "احادیث احکام" که شخص پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بیان فرموده اند احادیث احکام ائمه معصومین (علیهم السّلام) را نیز به عنوان جانشینان برحق آن حضرت دارد که پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) بیان این قسمت را به عهده آن ها گذاشته است چنان چه در حدیثی آمده که: "مردی از امام صادق (علیه السّلام) مساله ای پرسید آن حضرت جوابش را بیان کردند آن گاه گفت: به نظر شما اگر چنین و چنان باشد جوابش چیست؟ فرمود: خاموش باش هر جوابی که من به تو می دهم از فرموده رسول خدا است ما از خود رأیی نداریم لذا دستش در این زمینه باز است مجموعه های حدیثی شیعه هم چون "وسائل الشیعه" و "جامع الاحادیث" بیان گر این حقیقت است.
مستندات مقاله
در تنظیم این مقاله از منابع زیر استفاده شده است: • سبحانی، جعفر،بحوث فی الملل و النحل.• سبحانی، جعفر، الاضواء علی عقاید الشیعة الامامیه.• کنتوری ، میر حامد حسین، عبقات الانوار.• دایرة المعارف تشیع.• طباطبایی حکیم ، سیدمحمدتقی، الاصول العامة للفقه المقارن.• ابوریه، محمود، الاضواء علی السنة المحمدیه.• موسوی زنجانی، محمد، الکفایه فی علم الدرایه.• طریحی، فخرالدین، جامع المقال.• سخاوی، محمد بن عبدالرحمن، فتح المغیث.
احادیث اسباب نزول، احادیث مربوط به رخدادهای زمینه ساز نزول آیه را می گویند.
احادیث اسباب نزول، احادیثی هستند که سبب نزول آیات را یادآور شده اند. اسباب نزول در حقیقت همان رخدادهای خارجی زمینه ساز نزول آیات قرآن است، و تنها راه آگاهی از چنین اسباب و زمینه هایی، گزارش های شاهدان عینی آن عصر است؛ لذا تنها منبع معتبر برای آگاهی از اسباب نزول، همان «احادیث اسباب نزول» است.
منابع احادیث اسباب نزول
با این که در کتاب های روایی و تفسیری شیعه، روایات و احادیث اسباب نزول ذکر شده اند؛ اما عمده احادیث موجود در این باب، از منابع اهل سنت نقل شده است. علی رغم تلاش فراوان محققان و اهمیت فوق العاده این احادیث در کشف معانی قرآن ، متاسفانه امروزه از سبب نزول بسیاری از آیات آگاه نیستیم. و نیز بسیاری از روایات موجود، نه از نظر سند قابل اعتمادند و نه از نظر محتوا؛ تا جایی که این سخن نزد اهل تحقیق به مثابه یک «اصل» پذیرفته شده است که: «احادیث مربوط به جنگ ها ( مغازی ) و فتنه ها ( ملاحم ) ریشه و پایه ای ندارند».
عوامل کم بودن احادیث اسباب نزول
در این میان، نباید از نقش ویرانگر دو عامل یعنی « منع تدوین احادیث تا نود سال پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم» و «انگیزه های نیرومند سیاسی و غیرسیاسی جعل و تحریف در احادیث اسباب نزول» غافل شد. از این رو، محققان برای بازشناسی احادیث معتبر از غیرمعتبر، ملاک هایی ذکر کرده اند، که مهم ترین و کارآمدترین ملاک در اینجا آن است که روایت ماثور، صرف نظر از اسناد آن بتواند به خوبی نقاط ابهام و سؤال برانگیز آیه را توضیح دهد و در عین حال محتوای آن با بدیهیات عقل و دین مخالف نباشد.
أحادیث المهدى(ع) من مسند أحمد بن حنبل و یلیه کتاب البیان فی أخبار صاحب الزمان(ع) اثر عربى سید محمدجواد حسینى، به بررسى دو کتاب مسند احمد بن حنبل و البیان که در آن ها احادیث مهدویت ذکر شده پرداخته است.
کتاب با دو مقدمه از مؤسسه نشر اسلامى جامعه مدرسین قم و نویسنده آغاز شده و مطالب دربردارنده مجموعه یک صد و سى و شش روایت مربوط به امام مهدى(عج) و مى باشد که احمد بن حنبل به طریق خود از رسول اکرم(ص) روایت کرده است.
مضامین این احادیث، درباره اوصاف ظاهرى و سیره و سلوک حضرت مهدى و علامات ظهور است.
قسمت دوم کتاب، مشتمل بر متن کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان است که تألیف گنجى شافعى یکى از علماى بزرگ عامه (متوفاى 658ق) است.
این کتاب، در بیست و پنج باب، تمام احادیث مربوط به حضرت مهدى(عج) را به نقل از منابع معتبر سنى گرده آورده و در پاره اى موارد، به صورتى کوتاه، توضیح داده است.
ضمیمه کتاب داراى مقدمه اى از محمد خرسان، درباره سرگذشت گنجى است.
«احادیث المهدی علیه السّلام من مسند احمد بن حنبل و یلیه کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان علیه السّلام» اثر عربی سید محمدجواد حسینی، به بررسی دو کتاب مسند احمد بن حنبل و البیان که در آن ها احادیث مهدویت ذکر شده پرداخته است.
«احادیث المهدی علیه السّلام من مسند احمد بن حنبل و یلیه کتاب البیان فی اخبار صاحب الزمان علیه السّلام» با دو مقدمه از مؤسسه نشر اسلامی جامعه مدرسین قم و نویسنده آغاز شده و مطالب دربردارنده مجموعه یک صد و سی و شش روایت مربوط به امام مهدی عجّل الله فرجه الشریف و می باشد که احمد بن حنبل به طریق خود از رسول اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم روایت کرده است. مضامین این احادیث، درباره اوصاف ظاهری و سیره و سلوک حضرت مهدی و علامات ظهور است. قسمت دوم کتاب، مشتمل بر متن کتاب «البیان فی اخبار صاحب الزمان» است که تالیف گنجی شافعی یکی از علمای بزرگ عامه (متوفای ۶۵۸ ق) است. این کتاب، در بیست و پنج باب، تمام احادیث مربوط به حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف را به نقل از منابع معتبر سنی گرده آورده و در پاره ای موارد، به صورتی کوتاه، توضیح داده است. ضمیمه کتاب دارای مقدمه ای از محمد خرسان، درباره سرگذشت گنجی است.
گزارش محتوا
مقدمه مؤسسه نشر اسلامی، به این نکته اشاره کرده است که عقیده به مهدویت، اختصاص به مکتب شیعه نداشته و سایر فرق اسلامی، گر چه در تعیین مصداق و شخص ایشان اختلاف دارند؛ اما اصل آن را قبول داشته و احادیث مربوط به او را در کتب خویش ذکر کرده اند. محقق در مقدمه مفصل خویش، خلاصه ای از زندگانی امام زمان عجّل الله فرجه الشریف؛ شامل نحوه ولادت و امامت ایشان، پدر و مادر، چگونگی غیبت و فوائد وجودی آن حضرت را ذکر کرده و بعد از اشاره به علائم ظهور و تقسیم آن ها به علائم حتمی و غیر حتمی، به پاره ای از شبهات مخالفان درباره وجود آن حضرت پاسخ داده است. وی پیرامون حکمت غیبت امام زمان عجّل الله فرجه الشریف، به مؤلفه های زیر اشاره کرده است: ۱- مجازات شیعه و تادیب آن ها به خاطر عدم قیام به وظایف شان. ۲- عدم وجود پیمان بین ایشان و بین حکام ۳- امتحان بندگان ۴- حفظ امام از دشمنان و... در قسمت اول، فصل اول، روایاتی ذکر شده است که رسول اکرم علیه السّلام به وجود دوازده جانشین قریشی بعد از خود اشاره کرده اند. در حدیثی که ایشان در حجة الوداع ایراد فرموده اند؛ چنین آمده است که آن حضرت از وجود دوازده جانشین پس از خود سخن می گویند؛ ولی هنگامی که به بیان نسب آن ها می رسند، ابتدا مکثی کرده و بعد از مدتی به قریشی بودن آن ها تصریح می فرمایند. در حدیث دیگری ایشان چنین فرموده اند که دین اسلام تا قیامت پابرجا خواهد بود و دوازده نفر از قریش که جانشیان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم هستند، امامت امت را برعهده خواهند گرفت. دوم، مربوط است به احادیثی که به علائم ظهور؛ از جمله: طلوع خورشید از مغرب، وقوع آتشی در ناحیه حضرموت، خروج سفیانی و فرورفتن سپاه او در زمین اشاره دارند. در روایتی از حذیفه چنین آمده است که روزی درباره قیامت از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم پرسیدیم، ایشان فرمودند: قیامت برپا نخواهد شد، مگر این که مردم ده نشانه را ببینند: دود فراگیر، دجال، دابة الارض، طلوع خورشید از مغرب، نزول عیسی بن مریم علیه السّلام، خروج یاجوج و ماجوج، سه خسوف یکی در مشرق، دیگری در مغرب و خسوفی در جزیرة العرب و آخرین نشانه آتشی است که مردم را به سوی محشر می راند. سوم، اختصاص دارد به روایاتی که به نحوه ظهور و خروج پرچم هایی از سمت خراسان، اشاره دارند. در چهارم، روایاتی ذکر شده اند که در آن ها به این نکته تصریح شده است که حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف از عترت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم می باشد. از جمله این روایات، حدیثی است که ابی سعید خدری آن را نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم پیرامون برپایی قیامت سخن گفته اند. در این حدیث تصریح شده است که قیامت واقع نخواهد شد، مگر بعد از این که مردی از عترت رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم قیام کرده و زمین را همان گونه که از ظلم و جور پر شده است، مملو از عدل و داد خواهد کرد. پنجم و ششم، اختصاص دارد، به روایاتی که پیرامون هم نام بودن حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف با رسول الله صلی الله علیه و آله وسلّم و نزول حضرت عیسی علیه السّلام می باشند. در برخی از این احادیث به این امر تصریح شده است که حضرت عیسی علیه السّلام پس از نزول، ماموم حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف خواهند بود. قسمت دوم، دربردارنده متن کامل احادیثی است که پیرامون حضرت مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، از طریق اهل سنت نقل شده اند. مضامین این احادیث عبارتند از: خروج مهدی در آخرالزمان، نسب، خاندان، نام و کنیه امام مهدی، فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم مبنی بر وجوب اطاعت از مهدی عجّل الله فرجه الشریف ، یاری رساند اهل مشرق به آن حضرت، تصریح پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم به این که آن حضرت از اولاد امام حسین علیه السّلام است، در رد کسانی که گمان کرده اند مهدی عجّل الله فرجه الشریف همان عیسی بن مریم است، علائم ظهور، وفور نعمت و فراوانی در آن عصر، ادله عقلی و نقلی بقای حضرت مهدی از زمان غیبت تاکنون.
وضعیت کتاب
فهرست مطالب هر قسمت، در انتهای همان قسمت آمده است. پاورقی ها به ذکر منابع و توضیح برخی کلمات و عبارات متن پرداخته است.
برنج، یکی از مهمترین غلات و اقلام غذایی جهان است، که در روایات و احادیث نیز اشاراتی به آن شده است.
در روایات و احادیث اشاراتی به ارزش غذایی و دوایی برنج یافت می شود.
← برترین خوراک هر دوجهان
درباره فایده درمانی نانِ برنج (= نان با آرد برنج ) نیز کُلَینی دو روایت نقل کرده است، یکی از امام رضا علیه السلام حاکی از این که سودمندترین خوراک برای مَسلولان، نان برنج است،
و دیگری از امام صادق علیه السلام، بدین عبارت : «أطعِموا الَمْبطونَ خُبْزَ الارز فَما دَخلَ جَوفه شی أنفعُ منه؛ أما، إنّه یدبغ المعدةَ و یَسُلُّالداءَ سَلاًّ» «به بیمار مبتلا به شکمروش و اسهال نان برنج بخورانید زیرا چیزی سودمندتر از آن به اندرون وی وارد نمی شود؛ آری، برنج معده را دبّاغی و ( شکم ) درد را بِه نرمی دفع می کند».

در روایات و احادیث، اشاراتی به ارزش غذایی و دوایی برنج یافت می شود.
مثلاً، امام رضا (علیه السلام) از پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه وآله وسلّم) روایت کرده است که «سیّدُ طعام (أهل) الدنیا والا´خره اللّحُم ثمّ الاُرُزّ» («برترین خوراکِ (اهل) این جهان و آخرت گوشت و سپس برنج است») و حدیثی که امام صادق (علیه السلام) در تجلیل برنج از پیامبر روایت کرده است : «أوّلُ حَبّه اَقَرَّت للّه بِالواحدانیّه، ولی بالنبوّه، و لاِخی علیٍّ بِالوصیّه، و لاُِمّتی الموحّدینَ بِالجنّه، الارز... کلُّ شیٍ أخرَجت الارضُ فَفیه داءٌ و شفاءٌ اِلاّالارز، فإنّه شفاءٌ لاداءَ فیه... لَو کان الارزُّ رَجلاً لَکان حلیماً... إنّ الارز یُشبِعُ الجائعَ و یُمری الشَّبْعانَ» («نخستین دانه ای که به یگانگی خدا، پیامبریِ من، وصایت برادرم علی و به بهشت برای امّت یکتاپرست من، اقرار کرد، برنج بود... هر چیزی که از زمین به در می آید، در آن دردی و درمانی هست مگر برنج، زیرا برنج (وسیله) درمان است و دردی از آن برنمی خیزد... اگر برنج مَرد بود همانا مردی بردبار می بود... برنج گرسنگان را سیر می کند و سیران را سود می دارد.»)
اهمیت برنج در درمان
روایات دیگری اشاره صریح تری به ارزش درمانی برنج دارند. محدّث نامدار، ابوجعفر احمد بَرْقی چند حدیث در این خصوص از امام صادق (علیه السلام) آورده است، مثلاً : «نِعْمَالطعامُ الارزُّ، و إنّا لَنَدَّ خِرهُ لِمرضانا» («برنج چه خوراک نیکویی است! ما آن را برای بیماران خود ذخیره می کنیم») «نعم الطعام الارز؛ یوسّع الامعاءَ و یَقطع البواسیر؛ و إنّا لَنَغْبِطُ أهلَالعراق بِأکلهم الارزَّ و البُرَّ، فَإنّهما یوسّعان الامعاء و یقطعان البواسیر» («... برنج روده ها را گشاد و بواسیر را درمان می کند؛ ما به عراقی ها رشک می بَریم که برنج وبُسر (= خرمای رنگ گرفته اما هنوز نارس) می خورند، زیرا این دو، روده ها را گشاد و بواسیر را درمان می کنند». روایات متّحدالمضمون دیگری از امام صادق(علیه السلام) حکایت از سودمندی خوراک برنج در درمان «بَطَن ذَریع» (شکمروش شدید) مزمن همراه با دل پیچه و لاغری و سستیِ ناشی از آن حکایت می کند. دستور تهیه خوراک درمانی مجرّبی از برنج بدین منظور چنین است : برنج را بشویند، (در سایه) بخشکانند، اندکی بریان کنند و نرم بکوبند و آنگاه با آن، حَساء/حَسْو (= نوعی سوپ غلیظ) بسازند؛ اگر خوردن چربی برای بیمار نزار شده مانعی نداشته باشد، آرد برنج مذکور را با پیه قُلوه (قلوه های بُز) بپزند.
فایده درمانی نان برنج
درباره فایده درمانی نانِ برنج (= نان با آرد برنج) نیز کُلَینی دو روایت نقل کرده است، یکی از امام رضا (علیه السلام) حاکی از این که سودمندترین خوراک برای مَسلولان، نان برنج است، و دیگری از امام صادق (علیه السلام)، بدین عبارت : «أطعِموا الَمْبطونَ خُبْزَ الارز فَما دَخلَ جَوفه شی ٌ أنفعُ منه؛ أما، إنّه یدبغ المعده و یَسُلُّالداءَ سَلاًّ» («به بیمار مبتلا به شکمروش و اسهال نان برنج بخورانید زیرا چیزی سودمندتر از آن به اندرون وی وارد نمی شود؛ آری، برنج معده را دبّاغی و (شکمْ) درد را بِنرمی دفع می کند»).

بَرَکَت، در اصل به معنای ثبات و دوام یا رشد و فزونی و در قرآن به معنای فراوانیِ همراه با میمنت و بالندگی و افزونی خیروخوبی (در برابر شؤم به معنای رشد و فزونی شر).
راغب اصفهانی، ابن فارسِ و طبرسی فقط ثبوت را معنای اصلی آن می دانند و کاربرد قرآنی یا عرفی آن را در معانی دیگر به همین معنی باز می گردانند.
بدین ترتیب، مناسبت معنایی آن با مفاد بَرَکَ الابل (شتر به زانو نشست و در جای خود ماند)، روشن می شود. در اصطلاح موحّدون، «برکت» به معنای پاداشی به کار رفته است که به حقوق نظامیان افزوده می شود.
در گویشهای مغربی، از این واژه، با مفهوم قیدی، معنای «به قدر کفایت» اراده می شود.

واژه های هم خانواده برکت در قرآن
واژه های هم خانواده برکت در قرآن به صورتهای تبارَکَ، بارَکَ، بارَکْنا، بُورِکَ، بَرَکات (جمع برکت)، مبارَک و مبارکه (جمعاً ۳۲ مورد) آمده است که کلمه تَبارَک (تَبارک الله، تَبارکَ اسمُ ربَّک، تبارک الذّی) به طور اخص برای خدا به کار رفته است.
سایر مشتقات برکت در قرآن به اشخاص و امکنه ای نسبت داده شده است که از لحاظ مادی یا معنوی به این معنی ناظرند: زمین به لحاظ دربرداشتن نعمتهای گوناگون سرزمین شام به لحاظ مواهب مادی و موقعیت خاصّ معنوی حضرت ابراهیم و اسحاق به لحاظ دوام و فزایندگی بخششهای الهی به ایشان حضرت موسی و فرشتگان وحی و وادی مقدس قرآن به لحاظ رستگار کردن انسانها سرزمین مکه یا مسجدالحرام به لحاظ خیرات فراوان یا دوام بندگی خدا در آن حضرت عیسی به لحاظ وجود پُر فایده یا ارشاد به سوی خیرات و یا پایداری در ایمان آب باران به لحاظ رویاندن گیاهان و روزی رساندن به بندگان درخت زیتون به لحاظ فواید بسیار و شب قدر به لحاظ ویژگیهای آن، از جمله نزول یک باره قرآن در آن.

برکت الهی به انبیا
برکت الهی همراه با رحمت و سلام شامل حال همراهان نوح در کشتی و اهل بیت ابراهیم نیز بوده است که فراء و ابومنصور ازهری آن را به سعادت دایمی تفسیر کرده اند.
در روایات، دعا برای برکت یافتن پیامبر و آل او، مانند حضرت ابراهیم و دودمانش، بویژه در طرز صلوات فرستادن بر رسول اکرم صلی الله وعلیه وآله وسلّم، که از خود آن حضرت نقل شده، فراوان به چشم می خورد که خواستار دوام مواهب معنوی و کرامتهای الهی به آل رسول است.

امور بابرکت در احادیث
...
در احادیث هم چون قرآن، بنی اسرائیل بر اسرائیلیان کهن و نیز بر یهود و نصاری دلالت دارد و هر گاه به معاصران اطلاق شده، غرض عمدتاً یهود بوده است.
به عنوان نمونه، در حدیث افتراق ، بنی اسرائیل مترادف با یهود به کار رفته است و به هفتاد و دو فرقه بنی اسرائیل اشاره شده است.

← نظر اشنایدر در هفتاد و دو فرقه
بنی اسرائیل مورد اشاره در حدیث «حدّثوا عن بنی اسرائیل و لاحرج» را مترادف با اهل کتاب دانسته اند.

تأکید بر عبادت بنی اسرائیل
در احادیث ، عمدتاً بر صفت پرهیزگاری و اهل عبادت بودن بنی اسرائیل تأکید شده است.

خطاب مؤدبانه اسرائیلی
...
«پژوهشی در ارزش های اخلاقی از دیدگاه قرآن و احادیث» اثر حسین حقانی زنجانی،بررسی نظرات اسلام و پیشوایان مذهبی پیرامون مسائل اخلاقی، از روی منابع معتبر اسلامی است. کتاب به فارسی نگارش شده و نویسنده مقدمه آن را در سال 1383ش نوشته است.
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در دو فصل و در ضمن بخش ها و عناوینی تنظیم شده است.
شیوه تحقیق و بررسی در کتاب، این است که پیرامون هر یک از موضوعات مسائل اخلاقی مورد بحث، ابتدا به منابع معتبر اسلامی از قرآن مجید و نهج البلاغه و کتب معتبر احادیث از بحارالأنوار و وسائل الشیعة و اصول کافی و مستدرک و سایر منابع اصیل حدیثی و روایی و قرآنی مراجعه شده و روایات و احادیث و آیات مربوط را استقصاء نموده است. سپس روی این روایات و آیات، بررسی های علمی از لحاظ سند و متن، انجام داده و به موضوعات گوناگونی تقسیم بندی شده و در مورد هر یک از موضوعات جمع آوری شده، بررسی های لازم صورت گرفته است. نظرهای پیشوایان اسلام و قرآن مجید نقل گردیده و تفسیر و توضیح و تحقیق مطالب مندرج درباره آن ها، ذکر شده است .
نویسنده در پیشگفتار ضمن اشاره به مباحث مطرح شده در کتاب افزوده است: «سعی شده مسائلی مورد بحث قرار گیرد که بیشتر در جامعه انسانی کنونی، مورد نیاز بوده، از اهمیت ویژه ای در تأمین سعادت زندگی مادی و معنوی انسان ها برخوردار باشند. ضمناً موضوعات بحث شده در این کتاب، در کتاب های مؤلف پیرامون مسائل اخلاقی: «بررسی نظام اخلاق اسلام» و «نظام اخلاقی اسلام» که قبلاً منتشر گردیده، بحث و تحقیق نشده و برای اولین بار مطرح شده است» .
در فصل اول کتاب در دو بخش زیر، به برخی از فضائل یا ارزش های انسانی، پرداخته شده است:


احادیث را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی احادیث



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عرفان > thats terrible
داوین ص > داوین
بی بهار > Untested
نوشین > Good order
امیرحمیدی > راه خارج شهر
امیرحمیدی > همبستگی
الف > facilities
سپهر رضوانیان > sharing

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• بانک احادیث   • دانلود احادیث   • احادیث کوتاه   • احادیث امامان   • احاديث امام رضا   • احادیث معصومین   • احادیث تصویری   • احادیث موضوعی   • معنی احادیث   • مفهوم احادیث   • تعریف احادیث   • معرفی احادیث   • احادیث چیست   • احادیث یعنی چی   • احادیث یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی احادیث
کلمه : احادیث
اشتباه تایپی : hphnde
آوا : 'ahAdis
نقش : اسم
عکس احادیث : در گوگل


آیا معنی احادیث مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )