انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1048 100 1

ادیان ابراهیمی

ادیان ابراهیمی در دانشنامه اسلامی

ادیان ابراهیمی
ادیان ابراهیمی، به سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام اشاره دارد که هر سه ادعا می کنند حضرت ابراهیم نیای مشترک آن هاست. یهودیان او را جد بنی اسرائیل و مسلمانان او را از طریق فرزندش اسماعیل، جد اعراب می دانند. این سه دین عقاید مشترکی درباره خدا، خلقت، وحی، معاد دارند و نیز صاحب کتاب آسمانی اند. اصطلاح ادیان ابراهیمی، برساخته محققان است.
ادیان ابراهیمی به سه دین توحیدی یهودیت، مسیحیت و اسلام اشاره دارد که هر سه ادعا می کنند حضرت ابراهیم نیای مشترک آن هاست. او از طریق فرزندش اسحاق(ع)، جد بزرگ پیامبران بنی اسرائیل و از طریق فرزند دیگرش اسماعیل(ع)، جد اعراب است. از آن رو که یهودیان او را جد بنی اسرائیل و مسلمانان او را از طریق فرزندش اسماعیل، جد اعراب می دانند و در سنت مسیحیت او به «پدر ایمان» توصیف شده است، ممکن است نشان دهنده این باشد که این سه دین از یک منبع باشند. این سه دین در دسته بندی های دیگر ادیان نیز قرار می گیرند؛ مانند: ادیان وحیانی، ادیان توحیدی و ادیان سامی. اصطلاح ادیان ابراهیمی، برساخته محققان است و در ادبیات معاصر مطالعات دین به کار می رود.
ادیان ابراهیمی، درباره خدا، خلقت، وحی، زندگی پس از مرگ و ... عقاید بنیادی مشترکی دارند:
جریان ردیه نویسی و تالیف آثاری در نقد و تخطئه ادیان دیگر، با ورود مبلغان مسیحی در دوره صفویه به ایران، سمت و سوی متفاوتی به خود گرفت. از این زمان به بعد، گفتگو و تعامل میان ادیان ابراهیمی، به نوعی مجادله و مشاجره قلمی و شفاهی میان رهبران و علمای دینی تبدیل شد که نتیجه ای جز افزایش کدورت و کینه میان پیروان ادیان نداشت.حضور پررنگ جدیدالاسلام ها در این جریان، نکته درخور تاملی است. این گروه با استفاده از تعلیمات دینی سابق خود، به خوبی توانسته اند چهره مذاهب مسیحیت و یهودیت را مخدوش سازند و حتی گاهی در افزایش کدورت و دشمنی عمومی علیه جوامع مسیحی و یهودی نقش داشته اند. شدت انزجار آنان از هم کیشان سابق در مواردی، به مراتب بیش از سایر مردم بوده است.
در قلمرو جغرافیای تاریخی اسلام از روز نخست گفتگوی مابین ادیان ابراهیمی رواج داشته است. پس از گسترش سریع قلمرو حکومت اسلامی به ویژه در ایران، هند، شامات و بین النهرین، این گفتمان ها به صورت کلامی و علمی سه مرحله مهم را گذرانیده است: در گام نخست دانسته های پیروان این ادیان در نقد آراء دگراندیشان محدود به اطلاعاتی بوده که در سنت دینی خودشان وجود داشته، بدون این که به طور مستقیم از متون ادیان رقیب آگاهی یابند. در گام دوم که از دوره صفویه در ایران و گورکانیان در هند آغاز شده، گروهی از عالمان در جهت اثبات ادعای خود و ابطال خصم، به منابع دین مقابل مراجعه می کرده اند. گام سوم دین پژوهی نوین برخی از محققان معاصر است که از منابع همه ادیان استفاده مستقیم انجام می شود، بدون آن که پژوهنده درصدد اثبات یا ابطال دینی باشد.این مقاله به گزارش، دسته بندی و معرفی آثاری می پردازد که در گام دوم پدید آمده و آن ها را به سه دسته تقسیم و معرفی می کند: نخست آثاری که مسیونرها از قبیل رژوم خاویر، گبراییل فرنجی، هنری مارتین، و فاندر در اثبات مسیحیت و یا علیه اسلام تالیف کرده اند.دوم: ردیه هایی که علمای مسلمان از قبیل سیداحمد علوی، ملااحمد نراقی، میرزای قمی و کوثر علی شاه نوشته اند؛ و دسته آخر ردیه هایی است که جدید الاسلام هایی با سابقه مسیحی از قبیل علیقلی، حسینعلی و کوثر علی شاه نوشته اند؛ و دسته آخر ردیه هایی است که جدید الاسلام هایی با سابقه مسیحی از قبیل علیقلی، حسینعلی داغستانی، و محمدصادق فخرالاسلام و یهودیان مسلمان شده از جمله، محمدرضا جدیدالاسلام، اسماعیل حاج بابا قزوینی در نقد دیانت پیشین نگاشته اند.عمده ردیه های مذکور درباره مسیحیت است، در حالی که یهودیان به دلایل تاریخی و آموزه برگزیدگی نژادی و دینی، فعالیت تبشیری نداشته اند و حتی به دفاع قلمی از دیانت خود برنخاسته اند و در این خصوص فقط کسانی که از یهودیت به اسلام درآمده اند، ردیه های تندی بر ضد هم کیشان پیشین نگاشته اند.
ردود و مناظرات ادیان ابراهیمی
«و کان الانسان اکثر شیء جدلا؛
کهف/سوره۱۸، آیه۵۴.    
۱. ردیه هایی که توسط میسیونرها تالیف شده است:یکی از اصول در روابط حسنه بین جامعه اسلامی و اقلیت های دینی (اهل کتاب)، آزادی عقیده و تدین ذمیون، توام با ممنوعیت ایشان از تبلیغ و ترویج آیین خود در بین مسلمانان یعنی ممنوعیت ایشان از القای شبهه یا تسهیل ارتکاب جرم ارتداد بین مسلمانان است؛ چنان که یکی از شروط مهم قرارداد ذمه یا امتیازات امان برای شخص ذمی یا مستامن، همین التزام اهل ذمه به تبلیغ نکردن دین خود در قلمرو اسلام است.
امین، سیدحسن، تبلیغ مسیحیت در قلمرو اسلام و پادریان در ایران، ص۱۶۲، به نقل از ضیایی بیگدلی، ص۹۱، ۹۶، ۱۰۱.
...
بی تردید موضوع مهدویت از موضوعاتی است که نه تنها دین اسلام به ویژه مذهب شیعه به آن پرداخته، بلکه در ادیان ابراهیمی دیگر نیز مورد تایید و تاکید قرار گرفته است که به برخی موارد اشاره می شود.
در کتاب تورات که از کتب آسمانی به شمار می رود و هم اکنون در دست اهل کتاب و مورد قبول آنها است، بشارات زیادی از آمدن مهدی موعود و ظهور مصلحی جهانی در آخر الزمان آمده است که چون مضمون های آن بشارات در قرآن کریم و احادیث قطعی و متواتر اسلامی به صورت گسترده ای وارد شده و نشان می دهد که مساله ی «مهدویت» اختصاص به اسلام ندارد.قسمتی از آن بشارات را در اینجا می آوریم و برخی از نکات آنها را توضیح می دهیم تا موضوع تشکیل حکومت واحد جهانی، و تبدیل همه ی ادیان و مذاهب مختلف به یک دین و آیین مستقیم، بر همگان روشن شود.گفتنی است که چون در کتاب «عهد عتیق» (یعنی تورات و ملحقات آن) همچون کتاب انجیل، از بازگشت و رجعت حضرت عیسی (علیه السّلام) سخن به میان آمده است و این مطلب، رابطه ی مستقیم با ظهور حضرت مهدی (علیه السّلام) دارد، نگارنده نیز در ضمن بشارات ظهور حضرت مهدی (علیه السّلام)، فرازهایی از «تورات» را آورده است تا دانسته شود که قوم یهود نیز بر اساس آنچه در کتاب های مذهبی خودشان آمده است همچون مسلمانان به «رجعت» و بازگشت حضرت مسیح (علیه السّلام) معتقدند و در این باره تردید ندارند که بالاخره روزی فرا می رسد که حضرت عیسای روح الله (علیه السّلام) به زمین باز می گردد و برخی از آنها را تنبیه و از برخی دیگر انتقام می گیرد، هر چند که بسیاری از آنان بر اثر آیات و معجزاتی که از حضرت مهدی (علیه السّلام) و عیسای مسیح (علیه السّلام) می بینند ایمان آورده و تسلیم می شوند و در برابر حق خاضع و خاشع می گردند.اینک به قسمتی از بشاراتی که در «تورات» و ملحقات آن آمده است، توجّه فرمایید:
← بشارت ظهور مهدی در زبور داوود
بر اساس بشارات فراوانی که در کتاب انجیل آمده است، حضرت مسیح (علیه السّلام) به دنبال قیام حضرت قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در «فلسطین» آشکار خواهد شد و به یاری آن حضرت خواهد شتافت، و پشت سر حضرتش نماز خواهد گزارد، تا یهودیان و مسیحیان و پیروان وی تکلیف خویش را بدانند و به اسلام بگروند و حامی حضرت مهدی (علیه السّلام) گردند. از این رو، در آخرین روزهای زندگی ـ و شاید در طول دوران حیات ـ به یاران و شاگردان خود توصیه ها و سفارش های اکیدی درباره ی بازگشت خود به زمین نموده و آنان را در انتظار گذارده و امر به بیداری و هوشیاری و آمادگی فرموده است که ما به جهت اثبات این مدّعا و بیداری مسلمانان قسمتی از آنها را در اینجا می آوریم.اینک متن برخی از آن بشارات که در انجیل متّی، انجیل مَرْقُس، انجیل لوقا، انجیل یُوحَنّا آمده است مرور می کنیم:
← انجیل متّی
 ۱. ↑ انبیاء/سوره۲۱، آیه۱۰۵.    
...

ارتباط محتوایی با ادیان ابراهیمی

ادیان ابراهیمی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

Aryan > Be afraid
کیومرث > که ویار
سعیده > pluralistic
امین > hypotenuse
که و یار > کهو
Kimiya > Fitting rome
سیدنیشابوری > broke the camels back
افسانه > دست مریزاد

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی ادیان ابراهیمی   • مفهوم ادیان ابراهیمی   • تعریف ادیان ابراهیمی   • معرفی ادیان ابراهیمی   • ادیان ابراهیمی چیست   • ادیان ابراهیمی یعنی چی   • ادیان ابراهیمی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ادیان ابراهیمی
کلمه : ادیان ابراهیمی
اشتباه تایپی : hndhk hfvhidld
عکس ادیان ابراهیمی : در گوگل


آیا معنی ادیان ابراهیمی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )