انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1033 100 1

الامالی

الامالی در دانشنامه اسلامی

الامالی
عنوان الأمالی عنوانی عام است برای یک سری از کتب که در واقع تقریرات استاد درس است در مجالس یا زمان های خاص که از حفظ یا از کتاب خود برای شاگردان بیان می کرده و آنها همه مطالب را می نوشته اند .
معروف ترین کتبی که علمای شیعه با این نام تألیف کرده اند به قرار زیر است :
الامالی ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد: • أمالی شیخ صدوق، تألیف شیخ صدوق ابو جعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی• أمالی شیخ طوسی، تألیف شیخ الطائفه، شیخ طوسی• الأمالی (شیخ مفید)، شیخ مفید، ابو عبدالله، محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی• امالی الزجاجی، اثر ابوالقاسم، عبدالرحمن بن اسحاق زجاجی• امالی المحاملی ، مجموعه املاءهای حافظ حسین بن اسماعیل بن محمد محاملی• تفسیر الامالی، اثـر سیدحسین (۱۲۱۱ - ۱۲۷۳ ق) فرزند سیددلدارعلی نقوی معروف به سید العلماء از مشاهیر علمای شیعه در هندوستان
...
ألامالی مجموعه کتاب هایی است که شاگردان، تقریرات استاد را املا کنند. امالی نویسی از اواخر قرن سوم هجری در میان دانشمندان اسلامی رواج پیدا کرد. این لفظ ممکن است بر یکی از عناوین زیر اشاره داشته باشد:
امالی شیخ مفید ، اثر محمد بن محمد بن نعمان عکبری بغدادی، معروف به شیخ مفید متعلق به قرن چهارم هجری است که توسط آقای حسین استاد ولی، به زبان فارسی ترجمه گشته است.
ترجمه این کتاب به صورت روان و سلیس می باشد و به صورت تحت اللفظی است. در ضمن از ذکر سلسله اسناد در بسیاری موارد صرف نظر شده است و فقط به راوی اصلی و نقل از معصوم بسنده شده است. مترجم محترم در ابتدای کتاب به معرفی شخصیت مولف، آثار و اساتید و شاگردان او پرداخته و سپس کتاب را ترجمه نموده است. این ترجمه شامل ۴۲ سر فصل که مطابق با ۴۲ دو مجلسی است که در کتاب اصلی عنوان گذاری شده است. منابع متن و مقدمه کتاب.
الأمالی، اثر ابوجعفر محمد بن علی بن بابویه قمی، معروف به شیخ صدوق، کتابی است روایی به زبان عربی که به قلم ابوالفضل هدایتی، به فارسی ترجمه شده است.
مترجم، سعی نموده تا اصل امانت در ترجمه را در حد امکان رعایت نماید؛ بدین منظور، عبارات را تقریبا به صورت تحت اللفظی ترجمه کرده است. بااین حال، در برخی از موارد، این اصل به خوبی رعایت نشده و در مواضعی، افتادگی های جزیی، به چشم می خورد.
در ابتدای کتاب، مقدمه مختصری از ناشر، ذکر گردیده که در آن، به عظمت و جایگاه شیخ صدوق، اشاره شده است. در این مقدمه، این نکته بیان شده است که در قرن چهارم هجری، تشیع دارای دو مکتب و مشرب فکری در دو نقطه از بلاد اسلامی؛ یعنی بغداد و قم بود و این دو مکتب، در اصل، هیچ گونه تعارض و تقابلی با یکدیگر نداشتند، اما در شیوه نگرش به بحث های کلامی، اعتقادی و فقهی، تفاوت های ویژه ای داشتند. مکتب بغداد که نماینده آن شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی و شاگردانشان بودند، در عین استفاده از احادیث معصومین(ع)، به روش های عقل گرایانه و نقادانه هم توجه خاص داشتند، ولی مکتب قم که نمایند آن شیخ صدوق و استادان و شاگردان او بودند، با حدیث گرایی و تعبد در روایات، از به کارگیری عقل در موضوعات دینی پرهیز داشتند و یا آن را به حداقل رسانیده بودند. به نظر نویسنده مقدمه، شاید علت این تفاوت، ویژگی های محیط زندگی این بزرگواران باشد؛ چون در بغداد، شیعیان مستقیما با اهل تسنن تماس داشتند و باید مسائل را به گونه ای مطرح می کردند که برای آنان قابل پذیرش باشد، ولی در قم چنین نبود و استناد به حدیث معصومین(ع) می توانست قول فصل باشد.
در این اثر، متن امالی در کنار ترجمه آن قرار گرفته است؛ بدین صورت که ابتدا متن آمده و در صفحه بعد، ترجمه فارسی آن، ذکر شده است.
فهرست ابواب، در انتهای کتاب آمده است.
در پاورقی ها، به ذکر منابع پرداخته شده است.
الأمالی، از آثار سید مرتضی عالم شیعی قرن پنجم هجری. وی در این کتاب علاوه بر تفسیر برخی از آیات متشابه و مشکل و تبیین احادیث دشوار، تعدادی از مسائل کلامی چالش برانگیز میان شیعه و دیگر مذاهب را طرح کرده و دیدگاه مذهب عدلیه را در این مسائل تبیین کرده است. این کتاب از نظر فقه الحدیث ، تفسیر و کلام اثری مورد توجه است.
علی بن حسین بن موسی بن محمد بن موسی بن ابراهیم بن امام موسی کاظم(ع)، (۳۵۵ق-۴۳۶ق) معروف به سید مرتضی و شریف مرتضی و علم الهدی، و برادر بزرگ تر سید رضی گردآورنده نهج البلاغه است. وی حامی شیعه و نقیب سادات و علویان در بغداد و امیرالحاج و مظالم پس از برادرش رضی بود که پیشتر منصب پدرشان بوده است.
وی فقیه و متکلم امامیه و مرجع آنها پس از وفات استادش شیخ مفید بود. او متخصص در علم کلام و مناظره در هر مذهبی بود. گستره دانش وی، فقه و اصول، ادب، لغت، تفسیر، تاریخ و تراجم را شامل می شد.
الأمالی للشیخ الصدوق، کتابی به زبان عربی، تألیف شیخ صدوق (حدود ۳۰۶-۳۸۱ق)، متکلم، ادیب، فقیه و حدیث شناس برجسته امامیه در سده چهارم هجری که از جلسه های متعددی که شیخ صدوق هفته ای دو روز در روزهای سه شنبه و جمعه از ۱۸ رجب سال ۳۶۷ هجری تا روز ۱۱ شعبان سال ۳۶۸ هجری در مشهد املاء نموده و شاگردان ایشان نوشته اند، تشکیل شده است.
محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابویه قمی مشهور به شیخ صدوق، (۳۰۵ ۳۸۱ق.) از بزرگترین علمای شیعه در قرن چهارم هجری قمری است. تاریخ دقیق تولد وی معلوم نیست. اما گویا پس از ۳۰۵ ه‍.ق بوده است. مدفن شیخ صدوق در ری است. وی را بزرگ ترین محدّث و فقیه مکتب حدیثی قم به شمار آورده و حدود ۳۰۰ اثر علمی به او نسبت داده اند که بسیاری از آنها امروزه در دسترس نیست. کتاب من لایحضره الفقیه از کتب اربعه شیعه اثر اوست. از دیگر آثار مهم و معروف وی می توان معانی الاخبار، عیون الاخبار، الخصال، علل الشرائع و صفات الشیعة را نام برد.
برخی از مشهورترین شاگردان وی عبارتند از سید مرتضی، شیخ مفید و تلعکبری.
تفسیر الامالی اثـر سیدحسین (۱۲۱۱ - ۱۲۷۳ ق) فرزند سیددلدارعلی نقوی معروف به سید العلماء از مشاهیر علمای شیعه در هندوستان می باشد. وی از بـرجـستگان سلسله آل نقوی از بزرگترین خاندان علمی شیعه در هندوستان است (آل نقوی).
این تفسیر در یک مجلد بزرگ به زبان عربی شامل بخشی از قرآن کریم است.مـؤلف در این اثر خود به تفسیر سوره های فاتحه و بخشی از سوره بقره و سوره اخلاص، دهر، و آیه ۱۳۷ سـوره بقره و کذلک جعلناکم امة وسطا با بهره گیری از روایات و احادیث ائمه اطهار (علیهم السّلام) پرداخته است.شیخ آقابزرگ تهرانی به نقل از اوراق الذهب می نویسد دارای فوائد بسیار است. نسخه این تفسیر از مخطوطات کتابخانه آل نقوی در لکنهو موجود است.
شرح بدء الأمالی تألیف أبی بکر أحمد بن علی الرازی الحنفی، در موضوع کلام و عقاید، و به زبان عربی است.
درخواست عده ای از اهل توحید سبب شد مولف شرحی بر متن امالی بنگارد و از کتب مختلف به ویژه کتب کلامی حنفی استفاده میکند.
مولف میگوید: من کتاب را برای استفاده عموم مسلمانان و به امید دعوت موحدان، جمع آوری کردم تا راه خودشان را از راه مخالفان و بدعت گذران بشناسند و نزد خداوند چیزی بهتر از هدایت بندگان به راه راست، و تبین اعتقادات پسندیده که همان اعتقاد اهل سنت و جماعت است نمیباشد.
در ادامه مینویسد: به خاطر نفع فراوانش برای بندگان، آن را "هدایة من الاعتقاد" نام نهادم. که منسوب به مذهب فقهاء و علماء امت، أبی حنیفه نعمان بن ثابت کوفی، أبی یوسف یعقوب بن ابراهیم انصاری و أبی عبدالله محمد بن حسن شیبانی است.
کتاب پنجاه و شش باب، که نه باب آن بین یک تا شش فصل دارد.
کتاب‏ الأمالی ، اثر ابوجعفر محمد بن‏ حسن‏ بن‏ علی‏ طوسی، معروف‏ به‏ شیخ‏ طوسی، مجموع ه‏ای‏ است‏ از روایات، در باره‏ موضوع‏ های‏ متنوع، اعم‏ از مناقب‏ اهل‏بیت‏ و به ‏ویژه‏ امیرالمؤمنین(ع)، سیره‏ رسول الله(ص) و تاریخ‏ حوادث‏ و وقایع‏ صدر اسلام‏ و جز اینها. این‏ مجموعه‏ ارزشمند، حاصل‏ 49 درس‏ (املا) است‏ که‏ شیخ‏ آن‏ جلسات‏ را از تاریخ‏ ربیع‏الاول‏ سال‏ 455ق، در یکی‏ از رواق‏ها یا شبستان‏ها و مساجد اطراف‏ بقعه‏ مطهر امیرالمؤمنین(ع) در نجف‏ اشرف‏ آغاز نموده‏ و به‏طور کم‏وبیش‏ منظم، تا روز 8 ذی‏الحجه‏ سال‏ 458ق، به‏ پایان‏ رسانده‏ است‏
حاصل‏ این‏ مجالس، خواندن‏ و املای‏ 1537 حدیث‏ بر شنوندگان‏ آن‏ مجالس‏ بوده‏ است‏ و بدین‏وسیله‏ شیخ، علم‏ خود را که‏ از پیشینیان‏ و مشایخ‏ خود تلقی‏ کرده‏ بود و در حفظ و نگهداری‏ آن‏ سعی‏ و کوشش‏ فراوان‏ نموده‏ بود، با امانتی‏ وصف ‏ناپذیر در سال‏های‏ پایانی‏ عمر مبارکش‏ به‏ اخلاف‏ و شاگردان‏ انتقال‏ داده‏ است‏
از آنجا که‏ نسخه‏ دیگری‏ از این‏ اثر، در نرم ‏افزار موجود می ‏باشد، در این‏ نوشتار، به‏ معرفی‏ نسخه ‏ای‏ پرداخته‏ شده‏ که‏ توسط استاد علی ‏اکبر غفاری‏ و بهراد جعفری، تحقیق‏ و تصحیح‏ شده‏ است. کتاب‏ با دو مقدمه‏ از محققین، آغاز شده‏ است. در مقدمه‏ علی‏اکبر غفاری، زندگی‏نامه‏ مختصری‏ از مؤلف‏ ذکر شده‏ و در مقدمه‏ بهراد جعفری، اشاره‏ مختصری‏ شده‏ است‏ به‏ اعمال‏ صورت‏ گرفته‏ پیرامون‏ تحقیق‏ کتاب‏
احادیث‏ روایت‏ شده‏ در این‏ کتاب، باآنکه‏ مطابق‏ مذهب‏ امامیه‏ می ‏باشد، بااین‏حال‏ بسیاری‏ از روات‏ آن‏ها، از عامه‏ و اهل‏ سنت‏ هستند و لذا محقق، ابتدا به‏ شرح‏ حال‏ و تخریج‏ وثاقت‏ ایشان‏ از کتب‏ زیر پرداخته‏ است: «تقریب‏ التهذیب» و «تهذیب‏ التهذیب» از ابن‏ حجر عسقلانی،» میزان‏ الاعتدال» و» لسان‏ المیزان» اثر ذهبی، «تاریخ‏ بغداد» از خطیب،» تاریخ‏ الری» از ابوحاتم‏ رازی‏ و.... وی‏ در ترجمه‏ رجال‏ این‏ روایات، از کتب‏ زیر بهره‏ برده‏ است: «حلیة الأولیاء» اثر ابونعیم،» الاستیعاب» تألیف‏ ابن‏ عبدالبر، «الإصابة فی‏ تمییز الصحابة» از ابن‏ حجر عسقلانی،» المعارف» تألیف‏ ابن‏ قتیبه‏ دینوری،» المحبر» اثر حبیب‏ بن‏ امیه‏ بغدادی‏ و...
محقق‏ پس‏ از دقت‏ در مقابله‏ نسخ‏ با یکدیگر، با استفاده‏ از کتب‏ شروح‏ شیعه‏ و عامه، مواردی‏ را که‏ نیاز به‏ شرح‏ و توضیح‏ داشته‏ تشریح‏ کرده‏ است. در مواردی‏ که‏ در نسخ، اختلافی‏ وجود داشته، عبارت‏ صحیح‏ در متن‏ و مخالف‏ آن، در ذیل‏ نوشته‏ شده‏ و در مواردی‏ که‏ نسخ‏ متفق، ولی‏ به‏ نظر محقق‏ اشتباه‏ بوده، عبارت‏ متفق‏ علیه‏ در متن‏ اصلی‏ قرار گرفته‏ و قول‏ صواب، در ذیل‏ آن‏ درج‏ گردیده‏ است. فهرست‏ مطالب، اعلام‏ و آیات‏ مذکور در متن، در انتهای‏ کتاب‏ آمده‏ است.
امالی شیخ طوسی (ترجمه حسن زاده)


الامالی در دانشنامه ویکی پدیا

الامالی
الأمالی عنوان بیش از ۳۰ کتاب از کتب مسلمانان است و أمالی عبارتست از مطالبی که استاد در مجلس ها یا زمان های خاص از حفظ یا از کتاب خود برای شاگردان می خواند و آنها همه مطالب را می نویسند، لذا به آن «المجالس» و «عرض المجالس» هم می گویند. این نوع از تعلیم بهترین نوعی است که در طول تاریخ ثبت شده و دقیق ترین روش برای انتقال کاملاً صحیح مطالب به شاگردان است. و معروف ترین آن ها:
الأمالی اثر شیخ مفید
الأمالی اثر شیخ صدوق
الأمالی اثر شیخ طوسی
الأمالی، نوشته شیخ طوسی. این اثر شامل روایاتی است که او در نجف طی جلسات منظمی برای شاگردان خود املاء می کرده است. او در زمانی که حوزه نجف در سال ۴۴۸ هجری از رونق افتاده بود انجام شد و شیخ طوسی آن را احیاء کرد و شروع به تربیت شاگردان در آن حوزه علمیه نمود. این کتاب دارای ۱۵۳۷ روایت است که در ۴۶ مجلس تنظیم شده است.
شیخ مفید در مجلس های ۱ تا ۹ و ۴۵
ابومفضل شیبانی در مجلس های ۱۶ تا ۳۲، که مجلس هایی کوتاه و مختصر است
ابن صلت اهوازی در مجلس های ۴ و ۱۲ و ۴۱ تا ۴۴
ابن غضائری در مجلس های ۱۵ و ۳۲ و ۳۳ و ۳۴ و ۳۸ و ۴۰
حسین بن ابراهیم قزوینی در مجالس ۳۵ تا ۳۸
ابن شاذان قمی در مجالس ۳۸ و ۴۲
اولین مجلس کتاب در سال ۴۵۵ (قمری) و آخرین آنها در سال ۴۵۸ (قمری) بوده است و از مجلس ۱۹ تا پایان کتاب روزهای جمعه بوده که تاریخ دقیق آنها در ابتدای هر مجلس ذکر شده است.
از جمله اساتید شیخ طوسی در این کتاب می توان به افراد زیر اشاره نمود:


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با الامالی

الامالی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی الامالی   • مفهوم الامالی   • تعریف الامالی   • معرفی الامالی   • الامالی چیست   • الامالی یعنی چی   • الامالی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی الامالی
کلمه : الامالی
اشتباه تایپی : hghlhgd
عکس الامالی : در گوگل


آیا معنی الامالی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )