انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1098 100 1

الهی

/'elAhi/

مترادف الهی: ایزدی، خدایی، ربانی، یزدانی

برابر پارسی: خدایا، خدایی

معنی الهی در لغت نامه دهخدا

الهی. [ اِ لا ] (ع منادا، صوت ) مرکب از «اله » که اسم ذات حق تعالی است و یاء متکلم ، پس معنی مجموع اله من است. (از غیاث اللغات ) (از آنندراج ). این لفظ را در مقام ندا گویند و حرف ندا را اغلب حذف کنند. خدایا. ربی. خدای من : الهی عبداﷲ را از سه آفت نگاه دار، از وساوس شیطانی و از هواجس جسمانی و از غرور نادانی. (خواجه عبداﷲ انصاری ). الهی بساز کار من و منگر به کردار من... (خواجه عبداﷲ انصاری ). الهی اگر بهشت چون چشم و چراغ است بی دیدار تو درد و داغ است. (خواجه عبداﷲ انصاری ).
الهی از دل خاقانی آگهی که در او
خزانه خانه ٔ عشق است در بمهر رضا.
خاقانی.
خوش است این پسر وقتش از روزگار
الهی همه وقت او خوش بدار.
(بوستان ).
الهی غنچه ٔ امید بگشا
گلی از روضه ٔ جاوید بنما.
جامی.
|| گاه از جهت تیمن و تبرک بدان ابتدا کنند خاصه در وقت مناجات و التماس دعا. || گاه پس از آن (الهی ) این عبارت تقدیر کنند که لایق بحال وی آن است که در حق وی چنان دعا کنند که کذا کذا. (ازآنندراج ). در تداول عامه ، یعنی خدا کند. خدا کناد. بحق خدا. امید است. ای کاش. کاشکی : الهی فال زینب راست باشد. الهی قربانت بروم.
هر آن سینه کو داغ عشقی ندارد
الهی بروز گریبان نشیند.
باقر کاشی (از آنندراج ).
بغیبت هرکه حق آشنایی را نگه دارد
الهی هر کجا باشد خدا باشد نگهدارش .
نعمت خان عالی (از آنندراج ).

الهی. [ اِ لا ] (ص نسبی ) خدایی. ربانی. الوهی. مرکب از «اله »نام حق تعالی و یاء نسبت چنانکه در عبارت «حکم الهی اینچنین بود» و کسانی که این یا را از نفس کلمه دانند بخطا رفته اند. (از غیاث اللغات ) (از آنندراج ). منسوب به اله ، در ترکیباتی از قبیل حکمت الهی ، علم الهی ، احکام الهی ، رحمت الهی ، توفیق الهی ، قوانین الهی ، وحی الهی ، درگاه الهی ، تأیید الهی و جز آن بسیار استعمال میشود : امیرالمؤمنین در نعمت و راحت ترزبانست بشکر الهی. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 308).
پیغمبری ای بیخردان ملک الهی است
از ملکت قیصر به وز ملکت خاقان.
ناصرخسرو.
او سرو جویبار الهی و نفس او
چون سرو در طریقت هم پیر و هم جوان.
خاقانی.
زهی دارنده ٔ اورنگ شاهی
حوالتگاه تأیید الهی.
نظامی.
بخشایش الهی گمشده ای را در مناهی چراغ توفیق فرا راه داشت. (گلستان سعدی ).
- حکمت الهی ؛ علم الهی. نام یکی از اقسام سه گانه ٔ حکمت که عبارتند از ریاضی ، طبیعی و الهی. پس الهی علمی است که بحث کرده شود در آن از اموری که بوجود خارجی و تعقل هر دو محتاج نباشد بسوی ماده ، و آن معرفت اﷲتعالی و مقربان حضرت اوست که بفرمان وی اسباب دیگر موجودات شده اند چون عقول و نفوس و احکام و افعال ایشان. (از غیاث اللغات ) :
یکی از طبیعی سخن ساز کرد
یکی از الهی گره باز کرد.
نظامی.
و رجوع بترکیب بعدی شود.
- علم الهی ؛ دانش برین. خداشناسی. یزدان شناخت. و رجوع به ترکیب قبلی و «علم » (در فلسفه ) و کشاف اصطلاحات الفنون ذیل اله و کشف الظنون ذیل الهی و حکمة الاشراق ص 103، 129، 134، 152، 169 و 215 و خاندان نوبختی ص 39 شود.
- مرغ الهی ؛ ورشان. رجوع به ورشان شود.

الهی. [ اِلا ] (اِخ ) (شیخ الهی ). رجوع به الهی سماوه ای شود.

الهی. [ اِ لا ] (اِخ ) شاعر قرن دهم متوفی در 945 هَ. ق. او راست : خلاصةالاشعار. (از قاموس الاعلام ترکی ج 1). صاحب ریحانة الادب گوید: دور نیست که این الهی همان الهی اردبیلی (حسین ) باشد. رجوع به ریحانة الادب ج 1 ذیل الهی و الهی اردبیلی در این لغت نامه شود.

الهی. [ اِ لا ] (اِخ ) شاعر عثمانی است و تاریخ ولادت و مرگ او معلوم نیست. (از قاموس الاعلام ترکی ج 2).

الهی. [ اِ لا ] (اِخ ) دهی است از دهستان ریوند بخش حومه ٔ شهرستان نیشابور در 9 هزارگزی جنوب باختری نیشابور. در جلگه واقع و معتدل است. سکنه ٔ آن 59 تن شیعه ٔ فارسی زبانند. آب آن از قنات و محصول آنجا غلات و شغل مردم زراعت و گله داری است. راه مالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).

الهی. [ اِ لا ] (اِخ ) دهی است از دهستان شهرنو بالاولایت باخرز بخش طیبات شهرستان مشهد، در 60 هزارگزی شمال باختر یوسف آباد. کوهستانی ومعتدل است. سکنه ٔ آن 144 تن شیعه ، و حنفی هستند و بفارسی سخن میگویند. آب آن از قنات و محصول آنجا غلات و بنشن و شغل مردم زراعت و مالداری و قالیچه بافی است. راه مالرو دارد. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 9).

الهی.[ اِ لا ] (اِخ ) عبداﷲ. رجوع به الهی سماوه ای شود.

معنی الهی به فارسی

الهی
( ندا ) ای خدای من . خدای من . خدایا . الهی مرا تمتع دنیایی هیچ چیز باقی نمانده است . توضیح هم در دعا و هم در نفرین استعمال شود .
عبدالله
حسین بن خواجه شرف الدین عبدالحق ملقب به کمال الدین و متخلص به الهی از اهل اردبیل است .
امیر الهی قصاب شاعر قرن دهم هجری است .
میر صدر الدین شاعر اوایل قرن یازدهم
یکی از بیگهای کردستان و از جمله شاعران بود .
کسی که عالم علم حکمت الهی باشد
میرزا مهدی شاعر عهد نادر شاه افشار
امیر فرامرز از اولاد دیالمه شاعر بود .
نام وی عبدالله و از کبار عرفا و مشایخ نقشبندیه در عهد سلطان محمد فاتح بود .
نام او میر الهی و از سخنوران صاحب دیوان بود .
شاعر بود تاریخ زندگی او معلوم نیست .
شاعر عهد بابر شاه .
مثنویی است عرفانی اثر طبع عطار نیشابوری
حکیم صدر الدین مسیح الزمان متوفی در حدود ۱٠۳۲ ه. ق . در تذکره ها بنسبتهای گوناکون از قبیل قمی هندی و کاشانی یاد شده است .
آب محض و خالص از نباتی
یا الهام ربانی . آنچه خدای در دل کسی اندازد .
جبرئیل
آنست که حق تعالی از ازل آزال به نعت خود نه به توحید دیگری همیشه به وحدت و وحدانیت و نعمت فردانیت موصوف بوده و تا ابد هست .
حدیث قدسی
علم الربوبیه

معنی الهی در فرهنگ معین

الهی
(اِ لا) [ ع - فا. ] (ص نسب .) = الاهی : منسوب به الله، خدایی .

معنی الهی در فرهنگ فارسی عمید

الهی
۱. خدایی.
۲. خداشناس.
۱. ای خدای من، خدایا.
۲. [عامیانه] امیدوارم: الهی موفق شوم.

الهی در دانشنامه ویکی پدیا

الهی
الهی (منسوب به اله یا الله) یک نام خانوادگی ست. افراد شاخص با این نام از این قرارند:
سید محمدحسن الهی طباطبایی
الهی اسدآبادی
الهی اردبیلی
اصغر الهی
بیژن الهی
نورعلی الهی
بهرام الهی
الهی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
الهی (زابل)
الهی (باخرز)، روستایی در دهستان مالین بخش مرکزی شهرستان باخرز استان خراسان رضوی
الهی (نیشابور)، روستایی در دهستان مازول بخش مرکزی شهرستان نیشابور استان خراسان رضوی
الهی روستایی در دهستان مالین بخش مرکزی شهرستان باخرز استان خراسان رضوی ایران است.
بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۵ جمعیت این مکان ۳۹۰ نفر (۱۰۸خانوار) بوده است.
الهی (زابل)، روستایی از توابع بخش شیب آب شهرستان زابل در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان محمدآباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰ نفر (۵خانوار) بوده است.
الهی (نیشابور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان نیشابور در استان خراسان رضوی ایران است.
فهرست روستاهای ایران
این روستا در دهستان مازول قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
الهی آباد (نیک شهر)، روستایی از توابع بخش قصرقند شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان هلونچگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۵ نفر (۱۹خانوار) بوده است.
الهی اردبیلی(زاده اردبیل - درگذشته ۹۵۰ (قمری) (۱۵۴۳م)) ریاضیدان
شرح گلشن راز
تفسیرقرآن به عربی و فارسی
منهج الفصاحه فی شرح نهج البلاغه
امامت
تاج المناقب فی فضایل الائمه الاثنی عشر
رساله درفراست
خلاصه الفقه
ترجمه مهج الدعوات ومنهج العنایات
جلال الدین حسین بن شرف الدین عبدالحق اردبیلی متخلص به الهی، شاعر، متصوف، متکلم، فقیه و ریاضی دان بزرگ اسلامی در دهه هشتم و نهم قمری در اردبیل متولد گردید. دوران کودکی و نوجوانی را در زادگاهش اردبیل سپری نمود. در دوران جوانی علوم شرعی را آموخت. در روضه شیخ صفی الدین اردبیلی به سلوک اهتمام ورزید. برای تحصیل علوم به هرات مسافرت نمود. در آنجا به آموختن تفسیر و حدیث پرداخت.
الهی پس ازسال ۸۹۹ (قمری) شرح اشکال التأسیس و تلخیص تحریر اقلیدس راآموخت. الهی در سال ۹۰۲ (قمری) هرات را به مقصد اردبیل ترک نمود. در اردبیل، به عنوان خادم روضه شیخ صفی الدین اردبیلی منصوب، و در آنجا به تدریس پرداخت.الهی در این دوران به عنوان استاد علوم عقلی و نقلی شهره عام و خاص گردید. او اولین کسی است که معارف جعفری را به فارسی ترجمه نموده است.
الهی تا آخر عمر در اردبیل زندگی نمود و در آنجا درگذشت. جسدش در روضه شیخ صفی الدین اردبیلی دفن گردید. او به زبانهای ترکی، فارسی و عربی تسلط کافی داشت.
الهی اسدآبادی یا الهی همدانی شهرت میرعمادالدین محمود حسینی شاعر متخلص به الهی و تذکره نویس اواخر سدهٔ دهم هجری قمری بود. احتمالاً متولد اسدآباد همدان بوده است. در سال ۱۰۱۰ برای کسب دانش به اصفهان رفت. در ۱۰۱۵ به شیراز و سپس به عراق رفت و از آنجا عازم هند شد و بر سر راه خود چند گاهی در قندهار و کابل ماند. ظاهراً در ۱۰۲۲ تا ۱۰۲۳ در ملازمت زمانه بیگ مهابت خان در آگره بود. از ۱۰۳۳ به خدمت ظفرخان احسن الله تربتی رسید و پس از بازگشت ظفرخان به آگره با وی همراه گشت و در آنجا به صف مداحان شاه جهان پیوست اما در عین حال رشتهٔ الفتش را با ظفر خان نگسست و در ۱۰۴۱ هنگامی که وی به خدمت کشمیر برگزیده شد، با او به کشمیر رفت و تا پایان عمر همان جا ماند.
در مجموع شاعری قوی و خوش اندیشه و خوش سخن است. علاوه بر قصیده های محکم و غزلهای استوار، توجه عمدهٔ او به ارسال مثل بود. قطعه های اندرزی خوب می سرود و در هجو هم دستی داشت. نسخه هایی از دیوانش مشتمل بر قصیده و ترکیب بند و ترجیح بند و غزل و قطعه و مثنوی و رباعی و ساقی نامه حدود ۵۰۰۰ بیت در کتابخانه های جهان از جمله کتابخانهٔ موزهٔ بریتانیایی موجود است. منظومه ای هم به نام جلوهٔ ناز حدود ۱۰۵۰ مثنوی در بحر هزج مسدس دارد. تذکرهٔ خزینهٔ گنج در شرح احوال حدود ۴۰۰ تن از شعرای سده های هشتم تا دهم به ترتیب الفبایی از آثار اوست.
اِلهی قُمشه ای نام خانوادگی افراد زیر است:
مهدی الهی قمشه ای حکیم و عارف معاصر و مترجم قرآن و فرزندانش:
حسین محی الدین الهی قمشه ای استاد دانشگاه، نویسنده و سخنران
مرتضی الهی قمشه ای
مهدیه الهی قمشه ای استاد زبان و ادبیات فارسی
نظام الدین الهی قمشه ای رئیس کتابخانه دانشگاه تهران
الهی نامه به یکی از موارد زیر اشاره دارد:
الهی نامه (خواجه عبدالله انصاری)
الهی نامه (سنایی)
الهی نامه یکی از آثار خواجه عبدالله انصاری است و حاوی نیایش و مناجات است. این اثر به نثر آمیخته با شعر (نظم) است.
الهی نامه خواجه عبدالله انصاری. بازبینی در تاریخ ۱۷ سپتامبر ۲۰۱۶.
ادبیات فارسی ۳ و ۴ (نظری، فنی و حرفه ای، کاردانش؛ نظام جدید آموزش متوسطه؛ حسین داودی، حسن ذوالفقاری، منصور رستگار فسایی، محمدرضا زرسنج، محمدرضا سنگری و دیگران؛ دفتر برنامه ریزی و تألیف کتاب های درسی، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، وزارت آموزش و پرورش؛ شرکت چاپ و نشر کتاب های درسی ایران؛ چاپ اول: ۱۳۷۷؛ کد کتاب: ۲۲۰/۱. ص ۱. دسترسی به متن.
مختصات: ۳۵°۳۴′۲۰″شمالی ۵۳°۲۳′۴۶″شرقی / ۳۵٫۵۷۲۲۶۹°شمالی ۵۳٫۳۹۶۰۴۹°شرقی / 35.572269; 53.396049
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
آب انبار حاج ملاعلی حکیم الهی مربوط به دوره قاجار است و در سمنان، جنوبی مسجد امام، کوچه کربلائی ها واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۶۱۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
مقبره شیخ (پیر) حسین الهی مشهور به جد بزرگوار مربوط به سدهٔ ۱۰ و۱۱ ه.ق است و در شهرستان طالقان، در مرکز روستای دیزان واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۷۰۵۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. گفته می شود او از عارفان یا فقیهان عصر خود بوده و مریدان زیادی داشته است. برخی نیز از او با عنوان امامزاده حسین یاد می کنند که با چهار واسطه به سجاد نسب می رساند.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
نمای داخلی بنا عبارت از شش طاق نما است که در داخل اضلاع شش گانه احداث شده و دارای طاق جناغی می باشد. در ورودی بنا نیز که در داخل ضلع جنوبی بنا احداث شده درگاه کوچکی است که امکان ورود و خروج را فراهم می نماید. در داخل بقعه قبری وجود دارد که روی آن صندوق چوبی به عنوان معجر قرار داده شده است.
احمد نعمت الهی بازیکن فوتبال اهل ایران است که برای باشگاه فوتبال استقلال تهران در لیگ برتر فوتبال ایران و در پست مدافع توپ می زند. او تا کنون یک بازی برای این تیم در جام باشگاه های آسیا و مقابل الریان انجام داده است. وی پیش از شروع فصل چهاردم لیگ برتر فوتبال ایران به تیم نساجی مازندران پیوست ولی بعد از این که استقلال در پست دفاع دچار کمبود بازیکن شد، دوباره به این تیم بازگشت.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است.
اصغر الهی (۱۳۲۳–۱۲ خرداد ۱۳۹۱) نویسندهٔ معاصر ایرانی بود. رمان «سالمرگی» این داستان نویس برنده جایزه گلشیری شد.
سالمرگی (رمان)
مادرم بی بی جان (رمان)
بازی (مجموعه داستان)
قصه های پاییزی (مجموعه داستان)
دیگر سیاوشی نمانده (مجموعه داستان)
رؤیا رؤیا (مجموعه داستان)
قصه شیرین ملا (ادبیات نوجوان)
قالیباف (نمایشنامه)
حکایت عشق و عاشقی ما (مجموعه داستان) نشر چشمه - پاییز ۱۳۸۹
اصغر الهی در سال ۱۳۲۳ در مشهد زاده شد. سال های جوانی او به دلیل فعالیت سیاسی پرتلاطم بود. با وجود این موفق شد مدرک دکترای تخصصی رشته روان پزشکی را از دانشگاه تهران دریافت کند. الهی بین سال های ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ به عنوان سردبیر مجله بازتاب روان شناسی فعالیت داشت. سپس به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی ایران و پزشکی پرداخت. وی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران و متخصص روان پزشکی بود.
نخستین داستان های کوتاه اصغر الهی در دهه چهل منتشر شدند وی نویسندهٔ رمان های «سالمرگی»، «مادرم بی بی جان» و مجموعه داستان های «بازی» و «قصه های پاییزی» بود. در سال ۱۳۷۰ با انتشار مجموعه داستان کوتاه «دیگر سیاووشی نمانده است» به کشف و خلق شگردهای تازه روایتگری در داستان های روانشناختی پرداخت و مجموعه داستان های «دیگر سیاوشی نمانده»، «رؤیا تا رؤیا» و نمایشنامه «قالیباف» از دیگر آثار ادبی اوست.
اصغر الهی همچنین چند کتاب در زمینه شناخت مسائل روان پزشکی ترجمه و تألیف کرده است.
بانوی الهی (انگلیسی: The Divine Lady) فیلمی به کارگردانی فرانک لوید است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد.
۳۱ مارس ۱۹۲۹ (۱۹۲۹-03-۳۱)
این فیلم برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی در دومین دوره این مراسم شده است.
براهین ناسازگاری صفات الهی (به انگلیسی: Incompatible-properties arguments) گروهی از براهین اثبات عدم وجود خدا هستند که وجود موجودی با صفات و ویژگی های خدا را رد می کنند.
اسب تک شاخ صورتی نامرئی
براهین ناسازگاری صفات الهی نیز خدا را با تعاریف رایجی که از او وجود دارد، یک موجود متناقض می نامند و بر این اساس خدا را ممتنع الوجود می خوانند.
جان سوا می نویسد:
۱. اگر جهان علت رخداد چیزهاست، علت آن علت چیست؟ /هیچ چیز. این منطقا پذیرفتنی است.
برهان اختفای الهی که به نام برهان ناباوری نیز خوانده شده است؛ یکی از مجموعه براهین شهودی اثبات عدم وجود خداست. این برهان در دوران اخیر بیش از هرکسی توسط تئودور درنج در کتب «براهین شر و ناباوری» (به انگلیسی: The Arguments From Evil and Nonbelief) و «نامحتملی خدا» (به انگلیسی: The Improbability of God) تشریح شده است. ج. ال. شلنبرگ و فردریک نیچه از دیگر مدافعان برهان بوده اند.
بندگانش پوچی زندگی بدون خدا را دریابند؛ و لذا فروتنانه تر و مشتاقانه تر به جستجوی او بپردازند.
شاید اختفای الهی موجب می شود که بشر برای تجربه حضور الهی دست به تکاپویی بزند که نهایتاً مایه کمال روحی و شکوفایی شخصیت اوست.
اختفای خداوند به انسان ها این مجال را می دهد که آزادانه به او عشق و اعتقاد بورزند، و از او پیروی کنند. عشق و ایمان از اساس با جبر و زور ناسازگار است. (در واقع ایمان به یک واقعیت غیرقابل تردید، امتیازی محسوب نمی شود تا مؤمنان شایستهٔ پاداش باشند، بلکه ایمان هنگامی ارزش دارد که بی ایمانی هم ممکن باشد. مثل آنست که ما اکنون خود را با نیکولاس کپرنیک از این نظر که بر ما نیز آشکار است که زمین مرکز کائنات نیست، برابر بدانیم. اما تفاوت این است که او هنگامی این مسئله را درک کرده بود که اگر نگوییم همهٔ مردم، که اکثریت مردم خلاف آن را می پنداشتند. پس (از این نظر) نیکولاس کپرنیک دانشمندی بزرگ و ما فردی عادی هستیم.
اختفای خداوند مانع از آن می شود که انسان ها بر مبنای انگیزه های ناشایست (مانند ترس از عذاب) او را بپذیرند.
اگر خداوند خود را بدون هیچ ابهامی بر انسان ها آشکار می کرد، در آن صورت ایمان به خداوند به نحوی غیر مختارانه صورت می پذیرفت و حسّ خطرکردن که لازمه ایمان شورمندانه است به نحو چشمگیری کاهش می یافت. به علاوه چه بسا خداوند نخواهد که بندگانش از روی کراهت به او ایمان آورند.
اگر خداوند بدون هیچ ابهامی بر همگان آشکار می شد، در آن صورت وجود او ورای هرگونه شکی بود، و لذا مؤمنان چندان فرصتی نمی یافتند که یکدیگر را در برقراری رابطه شخصی با خداوند یاری کنند.
اگر خداوند پنهان نبود، انسان ها نمی توانستند بسیاری از ویژگی های لازم برای برقراری رابطه ای متناسب و شایسته با خداوند را در خود بپرورانند.
تقریرهایی از این برهان اقامه شده اند که سعی دارند نشان دهند پنهان بودن خدا با نیک بودن، علیم بودن و قدیر بودن خدا در تناقض است. در حقیقت برهان را به یک مسئله اخلاقی تبدیل می کنند. در این حالت به برهان پنهانی الهی برهان ناباوری می گویند.
پاره ای از الهیدانان در این ادعا تردید دارند که خداوند خویشتن را به نحو روشن و بدون ابهام آشکار نکرده باشد. به اعتقاد این گروه از الهیدانان خداوند خویشتن را به حدّ کافی در خلقت خود بازنموده است.
اما در این صورت این الهیدانان باید توضیح دهند که چرا بسیاری از مردم به وجود خداوند باور ندارند.
بهرام الهی (متولد ۱۳۱۰ در کرمانشاه - ) استاد سابق کرسی جراحی اطفال دانشگاه تهران و مؤلف چندین کتاب در زمینه های پزشکی، معنویت و اخلاق است و اکنون در دانشگاه سوربن پاریس صاحب کرسی است. وی فرزند نورعلی الهی است.
Le Chemin de la Lumière, Bahram Elahi, M.D. , Albin Michel, ۱۹۸۵
The Way of Light, Bahram Elahi, M.D. , Element Books, ۱۹۹۳
مبانی معنویت فطری، سال ۱۳۷۶.
معنویت یک علم است، سال ۱۳۷۷.
طب روح، سال ۱۳۷۹
راه کمال، سال ۱۳۸۲
دکتر بهرام الهی، متولد ۱۳۱۰ شمسی در کرمانشاه و فارغ التحصیل دانشکده پزشکی دانشگاه مون پلیه در فرانسه است که در مدتی نزدیک به سی سال، هم زمان با کار طبابت و جراحی، به کار تحقیق، تدریس و سرپرستی چند دانشکده پزشکی مشغول شد. او در این مدت، چند کتاب تخصصی در زمینه آناتومی، جراحی و اورولوژی اطفال تألیف کرد که برخی از آن ها به عنوان کتاب مرجع مورد استفاده دانشجویان قرار می گیرد. وی چند سال پیش در مقام استاد ممتاز دانشگاه بازنشسته شد.
دکتر بهرام الهی، در این سال ها، به موازات فعالیت های دانشگاهی و حرفه ای خود، مطالعات عمیقی در معنویت و اخلاق، بر اساس فلسفه و تعلیمات پدرش، استاد الهی، به عمل آورده است. وی در تألیفات خود، رئوس فلسفه سیر کمال استاد الهی، را با زبانی ساده در اختیار علاقه مندان قرار می دهد.
تألیفات بهرام الهی بر اساس سخنرانی های او در دانشگاه سوربن و دیگر مراکز علمی اروپا و آمریکا بوده است.
بیت الهی، روستایی از توابع شهرستان سروستان در استان فارس ایران است.
فهرست روستاهای ایران
این روستا در بخش کوهنجان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱ نفر (۵خانوار) بوده است.
بیژن الهی شیرازی (زادهٔ تیر ۱۳۲۴ – درگذشتهٔ ۱۰ آذر ۱۳۸۹ در تهران) شاعر، مترجم و نقاش ایرانی بود.
دیدن. تهران: بیدگل، ۱۳۹۳. شابک ۹۷۸۶۰۰۵۱۹۳۶۶۴
جوانی ها: چهل و یک تا پنجاه و یک. تهران: بیدگل، ۱۳۹۴. شابک ۹۷۸۶۰۰۵۱۹۳۸۹۳
بیژن الهی در تیرماه ۱۳۲۴ در چهارراه حسن آباد به دنیا آمد. او در نوجوانی در کلاس های نقاشی جواد حمیدی شرکت کرد.
الهی با دعوت فریدون رهنما نخستین شعرش را در شمارهٔ آبان ماه ۱۳۴۳ مجلهٔ طرفه به چاپ رساند. پس از آن با اسماعیل نوری علا در انتشار مجلهٔ جزوهٔ شعر همکاری کرد. برخی از ترجمه های او در مجلهٔ اندیشه و هنر منتشر شده اند. او از شاعران شعر موج نو و شعر دیگر بود. کتاب های او از سال ۱۳۹۳ توسط نشر بیدگل در تهران چاپ شد. مسعود کیمیایی و شمیم بهار از دوستان نزدیک او بودند. او در عصر سه شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۹ در ۶۵ سالگی در تهران بر اثر عارضه قلبی درگذشت. و در روستای بیجده نو از توابع شهرستان مرزن آباد استان مازندران به خاک سپرده شد. بنا بر وصیتش بر سنگ گور او هیچ نامی حک نشد.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

الهی در جدول کلمات

از نعمات الهی که گاهی بصورت عذاب ویرانگر نیز بکار رفته
اب
ســبب نزول رحمت الهی بر انســان می شود
نماز
فلسفه و آیینی که پیروان آن مدعی بودند معرفت عالی به طبیعت و صفات الهی دارند
گیوسی
نویسنده مختارنامه | الهی نامه | مناجات نامه و پنج گنج
شیخ عطار نیشابوری
از القاب امام زمان (عج) | به این معنی که حکومت الهی بر همه خلایق | به دست آن حضرت تحقق خواهد یافت•
حجت الله
از القاب امام زمان (عج) به این معنی که حکومت الهی بر همه خلایق | به دست آن حضرت تحقق خواهد یافت
حجت الله
از القاب امام زمان(عج) | به این معنی که حکومت الهی بر همه خلایق | به دست آن حضرت تحقق خواهد یافت
حجت الله
از انبیای الهی و بنای کعبه منسوب به اوست
ابراهیم

معنی الهی به انگلیسی

celestial (صفت)
علوی ، آسمانی ، سماوی ، الهی ، فلکی
divine (صفت)
الهی ، خدایی ، عبادتی ، یزدانی ، قابل رحمانی

معنی کلمه الهی به عربی

الهی
رجل الدين , سماوي
اوراکل
تشريع
علم اللآهوت
عالم ديني
هيبة

الهی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

... ٢٠:٥٧ - ١٣٩٦/٠٧/١٦
خداوندا!
خدایا
|

مونیک ٢٣:١٣ - ١٣٩٧/١٠/٣٠
ربوبی
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• الهی دستم بگیر   • الهی نامه خواجه عبدالله انصاری   • الهی و ربی   • الهی عکس   • الهی خدایا   • شعر الهی   • الهی گاهی نگاهی   • الهی به امید مهربونیت   • معنی الهی   • مفهوم الهی   • تعریف الهی   • معرفی الهی   • الهی چیست   • الهی یعنی چی   • الهی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی الهی
کلمه : الهی
اشتباه تایپی : hgid
آوا : 'elAhi
نقش : صفت
عکس الهی : در گوگل


آیا معنی الهی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )