انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1091 100 1

الکافی

الکافی در دانشنامه اسلامی

الکافی
کتاب «الکافی» یکی از مهمترین و معتبرترین کتب حدیثی شیعه و ماندگارترین اثر محمد بن یعقوب کلینی است. این کتاب اولین کتاب جامع روایی و یکی از مجموعه کتب اربعه حدیث شیعه است.
محمد بن یعقوب بن اسحاق کلینی رازی معروف به ثقةالاسلام کلینی (م ۳۲۸ هجری قمری)، از محدثان بزرگ شیعه است که در زمان غیبت صغرای امام مهدی (ع) به دنیا آمده و با برخی محدثان که بدون واسطه از حسن عسکری علیه السلام">امام حسن عسکری علیه السلام یا امام هادی علیه السلام حدیث شنیده اند، ملاقات کرده است. از کلینی بسیاری از محدثان بزرگ روایت نموده اند که از جمله می توان به ابن قولویه (مولف کامل الزیارات)، هارون بن موسی تلعکبری، ابوالفضل شیبانی و محمد بن ابراهیم نعمانی (صاحب الغیبة نعمانی) را نام برد.
کافی مهمترین اثر شیخ کلینی است و نجاشی مدت زمان تالیف آن را بیست سال گفته است. کلینی از جمله کسانی است که کلیه علمای رجال، وی را با عبارات موکد توثیق نموده اند.
نجاشی درباره اش می نویسد: «أوثق الناس فی الحدیث و أثبتهم»، موثق ترین و ثابت ترین کسان در حدیث است. و همین جمله را علامه حلی و ابن داوود تکرار می کنند. لذا کلینی به ثقه الاسلام معروف گردید.
علامه بحرالعلوم در رجال خود پس از ذکر روایت نبوی (که خداوند در رأس هر صد سال کسی را که دین را از اندلس تجدید کند برمی انگیزد.) می نویسد: ابن اثیر کلینی را مجدد مذهب امامیه در رأس قرن سوم شمرده.
آن گاه اضافه می کند: سخن این دانشمند کلام حقی است که خداوند بر زبانش جاری ساخته. کسی که در کافی، به دقت، نظر و تأمل کند برایش روشنی این سخن آشکار می گردد و می داند که وی مصداق این حدیث است. زیرا کافی کتاب مفیدی است که در تمام کتب حدیث نظیر ندارد. هم از لحاظ کثرت احادیث و حسن ترتیب و هم به واسطه ضبط در نقل. به علاوه که این کتاب در زمان غیبت صغری امام و پیش نظر سفراء آن حضرت در بیست سال انجام شده.
ابن طاووس حلی می گوید: توثیق و امانت کلینی مورد اتفاق همگان است. ابن حجر عسقلانی می گوید: کلینی از رؤسا فضلاء شیعه است در ایام مقتدر عباسی.
ملا محمدتقی مجلسی می گوید: حق این است که در میان علماء شیعه مانند کلینی نیامده است، و هر که در اخبار و ترتیب کتاب او دقت کند درمی یابد که او از جانب خداوند تبارک و تعالی مؤید بوده است.
الکافی ممکن است عنوان برای کتاب های ذیل باشد:• الکافی (کلینی)، از قدیمی ترین و معتبرترین کتاب های روایی شیعه، نگاشته شده در عصر غیبت صغری توسط مرحوم کلینی • الکافی الشافی، تألیف علامه امین الاسلام طبرسی • الکافی فی اصول الفقه، تألیف آیت الله سیدمحمدسعید طباطبایی حکیم، در دو جلد، به زبان عربی • الکافی فی الفقه، تألیف تقی الدین بن نجم الدین بن عبید الله بن عبد الله بن محمد حلبی (ابو صلاح) (م ۴۴۷ ه .ق)
...
الکافی، اثر محمد بن یعقوب کلینی (متوفی 328ق)، از جمله مهم ترین منابع حدیثی شیعه است. این اثر در کتاب شناسی طبع دارالحدیث معرفی و ویژگی های آن ذکر شده است. اکنون در این نوشتار مطالبی پیرامون طبع اسلامیه این اثر شریف ارائه می گردد و تحقیقات دو نسخه به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد.
محقق اثر، علی اکبر غفاری در ابتدای کتاب به تصحیح، ویرایش و ضبط مطالب کتاب اشاره کرده است. مقابله با نسخه های خطی تصحیح شده علامه مجلسی و شیخ حر عاملی و دیگران، نگاهی دوباره به تعلیقات و رعایت شیوه فنی معاصر و چاپ خوب از دیگر ویژگی های این طبع است ....
حسین علی محفوظ در مقدمه اش بر کتاب ابتدا اهمیت و جایگاه نگارش حدیث را نزد شیعه مورد بررسی قرار داده است. پس از آن به تفصیل شرح حال کلینی، اساتید، شاگردان و آثار او را ذکر کرده است. توصیف جایگاه کافی در نزد شیعه و ویژگی ها و نیز شروح، تعالیق و ترجمه های فارسی آن مطلب دیگری است که به آن پرداخته شده است ....
آدرس آیات و معانی برخی الفاظ و عبارات در پاورقی های نسخه اسلامیه آمده است. به تفاوت الفاظ روایات با دیگر نسخه ها نیز اشاره شده، اما به نام آن منابع اشاره نشده است؛ به عنوان مثال در روایتی از باب صفات ذات چنین آمده است:
فی بعض النسخ ....اما در طبع دارالحدیث به نام منابع اشاره شده است:
فی «بح، بف» و حاشیة «ب، بس»: «سأعلم» ....
الکافی (ط: دارالحدیث)، اثر محمد بن یعقوب کلینی (ری، 258ق، بغداد 328ق)، از مهم ترین و معتبرترین کتاب های حدیثی شیعه است که در مدت 20 سال به درخواست بعضی از شاگردانش گردآوری شده است.
این نسخه، با تحقیق بخش احیای تراث مرکز بحوث دارالحدیث، توسط مؤسسه دارالحدیث چاپ و منتشر گردیده است.
کتاب، دربردارنده ی بیش از شانزده هزار حدیث از پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) می باشد و به سه بخش مجزا تقسیم شده است:
کافی، مشتمل بر 35 کتاب است و هر کتاب به ابواب مختلفی تقسیم شده و در هر باب، روایات متعددی آمده است. فقط کتاب العقل و الجهل، دارای یک باب است، ولی برخی از این کتب بیش از دویست باب دارند ....
تعداد روایات ذکرشده در هر باب نیز بسیار متغیر است. گاه در یک باب بیشتر از یک روایت ذکر نشده، ولی در برخی از باب ها، ده ها روایت آمده است ....
الکافی، اثر محمد بن یعقوب کلینی (متوفی 328ق)، از جمله مهم ترین منابع حدیثی شیعه است. این اثر در کتاب شناسی طبع دارالحدیث معرفی و ویژگی های آن ذکر شده است. اکنون در این نوشتار مطالبی پیرامون طبع اسلامیه این اثر شریف ارائه می گردد و تحقیقات دو نسخه به اختصار مورد بررسی قرار می گیرد.
محقق اثر، علی اکبر غفاری در ابتدای کتاب به تصحیح، ویرایش و ضبط مطالب کتاب اشاره کرده است. مقابله با نسخه های خطی تصحیح شده علامه مجلسی و شیخ حر عاملی و دیگران، نگاهی دوباره به تعلیقات و رعایت شیوه فنی معاصر و چاپ خوب از دیگر ویژگی های این طبع است .
حسین علی محفوظ در مقدمه اش بر کتاب ابتدا اهمیت و جایگاه نگارش حدیث را نزد شیعه مورد بررسی قرار داده است. پس از آن به تفصیل شرح حال کلینی، اساتید، شاگردان و آثار او را ذکر کرده است. توصیف جایگاه کافی در نزد شیعه و ویژگی ها و نیز شروح، تعالیق و ترجمه های فارسی آن مطلب دیگری است که به آن پرداخته شده است .
آدرس آیات و معانی برخی الفاظ و عبارات در پاورقی های نسخه اسلامیه آمده است. به تفاوت الفاظ روایات با دیگر نسخه ها نیز اشاره شده، اما به نام آن منابع اشاره نشده است؛ به عنوان مثال در روایتی از باب صفات ذات چنین آمده است:
فی بعض النسخ . اما در طبع دارالحدیث به نام منابع اشاره شده است:
فی «بح، بف» و حاشیة «ب، بس»: «سأعلم» .
الکافی (ط: دارالحدیث)، اثر محمد بن یعقوب کلینی (ری، 258ق، بغداد 328ق)، از مهم ترین و معتبرترین کتاب های حدیثی شیعه است که در مدت 20 سال به درخواست بعضی از شاگردانش گردآوری شده است.
این نسخه، با تحقیق بخش احیای تراث مرکز بحوث دارالحدیث، توسط مؤسسه دارالحدیث چاپ و منتشر گردیده است.
کتاب، دربردارنده ی بیش از شانزده هزار حدیث از پیامبر اسلام(ص) و ائمه معصومین(ع) می باشد و به سه بخش مجزا تقسیم شده است:
کافی، مشتمل بر 35 کتاب است و هر کتاب به ابواب مختلفی تقسیم شده و در هر باب، روایات متعددی آمده است. فقط کتاب العقل و الجهل، دارای یک باب است، ولی برخی از این کتب بیش از دویست باب دارند .
تعداد روایات ذکرشده در هر باب نیز بسیار متغیر است. گاه در یک باب بیشتر از یک روایت ذکر نشده، ولی در برخی از باب ها، ده ها روایت آمده است .
التعلیقة علی اصول الکافی، یکی از تألیفات مرحوم میرداماد (محمدباقربن محمدحسینی استرآبادی - م1041ق -) است که در زمینه علوم نقلی به رشته تحریر در آمده است. آن گاه که میرداماد درصدد نگاشتن تعلیقه ای بر کتاب «کافی» برآمد، دریافت که بررسی اسناد روایات، بر بررسی متون و مضامین آنها مقدم است. به همین مناسبت، تصمیم گرفت ابتدا در مجموعه ای موسوم به «الرواشح السماویة»، از علم درایه و احوال رواتْ سخن به میان آورد و سپس به نوشتن تعلیقات خود بر متون روایات «کافی» شریف بپردازد. میرداماد، نام کتاب خود را «التعلیقة علی الکافی» نهاد.
با بررسی کتاب، متوجه می شویم که میرداماد، توفیق یافته تا بر روایات کتاب های «العقل والجهل»، «فضل العلم»، «التوحید» و یک روایت از کتاب «الحجة»، تعلیقاتی بنگارد و از بقیه کتاب، بازمانده است.
مباحثی که میرداماد در تعلیقه خود بدان ها پرداخته، عبارت اند از:
به منظور شناساندن کتاب، به برخی از تعلیقات میرداماد اشاره می شود:
در تفسیر روایت «إقبل فأقبل»، درباره عقل می گوید که منظور از آن، امر تکوینی ایجادی است، نه امر تکلیفی تشریعی، سپس ادبار و اقبال را از تزاید و تنقّص عقل انسانی (قوه عاقله) می داند. او معتقد است که به سبب این ویژگی ها، عقل انسانی، محبوب ترینِ خلق در نزد خداوند و مستحق امر و نهی تکلیفی تشریعی شده است.
الشافی فی شرح الکافیاثر ملّا خلیل بن الغازی القزوینی (م 1098 ق) به زبان عربی است. که توسط آقای محمد حسین درایتی تحقیق شده است.
دو شرح فارسی و عربی به نام‍: الصافی فی شرح الاصول الکافی و الشافی فی شرح الاصول الکافی، از مؤلف موجود می باشد. شرح فارسی آن در سال 1332 ق، در هند به چاپ رسیده است؛ ولی شرح عربی آن تاکنون مخطوط بوده است.
از آن جایی که ملّا خلیل قزوینی، مسلک اخباری داشته، انگیزه خود را در تألیف این کتاب، وجود اشکالاتی در برخی از شروح الکافی می داند که به زعم وی، منشأ آن، ورود برخی آرای فلاسفه و معتزله به حوزه علوم حدیث است. به همین جهت، وی تلاش می کند که با اعتماد به دسته ای از آیات قرآن و بدون بهره گیری از استدلال عقلی، به تفسیر معانی حدیث و برخی متشابهات آیات بپردازد.
شرح با مقدمه ای از دبیر کنگره بین المللی شیخ کلینی و سپس محقق، در مورد شخصیت و آثار شارح و زندگانی وی آغاز، و در ادامه متن کتاب الکافی شرح می گردد.
از ویژگی این شرح، تفسیر آیات قرآن کریم و روایات اهل بیت علیهم السلام است، که شارح توانسته، به نتایجی در خصوص اثبات امامت امیر المؤمنین (ع) و ائمّه معصوم علیهم السلام نائل شود همچنین در این کتاب، به شرح و توضیح لغات غریبه، ضبط صحیح اسما، اماکن، روات و... پرداخته شده و شناسایی برخی رجال سلسله سند و نسخه شناسی ای بر کتاب انجام گرفته است.
به عقیده او برخی از شروح اصول الکافی، مشتمل بر اشکالاتی است که منشأ آن، ورود برخی از آرای فلاسفه و معتزله و نیز برخی اجتهادات مخالفان در جوامع اوّلیه روایی اصحاب امامیه (اصول حدیثی) بوده است. هر گرو در حلّ مشکلات و تفسیر مبهمات، بدون اعتماد به محکمات، صرفاً به آرای شخصی خود استناد و اعتماد کرده اند، و هر طایفه، خود را امام و مقتدای خویش قرار داده اند. از این رو، وی در این شرح، تلاش دارد بدون بهره گیری از آرای ظنّی و استدلالات عقلی، بلکه با اعتماد به محکمات آیات، به تفسیر و شرح برخی متشابهات بپردازد. در این رهگذر نیز، به نتایج جالبی در خصوص اثبات امامت امیر المؤمنین علی علیه السلام و اولاد طاهرینش دست یافته است که می توان آن را ویژگی بارز این شرح دانست. چنانچه گفته شد از ویژگی این شرح را می توان به تفسیر نمون آیات و روایات اشاره کرد.
الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی
" الکشف الوافی فی شرح اصول الکافی" اثر محمد هادی بن محمد معین الدین شریف (م 1041 ق)، معروف به آصف شیرازی به زبان عربی با تحقق آقای علی فاضلی، شرح و حواشی محققانه فلسفی بر کتاب العقل و الجهل و اثبات واجب الوجود و التوحید اصول الکافی می باشد.
کتاب با دو مقدمه، یکی از طرف کنگره بین المللی بزرگداشت مرحوم کلینی و دیگری از محقق محترم پیرامون شخصیت مولف و کتاب وی، آغاز می گردد.
این شرح در یک جلد و فقط شامل شرح کتاب عقل و جهل و کتاب توحید کافی می باشد که متن اصلی کافی در بالای صفحه و شرح قسمت های مشکل آن در پایین صفحه انجام گرفته است.
همان طور که شارح در مقدمه ی کتاب خود می گوید این شرح را در معضلات اصول کافی نگاشته و اسم آن را کشف الوافی گذارده است.
وی در این شرح از حاشیه ی اصول کافی میرزا رفیع نائینی بسیار استفاده نموده است. علامه مجلسی در مرآه العقول از شارح بسیار نام برده و اقتباس نموده است.
مولف همچنین در شرحش از معاصر خود، آقای مولی خلیل قزوینی نیز نقل نموده همانطوری که گا اوقات از حاشیه محمد امین استرآبادی و حاشیه ی میرداماد، نیز استفاده کرده است. وی در مباحث عقلی در باب حدوث عالم و اثبات محدث، از مباحث دوانی و صاحب اشراق و شرح مقاصد بسیار نقل نموده است.
بحوث حول روایات الکافی، از آثار امین ترمس عاملی (پژوهشگر معاصر) است که در آن، کتاب «الشیخ الکلینی البغدادی و کتابه الکافی» نوشته ثامر هاشم حبیب العمیدی را به صورت علمی و مستند نقد و بررسی کرده است.
نام کامل کتاب عبارت است از: «بحوث حول روایات الکافی، دراسة نقدیة لکتاب «الشیخ الکلینی البغدادی و کتابه الکافی» و یتضمن مجموعة فوائد مهمة فی علمی الرجال و الحدیث».
کتاب حاضر به زبان عربی نوشته شده است و نویسنده نگارش آن را در شهر قم، به تاریخ بیستم رجب 1415ق، به پایان رسانده است.
نویسنده گاه به روش پرداخته و گاه به محتوا و انتقادهایش دقیق و جزئی است. در مجموع می توان گفت که انتقادهای نویسنده محترم هرچند علمی و قابل توجه است و با ذکر منابع مورد استناد بیان شده، ولیکن مانند هر داوری بشری دیگر، هرگز مصون از لغزش و اشتباه نیست و پرونده این بحث علمی همچنان بر روی پژوهشگران علم رجال و حدیث، گشوده است.
اثر حاضر از مقدمه نویسنده و متن اصلی (شامل چند مبحث بدون تقسیم به بخش و فصل و درس و...) تشکیل شده است.
رجال اسانید او طبقات رجال کتاب الکافی از آثار رجالی آیت الله سیدحسین بروجردی می باشد. (الموسوعة الرجالیة، ج۴)، تنظیم: میرزا حسن نوری همدانی، مقدمه: محمد واعظ زاده خراسانی، مشهد: بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، ۱۴۱۳ ق، ص۴۶۸، اول.
این کتاب، مشتمل بر تنظیم طبقات راویان حدیث در کتاب الکافی است، به این ترتیب که مؤلف با مراجعه به اسناد موجود در کتاب الکافی، راوی و مروی عنه هر راوی را ذکر می نماید و بر این اساس، طبقه هر راوی با ذکر مشایخ و شاگردان وی مشخص گردیده است. اسامی راویان، بر اساس ترتیب حروف الفبا تنظیم شده و در مقابل نام هر یک از آنها، طبقه وی تعیین شده است.


ارتباط محتوایی با الکافی

الکافی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی الکافی   • مفهوم الکافی   • تعریف الکافی   • معرفی الکافی   • الکافی چیست   • الکافی یعنی چی   • الکافی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی الکافی
کلمه : الکافی
اشتباه تایپی : hg;htd
عکس الکافی : در گوگل


آیا معنی الکافی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )