انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1039 100 1

امامزاده

/'emAmzAde/

معنی امامزاده به فارسی

دهی است جزو بخش کن شهرستان تهران در شمال تهران در ۳ کیلو متری کیگا ( کیگا ۱۲ در کیلو متری شمال کن و ۲۱ کیلو متری شمال راه شوسه تهران به کرج واقع است ) ٠ بقعه امامزاده داود که در تابستان زوار بسیار از تهران بزیارت آن می روند در این ده واقع شده است ٠
قریه ایست در شمال شرقی تجریش و دره امامزاده قاسم در سر پل تجریش بدره در بند متصل می شود . بقعه [ امامزاده قاسم ] در آنجا محل زیارت است .
دهی است از دهستان مرکزی بخش طبس شهرستان فردوس

معنی امامزاده در فرهنگ فارسی عمید

امامزاده
۱. فرزند یا نوۀ یکی از امامان.
۲. (اسم) [مجاز] مقبرۀ فرزندان یا نوه های امامان.
۳. [قدیمی] فرزند شخصی بزرگ.

امامزاده در دانشنامه اسلامی

امامزاده
امامزاده به فرزند یا نواده امام معصوم و گاهی به مدفن و مزار او گفته می شود. کاربرد این واژه در این اصطلاح، از قرن ششم هجری قمری و حتی قبل از آن وجود داشته ولی از قرن نهم به بعد رایج شده است. ساخت مقبره بر مزار این امامزاگان نیز از قرن اول ثبت شده و در روایات برای سازنده آن اجرهای معنوی در نظر گرفته شده است. بعضی از این امامزاگان شهرت جهانی و بعضی نیز شهرت منطقه ای دارند. بقاع امامزادگان در ایران و کشوهای دیگر اسلامی دیده می شوند. بقاع و امامزاگان مدفون در آنها در فرهنگ مردم تاثیر داشته اند به گونه ای که گاه نام شهر یا روستا برگرفته از نام امامزادگان است.
اصطلاح امام زاده برای اشاره به فرزند یکی از امامان دوازده گانه و نیز نوادگان آنان به کار می رود. دهخدا در معنای واژه امامزاده کسی را که بلافاصله یا به فاصله کم از نسل امام باشد، امامزاده دانسته است. به گفته او مقبره و محل دفن امام زاده نیز در فرهنگ عامیانه امام زاده خوانده می شود. بعضی معتقدند که در این اصطلاح، منظور اصلی محلی است که آن شخص در آنجا مدفون است و به اصطلاح، از باب ذکر حال و اراده محل است.
گاهی به ساختمان امامزاده «آستانه»، «مقام»، «مقبره»، «بقعه»، «مرقد» و یا «مشهد» می گویند.
به دنبال ولایتعهدی امام علی ابن موسی الرضا علیه السلام در طوس، خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام به امید نجات از ظلم حاکمین مامون و به شوق دیدار و زندگی در جوار امام رضا علیه السلام گروه گروه راهی طوس شدند.
این دو بزرگوار نیز که از فرزندان امام کاظم علیه السلام بودند به همراه تعدادی از سادات و دوستداران خود، در حالی که گویا به طرف خراسان می رفته اند، یا پس از متفرق شدن همراهان احمد بن موسی علیه السلام از ری به حوالی کاشان وارد شدند، عبدالجبار طبرسی که یکی از دوستداران اهل بیت علیهم السلام بود و بر آن سرزمین حکومت می کرد از آنان استقبال به عمل آورد و آن ها را هفده شبانه روز در خانه خود میهمان نمود.
و حرکت آنان را به طرف طوس صلاح ندانست، ناچار آنان و همراهان در کاشان و حوالی آن ماندند و بعد به طرف بادافشان که امروز بادرود نام گرفته روانه شدند. حاکم این نواحی هم به حضور آنان رسید و احترام لازم را معمول داشت، اما وقتی روز چهارشنبه، هفتم ربیع الاول یعنی هشت روز بعد از شهادت امام رضا علیه السلام خبر این حادثه به گوش آنان رسید، آنان لباس سیاه پوشیدند و تا مدت چهل روز به عزاداری مشغول شدند.
پس از این مرحله آنان تصمیم گرفتند این منطقه را ترک کنند و به وطن خویش مدینه مراجعت نمایند ولی جاسوسان حکومت، خبر حرکت آنان و همراهان را به عنوان یک حرکت انتقام جویانه و درگیری با مامون به گوش آن رساندند و مامون هم دستور داد ماموران حکومت آنان را سرکوب نمایند.
ظاهراً روز چهاردهم جمادی الاول، یعنی حدود شصت و شش روز از شهادت امام رضا علیه السلام گذشته بود و آن بزرگواران در حال کوچ کردن از بادافشان بودند که سپاه مامون آنان را به محاصره خود درآوردند، آقا علی عباس و محمد علیهم السلام هم با همراهان و یاران خویش آماده دفاع و جنگ شدند، در این درگیری که چند روز ادامه داشت، تعدادی از یاران آنان شهید شدند تا این که به خاطر کمی یاران و در مقابل کثرت سپاه دشمن ضمن دفاع و مقاومت فراوان، آنان در منطقه پشت قلعه بادرود از پای درآمده شربت شهادت نوشیدند.
بدن های مقدس این شهیدان آل علی چند روزی روی زمین قرار داشت و مردم منطقه از بیم سپاه دشمن جرات نمی کردند به بدن های شهیدان نزدیک شوند. تا این که زنان روستای خالدآباد شهامت به خرج داده برای تجهیز و دفن شهیدان اقدام نمودند، بعد مردها به یاری زنان شتافتند و آن دو بزرگوار را در جوار هم به خاک سپردند.
شیخ محمدحسن مولوی قندهاری (که شهید آیت الله دستغیب در متاب داستان های شگفت، کرامات و حکایات مختلفی از او نقل کرده است) درباره مقام آقا علی عباس علیه السلام فرمود: منزلت آقا علی عباس علیه السلام در این منطقه مانند منزلت سید محمد علیه السلام است در عراق.
بارگاه ملکوتی آستان مقدس این امامزاده گان در پهنه کویر منطقه بادرود و خالدآباد در 168 کیلومتری شمال اصفهان، 300 کیلومتری تهران، 65 کیلومتری شرق کاشان، 60 کیلومتری غرب اردستان و 38 کیلومتری شمال شهر نطنز و کوه کرکس واقع گردیده است.
از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السّلام) امامزاده آقاعلی عباس است که حضرت علی عباس و هم جوارش امام زاده محمد برادرش جهت ملاقات حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) به اتفاق حضرت شاه چراغ به ایران آمدند که به شهادت رسیدند.
بسیاری از فرزندان موسی بن جعفر (علیه السّلام) و همچنین فرزند زادگان و بنی اعمام آن ها با حضرت احمد بن موسی شاه چراغ همراه بودند که بسیاری از آن ها به قم و کاشان و حوالی این دو شهر آمدند که در حدود دویست (۲۰۰) بقعه یا زیادتر در کاشان و نطنز بنام فرزندان و فرزندزادگان موسی بن جعفر (علیه السّلام) یا منسوبین به آن حضرت به چشم می خورد که هر یک دارای کرامات و خوارق عادات و بقاع متبرکه آن ها محل استجابت دعوات می باشد.شیخ مفید ـ قدس سره ـ در کتاب ارشاد می فرماید: هر یک از فرزندان حضرت ابی الحسن موسی بن جعفر (علیه السّلام) دارای فضیلت و منقبت مشهوری است و فرزند بزرگوارش امام رضا (علیه السّلام) از نظر فضل و برتری مقدم بر همه ایشان است.
شرح اجمالی
اما دو امام زاده عالی مقام حضرت علی عباس و هم جوارش امام زاده محمد برادرش جهت ملاقات حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) به اتفاق حضرت شاه چراغ به ایران آمدند به طوری که در بعض مخطوطات قدیمه به چشم می خورد این دو امام زاده به اتفاق جمعی از سادات و موالیان به هوالی کاشان وارد شدند اتفاقاً عبدالجبار طبرسی نامی در این نواحی فرمانروائی داشت که در زمره دوستان اهل بیت عصمت و طهارت شمرده می شد، چون از ورود ایشان اطلاع یافت، فوراً بخدمتشان رسیده همه آن ها را به منزل خود برد، مدت هفده (۱۷) شبانه روز از آن ها پذیرائی کرد، و اظهار داشت که رفتن به طوس برای شما صلاح نیست زیرا خلیفه عباسی مامون در گفتارش اعتباری نیست اقوال و کردارش روی حساب سیاست سلطنتی خود است، فعلاً بمانید تا خبر صحیح برسد، لاجرم مدتی در حوالی کاشان و فین ماندند سپس حرکت کرده تا یزدلان و از آنجا بقریه بادافشان حکمران این نواحی نیز شرفیاب حضور امام زادگان شده خدمت شایسته معمول داشت شاه زادگان چند روزی نیز در این نواحی توقف کرده جمعی کثیر با ایشان ملحق شدند.
شنیدن خبر شهادت امام رضا
روز چهار شنبه هفتم ماه ربیع الاول خبر شهادت حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السّلام) به ایشان رسید از این خبر وحشت انگیز عمامه های خود را از سر برداشته و گریبان های خود را چاک زدند و به عزاداری قیام نمودند و مردمان آن نواحی خدمت امام زادگان رسیده عرض تسلیت نمودند تا مدت چهل روز پس آن ها را به حمام برده از لباس عزا بیرون آمدند پس از چندی توقف در قلعه باد افشان تصمیم به برگشت به سوی وطن خود را گرفتند که منافقین به گوش مامون رسانیدند که برادران حضرت امام رضا (علیه السّلام) اراده خروج دارند و جمع کثیری هم تابع آن ها شده تا به طوس آمده و انتقام خون برادرشان را بگیرند مامون از شنیدن چنین امری به وحشت افتاده، فرمان داد تا لشگر راه را بر آن ها گرفته و در هر کجا سادات علوی خصوصاً اولاد حضرت موسی بن جعفر (علیه السّلام) را بیابند بقتل برسانند.به طوری که نقل شده روز چهاردهم جمادی الاولی بود که امام زادگان از قریه بادافشان در حال کوچ کردن بودند که لشگر شقاوت کیش مأمون ملعون رسیدند راه را بر آن ها گرفته ایشان را محاصره کردند چندین شبانه روز آن بزرگواران را در محاصره داشتند آب و نان را از ایشان و اصحابشان منع کرده تیغ های آتش بار از نیام کشیده در برابر آن شاهزادگان و اصحابشان صف آرائی کرده آستین ستم بالا زدند، اصحاب یک یک اذن جدال گرفته به درجه شهادت رسیدند.
شهادت دو امام زاده
...



امامزاده در دانشنامه ویکی پدیا

امامزاده
امامزاده به فرزند یا نواده یکی از امامان دوازده گانه شیعه و نیز مقبرهٔ آنان گفته می شود. تعداد بسیاری امامزاده در شهرها و روستاهای ایران و نیز به تعداد کمتری در عراق وجود دارد. امامزادگان در ایران توسط سازمانی به نام سازمان اوقاف و امور خیریه اداره می شوند.نبو
مورخان شیعه دلایل متعددی را در خصوص علت گسترده مهاجرت فرزندان امام های شیعه به ایران ذکر کرده اند. مهمترین آن ها عبارتند از:
وجود امامزاده ها و سایر عناصر مذهبی گاهی باعث ایجاد یا گسترش شهر یا روستا در اطراف خود شده اند. این شهرها یا روستاها در مواقعی حتی نام همان امام زاده را به عنوان نام برگزیده اند. از آن جمله می توان به شهر مشهد، که نام کنونی آن اشاره به کشته شدن علی بن موسی الرضا در آن جا دارد یا شهرهای شهرضا، صالح آباد یا پیشوا که تا قبل از دوران پهلوی امامزاده جعفر نامیده می شد از نام امامزاده های مدفون در آن ها گرفته شده است. شهر قم نیز پس از درگذشت فاطمه معصومه در آنجا اهمیت و گسترش یافت.
بر اساس برخی آمار منتشرشده تعداد مقبره امامزادگان ایران در اوایل انقلاب اسلامی یکهزار و پانصد مقبره بوده و بنابر آمارهای رسمی تا سال ۱۳۹۰ بالغ بر ۱۰ هزار و پانصد مقبره رسیده است. تعداد امامزاده ها در طول ۳۰ سال ۷ برابر شده و این بدان معناست که طی سال های گذشته به طور میانگین، سالانه تعداد ۳۰۰ امامزاده جدید در ایران مورد شناسایی قرار گرفته است.این در حالیست که بالغ بر ۸۰۰۰ عدد از این امامزاده ها فاقد سند و شجره نامه هستند.
عکس امامزاده
امامزاده ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
امامزاده
بخش امامزاده
امامزاده (ارومیه)
امامزاده، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان ارومیه و در شهرستان ارومیه استان آذربایجان غربی ایران.
این روستا در دهستان بکشلوچای قرار داشته و بر اساس سرشماری سال ۱۳۸۵ جمعیت آن ۵۲۲ نفر (۱۵۰ خانوار) بوده است.
امامزاده (ترکی آذربایجانی: İmamzadə türbəsi) نام مقبره ای در ۷ کیلومتری شمال شهر گنجه است که گفته می شود محل دفن یکی از فرزندان محمد باقر است.
امامزاده ۱۸ تن مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قزوین، بخش رودبار الموت، دهستان معلم کلایه، روستا گازرخان واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۳ اسفند ۱۳۸۵ با شمارهٔ ثبت ۱۹۰۳۵ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
امامزاده ۷ امام و گورستان بلکوت مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان رودسر، بخش رحیم آباد، روستای بلکوت واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ بهمن ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۹۶۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
امامزاده آق امام مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان ترکمن، بخش مرکزی، روستای قره قاشلی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۳۸۳ با شمارهٔ ثبت ۱۱۳۰۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
امامزاده اباذر در روستایی به همین نام و در فاصله بیست کیلومتری شمال شرقی شهرستان قزوین قرار دارد. بنا بر اعتقاد اهالی منطقه او از فرزندان جعفر صادق هست. بقعه از سنگ های کوهی ساخته شده و با گنبد دو پوش آجری پوشش داده شده است. ازاره بقعه از کاشی پوشیده شده و بنا بر طرح و پخت آن می توان این کاشی ها را از آثار دوره قاجار دانست. علاوه بر ضریح، در کنج بقعه سنگ قبری به ارتفاع تقریبی چهل سانتی متر به صورت سکو قرار دارد و دارای کتیبه کنده کاری شده ایلخانی است. ورودی بقعه در سمت شرق است و در طرفین آن سنگ های منقش به کتیبه بسیار نفیسی قرار دارد. در دو طرف ورودی دو شباک سنگی با گره بندی قرار گرفته اند که یکی از آن ها دارای کتیبه است. بقعه شبیه بناهای صفویه است و می توان نتیجه گرفت که بنای اولیه دوره ایلخانی که احتمالاً بسیار زیبا و با شکوه بوده به علت ویرانی و تخریب در دوره صفویه بازسازی شده و کتیبه های آن روی بنای جدید نصب شده است. کاشیکاری گنبد و داخل بقعه نیز در زمان قاجار انجام گرفته است.
امامزاده اباذر زیدون مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان بهبهان، بخش زیدون، روستای اباذر واقع شده است، بانی بنا مرحوم غلامشاه خادمی و معمار آن محمد جواد دزفولی ست.امامزاده دارای دارای کتیبه، نقاشی،آیینه کاری و کاشی کاری های زیبا و بی نظیری بود که در روند توسعه و بازسازی آن تخریب گردید. این اثر در تاریخ ۵ تیر ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۱۹۶۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
امامزاده ابراهیم قرچک تهران
امامزاده ابراهیم (نرمی دولت آباد اصفهان)
امامزاده ابراهیم (شیراز)
امامزاده ابراهیم (آمل)
امامزاده ابراهیم (اراک)
امامزاده ابراهیم و اسماعیل
امامزاده ابراهیم زیارت سر
امامزاده ابراهیم سیوند
امامزاده ابراهیم (شفت)
امامزاده ابراهیم (قم)
امامزاده ابراهیم (کاشان)
امامزاده ابراهیم لرستان
امامزاده ابراهیم یکی از دو امامزادهٔ معروف شهر آمل و از امامزادگان متبرک و خاص ایران است و هم اکنون از بناهای تاریخی شهر آمل و مازندران محسوب می شود. این امامزاده به دلیل آثار نفیس چوبی از قبیل در، صندوق و همچنین تزئینات و کتیبه های زیبای قاجاری اهمیت هنری و تاریخی دارد.
حرم امامزاده ابراهیم
الــلــهمحمد • علی • فاطمه • حسن • حسینسجاد • باقر • صادقکاظم • رضا • جواد • هادیعسکری • مهدی
این بنا با پلان مربع شکل و بدنهٔ آجری و گنبد هرمی شکل در قرن نهم هجری در شهر آمل ساخته شده است. از ویژگی های خاص این بنا می توان به ارتفاع بلند آن، دیوارهای محصور کننده اش، برج مکعب شکل و گنبد هشت ضلعی آن اشاره کرد. این بنا در سال ۹۲۵ هجری قمری به وسیلهٔ خواجه عبدالله نامدار، فرزند درویش حاج کفشگر، ساخته شده و بانی آن عبدالله ابن شاه حسین قاضی بوده است. سازندهٔ مقبره آن نیز محمد حسین نجار است. چهار چوبهٔ این مقبره از شاهکارهای نجاری باستانی است که آیات قرآنی در آن حک شده است. در خارج دیوار محوطهٔ گنبد امامزاده ابراهیم آب انباری موجود است که در سال ۱۳۱۵ قمری توسط امیر مکرم لاریجانی اسکی ساخته شد. این بقعه از سمت غرب به خیابان طالب آملی و از سمت شرق به قادی محله وگرجی محله محدود است.
بر روی در و صندوق چوبین روی مرقد، کتیبه های زیبایی به خط رقاع حک شده که طبق مفاد آن ها، مزار متعلق به ابو محمد ابراهیم از فرزندان موسی کاظم و برادرش ابولمعلی یحیی و مادر ایشان می باشد. مسجدی ضمیمهٔ امامزاده است و در قسمت شرقی مسجد اتاقی دیده می شود. مشهور است دو نفر به نام های یعقوب وابراهیم که امامزاده ابراهیم و برادرانش را شستند و دفن نمودند در آن اتاق مدفونند.
آب انبار امامزاده مربوط به دوره صفوی است و در ندوشن، جنب امامزاده مامانیک واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۲ مرداد ۱۳۸۴ با شمارهٔ ثبت ۱۳۰۲۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
آب انبار پای امامزاده مربوط به دوره صفوی است و در شهرستان کوهبنان، بخش مرکزی، دهستان خرمدشت واقع شده و این اثر در تاریخ ۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۱۴۷۴ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
آستان پنج امامزاده مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای جمکران واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱۶ مهر ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۲۷۹۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
آستان شش امامزاده مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان قم، بخش مرکزی، روستای سیف آباد واقع شده است. این اثر در تاریخ ۲ آبان ۱۳۷۸ با شماره ثبت ۲۴۲۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
بخش امامزاده یکی از بخشهای تابع شهرستان نطنز در استان استان اصفهان ایران است. خمک ک
بخش امامزاده
دهستان امامزاده آقاعلی عباس
دهستان خالدآباد
شهرها: بادرود و خالدآباد
بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش امامزاده شهرستان نطنز در سال ۱۳۹۰ برابر با ۲۱۴۷۳ نفر بوده است.سند
پناهگاه صخره ای درب امامزاده مربوط به اواخر دوران پارینه سنگی و اوایل دوره نوسنگی است و در شهرستان استهبان، بخش مرکزی، دهستان ایج، ۱/۵ کیلومتری جنوب روستای درب امامزاده، دهانه دره فرعی مشهور به دره باریکو واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۴۰۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
تپه اسفین یا امامزاده مربوط به سده های میانه دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان تفرش، بخش فراهان، دهستان فرمهین، روستای اسفین واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۸ شهریور ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۱۹۶۸۹ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
تپه امامزاده مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان بوئین زهرا، بخش آبگرم، روستای یمق واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۵۵۰۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
تپه های دو تلی درب امامزاده مربوط به دوران های تاریخی پس از اسلام است و در شهرستان استهبان، روستای ایج واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۱ دی ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۴۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
چم امامزاده، روستایی از توابع بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.
این روستا در دهستان دشمن زیاری قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر (۴خانوار) بوده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

امامزاده در دانشنامه آزاد پارسی

اِمامزاده
در اصطلاح، مدفن و مزار متبرکۀ فرزندان یا فرزندزادگان امامان شیعه (ع). هم اکنون تعداد فراوانی از امامزادگان که در عهد بنی امیه و بنی عباس برای فرار از ظلم و جور آنان به نقاط مختلف ایران مهاجرت کرده بودند، در سرتاسر ایران وجود دارد که شمار آن ها براساس آمار سازمان اوقافتا سال ۱۳۸۹ش بالغ بر ۱۰هزار و ۶۱۵ امامزاده است که در ۸هزار و ۵۱ بقعه دفن شده و دارای شناسنامه هستند. امامزادگان را می توان به چهار گروه تقسیم کرد: ۱. ساداتی که به سبب دشمنی امویان به ویژه حجاج بن یوسف نسبت به خاندان علی (ع) و کشتار بی رحمانه آنان رهسپار ایران شدند. ۲. امامزادگانی که در زمان ولایتعهدی امام رضا (ع) به این خطه آمدند. اینان که از برادران امام رضا (ع) و برادرزادگان و عموزادگان ایشان بودند، چون به ایران رسیدند در راه خبر شهادت امام رضا (ع) را شنیدند و برای این که در امان بمانند به کوهستان های دیلم و طبرستان (مازندران کنونی) و رِی پناه بردند. برخی از آنان به شهادت رسیدند و برخی دیگر به کوهستان طبرستان که زیر نفوذ حکومت شیعۀ زیدی بود، روی آوردند و در آن جا اقامت گزیدند. ۳. ساداتی که چون بزرگی از سادات علوی در برابر حکومت جور بنی امیه یا بنی عباس قیام می کرد به یاری او می شتافتند و به مبارزه با حاکمان وقت می پرداختند و اگر جان سالم به در می بردند در کوهستان های عراق و دیلم پناه می گرفتند، مانند اطرافیان و یاران زید (فرزند امام زین العابدین)، نفس زکیه (از نوادگان امام حسن)، ابراهیم برادر نفس زکیه، حسین بن علی (از نوادگان امام حسن) مشهور به صاحب فخّ، و بسیاری از اولاد علی (ع) که بر خلفا خروج کردند و غالباً به شهادت رسیدند. ۴. گروهی از سادات که چون علویان زیدی مذهب در مازندران حکومت تشکیل دادند به آن جا رفتند و به آن ها پیوستند. این گروه نسبت به گروه های پیش گفته از لحاظ تعداد فزونی داشتند. اینان وقتی به نقاط امنی می رسیدند با مردم آن جا در می آمیختند و رفته رفته صورت بومیان محل را به خود می گرفتند. ساداتی که هم اکنون در سراسر ایران مقیم اند از اعقاب آنانند. تحقیق در احوال امامزادگان دشوار و گاه ناممکن است، زیرا بسیاری از آنان از ترس عاملان حاکمان جور پنهانی می زیستند و از این رو اطلاع چندانی از احوال آن ها در دست نیست. از سوی دیگر، لوح هایی که برای نصب در مزار آنان فراهم می شد به خط کوفی بودند و بعدها وقتی می خواستند آن ها را به خط نسخ و ثلث برگردانند، به سبب مشکلات مربوط به خواندن خط کوفی یا ازبین رفتن قسمت هایی از آن ها، اشتبا هاتی صورت می گرفت؛ برای مثال هم اکنون تعداد زیادی از امامزادگان را به عنوان فرزندان بلافصل امام موسی کاظم (ع) شناخته اند که قطعاً درست نیست، زیرا تعداد فرزندان آن حضرت به آن اندازه نبوده است. برخی از این امامزاده ها از فرزندزادگان آن حضرت اند که به اشتباه جزو فرزندان ایشان ثبت شده اند. دربارۀ بارگاه امامزادگان نیز آنچه از تواریخ برمی آید این است که در زمان وفات یا شهادت آنان معمولاً سایبانی ساده از حصیر بر روی قبرشان ساخته می شد و سپس در اندک زمانی از سوی نیکوکارانی از شیعیان و یا حکام شیعی به صورت زیارتگاهی در می آمدند، شبیه مزار حضرت معصومه (ع) در قم. در عهد صفویه تعمیر و آبادانی بارگاه امامزادگان به ویژه از سوی شاه طهماسب، و در دورۀ قاجاریه به ویژه توسط فتحعلی شاه و ناصرالدین شاه صورت گرفته، اما بیشترین اهتمام برای مرمّت و نگهداشت زیارتگاه های امامزادگان در زمان معاصر بوده است.

نقل قول های امامزاده

امامزاده یک کلمه در زبان های فارسی، اردو و آذری است که به یک نسل بلافاصله یک امام شیعه اشاره دارد. امامزاده یا مرقد همچنین به اندازه ای برای حرم/مقبره نوادگان یک امام گفته می شود.
• «ما اینجور افراطی نیستیم که هر کس و هر گروهی را بخاطر اینکه یک محله ای را خوشنام کنند یک چیزی بنام امامزاده را در آن درست بکنند و آنجا را استفاده کنند نه باید موارد مشخص و مثبت ریشه دار باشد که بشود از آن استفاده کرد و انحرافی در آن نباشد ما هم به بقاع متبرکه در مصوباتمان توجه کردیم .» -> اکبر هاشمی رفسنجانی
• «این امامزاده ها، گنبدها و بارگاه ها در کنار مساجد و حسینیه ها وسیله ای هستند برای اینکه مردم بتوانند از لحاظ معنوی همواره خودشان و فرزندانشان را تقویت کنند.». -> حسن روحانی
• «ما می خواهیم که در پناه این بقاع متبرکه مردم در آرامش زندگی کنند» -> روح الله خمینی
• «اکنون در ایام نوروز و تحویل سال نو، شلوغ ترین و پرازدحام ترین مراکز در کشور پهناور ما بارگاه مقدس ائمه و امامزادگان (سلام الله علیهم) است.». -> سید علی خامنه ای
• «شیراز مأمن امامزادگان بزرگوار بود؛ در هیچ نقطه ای از کشور به قدر فارس، مرقدِ امامزاده وجود ندارد. معنای این حرف این است که از هر کجا امامزاده ها و فرزندان معصومین، یا از جور خلفا می گریختند و یا به امیدِ کمک مردم حرکت می کردند، متوجه شهر شیراز یا شهرهای دیگر استان فارس می شدند.». -> سید علی خامنه ای
• «این احترامی که ما برای امامزاده ها قائلیم برای این است که ایشان که به ایران آمدند فرمایش امام صادق و امام باقر (علیهم السلام) را به ما رساندند و ما تشیّع خود را به وسیله همین امامزاده ها داریم.». -> عبدالله جوادی آملی
• «این طبرستان ما همین طور است قدم به قدم امامزاده است اینکه می بینید طبرستان ولایتمدار است و خالصانه تشیّع را دارند این به برکت همین امامزاده هاست.». -> عبدالله جوادی آملی
• «اینکه می بینید ما قدر این امامزاده ها را می دانیم برای این است که اینها نسبت به ما حقّ حیات دارند، ایشان پدرانمان را شیعه کرده و از مناقب علی بن ابیطالب (علیه السلام) و فاطمه زهرا (سلام الله علیها) از مناقب امام حسن و امام حسین و از مناقب اهل بیت (علیهم السلام) آگاه کردند ما قدردان اینها هستیم.». -> عبدالله جوادی آملی
• «آشنایی با سیره آنان و با سیره امامزادگان و مطالعه زندگانی آن بزرگواران برای همه مسلمانان اهمیت بسیار زیادی دارد. در طول تاریخ وقتی ما به زندگی امامزادگان نگاه می کنیم می بینیم که آنان با مجاهدت های خود و با تحمل زحمات و صدمات بسیار زیاد آیین مقدس اسلام و معارف نورانی مکتب را تبلیغ و ترویج نموده و حتی در این راه، بسیاری از آن بزرگواران شربت شهادت را نوشیده و با خون پاک خود شجره طیبه اسلام را آبیاری کردند.» -> لطف الله صافی گلپایگانی
• «امامزادگان عظیم الشان به عنوان فرزندان اهل بیت (علیه السلام) به بسیاری از کشورهای اسلامی از جمله ایران هجرت نموده اند و ایشان روزنه رحمت الهی، سند حقانیت و دارالشفای ما هستند.» -> کاظم صدیقی
• «اکرام و تجلیل ما از امامزادگان در ابعاد مختلفی صورت می گیرد و در حقیقت تجلیل از امامزادگان تبعیت از قرآن کریم است چرا که اینها شعائر الهی هستند.» -> کاظم صدیقی
• «امامزادگان در شهرها و روستاها ملجا و پناه مردم هستند و این خاندان کشتی نجات ما در طوفان های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی می باشند.» -> کاظم صدیقی
• «وجود امامزاده ها در کشورمان نشان دهنده ولایت پذیر بودن مردم ایران است زیرا در دورانی که نوادگان اهل بیت (ع) به کشورهای دیگر مهاجرت کردند ایرانیان به خوبی پذیرای آنها بودند.» -> حسین نوری همدانی
• «امامزاده ها باید مراکز فرهنگی کشور شوند و مسائل فرهنگی در آن ها بازگو شود.» -> حسین نوری همدانی
• «همه آحاد مردم محتاج این امامزادگان هستندواین فرصتی برای بهره مندی و برداشت فیوضات است... در حقیقت آنها فرستادگانی از جانب خدای متعال هستند تا سایر بندگانش را درمسیربندگی حق تعالی هدایت و سپس ثابت قدم نمایند.» -> حسن ممدوحی
• «بقاع متبرکه همواره دربرابرناهنجاری ها، هجمه ها وتوطئه های دشمنان اسلام و مسلمانان اثر مثبت ومعنوی داشته است.» -> حسن ممدوحی
• «این امامزادگان همچون ستارگانی نورافشانی کرده و راه هدایت و ولایت را بر زن و مرد می نمایانند و آن ها نشانه هایی از عرش بر روی زمین هستند.» -> مرتضی ادیب یزدی
• «این امامزادگان همچون خورشیدی هستند که هیچ کس نمی تواند جلوی نورافشانی آن را بگیرد.» -> مرتضی ادیب یزدی
• «حضور این امامزادگان در ایران، فیزیکی و معنوی بوده است... این حضور فیزیکی و مذهبی موجب گرایش و توجه مردم ایران به مذهب تشیع شد.» -> احمد بهشتی
• «الحمد الله به برکت انقلاب اسلامی، زحمات و مجاهدت های بی نظیر حضرت امام راحل، خون شهیدان و توجه و عنایت رهبر معظم انقلاب، علماء، مراجع و بزرگان، ارادت و محبت مردم به اهل بیت (ع)، اهتمام و توجه مردم به امامزادگان روز به روز در حال افزایش و گسترش است.». -> علی محمدی
• «با پیگیری هایی که صورت گرفت، پنجم ذیقعده به عنوان روز ملی تکریم امامزادگان در تقویم ایران اسلامی ثبت شد، به همین جهت در سراسر کشور در بقاع متبرکه و امامزادگان مراسم بزرگداشت، نکوهداشت و تجلیل از امامزادگان را داریم.». -> علی محمدی
• «بیش از هشت هزار بقعه در سراسر کشور داریم که بعضی از این بقاع تعدادی از امامزادگان مدفون هستند و بعضی ها فقط یک نفر مدفون هستند؛ همچنین در برخی از این بقعه ها از بزرگان اهل دین، علماء و عرفاً هستند که آنها امامزاده نیستند اما دارای مقام و منزلت معنوی نزد خداوند متعال دارند، مانند علی ابن ابراهیم (ع) در قم که از بزرگان و فقهای عظیم الشان و مورد احترام و توجه اهل بیت (ع) هستند، هرچند امامزاده نیست اما مقام و منزلت دارد یا مرحوم شیخ صدوق در ابن بابویه در ری دفن هستند، امامزاده نیست اما یکی از علمای بزرگ شیعه که مورد احترام و توجه اهل بیت (ع) است.». -> علی محمدی

ارتباط محتوایی با امامزاده

امامزاده در جدول کلمات

امامزاده ای در بازار تجریش
امامزاده صالح
روستایی در مشهد که مدفن امامزاده یحیی در آنجاست
میامی

امامزاده را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

غزل > cookpit
s.m > Caterpillar
مرتضی بزرگیان > misjudgment
jim potter > set up camp
Mostafa.Z > بزغاله
.. > slowly
حیدر نیک آیین > انتقادی
علی خراسانی > low income

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• لیست امامزاده های ایران   • امامزاده های دروغین   • تعداد امامزاده ها در ایران   • امام زاده ها   • امامزاده های عجیب ایران   • اسامی امامزاده های ایران   • امامزاده بی غیرت   • تعداد امامزادگان ایران   • معنی امامزاده   • مفهوم امامزاده   • تعریف امامزاده   • معرفی امامزاده   • امامزاده چیست   • امامزاده یعنی چی   • امامزاده یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی امامزاده
کلمه : امامزاده
اشتباه تایپی : hlhlchni
آوا : 'emAmzAde
نقش : شاخص
عکس امامزاده : در گوگل


آیا معنی امامزاده مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )