انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1076 100 1

امان

/'amAn/

مترادف امان: پناه، حمایت، زنهار، کنف، مهلت، نگهداری، تامین، فرجه، امن، ایمن، مصون

برابر پارسی: درپناه، بی بیم شدن، پناه دادن، پناه، زنهار

معنی اسم امان

اسم: امان
نوع: پسرانه
ریشه اسم: ترکی
معنی: (تلفظ: amān) (عربی) بی بیم شدن، بی ترس، ایمن، حفاظت، عنایت، زنهار، پناه، ایمنی، آرامش - ایمنی، آرامش

معنی امان در لغت نامه دهخدا

امان. [ اَ ] (ع مص ) ایمن شدن. (مصادر زوزنی ). بی ترس و بیم گردیدن. بی بیمی. (از منتهی الارب ) (از متن اللغة) (ناظم الاطباء). زنهاری. (منتهی الارب ) (بهار عجم ). بی خوف بودن و ایمنی. (آنندراج ). آرامش و اطمینان. (از اقرب الموارد) :
آنرا پس سختی ز همه رنج امان بود
وین را پس سختی ز همه رنج امان است.
منوچهری.
یافته و بافته ست شاه چو داود و جم
یافته مهر کمال بافته درع امان.
خاقانی.
ره امان نتوان رفت و دل رهین امل
رفوگری نتوان کرد و چشم نابینا.
خاقانی.
وگر خواهی کزین منزل امان آن سرایابی
امانت دار یزدان را نیابت دار حسان شو.
خاقانی.
بعدل و احسان و امن و امان بیمن کفالت و حسن ایالت شمس المعالی آراسته گشت. (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ).
کنج امان نیست درین خاکدان
مغز وفا نیست درین استخوان.
نظامی.
اقصای برّ و بحر بتابید عدل او
آمد ز تیغ حادثه بر باره ٔ امان.
سعدی.
|| امن بودن شهر. امنیت. (از اقرب الموارد). || (اِ) پناه. (ناظم الاطباء). آنکه یا آنچه بدان پناهنده شوند :
حلم اوچون کوه و اندر کوه او کهف امان
طبع او چون بحر و اندر بحر او درّ فطن.
منوچهری.
اینک امام حق و امان زاهل روزگار
اینک حریم ایمن و خورشید بی زوال.
ناصرخسرو.
تا زمان قیامت در امان سلامت نگه داراد. (گلستان ).
ایمان ما ز غارت شیطان نگاه دار
تا از عذاب و خشم توجان در امان شود.
سعدی.
با باز در زمان تو تیهو مصاحب است
با شیر در امان تو آهو معانق است.
سلمان ساوجی.
- در امان بودن ؛ در پناه بودن. (فرهنگ فارسی معین ) :
ای خواجه دل تو شادمان باد
جان تو همیشه در امان باد.
مسعودسعد.
بخرمی و بخیر آمدی و آبادی
که از صروف زمان در امان حق بادی.
سعدی.
|| مهلت. (فرهنگ شعوری ). فرصت. وقت. با فعل «دادن » استعمال می شود. رجوع به امان دادن شود. || زنهار. (آنندراج ) (ناظم الاطباء) : گفت چون چاره نیست لابد امانی باید از جهت خداوند سلطان. (تاریخ بیهقی ).
کسی کز آسمان باید امانش
نباید بود زیر آسمانش.
امیرخسرو دهلوی.
|| ذمه. (منتهی الارب ). || نقاره. (فرهنگ شعوری ) (ناظم الاطباء). کوس. (ناظم الاطباء).
- الامان ؛ در موقع زنهار خواستن و پناه جستن گویند.
- امان از... ؛ داد از. فریاد از. پناه بر خدا :
ای کمان ابرو امان از دست تو.
؟
- امان کسی را بریدن ؛ در اصطلاح عوام او را بستوه آوردن. (از فرهنگ فارسی معین ).
- امثال :
امان از خانه داری یکی میخری دوتا نداری ؛ یعنی در اسباب تازه خانمان هر ساعت لزوم اکمال نقصی ظاهر شود. (امثال و حکم مؤلف ).
امان از دوغ لیلی ماستش کم بود آبش خیلی ؛ وعده یا دعوی بسیار بزرگ و وفایا عملی نهایت ناچیز بود. (امثال و حکم مؤلف ).
امان از هم کت بد . (از امثال و حکم مؤلف ).
مفلس در امان خداست.

امان. [ اُم ْ ما ] (ع ص ) امانت دار و معتمدالیه. (منتهی الارب ) (آنندراج ) (ناظم الاطباء). شخص امینی که بدو امانت سپارند. (از اقرب الموارد). || کشاورز. (منتهی الارب ) (از متن اللغة) (ناظم الاطباء). زَرّاع. (اقرب الموارد). || هرکه بر اصل خلقت خود بود و کتابت و حساب نیاموخته باشد. (منتهی الارب ) (از آنندراج ). آنکه نوشتن و خواندن نداند. (از متن اللغة). آنکه نوشتن نتواند چون بیسواد. من لایکتب کأنه امی. (قاموس ) (تاج العروس ) (از ذیل اقرب الموارد). || کودن و گول قلیل الکلام. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). شخص کندزبان ناتوان وبیکاره و کم سخن. (از ذیل اقرب الموارد، ذیل امم ).

امان. [ اُم ْ ما ] (ع اِ) (بصیغه ٔ تثنیه ) مادر و پدر بطریق ابوان ، یا مادر و خاله. (منتهی الارب ).

معنی امان به فارسی

امان
پناه و زنهاری، بی ترس شدن، بی بیم شدن ، بی ترسی، ایمنی، زنهاری، آسایش و آرامش
۱ - ( مصدر ) بی بیم شدن . ۲ - ( اسم ) بی ترسی ایمنی . ۳ - حفاظت عنایت . ۴ - ( اسم ) زنهار پناه . یا امان کسی را بریدن . او را بستوه آوردن . یا در امان بودن . در پناه بودن .
بصیغه تثنیه مادر و پدر بطریق ابوان یا مادر و خاله .
[ گویش مازنی ] /ammaan/ از متعلقات تیرکمان یا رزین است و آن چرمی به طول تقریبی ده سانتی متر و پهنای دو سانتی متر که در دو سمت طولی آن سوراخی تعبیه شده و از هر سوراخ یکی از کش ها عبور کرده و سپس با نخ یا کش نازک بسته شوداین وسیله جای سنگ تیرکمان است & انبان
دهی است از دهستان تحت جلگه بخش فدیشه شهرستان نیشابور .
زنهار خواستن
( امیر امان الله خان ) پسر سوم امیر حبیب الله خان هفتمین خان بار کزائی پادشاه افغانستان ( جل. ۱۳۳۷ ه. ق . / ۱۹۱۹ م . - عزل ۱۳۴۸ ه. ق . / ۱۹۳٠ م . ) چون حبیب الله خان بضرب ششلول کشته شد پسرش نصر الله خان موقتا امارت افغانستان را بدست آورد ولی کمی بعد امان الله خان پسر سوم حبیب الله خان برادر خود را مغلوب کرد و خود امیر افغانستان گردید . وی به سبب انقلابات داخلی برهبری بچه سقا از سلطنت مستعفی شد و اینک در ایتالیا مقیم است .
سومین فرزند ذکور امیزر حبیب الله خان فرمانروای افغانستان است .
از شاعران پارسی گوی هند است
ابن طرماح بن حکیم مکنی به ابومالک از قبیله بنی طی و از شاعران عرب بود .
پذیرنده امان . زنهار پذیر
از شاعران قزوین و از طایفه حجازیه آن شهر است .
زنهار خواستن امان طلبیدن
( مصدر ) در خواست زنهار کردن امان طلبیدن بزنهار در آمدن .
دهی است از دهستان کوکلان بخش مرکزی شهرستان گنبد قابوس .
( مصدر ) زنهار دادن کسی را در کنف حمایت خود گرفتن .
[ گویش مازنی ] /amaan zamin/ روستایی از دهستان خرم آبادتنکابن
[key escrow] [رمزشناسی] سپردن کلید رمزنگاشتی به یک یا چند نهاد ثالث معتبر برای بازیابی آن تحت شرایطی خاص
از شاعران قرن سیزدهم هجری بود و در ۱۲۴٠ ه. ق . در گذشت .
( مصدر ) امان خواستن .
دهی است از دهستان کاریزنو بالا جام بخش تربت جام .
زنهار نامه . خط امان
قلعه ایست در هرات و نام دیگر آن اشکلجه یا اسکلجو است .
(مصدر ) زنهار یافتن در کنف حمایت کسی در آمدن .

معنی امان در فرهنگ معین

امان
( اَ ) [ ع . ] ۱ - (اِمص .) بی ترسی ، ایمنی . ۲ - (اِ.) زنهار، پناه .
(اَ. دَ) [ ع - فا. ] (مص م .) مهلت دادن ، فرصت دادن .

معنی امان در فرهنگ فارسی عمید

امان
۱. بی ترسی، ایمنی.
۲. آسایش، آرامش.
۳. (شبه جمله) امان بدهید.
۴. (اسم) امان نامه.
* امان خواستن: (مصدر لازم) زنهار خواستن، پناه خواستن.
* امان دادن: (مصدر لازم)
۱. کسی را در پناه خود درآوردن و جان و مال او را حفاظت کردن.
۲. فرصت دادن، زمان دادن.
* امان یافتن: (مصدر لازم) در پناه کسی درآمدن، زنهار یافتن.
بی رحم، سنگدل.

امان در دانشنامه اسلامی

امان
امان (ذِمام) به قرارداد ویژه میان مسلمان و کافر حربی گفته می شود. از آن در باب جهاد بحث شده است، لیکن بعضی احکام آن در باب‏های حدود و قصاص نیز آمده است.
امان دادن، تأمین جانی، مالی یا ناموسی- بر حسب قرارداد- از سوی مسلمان به کافر حربی (اهل حرب) است.
به درخواست کننده امان، «مستأمن» گویند.

مشروعیت و ارکان امان
امان، مشروع و جایز است و ارکان آن عبارت است از:
۱. قرارداد (عقد)
۲. امان دهنده (عاقد)
۳. امان گیرنده (معقود له)

قرارداد یا عقد در امان
← نحوه بستن عقد امان
...
امان
این صفحه مدخلی از دائرة المعارف قرآن کریم است
تضمین امنیت کافران از سوی امام مسلمین، نایب او یا افراد مسلمان
واژه اَمان در لغت به معنای آرامش یافتن و برطرف شدن ترس و آرامش دادن و برطرف کردن ترس و در اصطلاح فقهی به معنای تأمین جانی و مالی کافر از سوی حاکم اسلامی یا مسلمانان است.
استیمان و استجاره نیز به معنای درخواست پناهندگی از سوی کافر آمده است و به مسلمانی که امنیت کافر را تضمین می کند «آمِن» و «جار» و به کافری که طلب تأمین می کند «مستأمِن» و «مستجیر» می گویند.
درباره عقد اَمان کتابی مستقل در فقه همانند آنچه در سایر عقود (بیع، اجاره، مضاربه و...) رایج است، نیامده و با آنکه به تصریح فقها عقدی مستقل است. به صورت بحثی فرعی در کتاب جهاد مطرح شده است.
این عقد از طرف «آمن» با عباراتی صریح همچون «أمّنتُک»، «آجرتک» یا هر عبارت، ترجمه، کنایه یا اشاره ای که مقصود را بفهماند منعقد می شود.
حنفیّه اَمان را عقد جایز ولی امامیّه، زیدیّه و بیشتر اهل سنّت آن را از جانب مسلمانان لازم و از سوی کافر، جایز شمرده اند.
اَمان و استیمان با نگاهی فراتر از اصطلاح فقهی از زمانهای دور در میان اقوام و ملل رواج داشته و قبل از اسلام نیز در میان اعراب مرسوم بوده است.
امان در لغت به معنای ایمنی، حفاظت، پناه و... آمده، و مقصود از آن در این جا، پناه دادن و تامین امنیت است.
لزوم پذیرش پناهندگی مشرکان و کافران محارب به وسیله حاکم اسلامی، به منظور آشنایی آنان با معارف الهی: «وان احد من المشر کین استجار ک فاجر ه حتی یسمع کلام اللـه ثم ابلغه مامنه ذلک بانهم قوم لا یعلمون: و اگر یکی از مشرکان از تو پناهندگی بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهی ناآگاهند! »
امان به مشرکان
موظف بودن پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلّم به پذیرش امان خواهی مشرکان طالب حق و تامین امنیت آنان: «وان احد من المشر کین استجار ک فاجر ه حتی یسمع کلام اللـه ثم ابلغه مامنه ذلک بانهم قوم لا یعلمون: و اگر یکی از مشرکان از تو پناهندگی بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهی ناآگاهند! » بنابراین ، معنای آیه چنین می شود: اگر بعضی از این مشرکین که خونشان را هدر کردیم از تو خواستند تا ایشان را در پناه خود امان دهی تا بتوانند نزدت حاضر شده و در امر دعوتت با تو گفتگو کنند ایشان را پناه ده تا کلام خدا را که متضمن دعوت تو است بشنوند و پرده جهلشان پاره شود و این معنا را به ایشان ابلاغ کن تا از ناحیه تو ایمنی کاملی یافته و با خاطر آسوده نزدت حاضر شوند، و این دستور از این جهت از ناحیه خدای متعال تشریع شد که مشرکین مردمی جاهل بودند و از مردم جاهل هیچ بعید نیست که بعد از پی بردن به حق آنرا بپذیرند. و این دستورالعملها از ناحیه قرآن و دین قویم اسلام نهایت درجه رعایت اصول فضیلت و حفظ مراسم کرامت و گسترش رحمت و شرافت انسانیت است .
فلسفه امان به مشرکان
شنیدن کلام خدا، فلسفه امان دادن محمد صلی الله علیه و آله وسلّم به مشرکان: «وان احد من المشر کین استجار ک فاجر ه حتی یسمع کلام اللـه ثم ابلغه مامنه ذلک بانهم قوم لا یعلمون: و اگر یکی از مشرکان از تو پناهندگی بخواهد، به او پناه ده تا سخن خدا را بشنود (و در آن بیندیشد)! سپس او را به محل امنش برسان، چرا که آنها گروهی ناآگاهند! » در منابع شیعه و اهل سنت نقل شده که یکی از بت پرستان پس از الغای پیمان آنها، به امام علی (علیه السلام ) گفت : ای فرزند ابوطالب اگر کسی از ما بعد از گذشتن این چهار ماه بخواهد پیامبر را ملاقات کند و مسائلی را با او در میان بگذارد و یا سخن خدا را بشنود، آیا در امنیت خواهد بود؟!علی (علیه السلام ) فرمود آری ، زیرا خداوند فرموده (و ان احد من المشرکین استجارک فاجره ...)و به این ترتیب سختگیری فوق العاده ای که از آیه اول استفاده می شود، با نرمشی که در آیه دوم به کار رفته ، تعدیل می گردد، و راه و رسم تربیت همین است که همیشه شدت عمل را با نرمش بیامیزند و از آن معجونی شفابخش بسازند.
تاریخ امان خواهی
...
امان الله ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • امان الله بنارسی، از علمای مشهور شبه قاره در سده دوازدهم• امان الله جهانبانی، از صاحب منصبان در دوران دودمان پهلوی
...
امان الله اصفهانی، ممکن است اشاره به اشخاص و شخصیت های ذیل باشد: • امان اللّه طریقی اصفهانی، از هنرمندان معاصر در اصفهان• امان اللّه بن ابدال گینکانی کوجانی اصفهانی، از علما و فضلای اصفهان در قرن چهارده هجری• امان اللّه بیگ نظیر زنگنه اصفهانی، از ادبا و شعرای ساکن در اصفهان
...
امان اللّه بن ابدال گینکانی کوجانی اصفهانی، از علما و فضلای اصفهان در قرن چهارده هجری بوده است.
شیخ امان اللّه گینکانی فرزند ملاّابدال کوجانی اصفهانی؛ عالم فاضل. وی در اصفهان نزد آخوند ملاّحسین فشارکی، آقا سیّدمحمّدباقر درچه ای و آقا شیخ محمّدرضا نجفی مسجدشاهی تحصیل نموده، و از خواصّ اصحاب آقا شیخ محمّدرضا و مورد وثوق ایشان بوده است. سال ها در مدرسه عربان به تدریس مقدّمات علوم و سطوح فقه و اصول مشغول بود، در علوم عربیّت، مهارتی بسزا داشت، و عدّه ای از محضرش بهره مند می شدند. در بلوک بُرخوار نیز مصدر امور شرعی و مقبول القول بود. سرانجام در شب ۲۳ رمضان ۱۳۸۳ق وفات یافت، و در صحن تکیه آقا سیّدمحمّدلطیف خواجویی در تخت فولاد اصفهان مدفون گردید.
مهدوی، سیدمصلح الدین، تاریخچه محلّه خواجو، ص۸۲-۸۳.
 ۱. ↑ مهدوی، سیدمصلح الدین، تاریخچه محلّه خواجو، ص۸۲-۸۳.۲. ↑ مهدوی، سیدمصلح الدین، تاریخ علمی و اجتماعی اصفهان، ج۲، ص۲۸۹.۳. ↑ مهدوی، سیدمصلح الدین، سیری در تاریخ تخت فولاد، ص۱۹۱.
منبع
مهدوی، سیدمصلح الدین، اعلام اصفهان، ج۱، ص۶۰۸.    
...
این نوشتار در مورد احکام و شرایط عقد امان در ازمنه و اماکن مختلف می باشد.
اصل و قاعده اوّلیه در امان جواز و اباحه است که آیه «واِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِکینَ استَجارَکَ فَاَجِرهُ حَتّی یَسمَعَ کَلمَ اللّه» بر آن دلالت دارد اما به مقتضای شرایط و مصالح حکم تکلیفی آن تفاوت می کند به این بیان که گاه این عمل واجب می گردد و آن اختصاص به مواردی دارد که ترک امان مفسده ای برای مسلمانان در پی داشته باشد یا کافر محارب درصدد تحقیق باشد و بخواهد پیام اسلام را بشنود و گاه حرام می گردد مانند موردی که امان دادن کافر ضرری برای مسلمانان در پی داشته باشد و گاه نیز مستحب یا مکروه است.
شرایط امان
در عقد امان شرائطی معتبر است که برخی مربوط به امان دهنده و برخی مربوط به امان داده شده است امان دهنده به اتفاق سه شرط معتبر است: اسلام، اختیار و عقل ، بنابراین، امان دادن کافر معتصم ( ذمّی، معاهد و...) به کافران دیگر صحیح نیست، مگر آن که از طرف مسلمان وکیل باشد و امان از سوی مسلمان از هر فرقه ای که باشد صحیح است ؛ به نظر اغلب فقیهان اَمان دادن حرّ و مملوک، کودک بالغ مشروع است. بنابر اتفاق فقها، امان دادن زن مشروع است و ماجرای امّ هانی که در فتح مکه به کافری پناه داد و مورد تأیید پیامبر قرار گرفت، گواه صدق این مدعاست. همچنین زینب دختر پیامبر (صلی الله علیه وآله) به شوهر مشرک خود ابوالعاص پناه داد و پیامبر آن را پذیرفت. بر پایه روایات، کودک اگر طاقت جنگ دارد امانش نسبت به کافر پذیرفته است، زیرا او نیز از جنگجویان به شمار می آید و می تواند داخل در گروه حمایت کنندگان باشد
شروط امان دادن به کافر
شروطی نیز در کافری که به او امان داده می شود معتبر است، از جمله این که مفسده ای برای مسلمانان بر امان مترتب نباشد ، بلکه برخی وجود مصلحت را شرط کرده اند ، بنابراین اگر امان منجر به جاسوسی کافر شود، مشروع نخواهد بود. گروهی از فقها در تحقق امان، استیمان و درخواست کافر را شرط دانسته اند ؛ ولی برخی مانند صاحب جواهر در مشروعیت آن، درخواست کافر را لازم نمی دانند و در کافر مستأمن فرقی میان حرّ و عبد، بالغ و غیر بالغ، و زن و مرد نیست.
از مجموع مواردی که فقیهان، مفسران و تاریخ نگاران اسلامی برای امان ذکر کرده اند استفاده می شود که امان منحصر به موردی نیست که صریحاً کافری از مسلمان درخواست امان کند یا لفظ دال بر امان از مسلمان ابراز شود یا امان خواهی به غرض تحقیق و جستوجو درباره اسلام از سوی کافر انجام شود، بلکه در غیر موارد فوق نیز امان حاصل می شود.
قرآن به پیروانش می آموزد که افراد را زود مورد اتهام و سوء قصد قرار ندهند و حتی در سفر جهاد به کسی که اظهار اسلام و صلح می کند متعرض نشوند: «ولا تَقولوا لِمَن اَلقی اِلَیکُمُ السَّلمَ لَستَ مُؤمِنًا» گفته شده بنابر قرائت فتح: «مُؤمَنًا» این آیه مربوط به امان است.
امان در سیره پیامبر
سیره پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) نیز نشان می دهد که آن حضرت حوزه ای وسیع تر از آنچه در آیه ۶ توبه مطرح شده برای تأمین قائل بوده اند، بلکه می توان گفت آیه بر مواردی فراتر از ظاهر آن تطبیق شده است، چنان که در روایتی که گذشت از امیرمؤمنان (علیه السلام) سؤال شد: اگر یکی از مشرکان بخواهد برای شنیدن کلام خدا یا برای خواسته دیگری با پیامبر (صلی الله علیه وآله) ملاقات کند آیا ممکن است؟ حضرت آیه فوق را تلاوت کردند و امان را برای مورد سؤال ثابت دانستند.
لازم نبودن فحص از غرض کافر در امان
برخی گفته اند: در امان لازم نیست غرض کافر تحقیق و بررسی اسلام باشد، زیرا در آیه امان، سبب استجاره و استیمان ذکر نشده است: «و اِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِکینَ استَجارَکَ فَاَجِرهُ» و در ادامه آیه از این جهت کلمه «حَتّی یَسمَعَ کَلمَ اللّهِ» آمده که معمولا اقامت مشرک در میان مسلمانان با شنیدن آیات قرآن و آشنایی با معارف اسلام همراه است، ازاین رو مشروعیت اَمان در اسلام اعم از مواردی است که استیمان به این غرض باشد.
موارد گوناگون امان و استیمان
...
تأمین در اسلام به اتفاق همه علمای شیعه و بیش تر اهل سنت عقدی لازم و واجب الوفاست. امان عهدی است که نقض یک جانبه آن توسط مسلمین جایز نیست، مگر آن که مستأمن خلافی مرتکب یا خدعه ای به کار برد.
قرآن می فرماید: «سَتَجِدونَ ءاخَرینَ یُریدونَ اَن یَأمَنوکُم و یَأمَنوا قَومَهُم... = به زودی با جمعیتی روبه رو خواهید شد که می خواهند (برای حفظ منافع خود)، هم از ناحیه شما (مسلمانان) در امان باشند و هم از ناحیه قوم خودشان (که مشرک اند)». قرآن در برابر این گروه شدت عمل به خرج داده و می فرماید: اگر به صلح واقعی روی نیاوردند آن ها را هر کجا یافتید اسیر کنید یا بکشید: «فَخُذوهُم واقتُلوهُم...».
نظر روایات در مورد نقض امان
در حدیثی از امام باقر (علیه السلام) آمده: اگر کسی شخصی را امان دهد، آنگاه خیانت کند و او را بکشد در روز قیامت در حالی که پرچمدار خدعه و خیانت است محشور خواهد شد.
نکوهش شدن نقض امان در قرآن
ذکر آن دسته از آیات قرآن که مشتمل بر «عهد و میثاق» است در بحث امان، توسّط برخی از کتب حدیث مانند بحار الانوار و جامع احادیث الشیعه تداعی کننده این نکته است که نقض امان به نوعی نقض عهد به شمار می آید که در قرآن و در اخلاق اسلامی شدیداً نکوهش شده است. قرآن می فرماید: «والموفونَ بِعَهدِهِم اِذا عهَدوا» و به صورت خاص در مورد بخشی از مشرکان پیمان شکنی را حرام می داند؛ یعنی آن مشرکانی که پس از پیمان با مسلمانان، بر خلاف شرایط گام برندارند و احدی را بر ضد مسلمین تقویت نکنند: «... اِلاَّ الَّذینَ عهَدتُم مِنَ المُشرِکینَ ثُمَّ لَم یَنقُصوکُم شیًا ولَم یُظهِروا عَلَیکُم اَحَدًا فَاَتِمّوا اِلَیهِم عَهدَهُم اِلی مُدَّتِهِم...» ولی بخشی دیگر از مشرکان روحیه پیمان شکنی دارند و اگر روزی بر مسلمین غالب شوند نه ملاحظه خویشاوندی و نه رعایت عهد و پیمان می کنند، از این رو نباید انتظار رعایت پیمان را از سوی پیامبر داشته باشند: «کَیفَ واِن یَظهَروا عَلَیکُم لا یَرقُبوا فیکُم اِلاّ ولا ذِمَّةً». برخی «ذمّه» را در این آیه به امان تفسیر کرده اند ، بنابراین در مدتی که کافر حربی با امانی که دریافت کرده با اطمینان و آرامش در دارالاسلام زندگی می کند نمی توان ناگهان این امان را نادیده گرفت و جان و مال او را در مخاطره افکند، مگر آن که ابتدائاً نقض امان از سوی او صورت گرفته باشد.
موارد نقض امان توسط کافر کربی
...
«نوید امن و امان»، اثر آیت الله لطف الله صافی گلپایگانی، مجموعه مطالب و مقالاتی در باره شخصیت و ویژگی های غیبت و ظهور امام مهدی(عج) می باشد که به زبان فارسی و در سال 1389ق، نوشته شده است.
مقدمه مؤلف در بیان موضوع کتاب، آغازگر مباحث بوده و مطالب، در چهار بخش ارائه شده است.
نویسنده با بهره گیری از قرآن، منابع روایی شیعه و سنی و نوشته های در باره امام مهدی(عج)، به بررسی و تبیین ابعاد مختلف زندگی و امامت امام مهدی(عج) پرداخته است.
برخی از عناوین مهم کتاب، عبارتند از: بشارت های قرآن و احادیث به ظهور امام مهدی(عج)، مشخصات و اوصاف امام مهدی(عج) در احادیث شیعی و کتب اهل سنت، اسامی جمعی از علمای اهل سنت که به ولادت و حیات امام مهدی(عج) اعتراف نموده اند، اسرار و فلسفه و فواید امام غایب، بررسی و تبیین طول عمر امام مهدی(عج) و بقای نیروی جوانی وی، چگونگی ولادت امام مهدی(عج) و عقیده به ظهور و قیام مدعیان مهدویت.
بخش اول، مربوط به بیان و بررسی بشارت های آیات و روایات پیرامون ظهور حضرت مهدی(عج) می باشد.



امان در دانشنامه ویکی پدیا

امان
اَمّان (به عربی: عَمّان) پایتخت و پر جمعیت ترین شهر کشور اردن است. شمار ساکنین این شهر (به همراه حومه) در برآورد سال ۲۰۰۶ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بوده است.مرکز شهر امان در سال ۲۰۰۲   مسجد ابودرویش   شهر امان در شب   یک کلیسای قبطی   تپه هرکول   نمایی از آمفی تئاتر دوران امپراتوری رم از تپه هرکول   فروش داروهای گیاهی در بازار حومه امان   هتل سلطنتی امان
روستای عمان در سده ۱۳ پیش از میلاد رباث آمّون/عمّون نامید می شد. منطقه ای که شهر کنونی امان در آن جا واقع شده، در طول سده های متعدد به تصرف آشوری ها، ایرانیان، یونانیان، رومی ها، اعراب، تُرک های عثمانی درآمد.
در دوران فرمانروایی یونانی ها-رومی ها این شهر « فیلادلفیا » (به زبان یونانی باستان "Φιλαδέλφεια" به معنی «عشق برادرانه») نام داشت.
راه آهن حجاز تأثیر قابل توجهی در شهر شدن و اهمیت پیداکردن امان داشت. تا قبل از احداث خط آهن حجاز، امان در حد و اندازه یک روستا بود.
عکس امان
امان آباد ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
امان آباد (اراک)
امان آباد (سراوان)
امان آباد (فیروزه)
مختصات: ۳۴°۰۰′۲۷″ شمالی ۴۹°۵۴′۵۳″ شرقی / ۳۴٫۰۰۷۵۰°شمالی ۴۹٫۹۱۴۷۲°شرقی / 34.00750; 49.91472
امان آباد (اراک)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اراک در استان مرکزی ایران است.
این روستا در دهستان امان آباد قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱٬۹۲۶ نفر (۵۵۶خانوار) بوده است.
امان آباد (سراوان)، روستایی از توابع بخش بم پشت شهرستان سراوان در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
این روستا در دهستان کوهک اسفندک قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴ نفر (۴خانوار) بوده است.
امان آباد (نیشابور)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان فیروزه در استان خراسان رضوی ایران است.
فهرست روستاهای ایران
این روستا در دهستان تخت جلگه قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۷۳ نفر (۷۰خانوار) بوده است.
امان الله خان بهاءالسلطنه لاهیجی از دیوان سالاران ایران در دوره مشروطیت و از چهره های برجستهٔ انقلاب مشروطیت گیلان بود. او در آغاز پیشکار محمدولی خان تنکابنی سپهدار اعظم بود و پس از انقلاب محرم ۱۳۲۷ ه. ق رشت و قتل سردار افخم با او به این شهر آمد و از سوی او به حکومت انزلی منصوب شد و سپس در دورهٔ حکومت سردار معتمد به فرمانداری رشت رسید. نامبرده پس از اعاده مشروطیت به خدمات دولتی مشغول شد و مدتی هم در زمان حکمرانی معیرالممالک در گیلان، معاونت او را بر عهده داشت و پس از عزیمت وی به تهران، چندی کفیل حکومت گیلان شد؛ ولی پس از آن به تهران عزیمت کرد.
امان الله بهبهانی سیاست مدار و مدیر ارشد اجرایی ایرانی بود، که در دوره سوم مجلس شورای ملی بعنوان نماینده بهبهان از استان خوزستان در مجلس شورای ملی حضور داشت.
امان الله پیمان (زاده ۱۳۴۳ ولسوالی راغستان بدخشان) یک سیاست مدار اهل افغانستان است. وی نمایندهٔ مردم بدخشان در دوره های پانزدهم و شانزدهم مجلس نمایندگان افغانستان بود.
سکرتر رئیس جمهور دولت اسلامی.
نماینده دولت در شمال افغانستان.
رئیس دفتر ریاست جمهوری.
عضو کمیسیون انتقال قدرت.
رئیس اداره امور ریاست جمهوری.
نماینده مردم بدخشان در دوره پانزدهم مجلس نمایندگان.
نایب دوم دوره پانزدهم مجلس نمایندگان.
امان الله پیمان زاده ۱۳۴۳ از روستای کالر قشلاق لشکرگاه یکی از ولسوالی راغستان ولایت بدخشان است. وی تحصیلات مدرسه ای خود را در پاکستان به اتمام رساند و مدرک لیسانس خود را توانست در رشته حقوق و علوم سیاسی از دانشگاه پیشاور پاکستان کسب کند.
وی در مجلس شانزدهم نمایندگان افغانستان عضو کمیسیون امور فرهنگی، معارف، تحصیلات عالی و ارشاد، حج و اوقاف بود.
دیگر فعالیت ها:
امان اله تاجیک (۲۷ خرداد ۱۳۱۶ در تهران - ۱۴ مهر ۱۳۶۶ در تهران) خواننده، نوازنده، نقاش ایرانی بود.
تاجیک در ۲۷ خرداد ۱۳۱۶ در تهران متولد شد، پدرش حیدر خان نیز از صدای خوشی برخوردار بود، او از همان دوران کودکی در کنار تحصیل به کار هنری علاقه مند بود، در سن ۱۶ سالگی نواختن ساز عود را نزد پرویز فرصت آموخت، و در نوازندگی و خوانندگی فعالیت داشت، او در آن زمان با دوستان خود گروه ارکستری را به شرح زیر ترتیب داده بودند (کاظم رزازان: نوازنده ویلن، اسکندر بیرجندی:سنتور، هوشنگ کربلایی حسن :عود ۲، مهدی نجفدری :ویلن ۲، صفدر علایی :تمپو، جمشید وحادی :فلوت و اکبر صدیف :نوازنده قانون).
وی پس از پایان تحصیلات متوسطه، برای بالا بردن دانش موسیقی خود در سال ۱۳۵۳ به کلاس آزاد هنرستان موسیقی ملی رفت، که در آن زمان ریاست آن با علی رهبری بود، و مدت چهارسال و نیم در این هنرستان در کلاس عود زیر نظر نصرالله زرین پنجه مشغول فراگیری تکمیلی این ساز شد و ضمن فراگیری کامل ساز عود، نواختن پیانو را هم در این هنرستان آموخت، و موفق به دریافت دوره چهارساله لیسانس رشته کارشناسی موسیقی ملی گردید، او تنها خواننده موسیقی مردمی بود که فارغ التحصیل از هنرستان موسیقی شد.
تاجیک بعدها در اداره تعاونی روستایی تهران مشغول به کار گردید، که از طرف آن سازمان به اهواز مأموریت پیدا کرد و چند سالی در آبادان و اهواز زندگی کرد در اهواز نخستین آهنگ خود را به نام «رود کارون» را اجرا کرد، شعر آن را جمشید احمدی فر (سرپرست رادیو وقت اهواز) سرود، با آهنگسازی و نوازندگی عود توسط خودش، و ارکستری شامل: امیر پازوکی:ویلن، جمشید وحادی:فلوت، مهدی جهان بیگلو:سنتور و سیروس بانکی:تمپو اجرا کرد، که با استقبال فراوان همراه بود، و تاجیک به شهرت رسید.
سپهبد امان الله جهانبانی (۱۲۷۴–۱۳۵۳) از صاحب منصبان در دوران دودمان پهلوی بود. او از فرماندهان ارتش شاهنشاهی ایران و هم چنین پنج دوره نمایندهٔ مجلس سنا در دوران سلطنت محمدرضاشاه پهلوی و مدتی نیز رئیس ادارهٔ کل صنایع و معادن بود.
ج‍ه‍ان‍ب‍ان‍ی، ام‍ان الله، م‍رزه‍ای ای‍ران و ش‍وروی، ت‍ه‍ران: چاپخانه مجلس، ۱۳۳۶.
جهانبانی، امان الله، سرگذشت بلوچستان و مرزهای آن، تهران: ، ۱۳۳۸.
ج‍ه‍ان‍ب‍ان‍ی، ام‍ان الله، خاطراتی از دوران درخشان رضاشاه کبیر: نبرد شکریازی و ساری داش، تهران: بانک ملی ایران (چاپخانه)، ۱۳۴۶. (تجدید چاپ با عنوان خاطرات سپهبد امان الله جهانبانی: لشکرکشی ارتش ایران به (چهریق) مشهور به نبرد «شکریازی» و «ساری داش»، به کوشش احمد محمدی، تهران: احمد محمدی، ۱۳۹۲.)
ج‍ه‍ان‍ب‍ان‍ی، ام‍ان الله، س‍رب‍از ای‍ران‍ی و م‍ف‍ه‍وم آب و خ‍اک: زن‍دگ‍ی ن‍ام‍هٔ خ‍ودن‍وش‍ت س‍پ‍ه‍ب‍د ام‍ان الله ج‍ه‍ان‍ب‍ان‍ی، به کوشش پرویز جهانبانی، وی‍راس‍ت‍هٔ م‍ح‍م‍د ب‍ق‍ای‍ی (م‍اک‍ان)، ت‍ه‍ران: ف‍ردوس، ۱۳۸۰.
سه همسر:
نصرت الله فرزند امان الله میرزا ضیاءالدوله نوهٔ سیف الله میرزا چهل و دومین پسر فتحعلی شاه قاجار که پس از انتحار پدر امان الله خوانده شد. امان الله را از ۱۰ سالگی جهت تحصیلات مقدماتی و عالی به مدارس نظام روسیه فرستادند. پس از بازگشت با درجه یاوری در قزاقخانه مشغول خدمت شد. چندی ریاست قسمت توپخانه آتریاد کرمانشاه را برعهده داشت. در همان آتریاد سرهنگ رضاخان فرمانده قسمت پیاده بود. امان الله مقارن کودتای اسفند ۱۲۹۹ درجه سرهنگی داشت.
پس از تشکیل قشون متحدالشکل امان الله به ریاست ارکان حرب قشون برگزیده شد. وی فرمانده قوای اعزامی به آذربایجان جهت دفع خطر اسماعیل آقا بود که با کسب پیروزی در نبرد شکریازی قلعه چهریق را به تصرف قوای دولتی درآورد و نشان ذوالفقار گرفت. در خرداد ۱۳۰۲ سرپرست ۵۰ نفر دانشجویی بود که برای تحصیل نظام به اروپا اعزام شدند و دوره ژنرالی را آنجا طی کرد. در اوایل ۱۳۰۵ در معیت رضاشاه به خراسان سفر نمود و پس از خلع درجه و برکناری جان محمدخان فرمانده لشکر شرق شد. در ۱۳۰۶ با حفظ سمت به بلوچستان رفت و در چند زدوخورد به آن منطقه امنیت بخشید و درجه امیرلشکری گرفت. چندی هم ریاست بازرسی ارتش را سرپرستی می کرد. در ۱۳۱۴ رئیس دانشگاه جنگ شد و در اسفند همان سال به ریاست اداره کل صنایع و معادن رسید.
امان الله خان اردلان حاکم اردلان (۱۱۸۰-۱۲۴۰ هجری قمری) فرزند خسروخان بزرگ در دوره قاجاریه که شهر سنندج درزمان او گسترش بسیار یافت. وی به نامهای امان الله خان والی وامان الله خان بزرگ نیز مشهور است. امان الله خان در شهر نجف در بارگاه امام علی (ع) مدفون است. پسر و جانشین او خسروخان اردلان معروف به خسروخان ناکام است.
حکومت اردلان
والی اردلان، مساجد دارالاحسان (مسجدجامع سنندج) و دارالامان، عمارت خسروآباد، عمارت امجدالاشراف، حمام خان و... ازآثار بجا مانده ازدوران امان الله خان اردلان است.
آلبرتو امان (اسپانیایی: Alberto Ammann؛ زادهٔ ۱۹۷۸) یک هنرپیشه اهل آرژانتین است.
از فیلم ها یا برنامه های تلویزیونی که وی در آن نقش داشته است می توان به نارکس و سلول ۲۱۱ اشاره کرد.
احسان امان (انگلیسی: Ehsan Aman؛ زادهٔ ۱۹۵۹) خواننده و آهنگساز اهل افغانستان است. وی از سال ۱۹۷۸ میلادی تاکنون مشغول فعالیت بوده است.
استان اَمّان (به عربی: مُحافَظَة عَمّان) نام استانی در کشور پادشاهی اردن است. این استان، استان پایتخت (به عربی: محافظة العاصِمة) نیز نامیده می شود.
قصبة عمان
مارکا
المقابلین
منطقة القویسمه
الجویده
ابو علندا
الرجیب
منطقة خریبة السوق
جاوا
الیادودة
منطقة ام قصیر
قویسمه مرکز الجویده .
استان پایتخت شامل چند فرمانداری می باشد.
جمعیت استان امان در حدود ۲ میلیون نفر می باشد.
این استان در پایهٔ کوه و در کناره صحرا و در روی تپه های کوچک در وسط کشور اردن واقع شده است.
«امن و امان» (به انگلیسی: Safe & Sound) تک آهنگی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا تیلور سوئیفت است. این تک آهنگ برای بازی های گرسنگی: ترانه هایی از منطقه ۱۲ و فراتر از آن منتشر شد.
بتی امان (انگلیسی: Betty Amann؛ ۱۰ مارس ۱۹۰۵ – ۳ اوت ۱۹۹۰(1990-08-03)) یک هنرپیشه اهل ایالات متحده آمریکا بود.
بی پروا و بی امان (به انگلیسی: Reckless & Relentless) دومین آلبوم استادیویی گروه متال کور انگلیسی اسکینگ الکزندریا است که در ۵ آوریل ۲۰۱۱ توسط سومریان منتشر شد. این آلبوم ۱۲ ترک دارد.
پل بابا امان مربوط به دوره قاجار - دوره پهلوی است و در شهرستان بجنورد، بخش مرکزی، دهستان بابا امان، روبروی بوستان تفریحی، تاریخی بابا امان واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۳۱۹۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
حمد امان (عربی: حمد راشد عبدالكريم أمان‎؛ زاده ۶ دسامبر ۱۹۸۹) یک بازیکن فوتبال اهل کویت است.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است و آمار به روز شده در تاریخ ۱۴:۴۳, ۱۸ فوریه ۲۰۱۱ (UTC).
وی همچنین در تیم ملی فوتبال کویت بازی کرده است.
دهستان باباامان نام دهستانی در بخش مرکزی شهرستان بجنورد، استان خراسان شمالی در ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۳۲۳ نفر (۴۵۴۰ خانوار) بوده است.
زینت امان (به انگلیسی: Zeenat Aman) (زاده ۱۹ نوامبر ۱۹۵۱ در شهر مومبای هندوستان) از مدل های معروف و همچنین هنرپیشه مشهور دهه های ۷۰ و ۸۰ میلادی است.
هری راما هری کریشنا (۱۹۷۱)
غذا، لباس و سرپناه (۱۹۷۴)
قدرت ایمان (۱۹۷۷)
حقیقت، خدا و زیبایی (۱۹۷۸)
دان (۱۹۷۸)
قمارباز قهار (۱۹۷۹)
دوستانه (۱۹۸۰)
رام و بارلام (۱۹۸۰)
یتیم یا حرامزاده (۱۹۸۱)
پاسخ (۱۹۸۳)
بزرگ (۱۹۸۳)
جاگیر (۱۹۸۴)
افسانه عشق (۱۹۸۴)
او در فیلم بوم بازی کرده است و عنوان دختر شایسته منطقه آسیا-پاسیفیک را در سال ۱۹۷۰ کسب کرد. او همچنین در سال ۱۹۷۳ جایزه فیلم فیر در نقش مکمل زن را به دست آورد.
زینت امان حاصل ازدواج پدری مسلمان به نام امان الله خان و مادری هندو به نام سکیندا است او با مظهر خان، هنرپیشه و کارگردان سینما ازدواج کرده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

امان در دانشنامه آزاد پارسی

اَمّان
رجوع شود به:عمان

امان در جدول کلمات

امان
پناه
امان از سردرگم آن
کلاف
امان تداران
امنا
امان و زینهار
پناه
در امان بودن
امنیت
سابقا می نشستند تا در امان باشند
بست
صوت امان و تعذیر
زنهار
یکی از راه های که برای در امان ماندن موجودات زنده و غیرزنده از دیده شدن به وسیله دشمن به کار می رود
استتار
از آنسو امان و امنیت است
هانپ

معنی امان به انگلیسی

security (اسم)
اطمینان ، ضامن ، تضمین ، ضمانت ، وثیقه ، ضمانتنامه ، گرو ، سلامت ، سلامتی ، امان ، اسایش خاطر ، امنیت ، ایمنی ، تامین
mercy (اسم)
مروت ، بخشش ، شفقت ، رحم ، رحمت ، امان
respite (اسم)
مهلت ، فرجه ، استراحت ، امان ، تمدید مدت

معنی کلمه امان به عربی

امان
امن , تاجيل , رحمة

امان را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی امان   • پایتخت هنگ کنگ   • شهر امان   • پايتخت اندورا   • امان در جدول   • پدر ملک الشعرا بهار   • امان پایتخت اردن   • پناه و امان در جدول   • مفهوم امان   • تعریف امان   • معرفی امان   • امان چیست   • امان یعنی چی   • امان یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی امان
کلمه : امان
اشتباه تایپی : hlhk
آوا : 'amAn
نقش : اسم
عکس امان : در گوگل


آیا معنی امان مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )