انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1067 100 1

انقلاب ۱۳۵۷ ایران

انقلاب ۱۳۵۷ ایران در دانشنامه ویکی پدیا

انقلاب ۱۳۵۷ ایران
عکس انقلاب ۱۳۵۷ ایران
انقلاب ۱۳۵۷ ایران یک انقلاب عوام گرایانه، ملی گرایانه و شیعی بود که یک پادشاهی را با یک تئوکراسی مبتنی بر «ولایت فقیه» جایگزین کرد.
علل انقلاب، یعنی این که چرا محمدرضا شاه پهلوی سقوط کرد و چرا با جمهوری اسلامی جایگزین شد، از جمله موضوعات بحث در خصوص تاریخ ایران هستند. انقلاب تا حدی واکنشی محافظه کارانه به تلاش های غرب گرایانه و سکولاریزاسیون شاه مورد حمایت غرب، و واکنش نه چندان محافظه کارانه به بی عدالتی اجتماعی و ناتوانی های این حکومت بود. بسیاری از ایرانیان شاه را - اگر نه یک عروسک خیمه شب بازی- مدیون به یک قدرت غیر مسلمان غربی (ایالات متحده آمریکا) می پنداشتند که فرهنگش داشت فرهنگ ایران را آلوده می کرد. حکومت شاه سرکوبگر، بی رحم، فاسد و اهل بریز و بپاش دیده می شد؛ همچنین از ناتوانی های کارکردی ابتدایی رنج می برد - یک برنامهٔ اقتصادی بیش از حد جاه طلبانه که تنگناها و کمبودهای اقتصادی و تورم را به همراه می آورد.
روحانیون شیعه (یا علما) بر اکثریت ایرانیان، که گرایش داشته اند مذهبی، سنتی و مخالف هر گونه فرایند غربی سازی بمانند، اثرگذاری قابل توجهی داشته اند. روحانیون قدرت خود به عنوان یک نیروی قوی سیاسی را اول بار با مخالفت با شاه ایران در نهضت تنباکوی ۱۸۹۱، که موفق شد امتیازی مبنی بر انحصار خرید و فروش تنباکو در ایران را که شاه به یک شرکت بریتانیایی اعطا کرده بود، لغو کند، نشان داد. از نظر برخی، این رخداد نشان داد که علمای شیعه «اولین خط دفاعی ایران» در برابر استعمار بودند.
انقلاب ۱۳۵۷ ایران چند مشخصهٔ یکتا و قابل توجه داشت. باعث تغییر زیاد با سرعت شدید شد؛ و یک پادشاهی را با تئوکراسی مبتنی بر ولایت فقیه جایگزین کرد. نتیجهٔ آن - یک جمهوری اسلامی «تحت رهبری یک مجتهد ۸۰ سالهٔ در تبعید اهل قم» - چنان که یکی از دانشوران می نویسد «به طور واضحی رخدادی است که نیاز به توضیح دارد...»
روزشمار سید روح الله خمینی از ۱۳۴۱ تا انقلاب ۱۳۵۷ ایران
به دنبال تصویب لایحه تشکیل انجمن های ایالتی و ولایتی در ۱۴ مهر ۱۳۴۱ جمعی از روحانیون و علمای شهر قم مخالفت هایی نسبت به این مصوبه ابراز کردند. سید روح الله خمینی از جمله این علماء بود. آنان از محمدرضا پهلوی خواستند این تصویب نامه را لغو کند.
اسدالله اعلم روز ۶ بهمن ۱۳۴۱ را روز قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران (۱۳۵۸)">همه پرسی اعلام کرده بود و گفته بود لوایح ششگانه شاه به همه پرسی گذاشته خواهد شد.
سید روح الله خمینی به همراه فرزندش مصطفی از ترکیه به عراق منتقل شد. او پس از ورود به بغداد برای زیارت راهی شهرهای کاظمین، سامرا و کربلا شد و یک هفته بعد به محل اصلی اقامت خود یعنی نجف عزیمت کرد.
فریدون هویدا، برادر امیرعباس هویدا معتقد است، آمیزه ای که از مذهب و نیروی جوانان در ایران بوجود آمد، سر سقوط شاه بود. ویلیام شوکراس، وقایع نگاری که روزهای پایان عمر محمدرضا پهلوی را در کتابی تحت عنوان «آخرین سفر شاه» به رشته تحریر درآورده است، انقلاب ایران را یک قیام گسترده مردمی و اسلامی می دانست. ویلیام سالیوان، سفیر آمریکا در ایران، انقلاب ایران را انقلابی عمیقا مذهبی ارزیابی می کرد. آنتونی پارسونز سفیر انگلستان نیز، در جای جای خاطراتش مخالفان عمده را جوانان مذهبی و ماهیت انقلاب را اسلامی می دانست او معتقد بود که هیچ یک از گروه های دیگر مخالف را یارای مقابله با قدرت رهبری آیت الله خمینی نبود. جیمی کارتر یک سال قبل از پیروزی انقلاب (آذر ۱۳۵۶) و در جریان سفر شاه به آمریکا، در ملاقاتی خصوصی به شاه گوشزدکرد که منشاء خطر، رهبران مذهبی هستند. سایروس ونس وزیر امورخارجه وقت آمریکا معتقد بود، مغناطیسی که گروه های مختلف ناراضی را به دور خود جمع کرد، اوپوزیسیون مذهبی بود. ولادیمیر کوزیچکین، مسئول ارشد کاگ ب در ایران نیز فصلی از کتاب خود را «خمینی رهبر» نام نهاده و ماهیت انقلاب ایران را اساسا اسلامی و مذهبی می داند.
با این حال، معدودی از تحلیلگران و کارشناسان مانند مارک داونز، اگرچه اپوزیسیون علیه شاه را در جریان انقلاب ایران، دارای رنگ و بوی مشخصاً اسلامی می دانند، اما اسلام را تنها ایدئولوژی حاضر در انقلاب نمی دانند. اینان گروه هایی مانند مارکسیستها، کمونیست ها، لیبرال ها، و گروه های دیگر غیر اسلامی نیز از نیروهای مؤثر در انقلاب می دانند. نویسندگان دیگری نیز همچون هاله افشار تشکیل یک «ائتلاف» و «اتحاد موقت ناسازگار» در جریان انقلاب را (میان نیروهای مذهبی و سایر نیروها) صرفا برای مقاومت و براندازی شاه قلمداد کرده، و نه بعنوان صرفاً تاییدی بر یک دولت اسلامی پس از انقلاب.
علاوه بر افراد فوق، معدودی از کارشناسان مسایل ایران نیز معتقدند که انقلاب ایران، حداقل در آغاز انقلابی اسلامی نبوده است. گری سیک به عنوان یکی از آگاه ترین کارشناسان سیاسی آمریکا در مسایل ایران در کتاب معروف خود «همه سقوط می کنند» (All Fall Down) می نویسد:
در ایران هدف اولیه نیروهای مخالف، سرنگونی رژیم سلطنتی و استقرار جمهوری اسلامی نبود. بسیاری از کسانی که در آغاز این حرکت در تظاهرات خیابانی شرکت کردند و موج اولیه انقلاب را بوجود آوردند، به اجرای قانون اساسی سال ۱۹۰۶ راضی بودند.
انقلاب اسلامی ایران واژه ای است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رسماً برای اشاره به انقلابی که در سال ۱۳۵۷ در ایران رخ داد به کار می برد. طرفداران نام انقلاب اسلامی ایران، این انقلاب را، انقلابی مبتنی بر بن مایه های مذهبی می دانند. به این مفهوم که نقش مذهب را در وقوع رویدادهای اساسی ای که منجر به خروج شاه از کشور و فروپاشی نظام سلطنتی شد، نقشی تعیین کننده دانسته و شکل گیری و پیروزی انقلاب را به آن نسبت می دهند. محمدرضا پهلوی معتقد بود: انقلابیون «دستوراتشان را از مساجد دریافت می کردند و مساجد کارها را از طریق رابط ها تحت کنترل داشتند.»
انقلاب ۱۳۵۷
سید روح الله خمینی
وجود پسوند اسلامی پس از نام انقلاب، موجب تفسیرهای گوناگون از ماهیت انقلاب شده است.
فریدون هویدا، برادر امیرعباس هویدا معتقد است، آمیزه ای که از مذهب و نیروی جوانان در ایران به وجود آمد، سر سقوط شاه بود. ویلیام شوکراس، وقایع نگاری که روزهای پایان عمر محمدرضا پهلوی را در کتابی تحت عنوان «آخرین سفر شاه» به رشته تحریر درآورده است، انقلاب ایران را یک قیام گسترده مردمی و اسلامی می دانست. ویلیام سالیوان، سفیر آمریکا در ایران، انقلاب ایران را انقلابی عمیقا مذهبی ارزیابی می کرد. آنتونی پارسونز سفیر انگلستان نیز، در جای جای خاطراتش مخالفان عمده را جوانان مذهبی و ماهیت انقلاب را اسلامی می دانست او معتقد بود که هیچ یک از گروه های دیگر مخالف را یارای مقابله با قدرت رهبری خمینی نبود. جیمی کارتر یک سال قبل از پیروزی انقلاب (آذر ۱۳۵۶) و در جریان سفر شاه به آمریکا، در ملاقاتی خصوصی به شاه گوشزد کرد که منشاء خطر، رهبران مذهبی هستند. سایروس ونس وزیر امورخارجه وقت آمریکا معتقد بود، مغناطیسی که گروه های مختلف ناراضی را به دور خود جمع کرد، اپوزیسیون مذهبی بود. ولادیمیر کوزیچکین، مسئول ارشد کاگ ب در ایران نیز فصلی از کتاب خود را «خمینی رهبر» نام نهاده و ماهیت انقلاب ایران را اساساً اسلامی و مذهبی می داند.
با این حال، معدودی از تحلیلگران و کارشناسان مانند مارک داونز، اگرچه اپوزیسیون علیه شاه را در جریان انقلاب ایران، دارای رنگ و بوی مشخصاً اسلامی می دانند، اما اسلام را تنها ایدئولوژی حاضر در انقلاب نمی دانند. اینان گروه هایی مانند مارکسیستها، کمونیست ها، لیبرال ها، و گروه های دیگر غیر اسلامی نیز از نیروهای مؤثر در انقلاب می دانند. نویسندگان دیگری نیز همچون هاله افشار تشکیل یک «ائتلاف» و «اتحاد موقت ناسازگار» در جریان انقلاب را (میان نیروهای مذهبی و سایر نیروها) صرفا برای مقاومت و براندازی شاه قلمداد کرده، و نه به عنوان صرفاً تاییدی بر یک دولت اسلامی پس از انقلاب.
انقلاب اسلامی ایران واژه ای است که قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رسماً برای اشاره به انقلابی که در سال ۱۳۵۷ در ایران رخ داد به کار می برد. طرفداران نام انقلاب اسلامی ایران، این انقلاب را، انقلابی مبتنی بر بن مایه های مذهبی می دانند. به این مفهوم که نقش مذهب را در وقوع رویدادهای اساسی ای که منجر به خروج شاه از کشور و فروپاشی نظام سلطنتی شد، نقشی تعیین کننده دانسته و شکل گیری و پیروزی انقلاب را به آن نسبت می دهند. محمدرضا پهلوی معتقد بود: انقلابیون «دستوراتشان را از مساجد دریافت می کردند و مساجد کارها را از طریق رابط ها تحت کنترل داشتند.»


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های انقلاب ۱۳۵۷ ایران

انقلاب ۱۳۵۷ یا انقلاب اسلامی (همچنین:انقلاب بیست و دوم بهمن)، به رویدادهایی شامل سرنگونی دولت شاهنشاهی ایران در زمان پادشاهی محمدرضا پهلوی و جایگزینی آن با یک جمهوری اسلامی با رهبری روح الله خمینی، با پشتیبانی سازمان های گوناگون چپ گرا و اسلام گرا و و جنبش های دانشجویی ایرانیان اشاره می کند.
• «در فضای باز سیاسی که از دو سال پیش به تدریج ایجاد می شد، شما ملت ایران علیه ظلم و فساد بپا خواستید. انقلاب ملت ایران نمی تواند مورد تأیید من بعنوان پادشاه ایران و بعنوان یک فرد ایرانی نباشد.» -> محمدرضا پهلوی
• «من از همه شما هموطنان عزیزم می خواهم تا به ایران فکر کنید. همه به ایران فکر کنیم. در این لحظات تاریخی بگذارید همه با هم به ایران فکر کنیم. بدانید که در راه انقلاب ملت ایران علیه استعمار، ظلم و فساد من در کنار شما هستم؛ و برای حفظ تمامیت ارضی وحدت ملی، و حفظ شعائر اسلامی و برقراری آزادیهای اساسی و پیروزی و تحقق خواستها و آرمانهای ملت ایران همراه شما خواهم بود.» -> محمدرضا پهلوی
• «چون پایگاه انقلاب اسلامی دین بود، بنابراین با هویت تاریخی جامعه سازگار شد و چون همگان را به آزادی و استقلال و پیشرفت فرا خواند، در نتیجه با خواست تاریخی مردم همسو بود.» در نامه ای به فردا -> محمد خاتمی
• «تنها راهِ حفظِ وحدتِ ملّی و حقوق فردی، ترکِ استبداد، احترام به قانون اساسی، رعایتِ اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر، لغو نظام تک حزبی، دادنِ آزادی مطبوعات و اجتماع، آزادی زندانیان سیاسی، دادن اجازهٔ بازگشت به تبعیدی ها و برقرای حکومتی برخوردار از اعتماد عمومی و مراعات کنندهٔ قانون اساسی است.» نامهٔ سرگشادهٔ کریم سنجابی، داریوش فروهر و شاپور بختیار، در سال ۱۳۵۶، جنبش (خبرنامه ای به سردبیری علی اصغر حاج سیدجوادی، بولتن خبری، ارگان جامعهٔ نویسندگان و خبرنامه، ارگان اتحادیهٔ نیروهای جبههٔ ملّی.
• «انقلاب ما در هر مقطعی نیاز به یک پالایش دارد... خشونت و خشونت گرایی تحت هر عنوانی محکوم است و همه باید به سمت قانون و قانونگرایی حرکت کنیم...» سخنرانی در راهپیمایی ۲۳ تیر ماه ۷۸ -> حسن روحانی
• «در سدهٔ بیستم، دو انقلابِ مهم در ایران روی داده است، انقلابِ مشروطه و انقلابِ اسلامی. انقلابِ نخست شاهدِ پیروزیِ هرچند کوتاهِ روشنفکرانِ مدرن بود، روشنفکرانی که از ایدئولوژی های غربی ناسیونالیسم، لیبرالیسم و سوسیالیسم الهام می گرفتند، قانون اساسی کاملاً غیردینی مدوّن کردند و به نوسازی جامعهٔ خود مطابقِ جوامعِ اروپاییِ معاصر امیدوار بودند...امّا با انقلابِ دوّم، علمای سنّتی به میدان آمدند؛ علمایی که از دورانِ طلایی اسلام الهام می گرفتند. پیروزیِ خود را با طرح و تدوین یک قانون اساسی کاملاً دینی تضمین نمودند، شرع را جایگزین دادگاه های موجود کردند و مفاهیمِ غربی همچون دموکراسی را مفاهیمی الحادی دانستند و موردِ انتقاد قرار دادند...در واقع، در تاریخِ معاصر جهان، انقلاب اسلامی پدیدهٔ بی همتایی است، زیرا نه یک گروهِ اجتماعی جدید مجهز به احزاب سیاسی و ایدئولوژی های غیر دینی بلکه روحانیون سنتّی مجهز به منبر و مدعی حقِّ الهی در نظارت بر عملکرد همهٔ مقامات غیر روحانی، حتّی عالی ترین نهادِ متشکّل از نمایندگان متخب ملّت، را به قدرت رساند.» از «ایران بین دو انقلاب،» فصل آخر، -> یرواند آبراهامیان
• «من بارها گفته ام اگر برگردیم به قبل از |انقلاب، با آنکه قانون اساسی موروثی بود انقلاب نمی کنیم و می رویم به دنبال اصلاح. برای ساختار غلط باید اصلاحات را در پیش گرفت. انقلاب چیزی به ما اضافه نمی کند بلکه هرج و مرج می شود و وضع خراب تر هم می شود؛ کما اینکه ما یکبار این تجربه را داشته ایم. با فکر و فهم و تجربه اکنون اگر به قبل از انقلاب برگردیم، انقلاب نمی کنیم و به دنبال اصلاح خواهیم رفت. اکنون راه اصلاح باز است. عرض کردم دولت دموکراتیکی که دنبالش هستیم در سال ۱۴۰۰ به آن خواهیم رسید.» -> مهدی خزعلی
• «بعد از انقلاب نکته ای که موجب شد جهان از ایران بترسد، مبحث صادر کردن انقلاب بود چنانچه ابرقدرت ها نیز پس از آن تلاش کردند کشورهای همسایه ایران را از ایران بترسانند و این مسئله موجب برنامه ریزی جنگ علیه ایران شد که براساس آن تبلیغات بود که کشورهای عربی نیز از جنگ علیه ایران حمایت کردند. اما در این می ان باید اشاره کنم که ایران اگرچه تنها کشوری در منطقه است که در آن هر ساله انتخابات برگزار می شود اما به هر حال اشتباهاتی نیز در ایران وجود دارد.» -> سید حسین الحسینی
• «ایران را در میان تمام کشورها با نام انقلاب بزرگش می شناسم ... باید تأکید کنم انقلاب اسلامی ایران از مهمترین انقلاب های جهان است و حتی مهم تر از انقلاب فرانسه و من این مسئله را با چشم خود دیدم.» -> سید حسین الحسینی
• «من انقلابِ اسلامی را آغازِ دورانِ حاکمیّتِ مردم بر سرنوشتِ خویش می دانم. ممکن است کسانی، به دلیلِ مشکلاتِ تاریخی و ذهنی، نتوانند این حقیقت را درک کنند که مردم باید بر سرنوشتِ خودشان حاکم باشند.» سخنرانی در دیدارِ با اعضای تیم ملّی فوتبال، ۱۳/۴/۱۳۷۷، برگرفته از کتاب «زنان و جوانان» نشر طرحِ نو، چاپ ۱۳۸۸، ص۱۸۶ -> محمد خاتمی
• «در مقیاس با انقلاب های جهانی مثل انقلاب کبیر فرانسه، انقلاب اکتبر روسیه، انقلاب ۱۹۴۹ میلادی چین، انقلاب ۱۹۵۲ میلادی کوبا انقلاب اسلامی شکوهمند ایران را باید بزرگترین انقلاب جهانی نامید. انقلاب های بزرگ جهان در سه موضوع با انقلاب اسلامی ملت ایران قابل قیاس نیستند، انقلاب های بزرگ سه رکن دارند که رکن اول مردم هستند، رکن دوم ایدئولوژی و رکن سوم رهبری.» -> یحیی رحیم صفوی
• «من تفکّرِ اصلاح طلبی را همان تفکّری می دانم که در بهمن سال ۵۷ سبب پیروزی انقلاب اسلامی شد.» -> محمدرضا عارف
• «عمیقاً معتقدم اصلاح طلبی جریان اصلی انقلاب است و تا انقلاب هست و ایران هست، اصلاح طلبی باید بماند. عرصه سیاست و مدیریت کشور نباید هیچگاه از تفکر اصلاح طلبی خالی شود. اصلاح طلبی یعنی تعهد صبورانه و امیدوارانه همزمان به اهداف و روش های اصلاح طلبانه؛ لذا اساساً اصلاح طلبی فقط می تواند در چهارچوب و درون نظام تعریف شود که هدفش اصلاح امور و جامعه با صبر و تدبیر و البته با استفاده از روش های اصلاح طلبی است.» -> محمدرضا عارف
• «اگر مقصود از انقلابی عمل کردن، زدن و ریختن و کشتن و پاشیدن و پا روی همه اصول و قانون و مقررات گذاشتن باشد البته دولت و شخص بنده انقلابی نیستیم. اما اگر بنا باشد که نظم و اصول و سیستم و تغییر عمیق باشد ما انقلابی بودیم و هستیم. اما اینکه می گویند دولت قاطع نیست، فکر کنید کسی را چاقویی دستش می دهند اما تیغه چاقو را به کس دیگری می دهند دستش چاقویی است که اصلاً تیغه ندارد.» -> مهدی بازرگان
• «تحصن، هیاهو و جاروجنجال درست نیست. ما توبیخ می شویم، تهدید می شویم و کشته هم می شویم اما تسلیم حرف زور و تهدید نمی شویم.» روزنامه اطلاعات روز سه شنبه دهم مهرماه ۱۳۵۸ -> مهدی بازرگان
• «همانطوری که برای شخص نابرده رنج گنج میسر نمی شود، برای اقوام و ملل نیز هیچوقت ناداده شهید، بقاء و عظمت حاصل نمی گردد.» -> مهدی بازرگان
• «امروز مهمترین مشکل مردم ما مشکلات اقتصادی است. انقلاب اسلامی به فرموده امام خمینی (ره) انفجار نور بود، اما اگر مشکلات اقتصادی مردم حل نشود و ناامیدی در جامعه شکل گیرد، انفجار اخلاقی رخ خواهد داد که ارزش ها را زیر سؤال برده یا ازبین می برد و در این راستا وظیفه ما این است که با همه توان و با برادری و گذشت به واسطه برکات الهی این مشکلات را خاتمه دهیم.» ۷ اسفند ۱۳۸۹؛ در مراسم بهره برداری از ۵۰ طرح شهرداری منطقه ۱۷ -> محمدباقر قالیباف
• «انقلاب اسلامی ایران سرآغاز نگاه دینی به سیاست است. این نگاه باید در عرصه سیاست ورای ارزش های یک انسان مادی باشد. پس انقلاب اسلامی ایران سرآغاز نگاهی به سیاست است که از مبانی و ارزشهای شریعت عاریت گرفته شده است. این در زندگی شخصی امام به وضوح نمایان است. یعنی امام ابتدا به خودسازی پرداخته است و سپس دست به سازندگی در حوزه اجتماع می زند. شما زندگی ساده امام را دیدید. این زندگی، زندگی شخصی است که احساسش این است که دنیا مزرعه آخرت است. مثلاً در زندگی شخصی امام بسیار مشهور بود که امام حدود شصت سال نماز شب را ترک نکردند و حتی در دورانی که ایران در شرایط جنگ با دشمن و در شرایط سیاسی دشوار و مشکلات فراوان داخلی و خارجی بود، ولی این امور در نظم و شب بیداری امام کوچکترین خللی ایجاد نکرد.» -> حسن خمینی
• «من فکر نمی کنم کسی در جمهوری اسلامی ایران و حتی دوستداران جمهوری اسلامی در خارج از کشور معتقد باشند وضعیت کنونی بهترین وضعیت ممکن است. ما تا رسیدن به وضعیت مطلوب راه زیادی در پیش رو داریم ولی مدعی هستیم که ما گام در مسیر درست می گذاریم» -> حسن خمینی
• «نبرد ما برای تشکیل امت، یک نبرد همه جانبه و در تمامی ابعاد و فعالیت های انسانی خواهد بود، این نبرد در نقاط مختلف جهان و در سطوح مختلف دنبال خواهد شد…. اولین نقطه ای که این نبرد در آنجا به پیروزی دست یافته و به تشکیل دولت اسلامی منجر شده است، ایران کنونی است که باید رهبری این مبارزهٔ جهانی برای تشکیل امت را به دست گیرد.» در نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی» مقدمه –صفحهٔ ۷ -> کلیم صدیقی
• «تمام بخش های حرکت اسلامی باید منابع خود را بسیج کرده و در راه دفاع از بخش اصلی و بی دفاع که در ایران است، بکار گیرند.» در نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی» مقدمه -> کلیم صدیقی
• «من معتقدم که انقلاب اسلامی در ایران اولین شکست کفر به دست اسلام از آغا زجهانی شدن کفر به شکل تمدن غربی است.» در نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی» (ص ۳۲) -> کلیم صدیقی
• «اگر انقلاب اسلامی در ایران فقط یک «رویداد ایرانی» با هدفی محدود برای سرنگونی یک حاکم ظالم به خصوص و جایگزین کردن آن با یک رژیم اسلامی بود، آنگاه اعتقاد نداشتم که لازم بود همه کس در ایران و در خارج توجه زیادی به آن مبذول دارند و نیازی نبود که مراکز قدرت جهانی کفر، دو ابرقدرت و موکلین آنها، این مقدار به ایران اسلامی حسّاس باشند و این مقدار عظیم از وقت، توطئه و نیروی نظامی و سایر منابع خود را در تلاش برای نابودی آن در داخل ایران و برای جلوگیری از گسترش آن به سایر امت اسلامی، صرف کنند.» در نهضت های اسلامی و انقلاب اسلامی» (ص ۳۳–۳۲) -> کلیم صدیقی
• «مردم انقلاب نکردند تا من وشما بر آنها حکومت کنیم. اگر قرار بود با چماق و زورگویی بتوانند حکومت کنند قبل از شما آریامهر بود. حاکمیت تک حزبی است که صدای پای فاشیزم را به گوش می رساند. وای به حال آن انقلابی که ۸ درصد به ۸۰ درصد حکومت کنند. اگر زور می توانست آدم را جای خودش بنشاند، پیش از شما زورمند تر از شما بودند. شما جز اینکه خفقان ایجاد کنید و برای مردم مشکل درست کنید کار دیگری نمی کنید» لاهوتی روزنامه انقلاب اسلامی، ۲۲ فروردین ۱۳۶۰ -> حسن لاهوتی اشکوری
• «در اوایل پیروزی انقلاب کمیته هایی در ادارات تشکیل شده بود به نام «کمیته پاک سازی» که عوامل رژیم گذشته را کنار بگذارند و اجرای آن در شورای انقلاب و دولت آقای بازرگان دنبال شده بود. زمانی به امام گزارش دادند که این کمیته ها خیلی تندروی می کنند؛ مثلاً دادگاه های انقلاب تند برخورد می کردند و در مصادره اموال مردم و متهمانی که با رژیم گذشته همکاری می کردند، سختگیری می کردند... امام این مسئله را با مشی عمومی خودش در تعارض می دید لذا فرمان هشت ماده ای را دربارهٔ حقوق مردم، قانون، قوه قضاییه و لزوم اسلامی شدن روابط و قوانین صادر کرد.بر اساس این فرمان با تعدادی از قضات که موجه هم بودند، برخورد شد. شهید اسدالله لاجوردی و همچنین آقای خلخالی که امام تندروی های او را قبول نداشت، نیروهای انقلاب بودند و فکر می کردند که برای انقلاب کار می کنند و وجودشان در خیلی جاها، مؤثر بود ولی روش هایشان درست نبود.برداشت من از فرمان هشت ماده ای، این است که امام یک بار دیگر به همه متولیان انقلاب چه در قوه مقننه، چه در قوه مجریه و چه در قوه قضاییه، گوشزد کرد که مسیر انقلاب این نگاه است... علت اینکه امام آقای لاجوردی را عزل کرد و حاضر نشد که آقای لاجوردی در تشکیلات بماند را از نوع برخورد امام در مقاطع مختلف می توان برداشت کرد؛ که امام برخورد انتقامی و خشونت طلبانه را قبول نداشتند.» -> عبدالواحد موسوی لاری
• «انقلاب اسلامی ما تا وقتی که تمام افراد قرار گرفته در شبکهٔ حکومت، عاشقان خدمت بی منت به مردم نشوند، به مرحلهٔ مطلوبش در بافت و ساخت حکومت نرسیده است. در این شهر نیشابور، در شهری که وارث افتخارات گوناگون و وارث رنج های گوناگون در تاریخ سده های اسلامی است، مردم هشیار و بیدار شهر باید مواظب باشند همهٔ کسانی که به شکلی در کار ادارهٔ امور مردم مسئولیت و وظیفه ای بر عهده دارند تا چه اندازه در درونشان این انقلاب اخلاقی و روحی تحقق پیدا کرده... سخنرانی در مسجد جامع نیشابور، تاریخ هفتم دی ماه ۱۳۵۹ -> محمد بهشتی
• «امید است این انقلاب اصیل اسلامی، که با الهام گیری از تعالیم عالیه اسلام و تکیه بر ایمان به خدا و استقامت و پایداری در برابر توطئه دشمنان به ثمر رسید، الگویی برای سایر ملتهای در بند استعمار قرار گرفته و با همین شیوه بتوانند خود را ازسلطه استعمارگران نجات بخشند.» در پاسخ نامهٔ کارلوس سانتاس دوگورتاری -> روح الله خمینی
• «این نهضت ایران؛ نهضت مخصوص به خودش نبوده و نیست؛ برای اینکه اسلام مال طایفه خاصی نیست. اسلام برای بشر آمده است؛ نه برای مسلمین و نه برای ایران. انبیا مبعوث اند بر انسانها، و پیغمبر اسلام مبعوث بود بر انسان ها..» صحیفهٔ امام، جلد ۱۰ - صفحهٔ ۴۴۶ -> روح الله خمینی
• «ایران در دست من نیست، در دست ملت است. ملت هم کسی که خدمتگزار باشد و مصالحشان را بخواهد، با آزادی مطلق به او ممکن است رو بیاورند. در مملکت ما آزادی اندیشه هست، آزادی قلم هست، آزادی بیان هست ولی آزادی توطئه و آزادی فسادکاری نیست.» مصاحبه با اوریانا فالاچی -> روح الله خمینی
• «سپاه باید پشت مردم باشد. اصل مردمند. ارتش هم باید پشت مردم باشد. ارتش وسپاه باید بگویند: جانم فدای مردم. اگر بگوید جانم فدای رهبر انحراف است. اصل مردمند. رهبر هم جانش فدای مردم است. ما همه برای مردمیم. پاسداران انقلاب اسلامی">سپاه باید از حقوق مردم دفاع کند. پشتیبان مردم باشد. اگر بگوید جانم فدای رهبر که این می شود همان زمان شاه. پس مردم برای چی انقلاب کردند؟» ، صحیفه نور، جلد ۳، پاراگراف ۱۳۲. -> سید روح الله خمینی
• «ما خواستار احیای آن بخش فراموش شده از اهدافی هستیم که این نهضت عظیم به امید تحقق آنها آغاز شد. چه شعارهای بزرگی از انقلاب که اینک دم زدن از آنها روی کسانی را ترش می کند، تا جائی که گویی اینها شعارهای ضدانقلاب بوده اند. نمونه ای از آنها آزادی است؛ آزادی عقیده، آزادی بیان، آزادی پس از بیان، آزادی انتخاب کردن و انتخاب شدن، آزادی به تمامی آن معنای جلیلی که مردم ما در بهمن ۵۷ تأمین آن را یکی از مهمترین اهداف خود می دانستند، به صورتی که پیروزی انقلاب را بهار آزادی نامیدند. این آزادی به مفهوم آزادی سیاسی و حق انتقاد بی هراس از حاکمان بوده است.» بیانیهٔ شمارهٔ ۱۱، به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۸۸. -> میرحسین موسوی
• «به مردم بازگردیم. چرا هر گرهٔ سهلی را با دندان های امنیتی باز می کنیم؟ چرا به کوچکترین بهانه، هر کسی را از دایره خودی های مان دور می کنیم؟ این یکی بیش از اندازه جوان است، آن یکی بیش از اندازه هنرمند است، آن یکی روشنفکر است، این یکی با ما اختلاف سلیقه دارد، آن یکی دانشجوست، این یکی از کار ما ایراد می گیرد، آن یکی به گروه ما تعلق ندارد، این یکی قدش بلند است، آن یکی خیلی شیک پوش است. آن قدر از دور خود می رانیم تا این که تنها می مانیم. این شیوهٔ انقلاب اسلامی نیست، و شیوهٔ اسلامی نیست که آغوشش را به روی همه باز می کند و به صرف شهادت زبانی، انسان ها را در دایرهٔ خود می آورد.» بیانیهٔ شمارهٔ ۹، به تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۸۸ -> میرحسین موسوی
• «و مظلوم تر از انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی و قانون اساسی، خود اسلام است؛ دینی که بسیار از آن نام می برند و اندک به آن عمل می شود. چه بسیار که دین را سرند می کنند، هر چه از آن که منافعشان ایجاب نکند به فراموشی می سپارند و سلیقه ها و مصلحت های خود را متن اسلام می نامند، تا جایی که دروغ به مشخصه ای غیرقابل تفکیک از صدا و سیما تبدیل شود و زشت ترین بداخلاقی ها نشانه تعهد به دین پیامبری تلقی گردد که برای تکمیل بزرگواری های اخلاقی مبعوث شده است؛ شکنجه زندانیان و کشتن آنان، و اعمالی که قلم از ذکرشان شرم می کند.» بیانیهٔ شمارهٔ ۱۱، به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۸۸. -> میرحسین موسوی
• «اگر برای حکمرانی مبتنی بر دین تنها یک رسالت وجود داشته باشد آن این است که زمینه را برای زندگی توأم با ایمان آماده تر کند. پس چرا فاصله جامعه ما با زندگی ایمانی روزبه روز بیشتر می شود؟ این فاصله میراث انقلاب نیست. در تابستان گرم ۵۸، چه بسیار بودند کسانی که برای نخستین بار رمضان را روزه گرفتند و از این تجربه خود لذت بردند؛ میراث انقلاب ما این بود. میراث انقلاب ما معنویتی بود که در دوران دفاع مقدس جامعه را فرا گرفت. میراث انقلاب ما پرورش روح های بزرگ و اخلاص های مثال زدنی بود. انقلاب ما نشان داد می تواند نورانیتی را که جامعه تشنه آن است تأمین کند. آخر یک بار هم که شده میراثی را که از امام خود تحویل گرفتیم با ایران امروز مقایسه کنیم؛ جامعه ای سودازده که در آن تحجر دولت سازی می کند؛ جامعه ای تقلب زده، دروغ زده.» بیانیهٔ شمارهٔ ۱۱، به تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۸۸. -> میرحسین موسوی
• «دولت ایران به نام صدور انقلاب اسلامی در بنیانگذاری و گسترش سازمان های تندروی اسلامی سهیم است.» -> عبدالرحمن الراشد
• «نهاد مقدس و نیروی رزمنده، مجاهد و مردم محور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اصلی ترین عامل شکست سناریوها و نقشه های ضد انقلاب داخلی و خارجی علیه ملت ایران است.» -> رمضان شریف
• «امروز انقلاب اسلامی مدلی است که به خوبی مدعی آزادی واقعی در دنیا است. آزادی ای که می گوید این خودم هستم که باید تصمیم بگیرم چگونه پیشرفت کنم؛ آزادی ای که همراه با عدالت است؛ آزادی ای که همراه با معنویت است؛ آزادی ای که مبتنی بر ولایت است.» -> سعید جلیلی
• « ایران شیوه خودش را برای حکومت اسلامی دارد که از مذهب جعفری بیرون آمده که یکی از مذاهب اقلیت در جهان اسلام است... ایرانی ها هم در چیزهایی موفق بودن و در چیزهایی نه، ایران توانسته در برابر تحریم ها بایستد و فناوری اش را پیشرفت بدهد، بیش از ۳۰ سال پایداری در برابر تحریم پرفشار بین المللی چیز ساده ای نیست اما ایران ناکامیهایی هم داشته ... مثلاً انتخابات قبلی اولین انتخابات در تاریخ ایران بود که بر سرش اجماع وجود نداشت، در حالی که همهٔ انتخابات قبلی از زمان پیروزی انقلاب بر سرشان اجماع و توافق وجود داشته، یکی از علامات سلامتی انتخابات این است که مخالفان، نتیجه اش را قبول داشته باشند وگرنه مشکلی وجود دارد.» -> راشد غنوشی
• «در مورد وضع سیاسی مهندس بازرگان از آغاز انقلاب اسلامی، به اعتقاد من او سیاستمدار بد شانسی شد. او فرقی نکرد ولی ظرف زمانی اول انقلاب (مثل اول هر انقلابی) نیروی آرام و معتدل و بقول خودش که خودش را به اتومبیل ژیان تشبیه می کرد، با شرایط آن دوران سازگار نبود. اشتباه نشود، ناسازگاری غیر از بد بودن است. شاید اگر او در آن دوران آغازین انقلاب در مقام نخست وزیری نبود، بعدها نیاز به وجود او، فراگیر می شد.» -> محمدعلی ابطحی
• «من متخصص انقلاب نیستم ولی هیچ وقت چشمم از انقلاب خود انگیخته آب نخورده. انقلاب خود انگیخته مثل ارتش بی فرمانده بیش تر به درد شکست خوردن و برای اشغال شدن گزک به دست دشمن دادن می خورد تا شکست دادن و دمار از روزگار دشمن برآوردن. ملتی که حافظهٔ تاریخی ندارد، انقلابش به هراندازه هم که از لحاظ مقطعی «شکوهمند» توصیف شود، درنهایت به آن صورتی درمی آید که عرض شد. یعنی در نهایت امر چیزی ارتجاعی ازآب در می آید. یعنی عملی خلاق صورت نخواهد داد.» سخنرانی در دانشگاه برکلی آمریکا، ۱۳۷۹ -> احمد شاملو
• «من خود را تا این حد بی منطق نمی دانم که باچیزی که نمی شناسم و کسی ماهیت آن را برایم توضیح نداده است از در مخالفت درآیم. آقایان روحانی گفتند «به جمهوری اسلامی رای بدهید» ولی نگفتند منظورشان از «جمهوری اسلامی» چیست و این جامعه را از روی کدام الگوئی در هزاروچهارصدسال تاریخ اسلام به قامت بریده اند.» مصاحبه هفته نامه «تهران مصور» - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ -> احمد شاملو
• «توده مردم مسلمانند؟ البته! تقویت اسلام خواست آنهاست؟ برمنکرش لعنت! ـبه روحانیت قلباً اعتقاد و ایمان دارند؟ صددرصد! ولی اینجا یک سیستم مطرح است که باید نخست جزئیاتش تشریح گردد و بعد هر نامی که زیبنده تر بود بر آن اطلاق شود، نه این که نامی عنوان شود بدون اینکه مسمای آن مصداق عینی یا حتی ذهنی داشته باشد. رای سیاسی نمی تواند «بشرط چاقو» باشد.» مصاحبه هفته نامه «تهران مصور» - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۸ -> احمد شاملو
• «کدام خانوادهٔ ایرانی ای هست که سیاست در آن رلی بازی نکرده باشد. شما فقط تاریخ قرن بیستم ایران را در نظر بگیرید: انقلاب مشروطیت، ملی کردن صنعت نفت، یک انقلاب دیگر، جنگ! آن قدر تغییرات و تحولات در جامعهٔ ایران صورت گرفته که در هر نسلی یک تحول بزرگ اتفاق افتاده و این تحولات باعث شده که زندگی مردم از روال عادی خودش بیرون بیاید. من در عمرم یک ایرانی ندیده ام که بگوید من به دنبا آمدم، مدرسه رفتم، دانشگاه رفتم، ازدواج کردم، بچه دار شدم، بچه های ام بزرگ شدند، حالا همدیگر دارم می میرم. یعنی شما هر ایرانی را که می بینید، در برهه ای از زندگی اش یک اتفاق خارق العاده می افتد.» -> مرجان ساتراپی
• «انقلاب اسلامی برای آزادی و دموکراسی و از بین رفتن اوین ایجاد شد.» -> صادق زیباکلام
• «امروز معتقدم آمریکاستیزی تبدیل به هویت جمهوری اسلامی ایران شده است یعنی اگر آمریکاستیزی را از نظام جمهوری اسلامی بگیرند هیچ چیز دیگری در دستش نیست و آمریکاستیزی به ایجاد نوعی هویت برای نظام جمهوری اسلامی بدل شده است.» -> صادق زیباکلام
• «انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی براساس مکتب فاطمی و علوی است. پس باید تمام توانمان را به کار گیریم تا این فرهنگ را در جامعه تثبیت کنیم و همه این موارد با یک مدیریت جهادی امکان پذیر است.» -> حمیدرضا حاجی بابایی
• «جالب اینجاست که وقتی شما با هم وطنان ما صحبت می کنید می بینید که اکثراً نگرش مٌثله شده ای در موردِ هویّتِ ایرانی دارند و این امر در تاریخ معاصر ایران بسیار مشاهده می شود. اسلامی ها می گویند تاریخ و هویّتِ ایرانی یعنی تشیّع و بس. آن هایی که به ما قبلِ اسلام علاقه دارند می گویند اسلام را باید کنار گذاشت چون ما، قبل از اسلام زرتشتی بوده ایم و می بایستی به ایرانِ بزرگ و سلطنتی بازگشت. طرفداران بی چون و چرای غرب هم می گویند بیاییم غربی شویم و خود را از دردسرِ تاریخ ایران و اتّفاقاتِ آتی خلاص کنیم... انسان ایرانی کیست؟ به نظر من انسان ایرانی حاصلی از هر سه این گفتمان هاست. او هم به اسلامِ شیعه با تمامِ منضماتش اعتقاد دارد، حتّی اگر مدرن هم باشد روزه می گیرد ... ضمناً به ایران باستان هم علاقه دارد و برای کورش و داریوش احترام خاصّی دارد... پس انسان ایرانی لایه های فرهنگی یا تمدّنی یا بهتر بگویم انسان شناختی و متافیزیکی گوناگونی دارد که به این سادگی نمی توان یکی را به نام دیگری از بین برد. از جای دیگری بیرون می زند و قد علم می کند. انقلاب ایران نمونهٔ بارز آن است.» در «تمدّن و تجدّد» نشر مرکز، چاپ ۱۳۸۲، ۷۶ و ۷۷ -> رامین جهانبگلو
• «واقعاً گفتمان انقلاب اسلامی به سیاست و آن هم به سیاست رسمی تقلیل داده شده است ما سخن از آسیب شناسی می کنیم اما عملاً آسیب شناسی نمی بینیم اگر سخن از آسیب شناسی به میان بیاید در واقع باید مکانیسمی برای آسیب شناسی، برای طبابت و توجه به این که چه فاصله ای از آرمان ها و مبانی و سبقه اصلی انقلاب اسلامی گرفته شده است قرار دهیم.» -> عماد افروغ
• «ما انقلاب نکردیم که دموکراسی داشته باشیم.» ژوئیه ۲۰۰۵ -> محمود احمدی نژاد
• ۲۳ فوریه ۲۰۰۸ -> محمود احمدی نژاد
• «با تشکیل جناح بندی های سیاسی، فاتحه بعضی از ارزش های انقلاب خوانده شد، درحالیکه نظام ما تنها یک حزب دارد و آن ولایت است.» ۲۰ تیر ۱۳۸۹ -> محمود احمدی نژاد
• «فعلاَ انقلاب ما همچون تیر زهرآگینی برای همه مستکبرین درآمده است و یاوری برای همه مستضعفین جهان .» -> حسن باقری
• «ولایت فقیه یک بدعت است ما با آن مخالفیم مثل اکثریت مردم ایران، قرار نبود که آیت الله خمینی ولایت فقیه بیاورد. او وعده دمکراسی و آزادی و عدالت را داده بود. وقتی انقلاب رخ داد، ولایت فقیه اساساً جزء ثوابت و مبانی انقلاب نبود. به طور کلی اکثریت علما مثل مرحوم آیت الله العظمی خوئی با ولایت فقیه به شکل امروزی اش مخالف بودند.انقلاب فرزندان راستین خود را بلعید و از مسیر خود منحرفش کردند. انقلاب از آزادی می گفت و از مردمسالاری، اما به سرکوبی فرزندان برجسته اش کشیده شد. با طالقانی چنان کردند که روی از همگان برای مدتی پنهان کرد. بسیاری از انقلابی ها به قتل رسیدند و جمعی به صف مخالفان پیوستند. یا چون بنی صدر به تبعیدگاه اجباری رفتند یا چون بهشتی در شرایطی مبهم به قتل رسیدند و یا هم چون منتظری خانه نشین شدند. انقلاب اما در زندگی مردم تأثیر بسیار داشت امروز دیگر کسی استبداد را قبول نمی کند. امروز جامعه ما قابلیت داشتن آزادی و دمکراسی را دارد.» مصاحبه با رادیو یاران -> حسن خمینی
• «واقعیت اما این است که بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی کشور، زاییده فراموشی فرهنگی ما در طول سال های گذشته است؛ وقتی که کسب درآمد نامشروع به یک «ارزش» در نزد اذهان عمومی بدل شده و فردی که چنین رفتاری داشته باشد را «زرنگ» خطاب می کنند، چطور می توانیم امیدوار باشیم در اقتصاد به نتیجه روشنی برسیم؟ وقتی که رشوه در فرایندهای اداری به یک امر مباح بدل شده، چطور می توانیم صاحب اقتصادی روبه رشد باشیم؟» -> مجتبی راعی
• «درست است که مشکلات فرهنگی با پول حل نمی شود اما پول می تواند شرط لازم ایجاد یک نشاط فرهنگی در جامعه باشد و نگاه دلواپسانه را از فراز فرهنگ بردارد با این اطمینان که انقلاب اسلامی ما محکم تر از آن است که با انتشار یک کتاب یا اکران یک فیلم، دچار مشکل شود.» -> مجتبی راعی
• «انقلاب ایران از کلمات ساده، سنجیده، قابل فهم، رسا، انسانی، هوشیارانه آن ملهم و قوی شده، بالیده و سرانجام به جنگلی از درختان تناور تبدیل شده که دیگر نه تبر قشون شاه می تواند بزند و بیندازدش و نه قورخانه بزرگ ترین قدرت تاریخ یعنی آمریکا می تواند بسوزاند و خاکسترش کند.» -> رضا براهنی
• «در یک دوره ای آدم اصلاً نمی تواند سیاسی نشود، چرا که همه چیز سیاسی است. یک زمانی می شد از سیاست دور ماند. مثلاً قبل از انقلاب من هیچ وقت چپ نبودم، که آن هم دلیل دارد: مادر من از خانواده قدیم گرجی بود که بلشویک ها آنها را نابود کرده بودند، این بود که ما از بچگی ضدبلشویک بار آمدیم. بالاخره اینها همه روی آدم تأثیر می گذارد...» -> داریوش شایگان
• «ایرانی ها از ابتدای انقلاب آنقدر ایستادگی کردند که تو امروز مجبوری برای ظاهرسازی سفره هفت سین پهن کنی و پیام نوروزی دهی؛ بدان، این ملت آن قدر ایستادگی می کند که مجبور شوی برای ظاهرسازی دعای کمیل بخوانی.» پیام به باراک اوباما -> محمدرضا نقدی
• «آیا باید شعار مرگ بر آمریکا را به عنوان یکی از اصول انقلاب بدانیم در حالی که فشارهای جهانی علیه ما ادامه دارد؟ آیا مرغ همچنان یک پا دارد؟» -> ابراهیم امینی
• «بحث ما این است الان که ۳۴ سال تسخیر سفارت آمریکا و قطع ارتباط با آمریکا گذشته است؛ از نظر اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و دینی بررسی کنید که آیا برای کشور ما فایده داشته یا نه؛ آیا ادامه این روند به رشد کشور کمک می کند یا فقط یک بهانه است.» -> ابراهیم امینی
• «من امیدوارم که در آینده، کشورِ ما به صورتِ یک خانوادهٔ بزرگ درآید، که انتقادمان از هم -و خدای نکرده بدگویی هایمان از هم - و یا بی اطلّاعی مان از قوانین، دقیقاً در رابطه با افراد یک خانواده باشد؛ که اشتباه می کنند ولی هرگز سوء ظن و کینه ای به یکدیگر ندارند و ما در حال تشکیل یک چنین خانواده ای هستیم.» -> محمدعلی رجایی
• «ما اصلاً به دلیل روحانیت انقلاب کردیم. ما به پشتوانه روحانیت آمدیم در خیابان ها و انقلاب کردیم. ما شنیده ایم که بزرگان و علمائی چون آیت الله بروجرودی و آیت الله گلپایگانی مقام معنوی شان آنقدر بالا بود که کفش های شان مقابل پای شان جفت می شد. ما به این دلیل عشق به روحانیت دارند. -> اکبر عبدی
• «فرهنگ زبان اصلی انقلاب اسلامی و هنر زبان گویای مردمان سرزمین فارسی است.» -> علی جنتی
• «در این حرکت نه اثری از «مبارزات طبقاتی» یا حتی «جبهه بندی اجتماعی» می توان یافت و نه نشانی از یک «دینامیک سیاسی» و «اقدامات انقلابی طبقه پیشرو» وجود دارد. در این انقلاب «نه یک طبقه خاص، حزب معین، ایدئولوژی سیاسی مشخص و نه دسته ای خاص از پیشگامان انقلابی که با خود، همه ملت را به داخل جریان بکشاند»، یافت نمی شود.» محمد باقر خرمشاد، فوکو و انقلاب اسلامی، معنویت در سیاست، ص218. -> میشل فوکو
• «خمینی در من تأثیر بسیاری بر جای نهاده است. اگر چه من به عنوان یک روحانی مسیحی نمی توانم دینم را ترک کنم، امّا با این حال اندیشه و افکار من از رسالت دینی وی بسیار تأثیر گرفته است. این تأثیر به صورت زیر جلوه گر می باشد:او به این حقیقت دست یافت که عقب ماندگی مسلمانان در عصر انحطاط خصوصاً در ایران اصولاً از دوری آنها از درک صحیح قرآن ناشی می شود. این بود که او صدا و موعظه اش را به مردم رساند و آنها را از خواب بیدار کرد، خصوصاً که اعمال او همواره از قرآن سرچشمه می گرفت.او خواهان وحدت مسلمانان بود و مسلمانان ایران را با اراده و اهداف و آرمانهایشان وحدت داد. مردم مستضعف سلاح او در مبارزات بودند و پیروزی نیز همیشه نصیب او می گشت. ...» -> خلیل ابی نادر
• «حکومت ایران است که ملت ایران، بر اساس اعتقاد دیرینه‏ اش به حکومت حق و عدل قرآن، در پی انقلاب اسلامی پیروزمند خود به رهبری مرجع عالیقدر تقلید آیت ‏الله ‏ العظمی امام خمینی، در همه ‏پرسی دهم و یازدهم فروردین ماه یکهزار و سیصد و پنجاه و هشت هجری شمسی برابر با اول و دوم جمادی الاولی سال یکهزار و سیصد و نود و نه هجری قمری با اکثریت ۹۸٫۲٪ کلیه کسانی که حق رأی داشتند، به آن رأی مثبت داد.» مقدمه قانون اساسی ج.ا. ایران -> جمهوری اسلامی
• «در حق جوان ها گاه اشتباه می کنیم داوری ها و برداشت های نظری ما می تواند مایه عبرت و شرمساری باشد. درست سال هایی که می پنداشتیم و می پنداشتند جوان های ما غرق عشرت روزانه و نفع مادی و انزواء و خودنگری هستند، میدان های انقلاب ما از این جوانان پر شد که برای استقلال و آزادی گروهاگروه جان فدا کردند. به هنگام حمله دشمن به کشورمان، اجساد خون فشان همین جوانان وجب به وجب این خاک اهورایی را در حماسه پوشاند.» -> جواد مجابی
• «انقلاب اسلامی را تجربه کردیم و پس از سی سال هستند کسانی که حق رای مردم را به رسمیت نمی شناسند و در مورد آن نظریه پردازی می کنند.» -> الهه کولایی
• «اگر کسانی که قبل از پیروزی انقلاب مدیریت کشور را به عهده داشتند، سرسپرده قدرتهای استکباری نبودند، اگر آنها مردمی فکرمی کردند و به ایرانی نو و انقلابی نوین می اندیشیدند، آن روز با آن همه امکانات و با آن فضای بازی که در دنیا برای آنها حاکم بود می توانستند صنایع مادر را در کشور ایجاد کنند و از سرمایة نفت حداکثر استفاده و بهره را ببرند که امروز ما به خود متکی باشیم نه به دنیای مان. (سخنرانی در مراسم افتتاح سالن جدید نخریسی- ۱۵/۱۱/۶۹)» -> عباس واعظ طبسی
• «وقتی انقلاب در جهت منافع مردم خودش عمل نمی کند، آنچه درست پس از آن اتفاق می افتد این است که استبداد دینی قدرت را در اختیار می گیرد و اجازه هرگونه حرکت یا فعالیتی را از شما سلب می کند... کاری که می کنند این است که امید را از شما می گیرند. کسانی که ماندند امیدهایشان را از دست دادند. هر آرزویی که برای آینده داشتند یک شبه از آن ها گرفته شد.» -> شهره آغداشلو
• «ما در مرحله ای هستیم که دیگر آنچه در این ۶ دههٔ گذشته به ما گفته شده کفاف زندگی مسلمانی ما را در این دنیای مدرن نمی دهد. آنها دیگر کافی نیست؛ چه طالقانی گفته باشد، چه طباطبائی گفته باشد، چه رهبر فقید انقلاب گفته باشد یا هر کس در هر کجای جهان اسلام گفته باشد آن ها دیگر کافی نیست.» -> محمد مجتهد شبستری
• «ما باید باور کنیم که در آزمون ۳۳ سالهٔ انقلاب اسلامی و در پیاده کردن آن وعده هایی که به مردم دادیم مردود شدیم. این یک حقیقت است، اگر چه تلخ!» -> محمد نوریزاد
• «دین فروشی سر تا پای جامعه را در بر گرفته... بعد از انقلاب اسلامی دین را تبدیل به یک امتیاز کردند و این امتیاز شروع شد به خرید و فروش، و این خرید و فروش ابعاد وحشتناکی پیدا کرد و همه شروع کردند به نقش بازی کردن.» -> محمدرضا نیکفر
• «انقلاب اسلامی، یک نمونه نظام قابل اجرا به مجامع بشری ارائه کرد و اینکه ما نظامی را شکل بدهیم و ادامه و استمرار بخشیم و مدعی باشیم که اصول اسلامی در آن جاری است و قرار است که اگر نظامی داشته باشیم باید این نظام باشد که هنر بزرگ امام خمینی (ره) این بود و با پشتیبانی مردم انقلاب را پیروز کرد و در گام دوم نظام اسلامی بزرگی را پایه ریزی کرد.» -> عباسعلی کدخدایی
• «نخستین دیدارم از ایران در اوائل انقلاب و به هنگام همه پرسی برای نظام جمهوری اسلامی بود. آن حماسه و حضور مردم ایران مرا به شدت تحت تأثیر قرار داد و معتقدم پیروزی انقلاب اسلامی ایران سر آغاز بیداری اسلامی در جهان اسلام بود.» -> عبدالرحمان یوسفی
• «در انقلاب اسلامی ما، مطرح شد؛ جمهوریت به معنای امروزی کلمه از دستاوردهای بزرگی است که بشر در تمدن جدید به آن رسیده است. » محمد خاتمی ۲۲ آوریل ۲۰۱۷/ ۲ اردیبهشت ۱۳۹۶؛ «در یکصدودهمین نشست تخصصی ماهانه بنیاد باران» -> جمهوری اسلامی
• «واقعه میدان ژاله چنان خونین و مرگبار بود که کشمکش های گذشته میان دولت و مخالفان را از یاد برد. این واقعه، پایان شورش های پراکنده و مقطعی و آغاز انقلاب واقعی بود.» -> زیبیگنیف برژینسکی
• «امروز مدام می گویند: «کی بود کی بود من نبودم» در حالی که عموم ملت ایران در انقلاب حضور داشتند. برخلاف نظری که می گوید پابرهنه ها انقلاب کردند، بیشتر طبقهٔ متوسط شهری و قشرهای آگاه جامعه نقش تأثیرگذار در پیروزی انقلاب داشت.» ، -> محمد توسلی

ارتباط محتوایی با انقلاب ۱۳۵۷ ایران

انقلاب ۱۳۵۷ ایران را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی انقلاب ۱۳۵۷ ایران   • مفهوم انقلاب ۱۳۵۷ ایران   • تعریف انقلاب ۱۳۵۷ ایران   • معرفی انقلاب ۱۳۵۷ ایران   • انقلاب ۱۳۵۷ ایران چیست   • انقلاب ۱۳۵۷ ایران یعنی چی   • انقلاب ۱۳۵۷ ایران یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی انقلاب ۱۳۵۷ ایران
کلمه : انقلاب ۱۳۵۷ ایران
اشتباه تایپی : hkrghf ۱۳۵۷ hdvhk
عکس انقلاب ۱۳۵۷ ایران : در گوگل


آیا معنی انقلاب ۱۳۵۷ ایران مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )