انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1080 100 1

اوس

معنی اوس در لغت نامه دهخدا

اوس. [ اَ ] (ع مص ) عطا دادن. || عوض دادن از چیزی. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || (اِ) گرگ درنده. (غیاث اللغات ) (آنندراج ). گرگ. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || عطا. (منتهی الارب ). || غنیمت. || فرصت. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء).

اوس. [ اَ ] (اِ) امید. || (حامص ) امیدواری. رجا. || (مص ) خرامیدن. || سبقت گرفتن. (برهان ) (ناظم الاطباء).

اوس. (رومی ، اِ) امیر و بزرگ. (برهان ) (ناظم الاطباء).

اوس. (اِخ ) نام یکی از شهرهای فرغانه. (یادداشت مؤلف ) :
به اوس و اوزجند از تو خبر شد
که ساده شکّری ّ و ناب قندی.
سوزنی.

اوس. [ اَ ] (اِخ ) ابن ثابت بن المنذربن حرام انصاری یکی از صحابیان است که در عقبه ٔ ثانی و بدر حضور داشت و در وقعه ٔ احدسوم هجری برابر 625 م. بقتل رسید. حسان درباره ٔ او گفته است : و منا قتیل الشعب اوس بن ثابت. (الاعلام زرکلی ج 1 والاصابة ج 1 ص 80).

اوس. [ اَ ] (اِخ ) ابن حارثةبن ثعلبةبن عمرو مزیقیأبن عامرماءالسمأبن حارثة الغطریف بن امرؤ القیس البطریق بن ثعلبةبن مازن بن ازد. نام قبیله ای است بزرگ از قبایل قحطانی. اوسی ها خود را بنی حارثه نمی گفتند بلکه خود را به قیله که مادر آنهاست منسوب میکردند و بنی قیله مینامیدند. در تاریخ اسلام غالباً نام این قبیله و قبیله ٔ خزرج که با یکدیگر مناسبات و معارضاتی داشته اندبا هم می آید و گاهی هر دو قبیله را بنام خزرج ذکر کرده اند. موطن اصلی این قبیله یمن بوده است و سپس بمدینه هجرت کرده و مدتها با قبایل یهود مدینه و قبیله ٔخزرج در این شهر زندگی کرده اند و میان آنها و قبیله ٔ خزرج جنگهایی روی داده است که بیش از ده سال دوام داشت. از جنگهای معروف آنها یوم بعاث و یوم الربیع وغیره است. قبیله ٔ اوس در جاهلیت منات را می پرستیدندو چون پیغمبر اسلام بمدینه هجرت کرد اوس و خزرج بیاری او برخاستند و در پیشرفت اسلام کوشش کردند و بنام انصار معروف شدند. (دایرةالمعارف فارسی ) :
دو قبیله کاوس و خزرج نام داشت
یک ز دیگر جان خون آشام داشت.
مولوی.
و رجوع به صبح الاعشی ج 1 ص 419و کامل ابن اثیر و الاعلام زرکلی ج 1 و سبائک الذهب ص 67 شود.

اوس. [ اَ ] (اِخ ) ابن حجربن مالک تمیمی شاعری است از تمیمیان در دوره ٔ جاهلیت که عمری طولانی داشت ولی اسلام را ادراک نکرد. در اشعار وی حکمت و لطفی است. وی صاحب اشعار معروفی است که با این مطلع آغاز میگردد:
ایتهاالنفس اجملی جزعاً.
وی در حدود دو سال قبل از هجرت وفات کرد. (الاعلام زرکلی ). زندگی نامه ٔ وی روشن نیست. آنچه مسلم است اینکه وی معاصر عمروبن هند امیر حیره و ملازم دربار او بوده. دیوان او را ابن السکیت شرح کرده است و این شرح تا اوایل قرن 13 م. موجود بوده است. امتیاز اشعار اوس بواسطه ٔ تغزل و وصف شکار و جنگ و سلاح و بخصوص کمان و غیره است. مجموعه ای ازاشعار او با ترجمه ٔ آلمانی در 1892م. در وین و مجموعه ٔ مفصل تر بعنوان دیوان اوس بن حجر در بیروت طبع شده است. (1960):
آنگاه که شعر تازی آغازی
همتای لبید و اوس بن حجری.
منوچهری.
و رجوع به قاموس الاعلام ترکی و طبقات الشعراء ابن قتیبه و دایرةالمعارف فارسی شود.

اوس. [ اَ ] (اِخ ) ابن قلام از بقایای عمالقه در جاهلیت است. شاپور دوم شاهنشاه ایران او را بر حیره و منضمات آن پس از وفات عمرو لخمی دوم فرمانروایی داد. اوس مدت درازی در حدود پنجاه سال فرمانروایی کرد. بنی لخم بر وی شورش کردند و او را بقتل رسانیدند (در حدود سنه ٔ 233 قبل از هجرت برابر 382 م.). (الاعلام زرکلی ). ششمین از ملوک معد. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا).

معنی اوس به فارسی

اوس
قبلیه ایست عرب که در جاهلیت در مدینه سکنی داشت و گروهی از آن یهودی بودند که پس از ظهور اسلام مسلمان شدند .
ابن قلام از بقایای عمالقه در جاهلیت است .
[ گویش مازنی ] /oos/ آبستن - معنی کنایی کم تحرک
کلمه که بدان گاو و گوسفند را برانند و زجر کنند .
[ گویش مازنی ] /oos bayyen/ آوسن بین
[ گویش مازنی ] /ooos haakerden/ آبستن کردن
کلمه که بدان گاو و گوسفند را برانند و زجر کنند .
نام یک مولف
[ گویش مازنی ] /biaves/ بیهوده
ربیع بن اوس بن اعور بن شیبان بن عمرو بن جابر بن عقیل بن مالک بن سمح بن فزاره فزاری .
از سالنامه نگاران و اسقف مامی گونی های ارمنستان است قطعه ای راجع به تاریخ ارمنستان امپراطوری هراکلیوس نوشته که قسمتی از آنرا به آگاتانژ نسبت میدهد
در بصره است و به اوس بن ثعلبه زفر که در زمان امویان حاکم خراسان بود منسوب است .
ماخوذ از یونانی . معبد ترسایان و آتشکده .

اوس در دانشنامه اسلامی

اوس
این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
اوس یکی از دو قبیله بزرگ قحطانی ساکن در یثرب و از دعوت کنندگان پیامبر صلی الله علیه و آله برای هجرت به مدینه بودند.
بر اساس برخی روایات، فردی یهودی با یادآوری جنگ های خونین بین اوس و خزرج درصدد تحریک ایشان برآمده، آتش فتنه را در میان آن ها برافروخت. خداوند با نزول آیات 100 تا 103 سوره آل عمران(3) ضمن اشاره به پیامدهای مرگ بار تفرقه و اختلاف، آنان را به اتحاد و الفت دعوت کرد.
برخی مفسّران مقصود از «انصار» در آیه 14 سوره صف(61) و «طائفتان» در آیات 122 سوره آل عمران(3) و 9 سوره حجرات(49) را اوس و خزرج دانسته اند. مفسران در ذیل آیاتی دیگر نیز از آنان یاد کرده اند.
اوس
اوس، از نسل اوس بن حارثة بن ثعلبة بن عمرو و از قبایل اصلی ساکن در مدینه هم زمان با ظهور اسلام است. پیشینه این قبیله به بنی ازد از قبایل یمن می رسد که در تاریخ گزارش هایی از مهاجرت آنان به یثرب وجود دارد. اوس فقط یک پسر به نام مالک داشته که دارای پنج پسر بوده و طوائف اوسی از آن ها ریشه گرفته اند. نبردهاای زیادی میان قبایل اوس و خزرج به وقوع پیوسته ولی در مورد اینکه تمام شاخه های اوسی در این نبرد ها شرکت کرده باشند اطلاعی در دست نیست. در مورد عقاید و باورهای اوسیان قبل از اسلام باید گفت که اوسیان به خاطر معاشرت طولانی با یهودیان به آیین یهودیت گرایش داشتند.
البته مسیحیت کم و بیش و نیز بت پرستی هم جزء آیین اوسیان به شمار می رفت. اوسیان بت پرست، منات را عبادت می کردند و به اوس منات شهرت داشتند که بعد از اسلام آوردن از طرف پیامبر(ص) اوس الله نام گرفتند. آنان مناسک حج مخصوصی متأثر از آیین ابراهیمی داشتند و برای منات طواف و قربانی انجام می دادند.
عده ای از اوسیان به ترتیب با دو پیمان عقبه اول و دوم به اسلام گرویدند و بعد از پیمان عقبه دوم که زمینه ساز هجرت پیامبر(ص) بود، بقیه اوسیان مسلمان شدند. پدیده نفاق در اوائل حکومت نبوی در میان قبایل اوس و خزرج رواج داشت و نمود آن در غزوه تبوک و خندق و امتناع از شرکت در جنگ، ماجرای مسجد ضرار و ... بیشتر بود.
اوس ممکن است در معانی ذیل به کار رفته و یا اسم برای اشخاص ذیل باشد: • اوس (قبیله)، از قبایل اصلی ساکن در مدینه هم زمان با ظهور اسلام• اوس و خزرج، دو تیره مهم از اعراب یمانی ساکن در یثرب• اوس بن ارقم، از صحابی پیامبر و انصار و از جمله شهیدان احد• اوس بن ثابت خزرجی، از صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) و از شهیدان بدر• اوس بن صامت انصاری، از شاعران خزرج و راویان حدیث• اوس بن حجر، از نخستین شاعران جاهلی• اوس بن قیظی، از مردان تیره بنی حارثه
...
اوس از قبایل اصلی ساکن در مدینه هم زمان با ظهور اسلام بود. قبیله اوس از نسل اوس بن حارثة بن ثعلبة بن عمرو، از زیر مجموعه های قبیله یمنی ازد بود. از پیشینه آنان در یمن تا شیوه انتقال و استقرارشان در یثرب جز گزارش هایی افسانه گونه در منابع سده سوم ق. آگاهی های درخور اعتماد در دست نیست که ابن هشام کامل ترین آن ها را آورده است. مطالعات باستان شناسان و دیگر محققان معاصر نیز به دیدگاهی یکسان در این زمینه نینجامیده است.
مهاجرت کلان قبیله ازد از جنوب یمن به شمال آن، به رهبری جد دوم اوس، عمرو ملقب به مزیقیاء حاکم منطقه سبا و رئیس قبیله ازد ، صورت گرفت. در پی او پسرش ثعلبه ملقب به عنقاء، رهبری ازد را بر عهده گرفت و در دوران او مهاجرت ازد از حاشیه دریای سرخ تا شام ادامه یافت. در پی ثعلبه، پسرش حارثه به عنوان رهبر قبایل مهاجر که در این هنگام به غسان شهره بودند، برگزیده شد. وی در آغاز رویارویی هایی را در شام بر ضد روم رهبری کرد؛ اما به مرور زیر تاثیر عموی خود جفنه، در حاشیه قرار گرفت و سپس همراه خاندانش به یثرب آمد و پس از بستن پیمانی با حاکمان آن جا، در حومه آن شهر اقامت کرد. از هنگام دقیق مهاجرت اوس به یثرب آگاهی در دست نیست. شاید بتوان با بررسی نسب انصاریان معاصر با پیامبر که یازده تا هفده واسطه میان آنان و اوس وجود داشت، به هنگام تقریبی این مهاجرت دست یافت. بر این اساس، با عنایت به میانگین سی سال برای هر نسل، می توان سکونت اوس در یثرب را تا ظهور پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم از حدود ۳۳۰ تا ۵۰۰ سال دانست.به تدریج و با افزایش جمعیت، اوسیان توانستند در یثرب برای خود جایگاهی بیابند. از این زمان تا مدتی دور، از اوس و خزرج که با هم نسب مشترک داشتند و به فرزندان قیله، دختر ارقم بن عمرو بن جفنه)، مشهور بودند، آگاهی چندان در دست نیست. گویا جمعیت اوس در این زمان، نسبت به خزرج کمتر افزایش یافته بود. آنان مدتی را نیز زیر سلطه یهودیان یثرب سپری کردند.
شاخه های اصلی اوس و سران آن
در آستانه ظهور اسلام، اوس به یک قبیله بزرگ با زیر شاخه های گوناگون تبدیل شده بود. نسب شناسان برای اوس تنها یک فرزند به نام مالک نام برده اند که پنج پسر داشت و طوایف اوسی همگی از آن ها ریشه گرفته اند. عوف یکی از آن پسران بود که از نسل او تیره های گوناگون از بنی عمرو بن عوف ، بنی ضبیعة بن زید ، بنی امیة بن زید ، بنی عبید بن زید ، بنی جحجبا بن کلفه، بنی سمیع (بنی لوذان بن عمرو بن عوف) و بنی معاویه پدید آمدند. جز بنی معاویه که به دلیل اختلاف درونی از آن ها جدا شدند، دیگر طوایف منشعب از نخستین شاخه اوس یعنی «عوف» در یثرب بالا (عوالی) و به صورت مشخص در قبا ساکن بودند.
← احیحة بن جلاح
منابع از رواج آیین یهود در میان یثربیان حکایت دارد. در ریشه یابی روابط آن ها با یهود، نشانه هایی از ارتباط نیاکان اوس با کاهنان یهود یمن دیده می شود. نخستین و جامع ترین سند درباره یهودیان اوس، عهدنامه ای است که پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در آغاز ورود خود به مدینه میان تیره های گوناگون بست که در آن به یهودیان اوس تصریح شده است.
← عامل گرایش اوسیان به یهود
...
اوس یکی از دو قبیله بزرگ قحطانی ساکن در یثرب و از دعوت کنندگان پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم برای هجرت به مدینه بودند.
← ایجاد فتنه و اختلاف
 ۱. ↑ حمیری، عبدالملک بن هشام، سیره ابن هشام، ج۱، ص۹.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۵، ص۳۰۴، برگرفته از مقاله «اوس ».    
...
اوس بن ارقم از صحابی پیامبر و انصار و از جمله شهیدان احد بود.
اوس بن ارقم بن زید بن قیس از تیره بنی حارث از قبیله خزرج و برادر زید بن ارقم صحابی است. از تولد و زندگی او تا سال سوم ق. آگاهی در دست نیست. وی در این سال در نبرد احد شرکت کرد و هنگام غافل گیری مسلمانان از سوی قریش و فرار آنان، از کسانی بود که با فریادهایش مسلمانان را به بازگشت به صحنه نبرد و دفاع از رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم فرا خواند. سرانجام وی در همین نبرد به شهادت رسید. به گزارش سمهودی، قبر اوس در کنار دیگر شهیدان احد در همین مکان زیارتگاه بوده است. در منابع، فرزندی برای او گزارش نشده است.
اوس بن ارقم صحابی پیامبر، از انصار و شهیدان اُحد می باشد. وی برادر زید بن ارقم صحابی است و در نبرد اُحد شرکت کرد با فریادهایش مسلمانان را به بازگشت به صحنه نبرد و دفاع از رسول خدا(ص) دعوت می کرد.
اوس بن ارقم بنزید بن قیس از تیره بنی حارث از قبیله خزرجو برادر زید بن ارقم صحابی است.
از تولد و زندگی او تا سال سوم ق. آگاهی در دست نیست. وی در این سال در نبرد اُحد شرکت کرد و هنگام غافل گیری مسلمانان از سوی قریش و فرار آنان، از کسانی بود که با فریادهایش مسلمانان را به بازگشت به صحنه نبرد و دفاع از رسول خدا(ص) فراخواند.سرانجام وی در همین نبرد به شهادت رسید.به گزارش سمهودی، قبر اوس درکنار دیگر شهیدان اُحد در همین مکان زیارتگاه بوده است.در منابع، فرزندی برای او گزارش نشده است.
اوس بن ثابت خزرجی از صحابی پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و از شهیدان بدر می باشد.
ابوشداد اوس بن ثابت بن منذر، برادر حسان بن ثابت ، از شاعران دوران پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم و از خاندان بنی عمرو بن مالک ، از تیره بنی نجار قبیله خزرج از انصار است. مادرش سخطی دختر حارثة بن لوذان بن عبدود بود.
حضور اوس بن ثابت در بیعت عقبه دوم
او از کسانی است که در بیعت عقبه دوم (۱۳ بعثت) حضور داشت. در پی هجرت مسلمانان به مدینه که انصار مهاجران را در خانه های خود جای می دادند، اوس میزبان عثمان بن عفان شد و پیامبر صلی الله علیه و آله وسلّم در عقد مؤاخات، آن دو را با هم برادر کرد.
دیدگاه تاریخ نگاران درباره حضور اوس در جنگ بدر
بیشتر تاریخ نگاران او را از حاضران در غزوه بدر دانسته و به شهادتش در این نبرد تصریح کرده اند. برادرش حسان بن ثابت شاعر مشهور عرب نیز در قصیده ای او را از شهیدان این نبرد دانسته است. برخی وی را از شهیدان نبرد احد می دانند. سخنی غیر مشهور وی را در زمره کسانی قرار داده که در همه جنگ ها دوشادوش رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلّم حضور داشته و درگذشت او را در دوران خلافت عثمان دانسته است.
شأن نزول آیه ۷ نساء
...
اوس بن ثابت خزرجی از انصار پیامبر اسلام(ص) که در غزوه احد به شهادت رسید. بنا بر گفته برخی از مفسران، آیه هفتم سوره نساء که درباره یکی از مسائل ارث است، پس از شهادت او درباره تقسیم میراثش نازل شده است.
اوس بن ثابت بن منذر، برادر حسان بن ثابت- شاعر مشهور عصر پیامبر(ص)- است. وی از خاندان بنی عمرو بن مالک، از تیره بنی نجار و متعلق به قبیله خزرج بود. اوس در بیعت عقبه دوم حضور داشت و با هجرت پیامبر(ص) به مدینه، در شمار انصار قرار گرفت. او در خانه خود در مدینه، میزبان عثمان بن عفان شد.
بنا بر قول مشهور، اوس در غزوه احد شهید شده است. روایت دیگری هم او را از مجاهدین بدر و احد و خندق معرفی کرده و وفات او را در دوره خلافت عثمان بن عفان دانسته است.
اوس بن ثابت خزرجی صحابی پیامبر(ص) و از شهیدان بدر می باشد، وی برادر حسان بن ثابت، از شاعران دوران پیامبر(ص) است وی در بیعت عقبه دوم (13 بعثت) حضور داشته و جزء انصار می باشد و مهاجرانی که از مکه به مدینه آمدند را میزبانی کرده است و عثمان بن عفان در خانه وی ساکن شد.
ابوشدّاداوس بن ثابت بن مُنذر، برادر حسان بن ثابت، از شاعران دوران پیامبر(ص)و از خاندان بنی عمرو بن مالک، از تیره بنی نجارِ قبیله خزرج از انصار است.مادرش سُخطی دختر حارثة بن لوذان بن عبدود بود.او از کسانی است که در بیعت عقبه دوم (13 بعثت) حضور داشت.در پی هجرت مسلمانان به مدینه که انصار مهاجران را در خانه های خود جای می دادند، اوس میزبان عثمان بن عفّان شدو پیامبر(ص) در عقد مؤاخات، آن دو را با هم برادر کرد.
بیشتر تاریخ نگاران او را از حاضران در غزوه بدر دانسته و به شهادتش در این نبرد تصریح کرده اند.برادرش حسّان بن ثابت شاعر مشهور عرب نیز در قصیده ای او را از شهیدان این نبرد دانسته است.برخی وی را از شهیدان نبرد احد می دانند.سخنی غیر مشهور وی را در زمره کسانی قرار داده که در همه جنگ ها دوشادوش رسول خدا(ص) حضور داشته و درگذشت او را در دوران خلافت عثمان دانسته است.
«ابوتمام، حبیب بن اوس طائی»، شاعر بزرگ عرب می باشد.
در زندگی و شعر ابوتمام، کمتر موضوعی می توان یافت که موجب گفت وگو و مشاجره میان محققان نشده باشد. خاندان مسیحی او، نام تغییریافته پدر او، تبارنامه طائی او که نزد برخی مورد تردید است، سفرهای بی شمار او از قاهره تا خراسان، تجددگرایی او در شعر، ابداع صنایع، تمایل به الفاظ غریب و کهن و درعین حال، موفقیت در ساختن اشعاری دل انگیز، شهرت فراگیر، کسب ثروت های کلان، حسادت دیگر شاعران و... همه موجب شد که نظراتی سخت ضد و نقیض در باره این شاعر ابراز گردد، سپس تعصباتی که به طرف داری یا بر ضد او پدیدار شد، خود بسیاری را به تدوین کتاب و رساله در باره او واداشت.
شاید یکی از عواملی که به آتش این منازعات دامن می زد، برآمدن شاعری همچون بحتری بود که هنر شاعری را نزد خود او آموخته بود: بحتری بسیاری را بر آن می داشت که با ابوتمام مقایسه اش کنند. بر اثر این مقایسه، اشعار این دو تن از جنبه های لغت، صنعت، مضمون و فصاحت با دقتی شگفت مورد بررسی دانشمندان شعرشناس قرار گرفت.
چون گاه در نسبت طائی او تردید می کردند، صولی، ابوالفرج، سمعانی و دیگران، بر نژاد خالص او تأکید می کنند، اما این امر به خودی خود نمی تواند نصرانیت خاندان او را منتفی سازد؛ زیرا بعید نیست که از یکی دو سده پیش از اسلام، جماعاتی از طائیان که به شمال جزیرة العرب کوچیده بودند، مانند بیشتر اعراب آن نواحی به آیین مسیحیت درآمده باشند.
موضوع مسیحیت خاندان وی، از یکی از روایات صولی برمی آید. امروز، بیشتر محققان، نصرانیت او را پذیرفته اند، اما گروهی نیز به کلی، از غیر طائی بودن، یا نصرانی بودن او برآشفته اند.
وی در دهکده جاسم، در نزدیکی دمشق، زاده شد. در تاریخ تولد او اختلاف است. از 172 تا 192ق که در منابع مذکور است، 20 سال فاصله است و این امر، کار محقق را برای تعیین دوران کودکی و آغاز جوانی شاعر که در مصر گذشته، سخت دشوار می سازد.
تمیم داری، از صحابی پیامبر(ص) و نخستین قصه گوی مسلمان و اهل فلسطین بود.
تمیم بن اوس از تیره دار بن هانی از قبیله لخم، با کنیه ابورقیه و نسبت های گوناگون خوانده شده است. اطلاعات درباره زندگی تمیم را می توان در سه بخش گنجاند؛ زندگی پیش از اسلام وی، که مبهم است ولی نصرانی بودن او تایید شده است؛ زندگی از زمان اسلام آوردن تا رحلت پیامبر(ص)، که طبق قول مشهور به سال نهم ق. (عام الوفود) پس از نبرد تبوک، در مدینه نزد پیامبر(ص) به همراه برادرش اسلام آورده است؛ و بخش زندگی تمیم بعد از پیامبر(ص) تا زمان مرگ وی.
شخصیت وی به گونه ای است که زندگی او آمیزه ای از واقعیت و قصه پردازی شده به طوری که گزارش های جنجالی درباره او ثبت شده و جنجالی ترین گزارش ها درباره وی، داستان دجال و حدیث جساسه است و همچنین برخی از شان نزول آیات را درباره او گزارش کرده اند. مهم ترین ویژگی تمیم پس از پیامبر(ص) که نام او را با تحولات فرهنگی حرمین و به ویژه مدینه گره زده است، قصّه گویی به صورت رسمی است، او در این دوران با نفوذ در بین خلفا توانست جایگاه خود را باز کند و با تایید حکومت به قصّه گویی بپردازد و به خاطر توجه اش به مباحث اخلاقی و عبادی و نقل روایاتی از این قبیل از پیامبر(ص)، چهره ای زاهد برای او ترسیم شده است.
شَدّاد بن أوس بن ثابت انصاری نجاری مدنی(درگذشت ۵۸ق)، محدّث و صحابی، از قبیلۀ بنی حُدَیله و برادرزادۀ شاعر صدر اسلام،حسان بن ثابت، بود. دربارۀ حضور او در نبردهای پیامبر(ص) اختلاف نظر وجود دارد. برخی از حضور او در غزوه بدر سخن گفته اند. ابن سعد از مهاجرت شدّاد به بیت المقدس سخن گفته و اشاره کرده که او تا اواخر عمر خود در آنجا به سر برده است. براساس برخی شواهد، او به علویان گرایش داشته است و وقتی معاویه از او خواست بر منبر، از امام علی(ع) بدگویی کند، از این کار سر باز زد.
شدّاد از قبیلۀ بنی حُدَیله بود که نسب آنها به عمروبن مالک بن نجار می رسید. وی برادرزادۀ حسان بن ثابت، شاعر مشهور صدر اسلام، بود.
پدر شدّاد، اوس، از جمله انصاری بود که در بیعت عقبه حضور داشت و به گفتۀ ابن سعد، عثمان بعد از مهاجرت مسلمانان از مکه به مدینه، در خانۀ اوس بن ثابت اقامت گزید. همچنین پیامبر در جریان عقد مؤاخات میان مهاجران و انصار، میان اوس بن ثابت و عثمان پیمان برادری بست.
این صفحه مدخلی از دانشنامه جهان اسلام است
شَدّاد بن أوس ، بن ثابت انصاری نجاری مدنی، محدّث و صحابی.
شدّاد از قبیله بنی حُدَیله بود که نسب آنها به عمروبن مالک بن نجّار می رسید. وی برادرزاده حسان بن ثابت، شاعر مشهور صدر اسلام بود. کنیه او را أبویَعلی و أبوعبدالرحمن ذکر کرده اند.
پدر شدّاد، اوس از جمله انصاری بود که در بیعت عقبه حضور داشت و به گفته ابن سعد، عثمان بعد از مهاجرت مسلمانان از مکه به مدینه، در خانه اوس بن ثابت اقامت گزید. همچنین پیامبر در جریان عقد مؤاخات میان مهاجران و انصار، میان اوس بن ثابت و عثمان پیمان برادری بست. به نوشته واقدی، اوس در جنگ بدر و دیگر نبردهای پیامبر حضور داشت و در زمان خلافت عثمان بن عفان و به تصریح ابن حبان در سال 35 درگذشت. هر چند ابن سعد و ابن عبدالبر در خبری دیگر به نقل از عبداللّه بن محمد بن عماره انصاری از شهادت اوس در جنگ احد سخن گفته اند.
شعری از حسان بن ثابت در ذکر کشته شدن أوس بن ثابت دلیلی بر درستی خبر شهادت اوس در جنگ احد است. مادر وی، صُرَیمَه یا صُرمَه نیز از بنی عَدیبن نجار بود.
درباره شداد بن أوس و حضور او در نبردهای پیامبر اختلاف نظر وجود دارد. برخی از حضور او در غزوه بدر سخن گفته اند اما بخاری در این مطلب تردید کرده است. وی به زهد شهرت داشت و معاصرانش او را بدین خصلت ستوده اند. درباره عبادت و ورع وی داستانهایی نقل شده است. شدّاد پس از فتح شام در زمان خلیفه دوم به امارت حِمص گماشته شد .
ابن سعد بدون اشاره به تاریخ دقیق از مهاجرت شداد به بیت المقدّس سخن گفته و اشاره کرده که شدّاد تا اواخر عمر خود در آنجا به سر برده است. شدّاد چهار پسر به نامهای یعلی، محمد، عبدالوهاب و منذر داشت و دختری با نام خزرج. شدّاد از کعب الأحبار روایت کرده و از وی أسامة بن عمیر هُذَلی، خالد بن مَعدان، پسرانش محمد و یعلی و کسان دیگری روایت کرده اند.
روایات وی در صحاح سته نقل شده است. درباره مواضع سیاسی و گرایش کلامی شدّاد، اطلاع چندانی در دست نیست. بر اساس برخی شواهد به علویان گرایش داشته است و وقتی معاویه از او خواست بر منبر از علی علیه السلام بدگویی کند، از این کار سرباز زد. همچنین، پیوستن به اصحاب جمل و یاری کردن امیرالمؤمنین علی علیه السلام و نقل روایات فضائل علی علیه السلام از دیگر شواهد این امر است. شدّاد در سال 58 در 75 سالگی در بیت المقدّس درگذشت و همانجا مدفون شد. ابوحاتم رازی از محمد بن عبدالرحمن، نواده او نام برده و به اقامت او در بیت المقدس اشاره کرده است. وی از پدر و جدش، شداد بن أوس روایت نقل کرده و از او ابراهیم بن محمد بن یوسف فریابی حدیث نقل کرده است.


اوس در دانشنامه ویکی پدیا

اوس
اوس یکی از دو قبیلهٔ عرب اصلی در مدینه بود. قبیلهٔ دیگر خزرج بود و این دو، پیش از اسلام بنو قیْلة نام داشتند و پس از هجرت محمد به مدینه، آن هایی که از این قبیله اسلام آوردند انصار نام گرفتند. انصار بیشتر از خزرج بودند و کمتر از اوس.
واژهٔ الأوس به معنی نعمت* است که کوتاه شدهٔ أوس مناة (به معنی نعمتی که از جانب منات است) می باشد که این نام پس از اسلام به أوس الله تغییر یافت.
طبق گزارش ابن سعد نسب اوس چنین است: الأوس بن ثعلبة بن عمرو (مُزیْقیاء) بن عامر (ماءالسماء) بن حارثة بن إمرئ (القیس) بن ثعلبة بن مازِن بن الأزد بن الغوث بن نبت بن مالک بن زید بن کهلان بن سبأ بن یشجُب بن یعرُب بن قحطان.
تبارٔ ایشان چنین است:
اوس (به هلندی: Oss) یک شهرستان در هلند است که در برابانت شمالی واقع شده است.
فهرست شهرهای هلند
اوس ۷ متر بالاتر از سطح دریا واقع شده است.
اوس (به لاتین: Ås) یک شهرداری در نروژ است که در آکرشوس واقع شده است. اوس ۱۰۳ کیلومتر مربع مساحت و ۱۵٬۸۶۳ نفر جمعیت دارد.
فهرست شهرهای نروژ
شهر بخش یونگبی خواهرخواندهٔ اوس، آکرشوس هست.
اوس ابراهیم (عربی: اوس ابراهيم محمد الو محمد‎؛ زادهٔ ۱ ژانویهٔ ۱۹۸۶) یک بازیکن فوتبال اهل عراق است.
تعداد بازی ها و گل ها فقط مربوط به بازی های لیگ داخلی است.
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به دهوک، الزورا، و الشرطه، اربیل، الزورا، و تیم ملی فوتبال عراق اشاره کرد.
وی همچنین در تیم های ملی فوتبال Iraq u-21 تیم ملی فوتبال عراق بازی کرده است.
دانیل اوس (انگلیسی: Daniel Oss؛ زادهٔ ۱۳ ژانویهٔ ۱۹۸۷) دوچرخه سوار اهل ایتالیا است.
گرند تور
از باشگاه هایی که در آن بازی کرده است می توان به تیم بی ام سی، لیکویگاس، و بورا–هانسگروهه اشاره کرد.
وی در مسابقات کشوری و بین المللی در مجموع برندهٔ ۲ مدال طلا، ۲ مدال نقره شده است.
وودهاوس اوس (به انگلیسی: Woodhouse Eaves) یک روستا در بریتانیا است که در میدلندز شرقی واقع شده است. وودهاوس اوس ۱٬۵۰۷ نفر جمعیت دارد.
چرن وود
SK529140


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

اوس در دانشنامه آزاد پارسی

اَوس
طایفۀ معروف عرب قحطانی، از طوایف اَزْد، مرکّب از چندین تیرۀ کوچک و بزرگ. این مردم در اواخر جاهلیت از یمن به یثرب مهاجرت کردند و به طایفۀ خزرج پیوستند و پس از مدتی دشمن یکدیگر شدند. نام بعضی از ایام معروف عربان دورۀ جاهلی از نبردهای این دو طایفه برگرفته شده است. طوایف یهودی بنی قُریَظه و بنی نضیر هم پیمانان اوس بودند. طایفۀ اوس در جاهلیت، الهۀ منات را می پرستیدند. اختلافات و مبارزات طوایف اوس و خزرج سرانجام با مداخلۀ پیامبر اسلام (ص) و اسلام آوردن شان برطرف شد. این طوایف پس از هجرت پیامبر (ص)، به انصار معروف شدند. جنگجویان اوس، ازجملۀ اولین اعراب مسلمان بودند که در جنگ برضد ساسانیان شرکت داشتند. بعضی از این مردم طرفدار حضرت علی (ع) بودند و درشمار شیعیان قرار داشتند. در طول قرون اسلامی گروه هایی از طایفۀ اوس به خوزستان مهاجرت کردند. بقایای این مردم همچنان در خوزستان به سر می برند و درشمار طایفۀ باوی قرار دارند. نیز ← خزرج

اوس را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• اوس کاراته   • اوس و خزرج از کدام قبیله بودند   • فروشگاه اوس   • جنگ اوس و خزرج   • قبیله اوس و خزرج   • قبیله اوس وخزرج   • اختلاف اوس و خزرج   • قبيلة خزرج   • معنی اوس   • مفهوم اوس   • تعریف اوس   • معرفی اوس   • اوس چیست   • اوس یعنی چی   • اوس یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی اوس
کلمه : اوس
اشتباه تایپی : h,s
عکس اوس : در گوگل


آیا معنی اوس مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )