برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
95 1152 100 1

ایل زوله

ایل زوله در دانشنامه ویکی پدیا

ایل زوله
ایل زوله یکی از ایلات کرد و قدیمی ایران در استان کرمانشاه می باشد. ایل زوله از دو طایفه نسبتاً مستعد یوسفی (یوسویی) و شاه نظری تشکیل شده است. طایفه یوسفی (یوسویی) شامل تیره های کله پا، کلوندی، نادری، خالوندی، مولایی و میاخ (محمدآقا) می باشد که اقلیتی از تیره های بزرگ کلهرو وند می باشند که در زیرمجموعه این طایفه قرار گرفته اند و گویا کلانتر نخستین آنها یوسف محمد آقا نامی بوده است.
وجه تسمیه:
زوله که منشاء اصلی هسته های اولیه طایفه آنها شهرزول یا بروایتی شهرزور بوده است و به همراهی ایل بزرگ زنگنه به این سو آمده اند؛ همانند زنگنه ها منسوب به بزرگان ایران کهن هستند، این ایل خود را از بازماندگان "زو" فرزند طهماسب و از تخمه فریدون می دانند. (ر. ک ترجمه تاریخ طبری صص۴۶-۴۵) "زو" که دراوستا بصورت Uzava آمده است به معنی یاری کننده می باشد؛ "له" در اصطلاح اکراد پسوند تحبیب و در بعضی موارد تصغیر است؛ چون روزگار حکمرانی (زو) ایام عدل و داد و صلح ایران و توران و اقدام آرش کمانگیر بوده است، بیشتر می نماید که سپاهیان و نزدیکان منسوب به اورا به لفظ تحبیب یاد کرده است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ایل زوله را به اشتراک بگذارید

پیشنهاد کاربران

حسین خزایی سلطان ابادی
چرا اسمی از ایل تاری برده نمیشود در حالیکه آنها هم طایفه بزرگی از ایل ذوله بوده ان خانواده حاج ابراهیم خزایی سلطان ابادی در سلطان آباد کنگاور حاج محمدولی سلطان آبادی در آران خزل از طایفه تاری ایل ذوله اند وشهید حمیدرضا خزایی سلطان آبادی فرزند حاج ابراهیم میباشد ,بزرگان ایل ما عبارتند از عوره ممه,,عبدالمحمد,, علیپاشا خان,نجفخان و...
محمد
در زبان ایل ذوله که گفته شده زبان لکی است به نظر اینجانب اشتباه میباشد چون ایل ذوله در هر محلی که یکجا نشین شده اند به زبان آن محل در آمده اند مثلا عشایر ذوله ای که در لرستان یکجا نشین شده‌اند به زبا ن لری گویش می نمایند که هیچ دخلی به لکی ندارد ضمنا در توضیح اینکه فرمودید که این ایل از شهر زو که در عراق میباشد به ایران آمده اند این تصور رابرای خواننده الغاء می نماید که این ایل عرب بوده به ایران کوچ نموده در حالی که اگر به تاریخ ۸۵۰ سال پیش بر گردیم خواهیم دید که عراق و بیشتر این کشورهای همسایه از جمله افغانستان ترکمنستان پاکستان و غیره جزءایران بوده طی قراردادهای ننگین شاهان بی کفایت قاجار از ایران جدا شده اند پس با این تفاسیر این ایل ذاتا ایرانی بوده از کشور بیگانه به ایران نیامده اند
مجید پناهی
من خودم از طرف مادری جدبرجد زوله بودیم زبانمان لکی است هفت پشت خودم میدانم همه لک بودن وهستیم وهنوزم لکی صحبت میکنیم و در لرستان خرم آباد هستیم اما بخش اعظم در نورآباد هستیم و بخشی هم کوهدشت .
نخره
حسن خان
بیداغ۲ (بی اخ _لکی)
منتعلی
روشا
بیداغ۱
احمدخان
سجاد محبی
پیشنهادی ندارم ما از نوادگان ایل زوله طایفه میر بگ در کرمانشاه،شهر بیستون .چم چمال زندگی میکنیم اگر مایل باشید اطلاعاتی خواستید به شما بدهم
عباس فرامانی
عالی بود. من از ایل زوله طایفه شاە نظر هستم ایل زوله یکی از ایلات بزرگ کرد کرماشان است و این ایل زیر مجموعە هیچ طوایفی دیگه نیست. درسته محمد جان موافقم ،زوله در هرساکن شدن زبانشون مثل آن منطقه در آمده برای مثال:خالوندهای شرق کرمانشاه لکی تقریبا طور لکی میخرفن اما خالوندهای غرب شهر مثل کلهری صحبت میکنند! ایل ذوله خود ایلی مستقل از کُردیم
بالاوند
درجواب فرامانی باید اظهارکرد تیره خالوند در اصل از ایل بزرگ بالاوند هستند(دانشنامه جهان اسلام) که از دلفان لرستان به کرمانشاه و ایلام رفته اند و بعدا عده ای از آنها به میان زوله رفته اند و تیره خالوند ایل زوله را تشکیل داده اند ولی به نظر بالاوندها از قدیمترین ایلات منطقه بوده اند طبق قبوری که از آنها در مناطق خودشان است و ایلات سلسه و دلفان در قدیم جزئی از کرمانشاه بوده اند درضمن بالاوندها لک هستند و کرد
بالاوند
درضمن خالوندها در میان ایل ایتیوند دلفان هم زیاد هستند و جوری که در منابع آمده است ایتیوندها(قائدمرادها) بوسیله والی از ایل بالاوند جدا شده اند
بالاوند
بالاوندها از هر نظر خوب هستند دلاوری مهمانوازی پاکی و دلیری و زیبایی و دیانت و دارای شخصیتهای بزرگی کشوری لشکری و ورزشی هستند می توانید تحقیق کنید با تمام احترامی که برای سایر ایلات لک دیگر دارم
بالاوند
به نظر من هرکس هویت خود را کتمان کند اصلا آدم خوبی نیست و جز انسانهای درو و دروغگو است هویت بالاوند لک هستند و لکها نیز کرد اصیل هستند این را در جواب لرهای عزیزی می گویم که سعی در زیرمجموعه بردن لکها را دارند و به لکها لر می گویند اصل لرها در مناقطق دهلران و اندیمشک و پل دختر است در واقع مانرود لرکوچک نمی دانم به چه بگویم بخدا ما لرنیستیم هیچ یک از بزرگان ما خود را لر نمی دانند هرچند که لرها نیز در جای خود بسیار محترمند ولی این گفته ها که لکها را لر می دانند فقط باعث تفرقه و از بین بردن برادری لکها و لرها می شود
لک
برادر عزیز بالاوند که خودت رو ادم با سوادی میدونی خواهشن برو تحقیق کن اولا زبان لکی زیر مجموعه هیچ زبانی نیست و نبوده زبان لکی جدای از زبان کردز است و ثنیا در جواب شما که گفتید خالوند جزیی از طایفه بالاوند میباشد باید عرض کنم خالوند یکی از طوایف ابل ایوتین (ایوتوند)میباشد
لک
وکل خالوند ها بدون استثنا از ایل ایوتوند هستند که شجرنامه انها موجود است خواهشا لک ها رزیر مجموعه کرد قرار نده که بزرگترین خیانت رو امثال شما ها به هویت و زبان لکی میکنید زبان لکی به عنوان یک زبان قبت شده است
بالاوند
شاید شما راست می گویید خالوندها شاید ایتیوند باشند و ایتیوند کاکاوند است بدون شک این یک واقعیت است و همه می دانند و ما با کاکاوندها و بیرانوندها و تمام ایلات لک برادریم
بالاوند
آقای خالوند داداش عزیزم حقیقت را نمی توان کتمان کرد تمام منابع و اسناد گذشته ما و لرها را کرد دانسته اند اکنون عصر ارتباطات است نمی توان پنهان کرد ولی حالا معلوم نیست خواستگاه کرد کجاست بدلیسی و شل انگلیسی و در حال حاظر لک امیر استاد کشاورز و رستمی عثمانوندی خواستگاه کرد را همین کناره های رودخانه سیمره دانسته اند در ضمن زبان لکی بخصوص زبان هورامی اصیل ترین زبان کردی است بدون تعصب می گویم تمام اکراد از همین منطقه سکونت لکها جدا شده اند و با فارسها یک ریشه داریم و ایرانی اصیل هستیم حالا هر قدر می خواهی تحقیق کن ولی به حقیقت حرف های من می رسی و به نظر من کسانی به مردم لک خیانت می کنند که باعث به انزوا رفتن قوم لک می شوند خودت بیشتر می دانی لکها هم با کردها نسبتهای فامیلی زیادی دارند و هم با لرها
لطیف مولایی
باسلام و عرض ارادت
مطالبی در رابطه با ایل ذوله یا زوله یا زَولَ.بنا به روایت معمرین و یا اشاره برخی از مورّخین و اهل قلم ،ایل زولَ یکی از قدیمیترین ایلات زاگرس نشین در غرب ایران و از بومیان درّه مهرگان بوده،
و باستناد نوشته برخی از اهل قلم و روایت معمرین، تا قبل از ۵۱۲قمری که بین کشورهای ایران،عراق و سوریه حدو مرز وحدود و ثغوری وجود نداشته و تمام ایلات غرب ایران از جمله ایل زولَه در این کشورها ییلاق و قشلاق می کردندو بعد از پایان جنگ عثمای ها با شاه اسماعیل صفوی مرز بین کشورها تعیین و هسته هایی از این ایلات از جمله ایل زوله در کشور عراق باقی مانده ( در شهرهای کلار و زور) و بعد از آن این ایل در استان لرستان منطقه خاوه الشتر در بین دیگر ایلات وند سکونت داشته،ودر زمان حکومت کریم خان زند تعدادی از مردان ذوله از بعنوان سواره نظام عضو قشون کریم خان لک فرمانروای ایران بوده و در فتوحات کریمخان لک سهیم بوده اند و زبان اصلی آنان لکی بوده.
و پس از سقوط حکومت زندیه و قلع و قمع لک ها از جمله سران ایل ذوله توسط آغامحمد خان قاجار در نتیجه تعداد زیادی از طوایف این ایل به شرق استان کرمانشاه و غرب شهرستان اسد آباد مهاجرت نموده و هسته هایی از این ایل همچون طایفه لرستانی ،اعظمی وطایفه میربگ در آن منطقه باقی مانده اند، وبعد از آن مردان ایل ذوله بمرور زمان در بین حاکمان ایالت کرمانشاه نفوذ پیدا کرده بطوریکه وجود آنان نزد والیان و حاکمان حائر اهمیت بوده و سواره ذوله عضو قشون ایالت کرمانشاه بوده وتا حکومت رضاخان حفاظت از جاده ابریشم از کرمانشاه تا همدان لر عهده سواره نظام ایل ذوله بوده وودر ادوار مختلف تاریخی،از میان افراد این ایل شخصیتهای برجسته ای ظهور کرده اند، و تعدادی از طوایف ایل بزرگ ذوله همچون طایفه میاخ (طایفه صارم لشگر)بعلت همرز بودن با لیگوندها( کلیایی ها) وطایفه کُلَه پا پس از یکجا نشینی
، زبان خود را تغییر و به زبان کردی تکلم مینمایند، بقیه ور صفحه بعد
خسته نباشید مولایی
لطیف مولایی
با سلام لطفاً این اشتباهات که در مطالب ارسالی مشهود است اصلاح فرمایید .
عثمانی ها، بر عهده، بعلت هم مرز بودن با بیگوند ها. باتشکر
لطیف مولایی
نقل از صفحه قبل.
باسلام مجدد، شما در ابتدای صفحه درج نمودیدکه ایل ذوله از دو طایفه نسبتاً مستعد یوسفی(یوسویی)و شانظر ی تشکیل شده و مجدداً دنبال همین مطلب اضافه کردید طایفه یوسفی شامل تیره های ،کُلَه پا ،کلوندی،تادری،خالوندی،مولایی و میاخ نی باشدکه اقلیتی از تیره های بزرگ کلهروند می باشندکه در زیر مجموعه این طوایف قرار گرفته اند و مجددا اضافه کردید که ایل ذوله همراه ایل بزرگ زنگنه به این سو آمده یعنی به (ایران )ا -بعرض حضرتعالی میرساند بنا بگفته معمرین که ثابت شده بیش از هفتادسال پیش ایل ذوله که یکی از ایلات بزرگ،صاحب نام غرب ایران بوده و حدود دوازده طایفه را زیر مجموعه خود دارند ،۲-و از اینکه این ایل از دو طایفه نسبتاًمستعد ،مولایی و یوسفی تشکیل شده کاملاً اشتباه بوده ،۳- در ادامه مطلبتان طایفه مولایی را یکی از ( تیره های )طایفه یوسفی معرفی کردید ،یعنی در ابتداء طایفه و سپس بایک درجه تنزل بنام یک تیره معرفی که این نشانه ای از عدم آگاهی جنابعالی نسبت به ایل ذوله و طوایف آن بوده، ۴- شما طوایف کُلَه پا ،کلوند، خالوند و میاخ را که هر چهار از طوایف ایل ذوله بوده زیر مجموعه طایفه ای بنام یوسفی قرار داده اید در صورتیکه یوسفی یکی از تیره های طایفه ذوله زنگنه بوده ،و در ادامه اضافه کردید ، همه این طوایف را اقلیتی از تیره های کلهروند معرفی کردید، در صورتیکه کلهروند ربطی به ایل ذوله ندارد و کاملاً بی ربط است.
۵- جنابعالی اگر متوجه شده باشید در این تعریفتان ،سهواً یا بعمد ایل ذوله را ایلی خیلی، خیلی کوچک و نا چیز معرفی کردید ( آنهم ایلی بزرگ،صاحب نام با داشتن دوازده طایفه بزرگ و بیش از یکصد تیره)و آسمان و ریسمان بافته اید ،
چنانچه در محاکم قضایی علیه شما اقامه دعوی شود حتماً مورد مواخذه قرار خواهید گرفت ،لذا تقاضا دارد بمنظور جلو گیری از جریحه دار نمودن افراد این ایل هرچه سریعتر نسبت به اصلاح مطالبتان تجدید نظر نموده و مطالب اصلاحی را در سایتتان منتشر نمایید.باشکر مولایی
لطیف مولایی
باعرض پوزش از محضر مدیر سایت و مخاطبین بزرگوار ، پیرو مطالب ارسالی مورخ ۱۳/۳/۹۸ در بند ۱_ منظورم را به این شرح اصلاح می کنم ،
منظورم از هفتاد سال، یعنی بزرگان طوایف این ایل که بیش از هفتاد سال سن دارند میگویند که کاملاً بیاد دارند ایل ذوله دوازده طایفه زیر مجموعه داشته و ظهارات نگارنده که در بدو صفحه قید نموده ایل ذوله از دو طایفه نسبتاً مستعد تشکیل شده کاملاً بی اساس است .

مضافاً طوایف ایل بزرگ ذوله عبارتند از : ۱- شانظر ۲- میاخ ۳- ذوله زنگنه ۴- خالوند ۵- لرستانی ۶- حواس ۷- رشنو ۸- میربگ ۹-کَلوند ۱۰- تاری ۱۱- کُلَه پا ۱۲- کُل کُل .⛦ضمناً بعضی از مُعَمَرین این ایل می گویند طایفه اعظمی که در منطقه خاوه الشتر و هم اکنون زیر مجموعه ایل بزرگ بیرانوند محسوب می شود در ابتدا یکی از طوایف ایل بزرگ ذوله بوده ،البته احتمالاً پس از قلع و قمع لک ها بدست آغا محمد خان قاجار و مهاجرت ایل ذوله به شرق استان کرمانشاه این اتفاق افتاده ،نا گفته نماند هسته هایی از ایل ذوله همانند تیره هایی از طوایف، لرستانی ، شانظر ، میربگ همچنان در منطقه خاوه الشتر سکونت دارند.
مردم ایل ذوله به زبان لکی اصیل ( اوستایی پهلوی ) تکلم مینمایند،
ناگفته نماند طایفه کله پا پس از یکجا نشینی در شهر کرمانشاه زبان آنان به زبان کردی کرمانشاهی و همچنین تیره ای از طایفه میاخ که در منطقه دینور سکونت دارند بعلت هم مرز بودن با بیگوند ها ( کلیا یی ها ) تا حدودی به زبان کردی کلیایی تکلم می نمایند ( تغییر گویش داده اند ) ایل ذوله یکی از قدیمیترین و کهنترین ایلات زاگرس نشین در استانهای لرستان و کرمانشاه بوده و جمعی از مردان ایل ذوله بعنوان سواره نظام در قشون کریم خان زند و پس از مهاجرت به شرق استان کرمانشاه جزء قشون فوج ایالت کرمانشاه بوده و به پاس شجاعتشان القاب با ارزشی توسط حاکمان وقت ،همچون سالار جنگ ، سیف لشگر ، ایلخان ، صارم لشگر و . . .به آنان اعطاء گردیده.
باتشکر.🌷
لطیف مولایی
اهل قلم هر قومی باید سعی در ضبط آثار و فرهنگ خود باشند تا با مُشتی پُر به اُفقهای آینده برسند و آیندگان نیز با پُشتی پُر به پیشینه ی خود ببالند و برای آیندگان حرفی داشته باشند....ان شاء الله همه ماها از این قبیل افراد باشیم.
لطیف مولایی
✍۱-تعریف ایل*
ایل عبارت است از یک واحد سیاسی که از تعدادی طایفه تشکیل شده باشد.🍂
۲-چگونگی تشکیل و ساختمان ایل،
ایل در مرحله خاصی از زمان بصورت یک نیروی ضربه ای ، یا تدافعی بوجود آمده و پس از مدتی چهره ی ساختگی از بین رفته و بصورت یک جمع متشکل باخصوصیات مشترکی به حیات خود ادامه می دهد.🍂
۳-رکن اساسی طایفه و تیره،
رکن اساسی طایفه ،تیره است ،هرتیره دارای یک هسته مرکزی است که از تعدادی افراد که دارای نیازی مشترک هستند تشکیل شده و از این روابط خویشاوندی نقش اساسی را در این میان بازی می کنند . رهبری تیره جزء کدخدا محسوب می گردد، رهبر تیره بایستی از اعضاء اصلی تیره یعنی از نسل بانی تیره باشد و فردی لایق دلیر و مهمتر از همه در سخنگویی مهارت خود را نشان داده باشد ، مانند شناخت سابقه تاریخی ایل ،مدد گرفتن از علم زبانشناسی.🍂
۴- تقسیمات ایل یا تیره شناسی،
هر ایل به چند طایفه ، تیره ،شاخه و خانوار تقسیم میگردد.🍂
۵- نظام ایلی :
ریش سفیدان ایل کسی را از میان خود به ریاست ایل یا طایفه بر می گزینند و تا زمانی که رفتار وکردار او بر وفق مصالح ایشان باشد مورد احترام و اطاعت قرار می گیرد. 🍂📚
ان شاءالله، عزیزانی که گاهاً بصورت سلیقه ای و بدون منبع و ماخذ ،تعریفی ناقص از ایل بزرگ و با اصالت ( ذوله، زوله، زولَ) تهیه و برای سایتها و کانالها ارسال می کنند ،به بندهای این مطلب ( تعریف ایل،طایفه ،تیره، حوز) توجه،
تا در این رابطه کاملاً توجیه گردند.
گرد آورنده: لطیف مولایی
بالاوند
با سلام به خدمت برادر گرامی آقای مولایی به نظر تمام ایلات لک از سلیمانیه و شهرزور به اینطرف آمده اندالبته در قرن هفتم و هشتم سلیمانبه اربیل و شهرزور در آن زمان جز ایران بوده انداصلا اسم ایل زوله شهرزوله ی بوده یا همان شهرزوری در ضمن اگر با یک جاف صحبت کنی دقیقا متوجه این موضوع می شوی خدا می داند یا ما حافیم یا جافها لک
لطیف مولایی
سپاسگزارم از جناب بالاوند بزرگوار به پاس ارسال مطالب تاریخی و خوبتان ،همانطوریکه جنابعالی اشاره فرمودید تا حملات عثمانی ها به غرب ایران حد و مرزی بین کشورهای سوریه و عراق وجود نداشته و تمام ایلات غرب ایران بین این کشورها ییلاق و قشلاق داشته اند ،از جمله ایل ذوله یا زوله و بروایتی بیشتر در شهرهای کلار و زور تردد داشته اند و بعد از پایان جنگ عثمانی ها ایل زوله مانند دیگر ایلات لک در منطقه الشتر لرستان اطراف کوه گَرین ساکن و در زمان حکومت کریم خان زند بیشترین تفنگچی و سواره نظام سپاه او از مردان ایل ذوله بوده و نامشان نیز در کُتب مورخین به ثبت رسیده و زبان اصلی مردم ایل زوله لکی بوده ،گر چه همه ی ایران سرای هر ایرانی است ،ولیکن ضمن احترام به همه اقوام از جمله قوم کرد و لُر ، من لک هستم .دستمریزاد و خسته نباشید.
له ک
زبان له ک زیر مجموعه هیچ گویش و زبانی از جمله لری و کوردی نمیباشد. بلکه خود یک ریشه می باشد که سایر شاخه ها از ان برگرفته شده اند الخصوص کوردی.
حسین خزایی سلطان آبادی
خانواده گرمسیری , خانواده حاج علیمحمد توشمالانی در خلیل آباد کنگاور, خانواده عزیزمحمد عبدالتاجدینی در عبداتاجدین خانواده های نیکجو در کنگاور که سابقا,, ساکن چشمه بید اسد اباد بوده اند و خانواده کربلایی موسی و کریم در روستای لک لک اسد اباد از خانواده های اصیل ایل تاری ذوله اند
لطیف مولایی
بدلیل اینکه تعریفی که در باره ایل زوله یا زوره در ابتدای صفحه بکار رفته بی ربط بوده و نگارنده بعلت عدم آگاهی ، این تعریف را در وصف ایل بزرگ زوله یا زوره بکار برده، لطفاً نسبت به حذف مطالب بنده که در این صفحه درج گردیده اقدام نمایید.
لطیف مولایی
ممنونم جناب سلطان آبادی از ابراز علاقه تان وهمچنین اطلاعاخوبتان نسبت به ایل زوله یا زوره ، بله همانطوریکه جنابعالی اشاره فرمودید ایل زوره دارای ۱۲ طایفه بوده ،که طایفه تاری یکی از طوایف این ایل بزرگ و با اصالت بوده ،ولیکن مدیر همین سایت چارت طوایف را بهم زده و فقط دو طایفه از این ایل را به حساب آورده ،آنهم دو طایفه نسبتاً مستعد، ضمناً اهالی طایفه تاری در کنگاور،عبدالتاجدین، زرده،خرم آبادفش،چشمه بید،نصرت آباد،خلیل آباد،کرماجان ،سلطان آباد و چمچمال و کرمانشاه سکونت دارند و تا حکومت کریمخان لک (زندیه)ایل زوره یکی از پر جمعیترین ایلات لرستان بوده البته لرستان تا سال ۵۳ جزء ایالت کرمانشاه بوده و بیشترین سواره نظام سپاه کریم خان زند از ایل زوره بوده و اما مدیر این سایت، ایل بزرگ زوره را در حد دو طایفه تعریف کرده البته از روی عدم اطلاعاتشان نسبت به این ایل بوده ،بعلت اینکه مدیر این سایت مشخصاتشان نا مرعی است از نظر حقیر سایتی غیر مجاز بوده و بنده از این لحظه به بعد هیچگونه مطالبی برای این سایت ارسال نخواهم کرد.موید باشید.
لک 6 سلند
بیشتر زبان عشایر ذوله لکی هست
شروین ترکاشوند لر
ایل لر کوچک *لک*
طوایف
باجولوند
پاپی
ترکاشوند
چگنی
سیاه منصور
بیژن وند
زنگنه
کرکینی
ترکاشوند
زند
..
...
...
...
******
لک::مخفف اسم ایل لر کوچک است
محل سکونت ایل لر کوچک
استان های لر نشین (لرستان.لرستان پشتکوه .همدان....



زنده باد قوم لر
******

دوست
باعرض سلام ،همون طور كه دوست عزيزم گفتند ما بخش دينور نزديك سنقر و صحنه هستيم،از نوادگان مرحوم صارم لشگر،گويش مردم از لكي به كردي سنقر عوض شده،درصورتي كه مرداي قديمي لكي صحبت ميكردن،اين اصلا خوب نيست،بعدش خاستم بپرسم از جناب مولايي،مردم قديمي ما ميگن مرحوم يار كرم خان كه ايل مارو اينجا مياره،قبلش توي نوراباد روستاي بابا بزرگ زندگي ميكردن،بعداز فوت ايشان توي روستاي بابا بزرگ به خاك سپرده ميشن،باتشكر ازشما.افتخار ميكنم كه از ايل بزرگ ذوله هستم.
ایل زوله یا زُوره.
اسم ایل زوله یا زَوره نشات گرفته از نام شهر زور در کشور عراق میباشد ،زیرا تا پایان جنگ عثمانی شهر زَور محل قشلاقی ایلات غرب ایران بود ،و پس از خاتمه جنگ ایران و عثمانی ها و تعیین حدود و ثغور بین ایران و عراق و سوریه در نتیجه این شهر از ایران جدا گردید. خسته نباشید.
بی طرف
سلام خدمت برادر عزیز آقای مولایی من خودم خیلی تمایل دارم تاریخ منسجم ودرستی از ایل بزرگ ذوله در تاریخ ایران ثبت ومعرفی شود بنابراین میتونم فردی بزرگ وباتجربه وبا اطلاعات خوب جهت پاره ای از سوالات مجهول که در ذهن جنابعالی در مورد ایل ذوله وزیر مجموعه های آن قرار دارد را معرفی کنم مطمئن باشید به جواب خیلی از سوالات خود خواهی رسید وحتی دیدن این فرد بزرگوار خالی از لطف نیست.آقای عبداله عباسی - صحنه روستای گلک کبود(گلم کو)بعد از روستای کنگر شاه
۰۹۱۸۸۳۷۴۳۰۵
باسلام ممنونم بزرگوار ،از اینکه نسبت به فرهنگ وزبان مردم ایل با اصالت زوله یا زَورَه علاقمند هستید بی نهایت خرسندم ،ان شاء الله تندرست باشید ،ما اطلاعات کافی راجع به این ایل زَورَه نشین کسب کرده ایم ،و بخشی اطلاعاتمان البته مختصراً منتشر نمودیم ،اگر جنابعالی به توضیح و اطلاعات بیشتری نیازمند هستین ،ما کانالی بنام کانال طوایف ایل ذوله. راه اندازی کردیم ،شماره تان برام بفرست تا لینک کانال خدمتتان ارسال کنم، موید باشید.
ایل زَورَه ۱۳۹۸
با سپاس از نوادگان یارکرمخان از سرداران مقتدر غرب ایران.
بالاوند
میربگ زوله نورآباد که در جواربابابزرگ یا بابرزک به زبان لکی قراردارد و میشه گفت متولی بابابزرگ هستند یکی از تیره های گوران که به زبان لکی یا همان گوران صحبت می کنند حالا معلوم نیست این گوران دقیقا به چه معنا است در تاریخ بدلیسی خیلی از آنها تعریف و تمجید شده و آنها را با کلهر یکی دانسته اند حتی مردم اردلان البته بجز حاکمان اردلان که بابااردلان حاکم اردلان در میان گوران بزرگ شده ولی ساسانی است و گوران نیست
دوست
ممنون از اقاي(بي طرف)عمو عبدالله ادم خيلي خوبيه پسر خاله پدربزرگمه،واقعا ادم دوس داشتنيه،انشالله هميشه سلامت باشه
زَورَه نشین ۱۳۹۸
با سلام ===
از اینکه ایل زوله اهل شهر زَور عراق بوده ، و این ایل به ایل زَورَه نشین معروف است ،لیکن در روزگاران قدیم ( تا حمله عثمانی ها به ایران )جغرافیای سیاسی ، مرزی برای استان های کرمانشاه ، ایلام و لرستان با کشور عراق وجود نداشته و همه این کشورها تحت امپراطوری ایران بزرگ بوده و به روایت مُعَمَرین ایل ذوله یکی از بزرگترین ایلات در زاگرس و از قوم لک بوده،و حدود ۱۶ طایفه زیر مجموعه این ایل بوده، و طایفه میر بگ یکی از طوایف ایل زوله بوده که جمعیت زیادی از مردم نور آباد، بروجرد و منطقه لک نشین کرمانشاه از این ایل بوده،
ما به همه اقوام ایرانی از جمله به مردم ایل دلاور خیز زوله یا زَورَه افتخار می کنیم.
محمد
با سلام عزیزان نکته ایی را میخواستم مطرح کنم، اکثرتاریخ دانهای بنام دنیامیگویندتمام مردمان زاگرس کوردبوده اند ازکلهر،لر،لک،سوران،فیلی ،کرمانج،گوران،زازان.....وغیره شمااگرمیخواهیدبه این واقعیت پی ببرید،بایدنگاهی به اکثرریشه واژه های زبانی این اقوام که همگی مادهستندداشته باشید یابه طرزپوشش زنان و مردان آنهالذا خواهشمندم به این نکته توجه کنید همه ماازقوم مادبزرگ هستیم که دامنه قلمروماازدریای مدیترانه شروع وتادشت مکران ادامه داشته است.این نکته رانیزبگویم این یک سیاست انگلیسی کثیف است که درپی تجزیه اقوام و ملل میباشداگرقراردادسایسپیکوانگلیس نبودامروزکوردستان یا همان باختران قدیم به چهارتکه تبدیل نمیشدوازایران ماجدانبودندطبق گفته بزرگان و مقام معظم رهبری کوردهایی که خارج از مرزهای کنونی ایران هستندخودراایرانی میدانندحتی درجایی دیگرخواندم ملامصطفی بارزانی میگویندهرجاکوردزندگی میکندآنجاایران است.عزیزان من چندمنبع را معرفی میکنم مراجعه کنیدوببینیدواقعیت چیست تاریخ ماداثردیائوکنف روسی. پرفسورجورج کامرون،پیربریان.....اگرآثاراین هاراببینیددرموردتاریخ باستان ایران چه گفته اندحتمامتوجه خواهیدشدریشه اصلی ملت ایران چیست وکیست.درضمن بنده کلهرهستم و اعتقادم این است که برپایه اطلاعاتی که کسب کرده ام ریشه تمام لهجه های کوردی اززبان بزرگ وعزیزلکی میباشدحتی واژه پارس ازپرسیوو گرفته شده که خوداین واژه نیزازپریسکه گرفته شده ومعنای آن زغال اطراف آتش است وآن آتش بزرگ همان حکومت ماداولیین امپراطوری کوردی آریایی میباشدکه درایران حکومت بپاکردوملل متجاوز را ازخاک ایران عزیزبیرون کردند
free
جالبه كه اجداد من از كرمانشاه به لرستان اطراف ازنا مهاجرت كردند و روي سنگ قبرشون نوشته شده"من طايفه الزوله. و چون اونجا مردم تركي حرف ميزنند اونها هم ترك زبان شدند.
خيلي جالب بود برام كه چه طايفه بزرگي بودند.
ایل زَولَه ۱۳۹۸
0 | 0

free١١:٤٤ - ١٣٩٨/٠٦/١٧
جالبه كه اجداد من از كرمانشاه به لرستان اطراف ازنا مهاجرت كردند و روي سنگ قبرشون نوشته شده"من طايفه الزوله. و چون اونجا مردم تركي حرف ميزنند اونها هم ترك زبان شدند.
خيلي جالب بود برام كه چه طايفه بزرگي بودند.
...................................................................
بعرض جنابعالی می رساند ،ایل زَوله یک ایل بزرگ و پر جمعیترین ایل در بین استان های کرمانشاه و لرستان بوده ،و طایفه نبوده بلکه بیش ۱۶ طایفه زیرمجموعه داشته ،و طبیعی است جهت تهیه چراگاه مناسب بین استان های کرمانشاه ، لرستان ،کردستان،همدان ،ایلام و خوزستان قشلاق و ییلاق داشته و جمعیت روستایی و عشایری این ایل بزرگ هم اکنون در مناطق لک نشین لرستان و کرمانشاه سکونت دارند،
میلاد مولایی
اقای مولایی بنده از طایفه مولایی هستم ک بخاطر مشکلاتی ک از قبل پیش امده مهاجرت کرده و ب یکی از روستا های استان لرستان شهرستان بروجرد امده ایم نام این روستا تپه مولا هست.خواهشمندم از طایفه مولایی بیشتر صحبت کنید
ور یا
پدربزرگ من می گفت اصل نام زو له
شو له است و از نسل حاکمان لر شول بودند
با تشکر
زَورَه ۱۳۹۸
عرض سلام دارم خدمت آقای میلاد مولایی و آقا وریا،ان شاءالله تندرست باشید.
در رابطه با پاسخ سئوال آقا میلاد،بعرضتان میرساند تا انقراض حکومت کریم خان زند ایل ذوله یا زَورَه یکی از پر جمعیترین ایلات دو استان کرمانشاه و لرستان بوده ،زیرا مناطق لک نشین استان لرستان تا سال ۱۳۵۲ تابع ایالت کرمانشاه بوده، و طوایف این ایل بزرگ در تمام مناطق این استانها دارای زندگی روستای و عشایری بوده ،و در زمان رضاخان، در ایران القاب حذف و ادارات سجل احوال تاسیس گردید و برای هر فرد بنام بزرگ تیره،طایفه،ایل و یا بنام محل زندگی آنها نام خانوادگی تعیین گردیده ،و در منطقه ما افرادی که نام خانوادگی آنان مولایی است در حد یک تیره واز طایفه شاه نظر ایل ذوله هستیم و به زبان لکی اصیل تکلم می کنیم و در زمان حکومت زندیه محل سکونت مردم طایفه خاوه الشتر بوده و بعید نیست که اجداد شما با اجداد ما فامیلی نسبی داشته اند و به همین دلیل این نام را برای خود انتخاب کرده،
و اما در رابطه با ادعای آقای وریا،بنده تا کنون چنین مطلبی از کسی نشنیده ام ، و بدون منع است.
بالاوند
طبق کتاب بدلیسی شولها ترک سلجوقی هستند و ربطی به زوله ندارند گرچه سلجوقیها از حاکمان ایران ترکیه و عراق کنونی بوده اند و از میان آنها انسانهای نیک و بزرگی برخواسته اند
صارم الشکر
در صورت تمایل اینجانب تعدادی نسخ قدیمی شامل دست خط بزرگان ایل زو خرج و برج نامه اندرونی و تفنگ چی های ایل و عقدنامه خان زاده و بزرگان ایل و عکس های بسیار قدیمی از بزرگان و همینطور جناب فرما فرمان و صارم دوله و صارم لشکر دارم ک میتوانم در اختیار بگذارم چاپ بفرمایید
ایمیل متعلق ب نوه اینجاب میباشد
ahuramzda.1985@gmail.com
فرشاد محمدزاده سوره میری
با سلام خدمت عزیزان، ما یه ایل داریم بنام زوری در بین کامیاران وجوانرود که کتاب الفیلیون میگه در اصل کهور هستن واز سورسوری گرفته شده ان، آقای وریا هم گفتن که زوره از شوله وشولها میاد طبق نقل معمرینشان، بعضی هم فرمایش کردن که از شهر زور میاد وبه زو طهماسب منتبش کردن ، درباب انتساب به شاهان کیانی بایدگفت بخاطر وجود اسامی فولادوند ،کلاهور،زو،زنگه در شاهنامه فردوسی سبب قیاس شده کاملا از منظر خبرگان رد میگردد چرا که از قرن اول تا ششم هیچ منبعی نگفته که مثلا زوله منتسب به زو کیانی است یا کلهور یا فولادوند وزنگنه و....بنابراین قابیلت استناد ندارد، درباره طوایفش اجمالی نگاه کردم آن هم از زبان خودتان باید عرض شود که ایل زوله اتحادیه است چرا که میاخ یا میاه از سوره میری اس ،کله پا از هسته های اصلی کلهور است، میربگ از مومیوند سوره میری است ،رشنو هر چند بعضی آنها را باستانی میدانن اما در حقیقت از رش های بیرانوندن که شانل رشوانلو ورشوند وکاکه رشه ایی ورشنو میشن وبا تاری ها یک تبارن ، لذا اتحادیه بودن آن محرز است ، ومیشه روی نظر وریا وایل زوری مانور داد تا بهتر به جمع بندی رسید، زوله را زوره هم اعتقاد دارید لذا زوری بودن آن محکمه وایل زوری را میتوان از سوری وشوری ریشه یابی کرد ، در زاب بزرگ قبیله شاری را سوری گفته شیخ مردوخ وما این سوری ها را با سوری های طرحان یکی اثبات کردیم واینکه آنها را شاری یا شوری می گویند بخاطر هم تبار بودن با ساکنان قلعه شهره در فیروزآباد فارس هستن که قرن ششم با اضمحلال شولستان به شمال یا زاگرس میانی آمدند، از آنحایی که ایشان خود را با زنگنه برادر می دانن وزنگنه ها یکی از طوایف فارس بودن به نقل از استخری بنام زنگیان لذا محتملا زوره ها یا زوله ها هم از فارس آمده ان واز ایل شهره وی هستن وما شهره ویی ها را به سوره میری اثبات کرده ایم
زَوره ۱۳۹۸
از جناب فرشاد محمد زاده سوره میری به پاس تعریفی که از ایل زوله و طوایف این ایل بیان نمودید بی نهایت سپاسگزارم ،ان شاءالله در آتی هم از مطالب خوبتان بهره مند شویم .
ارادتمند شما مولایی
بهار لَشنی زند حسنوند
لک نه لُر است نه کُرد
لک و لکستان مستقل است زبان لکی سه هزار واژه ی مستقل دارد زبان لکی به عنوان یک زبان مستقل ثبت ملی شده است ایل بزرگ زوله از سرشاخه های زبان و قوم بزرگ لک و لکستان است
پرویز بشیری*هرسین*
ایل زو له *شوله*قوم بزرگ لر آریایی
****
قوم بزرگ لر ازدو ایل تشکیل شده
ایل لر کوچک *لک*
ایل لر بزرگ *بختیاری *
در چند سال اخیر بعضی از افراد وابسته به کردستان عراق طوایف لر ساکن در هرسین و صحنه و کنگاور و بیستون را از قوم کرد معرفی کردند
ما مردم ایل زو له بازماندگان اتابکان لر کوچک هستیم


خانم بهار شما حتی شجرنامه اجداد خود را نمی دانی*در شجرنامه های قوم بزرگ لر نام دختر را نمی نویسند*

طایفه لشنی ایل لر زنگنه *زندنه*

طایفه حسن وند ایل لر هداوند*خداوند*

زَورَه ۱۳۹۸
از تعریفی که نسبت به ایل زَوله یا زَوره بیان داشتید سپاسگزاریم، همانطوریکه شما ها اشاره کرده اید ،ایل زوله دورانی، بعضی اعتقادشان تا حکومت نادرشاه و بعضی دیگر تا انقراض حکومت زندیه ،بزرگترین ایل در زاگرس ایران ایل زَوله یاذوله یا زَورَه بوده ،مورخین و اهل قلم کمتر از این ایل کهن اسم برده،و زبان اصلی مردم این ایل لکی اصلی بوده و اما تیره هایی از طوایف میاخ و کُله پا و زنگنه که زیر مجموعه این ایل بوده پس از یکجا نشینی در منطقه فارسینج (زوله کلیایی) در منطقه دینور و کرمانشاه تغییر گویش داده وبه زبان کردی تکلم می نمایند ،گرچه همه ایران سرای هر ایرانی است ،اما من نه کردم و نه لر، بلکه لک هستم
ماشاالله نورالهی
دوستان و همتباران عزیز مراقب باشید افرادی پان لُر جهت تفرقه بین اقوام و ایلات لک و جهت زیرمجموعه قراردادن قوم بزرگ لک و هضم و حذف لک و لکستان کامنت میگزارند این افراد به صورت هدفمند و برای لُرستان گَپ تبلیغ میکنند لطفا مر اقب ترفند کثیف این بیخردها باشید
فرشاد محمدزاده
باسلام /ایل زوله که تبدیلی از زوره میباشد از آنجایی که خود را با زنگنه برادر می دانند وزنگنه ها در کتابهای استخری وابن حوقل بنام زنگیان یا زنجیان ذکرشان رفته ودر حدود اصفهان ایشان را ماه زنجانی از بیرنجان ذکر شده اند وبیرنجان ها اول بار در تنگ بیرنجان بدره بوده اند سپس بفارس رفته اند واینها از نسل بیره گرد برادر سوره گرد میباشند لذا برادری زوله با زنگانه ها درسته واین زنگانه ها از بیرانوند برادر سوره گرد هستند واما زوله چطور از سوره میری است؟ از آنجایی که ما شورها را به سوره میری اثبات کردیم وخوانین شورها از نسل شهره های ساکن قلعه سهره هستند که ترکیبی از شبانکاره مسعودی وشهره ویی ها بودن وامروزه بازماندگان شولستان را ایل بالیوی می دانند که شامل دو طایفه کهن شهری ورستم میباشد لذا هم از این محل وهم از نظر اقوال میدانی که زوله از خوانین شولستان می دانند وهم در پشتکوه لرستان میاه را سوره میری ذکر میکنند وهم انتساب زنگنه ها به بیرانوند برادر سوره میری ها /اثبات ایل زوره یا زوله که از سهره میاد به سوره میری کاملا واضح ومشهود است
فرشاد محمدزاده
در جهت تکمیل مباحثم اینکه به شما عزیزان هم کمکی کرده باشم خدمتتان عارضم که در ایوان تیره ای بنام میانه سوری هستش که کتاب تاریخ جغرافیایی ایوان غرب اثر استاد محمدی آنها را سوره میری معرفی میکند /بنابراین پرواضح است که میان ها که دارای پسوند سوری هستند از سوری میری ها هستند که بصورت میاه/میاخ/میاح/میان/میو در محاوره یاد میشوند
فرشاد محمدزاده
اما در مورد یوسفی ها/یوسفی ها در میان ایل زوله از شهرویی ها هستند موید آن در بختیاری ما یوسفی شهرویی داریم /دورقی شهرویی داریم و....که نشان می دهد یوسفی ها و میر دورقی ها از شهرویی ها هستند که یوسفی ها از هسته های اصلی ایل زوله هستند ومیردورقی ها از اتابکان خورشیدی هستند اینکه چرا اینها با اینکه دو تبار مجزا هستند به شهرویی ها می رسند همین اثباتهایی پیرامون انتساب اتابکان خورشیدی وخوانین شولستان (که شد ایل زوره) به سوره میری ها هستند/نام دیگر شهرویی ها شهره میر است که در پشتکوه مادر ملک وطبق اعتراف خودشان وطبق اسناد سوره میری هستند/شهره میر/شهره ویی/شهرویی/شهری/شاری/ وانتسابشان به سهره میر که شد سوری
فرشاد محمدزاده
باسلام مجدد/این پیام را فرستادم اما اجرا نشددوباره عرض میکنم/وقتی شول ها مضمحل شدن بسمت اتابکان کوچک آمدند چون با ایشان همتبار بودند وعلت اینکه اتابکان بزرگ یکبار به لرستان حمله ور شدند بخاطر شول ها بود که به خورشیدیان ملحق شده بودن هرچند منبعی ذکر نشده اما قراین این را می گوید/در قرن ششم میاه ها در بین پلدختر ورومشکان در مکانی بنامشان یعنی میا یا محلی میو ساکن شدن وتا دوره عباسی در این نقطه بوده اند که چون شاه عباس با لشگری سوره میری جنگید اینها هم متحمل پراکندگی شدند/ در خوزستان ایلی بنام میاح داریم که عرب زبانن ولی از حیث تبار از ایل زوره هستند ودر خاک عراق قسمت مرز نیز میاح داریم /در حال حاضر روستای میان پلدختر شامل کولیوند سوره میری ودیناروند هستند که سوره های آن تا سی خانوارند وعموزاده ای ایشان در چیابل رومشکان از میان مستقر شده اند
شفایی
مردم هرسین لک و لکستانی اند

ما هضم هیچ قومی نمی شویم

نه کُردم نه هم لُر نژادم لک است
میان تبارها تبارم تک است

من لکم مرا با نام نامی لک بخوانید

شفایی
دوستان و همتباران لک سلام
در بین کامنت های این صفحه افرادی با اسم های جعلی و مستعار که لُر تبار هستند و از لُرهای اندیمشک هستند به صورتی کاملا هدفمند در تلاش اند تا قوم بزرگ لک و لکستان را زیرمجموعه ی لُر کوچیک قرار بدهند انسانهای بی رگ و ریشه ای که با هدف هضم قوم لک به دنبال پروژه ی نامشروع و جعلی لُرستانات گپ فعالیت میکنند
ما مردم قوم بزرگ لک ریشه در عمق تاریخ داریم . زبان و قوم لک کاملا مستقل است و ما هضم هیچ قومی نمی شویم
لُر__________(لکستان)__________کُرد

لک بمانید و پایدار التماس دعا
زَوره
از آقای فرشاد محمد زاده سپاسگزارم بابت تعریف خوبتان راجع به طوایفی از ایل زَوره ،دستمریزاد ،پایدار باشید.
لطفی
ایلات لر لک بازماندگان قوم سوره میری ساسانی

قوم منقرض شده سوره میری
احمد لطفی
فردی که به نام لطفی نوشته تمام ایلات لک و لر بازمانده قوم سوره میری ساسانی است، کذب محض است. هرچه بزرگان زنگنه و زوله بگویند رسته ، توجیهات من در آوری خیلی از دوستان که اظهار نظر کرده اند. وقت تلفی است . هر طایفه ای ریشه ی خود را بهتر می شناسد. مشابهت های اسمی خیلی ها را دچار توهم کرده است. زنگنه و زوله از دیر باز باهم بوده اند. بنابراین بزرگان و اسناد این دو ایل راه گشاست. بعد از چاپ یکسری کتب که در باره ی ایلات می نویسند. دقیقتر می توان قضاوت کرد. از امروز تا روز قیامت اعلام می کنم، سوره میری یکی از ایلات غرب کشور بوده، به علت انتسابش با ساسانیان در فراز و فرودهای تاریخیش پراکندگی دربین تمام ایلات دارد. بیشتر ازمنه به حرمت اجدادشان که ایرانیان معمولا" قداست و قدرت برخی از پادشاهانش را قبول داشته اند ریاست طوایف را به آنها عنایت کرده اند در برخی مواقع که قلع و قمع آنها در دستور کار صاحب منصبان جدید واقع شده است. طوایف فامیل و همجریش آنها را به نام خویش جا داده اند. بطور مثال مظفروندها و مقصودی ها از ایل کاکاوند سوره میری هستند . بقیه اقوام سببی و یا ترکیبی از ایلات و طوایف دیگر در قالب اتحادیه ی کاکاوند هستند. از بعد جامعه شناسی و مردم شناسی هر ایلی ویژگی های خود را دارد. سوره میری هم نشانه و شاخص دارد. محققان در حال کاوشند . خواهشمند است، سخنانی بنویسیم که موجب انحراف ردپاها ی تاریخی و خدای نکرده، موجب تحریف تاریخ نشویم.
اگر سخن حقیر کسی را رنجانده است پیشاپیش پوزش می طلبم.
فرشاد محمدزاده
درود بر استاد لطفی و جوابیه ات/استاد ما در اینجا یعنی بنده وشما بر مدار عقل مطلب می نویسیم/ در هر دیکشنری ایی مطالب بنده وشما عاری از نژاد پرستی و....هستند/ما مینویسیم ومیگیم تا آیندگان تکمیل کنند واین اقیانوس تاریخ انواع غواص می خواهد تا هرکدام در کاوشهایشان نقطه ای تاریک از آن را روشن کنند/واین یعنی روشن شدن حقایق تاریخی ایلات وهیچ دو نویسنده ای مثل هم نمی نویسند/ در پایان زنگنه بزرگ وغیور را بنده اثبات کرده ام وخواهمش گفت /که ایلی منشعب از بیرنجانی یا بیرانوند هستش
لک
آقای محمدزاده یعنی فقط شما سواد دارید و بقیه بی سوادند زبان لکی طبق تحقیقات زبانشناسی اخیر اشکانی است حالا چه ربطی به زبانهای جنوبی دارد نمی توان عقاید خود را بر دیگران تحمیل کرد نمی گویم من سواد دارم ولی امروزه مثل گذشته نیست همه آگاهند
فرشاد محمدزاده
جناب لک /بنده ادعای سواد نداشته وندارم /بلکه یافته هام را اجرا میکنم/دوم بنده از زبان لکی واشکانی وپهله چیزی بمیان نیاورده ام متوجه منظورت نشدم/ بنده درباره زبان در هیچ فضای مجازی ایی اظهار نظری نداشته ام/موفق وموید باشید

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی ایل زوله   • مفهوم ایل زوله   • تعریف ایل زوله   • معرفی ایل زوله   • ایل زوله چیست   • ایل زوله یعنی چی   • ایل زوله یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی ایل زوله
کلمه : ایل زوله
اشتباه تایپی : hdg c,gi
عکس ایل زوله : در گوگل

آیا معنی ایل زوله مناسب بود ؟           ( امتیاز : 95% )