انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 1087 100 1

بابک خرمدین

بابک خرمدین در دانشنامه اسلامی

بابک خرمدین
بابک خرّم دین، پیشوای خرّم دینان در آذربایجان بود که در آغاز قرن سوم بر ضدّ خلافت عبّاسی شورش کرد. "خرم دینان" یا خردیه نام فرقه ای است که بعد از قتل ابومسلم بنای مخالفت را با خلفای عباسی در بلاد غربی و شمال غربی ایران مخصوصاً در آذربایجان گذاشتند.
خرم دینان مانند مزدکیان پیرو ثنویت بودند، یعنی به دو مبدا جهانی که عبارت از "روشنایی" و "تاریکی" است معتقد بودند، این آئین در بین طبقات فرودست رایج و مقبول بود
زرین کوب، عبدالحسین، روزگاران تاریخ ایران، تهران، انتشارات سخن، چاپ اول، ۱۳۷۸، ص۳۳۹.
روایات مربوط به آئین و نسب دوران کودکی بابک متناقض می باشد، او روستازاده بود و در میان گروهی زندگی می کرد که با اعراب و آداب و رسوم و عقاید آنان دشمن بودند.
یعقوبی، احمد، تاریخ یعقوبی، مترجم: محمد ابراهیم آیتی، تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب ۱۳۵۷، ج۲، ص۵۴۰.
درباره اصل و نسب او روایت قابل اعتمادی در دست نیست. یک روایت در الفهرست
ابن ندیم، محمد بن اسحاق، الفهرست، ج۱، ص۴۱۶، چاپ رضا تجدد، تهران ۱۳۵۰ ش.    
...

بابک خرمدین در دانشنامه ویکی پدیا

بابک خرمدین
بابک خرمدین (مرگ ۶ صفر ۲۲۳ (قمری)/۷ ژانویه ۸۳۸ (میلادی))(برابر با ۱۷ دی ماه سال ۲۱۶ خورشیدی) رهبر اصلی مبارزان ایرانی خرمدین است که بعد از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند. خرمدینان مرگ ابومسلم را انکار کردند و معتقد بودند که ابومسلم بازخواهد گشت تا عدالت را در جهان برقرار نماید. در دوران خلافت عباسیان آذربایجان کانون شورش طولانی مدت و خطرناک علیه خلافت بود که توسط بابک خرمدین رهبری می شده است و بر شمال غرب ایران تأثیر گذاشت و بیش از ۲۰ سال - از ۲۰۱ ه‍. ق/۸۱۶–۸۱۷ م تا ۲۲۲ ه‍. ق /۸۳۷ م - طول کشید. از نگاه باسورث این شورش قطعاً پایه های دینی داشته ولی ممکن است که پایه های سیاسی-اجتماعی نیز داشته باشد. شورش او به روشنی از حس ضد عربی ایرانیان در آذربایجان بهره می برده است. تعداد نیروهای لشکر بابک را در ابوالمعالی ۱۰۰ هزار نفر، در تنبیه الاشراف مسعودی ۲۰۰ هزار نفر، در تاریخ بغدادی ۳۰۰ هزار نفر یا بیشمار و در تبصره العوام بیشمار ذکر کرده اند که بی شک مبالغه آمیز است ولی حداقل دلالت بر بزرگ بودن آن دارد.
عباس زریاب خویی">زریاب روایت هایی را که در تاریخ الرسل و الملوک طبری و الفهرست ابن ندیم آمده و بابک را زنازاده معرفی می کند، ساخته و پرداختهٔ دشمنان بابک می داند. او همچنین عدهٔ کسانی را که به دست بابک کشته شده اند و زنانی را که اسیر شده بودند، مبالغه آمیز و جعل دشمنان بابک می داند.
یوسفی در بیشتر منابع جز نوشته دینوری، آثار طعنه و دشمنی را دربارهٔ بابک می بیند و می گوید که اطلاعات ما دربارهٔ بابک و شورش او اکثراً از مخالفانش به ما می رسد. آمارهای متفاوتی از جلادهای بابک بدست آمده، در بیشتر منابع از کسانی که در طی این شورش طولانی کشته شده اند ۲۵۵۰۰۰ نفر یا بیشتر گزارش شده که به وضوح اغراق آمیز بوده است و تردیدی نیست که برنامه ریزی شده است تا قساوت و خون آشامی به بابک نسبت داده شود. تمام منابع در مورد زندگانی بابک تعصب ورزیده اند و داستان زندگی اش با ناسزاگویی علیه او شروع می کنند.
بهرامیان در مورد روایت هایی که بابک را حرام زاده جلوه می دهند می گوید: «روشن است که در این روایت قصد تحقیر و طعن بابک در کار در میان بوده است». بهرامیان در مورد خرمدینان می نویسند که کمتر پدیده ای در سده های نخست هجری قمری به اندازهٔ خرمیه یا خرم دینی، تا این حد مبهم و رازآلود به نظر می رسد. چنانچه که در آثار تاریخی و بیشتر فرقه شناسی، مجموعه فعالیت ها و نیز عقاید و باورهایی به خرم دینان منسوب شده است که بسیار متناقض است و دشمنی و عداوت و بی دقتی مؤلفان بعدی نیز، بر اطلاعات موجود سایه افکنده است.
زرین کوب مطالبی را که در منابع موجود دربارهٔ بابک آورده اند غرض آلود و افسانه آمیز می داند. به همین خاطر وی معتقد است که به سختی می توان از ورای غبار افسانه ها، سیمای واقعی بابک را دید. نهضت بابک ظاهراً در بین عامهٔ مردم طرفدارانی داشت اما مورد علاقهٔ دهقانان و بزرگان نبود چون بابک در صدد احیای عقاید مزدکی بود. ناچار مسلمانان نیز نمی توانستند آن را تحمل کنند. تاریخ نویسان مسلمان کوشیده اند تا خاطرهٔ او را تیره و تباه کنند و از روی تعصب سعی کرده اند سیمای او را زشت و ناپسند جلوه دهند. افسانه هایی که در باب او جعل کرده اند به خوبی نشان می دهد که با غرض و نیت هایی سعی داشته اند نام بابک را آلوده کنند. بدین گونه قسمت های مهم تاریخ بابک و خرمدینان در ظلمت ابهام فرورفته است نکته دیگری که زرین کوب در روایت الفهرست اشاره می کند، اصراری است که برای رسوا کردن بابک به کار رفته است. مادر او را زنی یک چشم که مدتی با مرد روغن فروش به حرام گرد آمده بود معرفی کرده است. به اعتقاد زرین کوب آثار غرض و کینه راویان آشکار است.
نفیسی هم معتقد است که جزئیات زندگی بابک در پس پردهٔ تعصب و خودخواهی و خویشتن بینی مورخان اسلامی پنهان مانده است و آنچه دربارهٔ تاریخ دین خرمی نوشته اند همه آلوده به غرض و تهمت است.
آمورتی می گوید: در مورد خرمدین ها نوشته هایی داریم که اگر چه مثل همیشه تعصب آمیز و جانبدارانه است ولی تعدادشان زیاد است.
او زندگی گمنامی در آذربایجان داشت تا اینکه مورد توجه جاویدان بن سهل، رهبر خرمی ها-که مدت کوتاهی بعد درگذشت-، قرار گرفت. بابک ادعا کرد که روح جاویدان در کالبد او وارد شده و تحریک ساکنین بذ را آغاز کرد. او قدرت جدیدی به جنبش دینی-اجتماعی که ریشه در مذهب مزدک داشت، بخشید و از روش های خشونت آمیزِ ویژه ای بهره گرفت. به نظر می رسد که قیام او از ۲۰۱ ه‍. ق/۸۱۶ م آغاز و با نقشهٔ حاتم پسر هرثمه، حاکم ارمنستان یاری شده بود و با مشکلات مختلفی در استان های شرقی که به دنبال آن مأمون به بغداد بازگشت، آسان گشته بود.
در ۲۰۴ ه‍. ق/ ۸۱۹–۸۲۰ م مأمون، یحیی بن معاذ را به سوی بابک فرستاد که با درگیری بی نتیجه در موقعیت های مختلف (جنگی) همراه بود؛ همان طور که تلاش دیگر فرماندهان خلافت، شانس بهتری نداشتند. در پایان خلافت مأمون شورش تا جبال هم کشیده شد، که این باعث نخستین نگرانی خلیفه معتصم گردید و باعث شد تا او شورش این ناحیه را ریشه کن کند. در ۲۲۰ ه‍. ق / ۸۳۵ م معتصم افشین را مأمور سرکوب بابک کرد. این فرمانده قلعه های جادهٔ بذ را که بابک ویران کرده بود را تعمیر کرد و علی رغم شکست بغای کبیر در هشتادسر، توانست طرخان، یکی از فرماندهان شورشی را غافلگیر کند. سپس با نیروهای تحت فرماندهی جعفر خیاط و داوطلبان ابودلف تجدید قوا کرد و در ۲۲۲ ه‍. ق /۸۳۷ م اردوگاهی را تحت حفاظت دیده بان ها برپا کرد. (چرا که مکرراً از بذ مورد هجوم واقع شده بود) بعد از حملهٔ ناموفق داوطلبان، بذ در ۹ رمضان ۲۲۲ ه‍. ق/۱۵ اوت ۸۳۷ م توسط نیروهای فرغانه ای فتح و غارت شد. بابک فرار کرد ولی توسط بزرگ ارمنستانی - سهل بن سنباط - که به او پناه داده بود، دستگیر شد و به افشین تحویل داده شد. او به سامرا فرستاده شد و در ۳ صفر ۲۲۳ / ۴ ژانویه ۸۳۸ به سامرا رسید. معتصم او را سوار بر فیل به معرض نمایش گذاشت و با بی رحمی زیاد او را اعدام کرد. جنازهٔ او بر چوبهٔ دارش باقی ماند و منجر شد تا نامش به این منطقهٔ شهر اطلاق گردد.
دستگیری و اعدام بابک پایان جنبش خرمدینان نبود، آن ها ادامه حیات دادند تا مدرکی گواه بر حیاتشان در قرن ۳ ه‍. ق/۹ م باشند. داوطلبان شورش گذشته، که خود را بابکیه نام نهادند، در بذ تا قرن ۵ ه‍. ق/۱۱ م ادامه حیات دادند و به انتظار او ماندند و آئین خاصی انجام می دادند.
عکس بابک خرمدین
بابک خرمدین عنوان کتابی است که سعید نفیسی در سال 1330 منتشر کرده است
سعید نفیسی
بابک خرمدین


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های بابک خرمدین

بابک خرمدین رهبر اصلی شورشیان ایرانی خرمدین است که بعد از مرگ ابومسلم بر خلافت عباسی شوریدند

ارتباط محتوایی با بابک خرمدین

بابک خرمدین را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی بابک خرمدین   • مفهوم بابک خرمدین   • تعریف بابک خرمدین   • معرفی بابک خرمدین   • بابک خرمدین چیست   • بابک خرمدین یعنی چی   • بابک خرمدین یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی بابک خرمدین
کلمه : بابک خرمدین
اشتباه تایپی : fhf; ovlndk
عکس بابک خرمدین : در گوگل


آیا معنی بابک خرمدین مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )