بازی های اسیایی

دانشنامه عمومی

بازی های آسیایی. بازی های آسیایی ( به انگلیسی: Asian Games ) که به عنوانِ آسیاد ( به انگلیسی: Asiad ) [ ۱] نیز شناخته می شود، یک رویداد چند ورزشی قاره ای است که هر ۴ سال یکبار بین ورزشکاران کشورهای مختلف سراسر قاره آسیا توسط شورای المپیک آسیا برگزار می شود. این رویداد تا سال ۱۹۷۸ توسط فدراسیون بازی های آسیایی ( AGF ) برگزار می شد اما در نشست دهلی نو تصمیم گرفته شد که پس از آن توسط شورای المپیک آسیا ( OCA ) ساماندهی و برگزار شود. [ ۲] این بازی ها توسط کمیته بین المللی المپیک ( IOC ) به رسمیت شناخته می شود و به عنوان دومین رویداد بزرگ چند ورزشی پس از بازی های المپیک توصیف می شود. [ ۳] [ ۴] نخستین دوره این بازی ها در سال ۱۹۵۱ میلادی برگزار شد.
مسابقات المپیک لندن در سال ۱۹۴۸ برگزار شد. در حاشیه این رخداد بین المللی، طرح برگزاری بازی های آسیایی موسوم به المپیک آسیایی توسط «ساندهی گورو دات» رئیس کمیته المپیک هندوستان مطرح شد که مورد توافق قرار گرفت. طبق توافق های صورت گرفته قرار بود نخستین دوره این بازی ها دو سال بعد از بازی های المپیک یعنی در سال ۱۹۵۰ در هندوستان برگزار شود اما این مسابقات با یک سال تأخیر در ۴ مارس سال ۱۹۵۱ آغاز شد.
۱۹۵۱ - نخستین دوره المپیک آسیایی در دهلی نو، پایتخت هندوستان به انجام رسید. در اولین دوره ۱۱ کشور حضور داشتند و ایران تنها کشور خاورمیانه بود که در این رویداد شرکت داشت. در نخستین دوره ژاپن اول، هندوستان دوم و ایران سوم شدند.
۱۹۵۴ - دومین دوره این مسابقات در مانیل، پایتخت فیلیپین برگزار شد. این مسابقات مصادف بود با ماجراهای کودتای ۲۸ مرداد و به همین سبب تیم ایران در این مسابقات شرکت نداشت. در این دوره از مسابقات ۱۹ کشور آسیایی شرکت کردند.
۱۹۵۸ - سومین دوره این مسابقات در توکیو، پایتخت ژاپن برگزار شد. در این مسابقات ۲۰ کشور شرکت کردند که ژاپن، کره جنوبی و چین رده های یک تا سه را به خود اختصاص دادند. ایران در این دوره به مقام چهارم رسید. در این دوره که ایران پس از یک دوره غیبت به بازی ها برگشت، تعداد ورزشکاران کشورها به ۲۰ کاروان افزایش یافت. این بار هم ژاپنی ها روی سکوی نخست، و بالاتر از کره جنوبی و چین قرار گرفتند تا شرق آسیا حرف اول و آخر بازی ها را بزند. ایران هم به رده هفتم سقوط کرد.
۱۹۶۲ - چهارمین دوره مسابقات در جاکارتا، پایتخت اندوزی برگزار شد. در جریان چهارمین دوره ی مسابقات آسیایی در جاکارتا اندونزی این کشور به دلیل نداشتن روابط سیاسی با کشور تایوان از صادر کردن روادید برای این کشور خودداری کرد و کشور ایران نیز که برای دومین بار در سطح مسابقات آسیایی غایب بود، این بار به دلیل کمبود بودجه ی لازم به عنوان تنها بهانه ای که از سوی اسدالله علم زمامدار دولت وقت آن زمان عنوان شده بود در این دوره از مسابقات شرکت نکرد وچند روز پیش از آغاز بازیها، کشور اندونزی ـ که در آن زمان رهبریش در دست دکتر احمد سوکارنو بود ـ اعلام نمود که به علت نداشتن روابط سیاسی با حکومت خودگردان اسرائیل از دادن روادید به ورزشکاران این کشور معذور است تعداد کشورهای شرکت کننده نیز به ۱۶ کشور کاهش یافت. ژاپن بار دیگر قهرمان این مسابقات شد.
عکس بازی های آسیاییعکس بازی های آسیاییعکس بازی های آسیاییعکس بازی های آسیایی
این نوشته برگرفته از سایت ویکی پدیا می باشد، اگر نادرست یا توهین آمیز است، لطفا گزارش دهید: گزارش تخلف

دانشنامه آزاد فارسی

بازی های آسیایی. بازی هایِ آسیایی (Asian Games)
بازی های منطقه ای که با حمایت مالی مجمع بین المللی فدراسیون های ورزشی (آی اِی اِی اف)برگزار می شود. کمیتۀ بین المللی المپیکنیز بر اجرای این بازی ها نظارت دارد. اولین دورۀ بازی های آسیایی در ۱۹۵۱ در دهلی نوبرگزار شد و از ۱۹۵۴ هر چهار سال یک بار برگزار می شود. ورزشکاران یازده کشور، در شش رشتۀ ورزشیِ فوتبال، دو و میدانی، بسکتبال، دوچرخه سواری، شنا، و وزنه برداری در بازی های افتتاحیه شرکت کردند. در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ پوسان۴۱ کشور در ۳۸ رشتۀ ورزشی شرکت داشتند. بازی های آسیایی نیز همانند بیشتر فستیوال های ورزشی بین المللی، با توجه به اختلافات سیاسی کشورها، همواره در معرض تحریم و محدودیت بوده است. در ۱۹۶۳، کشورهای کمونیست آسیایی بازی های گانفورا (بازی هایی برای کشورهای تازه استقلال یافته) ترتیب دادند. اولین دورۀ این بازی ها در ۱۹۶۶ بدون موافقت آی اِی اِی اف صورت گرفت. گرچه اجرای مسابقات گانفو بهتر از بازی های آسیایی بود، مسابقات مزبور فقط در دو دوره برگزار شد. در دهۀ ۱۹۷۰ کشورهای کمونیست مجدداً به بازی های آسیایی پیوستند.

پیشنهاد کاربران

بپرس