انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1018 100 1

بهشت

/beheSt/

مترادف بهشت: ارم، پردیس، جنان، جنت، خلد، دارالسلام، رضوان، فردوس، مینو، نعیم

متضاد بهشت: دوزخ

معنی اسم بهشت

اسم: بهشت
نوع: دخترانه
ریشه اسم: فارسی,کردی
معنی: فردوس، جنت (نگارش کردی

معنی بهشت در لغت نامه دهخدا

بهشت. [ ب ِ هَِ ] (اِ) در اوستا «وهیشته » از ریشه ٔ «وهو» صفت تفضیلی است برای موصوف محذوف که «انگهو» (خوب ) و «ایشت » (علامت تفضیل ) یعنی خوشتر، نیکوتر و آن (جهان هستی ) باشد و جمعاً یعنی جهان بهتر، عالم نیکوتر، ضد دژنگهو = دوزخ پهلوی و «وهیشت » فردوس.خلد. جنت. جایی خوش آب وهوا و فراخ نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). دارالجزای مردمان نیکوکار. (آنندراج ). جنت. خلد. دارالسلام. (منتهی الارب ) (دهار) (ترجمان القرآن ). فردوس. ظلال. یسری. مینو. (یادداشت مؤلف ). حظیره ٔ قدس. (مهذب الاسماء). جایی خوش آب وهوا و فراخ نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. جنت. فردوس. خلد. (فرهنگ فارسی معین ) :
عالم بهشت گشته عنبرسرشت گشته
کاشانه زشت گشته صحراچو روی حورا.
کسایی.
بهشت است اگر بگرود جای اوی
نگر تا چه آید کنون رای اوی.
فردوسی.
فروزنده گیتی بسان بهشت
جهان گشته آباد وهر جای کشت.
فردوسی.
سرایی دیدم چون بهشت آراسته. (تاریخ بیهقی ). پس بشارت داد پروردگار ایشان را برحمت خود آمرزش و بهشت. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 311).
نیستی آگاه تو هیچ از بهشت
خود چه کنی گرنه فری راستین.
ناصرخسرو.
هر که رود برره خرم بهشت
بی شک جز عقل نباشد عصاش.
ناصرخسرو.
فردا به بهشت گشته سیراب
در کوثر مصطفات جویم.
خاقانی.
از عارض و روی و زلف داری
طاوس و بهشت و مار باهم.
خاقانی.
- امثال :
بهشت آنجاست کآزاری نباشد.
بهشت به سرزنشش نمی ارزد.
بهشت را به بها نمی دهند ببهانه میدهند.
بهشت را بهشتی اگر دنیا را بهشتی .
بهشت را نتوان یافتن رایگان .
بهشت زیر پای مادران باشد.
سبکباری از بهشت آمده است .
مثل بهشت شداد.
رجوع به امثال و حکم دهخدا شود.

معنی بهشت به فارسی

بهشت
در دین زردشتی جایی است خوش آب و هوا فراخ نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند فردوس مق. دوزخ جهنم.
جنت، فردوس، مینو، باغی که درخرمی نظیرندارد
( اسم ) جایی خوش آب و هوا و فراخ نعمت و آراسته که نیکو کاران پس از مرگ در آن مخلد باشند جنت فردوس خلد .
دهی از دهستان کشکوئیه است که در شهرستان رفسنجان واقع شده است ٠
( صفت ) بهشت آیین .
( صفت ) مانند بهشت بهشت آسا : باغی بهشت آسا : باغی بهشت آیین .
فردوس برین بهشت ٠ جنت
بهشت روی در صفات خوبان ساده روی استعمال کنند ٠
جایی که مانند بهشت باشد .
بهشتی روی . بهشت رو . از اسمای محبوب است .
شراب بهشتی که در بامدادان نوشند
مملکت بابل از حیث آبادی و زیادی سکنه و حاصلخیزی زمین چشم سیاحان خارجی را مانند یونانیها و رومیها خیره میکرد و آنرا بهشت عدن میخواندند .
گنگ دژ در شاهنامه فردوسی بنام [ بهشت گنگ ] یاد شده . یوستی نویسد : [ به نظر میرسد این محل که چینیان نیز بنام [ گنگ ] میشناختهاند ویک قسم بهشت گنگ است که برخی از شعرای ما آنرا بتخانه پنداشته و فرهنگها محل آنرا در ترکستان یا در چین قرار داده اند.
نام قلعه ایست که ضحاک در شهر بابل ساخته بود .
از عالم صحرانشین و مسند نشین . یا مبارک و خجسته و مسعود و بختیار .
بهشت گونه . بهشت آسا
احسان کلی و تمام
[ گویش مازنی ] /baabpeli behesht/ بسیار زیبا
باغی بوده است به سمرقند
بهشت خرم بهشتی که خرم است
اشاره به حضرت رسول صلوت الله علیه و آله است .
دهی است از دهستان ماول بخش حومه شهرستان نیشابور آب آن از قنات و راه آن مالرو است .

معنی بهشت در فرهنگ معین

بهشت
(بِ هِ) [ په . ] ( اِ.)جایی خوش آب وهوا و سرسبز و خرم و سرشار از خوبی ها و لذت ها که پاداش پس از مرگ است ، فردوس ، جنت ، مینو، خلد.
( ~. دَ. بِ هِ) (اِمر.) ۱ - نوعی نوشیدنی که از شیر و شکر و نشاسته درست کنند. ۲ - شربت آبلیمو.

معنی بهشت در فرهنگ فارسی عمید

بهشت
۱. جایی که نیکوکاران پس از مردن همیشه در آنجا خواهند بود، جنت، فردوس، مینو.
۲. جایی که از خوبی و خرمی نظیر نداشته باشد.

بهشت در دانشنامه اسلامی

بهشت
بهشت، به جایگاه نیکان و مؤمنان در آخرت گفته می شود، که از آن به مناسبت، در باب های طهارت، صلاة و حج سخن رفته است.
واژه قرآنی آن «جنة» و جمع آن «جنات» است و جنّة به هر باغ و بستانی گویند که دارای درختان انبوه باشد و زمین را بپوشاند. نامگذاری بهشت به جنة؛ یا به جهت تشبیه به باغ های دنیاست و یا به خاطر پوشیده بودن نعمت هایش از ساکنین دنیاست چون در بهشت از خیر و سعادت چیزهایی هست که بر قلب هیچ بشری خطور نمی کند: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ؛ هیچ کس نمی داند چه پاداش های مهمی که مایه روشنی چشم هاست برای آنها نهفته شده.»
ویژگی های بهشت
...
بهشت
بهشت یا جنت، جایگاهی در جهان آخرت که بندگان درستکار و سعادتمند در آن ساکن شده و از نعمت های الهی برخوردار می شوند. محل سکونت حضرت آدم و حوا، پیش از هبوط به زمین نیز بهشت آدم خوانده شده است.
بیش از دویست آیه در قرآن و همچنین بسیاری از روایات معصومان، درباره بهشت و ویژگی های آن است؛ ویژگی هایی مانند اندازه و گستره و مکان، تعداد بهشت ها، انواع نعمت ها، اوصاف ثبوتی و سلبی نعمت ها و اشیای موجود در بهشت، غرض از آفرینش، ویژگی های بهشتیان، صفات و کارهایی که انسان ها را شایسته بهشت می کند، محرومان از بهشت و روابط ساکنان بهشت با یکدیگر.
با آنکه اعتقاد به وجود بهشت، از آموزه های قطعی اسلامی است، اما درباره اینکه آیا بهشت، در هنگام وقوع آخرت خلق می شود یا از ابتدا خلق شده، اختلافاتی بین متکلمان مسلمان وجود دارد. علاوه بر این، جسمانی یا روحانی بودن بهشت و نعمت های آن نیز، یکی دیگر از اختلافات در میان عالمان مسلمان، چه شیعه و چه سنی است.
بهشت
بهشت جای خوش آب و هوا، فراوان نعمت و آراسته است که نیکوکاران پس از مرگ در آن جاودان باشند.
این کلمه در لغت به معنی «بهترین»، صفت موصوف محذوف است. مثلاً خانه بهشت یعنی بهترین خانه، باغ بهشت یعنی بهترین باغ و...
این کلمه به صورت متداول به معنی جایگاه ابدی بندگان شایسته خداوند است.
در قرآن کریم نیز تعبیراتی از بهشت شده است، از جمله: «دارالسلام» (سرای سلامت) «دارالآخرة» (سرای بازپسین) و «جنّة»، که این کلمه بیش از صد بار به صورت مفرد و تثنیه و جمع ذکر شده و به صفات: «عدن» (قرارگاه دائمی) و «خُلد» (جاوید) و «نعیم» (انواع کامرانیها) و «مأوی» (جایگاه)، موصوف گشته و به «عرضُها السماوات والارض»، (پهنای آن آسمانها و زمین است) و «تجری من تحتها الانهار»، (جویبارها در کنار باغ هایش بگذرند)، و حورالعین و غلمان صفابخش آن باشند، وصف آن فرموده و آن را پاداش عمل صالح و تقوی و خداترسی و تسلیم قرار داده است.
مرحوم شیخ صدوق رحمةالله علیه در کتاب «اعتقادات» خود که مبیّن عقاید شیعه است در این باره چنین می گوید: اعتقاد ما درباره بهشت این است که آن سرای جاودان و جایگاه سلامت است، مرگ و پیری و بیماری و رنج و آفت و زوال در آن راه ندارد، غم و اندوه و نیاز و درویشی در آنجا نباشد، بی نیازی واقعی و خوشبختی حقیقی و وطن اصلی در آنجا است، سرای شرف و بزرگواری است، که ساکنین آن را خستگی و ملال دست ندهد. هر آنچه بخواهند و دل آنها بدان میل کند و دیدگان از آن لذت ببرد در آنجا فراهم بُوَد و در آنجا جاویدان باشند.
خانه ای است که ساکن آن خانه در جوار حضرت پروردگار و دوستان و اولیا و مقربان درگاهش، زندگی می کند.
بهشتیان که در نهایت خوشی و کامرانی روزگار می گذرانند نوع کامرانی آنها متفاوت است. آن که در عبادت پروردگار همت والائی داشته و شوق لقای خداوند متعال انگیزه بندگی او بوده، وی به نعمت تقدیس و تسبیح و تحمید و تکبیر ذات اقدسش متنعم باشد و آن که به منظور راه یافتن به بهشت برین و لقای حور عین، خدای را عبادت نموده باشد به انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها و آمیزش با مهرویان و به خدمت گرفتن نوباوگان بهره مند گردد...
بهشت، به جایگاه نیکان و مؤمنان در آخرت گفته می شود، که از آن به مناسبت، در باب هاى طهارت، صلاة و حج سخن رفته است.
واژه قرآنی آن «جنة» و جمع آن «جنات» است و جنّة به هر باغ و بستانی گویند که دارای درختان انبوه باشد و زمین را بپوشاند.
مفردات راغب، ص۹۸.    
...
بهشت، باغی است که انواع نعمتها در آن وجود دارد؛ مانند: چشمه ساران، درختان، میوه های پاکیزه، همسران با کرامت ، حورالعین ، خدمت گزاران و بناهایی تزیین شده از یاقوت و زمرد .
بهشت، باغی است که انواع نعمتها در آن وجود دارد؛ مانند: چشمه ساران، درختان، میوه های پاکیزه، همسران با کرامت، حورالعین ، خدمت گزاران و بناهایی تزیین شده از یاقوت و زمرد.
← معنای جنت
در این مدخل از واژه های «جنة»، «جنات» ، « دارالسلام » ، « دارالمقامه » ، «روضه» ، « فردوس » و سیاق برخی آیات استفاده شده است.
عناوین مرتبط
آبشارهای بهشت (قرآن)، آب چشمه بهشت (قرآن)، آب روان بهشت (قرآن)، آب زلال بهشت (قرآن)، تحریم آب های بهشت (قرآن)، آرزوی بهشت (قرآن)، آشامیدنی های بهشت (قرآن)، شراب بهشتی (قرآن)، شیر بهشتی (قرآن)، عسل بهشتی (قرآن)، آشنایی با بهشت (قرآن)، آفتاب در بهشت (قرآن)، ابریشم بهشت (قرآن)، ابریق های بهشت (قرآن)، اختفای بهشت (قرآن)، امنیت در بهشت (قرآن)، اوقات بهشت (قرآن)، اهل کتاب و بهشت (قرآن)، باغ های بهشت (قرآن)، بهشت برزخ (قرآن)، بهشت و جهنم (قرآن).
بهشت آدم نخستین سکونت گاه آدم(ع) و حَوّا در ابتدای خلقتشان است. در سه سوره قرآن کریم از بهشت آدم یاد شده است. آدم و حوا در این بهشت از فراوانی نعمت برخوردار بودند؛ اما به آن دو هشدار داده شده بود که به درخت معینی نزدیک نشوند و میوه آن را نخورند. آدم و حوا با وسوسه شیطان از میوه درخت ممنوعه استفاده کردند و به دنبال آن از بهشت اخراج شدند.
درباره موقعیت بهشت آدم سه نظریه وجود دارد: باغی در زمین، بهشتی برزخی در آسمان ها و بهشت موعود.
درباره بهشتی که آدم و حوا در آن زندگی می کردند سه دیدگاه وجود دارد:
ویژگی های بهشت آدم علیه السّلام که در آیات قرآن بیان شده است عبارتند از :آسایش در بهشت آدمابلیس در بهشت آدماخراج آدم از بهشتتکلیف در بهشت آدمجایگاه بهشت آدمسکونت آدم در بهشتمباحات بهشت آدممحرمات بهشت آدمویژگی های بهشت آدم
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۸۹، برگرفته از مقاله «بهشت آدم (قرآن)».    
...
آدم، یا آدم ابوالبشر، نخستین انسان و پدر همه مردمان و حَوّا ، نخستین زن ، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است.
در دنیا جایگاهی بسیار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنیا می گفتند. خداوند آدم علیه السلام را در همانجا آفرید و روح انسانی را در او دمید، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.در روایت امام صادق علیه السلام آمده:«منظور از بهشت، بهشت دنیا بوده»
در قرآن کریم به برخورداری ابراهیم علیه السّلام در بهشت از نعمت ها آن اشاره شده است.
برخورداری ابراهیم علیه السّلام از نعمت های فراوان در بهشت:«و اذکر عبدنا ابرهیم... ؛ جنت عدن مفتحه لهم الابواب؛ متکـین فیها یدعون فیها بفـکهة کثیرة و شراب؛ وعندهم قـصرت الطرف اترا؛
ص/سوره۳۸، آیه۴۵.    
 ۱. ↑ ص/سوره۳۸، آیه۴۵.    
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «ابراهیم در بهشت».    
...
اخراج آدم علیه السّلام از بهشت در پی وسوسه ابلیس و خوردن از درخت ممنوعه اتفاق افتاد.
فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه.... پس شیطان هر دو را از آن بلغزانید و از آنچه در آن بودند ایشان را به درآورد. یا بنی ءادم لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنة.... ای فرزندان آدم زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند. فقلنا یا ءادم ان هذا عدولک و لزوجک فلا یخرجنکما من الجنة.... پس گفتیم ای آدم در حقیقت این (ابلیس) برای تو و همسرت دشمنی (خطرناک) است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند.
اخراج از بهشت و ابتلا به رنج و سختی
فقلنا یا ءادم ان هذا عدو لک و لزوجک فلا یخرجنکما من الجنة فتشقی. پس گفتیم ای آدم در حقیقت این (ابلیس) برای تو و همسرت دشمنی (خطرناک) است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند تا تیره بخت گردی. ان لک الاتجوع فیها ولاتعری. در حقیقت برای تو در آنجا این (امتیاز) است که نه گرسنه می شوی و نه برهنه می مانی. وانک لاتظمؤا فیها ولاتضحی. و (هم) اینکه در آنجا نه تشنه می گردی و نه آفتاب زده.
سرگذشت اخراج آدم از بهشت
یا بنی ءادم لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنة ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءتهما.... ای فرزندان آدم زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند و لباسشان را از ایشان برکند تا عورتهایشان را بر آنان نمایان کند...
ورود در بهشت، آن کانون عظیم رحمت الهی، دلیل روشنی بر سعادت یک انسان است، و اگر کسی پیش از همه وارد شود برترین فضیلت برای او اثبات می شود.
در روایات معروف اهل سنت این افتخار از زبان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلّم) برای حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) ثبت شده است:
← روایت اول
 ۱. ↑ ذهبی، محمد بن احمد، میزان الاعتدال، ج۲، ص۶۱۸.    
پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایت الله العظمی مکارم شیرازی، برگرفته از مقاله «اولین ورودکننده به بهشت»، تاریخ بازیابی ۹۵/۱/۲۵    
...
خداوند در بهشت، باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوهی خلق کرده است، که درختان سرسبز و به هم پیچیده ای است.
بهشت، دارای باغ های گوناگون است:... جنت تجری من تحتها الانهـر...بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. «بشارت» خبر دادن از چیزی است که موجب خوشحالی شود، و «جنت» از ریشه «جن» به معنای ستر (پنهان شد) باغی است که دارای درخت خرما و درختان دیگر باشد، و چون درختان باغ بر اثر تراکم و انبوهی شاخه هایشان، زمین را می پوشانند به آن «جنت» گفته می شود.اگر آب جاری از بزرگترین نعمت ها و لذت ها نبود خدای سبحان «جنات» را با «انهار» که از زیر درختان آن جاری است در یک ردیف و مانند دو شیء جدایی ناپذیر نمی آورد. نسبت روان شدن به «انهار». اسناد مجازی است، نظیر گفته عرب: بنو فلان یطاهم الطریق یعنی راه با فرزندان فلانی همراهی می کند، (که در این مورد نیز مشی و راه رفتن مجازا به خود طریق اسناد داده شده است).«جنات» به صورت نکره ذکر شده، زیرا بهشت محل دریافت پاداش است و دارای باغ های بسیاری است که بر حسب مقام و منزلت و شایستگی افراد و گروه هایی که اهل بهشت هستند، درجه بندی شده است، ولی «انهار» به صورت معرفه آمده، زیرا «جنس» آن اراده شده است، چنان که گفته می شود: فلانی را باغی است که در آن آب جاری، انگور و انواع میوه ها وجود دارد. آری این باغ های بهشتی بر خلاف غالب باغ های این جهان، هرگز آب روان از پای درختانش قطع نمی شود. و بر خلاف مواهب مادی این جهان که بسیار زودگذر و ناپایدار است جاودانی و ابدی است.
ویژگی باغ های بهشت
بهشت، دارای باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوه است:... والذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فی روضـات الجنات...کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند در باغ های بهشتند و هر چه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنها فراهم است. «روضه» به زمین سرسبز و «جنة» به زمینی که دارای درختان به هم پیچیده باشد، می گویند. روضات جمع روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که باغ های بهشت متفاوت است، و مؤمنان صالح العمل در بهترین باغ های بهشت جایشان است، و مفهوم این سخن این است که مؤمنان گنهکار هنگامی که مشمول عفو خدا شوند به بهشت راه می یابند هر چند جای آنها در روضات نیست.
سرسبزی باغ های بهشت
فاما الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فهم فی روضة یحبرون.امّا آنان که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند، در باغی از بهشت شاد و مسرور خواهند بود. یحبرون از ماده حبر (بر وزن قشر) به معنی اثر جالب و خوب است، و به حالت شادی و سروری که آثار آن در چهره ظاهر گردد نیز گفته می شود و از آنجا که قلب بهشتیان چنان مالامال از شادی و سرور است که آثار آن در تمام وجودشان ظاهر می گردد این تعبیر در مورد آنها به کار رفته.روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد، لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، و اگر می بینیم در اینجا این کلمه به صورت نکره آمده است برای تعظیم و بزرگداشت آن است، یعنی در بهترین و برترین باغ های زیبا و سرورانگیز بهشت غرق نعمت خواهند بود.
درختان بهشتی
...



بهشت در دانشنامه ویکی پدیا

بهشت
بهشت یا وهشت یا پردیس مفهومی است که در بیشتر مذاهبِ باورمند به زندگی پس از مرگ، وجود دارد. بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه می شوند. بر اساس آموزه های مذهبی اسلام و برخی دیگر از مذاهب، بهشت جایگاه پایانی هر انسان نیکوکار است و در آن جا به اندازه کارهای نیکش از مواهب آن برخوردار خواهد شد. ادیان این مفهوم گوناگون تعریف کرده اند.
باغ عدن
جهنم
سقر
غلمان
از ۱۸۰۰ سال پیش از مسیح، دین زرتشت سخن روز قیامت را مطرح کرده و آتشگاه (جهنم) و پردیس (بهشت) را توصیف می کند. روح مرده سه روز در کنار جسد می ماند و سحر گاهان روز چهارم به سوی پل چینود روان می شود. در آنجا در دادگاهی در حضور ایزدان سروش، رشن و اشتاد برگزار و با ترازو به کارهای نیک و زشت او رسیدگی می شود تا بتوان دید کدامین کفه ترازو سنگین تر است. سپس انسان نیک سرشت از راهی نورانی به سوی پردیس (بهشت) و انسان گنه کار به دوزخ می رود.
از دیدگاه مسیحیت کشور فلسطین و قدس سرزمین و شهر پاک خداست و خداوند در کتاب انجیل بهشت را قدس آسمانی می نامد که با طلا و نقره و انواع جواهرات زیبنده شده و خداوند بر همه چیز کنترل دارد و در آنجا به کسانی که به بهشت می روند که باورمندان مسیح هستند بدن های جدیدی می دهند که در آن ها شهوت و گرسنگی و بیماری و درد نیست و اشخاصی که این بدن ها را دریافت می کنند در مرکز قدس آسمانی همیشه خداوند را با سرود و آواز و سازهای زیبا و رقص به همراه فرشتگان می پرستند و اشخاصی که این بدن های نو را دارند (یعنی کسانی که در بهشت هستند) به هیچ عنوان از پرستش و عشق ورزیدن به خدا خسته نمی شوند و همیشه در شادی و آرامش او خواهند بود.
برای گروندگان به اصول نیک یا بد مکان و مقام هایی برای پاداش و عقاب مهیاست. سه اصل اندیشه نیک، گفتار نیک، و کردار نیک از هر حیث تازه و بکر بود، زیرا تا آن روز کسی نظیر آن را در جهان نگفته و تعلیم نداده بود. این سه دستور برجسته و مفید در کتاب اوستا به اندازه ای مورد توجه است که به طور مکرر از آن ها نام برده شده و به خوبی ستوده شده است. علت عظمت و اهمیت تعالیم سه گانه بسیار واضح و روشن است، زیرا اساس و پایه تمام نیکی ها و روشنی هاست. اندیشه نیک، گفتار نیک به بار می آورد و در دل انسان تخم نیکی می پروراند و نتیجه آن به صورت اعمال و کردار پسندیده در می آید و به عالم بشریت سود می رساند و باعث آسایش و رفاه خلق خدا می گردد. این سه آموزه ایرانی هیچگاه شامل حال زمان نمی شود و هیچ زمانی نیازمند به بروزرسانی ندارد. زیرا تا دنیا دنیا باشد بشریت به این سه آموزه نیک نیازمند است.
عکس بهشت
«بهشت» (به انگلیسی: Paradise) آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لانا دل ری است که در ۹ نوامبر ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-11-۰۹) منتشر شد.
این آلبوم در چارت های ، لهستان، فلاندرز جزو ده آلبوم اول قرار گرفت.
بهشت بر اساس ادیان جای نیکوکاران در آخرت است و ممکن است به یکی از موارد زیر نیز اشاره داشته باشد:
بهشت (فیلم ۱۹۸۷)، فیلم دایان کیتن
بهشت (فیلم ۲۰۰۲)، فیلم تام تیکور
بهشت (فیلم ۲۰۱۴)، فیلم میا هانسن-لووه
«بهشت» تک آهنگی از هنرمند اهل رومانی اینا است که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
«بهشت» (به انگلیسی: Paradise) تک آهنگی از گروه موسیقی آلترنتیو راک کلدپلی است که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-09-۱۲) منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم مایلو زایلوتو قرار داشت.
این تک آهنگ در چارت های نروژ، بریتانیا در رتبه اول و در چارت های ایتالیا، والونیا، فرانسه، ایرلند، اسپانیا، دانمارک، فنلاند، استرالیا، سوئیس، نیوزلند، فلاندرز، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
«بهشت» (انگلیسی: Paradise (1928 film)) فیلمی در ژانر درام است که در سال ۱۹۲۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بتی بالفور و الکساندر دارسی اشاره کرد.
«بهشت» (انگلیسی: Heaven (1987 film)) فیلمی در ژانر مستند به کارگردانی دایان کیتن است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد.
۱۷ آوریل ۱۹۸۷ (۱۹۸۷-04-۱۷)
بهشت (به انگلیسی: Heaven) نام فیلم درام و احساسی است به کارگردانی تام تیکور، محصول سال 2002 بازیگرانی چون کیت بلانشت و جووانی ریبیسی در این فیلم به ایفای نقش میپردازند.
«بهشت» (انگلیسی: Eden) یک فیلم فرانسوی در سبک درام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آرسینه خانجیان و گلشیفته فراهانی اشاره کرد.
۵ سپتامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-09-۰۵) (TIFF)
۱۹ نوامبر ۲۰۱۴ (۲۰۱۴-11-۱۹) (France)
فیلم درباره ظهور و سقوط یک دی جی است که پیشگام موسیقی هاوس فرانسوی است.
۱۴۹۲: فتح بهشت (به انگلیسی: 1492: Conquest of Paradise) یا ۱۴۹۲: کریستف کلمب (به فرانسوی: 1492: Christophe Colomb) نام فیلم حماسی از ریدلی اسکات دربارهٔ کریستف کلمب و فتح قارهٔ آمریکا است. ژرار دوپاردیو بازیگر نقش اول این فیلم است. این فیلم محصول سال ۱۹۹۲ است.
۹ اکتبر ۱۹۹۲ (۱۹۹۲-10-۰۹) (ایالات متحده)
«کریستوفر کلمب» اعتقاد دارد که کرهٔ زمین گرد است و برای دستیابی به سرزمین های بکر و ثروتمند باید در اقیانوس به طرف غرب حرکت کرد. سرانجام در سوم اوت سال ۱۴۹۲، «کلمب» با سه کشتی «پینتا»، «نینیا» و «سانتا ماریا» رهسپار دریا و کشف قارهٔ نو می شود…
اردی بهشت نام برنامه ای تلویزیونی به تهیه کنندگی توران ولیمراد (فرشته ولی مراد) بود که هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۳ از شبکه چهار سیما پخش می شد. این برنامه پس از ۱۸۷ قسمت، به علت فشار به سازندگان برنامه متوقف شد و با تغییر تهیه کننده و مجری، با هویت جدید و متفاوتی ادامه یافته است.
پرستو سرمدی (۲۲ مهر ۱۳۸۷). «تلاش برای ائتلاف زنان در انتخابات ریاست جمهوری». روزنامه کارگزاران. دریافت شده در ۶ نوامبر ۲۰۰۸.
برنامه یک ساعته اردی بهشت به طرح مسایل زنان و مصاحبه با افراد و مسئولان در زمینه های فقه و حقوق، جامعه شناسی خانواده، روان شناسی خانواده، و هنر می پرداخت.
از تهران تا بهشت فیلمی به کارگردانی ابوالفضل صفاری محصول سال ۱۳۹۱ است.
مهناز افشار
جعفر والی
علیرضا خمسه
مهران احمدی
فرزین صابونی
شبنم فرشادجو
مهدی عباسی
اشکان صفاری
فرزین صابونی
مهدی عباسی
مسعود مهرگان
علی باقری
اولین حضور جهانی این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم مونترال در سال ٢٠١٣ بوده است.
اژدهایان بهشت عدن: گمانه زنی ها دربارهٔ فرگشت هوش انسان کتابی اثر کارل سیگن، اخترشناس و نویسنده آمریکایی است که برنده جایزه پولیتزر شده است. در این کتاب سیگن مباحث انسان شناسی، زیست شناسی فرگشتی، روانشناسی و علوم رایانه را با هم ترکیب می کند تا دورنمایی از چگونگی فرگشت هوشمندی انسان به دست آورد.
سیگن در جستجوی راهی برای اندازه گیری کمی هوش موجودات است. او ادعا می کند که نسبت جرم مغز به کل بدن معیار خوبی برای سنجیدن و مقایسه هوش جانداران مختلف است. همان طور که انسان بیشترین نسبت و بعد از او دلفین در جایگاه بعدی قرار دارد. از دیگر مسائلی که در کتاب به آن ها اشاره شده است می توان به فرگشت مغز (با تاًکید بر عملکرد نئوکورتکس در مغز انسان) دلیل فرگشتی خوابیدن و دیدن رؤیا، اثبات توانایی شامپانزه ها در استفاده از زبان اشاره، و دلیل ترس های درونی انسان و ساختن افسانه و داستان های خیالی. عنوان اژدهاهای بهشت عدن از این اندیشه وام گرفته شده که مجادله انسان های بدوی با موجودات درنده و به خصوص خزندگان مانند مار و تمساح منجر به ایجاد باورها و افسانه هایی در مورد اژدها شده است.
کتاب یک بسط و گسترش کلی از یک سخنرانی در بزرگداشت ژاکوب برونوفسکی در مورد فلسفه طبیعی بود که سیگن آن را در دانشگاه تورنتو ارائه داد. در قسمت دیباچه سیگن تز خود را ارائه می دهد که: ذهن پیامدی از آناتومی و فیزیولوژی اش است نه چیزی بیشتر. با ارجاع به آثار چارلز داروین و آلفرد راسل والاس.
در فصل دو او خلاصه ای از فرگشت گونه ها را از شروع مه بانگ تا شروع تمدن انسانی با کمک روزنگار کیهانی ارائه می دهد؛ که هر یک میلیارد سال با بیست چهار ساعت در روزنگار کیهانی تطابق دارد.
«اشک در بهشت» (به انگلیسی: Tears in Heaven) تک آهنگی از هنرمند اهل بریتانیا اریک کلپتون است.
این تک آهنگ در چارت های ، نیوزلند در رتبه اول و در چارت های بریتانیا، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
اقیانوس بهشت (به انگلیسی: Ocean Heaven) عنوان فیلمی چینی - هنگ کنگی در ژانر درام است که توسط زائو زیالو کارگردانی شده و جت لی در نقش اصلی فیلم ایفای نقش کرده است.
جت لی
وین زانگ
گوی لان-میا
ونگ (جت لی) پسری دارد به نام دافو (وین زانگ) که از بیماری وین زانگ رنج می برد. ونگ سالهاست که دافو را در غیاب همسرش که درگذشته است، بزرگ کرده اما ایک که متوجه شده خود به بیماری سرطان مبتلا گشته و به مرگ نزدیک است، نمی داند چگونه دافو را که به وی بسیار وابسته است در دنیا تنها بگذارد …
CCTV Movie Channel Media Awards 2010
ایستگاه بهشت فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی نادر مقدس و نویسندگی نادر مقدس و افسانه منادی ساخته سال ۱۳۸۵ است.
شهاب حسینی(سروش)
فرهاد اصلانی(دکتر هدایتی)
سپیده خداوردی(غزاله)
مهدی میامی(عمو رسول)
پوراندخت مهیمن(مادر غراله)
معصومه میرحسینی(نابینا(مهربانی)
بهاره امیری(پرستار)
حسن تسعیری(شوهرخواهر غزاله)
تقی سیف جمالی(نگهبان بیمارستان)
میترا کرمی(خواهر غزاله)
فربد شکرایی(مهران)
مرجان سپهری(نابینا)
مریم صباغیان(رویا)
شیلا نباتی(کارمند بانک)
عبدالرضا اکبری(فرشته)
بهزاد خداویسی(همکار دکتر)
ایستگاه بهشت داستان نابینایی را بیان می کند که برای به دست آوردن بینایی اش تلاش زیادی به خرج می دهد، اما در این راه با مسایل تازه ای برخورد می کند که در تغییر نگاه او به زندگی بسیار مؤثر است.
«سروش» نابیناست اما به خاطر حس قوی ای که دارد، گاهی مثل یک بینا رفتار می کند. او مدت هاست که برای درمان چشمش به بیمارستان می رود و به یکی از پرستارها علاقمند شده. اما این علاقه فقط در دل سروش است و همین قضیه، اتفاقات جدیدی را در زندگی او به وجود می آورد.
این سوی بهشت (به انگلیسی: This Side of Paradise) اولین رمان اف. اسکات فیتزجرالد نویسندهٔ آمریکایی است که برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسط مؤسسه انتشاراتی اسکریبنر به چاپ رسید. عنوان این کتاب بخشی از شعری است که پیش از انتشار این رمان، از سوی شاعری به نام تیاره تاهیتی منتشر شده بود و مضمون کلی آن حول محور زندگی افراد و اخلاق مداری در جوان ها بعد از جنگ جهانی اول می چرخید.
شخصیت اول این داستان، یکی از دانشجویان دانشگاه پرینستون، در روابط اجتماعی و عاشقانه خود آن قدر خودخواه و مغرور است که همیشه به مشکل برمی خورد. به عبارتی این رمان به بررسی برخی از اصول اخلاقی جوانان در دوران بعد از جنگ جهانی اول می پردازد.
مضمون رمان این سوی بهشت همانند رمان مشهور فیتزجرالدگتسبی بزرگ تقابل احساسات رمانتیک و واقعیت توهم زا است و داستان جوان عاشق پیشه ای است که در تقابل با واقعیت های جاافتاده دچار درهم ریختگی و به همان اندازه سرخوردگی می شود.
این رمان توسط سهیل سمی به فارسی ترجمه شده و انتشارات ققنوس آن را چاپ کرده است.
باشگاه بهشت (به انگلیسی: Club Paradise) فیلمی محصول سال ۱۹۸۶ به کارگردانی هارولد رامیس است. در این فیلم بازیگرانی همچون رابین ویلیامز، پیتر اوتول، ریک مورانیس، جیمی کلیف، توییگی، آدولف سزار، یوجین لوی، جوانا کسیدی، آندره آ مارتین، بروس مک گیل، کاری لوول و هارولد رامیس ایفای نقش کرده اند.
«جک مونیکر» مأمور آتش نشانی شیکاگو پس از مجروح شدن در یک عملیات بازنشسته شده و به جزیره ای کوچک در دریای کارائیب می رود. در جزیره او با «ارنست رید» مالک یک اقامتگاه دوست می شود و..


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

بهشت در دانشنامه آزاد پارسی

بهشت (Paradise)
(یا: فردوس؛ جنّت) در مسیحیت و بعضی ادیان دیگر، جایگاه و مقصد پرهیزکاران پس از مرگ در زندگی اُخروی. در مسیحیت سنتی بهشت سرشار از لذایذ مادی توصیف می شود، ولی عموماً می پذیرند که این لذایذ جنبۀ تمثیلی دارند. مسیحیان امروزه آسان تر از گذشته، بهشت و دوزخ را به حالات روحی، یعنی شادکامی و تلخ کامی، تعبیر می کنند. در مسیحیت سنتی، بدن انسان پس از روز قیامت دوباره در بهشت به روح می پیوندد. امروزه متکلمان مسیحی معمولاً بهشت را مکان یا حالتی توصیف می کنند که در آن روح، حقیقت خداوند را درمی یابد. در قرآن ۲۱ نام برای بهشت برشمرده شده است، بهشتیان در قرآن مجید نام ها و صفات گوناگون دارند، ازجمله: اصحاب الجنة (بقره، ۸۲؛ هود، ۲۳)، اصحاب الیمین و اصحاب المیمنة (واقعه، ۸، ۲۷، ۳۸). در آیۀ ۱۳۳ سورۀ آل عمران تأکید شده که بهشت برای پرهیزکاران آماده شده است. در قرآن بهشت یکپارچه و یکباره توصیف نشده، بلکه چنان که اقتضای ساخت و سبک قرآن است، توصیف های فراوان آن در سوره های مختلف، به ویژه سوره های مکی، به صورت پراکنده، بیان شده است. در سه سورۀ الرحمن، انسان و واقعه، توصیف بهشت بیشتر و منسجم تر از سایر سوره هاست. بنابر تصریح قرآن، پهنای بهشت به اندازۀ همۀ آسمان ها و زمین است (آل عمران، ۱۳۳؛ حدید، ۲۱) و در نزدیکی سدرةالمنتهی قرار دارد (الذاریات، ۲۲؛ نجم، ۱۴ـ۱۵) بهشت را برای اهلش به پیش می آورند (تکویر، ۱۳) و بهشتیان گروه گروه به سوی بهشت، که از پیش به احترام آن ها درهایش باز است، راهبری و راهنمایی می شوند (زمر، ۷۳). خانه های نیکو برای بهشتیان مهیاست (توبه، ۷۲). حوریان بهشتی (← حوری) به همسری بهشتیان درمی آیند، آن جا نه گناهی رخ می دهد و نه سخن بیهوده ای گفته می شود (طور، ۱۹ـ۲۵). در آن جا باغ هایی عالی است (غاشیه، ۱۰) و چشمه هایی در آن روان است که آب آن ها از زیر درختان می گذرد. این نهرها از آب زلال و شیری که طعمش تغییر نمی کند و شرابی که آشامیدن آن مستی نمی آورد و از عسل مصفا (محمد، ۱۵) فراهم شده است. بهشتیان در آن جا بر تخت ها تکیه زده اند؛ هیچ گرما و سرمایی نمی بینند و سایه های درختان بر سر آن ها افتاده و میوه های آن درختان به راحتی در دسترس است (انسان، ۱۳، ۱۴). جام می دهند و جام می ستانند و غلامان چون مروارید پنهان در صدف برای پذیرایی به گِردشان می چرخند (طور ۱۹ـ۲۵). لباس بهشتیان از دیبای نازکِ سبز است (کهف، ۳۱). در آن جا زنانی هستند که جز به شوهر خود ننگرند و پیش از آن هیچ آدمی و جنی به آن ها دست نزده است. این زنان همانند یاقوت و مرجان اند (الرحمن، ۵۴ـ۵۸) بهشتیان همسران پاکیزه دارند و این گونه دعا می کنند: «سبحانک اللهم» (بار خدایا تو منزهی) و به هنگام درود، «سلام» می گویند و پایان دعایشان سپاسگزاری از پروردگار جهان است (یونس، ۱۰). اهل بهشت زندگی پاکیزه و به دور از بیم و اندوه دارند و همۀ خواسته هایشان برآورده است (نحل، ۳۱؛ زخرف، ۷۱؛ ق، ۳۵) و جاودانه در آن جا می آرمند و متنعم اند. علاوه بر این، از نعمتی برتر و بالاتر برخوردارند که همانا «رضوان الهی» (آل عمران، ۱۵) است. در واقع، بهشتیان همۀ نعمت ها را از دست عنایت خدا می ستانند و بر سر سفرۀ قرب او می نشینند و از بزرگ ترین نعمت که همانا نظر لطف الهی است، بهره مند می شوند و هرگز خواستار خارج شدن از وضع موجود خود نمی شوند (کهف، ۱۰۸) اکثر متکلمین شیعه اتفاق نظر دارند که بهشت و جهنم هم اکنون مخلوق و موجودند. آن دو در باطن این جهان و محیط بر آنند (توبه، ۴۹؛ عنکبوت، ۵۴) و در جهان آخرت، چون حجاب ها فرو می افتند، بر انسان ظاهر می شوند. برخی عرفا و باطنی مذهبان، توصیفات مربوط به بهشت و جهنم را تأویل می کنند.

نقل قول های بهشت

بهشت ممکن است به بهشت های مادّی ، آسمان و گسترهٔ بی پایان فرا-جهان، و یا به عرصه آخرت؛ معمولاً واقعیّت های «زندگی پس از مرگ» در ادیان و فلسفه های معنوی گوناگون اشاره داشته باشد؛ که اغلب به عنوان مقدّس ترین مکانِ ممکن، دسترسی پذیر برای انسان ها با توجه به معیارهای گوناگون از خداشناسی، نیکوکاری، تقوا، ایمان و آگاهی توصیف می گردد.
• «بهشت مشتاق چهار نفر از اهل بیت من است که خداوند آنان را دوست دارد و مرا به محبت آنان امر فرموده است: علی بن ابی طالب، حسن، حسین و مهدی علیهم السلام؛ و مهدی کسی است که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می گزارد.»
• «در شبی که مرا به معراج بردند و به سدرة المنتهی رسیدم، شنیدم که بهشت ندا می داد چقدر مشتاق علی و فاطمه و حسن و حسینم.»

ارتباط محتوایی با بهشت

بهشت در جدول کلمات

بهشت
خلد, مینو, جنت, عدن, دارالسرور,فردوس
بهشت اروپا
سوییس
بهشت جاوید
عدن
بهشت زیر پا ی اوست
مادر
بهشت شداد
ارم
بهشت گیلان
املش
بهشت ها
جنات
بهشت و جنت
مینو
بهشت و فردوس
جنت
بازیگر زن سریالهای «پس از باران» | «فکر پلید» و « بهشت گمشده»
محتشم

معنی بهشت به انگلیسی

eden (اسم)
عدن ، بهشت ، باغ عدن
heaven (اسم)
خدا ، فلک ، بهشت ، عرش ، آسمان ، سپهر ، عالم روحانی ، قدرت پروردگار ، گردون ، هفت طبقه اسمان
paradise (اسم)
سعادت ، بهشت ، ارم ، فردوس ، بهشت برین
elysium (اسم)
بهشت ، افسانه یونانی
zion (اسم)
بهشت ، کوه مقدساور شلیم ، قوم اسرائیل

معنی کلمه بهشت به عربی

بهشت
سماء

بهشت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی بهشت

ثمین ١٤:٤٩ - ١٣٩٦/٠٦/١٣
پاداش هر فرد دراخرت
|

آریا بهداروند ٢١:٢٧ - ١٣٩٦/٠٦/١٣
بهشت(به.هشت )
به::بهترین
هشت ::هشت در
بهشت دارای هشت در است
|

فرزانه ١٤:١١ - ١٣٩٧/٠٢/١٦
گشتا
|

setare ١٧:٢٦ - ١٣٩٧/٠٤/١٩
بهشت زیر پای مادران است
|

مهری ٠٠:٤٢ - ١٣٩٧/٠٦/١٢
پردیس
|

Rashin ٠٥:٥٠ - ١٣٩٨/٠٤/١٢
اکثرا بهشت را به نام heaven شنیده ام
و در مورد حرف شما خانم setare
حرف قشنگی زدید اما مادران همیشه بهشتی نیستند چون هر کدام از ما مادرانی را دیدیم که مادری نمی کنند ولی از نظر روانی . جسمی . مالی تامین هستند . این جمله ی قدیمی را بگذارید کنار خواهشاً
من خودم عاشق مادرم هستم ولی با این جمله کاملا مخالفم
|

امید ٢٢:٢٣ - ١٣٩٨/٠٤/١٤
بهشت پس از مرگ افسانه ای بیش نیست.
بهشت در حقیقت همین سیاره زمین است که اگر اینگونه بهشت نمی بود هرگز در آن حیات پدید نمی آمد. همانطور که سیارات دیگر جهنم بودند و حیات در آنها پدید نیامده است.
|

پیشنهاد شما درباره معنی بهشت



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عرفان > thats terrible
داوین ص > داوین
بی بهار > Untested
نوشین > Good order
امیرحمیدی > راه خارج شهر
امیرحمیدی > همبستگی
الف > facilities
سپهر رضوانیان > sharing

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• بهشت در جدول   • نام های بهشت   • معنی بهشت   • بهشت و جهنم   • بهشت چیست   • مترادف بهشت   • نام دیگر بهشت   • اسم های بهشت   • مفهوم بهشت   • تعریف بهشت   • معرفی بهشت   • بهشت یعنی چی   • بهشت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی بهشت
کلمه : بهشت
اشتباه تایپی : fiaj
آوا : beheSt
نقش : اسم
عکس بهشت : در گوگل


آیا معنی بهشت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )