انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 954 100 1

بهشت

/beheSt/

مترادف بهشت: ارم، پردیس، جنان، جنت، خلد، دارالسلام، رضوان، فردوس، مینو، نعیم

متضاد بهشت: دوزخ

معنی اسم بهشت

اسم: بهشت
نوع: دخترانه
ریشه اسم: فارسی,کردی
معنی: فردوس، جنت (نگارش کردی

معنی بهشت در لغت نامه دهخدا

بهشت. [ ب ِ هَِ ] (اِ) در اوستا «وهیشته » از ریشه ٔ «وهو» صفت تفضیلی است برای موصوف محذوف که «انگهو» (خوب ) و «ایشت » (علامت تفضیل ) یعنی خوشتر، نیکوتر و آن (جهان هستی ) باشد و جمعاً یعنی جهان بهتر، عالم نیکوتر، ضد دژنگهو = دوزخ پهلوی و «وهیشت » فردوس.خلد. جنت. جایی خوش آب وهوا و فراخ نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. (حاشیه ٔ برهان قاطع چ معین ). دارالجزای مردمان نیکوکار. (آنندراج ). جنت. خلد. دارالسلام. (منتهی الارب ) (دهار) (ترجمان القرآن ). فردوس. ظلال. یسری. مینو. (یادداشت مؤلف ). حظیره ٔ قدس. (مهذب الاسماء). جایی خوش آب وهوا و فراخ نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند. جنت. فردوس. خلد. (فرهنگ فارسی معین ) :
عالم بهشت گشته عنبرسرشت گشته
کاشانه زشت گشته صحراچو روی حورا.
کسایی.
بهشت است اگر بگرود جای اوی
نگر تا چه آید کنون رای اوی.
فردوسی.
فروزنده گیتی بسان بهشت
جهان گشته آباد وهر جای کشت.
فردوسی.
سرایی دیدم چون بهشت آراسته. (تاریخ بیهقی ). پس بشارت داد پروردگار ایشان را برحمت خود آمرزش و بهشت. (تاریخ بیهقی چ ادیب ص 311).
نیستی آگاه تو هیچ از بهشت
خود چه کنی گرنه فری راستین.
ناصرخسرو.
هر که رود برره خرم بهشت
بی شک جز عقل نباشد عصاش.
ناصرخسرو.
فردا به بهشت گشته سیراب
در کوثر مصطفات جویم.
خاقانی.
از عارض و روی و زلف داری
طاوس و بهشت و مار باهم.
خاقانی.
- امثال :
بهشت آنجاست کآزاری نباشد.
بهشت به سرزنشش نمی ارزد.
بهشت را به بها نمی دهند ببهانه میدهند.
بهشت را بهشتی اگر دنیا را بهشتی .
بهشت را نتوان یافتن رایگان .
بهشت زیر پای مادران باشد.
سبکباری از بهشت آمده است .
مثل بهشت شداد.
رجوع به امثال و حکم دهخدا شود.

معنی بهشت به فارسی

بهشت
در دین زردشتی جایی است خوش آب و هوا فراخ نعمت و آراسته که نیکوکاران پس از مرگ در آن مخلد باشند فردوس مق. دوزخ جهنم.
جنت، فردوس، مینو، باغی که درخرمی نظیرندارد
( اسم ) جایی خوش آب و هوا و فراخ نعمت و آراسته که نیکو کاران پس از مرگ در آن مخلد باشند جنت فردوس خلد .
دهی از دهستان کشکوئیه است که در شهرستان رفسنجان واقع شده است ٠
( صفت ) بهشت آیین .
( صفت ) مانند بهشت بهشت آسا : باغی بهشت آسا : باغی بهشت آیین .
فردوس برین بهشت ٠ جنت
بهشت روی در صفات خوبان ساده روی استعمال کنند ٠
جایی که مانند بهشت باشد .
بهشتی روی . بهشت رو . از اسمای محبوب است .
شراب بهشتی که در بامدادان نوشند
مملکت بابل از حیث آبادی و زیادی سکنه و حاصلخیزی زمین چشم سیاحان خارجی را مانند یونانیها و رومیها خیره میکرد و آنرا بهشت عدن میخواندند .
گنگ دژ در شاهنامه فردوسی بنام [ بهشت گنگ ] یاد شده . یوستی نویسد : [ به نظر میرسد این محل که چینیان نیز بنام [ گنگ ] میشناختهاند ویک قسم بهشت گنگ است که برخی از شعرای ما آنرا بتخانه پنداشته و فرهنگها محل آنرا در ترکستان یا در چین قرار داده اند.
نام قلعه ایست که ضحاک در شهر بابل ساخته بود .
از عالم صحرانشین و مسند نشین . یا مبارک و خجسته و مسعود و بختیار .
بهشت گونه . بهشت آسا
بهشت خرم بهشتی که خرم است
نام شهری در شعر نظامی
باغی بوده است به سمرقند
رضوان
نام زن ساسان سر سلسله ساسانیان وی دختر گوزهر بازرنگی امیر استخر از امری بازرنگان یا بازرنگیان بوده است .
عمارتی است در شهر اصفهان نزدیک کاخ چهل ستون . بشکل هشت ضلعی و مرکب از تالار بزرگی است که در وسط قرار گرفته و دارای چهار طاق و چهار قسمت میباشد.
از بناهای دوره صفویه در اصفهان

معنی بهشت در فرهنگ معین

بهشت
(بِ هِ) [ په . ] ( اِ.)جایی خوش آب وهوا و سرسبز و خرم و سرشار از خوبی ها و لذت ها که پاداش پس از مرگ است ، فردوس ، جنت ، مینو، خلد.
( ~. دَ. بِ هِ) (اِمر.) ۱ - نوعی نوشیدنی که از شیر و شکر و نشاسته درست کنند. ۲ - شربت آبلیمو.

معنی بهشت در فرهنگ فارسی عمید

بهشت
۱. جایی که نیکوکاران پس از مردن همیشه در آنجا خواهند بود، جنت، فردوس، مینو.
۲. جایی که از خوبی و خرمی نظیر نداشته باشد.

بهشت در دانشنامه اسلامی

بهشت
بهشت، به جایگاه نیکان و مؤمنان در آخرت گفته می شود، که از آن به مناسبت، در باب های طهارت، صلاة و حج سخن رفته است.
واژه قرآنی آن «جنة» و جمع آن «جنات» است و جنّة به هر باغ و بستانی گویند که دارای درختان انبوه باشد و زمین را بپوشاند. نامگذاری بهشت به جنة؛ یا به جهت تشبیه به باغ های دنیاست و یا به خاطر پوشیده بودن نعمت هایش از ساکنین دنیاست چون در بهشت از خیر و سعادت چیزهایی هست که بر قلب هیچ بشری خطور نمی کند: «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّةِ أَعْیُنٍ؛ هیچ کس نمی داند چه پاداش های مهمی که مایه روشنی چشم هاست برای آنها نهفته شده.»
ویژگی های بهشت
...
بهشت
بهشت یا جنت، جایگاهی در جهان آخرت که بندگان درستکار و سعادتمند در آن ساکن شده و از نعمت های الهی برخوردار می شوند. محل سکونت حضرت آدم و حوا، پیش از هبوط به زمین نیز بهشت آدم خوانده شده است.
بیش از دویست آیه در قرآن و همچنین بسیاری از روایات معصومان، درباره بهشت و ویژگی های آن است؛ ویژگی هایی مانند اندازه و گستره و مکان، تعداد بهشت ها، انواع نعمت ها، اوصاف ثبوتی و سلبی نعمت ها و اشیای موجود در بهشت، غرض از آفرینش، ویژگی های بهشتیان، صفات و کارهایی که انسان ها را شایسته بهشت می کند، محرومان از بهشت و روابط ساکنان بهشت با یکدیگر.
با آنکه اعتقاد به وجود بهشت، از آموزه های قطعی اسلامی است، اما درباره اینکه آیا بهشت، در هنگام وقوع آخرت خلق می شود یا از ابتدا خلق شده، اختلافاتی بین متکلمان مسلمان وجود دارد. علاوه بر این، جسمانی یا روحانی بودن بهشت و نعمت های آن نیز، یکی دیگر از اختلافات در میان عالمان مسلمان، چه شیعه و چه سنی است.
بهشت
بهشت جای خوش آب و هوا، فراوان نعمت و آراسته است که نیکوکاران پس از مرگ در آن جاودان باشند.
این کلمه در لغت به معنی «بهترین»، صفت موصوف محذوف است. مثلاً خانه بهشت یعنی بهترین خانه، باغ بهشت یعنی بهترین باغ و...
این کلمه به صورت متداول به معنی جایگاه ابدی بندگان شایسته خداوند است.
در قرآن کریم نیز تعبیراتی از بهشت شده است، از جمله: «دارالسلام» (سرای سلامت) «دارالآخرة» (سرای بازپسین) و «جنّة»، که این کلمه بیش از صد بار به صورت مفرد و تثنیه و جمع ذکر شده و به صفات: «عدن» (قرارگاه دائمی) و «خُلد» (جاوید) و «نعیم» (انواع کامرانیها) و «مأوی» (جایگاه)، موصوف گشته و به «عرضُها السماوات والارض»، (پهنای آن آسمانها و زمین است) و «تجری من تحتها الانهار»، (جویبارها در کنار باغ هایش بگذرند)، و حورالعین و غلمان صفابخش آن باشند، وصف آن فرموده و آن را پاداش عمل صالح و تقوی و خداترسی و تسلیم قرار داده است.
مرحوم شیخ صدوق رحمةالله علیه در کتاب «اعتقادات» خود که مبیّن عقاید شیعه است در این باره چنین می گوید: اعتقاد ما درباره بهشت این است که آن سرای جاودان و جایگاه سلامت است، مرگ و پیری و بیماری و رنج و آفت و زوال در آن راه ندارد، غم و اندوه و نیاز و درویشی در آنجا نباشد، بی نیازی واقعی و خوشبختی حقیقی و وطن اصلی در آنجا است، سرای شرف و بزرگواری است، که ساکنین آن را خستگی و ملال دست ندهد. هر آنچه بخواهند و دل آنها بدان میل کند و دیدگان از آن لذت ببرد در آنجا فراهم بُوَد و در آنجا جاویدان باشند.
خانه ای است که ساکن آن خانه در جوار حضرت پروردگار و دوستان و اولیا و مقربان درگاهش، زندگی می کند.
بهشتیان که در نهایت خوشی و کامرانی روزگار می گذرانند نوع کامرانی آنها متفاوت است. آن که در عبادت پروردگار همت والائی داشته و شوق لقای خداوند متعال انگیزه بندگی او بوده، وی به نعمت تقدیس و تسبیح و تحمید و تکبیر ذات اقدسش متنعم باشد و آن که به منظور راه یافتن به بهشت برین و لقای حور عین، خدای را عبادت نموده باشد به انواع خوردنی ها و نوشیدنی ها و آمیزش با مهرویان و به خدمت گرفتن نوباوگان بهره مند گردد...
بهشت، باغی است که انواع نعمتها در آن وجود دارد؛ مانند: چشمه ساران، درختان، میوه های پاکیزه، همسران با کرامت ، حورالعین ، خدمت گزاران و بناهایی تزیین شده از یاقوت و زمرد .
بهشت، باغی است که انواع نعمتها در آن وجود دارد؛ مانند: چشمه ساران، درختان، میوه های پاکیزه، همسران با کرامت، حورالعین ، خدمت گزاران و بناهایی تزیین شده از یاقوت و زمرد.
← معنای جنت
در این مدخل از واژه های «جنة»، «جنات» ، « دارالسلام » ، « دارالمقامه » ، «روضه» ، « فردوس » و سیاق برخی آیات استفاده شده است.
عناوین مرتبط
آبشارهای بهشت (قرآن)، آب چشمه بهشت (قرآن)، آب روان بهشت (قرآن)، آب زلال بهشت (قرآن)، تحریم آب های بهشت (قرآن)، آرزوی بهشت (قرآن)، آشامیدنی های بهشت (قرآن)، شراب بهشتی (قرآن)، شیر بهشتی (قرآن)، عسل بهشتی (قرآن)، آشنایی با بهشت (قرآن)، آفتاب در بهشت (قرآن)، ابریشم بهشت (قرآن)، ابریق های بهشت (قرآن)، اختفای بهشت (قرآن)، امنیت در بهشت (قرآن)، اوقات بهشت (قرآن)، اهل کتاب و بهشت (قرآن)، باغ های بهشت (قرآن)، بهشت برزخ (قرآن)، بهشت و جهنم (قرآن).
بهشت آدم نخستین سکونت گاه آدم(ع) و حَوّا در ابتدای خلقتشان است. در سه سوره قرآن کریم از بهشت آدم یاد شده است. آدم و حوا در این بهشت از فراوانی نعمت برخوردار بودند؛ اما به آن دو هشدار داده شده بود که به درخت معینی نزدیک نشوند و میوه آن را نخورند. آدم و حوا با وسوسه شیطان از میوه درخت ممنوعه استفاده کردند و به دنبال آن از بهشت اخراج شدند.
درباره موقعیت بهشت آدم سه نظریه وجود دارد: باغی در زمین، بهشتی برزخی در آسمان ها و بهشت موعود.
درباره بهشتی که آدم و حوا در آن زندگی می کردند سه دیدگاه وجود دارد:
ویژگی های بهشت آدم علیه السّلام که در آیات قرآن بیان شده است عبارتند از :آسایش در بهشت آدمابلیس در بهشت آدماخراج آدم از بهشتتکلیف در بهشت آدمجایگاه بهشت آدمسکونت آدم در بهشتمباحات بهشت آدممحرمات بهشت آدمویژگی های بهشت آدم
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۱، ص۱۸۹، برگرفته از مقاله «بهشت آدم (قرآن)».    
...
در قرآن کریم به آمران به معروف از بهترین مردم که دور از نفاق و بهره مند از پاداش الهی اند یاد شده است.
طبق آیات قرآن خداوند خریدار جانها و مال مؤمنین است و به آمران به معروف از اهل کتاب در تورات و انجیل و قرآن وعده بهشت داده شده است.ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم وامولهم بان لهم الجنة یقـتلون فی سبیل الله فیقتلون ویقتلون وعدا علیه حقا فی التورة والانجیل والقرءان ومن اوفی بعهده من الله فاستبشروا ببیعکم الذی بایعتم به وذلک هو الفوز العظیم• ... الامرون بالمعروف والناهون عن المنکر... وبشر المؤمنین (در حقیقت خدا از مؤمنان جان و مالشان را به (بهای) اینکه بهشت برای آنان باشد خریده است همان کسانی که در راه خدا می جنگند و می کشند و کشته می شوند (این) به عنوان وعده حقی در تورات و انجیل و قرآن بر عهده اوست و چه کسی از خدا به عهد خویش وفادارتر است پس به این معامله ای که با او کرده اید شادمان باشید و این همان کامیابی بزرگ است • (آن مؤمنان) همان توبه کنندگان پرستندگان سپاسگزاران روزه داران رکوع کنندگان سجده کنندگان وادارندگان به کارهای پسندیده بازدارندگان از کارهای ناپسند و پاسداران مقررات خدایند و مؤمنان را بشارت ده.)
← بیان علامه طباطبایی
 ۱. ↑ توبه/سوره۹، آیه۱۱۱.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۹۷، برگرفته از مقاله «بهشت آمران به معروف».    
...
خداوند در قرآن کریم از ابرار به اهل نعیم و اهل بهشت یاد کرده است و فرموده که نامه اعمال ایشان در علیین است.
ابرار، در جایگاهی برتر و مکان و منزلتی والاتر از متقین در بهشت قرار میگیرند.لـکن الذین اتقوا ربهم لهم جنت... وما عند الله خیر للابرار (ولی کسانی که پروای پروردگارشان را پیشه ساخته اند باغهایی خواهند داشت که از زیر (درختان) آن نهرها روان است در آنجا جاودانه بمانند (این) پذیرایی از جانب خداست و آنچه نزد خداست برای نیکان بهتر است.)
مورد پذیرایی خداوند
پروردگار در بهشت برین از ابرار و نیکان پذیرایی میکند و آنان مهمان خداوند هستند.لـکن الذین اتقوا ربهم لهم جنت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیها نزلا من عند الله وما عند الله خیر للابرار (ولی کسانی که پروای پروردگارشان را پیشه ساخته اند باغهایی خواهند داشت که از زیر (درختان) آن نهرها روان است در آنجا جاودانه بمانند (این) پذیرایی از جانب خداست و آنچه نزد خداست برای نیکان بهتر است.) برداشت یاد شده بر این مبناست که الف و لام در «الابرار» عهد ذکری و اشاره به «الذین اتقوا» باشد.تفسیر نمونه میگوید: «سرانجام در سومین آیه مورد بحث، پایان کار پرهیزکاران چنین بیان می گردد و می فرماید: «ولی کسانی که تقوای الهی را پیشه کردند (و برای رسیدن به سرمایه های مادی موازین حق و عدالت را در نظر گرفتند، و یا به خاطر ایمان به خدا از وطن های خود آواره شدند و در محاصره اجتماعی و اقتصادی قرار گرفتند) در برابر این مشکلات، خداوند باغ هائی از بهشت در اختیار آنان می گذارد که نهرهای آب از زیر درختان آن جاری است و جاودانه در آن می مانند» «لکن الذین اتقوا ربهم لهم جنات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها».پس از آن می افزاید: «باغ های بهشت با آن همه مواهب مادی، نخستین وسیله پذیرایی از پرهیزکاران می باشد» «نزلا من عند الله».«نزل» در لغت، به معنای چیزی است که برای پذیرائی میهمان آماده می شود و بعضی گفته اند: نخستین چیزی که به وسیله آن از مهمان پذیرائی می شود- همانند شربت یا میوه ای است که در آغاز ورود برای میهمان می آورند.و اما پذیرائی مهم تر و عالی تر همان نعمت های روحانی و معنوی است که در پایان آیه به آن اشاره شده، می فرماید: آنچه در نزد خداست برای نیکان بهتر است» «و ما عند الله خیر للا برار».»
← ابرار در بهشت
پروردگار عالم ابرار را غرق در نعمتهای بهشتی خویش مینماید.ان الابرار لفی نعیم (قطعا نیکان به بهشت اندرند.) ان الابرار لفی نعیم• علی الارائک ینظرون• تعرف فی وجوههم نضرة النعیم• یسقون من رحیق مختوم• ختـمه مسک وفی ذلک فلیتنافس المتنـفسون• ومزاجه من تسنیم• عینا یشرب بها المقربون (براستی نیکوکاران در نعیم (الهی) خواهند بود •بر تختها (نشسته) می نگرند •از چهره هایشان طراوت نعمت (بهشت) را درمی یابیاز باده ای مهر شده نوشانیده شوند •(باده ای که) مهر آن مشک است و در این (نعمتها) مشتاقان باید بر یکدیگر پیشی گیرند •و ترکیبش از (چشمه) تسنیم استچشمه ای که مقربان (خدا) از آن نوشند.)
← جلالت قدر ابرار
...
حضرت ابراهیم علیه السلام از پیامبران اولوالعزم و صاحب مقام امامت بودند که بهشت لایق جلوس ایشان به دستور الهی میباشد.
تقوای حضرت ابراهیم علیه السّلام عامل بهشتی شدن ایشان میباشد.
← مدح ابراهیم
 ۱. ↑ ص/سوره۳۸، آیه۴۵.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۹۸، برگرفته از مقاله «بهشت ابراهیم ».    
...
خداوند در قرآن کریم خطاب به استقامت کنندگان در راه حق میفرماید که صبر پیشه کنید که خدا با شماست و بهشت را مژده میدهد.
آنان که در راه خداوند و برای حفظ ایمانشان سختی ها و مشقات را تحمل میکنند، از سوی پروردگار بهشت جایگاه ابدیشان میباشد.
← تحمل سختی ها
 ۱. ↑ بقره/سوره۲، آیه۲۱۴.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۹۸، برگرفته از مقاله «بهشت استقامت کنندگان».    
...
حضرت اسحاق علیه السلام از پیامبران الهی بودند که خداوند در قرآن از ایشان به صفات موحد، صالح ، امام ، نیرومند و بصیر و...نام برده اند.
خلوص و تقوای اسحاق علیه السلام، عامل بهشتی شدن وی طبق نص صریح قرآن کریم است.واذکر عبـدنا ابرهیم واسحـق... • هـذا ذکر وان للمتقین لحسن مـاب• جنت عدن مفتحة لهم الابوب (و بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که نیرومند و دیده ور بودند به یادآور •این یادکردی است و قطعا برای پرهیزگاران فرجامی نیک است •باغهای همیشگی در حالی که درهای (آنها) برایشان گشوده است.)
← قول تفسیر المیزان
 ۱. ↑ ص/سوره۳۸، آیه۴۵.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۹۸، برگرفته از مقاله «بهشت اسحاق».    
...
حضرت اسحاق علیه السلام از پیامبران الهی بودند که خداوند در قرآن از ایشان به صفات موحد، صالح ، امام ، نیرومند و بصیر و...نام برده اند.
خلوص و تقوای اسحاق علیه السلام، عامل بهشتی شدن وی طبق نص صریح قرآن کریم است.واذکر عبـدنا ابرهیم واسحـق... • هـذا ذکر وان للمتقین لحسن مـاب• جنت عدن مفتحة لهم الابوب (و بندگان ما ابراهیم و اسحاق و یعقوب را که نیرومند و دیده ور بودند به یادآور •این یادکردی است و قطعا برای پرهیزگاران فرجامی نیک است •باغهای همیشگی در حالی که درهای (آنها) برایشان گشوده است.)
حضرت اسماعیل علیه السلام از انبیای الهی بودند که خداوند در قرآن ایشان را برخوردار از صبر و شکیبایی و رحمت خاص الهی دانسته اند.
آنچه که حضرت اسماعیل نبی را وارد بهشت نموده این است که ایشان از متقین بوده اند.واذکر اسمـعیل... • هـذا ذکر وان للمتقین لحسن مـاب• جنت عدن مفتحة لهم الابوب (تا (وحشیان) دیگر را که جفت جفت با زنجیرها به هم بسته بودند (تحت فرمانش درآوردیم) •(گفتیم) این بخشش ماست (آن را) بی شمار ببخش یا نگاه دار •و قطعا برای او در پیشگاه ما تقرب و فرجام نیکوست.)
← الگوی اطاعت
 ۱. ↑ ص/سوره۳۸، آیه۴۸ - ۵۰.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۶، ص۴۹۸، برگرفته از مقاله «بهشت اسماعیل».    
...
آدم، یا آدم ابوالبشر، نخستین انسان و پدر همه مردمان و حَوّا ، نخستین زن ، همسر حضرت آدم و مادر نسل بشر است.
در دنیا جایگاهی بسیار خوب و پردرخت و شاداب وجود داشت که به آن بهشت دنیا می گفتند. خداوند آدم علیه السلام را در همانجا آفرید و روح انسانی را در او دمید، و به فرشتگان فرمان داد تا او را سجده کنند.در روایت امام صادق علیه السلام آمده:«منظور از بهشت، بهشت دنیا بوده»
در قرآن کریم به برخورداری ابراهیم علیه السّلام در بهشت از نعمت ها آن اشاره شده است.
برخورداری ابراهیم علیه السّلام از نعمت های فراوان در بهشت:«و اذکر عبدنا ابرهیم... ؛ جنت عدن مفتحه لهم الابواب؛ متکـین فیها یدعون فیها بفـکهة کثیرة و شراب؛ وعندهم قـصرت الطرف اترا؛
ص/سوره۳۸، آیه۴۵.    
 ۱. ↑ ص/سوره۳۸، آیه۴۵.    
فرهنگ قرآن، مرکز فرهنگ و معارف قرآن، برگرفته از مقاله «ابراهیم در بهشت».    
...
اخراج آدم علیه السّلام از بهشت در پی وسوسه ابلیس و خوردن از درخت ممنوعه اتفاق افتاد.
فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه.... پس شیطان هر دو را از آن بلغزانید و از آنچه در آن بودند ایشان را به درآورد. یا بنی ءادم لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنة.... ای فرزندان آدم زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند. فقلنا یا ءادم ان هذا عدولک و لزوجک فلا یخرجنکما من الجنة.... پس گفتیم ای آدم در حقیقت این (ابلیس) برای تو و همسرت دشمنی (خطرناک) است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند.
اخراج از بهشت و ابتلا به رنج و سختی
فقلنا یا ءادم ان هذا عدو لک و لزوجک فلا یخرجنکما من الجنة فتشقی. پس گفتیم ای آدم در حقیقت این (ابلیس) برای تو و همسرت دشمنی (خطرناک) است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند تا تیره بخت گردی. ان لک الاتجوع فیها ولاتعری. در حقیقت برای تو در آنجا این (امتیاز) است که نه گرسنه می شوی و نه برهنه می مانی. وانک لاتظمؤا فیها ولاتضحی. و (هم) اینکه در آنجا نه تشنه می گردی و نه آفتاب زده.
سرگذشت اخراج آدم از بهشت
یا بنی ءادم لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنة ینزع عنهما لباسهما لیریهما سوءتهما.... ای فرزندان آدم زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند و لباسشان را از ایشان برکند تا عورتهایشان را بر آنان نمایان کند...
ورود در بهشت، آن کانون عظیم رحمت الهی، دلیل روشنی بر سعادت یک انسان است، و اگر کسی پیش از همه وارد شود برترین فضیلت برای او اثبات می شود.
در روایات معروف اهل سنت این افتخار از زبان پیغمبر اکرم (صلی الله علیه و اله وسلّم) برای حضرت فاطمه (علیهاالسّلام) ثبت شده است:
← روایت اول
 ۱. ↑ ذهبی، محمد بن احمد، میزان الاعتدال، ج۲، ص۶۱۸.    
پایگاه اطلاع رسانی دفتر ایت الله العظمی مکارم شیرازی، برگرفته از مقاله «اولین ورودکننده به بهشت»، تاریخ بازیابی ۹۵/۱/۲۵    
...
خداوند در بهشت، باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوهی خلق کرده است، که درختان سرسبز و به هم پیچیده ای است.
بهشت، دارای باغ های گوناگون است:... جنت تجری من تحتها الانهـر...بشارت ده که باغ هایی از بهشت برای آنهاست که نهرها از زیر درختانش جاریست. «بشارت» خبر دادن از چیزی است که موجب خوشحالی شود، و «جنت» از ریشه «جن» به معنای ستر (پنهان شد) باغی است که دارای درخت خرما و درختان دیگر باشد، و چون درختان باغ بر اثر تراکم و انبوهی شاخه هایشان، زمین را می پوشانند به آن «جنت» گفته می شود.اگر آب جاری از بزرگترین نعمت ها و لذت ها نبود خدای سبحان «جنات» را با «انهار» که از زیر درختان آن جاری است در یک ردیف و مانند دو شیء جدایی ناپذیر نمی آورد. نسبت روان شدن به «انهار». اسناد مجازی است، نظیر گفته عرب: بنو فلان یطاهم الطریق یعنی راه با فرزندان فلانی همراهی می کند، (که در این مورد نیز مشی و راه رفتن مجازا به خود طریق اسناد داده شده است).«جنات» به صورت نکره ذکر شده، زیرا بهشت محل دریافت پاداش است و دارای باغ های بسیاری است که بر حسب مقام و منزلت و شایستگی افراد و گروه هایی که اهل بهشت هستند، درجه بندی شده است، ولی «انهار» به صورت معرفه آمده، زیرا «جنس» آن اراده شده است، چنان که گفته می شود: فلانی را باغی است که در آن آب جاری، انگور و انواع میوه ها وجود دارد. آری این باغ های بهشتی بر خلاف غالب باغ های این جهان، هرگز آب روان از پای درختانش قطع نمی شود. و بر خلاف مواهب مادی این جهان که بسیار زودگذر و ناپایدار است جاودانی و ابدی است.
ویژگی باغ های بهشت
بهشت، دارای باغ های خرم و سرسبز با درختانی انبوه است:... والذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فی روضـات الجنات...کسانی که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند در باغ های بهشتند و هر چه بخواهند نزد پروردگارشان برای آنها فراهم است. «روضه» به زمین سرسبز و «جنة» به زمینی که دارای درختان به هم پیچیده باشد، می گویند. روضات جمع روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، از این تعبیر به خوبی استفاده می شود که باغ های بهشت متفاوت است، و مؤمنان صالح العمل در بهترین باغ های بهشت جایشان است، و مفهوم این سخن این است که مؤمنان گنهکار هنگامی که مشمول عفو خدا شوند به بهشت راه می یابند هر چند جای آنها در روضات نیست.
سرسبزی باغ های بهشت
فاما الذین ءامنوا وعملوا الصـلحـت فهم فی روضة یحبرون.امّا آنان که ایمان آورده و اعمال صالح انجام دادند، در باغی از بهشت شاد و مسرور خواهند بود. یحبرون از ماده حبر (بر وزن قشر) به معنی اثر جالب و خوب است، و به حالت شادی و سروری که آثار آن در چهره ظاهر گردد نیز گفته می شود و از آنجا که قلب بهشتیان چنان مالامال از شادی و سرور است که آثار آن در تمام وجودشان ظاهر می گردد این تعبیر در مورد آنها به کار رفته.روضة به معنی محلی است که آب و درخت فراوان دارد، لذا به باغ های خرم و سرسبز روضة اطلاق می شود، و اگر می بینیم در اینجا این کلمه به صورت نکره آمده است برای تعظیم و بزرگداشت آن است، یعنی در بهترین و برترین باغ های زیبا و سرورانگیز بهشت غرق نعمت خواهند بود.
درختان بهشتی
...
بهشت مکانی که خداوند به صاحبان اعمال صالحه بعنوان پاداش وعده داده است و جهنم مقابل آن قرار دارد که به فراخور اعمال افراد درجات متفاوتی دارد و منشا ایجاد آن نیز اعمال انسان ها می باشد که در این مقاله امام خمینی رحمة الله علیه آن را از منظر عرفانی مطرح کردند.
درباره حقیقت بهشت و جهنم، در کلمات امام دو تعبیر دیده می شود؛ ۱- یکی آن که بهشت و جهنم دو نشانه جداگانه هستند که انسان ها در اثر حرکت جوهری به سوی یکی از آن دو در حرکت اند.«و تواند بود که عالم بهشت و جهنم دو نشأه و دار مستقلی باشد که بنی آدم به حرکات جوهریه و سوق های ملکوتی و حرکات ارادیه عملیه و خلقیه به سوی آنها مسافرت می کنند، گرچه هر یک از آنها حظوظ شان از صور اعمال خودشان باشد.». بر اساس این سخن، بهشت و جهنم دو عالم و دونشاه جدای از انسان هستند که انسان ها در آن وارد می شوند. ۲- اما در موارد دیگر می فرماید حقیقت بهشت و جهنم صورت های ملکوتی اعمال، اخلاق و اعتقادات انسان است:«حقیقت جنت جسمانی صور غیبیه ملکوتیه اعمال است.». «جهنم نیست جز باطن عمل های نابهنجار تو، ظلمت ها و وحشت های بزرخ و قبر و قیامت نیست جز ظل ظلمانی اخلاق فاسده و عقاید باطله بنی الانسان. فمن یعمل مثقال ذره خیراً یره. و من یعمل مثقال ذره شراً یره.». این نظریه که با استناد به آیات چندی در مواردی از سوی امام مطرح گردیده بدان معنی است که بهشت و جهنم چیزی جدای از انسان نیست، بلکه از سوی انسان شکل می گیرد، از اینرو در جایی می فرماید:«بهشت و دوزخ از کار انسان پیدا شده است و در کار انسان است، که یا عمل صالح است یا کار خوب است که مبدا تحقق بهشت است، یا اعمال غیر صالح و فاسد که مبدا دوزخ است.». این دو نظریه به ظاهر ناسازگار می نماید، اما در حقیقت چنین نیست، زیرا در سخن نخست، نظر به کلیت بهشت وجهنم است، یعنی عالم آخرت در برابر دنیا و از این جهت به طور طبیعی آخرت نشأه دیگری غیر از نشأه دنیاست و عالم دیگری است که خداوند آفریده است که انسان با گذر از دنیا به آن وارد شود.واما در سخن دوم، نظر به محتوای آن عالم است، یعنی آنچه به عنوان نعمت ها و پاداش ها یا نقمت ها و عذاب ها نامیده می شود، که از این نظر البته محتوای آن عالم در گرو اعمال و باورهای انسان است و در سایه آن شکل می گیرد، از همین رو امام در نظریه دوم از کلمه تعمیر استفاده می کند:«و عالم جهنم و بهشت گرچه مخلوق هستند، تعمیردار جنت و مواد جهنم تابع اعمال اهل آن است، و در روایت است که زمین بهشت، ساده است و مواد تعمیر آن اعمال بنی الانسان.... و بالجمله «عالم ملکوت اعلی» عالم بهشت است که خود عالم مستقلی است و نفوس سعیده سوق داده شود به سوی آن، و عالم جهنم «ملکوت سفلی» است که نفوس شقیه به سوی آن مسافرت کند، ولی آنچه به آنها در هر یک از دو نشاه رجوع می کند صورت بهیه حسنه یا مولمه مدهشه اعمال خود آنهاست.».
انواع بهشت و جهنم از منظر امام خمینی
امام خمینی(ره) بر این باور است که بر خلاف تصور ابتدایی و عامیانه، بهشت و جهنم یک نوع نیست، بلکه سه نوع بهشت و جهنم وجود دارد:۱-بهشت و جهنم اعمال که ره آورد اعمال انسان هاست.۲- بهشت و جهنم صفات که نتیجه نوع ملکات روحی و صفات اخلاقی انسان هاست و به همین جهت گاه از آن به بهشت و جهنم اخلاق نیز تعبیر می شود.۳- ب هشت و جهنم ذات یا ب هشت لقاء و جهنم فراق که از کیفیت اعتقادات و باورهای انسان پدید می آید. هر یک از این انواع سه گانه نسبت به یک دیگر ترتیب و درجه دارد، بدین معنی که پایین ترین مرتبه بهشت و جهنم، همان بهشت و جهنم اعمال است که بیشتر انسان ها در این مرتبه از بهشت و جهنم قرار دارند و بیشتر آیاتی که در مورد بهشت و جهنم آمده است نیز ناظر بر همین نوع است. مرتبه بعد که شریف تر و ارزشمندتر یا شدیدتر و سخت تر از بهشت و جهنم اعمال است،بهشت و جهنم اخلاق می باشد که عده کمی از انسان ها وارد آن می شوند؛ آنها که دارای ملکات حسنه یا رذیله روحی اند که با عذاب ها و سختی های پیش از قیامت این ملکات از بین نرفته است. و مرحله سوم که بالاترین و با ارزش ترین مرتبه بهشت و بدترین و دردناک ترین مرتبه جهنم است بهشت و جهنم ذات است که این مرتبه ویژه برگزیدگان خدا مانند انبیا و اولیا یا شقی ترین افراد انسان هاست.هر یک از این مراتب، خود دارای مراتب و درجات است به تناسب درجات اعمال، اخلاق و اعتقادات.«غالبا وصف جهنم و بهشت که در کتاب خدا و اخبار انبیا و اولیا شده، جهنم و بهشت اعمال است که از برای جزای عمل های خوب و بد تهیه شده است. اشاره خفیه ای نیز به بهشت و جهنم اخلاق که اهمیتش بیشتر است شده و گاهی هم به بهشت لقاء و جهنم فراق که از همه مهمتر است گردیده است.»
تقسیم کلی جنات
«جنات نیز به تقسیم کلی سه جنت است؛ ۱-جنت ذات است که غایت علم بالله و معارف الهیه است. ۲- جنت صفات که نتیجه تهذیب نفس و ارتیاض آن است و۳- جنت اعمال که صورت قیام به عبودیت و نتیجه آن است.». «شاید مراد از جنتی که در قرآن ذکر شده است جنت اعمال باشد، و لهذا ذکر فرموده است: «أعدت للمتقین». ودر آیه دیگر می فرماید: «اعدت للذین آمنوا». و مهیا شدن، شأن بهشت اعمال است.». «بهشت اخلاق، سعه اش به قدر سعه کمال انسانی است در مرتبه متوسط، و از برای آن حدی به این موازین نتوان درست کرد.». «میزان در بهشت اخلاق، قوت و کمال اراده است و آن را محدود به حدی نباید کرد.». «آنچه تاکنون از هر که شنیدی جهنم اعمال توست که در آنجا حاضر می بینی که خدای تعالی می فرماید «ووجدوا ما عملوا حاضراً». اینها جهنم اعمال است که جهنم سهل و آسان و سرد و گوارا و مال کسانی است که اهل معصیت هستند.». «قذارات باطنیه موجب حرمان از سعادت و منشأجهنم اخلاق که به گفته اهل معرفت بالاتر و سوزنده تر است از جهنم اعمال می باشد.». «خدا نکند که عاقبت معاصی منتهی بشود به ملکات و اخلاق ظلمانی زشت و آنها منتهی شود به رفتن ایمان و مردن انسان به حال کفر که جهنم کافر و جهنم عقاید باطله از آن دو جهنم به مراتب سخت تر و سوزان تر و ظلمانی تر است.».
بر اساس برخی روایات اسلامی، اهل بهشت همواره زنده اند و هرگز نمی میرند، بیدارند و نمی خوابند، بی نیازند و محتاج نمی شوند، خوشحالند و ناراحت نمی شوند، خندانند و هرگز نمی گریند، مورد احترامند و هرگز توهینی به آنان نخواهد شد و … .
خداوند در قرآن کریم، خواب را به عنوان نعمتی معرفی می نماید که برای برطرف نمودن خستگی و زوال اندوه، درمانی مناسب بوده و بدون آن، ادامۀ زندگی ممکن نخواهد بود.
فایده خواب در دنیا
در جهان مادی، خوابیدن برای رفع خستگی و یا ترس و اندوه است و بر این اساس، باید تنها در حد نیاز از آن استفاده نمود.افراد با ایمان تلاش می نمایند تا از خواب خود کاسته و به عبادت و آن چه در حکم عبادت است بپردازند و انسان های مادی نیز کوشش می کنند تا بیشترین بهره را از زندگی مادی ببرند.خواب زمانی ارزشمند است که خستگی و یا ترس و اندوهی را برطرف نماید و البته، برخی نیز به دلیل نداشتن کار و هدفی دیگر که خود نوعی اندوه است، به خواب پناه می برند.
خواب در بهشت
اما در بهشت جاویدان، نه از خستگی خبری است ، نه از ترس و اندوه و نه به دلیل امکان استفادۀ از نعمت های متنوع موجود در آن جا، انسان ها از فرط بیکاری به خواب پناه خواهند برد.در روایتی از امام باقر(ع) می خوانیم که: اهل بهشت همواره زنده اند و هرگز نمی میرند، بیدارند و نمی خوابند، بی نیازند و محتاج نمی شوند، خوشحالند و ناراحت نمی شوند، خندانند و هرگز نمی گریند، مورد احترامند و هرگز توهینی به آنان نخواهد شد و … .
به فرمان خدا آدم علیه السّلام در بهشت ساکن شد.
و قلنا یا ءادم اسکن انت و زوجک الجنة.... و گفتیم ای آدم خود و همسرت در این باغ سکونت گیر (ید). .. و یا ءادم اسکن انت و زوجک الجنة.... و ای آدم تو با جفت خویش در آن باغ سکونت گیر...
سکونت آدم و همسرش در بهشت
فازلهما الشیطان عنها فاخرجهما مما کانا فیه.... پس شیطان هر دو را از آن بلغزانید و از آنچه در آن بودند ایشان را به درآورد... فلما ذاقا الشجرة بدت لهما سؤءتهما و طفقا یخصفان علیهما من ورق الجنة.... پس چون آن دو از (میوه) آن درخت (ممنوع) چشیدند برهنگی هایشان بر آنان آشکار شد و به چسبانیدن برگ (های درختان) بهشت بر خود آغاز کردند... یا بنی ءادم لایفتننکم الشیطان کما اخرج ابویکم من الجنة.... ای فرزندان آدم زنهار تا شیطان شما را به فتنه نیندازد چنانکه پدر و مادر شما را از بهشت بیرون راند... فقلنا یا ءادم ان هذا عدو لک و لزوجک فلا یخرجنکما من الجنة.... پس گفتیم ای آدم در حقیقت این (ابلیس) برای تو و همسرت دشمنی (خطرناک) است زنهار تا شما را از بهشت به در نکند...


بهشت در دانشنامه ویکی پدیا

بهشت
بهشت مفهومی است که در بیشتر مذاهب ِباورمند به زندگی پس از مرگ و یا آخرت هست. بهشت جایی است که نیکوکاران پس از مرگ، در آن جاودانه می شوند. بر اساس آموزه های مذهبی اسلام و برخی دیگر از مذاهب، بهشت جایگاه پایانی هر انسان است و در آن جا به اندازه کارهای نیکش از مواهب آن برخوردار خواهد شد. ادیان این مفهوم گوناگون تعریف کرده اند.
«بهشت» (به انگلیسی: Paradise) آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا لانا دل ری است که در ۹ نوامبر ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-11-۰۹) منتشر شد.
«Ride»
پخش: ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۲
این آلبوم در چارت های ، لهستان، فلاندرز جزو ده آلبوم اول قرار گرفت.
بهشت بر اساس ادیان جای نیکوکاران در آخرت است و ممکن است به یکی از موارد زیر نیز اشاره داشته باشد:
«بهشت» تک آهنگی از هنرمند اهل رومانی اینا است که در سال ۲۰۱۶ میلادی منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
«بهشت» (به انگلیسی: Paradise) تک آهنگی از گروه موسیقی آلترنتیو راک کلدپلی است که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۱ (۲۰۱۱-09-۱۲) منتشر شد. این تک آهنگ در آلبوم مایلو زایلوتو قرار داشت.
این تک آهنگ در چارت های نروژ، بریتانیا در رتبه اول و در چارت های ایتالیا، والونیا، فرانسه، ایرلند، اسپانیا، دانمارک، فنلاند، استرالیا، سوئیس، نیوزلند، فلاندرز، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.

«بهشت» (انگلیسی: Paradise (1928 film)) یک فیلم در سبک درام است که در سال ۱۹۲۸ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به بتی بالفور و الکساندر دارسی اشاره کرد.
«بهشت» (انگلیسی: Heaven (1987 film)) یک فیلم در سبک مستند به کارگردانی دایان کیتن است که در سال ۱۹۸۷ منتشر شد.
بهشت (به انگلیسی: Heaven) نام فیلم درامی است به کارگردانی تام تیکور، محصول سال ۲۰۰۲.
«بهشت» (انگلیسی: Eden) یک فیلم فرانسوی در سبک درام است که در سال ۲۰۱۴ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به آرسینه خانجیان و گلشیفته فراهانی اشاره کرد.
بهشت آباد (اردل): نام روستایی در چهار محال و بختیاری
بهشت آباد (طبس): نام روستایی در یزد
بهشت آباد زینستانی بود در زمان ساسانیان در محل کنونی بصره.
مختصات: ۳۲°۰۱′۴۹″ شمالی ۵۰°۳۷′۲۷″ شرقی / ۳۲.۰۳۰۲۸° شمالی ۵۰.۶۲۴۱۷° شرقی / 32.03028; 50.62417
بهشت آباد (اردل)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان اردل در استان چهارمحال و بختیاری ایران است.
بهشت آباد ، روستایی از توابع بخش رانکوه شهرستان املش در استان گیلان ایران است.
بهشت آباد (رفسنجان)، روستایی از توابع بخش انار شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.
بهشت آباد (بافق)، روستایی از توابع بخش بهاباد شهرستان بافق در استان یزد ایران است.
بهشت آباد، روستایی از توابع بخش بمپور شهرستان بمپور در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
بهشت آباد یک روستا در ایران است که در استان سیستان و بلوچستان واقع شده است. بهشت آباد ۶۱ نفر جمعیت دارد.
بهشت آباد، روستایی است از توابع بخش مرکزی شهرستان طبس استان خراسان جنوبی ایران.
بهشت آباد (گرمسار)، روستایی از توابع بخش ایوانکی شهرستان گرمسار در استان سمنان ایران است.
بهشت آباد (نیک شهر)، روستایی از توابع بخش فنوج شهرستان نیک شهر در استان سیستان و بلوچستان ایران است.
۱۴۹۲: فتح بهشت (به انگلیسی: 1492: Conquest of Paradise) یا ۱۴۹۲: کریستف کلمب (به فرانسوی: 1492: Christophe Colomb) نام فیلم حماسی از ریدلی اسکات دربارهٔ کریستف کلمب و فتح قارهٔ آمریکا است. ژرار دوپاردیو بازیگر نقش اول این فیلم است. این فیلم محصول سال ۱۹۹۲ است.
اردی بهشت نام برنامه ای تلویزیونی به تهیه کنندگی توران ولیمراد (فرشته ولی مراد) بود که هر روز از ساعت ۱۲ تا ۱۳ از شبکه چهار سیما پخش می شد. این برنامه پس از ۱۸۷ قسمت، به علت فشار به سازندگان برنامه متوقف شد و با تغییر تهیه کننده و مجری، با هویت جدید و متفاوتی ادامه یافته است.
برنامه یک ساعته اردی بهشت به طرح مسایل زنان و مصاحبه با افراد و مسئولان در زمینه های فقه و حقوق، جامعه شناسی خانواده، روان شناسی خانواده، و هنر می پرداخت.
از تهران تا بهشت فیلمی به کارگردانی ابوالفضل صفاری ساخته سال ۱۳۹۱ است.
اولین حضور جهانی این فیلم در جشنواره بین المللی فیلم مونترال در سال ٢٠١٣ بوده است.
اژدهایان بهشت عدن: گمانه زنی ها دربارهٔ فرگشت هوش انسان کتابی اثر کارل سیگن، اخترشناس و نویسنده آمریکایی است که برنده جایزه پولیتزر شده است. در این کتاب سیگن مباحث انسان شناسی، زیست شناسی فرگشتی، روانشناسی و علوم رایانه را با هم ترکیب می کند تا دورنمایی از چگونگی فرگشت هوشمندی انسان به دست آورد.
سیگن در جستجوی راهی برای اندازه گیری کمی هوش موجودات است. او ادعا می کند که نسبت جرم مغز به کل بدن معیار خوبی برای سنجیدن و مقایسه هوش جانداران مختلف است. همان طور که انسان بیشترین نسبت و بعد از او دلفین در جایگاه بعدی قرار دارد. از دیگر مسائلی که در کتاب به آن ها اشاره شده است می توان به فرگشت مغز (با تاًکید بر عملکرد نئوکورتکس در مغز انسان) دلیل فرگشتی خوابیدن و دیدن رؤیا، اثبات توانایی شامپانزه ها در استفاده از زبان اشاره، و دلیل ترس های درونی انسان و ساختن افسانه و داستان های خیالی. عنوان اژدهاهای بهشت عدن از این اندیشه وام گرفته شده که مجادله انسان‎های بدوی با موجودات درنده و به خصوص خزندگان مانند مار و تمساح منجر به ایجاد باورها و افسانه هایی درمورد اژدها شده است.
«اشک در بهشت» (به انگلیسی: Tears in Heaven) تک آهنگی از هنرمند اهل بریتانیا اریک کلپتون است.
این تک آهنگ در چارت های ، نیوزلند در رتبه اول و در چارت های بریتانیا، جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
اقیانوس بهشت (به انگلیسی: Ocean Heaven) عنوان فیلمی چینی - هنگ کنگی در ژانر درام است که توسط زائو زیالو کارگردانی شده و جت لی در نقش اصلی فیلم ایفای نقش کرده است.
ایستگاه بهشت فیلمی به کارگردانی و تهیه کنندگی نادر مقدس و نویسندگی نادر مقدس و افسانه منادی ساخته سال ۱۳۸۵ است.
این سوی بهشت (به انگلیسی: This Side of Paradise) اولین رمان اف. اسکات فیتزجرالد نویسندهٔ آمریکایی است که برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ توسط مؤسسه انتشاراتی اسکریبنر به چاپ رسید. عنوان این کتاب بخشی از شعری است که پیش از انتشار این رمان، از سوی شاعری به نام تیاره تاهیتی منتشر شده بود و مضمون کلی آن حول محور زندگی افراد و اخلاق مداری در جوان ها بعد از جنگ جهانی اول می چرخید.
شخصیت اول این داستان، یکی از دانشجویان دانشگاه پرینستون، در روابط اجتماعی و عاشقانه خود آن قدر خودخواه و مغرور است که همیشه به مشکل برمی خورد. به عبارتی این رمان به بررسی برخی از اصول اخلاقی جوانان در دوران بعد از جنگ جهانی اول می پردازد.
مضمون رمان این سوی بهشت همانند رمان مشهور فیتزجرالدگتسبی بزرگ تقابل احساسات رمانتیک و واقعیت توهم زا است و داستان جوان عاشق پیشه ای است که در تقابل با واقعیت های جاافتاده دچار درهم ریختگی و به همان اندازه سرخوردگی می شود.
باشگاه بهشت (به انگلیسی: Club Paradise) فیلمی محصول سال ۱۹۸۶ به کارگردانی هارولد رامیس است. در این فیلم بازیگرانی همچون رابین ویلیامز ، پیتر اوتول ، ریک مورانیس ، جیمی کلیف ، توییگی ، آدولف سزار ، یوجین لوی ، جوانا کسیدی ، آندره آ مارتین ، بروس مک گیل ، کاری لوول و هارولد رامیس ایفای نقش کرده اند.
باغ بهشت یا باغ صبوح آباد یکی از باغ های تاریخی استان فارس واقع در شهر شیراز بوده است که در دوران سلجوقیان بنا شده است.
این باغ متشکل از سه باغ به هم پیوسته بوده است و در دوره ترکمانان به باغ ترکمانان نام گرفته است. این باغ که هم اکنون ویران شده است در جنوب شرقی شیراز و در دروازه قصابخانه قرار داشته است. امیر قرایوسف قراقویونلو فرزند جهانشاه در سال ۸۶۹ ه‍. ق باغ های صبوح آباد و روستای خسروآباد را به آستانه شاهچراغ وقف نمود.
بچه های بهشت ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
بچه های بهشت (فیلم)، فیلم مارسل کارنه
بچه های بهشت (مجموعه تلویزیونی ۱۳۷۷)، سریال حسین قاسمی جامی
بچه های بهشت (مجموعه تلویزیونی ۱۳۸۹)، سریال خسرو معصومی
به دام افتاده در بهشت (به انگلیسی: Trapped in Paradise) فیلمی است محصول سال ۱۹۹۴ و به کارگردانی جرج گالو است. در این فیلم بازیگرانی همچون نیکلاس کیج، جان لاویتس، دانا کاروی، مدشن امیک، فلورنس استنلی، دونالد موفات، آنجلا پاتون، جان اشتون، شان مک کان، ریچارد جنکینز، شان اوبراین ایفای نقش کرده اند.
بوجانگای بهشت (نام علمی: Dicrurus megarhynchus) نام یک گونه از تیره بوجانگا است.
بوی بهشت فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی حمیدرضا محسنی ساخته سال ۱۳۸۰ است. این فیلم در دی ۱۳۸۱ بر روی پرده سینما رفت.
بیرون از بهشت فیلمی تلویزیونی به کارگردانی خسرو معصومی و نویسندگی سیروس رنجبر و آزیتا ایرایی محصول سال ۱۳۸۵ است.
«بیرون مانده از بهشت» یک تک آهنگ از هنرمند اهل زبان لیتوانیایی برونو مارس است که در ۱ اکتبر ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-10-۰۱) منتشر شد.
این تک آهنگ در چارت های لهستان، در رتبه اول و در چارت های ایتالیا، والونیا، فرانسه، ایرلند، نروژ، استرالیا، آلمان، اسپانیا، دانمارک، سوئد، فلاندرز، نیوزلند، اتریش، بریتانیا جزو ده ترانه اول قرار گرفت.
پابرهنه در بهشت فیلمی به کارگردانی و نویسندگی بهرام توکلی ساختهٔ سال ۱۳۸۴ است.
پستچی بهشت (به کره ای: 천국의 우편배달부، به انگلیسی: Heaven's Postman) فیلمی کره ای-ژاپنی ساخت سال ۲۰۰۹ میلادی است. این فیلم حاصل همکاری شبکۀ اس بی اس (کرۀ جنوبی) و تی وی آساهی (ژاپن) بود.
کیم جه جونگ و هان هیوجو در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
داستان فیلم درمورد پسریست که نامه های بازماندگان را به دنیای مردگان منتقل می کند.
رهایی از بهشت پویانمایی به کارگردانی و تهیه کنندگی علی نوری اسکویی و نویسندگی مجید آسودگان است.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های بهشت

بهشت ممکن است به بهشت های مادّی ، آسمان و گسترهٔ بی پایان فرا-جهان، و یا به عرصه آخرت؛ معمولاً واقعیّت های «زندگی پس از مرگ» در ادیان و فلسفه های معنوی گوناگون اشاره داشته باشد؛ که اغلب به عنوان مقدّس ترین مکانِ ممکن، دسترسی پذیر برای انسان ها با توجه به معیارهای گوناگون از خداشناسی، نیکوکاری، تقوا، ایمان و آگاهی توصیف می گردد.
• «بهشت مشتاق چهار نفر از اهل بیت من است که خداوند آنان را دوست دارد و مرا به محبت آنان امر فرموده است: علی بن ابی طالب، حسن، حسین و مهدی علیهم السلام؛ و مهدی کسی است که عیسی بن مریم پشت سر او نماز می گزارد.»
• «در شبی که مرا به معراج بردند و به سدرة المنتهی رسیدم، شنیدم که بهشت ندا می داد چقدر مشتاق علی و فاطمه و حسن و حسینم.»

بهشت در جدول کلمات

بهشت
خلد, مینو, جنت, عدن, دارالسرور,فردوس
بهشت اروپا
سوییس
بهشت جاوید
عدن
بهشت زیر پا ی اوست
مادر
بهشت شداد
ارم
بهشت گیلان
املش
بهشت ها
جنات
بهشت و جنت
مینو
بهشت و فردوس
جنت
بازیگر زن سریالهای «پس از باران» | «فکر پلید» و « بهشت گمشده»
محتشم

معنی بهشت به انگلیسی

eden (اسم)
عدن ، بهشت ، باغ عدن
heaven (اسم)
خدا ، فلک ، بهشت ، عرش ، آسمان ، سپهر ، عالم روحانی ، قدرت پروردگار ، گردون ، هفت طبقه اسمان
paradise (اسم)
سعادت ، بهشت ، ارم ، فردوس ، بهشت برین
elysium (اسم)
بهشت ، افسانه یونانی
zion (اسم)
بهشت ، کوه مقدساور شلیم ، قوم اسرائیل

معنی کلمه بهشت به عربی

بهشت
سماء

بهشت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی بهشت

ثمین ١٤:٤٩ - ١٣٩٦/٠٦/١٣
پاداش هر فرد دراخرت
|

آریا بهداروند ٢١:٢٧ - ١٣٩٦/٠٦/١٣
بهشت(به.هشت )
به::بهترین
هشت ::هشت در
بهشت دارای هشت در است
|

فرزانه ١٤:١١ - ١٣٩٧/٠٢/١٦
گشتا
|

setare ١٧:٢٦ - ١٣٩٧/٠٤/١٩
بهشت زیر پای مادران است
|

مهری ٠٠:٤٢ - ١٣٩٧/٠٦/١٢
پردیس
|

Rashin ٠٥:٥٠ - ١٣٩٨/٠٤/١٢
اکثرا بهشت را به نام heaven شنیده ام
و در مورد حرف شما خانم setare
حرف قشنگی زدید اما مادران همیشه بهشتی نیستند چون هر کدام از ما مادرانی را دیدیم که مادری نمی کنند ولی از نظر روانی . جسمی . مالی تامین هستند . این جمله ی قدیمی را بگذارید کنار خواهشاً
من خودم عاشق مادرم هستم ولی با این جمله کاملا مخالفم
|

امید ٢٢:٢٣ - ١٣٩٨/٠٤/١٤
بهشت پس از مرگ افسانه ای بیش نیست.
بهشت در حقیقت همین سیاره زمین است که اگر اینگونه بهشت نمی بود هرگز در آن حیات پدید نمی آمد. همانطور که سیارات دیگر جهنم بودند و حیات در آنها پدید نیامده است.
|

پیشنهاد شما درباره معنی بهشت



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• بهشت در جدول   • نام های بهشت   • معنی بهشت   • بهشت و جهنم   • بهشت چیست   • مترادف بهشت   • نام دیگر بهشت   • اسم های بهشت   • مفهوم بهشت   • تعریف بهشت   • معرفی بهشت   • بهشت یعنی چی   • بهشت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی بهشت
کلمه : بهشت
اشتباه تایپی : fiaj
آوا : beheSt
نقش : اسم
عکس بهشت : در گوگل


آیا معنی بهشت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )