تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی علیه السلام

دانشنامه اسلامی

[ویکی نور] تحلیلی از زندگانی سیاسی امام حسن مجتبی علیه السلام، به قلم محمد سپهری، ترجمه فارسی کتاب «الحیاة السیاسیة للإمام الحسن(ع)» تألیف علامه جعفر مرتضی عاملی است.
در این تألیف، نویسنده با دیدی محققانه به تجزیه و تحلیل وقایعی همت گمارده است که به طور مستقیم یا غیر مستقیم با زندگانی امام حسن(ع) ارتباط دارد و در مواردی آن حضرت نقش فعالی در تکوین آن بر عهده داشته است، مثل داستان مباهله و بیعت رضوان. برخلاف تاریخ نگاران و سیره نویسان، به نقل حوادث و تاریخچه زندگانی امام حسن مجتبی(ع) نپرداخته، بلکه زندگانی سیاسی آن جناب را به طور دقیق تجزیه و تحلیل کرده است.
مؤلف در این کتاب، تنها به بررسی و تحلیل زندگانی سیاسی حضرت مجتبی(ع) در روزگار رسول اکرم(ص) و خلفای سه گانه می پردازد و به مطالعه زندگانی حضرت در روزگار خلافت ظاهری امیرالمؤمنین(ع) و سپس دوران امامت خود آن حضرت(ع) نپرداخته است.
کتاب از مقدمه مترجم، پیشگفتار مؤلف و سه فصل تشکیل شده است.
فصل اول کتاب با عنوان «زندگانی سیاسی امام حسن(ع) در عهد رسول خدا(ص)»، بیش از آنکه رنگ یک نوشته تاریخی داشته باشد، با بیانی خطابه ای و تأثیرگذار به تحکیم اعتقادات شیعه پیرامون امامت امام حسن(ع)، جایگاه آن و دفاع از آن با استفاده از حدیث، تاریخ و تفسیر پرداخته است. نویسنده با در نظر گرفتن پیش فرض های کلامی خود، به تحلیل مسائل پرداخته است. منابعی که در این فصل مورد استفاده قرار گرفته بسیار متنوع و از لحاظ موضوعی منابع تفسیری و روایی سنی و شیعه، تاریخی، سیره، صحابه نگاری، مناقب، مقاتل و غیره را در بر می گیرد.
نویسنده بیان کرده است مواضع پیامبر(ص) در قبال حسنین(ع) حتی شدت عواطفی که علناً نسبت به ایشان ابراز می داشتند، انتخاب ایشان برای مباهله، شرکت در بیعت رضوان، نشانه موقعیت منحصربه فرد آن ها و نیز تلاش پیامبر(ص) برای آماده کردن جامعه در پذیرفتن رهبری و جانشینی آنان بود.

پیشنهاد کاربران

بپرس