انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1097 100 1

تدوین

/tadvin/

مترادف تدوین: تالیف، تهیه، گردآوری، مدون سازی، تالیف کردن، جمع کردن، گردآوری کردن، مدون ساختن

برابر پارسی: گردآوری، فراهم آوری، فراهم کردن، نگارش

معنی تدوین در لغت نامه دهخدا

تدوین. [ ت َدْ ] (ع مص ) در دیوان نبشتن. (تاج المصادر بیهقی ) (زوزنی ). || نام کسی را در دیوان سپاهیان نوشتن. (اقرب الموارد). || ترتیب دادن دیوان را. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). فراهم آوردن دیوان را. (اقرب الموارد) (المنجد). || ترتیب و تألیف و فراهم آوردگی. (ناظم الاطباء). جمع نمودن وتألیف کردن. (آنندراج ) (غیاث اللغات ) :
اجسام ز اجرام و لطافت ز کثافت
تدوین زمین را و تداویر زمان را.
ناصرخسرو.

معنی تدوین به فارسی

تدوین
اشعاریام البی رایک جاجمع کردن، ثبت کردن، فراهم
۱- ( مصدر ) گرد آوردن فراهم آوردن چیزی ( مانند شعرنثر و غیره ) . ۲- تالیف کردن . ۳- ( اسم ) گرد آوری . ۴- تالیف . جمع : تدوینات .
در دیوان نبش . یا نام کسی را در دیوان سپاهیان نوشتن . یا ترتیب دادن دیوان را . فراهم آوردن دیوان را . یا ترتیب و تالیف و فراهم آوردگی . جمع نمودن و تالیف کردن .
[editing] [سینما و تلویزیون] عمل برش و پیوند و سر هم کردن تکه فیلم های فیلم برداری شده، براساس یک طرح مشخص
[continuity editing] [سینما و تلویزیون] تدوین فیلم براساس توالی رویدادهای داستان
[automatic dialogue replacement editing] [سینما و تلویزیون] فرایند تدوین صدا در حین جایگزینی گفتار
[parallel editing] [سینما و تلویزیون] نوعی تدوین که در آن رویدادهای متفاوتی که در مکان ها یا زمان های مختلف اتفاق می افتد به دنبال یکدیگر به نمایش درمی آید
[lined script] [سینما و تلویزیون] فیلم نامه ای که در آن نکات مهم، مانند ترکیب و توالی نماها و زاویۀ دوربین و فاصلۀ کانونی عدسی و دیگر موارد، در حین فیلم برداری توسط منشی صحنه برای استفاده در مرحلۀ تدوین ثبت شده است

معنی تدوین در فرهنگ معین

تدوین
(تَ) [ ع . ] ۱ - (مص م .) فراهم آوردن . ۲ - تألیف کردن . ۳ - (اِمص .) گردآوری . ۴ - تألیف .

معنی تدوین در فرهنگ فارسی عمید

تدوین
۱. اشعار یا مطالبی را در یک دفتر جمع کردن، دیوان ساختن.
۲. چیزی در دیوان ثبت کردن.
۳. فراهم آوردن و تٲلیف کردن.
۴. (سینما) کنار هم چیدن بخش های فیلم برداری شده برای تنظیم کردن آن ها بر اساس فیلم نامه.

تدوین در دانشنامه ویکی پدیا

تدوین
تدوین فیلم (انگلیسی: Film editing) یکی از مراحل آخر فیلم سازی است که در پس تولید فیلم انجام می شود و طی آن از انتخاب و پیوند نماهای موجود در فیلم خام (footage) و تبدیل آن ها به سکانس برای رسیدن به فیلم نهایی بهره گرفته می شود. در دنیای فیلم «تدوین» همان نقش ذهن را در واقعیت به عهده دارد. بدین معنی که آنچه پنهان است، آشکار می کند و آنچه آشکار است اما نیازی به دیدن آن نیست، پنهان؛ یعنی انتخابِ بهترین تصویر برای دیدن. این مرحله شامل: گزینش نماها و اندازه آنها، ردیف کردن نماها، صحنه ها و سکانس ها پشت سر هم، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آنها و در نهایت در هم آمیختن و هم گاه کردن صدای نهایی با تصویر است. این کارها به وسیله، استفاده از فیلم نامه دکوپاژ شده، قوانین و اصول فیلم سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین گر، انجام می شود. اگرچه به این مرحله، مونتاژ و ادیت هم گفته می شود، اما تدوین وجه هنری این مرحله است و مونتاژ و ادیت بیشتر به معنی استفاده از ابزار است.
تدوین در سینما معمولاً بر عهدهٔ فردی غیر از فیلمساز است، اما گاه فیلمسازان مؤلفی همچون کوروساوا و بهرام بیضایی و برادران کوئن خود تدوین فیلم هاشان را برعهده داشته اند. امروزه با پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده، کار تدوین گر، انعطاف، سرعت، دقت و سهولت بیشتری یافته است.
تدوین فیلم (انگلیسی: Film editing) یکی از مراحل آخر فیلم سازی است که در پس تولید فیلم انجام می شود و طی آن از انتخاب و پیوند نماهای موجود در فیلم خام (footage) و تبدیل آن ها به سکانس برای رسیدن به فیلم نهایی بهره گرفته می شود. در دنیای فیلم «تدوین» همان نقش ذهن را در واقعیت به عهده دارد. بدین معنی که آنچه پنهان است، آشکار می کند و آنچه آشکار است اما نیازی به دیدن آن نیست، پنهان؛ یعنی انتخابِ بهترین تصویر برای دیدن. این مرحله شامل: گزینش نماها و اندازه آنها، ردیف کردن نماها، صحنه ها و سکانس ها پشت سر هم، مخلوط کردن تمام صداها و تعیین میزان بلندی آن ها و در نهایت در هم آمیختن و هم گاه کردن صدای نهایی با تصویر است. این کارها به وسیله، استفاده از فیلم نامه دکوپاژ شده، قوانین و اصول فیلم سازی و ذوق هنری و خلاقیت تدوین گر، انجام می شود. اگرچه به این مرحله، مونتاژ و ادیت هم گفته می شود، اما تدوین وجه هنری این مرحله است و مونتاژ و ادیت بیشتر به معنی استفاده از ابزار است.
خط فرضی
قانون ۳۰ درجه
تخته نشان
برش پرشی
دیزالو
تدوین در سینما معمولاً بر عهدهٔ فردی غیر از فیلمساز است، اما گاه فیلمسازان مؤلفی همچون کوروساوا و بهرام بیضایی و برادران کوئن خود تدوین فیلم هاشان را برعهده داشته اند. امروزه با پیشرفت هایی که در عرصه تکنولوژی ویدئو و کامپیوتر رخ داده، کار تدوین گر، انعطاف، سرعت، دقت و سهولت بیشتری یافته است.
فیلم های اولیه تاریخ سینما عموماً کوتاه بودند. تصاویر متحرک مستند و ضبط شده در یک برداشت؛ در قاب هایی ثابت و از اتفاقات روزمره؛ که طول زمان آن ها دقیقاً به اندازه زمان اتفاقی بود که افتاده بود. فیلم سازان در آن زمان نه نیازی به کوتاه کردن و برش فیلم داشتند و نه نیازی به ایجاد هیجان؛ حرکت و بیان افکار و دیدگاه های شخصی خود در فیلم حس می کردند. در دهه های بعد به تدریج فیلم تبدیل به وسیله ای برای بیان داستان؛ جذب و سرگرمی مردم و نیز ابزاری توانمند برای بیان ویژه هنری خالقان آن شد. اولین بار رابرت پاول فیلمساز بریتانیایی در سال ۱۸۹۸ در فیلم کوتاه یک دقیقه ای از بیش از یک نما استفاده کرد. این فیلم که در نزدیکی یک نمایشگاه هنری می گذرد با نمای خارجی بازیگران در حال خوردن غذا و ورود به نمایشگاه شروع می شود و این نما به نمای این زوج در داخل نمایشگاه پیوند می خورد. از توالی و پیوند این دو نما بیننده این طور برداشت می کند که این دو وارد نمایشگاه شده اند. به این ترتیب تداوم این دو نما و ارتباط مکانی و زمانی آن ها (هر چند در واقعیت به گونه دیگری بوده باشد) به بیننده القا می شود. دو سال بعد جیمز ویلیامسون اسکاتلندی در فیلم اش برای اولین بار از نمای مقابل (ریورز شات) استفاده می کند. در نمای اول فیلم دروازه ای را از خارج نشان می دهد که به آن حمله شده و در نمای بعد به درون می رود و همان دروازه را در حالی که به آن حمله شده است از زاویه مقابل نشان می دهد. در سال ۱۹۰۲ ژرژ ملی یس فرانسوی فیلم «سفری به ماه» بر اساس داستان مشهور ژول ورن را می سازد. این فیلم سرآغازی بر شکل گیری زبان روایی و تدوین فیلم است. از لحاظ تدوین ما با پیوند نماها با استفاده از دیزالو (حل شدن تصویر نمای قبل در تصویر نمای بعد) برای بیان گذشت زمان روبرو هستیم. ملی یس در این فیلم با استفاده از تدوین موفق به خلق تروکاژهای سینمایی شد مثلاً بازیگران فیلم به یک باره محو می شوند یا موشک به یکباره بر صورت ماه ظاهر می شود. تکنیک های اولیه ترکیب فیلم و انیمیشن و همین طور تکنیک برهم گذاری تصاویر (سوپر ایمپوز) برای اولین بار در این فیلم بکار رفته است. یکی از دستاوردهای این فیلم تداوم گرافیکی؛ زمانی و مکانی نماها و بحث ورود و خروج به کادر در نماهای متوالی است. مثلاً در نمایی می بینیم که ساکنین ماه به دنبال مسافران از راست به چپ تصویر حرکت می کنند و از آن خارج می شوند در نمای بعد آن ها از راست وارد قاب می شوند و به چپ حرکت می کنند. این به نوعی تداوم حرکت از راست به چپ را که قبلتر در ذهن بیننده شکل گرفته است را تثبیت می کند. در نمای سقوط کپسول، باز شاهد این تداوم حرکت هستیم. ملیس در چند نمای کوتاه و متوالی سقوط کپسول را از بالا به پایین و در یک حرکت تند شونده را به ما نشان می دهد. در واقع ملی یس با استفاده از برش های کوتاه ضرب آهنگ فیلم را تندتر می کند و به هیجان فیلم به وسیله تدوین می افزاید.
در سال ۱۹۰۳ ادوین اس پورتر فیلم ساز آمریکایی فیلم «سرقت بزرگ قطار» را می سازد که قدم بزرگی در شکل گیری زبان امروزی سینما و فن تدوین فیلم است. فیلم دربارهٔ سرقت یک قطار توسط چند راهزن و کشته شدن آن ها در پایان کار است. در این فیلم پورتر به خوبی توانسته با استفاده از تقطیع نماها و پیوند آن ها یک داستان را به صورت سینمایی بیان کند. در این فیلم برای اولین بار از مونتاژ موازی دو اتفاق دور از هم استفاده شده است. ما شاهدیم که اطلاعات مربوط به روایت ذره ذره و با ظرافت به بیننده منتقل می شود. فیلم با یک صحنه داخلی از دفتر تلگراف خانه شروع می شود. مأمور تلگراف توسط سارقان مضروب می شود. نمای بعدی همان سارق ها را نشان می دهد که بیرون دفتر در کنار قطار در حال آبگیری پنهان شده اند. در اینجا در می یابیم که دفتر تلگراف جنب ایستگاه آبگیری قطار واقع است و سارقها قصد ورود به قطار را دارند. در نمای بعد یکی از سارقها بر روی سقف قطار با نگهبان می جنگد. کارگردان با چیدن نماها در کنار هم داستانش را نه در چیدمانی تاتری (آن طور که در فیلم ملی یس به چشم می خورد) بلکه به صورت سینمایی بیان می کند. پس از سرقت و فرار دزدان فیلم قطع می شود به تلگراف خانه که دخترکی مأمور مضروب را به هوش می آورد. این نما قطع می شود به اتفاقی در مکانی دورتر: در یک دهکده زنان و مردانی را می بینیم که می رقصند و پس از شنیدن یک خبر بد به یک باره به راه می افتند. پس از این ما شاهد قطع دو ماجرای هم زمان در دو مکان متفاوت هستیم. سارق ها که در حال فرار و تقسیم غنایم هستند و دنبال کننده های آن ها که به سوی آن ها می آیند. این فیلم دوازده دقیقه ای متشکل از بیست نما و ده صحنه داخلی و خارجی مختلف و نمونه اولیه استفاده از مونتاژ موازی در فیلم است. پس از این در سال ۱۹۱۶ دیوید وارک گریفیت کارگردان آمریکایی در فیلم «تعصب» با تدوین نماهای درشت صورت و دستِ زنِ قهرمان داستان، مخاطب را در تجربه حسی او شریک می کند و الفبای سینما و نقش نمای متوسط و درشت را در بیان سینمایی و تدوین نشان می دهد.
تدوین گر که در ایران، مونتور (به فرانسوی: Monteur) و ادیتور (به انگلیسی: Film Editor) نیز خوانده می شود به کسی گفته می شود که تدوین فیلم را انجام می دهد.
جایزه اسکار بهترین تدوین
جایزه اسکار بهترین تدوین صدا
سیمرغ بلورین بهترین تدوین جشنواره فیلم فجر
تدوین گر مسئول گزینش، زمان بندی و ترتیب نماها در فیلم است. او کار خود را با توجه به ویژگی های داستان فیلم و گونه فیلم نامه و همچنین شیوه طراحی دیداری فیلم ساز، انجام می دهد.
تدوین گر باید به امور تولید، مانند کارگردانی، تصویربرداری، و صدابرداری، آشنا باشد تا بتواند اشتباهات یا اصلاحات را در تدوین به خوبی اعمال نماید. تدوین گر ماهر فردی است که بایگانی کاملی داشته باشد و از زیبایی شناسی دیداری به خوبی آگاه باشد. به بیان دیگر، تدوین یعنی تنظیم و تکمیل کار و هر چیزی که از آن برای پردازش فیلم استفاده می شود.
کار دستیار تدوین گر، ثبت همه بخش های فیلم، کمک به پیونددادن همگاه صدا و تصویر، چسباندن تکه های فیلم به هم و حفظ و نگهداری از دستگاه های تدوین است.
یکی از جوایز سالانهٔ اسکار است.
۱۹۵۰ معادن شاه سلیمان—رالف ای. وینترز, کنراد ای. نرویگ
همه چیز درباره ایو—باربارا مک لین
Annie Get Your Gun—جیمز ئی. نیوکام
سان ست بلوار—آرتور پ. اشمیت، Doane Harrison
مرد سوم—اسوالد هافنریختر
این اطلاعات از آکادمی اسکار گرفته شده است.
جایزه بفتای بهترین تدوین (انگلیسی: BAFTA Award for Best Editing) جایزه ای است که سالانه به بهترین تدوین گر توسط آکادمی هنرهای فیلم و تلویزیون بریتانیا (بفتا) داده می شود.
۲۰۱۸: معاون – هانک کوروین
راپسودی بوهمی – جان آتمن
سوگلی – Yorgos Mavropsaridis
نخستین انسان – تام کراس
رما – آلفونسو کوارون و Adam Gough
جایزه سینمایی انتخاب منتقدان برای بهترین تدوین (انگلیسی: Critics' Choice Movie Award for Best Editing) جایزه ای که توسط انجمن منتقدان پخش فیلم به فعالان بخش سینما داده می شود.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

تدوین در جدول کلمات

تدوین شده
مدون
تدوین قانون مادر که ساده و شفاف حریم دخالت دولت را در فعالیت های اقتصادی مشخص کند
ازادسازی اقتصاد
تدوین نهایی در اصطلاح سینمایی ها
فاینکات
تدوین و گردآوری شده
مدون
فیلم تدوین نشده
راش
میز تدوین فیلم
موویلا
نگاتیو و فیلم تدوین نشده
راش

معنی تدوین به انگلیسی

codification (اسم)
رمزی کردن ، تدوین ، قانون نویسی ، وضع قوانین ، جمع و تدوین قوانین

معنی کلمه تدوین به عربی

تدوین را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

ثنا ٠٠:٥٨ - ١٣٩٥/٠٧/١٤
این واژه عربی است و پارسی آن اینهاست:
مَنژوس (سنسکریت: مَنجوسَ)
سامْوید sãmvid (سنسکریت: سامَوِدَ sãmaveda)
بانداگ (سنسکریت: بْهانداگارَ)
|

فرهاد مالكي ١٠:١٤ - ١٣٩٧/٠٨/٢٢
compilation
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی تدوین   • تدوین کتاب یعنی چه   • نرم افزار تدوین   • تدوین فیلم عروسی   • اموزش تدوین   • تعریف تدوین   • تدوین فیلم چیست   • شرکت تدوین   • مفهوم تدوین   • معرفی تدوین   • تدوین چیست   • تدوین یعنی چی   • تدوین یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی تدوین
کلمه : تدوین
اشتباه تایپی : jn,dk
آوا : tadvin
نقش : اسم
عکس تدوین : در گوگل


آیا معنی تدوین مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )