انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 947 100 1

تراژدی

/terAZedi/

برابر پارسی: اندوه آور، سوگنامه، سوگواره

معنی تراژدی در لغت نامه دهخدا

تراژدی. [ تْرا / ت ِ ژِ ] (فرانسوی ، اِ) واقعه ٔ هلاکت و حادثه ای که آخرش مصیبت سخت است. (فرهنگ نظام ). مأخوذ از «تراگوئیدیا »ی یونانی است ، و آن اشعار حزن انگیزی است که بطور کلی اساس داستان آن بر افسانه ها، یا حوادث تاریخی قرار دارد. قهرمانان داستان های مذکور از اشخاص نامدار و مشهور انتخاب می شوند و حادثه ٔ مهمی ابداع می گردد که آن حادثه اعم از این که عشقی یا جنگی باشدغالباً دارای نتایج تأثرانگیز و دردناکی است و صحنه های داستان بنحوی طراحی می شود که انعکاس بدبختی ها ورنج های آن ، روح خواننده را بشدت منقلب می سازد. داستانهای غم انگیز و غم انجام. تراژدی نخست بوسیله ٔ مردم یونان پس از حماسه سرائی و اشعار غنایی بوجود آمد، و بطور قطع می توان گفت که تراژدی در دوران جنگهای مدیک گسترش یافت و در قرن پنجم ق.م. عالیترین آثار آن بوجود آمد و سپس در قرن چهارم ق.م. دوره ٔ زوال و اضمحلال آن در یونان شروع شد.
اصولاً تراژدی از مراسم مذهبی دیونیسوس (ذینوسس ) ناشی گشت ، زیرا نیایش و پرستش خدا در این مذهب چنان بود که مطالب و شیوه های تازه و جالبی در اشعار غنائی وارد می شد که ازآن جمله است ستایش و تهییج احساسات و تناوب در ناله ها و آوازهای سرورانگیز. همچنین نیایش در این مذهب با بیان حالات عاطفی و بوسیله ٔ حرکات چهره و اندام انجام می گرفت. رجوع به اسخیلوس در همین لغت نامه شود. تراژدی روم عمر چندانی نداشت و در پایان قرن سوم ق.م. جلوه ای کرد و خاموش گشت. آنگاه در دوره ٔ رنسانس تراژدی در فرانسه و آلمان و ایتالیا و اسپانیا و انگلستان بار دیگر وارد میدان هنر گشت و آثار درخشانی پدید آمد.

معنی تراژدی به فارسی

تراژدی
نمایش غم انگیز، قصیده یانمایش اندوه آور، نمایش، واقعه جدی ازوقایع زندگانی که انسان رامتاثرو، اندوهگین کند
( اسم ) نوعی نوشته یا نمایش که موضوعی غم انگیزداردو غالبا بد بختیهاشکنجه های جسمی و روحی و خیانت را نشان میدهد.

معنی تراژدی در فرهنگ معین

تراژدی
(تِ ژِ) [ فر. ] (اِ.)۱ - نمایش نامة غم انگیز. ۲ - فاجعه ، مصیبت .

معنی تراژدی در فرهنگ فارسی عمید

تراژدی
۱. (ادبی) داستانی که در آن زنجیرۀ حوادث جبری، شخصیت اصلی یا همۀ شخصیت ها رابه سوی سرنوشتی ناگوار و فاجعه آمیز سوق می دهد.
۲. فاجعه، مصیبت، بدبختی.

تراژدی در دانشنامه اسلامی

تراژدی
تراژدی یا غم نامه یا سوگ رنج نامه یا سوگ نامه یا سوگ نوشت، یکی از شکل های نمایش است که ریشه در مناسک مذهبی یونان باستان دارد.
تراژدی (terazedi)، نوعی نوشته یا نمایشی است که موضوعی غم انگیز دارد و غالباً بدبختی ها، شکنجه های جسمی و روحی و خیانت را نشان می دهد.
دیدگاه دهخدا
دهخدا آن را مأخوذ از واژۀ «تراگودیا»ی یونانی دانسته و می گوید: منظور از آن، اشعار حزن انگیزی است که به طور کلی اساس داستان آن بر افسانه ها یا حوادث تاریخی قرار دارد.
قهرمانان داستان های تراژدی
قهرمانان داستان های مذکور از اشخاص نام دار و مشهور انتخاب می شوند و حادثۀ مهمی ابداع می گردد که آن حادثه اعم از اینکه عشقی یا جنگی باشد، غالباً دارای نتایج تأثّرانگیز و دردناکی است و صحنه های داستان به نحوی طراحی می شود که انعکاس بدبختی ها و رنج های آن، روح خواننده را به شدت منقلب می سازد.
پیدایش
...

تراژدی در دانشنامه ویکی پدیا

تراژدی
تراژدی یا غم نامه یا سوگرنجنامه یا سوگنامه یا سوگ نوشت، یکی از شکل های نمایش است که ریشه در مناسک مذهبی یونان باستان دارد. تراژدی، توسط تسپیسِ ایکاریایی معرفی شد و نام خود را از «تروگوس» (به یونانی: τρογοσ) یعنی بز، و «اویدیا» یعنی سرود گرفته است. تراژدی برخلاف کمدی کشمکش میان خدایان ویا شاهان و شاهزادگان است. تم غالب در اینگونهٔ نمایشی تقدیر و ناتوانی انسان در مقابل ارادهٔ خدایان است. پایان تراژدی کلاسیک به مرگ قهرمان یا پایان ناخوشایند دیگری ختم می شود. از منظر ارسطو هدف تراژدی ایجاد ترس و ترحم یا به عبارتی کاتارسیس در تماشاگر است و از دیدگاه شوپنهاور تراژدی، نمایش یک شور بختی بزرگ است. تراژدی تقلیدی است از واقعه ای جدی، کامل و با اندازه معین که به عمل و نه روایت و به زبانی فاخر ترس و شفقت را برانگیزد و موجب تزکیه نفس و یا کاتارسیس شود.
تراژدی ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
تراژدی (فیلم)
تراژدی (نقاشی)
تراژدی فیلمی به کارگردانی آزیتا موگویی، نویسندگی رضا کریمی و تهیه کنندگی محمدحسن نجم محصول سال ۱۳۹۲ است. این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر بخش نگاه نو شرکت کرد و در تمامی رشته های فیلمهای اول کاندید شد.
تراژدی (به انگلیسی: The Tragedy) یکی از آثار نقاش اسپانیایی پابلو پیکاسو (۱۸۸۱ - ۱۹۷۳ میلادی) است که در سال ۱۹۰۳ میلادی و در شهر بارسلونا خلق شده است.
این اثر در اولین دوره طبقه بندی سیر تکامل هنری پیکاسو در دهه دوم زندگیش موسوم به دوره آبی (۱۹۰۱ - ۱۹۰۴ میلادی) کشیده شده است، زمانی که پیکاسوی جوان از زمینه سردِ آبی روشن استفاده می کرد.
بسیاری از منتقدین این اثر را بزرگ ترین «جای خالی» (به انگلیسی: The Gap) دوران زندگی وی دانسته اند، جای خالی از هم گسیختگی باورهای گذشته با زندگی مدرن امروزی. این تصویر در هیچ قید زمان و مکان خاصی گنجانده نشده است و بیننده را در انبوهی از سؤال، بدون هیچ سر نخی رها می کند. سؤالاتی که از ماهیت رمزآلود حضور این عده در کنار ساحلی سرد سرچشمه می گیرد و به نحوه ایستادن، حالات چهره و چشمان بسته زن و مرد ختم می شود و در این میان، ایمپاستو های نقاش گره ای دیگر بر گره کور این مجموعه اضافه می کند. تجدّد به قیمت بی ریشگی و بی خانمانی، الگویی از زوال، سردی و تنهایی.
این اثر هم اکنون در نگارخانه ملی هنر واشنگتن در ایالات متحده آمریکا نگهداری می شود.
تراژدی آمریکایی (به انگلیسی: An American Tragedy) که در ایران با نام مکانی در آفتاب نیز شناخته می شود، رمانی از تئودور درایزر، نویسندهٔ اهل ایالات متحده آمریکا است.
تراژدی آمریکایی تا کنون دوبار به فارسی برگردانده شده، یکبار به دست سعید باستانی با همین عنوان و یک بار توسط علی اصغر انتظاری با نام مکانی در آفتاب که برگرفته از عنوان فیلم اقتباسی از رمان است.
تراژدی اسپانیایی یا هیرونیمو دیوانه شد (نام انگلیسی The Spanish Tragedy) نمایشی است نوشتهٔ توماس کید، نمایشنامه نویس دورهٔ الیزابت ادبیات انگلستان است که مابین سال های ۱۵۸۲ و ۱۵۹۲ نوشته شده است. این نمایشنامه که در زمان خود بسیار تأثیرگذار و محبوب بوده است، ژانری جدید را در تئاتر انگلستان پدید آورد که تراژدی انتقام نام گرفت. داستان این نمایش چندین قتل مهیب را در بر می گیرد و یکی از شخصیت ها انتقام نام دارد. از سوگنمایش اسپانیایی در آثار سایر نویسندگان عصر الیزابت نام برده شده است؛ از جمله آثار بن جانسون و کریستوفر مارلو. بسیاری از عناصر سوگنمایش اسپانیایی، مانند نمایش در نمایشی که برای به دام انداختن قاتلی ایفا می شود یا روحی که درخواست می کند انتقام اش گرفته شود، در هملت شکسپیر هم ظاهر می شوند؛ و به همین دلیل توماس کید را نویسندهٔ نسخهٔ نخستین هملت-که مفقود شده است- می دانند.
تراژدی منابع مشترک یکی از مفاهیم مهم در بوم شناسی بشری است و به حالتی اشاره دارد که یک منبع مشترک متناهی بین تعداد زیادی از انسان ها وجود داشته باشد و ایشان در برابر این تصمیم قرار بگیرند که تا چه اندازه از آن منبع مشترک استفاده کنند. منبع مشترک می تواند مواردی چون بوم سازگان اقیانوسی که از آن ماهی می گیرند، جنگلی که از چوب درختان آن استفاده می کنند یا جو زمین که در آن گازهای گلخانه ای را رها می کنند باشد که مصرف بی رویه از آن ها موجب به خطر افتادن پایداری آن ها می گردد. در این شرایط افراد در برابر این دوراهی قرار می گیرند که آیا برای حفظ منابع در بلند مدت از برداشت های خود بکاهند، یا اینکه برای بالا بردن منافع خود و پیشگیری از عقب افتادن از دیگرانی که در حال استفاده از آن منبع هستند و دیر یا زود آن را به پایان می رسانند، به برداشت حداکثری از آن بپردازند.
نظریهٔ تراژدی منابع مشترک پیش فرض هایی در مورد انگیزه های انسانی، قواعد حاکم بر استفاده از منابع مشترک و ویژگی های منبع مشترک دارد. با این وجود شرایط در عمل معمولاً پیچیده تر است و انگیزه های انسانی نیاز به بررسی بیشتری دارد، همچنین قواعد حاکم بر منابع مشترک واقعی اغلب اجازهٔ استفادهٔ آزاد به همه را نمی دهند و نیز سامانه های منابع به گونه ای هستند که در برابر برداشت های انسان واکنش های پویا از خود نشان می دهند. نتیجهٔ این عوامل این است که بر خلاف نظریهٔ گرت هاردین با یک تراژدی روبه رو نمی شویم.
تراژدی مشترکات، یک تئوری اقتصادی است که موقعیتی را شرح می دهد که در آن، در یک سیستم منابعی مشترک بین مصرف کنندگانی وجود دارد که هر یک تنها با توجه به نفع شخصی خود عمل می کنند و به صورت مستقل و بر خلاف صلاح مشترک کل مصرف کنندگان، با فعالیت های جمعی خود این منابع را به اتمام می رسانند. ریشه های نام و مفهوم تراژدی مشترکات را می توان در مقاله ای که توسط اقتصاد دان دوره ویکتوریایی، ویلیام فورستر لوید، در سال ۱۸۳۳ میلادی به تألیف درآمده است یافت. وی در این مقاله از مثال فرضی چریدن تنظیم نیافته در یک مرتع مشترک در جزایر بریتانیا استفاده می کند. این مفهوم یک قرن بعد با انتشار مقاله ای از یک دانشمند بوم شناس، به نام گرت هاردین در سال ۱۹۶۸ به صورت گسترده ای شناخته شد. در این مقاله، مفهوم مشترکات به هر منبع مشترک و تنظیم نیافته ای مانند اتمسفر، اقیانوس ها، رودخانه ها، صید ماهی ها یا حتی یخچالی که در اداره به صورت مشترک استفاده می شود اطلاق می گردد.
بحثی بر سر این موضوع وجود دارد که خود اصطلاح «تراژدی مشترکات» برای معرفی این تئوری مناسب نیست، چرا که در ابتدا «مشترکات» به منابعی گفته می شد که اجتماع مشخصی از افراد مالک آن هستند و هیچ فردی خارج از این اجتماع هیچ گونه دسترسی به این منابع ندارد، ولی در حال حاضر این اصلاح برای منابعی استفاده می شود که همه افراد به یک اندازه و به صورت آزادانه به آن ها دسترسی دارند. از این رو در این دیدگاه، اصطلاح «تراژدی رژیم هایی با دسترسی آزاد» یا به صورتی ساده تر، اصطلاح «مسئله دسترسی آزاد» می توانند اصطلاحاتی مناسب تر باشند.
به تئوری تراژدی مشترکات، غالباً در رابطه با توسعه پایا، رشد اقتصادی و حفاظت محیط زیست، و مناظره هایی مربوط به گرمایش جهانی اشاره می شود. از این تئوری همچنین در آنالیز رفتاری در زمینه هایی چون اقتصاد، روان شناسی تکاملی، مردم شناسی، تئوری بازی ها، سیاست، قوانین مالیاتی و جامعه شناسی استفاده می شود.
تراژدی در سه پرده(به انگلیسی: Three Act Tragedy) یک کتاب داستانی جنایی نوشته آگاتا کریستیاست که اولین بار در آمریکا و توسط انتشارات داد، مید و کمپانی و در سال ۱۹۳۴ منتشر شد و نام اولیه آن قتل در سه پرده (به انگلیسی: Murder in Three Acts) بود و در بریتانیا توسط انتشارات کولینز کرایم کلوب و در ژانویه ۱۹۳۵ و تحت نام اصلی اش منتشر شد . قیمت نسخه آمریکایی آن ۲ $ بود
داستان این کتاب از سری هرکول پوآرو است و داستان سه قتل که اولی یک کشیش و دومی یک دکتر و سومی یک بیمار روانی است روایت می شود
«تراژدی رومئو و ژولیت» (انگلیسی: The Tragedy of Romeo and Juliet) محصول ۱۹۸۲ میلادی، یک فیلم اقتباسی از نمایش نامه رومئو و ژولیت نوشته ویلیام شکسپیر با هنرمندی آلکس هاید-وایت در نقش رومئو و بلانش بیکر در نقش ژولیت است.
تراژدی منابع مشترک یکی از مفاهیم مهم در بوم شناسی بشری است و به حالتی اشاره دارد که یک منبع مشترک متناهی بین تعداد زیادی از انسان ها وجود داشته باشد و ایشان در برابر این تصمیم قرار بگیرند که تا چه اندازه از آن منبع مشترک استفاده کنند. منبع مشترک می تواند مواردی چون بوم سازگان اقیانوسی که از آن ماهی می گیرند، جنگلی که از چوب درختان آن استفاده می کنند یا جو زمین که در آن گازهای گلخانه ای را رها می کنند باشد که مصرف بی رویه از آن ها موجب به خطر افتادن پایداری آن ها می گردد. در این شرایط افراد در برابر این دوراهی قرار می گیرند که آیا برای حفظ منابع در بلند مدت از برداشت های خود بکاهند، یا اینکه برای بالا بردن منافع خود و پیشگیری از عقب افتادن از دیگرانی که در حال استفاده از آن منبع هستند و دیر یا زود آن را به پایان می رسانند، به برداشت حداکثری از آن بپردازند.
نظریهٔ تراژدی منابع مشترک پیش فرض هایی در مورد انگیزه های انسانی، قواعد حاکم بر استفاده از منابع مشترک و ویژگی های منبع مشترک دارد. با این وجود شرایط در عمل معمولاً پیچیده تر است و انگیزه های انسانی نیاز به بررسی بیشتری دارد، همچنین قواعد حاکم بر منابع مشترک واقعی اغلب اجازهٔ استفادهٔ آزاد به همه را نمی دهند و نیز سامانه های منابع به گونه ای هستند که در برابر برداشت های انسان واکنش های پویا از خود نشان می دهند. نتیجهٔ این عوامل این است که بر خلاف نظریهٔ گرت هاردین با یک تراژدی روبه رو نمی شویم.
تولد تراژدی نام یک کتاب ادبی است که توسط فریدریش نیچه، نویسندهٔ اهل آلمان نوشته شده است. این کتاب یکی از آثار مشهور ادبی جهان است.
چرخه ترور و تراژدی (انگلیسی: The Cycle of Terror and Tragedy) یک نقاشی از گریدون پریش، نقاش معاصر آمریکایی است که سال ۲۰۰۷ کشیده شد. این اثر با تأثیرپذیری از ژاک لویی داوید و ویلیام-آدولف بوگرو به شیوهٔ آکادمیک کشیده شده و به لحاظ کیفیت نمادین و مضمون فاجعه بار، با آثاری نظیر «گرنیکا»ی پیکاسو و «کلک مدوسا»ی ژریکو مقایسه شده است.
زایش تراژدی از روح موسیقی (آلمانی: Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Musik) کاری از فیلسوف آلمانی فریدریش نیچه در سال ۱۸۷۲ است. این کتاب در سال ۱۸۸۶ به عنوان زایش تراژدی یا (Die Geburt der Tragödie, Oder: Griechentum und Pessimismus) درخواست صدور مجدد شد. نسخه بعدی شامل مقالهٔ دیباچه ای بود که در آن نیچه به انتقاد از خود یرداخته بود. زایش تراژدی نخستین اثر نیچه است.
نیچه در این اثر، مخالفِ نفیِ بوداییِ شوپنهاور از اراده است. او استدلال کرد که زندگی ارزش زندگی کردن با وجودِ سختیهای بسیارش را دارد.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

نقل قول های تراژدی

تراژدی گونه ای نمایش برپایه رنج انسانی است که همراه شدن روان پالایی یا خشنودی را در شنوندگان یاد می کند.
• «اغلب از من می پرسند که چرا داستان هایم به تراژدی گرایش دارد. جواب من همواره این است: این تنها به من ارتباط ندارد. انسان فطرتاً موجودی تراژیک است. به محض اینکه بر زندگی پیرامونش آگاهی می یابد، پی می برد که باید دیر یا زود آن را ترک کند. تراژدی در همین جا نهفته است. موجودات دیگر نمی دانند که خواهند مُرد، اما انسان می داند که هر زندگی باید پایان پذیرد و می داند که این پایان تا ابد با انسان همراه است. او خویشان و دوستان را از دست می دهد و مرگ هم بی وقفه او را تهدید می کند. زندگی در بستر مسائل اجتماعی، آمیزه ای از شادی ها و اندوه ها، یافتن ها و از دست دادن ها، کامیابی ها و ناکامی هاست.» -> چنگیز آیتماتوف

ارتباط محتوایی با تراژدی

تراژدی در جدول کلمات

تراژدی یونان
ادیپ
نام معروف ترین تراژدی یونان
ادیپ
نمایشنامه تراژدی از آندره ژید
ادیپ

معنی تراژدی به انگلیسی

tragedy (اسم)
مصیبت ، تراژدی ، فاجعه ، نمایش حزن انگیز ، سوگ نمایش
buskin (اسم)
تراژدی

تراژدی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران درباره معنی تراژدی

آتنا ١١:٠٣ - ١٣٩٥/٠٩/٠٥
نمایش غم انگیز, قصیده یانمایش اندوه آور, نمایش, واقعه جدی ازوقایع زندگانی که انسان رامتاثرو, اندوهگین کند
( اسم ) نوعی نوشته یا نمایش که موضوعی غم انگیزداردو غالبا بد بختیهاشکنجه های جسمی و روحی و خیانت را نشان میدهد.
|

ماهان ٠٦:١٨ - ١٣٩٦/٠١/٠٤
غم نامه
|

Maral ١٧:٠٨ - ١٣٩٦/٠٨/٢٣
تراژدی
َکلمه ای است که در نمایش تاتر و نمایش های مدرسه است .
تراژدی کلمه ای است که نمایش غم انگیز را نشان میدهد
|

شهریار آریابد ٠٨:٥٧ - ١٣٩٧/٠٨/١٥
واژه " نژندبار " پارسی به معنای دربردارنده اندوه و دژم سخت به جای تراژدی پیشنهاد می گردد.
|

پیشنهاد شما درباره معنی تراژدی



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سهیل رصایی > دهنونده
ابوالفضل > Starter
اژدر > arms length
اژدر > funder
Jalali > Ngo
حمیدرضا کریم > Wobbly
سارای > منیژه
شقایق > جانا

فهرست پیشنهادها | نگارش واژه نو

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• تراژدی فیلم   • معنی کلمه تراژدی   • نام معروفترين تراژدي يونان   • ملودرام یعنی چه؟   • تراژدی به انگلیسی   • داستان تراژدی   • تعریف درام   • معروفترین تراژدی یونان چیست   • معنی تراژدی   • مفهوم تراژدی   • تعریف تراژدی   • معرفی تراژدی   • تراژدی چیست   • تراژدی یعنی چی   • تراژدی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی تراژدی
کلمه : تراژدی
اشتباه تایپی : jvhCnd
آوا : terAZedi
نقش : اسم
عکس تراژدی : در گوگل


آیا معنی تراژدی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )