انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی فارسی به انگلیسی انگلیسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات کلمات اختصاری لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 950 100 1

تلاوت

/talAvat/

مترادف تلاوت: ترتیل، خوش خوانی، قرائت، نرم خوانی، خواندن، قرائت کردن

برابر پارسی: خواندن

معنی تلاوت در لغت نامه دهخدا

تلاوت. [ ت ِ وَ] (ع مص ) تلاوة. خواندن. (ترجمان جرجانی ترتیب عادل بن علی ). خواندن قرآن و جز آن. (آنندراج ). خواندن با قرائت و اندیشه و تأمل. (ناظم الاطباء) :
اگر خدای جهان را سمیع می دانی
مکن بلند برای خدا تلاوت را.
صائب (از آنندراج ).
رجوع به تلاوة شود.

تلاوة. [ ت ِ وَ ] (ع مص ) خواندن قرآن را. تلوت القرآن و نحوه. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). قرأت. (اقرب الموارد). تلاوت. رجوع به تلاوت شود.

تلاوة. [ت ُ وَ ] (ع اِ) بقیه ٔ وام و مانند آن. (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد). بمعنی تلیة است ، یقال : تلیت لی من حقی تلیة او تلاوة؛ای بقیت بقیة. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از اقرب الموارد). رجوع به تلیة شود.

معنی تلاوت به فارسی

تلاوت
خواندن کتاب ، قرائت قر آن
۱ -( مصدر ) خواندن قرائت کردن . ۲ - ( اسم ) قرائت .
( مصدر ) خواندن قرائت کردن .

معنی تلاوت در فرهنگ معین

تلاوت
(تَ وَ) [ ع . ] (مص م .) خواندن ، قرائت کردن .

معنی تلاوت در فرهنگ فارسی عمید

تلاوت
۱. قرائت قرآن.
۲. خواندن کتاب.

تلاوت در دانشنامه اسلامی

تلاوت
تَلاوَت، به معنای خواندن قرآن و اندیشیدن در معانی آن است. مادّۀ تلاوت فقط یک بار در قرآن کریم آمده، اما مشتقات آن بیش از پنجاه بار به کار رفته است. در بسیاری از احادیث پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار بر تلاوت قرآن تأکید شده است. در حدیثی نبوی آمده است که تلاوت قرآن، نور و مایه برکت و وسعت روزی است. تلاوت قرآن آدابی دارد. از آداب ظاهری آن وضو گرفتن خواندن با صوت نیکو و از آداب باطنی آن، اخلاص، خشوع و تدبر در آیات است.
تلاوت، یکی از صورت های مصدری ریشه «ت ـ ل ـ و» و به معنای خواندن است. به نوشته ابن فارس این ریشه یک معنا بیش ندارد و آن در پی آمدن (اِتْباع، اتّباع) است و چون در خواندن قرآن آیات در پی یکدیگر می آیند، به آن «تِلاوة القرآن» گفته شده است. راغب اصفهانی نیز همین معنا را برای ریشه مذکور بیان کرده و گفته است به خواندن قرآن و اندیشیدن در معانی آن تِلاوت می گویند. وی همچنین اشاره کرده که واژه تِلاوت فقط به خواندن کتاب های آسمانی اختصاص دارد، بر خلاف قرائت که کاربرد آن عام است، اما به نوشته ابن منظور برخی کاربرد تلاوت را نیز عام می دانند.
مفسران نیز تلاوت را به معنای خواندن و برگرفته از معنای اصلی آن (در پی آمدن) دانسته اند. از جمله، به نوشته شیخ طوسی و طبرسی و علامه طباطبایی خواندن (قرائت) را از آنرو تلاوت می گویند که حروف از پی یکدیگر می آیند. توضیح بعدی طوسی و طبرسی نیز در خور توجه است: عمل خواندن را تلاوت می گویند چون حروف در پی یکدیگر ادا می شوند و به آن قرائت می گویند از آنرو که حروف در یک جا جمع می شوند.
تلاوت، یعنی پیاپی خواندن و تدبر در معنا در خصوص کتابهای آسمانی و اخص از قرائت است. و در قرآن پشت سر هم خواندن را گویند، و این تلاوت دارای آثاری است که زیلا اشاره می شود.
تلاوت، پیاپی خواندن و تدبر در معنا در خصوص کتابهای آسمانی و اخص از قرائت (و پشت سر هم خواندن قرآن) است. در این مدخل، معنای عام مراد است که از مشتقات کلماتی مانند «تلاوت»، «قصه» و «قرائت» استفاده شده است.
عناوین مرتبط
تلاوت آیات، تلاوت انجیل، تلاوت قرآن، تلاوت کنندگان.
تلاوت آیات خدا
شیطان به هنگام تلاوت آیات خدا از سوی پیامبران برای مردم، شبهه افکنی می کرد.وما ارسلنا من قبلک من رسول ولا نبی الا اذا تمنی القی الشیطـن فی امنیته فینسخ الله ما یلقی الشیطـن ثم یحکم الله ءایـته والله علیم حکیم. «هیچ پیامبری را پیش از تو نفرستادیم مگر اینکه هر گاه آرزو می کرد (و طرحی برای پیشبرد اهداف الهی خود می ریخت)، شیطان القائاتی در آن می کرد اما خداوند القائات شیطان را از میان می برد، سپس آیات خود را استحکام می بخشید و خداوند علیم و حکیم است.»
← وسوسه شیاطین
...
حضرت ابراهیم علیه السّلام هنگام تلاوت آیات الهی برای وی، در پیشگاه خداوند، از روی خضوع و خشوع سجده می کرد و گریان بود.
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۴۱.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۱، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای ابراهیم».    
...
حضرت ادریس علیه السّلام هنگام تلاوت آیات الهی برای وی، در پیشگاه خداوند، از روی خضوع و خشوع سجده می کرد و گریان بود.
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۵۶.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۱، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای ادریس».    
...
حضرت اسحاق علیه السّلام هنگام تلاوت آیات الهی برای وی، در پیشگاه خداوند، از روی خضوع و خشوع سجده می کرد و گریان بود.
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۴۹.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۱، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای اسحاق».    
...
حضرت اسماعیل علیه السّلام هنگام تلاوت آیات الهی برای وی، در پیشگاه خداوند، از روی خضوع و خشوع سجده می کرد و گریان بود.
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۵۴.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۲، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای اسماعیل».    
...
پیامبران الهی هنگامی که آیات الهی بر آنها تلاوت می شد، در پیشگاه خداوند از روی خضوع و خشوع به سجده می افتادند و گریه می کردند.
تلاوت آیات الهی برای پیامبران، سبب گریه آنان در پیشگاه خداوند بود.اولـئک الذین انعم الله علیهم من النبیین... اذا تتلی علیهم ءایـت الرحمـن خروا سجدا وبکیـا. «آنها پیامبرانی بودند که خداوند مشمول نعمتشان قرار داده بود، از فرزندان آدم، و از کسانی که با نوح بر کشتی سوار کردیم، و از دودمان ابراهیم و یعقوب، و از کسانی که هدایت کردیم و برگزیدیم. آنها کسانی بودند که وقتی آیات خداوند رحمان بر آنان خوانده می شد به خاک می افتادند، در حالی که سجده می کردند و گریان بودند.»
← کمال خضوع و خشوع
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۵۸.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۲، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای انبیا».    
...
پیامبران خدا آیات الهی را برای اهل مدین، تلاوت می کردند.
ولـکنا انشانا قرونـا فتطاول علیهم العمر وما کنت ثاویـا فی اهل مدین تتلوا علیهم ءایـتنا ولـکنا کنا مرسلین. «ولی ما اقوامی را در اعصار مختلف خلق کردیم، و زمانهای طولانی بر آنها گذشت (که آثار انبیا از دلهایشان محو شد پس تو را با کتاب آسمانیت فرستادیم)! تو هرگز در میان مردم مدین اقامت نداشتی تا (از وضع آنان آگاه باشی و) آیات ما را برای آنها (مشرکان مکه) بخوانی، ولی ما بودیم که تو را فرستادیم (و این آیات را در اختیارت قرار دادیم)!»
← حکایت اهل مدین
 ۱. ↑ قصص/سوره۲۸، آیه۴۵.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۲، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای اهل مدین».    
...
حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلّم آیات الهی را برای هدایت صاحبان خرد تلاوت می کرد.
اعد الله لهم عذابـا شدیدا فاتقوا الله یـاولی الالبـب الذین ءامنوا قد انزل الله الیکم ذکرا• رسولا یتلوا علیکم ءایـت الله مبینـت لیخرج الذین ءامنوا وعملوا الصــلحـت من الظـلمـت الی النور ومن یؤمن بالله ویعمل صــلحـا یدخله جنـت تجری من تحتها الانهـر خــلدین فیها ابدا قد احسن الله له رزقـا. «خداوند عذاب سختی برای آنها فراهم ساخته پس از (مخالفت فرمان) خدا بپرهیزید ای خردمندانی که ایمان آورده اید! (زیرا) خداوند چیزی که مایه تذکر است بر شما نازل کرده• رسولی به سوی شما فرستاده که آیات روشن خدا را بر شما تلاوت می کند تا کسانی را که ایمان آورده و کارهای شایسته انجام داده اند، از تاریکی ها بسوی نور خارج سازد! و هر کس به خدا ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد، او را در باغهایی از بهشت وارد سازد که از زیر (درختانش) نهرها جاری است، جاودانه در آن می مانند، و خداوند روزی نیکویی برای او قرار داده است.»
← هدف از ارسال رسول
 ۱. ↑ طلاق/سوره۶۵، آیه۱۰.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۲، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای اولواالالباب».    
...
پیامبران الهی آیات خدا را برای جنیان، تلاوت می کردند.
یـمعشر الجن... الم یاتکم رسل منکم یقصون علیکم ءایـتی... «(در آن روز به آنها می گوید: ) ای گروه جن و انس! آیا رسولانی از شما به سوی شما نیامدند که آیات مرا برایتان بازگو می کردند، و شما را از ملاقات چنین روزی بیم می دادند؟! آنها می گویند: «بر ضد خودمان گواهی می دهیم (آری،) ما بد کردیم)» و زندگی (پر زرق و برق) دنیا آنها را فریب داد و به زیان خود گواهی می دهند که کافر بودند!»
← فرستادگان جن
 ۱. ↑ انعام/سوره۶، آیه۱۳۰.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۲، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای جنیان».    
...
حضرت زکریا علیه السّلام هنگام تلاوت آیات الهی برای وی، در پیشگاه خداوند، از روی خضوع و خشوع سجده می کرد و گریان بود.
 ۱. ↑ مریم/سوره۱۹، آیه۲.    
مرکز فرهنگ و معارف قرآن، فرهنگ قرآن، ج۸، ص۴۹۲، برگرفته از مقاله «تلاوت آیات برای زکریا».    
...
خواندن قرآن کریم با آرامش و بزرگداشت آن را تلاوت گویند.
آثار فردی و اجتماعی تلاوت قرآن فراوان است. مهم ترین آثار فردی آن عبارت اند از:
← آثار تلاوت در آیات
قرآن کریم عامل شفا و رحمت برای مؤمنان و سبب افزایش زیان و خسران برای کافران است:«ونُنَزِّلُ مِنَ القُرءانِ ما هُوَ شِفاءٌ ورَحمَةٌ لِلمُؤمِنینَ ولا یَزیدُ الظّلِمینَ اِلاّ خَسارا».
اسراء/ سوره۱۷، آیه۸۲.    
(۱) ارشاد القلوب، حسن بن محمد الدیلمی (قرن ۸)، به کوشش سید هاشم، دارالاسوة، ۱۴۱۷. (۲) بحارالانوار، المجلسی (م. ۱۱۱۰ ق.)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق. (۳) البرهان فی تفسیر القرآن، البحرانی (م. ۱۱۰۷ ق.)، قم، البعثة، ۱۴۱۵ ق. (۴) غررالحکم، عبدالواحد الآمدی (م. قرن ۵)، بیروت، اعلمی، ۱۴۰۷ ق. (۵) جامع احادیث الشیعه، اسماعیل معزی ملایری، قم، الصحف، ۱۴۱۳ ق.(۶) جامع الاخبار، محمد بن محمد الشعیری (قرن ۶)، بیروت، الاعلمی، ۱۴۰۶ ق.(۷) مستدرک الوسائل، النوری (م. ۱۳۲۰ ق.)، بیروت، آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث، ۱۴۰۸ ق. (۸)وسائل الشیعه، الحر العاملی (م.۱۱۰۴ ق.)، قم، آل البیت(علیهم السلام) لاحیاءالتراث، ۱۴۱۲ ق.
تلاوت قرآن کریم در آیات و روایات معصومین (علیهم السلام)، آدابی بر آن ذکر شده، از جمله آداب ظاهری و باطنی، که خود این دو قسم، تقسیماتی دارد و در این مقاله به تبیین آن ها خواهیم پرداخت.
خواندن قرآن کریم با آرامش و بزرگداشت آن را تلاوت گویند.
معرفی اجمالی
قال رسول الله (صلی الله علیه و آله): اِنَّ البَیتَ اِذا کَثُرَ فیهِ تِلاوَه القُرآنِ کَثُرَ خَیرُهُ وَاتَّسَعَ اَهلُهُ وَاَضاءَ لاَهلِ السَّماءِ کَما تُضیءُ نُجومُ السَّماءِ لاَهلِ الدُّنیا. «رسول اکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) فرمودند: خانه ای که در آن قرآن فراوان خوانده شود، خیر آن بسیار گردد و به اهل آن وسعت داده شود و برای آسمانیان بدرخشد چنان که ستارگان آسمان برای زمینیان می درخشند.»
کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، ج۲، ص۶۱۰.    
آداب تلاوت قرآن به ظاهری و باطنی قسمت می شوند.۱. آداب ظاهری۲. آداب باطنی
آداب ظاهری
...
با توجه به اهمیت و احترام قرآن کریم برای تلاوت قرآن آداب و احترامی در روایات سفارش شده است.
در این مورد روایاتی رسیده است و ما به ذکر دو روایت (که در کتب حدیث شیعه ) رسیده است بسنده می کنیم.
← روایت اول
 ۱. ↑ مجلسی، محمدباقر، بحار الانوار، ج۶۰، ص۲۴۱.    
سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «اتمام تلاوت».    
...
خواندن قرآن کریم با آرامش و بزرگداشت آن را تلاوت گویند.
تلاوت قرآن احکامی دارد که به برخی آن ها اشاره می شود:
← مسّ کتابت
(۱) آیات الاحکام، استرآبادی، تهران، مکتبة المعراجی.(۲) الاحتجاج، ابومنصور الطبرسی (م. ۵۲۰ ق.)، به کوشش سید محمد باقر خرسان، دارالنعمان، ۱۳۸۶ ق.(۳) احکام التجوید و فضائل القرآن، محمد محمود عبدالعلیم، قاهرة، شرکة الشمرلی.(۴) احیاء علوم الدین، الغزالی (م. ۵۰۵ ق.)، بیروت، دار الکتب العربی.(۵) ارشاد القلوب، حسن بن محمد الدیلمی (قرن ۸)، به کوشش سید هاشم، دارالاسوة، ۱۴۱۷.(۶) بحارالانوار، المجلسی (م. ۱۱۱۰ ق.)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۳ ق.(۷) التبیان، الطوسی (م. ۴۶۰ ق.)، به کوشش احمد حبیب العاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.(۸) تذکرة الفقهاء، العلامة الحلی (م. ۷۲۶ ق.)، قم، آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث، ۱۴۱۴ ق.(۹) تفسیر روح البیان، بروسوی (م. ۱۱۳۷ ق.)، بیروت، دارالفکر.(۱۰) تفسیرالصافی، الفیض الکاشانی (م. ۱۰۹۱ ق.)، بیروت، اعلمی،(۱۱) التفسیر المنیر، وهبة الزحیلی، بیروت، دارالفکر المعاصر، ۱۴۱۱ ق.(۱۲) جامع احادیث الشیعه، اسماعیل معزی ملایری، قم، الصحف، ۱۴۱۳ ق.(۱۳) جواهر الکلام، النجفی (م. ۱۲۶۶ ق.)، به کوشش قوچانی، بیروت، دار احیاء التراث العربی.(۱۴) الخلاف، الطوسی (م. ۴۶۰ ق.)، به کوشش سید علی خراسانی و دیگران، قم، نشر اسلامی، ۱۴۱۸ ق.(۱۵) روح المعانی، الآلوسی (م. ۱۲۷۰ ق.)، به کوشش علی عبدالباری، بیروت، ۱۴۱۵ ق.(۱۶) شرایع الاسلام، المحقق الحلی (م. ۶۷۶ ق.)، به کوشش سید صادق شیرازی، تهران، استقلال، ۱۴۰۹ ق.(۱۷) شرح اصول کافی، محمد صالح مازندرانی (م. ۱۰۸۱ ق.)، به کوشش سید علی عاشور، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۲۱ ق.(۱۸) غررالحکم، عبدالواحد الآمدی (م. قرن ۵)، بیروت، اعلمی، ۱۴۰۷ ق.(۱۹) فتح الوهاب، زکریا بن محمد الانصاری (م. ۹۳۶ ق.)، به کوشش دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۸ ق.(۲۰) فقه السنه، سید سابق، بیروت، دارالکتاب العربی.(۲۱) الفقه علی المذاهب الاربعه، عبدالرحمن الجزیری (م. ۱۳۶۰ ق.)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۰۶ ق.(۲۲) کنزالعمال، المتقی الهندی (م. ۹۷۵ ق.)، به کوشش صفوة السقاء، بیروت، الرسالة، ۱۴۱۳ ق.(۲۳) مجمع البیان، الطبرسی (م. ۵۴۸ ق.)، بیروت، دارالمعرفة، ۱۴۰۶ ق.(۲۴) المجموع فی شرح المهذب، النووی (م. ۶۷۶ ق.)، دارالفکر.(۲۵) المحجة البیضاء، الفیض الکاشانی (م. ۱۰۹۱ ق.)، به کوشش غفاری، قم، نشر اسلامی.(۲۶) مختلف الشیعه، العلامة الحلی (م. ۷۲۶ ق.)، قم، النشر الاسلامی، ۱۴۱۲ ق.(۲۷) مسالک الافهام الی آیات الاحکام، فاضل الجواد الکاظمی (م. ۱۰۶۵ ق.)، به کوشش شریف زاده، تهران، مرتضوی، ۱۳۶۵ ش.(۲۸) مستدرک الوسائل، النوری (م. ۱۳۲۰ ق.)، بیروت، آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث، ۱۴۰۸ ق.(۲۹) مستمسک العروة الوثقی، سید محسن حکیم (م. ۱۳۹۰ ق.) قم، مکتبة النجفی، ۱۴۰۴ ق.(۳۰) مستند الشیعه، احمد النراقی (م. ۱۲۴۵ ق.)، قم، آل البیت(علیهم السلام) لاحیاء التراث، ۱۴۱۵ ق.(۳۱) المعتبر، المحقق الحلی (م. ۶۷۶ ق.)، مؤسسه سیدالشهداء، ۱۳۶۳ ش.(۳۲) تفسیر من وحی القرآن، سید محمد حسین فضل الله، بیروت، دارالملاک، ۱۴۱۹ ق.(۳۳)نهایة الاحکام، العلامة الحلی (م. ۷۲۶ ق.)، به کوشش رجائی، قم، اسماعیلیان، ۱۴۱۰ ق.
همانطوری که برا هر کاری آداب خاصی وارد شده، برای تلاوت قرآن هم آدابی ذکر شده است که یکی از آن آداب اخلاص داشتن می باشد.
اخلاص در تلاوت به این معناست که خوانندة قرآن، از ابتدای قرائت تا انتهای آن فقط رضایت و خشنودی خدا را در نظر بگیرد. اصولا هر عبادتی وقتی مقبول درگاه الهی است که با خلوص نیت همراه باشد.امام صادق (علیه السّلام) فرمود: «انما الاعمال بالنیات». این گفتار امام ششم (علیه السّلام) است که اعمال هر کسی بستگی به نیت او دارد. یکی از جاهایی که شیطان در کمین نشسته است تا راهزن عبادت باشد، هنگام تلاوت قرآن است. به ویژه اگرقاری قرآن در مجلسی و در حضور جمعی از مردم تلاوت می کند باید مراقب باشد که شیطان در حریم قرائت او وارد نشود. گاهی شیطان چنین القا می کند: «ببین چقدر زیبا تلاوت می کنی، و مردم تو را تشویق می کنند». یا به قاری و خوانندة قران تلقین می کند که: «تو از سایرقاریان بهتر تلاوت می کنی، به همین خاطر است که مردم به تو احترام می کنند». چه بسا اتفاق می افتد قاری قرآن در تمام طول قرائتش به این نوع مسائل فکر می کند، وقتی قرائتش تمام شد به خود می آید و متوجه می شود تنها چیزی که در نظر نداشته است، خلوص نیت، رضایت خداوند و معانی کلام خدا بوده است.گاهی اوقات انسان در منزل به تنهایی قرآن را زمزمه می کند، باز می بینی شیطان دست از سر انسان بر نمی دارد تا شروع به تلاوت می کند، انواع و اقسام افکار وخاطره ها به ذهن انسان هجوم می آورد. چه بسا کسی گمشده ای داشته و یا مطلبی را فراموش کرده است و قبلا هر قدر به ذهن خود فشار آورده، گمشده اش را نیافته است، ولی همین که شروع به قرائت می کند تمام این مسائل به یادش می افتد.چه باید کرد؟ در ادب چهارم و پنجم در این مورد بیشتر صحبت خواهیم کرد. این جا به طور اجمالی می گوییم؛ هر وقت خواستیم قرآن بخوانیم، باید در تمام مدت قرائت توجه داشته باشیم که قرآن، کلام خداست و هیچ کلامی محترم تر از قرآن نیست و هدف ما از قرائت آن، اطاعت دستورخداوند واعلام بندگی به درگاه اوست. با تلاوت قرآن می خواهیم مفاهیم آن را بفهمیم تا با عمل به آیات آن، در زمرة رستگاران قرار گیریم.
پاداش اخلاص در تلاوت
شما برادر و خواهر مسلمان اگر بتوانی قرآن را با اخلاص بخوانی، پاداشی بس عظیم در انتظار توست. ببین پیام آور قرآن در این زمینه چه می گوید:«و من قرا القرآن ابتغاء وجه الله و تفقها فی الدین، کان له من الثواب مثل جمیع ما اعطی الملائکة و الانبیاء و المرسلون». کسی که برای رضایت خدا و به خاطر فهمیدن دین خدا قرآن بخواند، پاداش او مانند همة پاداشی است که خدا به فرشتگان، پیامبران و رسولان خود می دهد.اگر ما اراده کنیم قرآن را با اخلاص بخوانیم و در این راه کوشش کنیم به طور حتم خداوند نیز ما را یاری می کند. البته در این جا،دعا و خواستن از خداوند نیز شرط است. از او بخواهیم که: پروردگارا! ما را دعوت به خواندن کتابت کردی، اجابت کردیم، ما را یاری کن تا در تمام مدت تلاوت، فقط رضایت تو را قصد کنیم.امام صادق (علیه السّلام) دعایی را در زمینه «حفظ قرآن» از پیامبر عظیم الشان اسلام نقل می کند. در بخشی از این دعا به این مساله چنین اشاره شده است:و اجعلنی اتلوه علی النحو الذی یرضیک عنی». ـ خدایا ـ مرا به تلاوت آن (قرآن)، آن گونه که باعث خشنودی توست وادار کن.
یکی از آداب تلاوت قرآن استعاذه است که به بیان آن می پرداذیم.
استعاذه در لغت «پناه بردن» و به عبارت دیگر «پناهنده شدن به خدا از شر بدی ها و شیطان» است. قاری قرآن قبل از تلاوت قرآن از خدای بزرگ در خواست می کند که او را از شر شیطان حفظ کند تا قرائتش از روی ریا و خودنمایی نباشد بلکه هنگام خواندن قرآن با حضور قلب بوده و آیات قرآن در او اثر بگذارد.
الفاظ استغاذه
برای استغاذه بهتر است این عبارت خوانده شود: «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم»از شیطان رانده شده به خدا پناه می برم.کسی که قرآن می خواند از هر جای قرآن باشد، اول، وسط و یا آخر سوره باشد قبل از گفتن «بسم الله الرحمن الرحیم» مستحب است عبارت بالا را قرائت کند. بعضی از مفسران قرآن و علمای علم قرائت الفاظ دیگری را هم برای استعاذه عنوان نموده اند، ولی بهترین کلام، همان عبارت بالاست.
دلایل استعاذه
دو دلیل برای این مطلب ارائه می شود:دلیل اول: خداوند در سورة نحل ، آیة ۹۸ به پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) چنین خطاب می کند: «فاذا قرات القرآن فاستعذ بالله من الشیطان الرجیم». هنگامی که قرآن می خوانی، از شر شیطان مطرود، به خدا پناه بر.عبارت «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» به خاطر کوتاه بودن کلمات و نزدیک تر بودن به آیه مورد نظر، از سایر الفاظ بهتر است.دلیل دوم: لفظ برگزیدة قراء سبعه است. ابن جزری «اعوذ بالله من الشیطان الرجیم» را لفظ برگزیدة همه قراء می داند. مفسر عالیقدر شیعه، مرحوم طبرسی نیز آن را نظر عدة زیادی از قاریان ذکر می کند.
استعاذة حقیقی
...
تقسیم بندی قرآن از جهات مختلف و از منظرهای گوناگون را تقسیمات قرآن می گویند. یکی از این تقسیمات قرآن، تقسیم بر اساس تلاوت و برای تسهیل تلاوت می باشد. از این نظر، سوره های قرآن به اجزاء، احزاب، اعشار، اخماس و رکوعات بخش بندی می شوند.
← تقسیم زمان پیامبر (ص)
یکی از تقسیمات قرآن که در قدیم رواج داشته و اکنون بر اثر شماره گذاری آیات کمتر به آن توجه می شود، نشانه گذاری پنج پنج آیه و ده ده آیه بوده است که به آن «تخمیس» و «تعشیر» می گفتند. برای تخمیس ابتداء، در پایان هر ۵ آیه نقطه و بعدها کلمه «خَمْس» یا حرف «خ» و برای تعشیر نیز آغاز، در پایان هر ۱۰ آیه نقطه و سپس کلمه «عَشر» یا حرف «ع» می گذاشتند و سرّ این کار این بود که قاریان هر روز ۵ یا ۱۰ آیه به شاگردان خود می آموختند. دانشمندان سرآغاز تعشیر مصحف را به سیره رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در آموزش ۱۰ آیه ۱۰ آیه قرآن به اصحاب نسبت داده اند. توصیه به آموزش ۵ آیه ۵ آیه نیز از برخی نقل ها استفاده می شود که شاید منشأ تخمیس بوده است. به نظر ابو عمرو دانی تعشیر و تخمیس قرآن عمل صحابه بوده و در زمان آن ها رواج داشته است. وی روایاتی را که حاکی از مخالفت برخی صحابه و تابعان است، دلیل این دیدگاه می داند. از ابن مسعود نقل شده است که علایم تخمیس و تعشیر را از مصاحف پاک می کرد. جمعی از تابعان نیز این کار را جایز نمی دانستند. مالک تعشیر و تخمیس مصاحف را با مرکّب مشکی جایز می دانست؛ اما انجام این کار را با رنگ قرمز مکروه می دانست. محمد بن وراق می گوید: قرآنی را که اعشار و ختم سوره هایش با طلا نشانه گذاری شده بود بر امام صادق (علیه السلام) عرضه کردم. آن حضرت بر آن ایرادی نگرفت و تنها فرمودند: خوش ندارم قرآن با طلا نوشته شود و دوست دارم قرآن مانند دوره نخستین با مرکّب سیاه نوشته شود.
رکوعات
یکی دیگر از تقسیمات قرآن که بر خلاف سایر تقسیم بندی های آن، طول و اندازه مساوی و معیّن ندارد رکوعات است. هر رکوع متشکل از چند آیه است که درباره یک موضوع سخن می گوید. رکوعات بیش تر در سوره های بزرگ قرآن اند؛ برای نمونه سوره بقره ۴۰ رکوع دارد؛ اما سوره های کوچک که درباره یک موضوع سخن می گویند یک رکوع دارند؛ مانند سوره های عبس تا ناس. به رکوعات قرآن رکوع گفته اند، چون هر رکوع بر اساس مبانی فقهی اهل سنت بعد از قرائت حمد در یک رکعت خوانده می شود.
← ریشه تقسیم
...
برای انجام هر کاری آمادگی هایی لازم است و به عبارت دیگر، کارهایی که انسان ها انجام می دهند نیاز به زمینه سازی دارد. برای تلاوت قرآن و ورود در فضای قرآن نیز باید آمادگی ایجاد کرد.
برای تلاوت قرآن و ورود در فضای قرآن باید آمادگی ایجاد کرد. یکی از راه های این آمادگی «دعا» ست، خصوصا اگر دعا از زبان امام معصوم (علیه السّلام) باشد. او می داند که برای ورود به فضای تلاوت واقعی آن چگونه دعا کند و چه چیزی از خدا طلب کند. لذا سزاوار است قاریان بر طبق سنت نیکوی پیشوایان دین، قرائت خود را با دعاهایی که در این زمینه از پیشوایان ما رسیده است شروع کنند، به ویژه زمانی که می خواهند به مدت طولانی قرآن تلاوت کنند. و یا قرائت قرآن در قالب جلسات سنتی قرآن یا کلاس درس می باشد.
دعاهای قبل از قرائت قرآن
در اینجا دو دعا از دعاهای معصومین (علیهم السّلام) برای بهره برداری برادران و خواهران محترم تقدیم می شود:
← دعای اول
 ۱. ↑ علامه مجلسی، بحار الانوار، ج۸۹، ص۲۰۷.    
...
سجده تلاوت از جمله احکام واجبی است که موقع تلاوت آیات مخصوص قرآن باید انجام داد.
سجده تلاوت که از آن به سجده عزیمه نیز می شود سجده ای است که به سبب تلاوت آیات سجده، واجب یا مستحب می گردد.
منبع
فقه مطابق مذهب اهل بیت علبهم السلام، ج۴، ص۳۹۱.    
...
برای تلاوت و قرائت قرآن آدابی ذکر شده است که مهمترین آن طهارت و پاکیزگی می باشد.
اولین ادب از آداب تلاوت قرآن، طهارت و پاکیزه بودن قاری قرآن است. اگر کسی بخواهد به خطوط قرآن دست بگذارد و یا احتمال می دهد هنگام قرائت قرآن، دستش به خطوط قرآن می رسد لازم است با طهارت باشد. زیرا خداوند در قرآن فرموده است: «لا یمسه الا المطهرون» . جز پاکان دست بر آن (قرآن) نزنند.
احکام مس قرآن
منظور از طهارت غسل و وضو است. اگر کسی غسل به گردن دارد برای مس و لمس کردن قرآن باید ابتدا غسل کند، درغیر این صورت برای مس کردن قرآن واجب است وضو بگیرد. فلسفة این حکم الهی روشن است: قرآن کلام خداست و بزرگداشت و احترام آن برهمگان لازم است. به این جهت همة مسلمانان وظیفه دارند هنگام دست زدن به خطوط قرآن، با طهارت باشند. در رساله های عملیه مراجع تقلید، سفارش شده است، هنگام قرائت قرآن، حتی اگر دست و یا بدن هم به خطوط قرآن نرسد، بهتر است انسان با وضو باشد. و با وضو بودن ثواب قرائت را بیش تر می کند. پاکیزگی دهان: یکی از خصوصیات رسول گرامی خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) این بود که هنگام عبادت، خصوصا تلاوت قرآن و نماز شب دندان هایشان را مسواک می زدند و مسلمانان را بارها به این کار توصیه کرده اند. حالا خوب است به یکی از جملات رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) دراین زمینه گوش سپاریم: پیامبر اکرم ـ صلی الله علیه و آله وسلّم ـ به اصحاب فرمودند: «راه قرآن را پاکیزه کنید. گفته شد: ای رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) راه قرآن چیست؟ فرمود، دهان های شماست. پرسیدند: با چه چیزی. فرمود: با مسواک.» (قال رسول الله (صلی الله علیه و آله وسلّم) : نظفوا طریق القرآن، قیل یا رسول الله و ما طریق القرآن؟ قال: افواهکم، قیل: بماذا؟ قال: بالسواک».) . پاکیزگی و آراستگی ظاهری: سزاوار است مسلمانان با بدن و لباس پاکیزه، قرآن بخوانند. آلودگی هایی مانند: خون، بول و مانند آن را از خود دور کنند و بشویند. هم چنین بهتر است قاریان قرآن در وقت تلاوت، خود را معطر کرده و بوی خوش استعمال کنند و با سر و روی آراسته قرآن تلاوت کرده و سعی کنند که این آداب را همیشه در قرائت قرآن رعایت نمایند. به ویژه قاریانی که در محافل و مجالس مذهبی قرآن تلاوت می کنند، با رعایت این آداب، می توانند برای دیگران الگو باشند.


تلاوت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Google Plus Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی تلاوت



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• سایت تلاوت مسابقه نورالهدی   • اعطای مدرک به حافظان قرآن   • کارت ورود به جلسه تلاوت   • دانلود تلاوت   • ثبت نام مسابقه تلاوت   • سایت نورالهدی   • طرح اعطای مدرک به حفاظ   • مسابقه تفسیر نورالهدی   • معنی تلاوت   • مفهوم تلاوت   • تعریف تلاوت   • معرفی تلاوت   • تلاوت چیست   • تلاوت یعنی چی   • تلاوت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی تلاوت
کلمه : تلاوت
اشتباه تایپی : jgh,j
آوا : talAvat
نقش : اسم
عکس تلاوت : در گوگل


آیا معنی تلاوت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )