انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1093 100 1

تهدید

/tahdid/

مترادف تهدید: ارعاب، انذار، بیم، تخویف، ترعیب، وعید، ترساندن، بیم دادن

برابر پارسی: ترساندن، ترسانیدن، هراساندن

معنی تهدید در لغت نامه دهخدا

تهدید. [ ت َ ] (ع مص ) بیم کردن. (تاج المصادر بیهقی ) (دهار). تهدد. (اقرب الموارد). وعید کردن. (زوزنی ). ترسانیدن. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (غیاث اللغات ). نیک ترسانیدن. (آنندراج ). بیم کردن. بیم دادن. ترسانیدن. (یادداشت بخط مرحوم دهخدا). || در پی یکدیگر گذاشتن گوسپندان را. (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء). || (اِ) تخویف و ترهیب و ترس دادگی و ترسانیدن. (ناظم الاطباء). با لفظ کردن و دادن و شنیدن مستعمل. (آنندراج ) :
که من قیصری را به فرمان شوم
بترسم ز تهدید و پیچان شوم.
فردوسی.
چنین گفت رستم به پولادوند
که تاچند این بیم و تهدید و بند.
فردوسی.
بهر تهدید سگدلان نفاق
شیر چرخش بر آستان بستند.
خاقانی.
ناله ٔ سرنا و تهدید دهل
چیزکی ماند بدان ناقور کل.
مولوی.
به تهدید اگر برکشد تیغ حکم
بمانند کروبیان صم و بکم.
سعدی (بوستان ).
نوآموز را ذکر و تحسین و زه
ز توبیخ و تهدید استاد به.
سعدی (بوستان ).
رجوع به ترکیبهای این کلمه شود.

معنی تهدید به فارسی

تهدید
ترسانیدن، بیم دادن، عقوبت دادن
۱ - ( مصدر ) ترسانیدن بیم دادن بیم کردن . ۲ - ( اسم ) بیم . جمع : تهدیدات .
[threat] [رایانه و فنّاوری اطلاعات، رمزشناسی، مهندسی مخابرات] کنش یا رویدادی که ممکن است امنیت برنامه ها و داده های رایانه را به خطر بیندازد
( صفت ) توام باتهدید همراه تهدید: (( صورتش خشک و تهدید آمیز مینمود . ))
[hybrid threat] [علوم نظامی] تهدیدی که در آن از ترکیب سامانه های مختلف ساخت چند کشور استفاده می شود
ترس دادن بیم دادن
[biological threat] [علوم نظامی] به مخاطره انداختن حیات افراد و حیوانات و گیاهان با استفاده از عوامل زیستی
سخن ترسناک و تهدید آمیز شنیدن
[blended threat, blended exploit] [مهندسی مخابرات] عملی شامل چند شیوۀ تهاجم برای تشدید آسیب رسانی متـ . حملۀ مرکب blended attack
[asymmetric threat] [علوم نظامی] هرنوع عملیات یا تهدید از طرف نیرویی قوی علیه نیرویی ضعیف
( مصدر ) ترسانیدن بیم کردن .
[threat assessment] [علوم سیاسی و روابط بین الملل] فرایند تشخیص عوامل تهدید علیه یک کشور و تخمین میزان و احتمال عملی شدن آن
[threat action] [رایانه و فنّاوری اطلاعات، مهندسی مخابرات] انجام عملی برای از بین بردن امنیت سامانه
[threat inflation] [علوم سیاسی و روابط بین الملل] ایجاد نگرانی از یک تهدید با بزرگ جلوه دادن آن
[threat monitoring] [رمزشناسی، مهندسی مخابرات] واکاوی و ارزیابی و بررسی سوابق ممیزی و سایر اطلاعاتی که برای یافتن رویدادهای ناقض امنیت سامانه ها گردآوری می شوند
[threat consequence] [مهندسی مخابرات] برهم زدن امنیت براثر کنشی تهدیدآمیز، شامل افشای اطلاعات و تقلب و ایجاد اختلال و سوءاستفاده
[آینده پژوهی و آینده نگری] ← تحلیل تکافت
[threat characterization] [علوم نظامی] ارزیابی ماهیت و ابعاد و مقاصد تهاجم درحال شکل گیری

معنی تهدید در فرهنگ معین

تهدید
(تَ) [ ع . ] (مص م .) ترسانیدن ، بیم دادن .

معنی تهدید در فرهنگ فارسی عمید

تهدید
ترساندن، بیم دادن، بیم عقوبت دادن.

تهدید در دانشنامه اسلامی

تهدید
تهدید به معنی ترسانیدن کسی به وعده انجام دادن کاری علیه او یا متعلّقاتش است.
اکراه از اسباب رفع تکلیف و نیز آثار وضعی عمل است. قوام اکراه، تهدیدی است که از سوی اکراه کننده (مُکرِه) متوجه اکراه شونده (مُکرَه) می‏شود. (به مقاله اکراه رجوع شود.)

منبع
فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام ج ۲، ص۶۷۱ ۶۷۲.    
...
تهدید، به معنای ترسانیدن و به لرزه درآوردن با وعید است.
فرق آن با انذار این است که در انذار، اخبار و ابلاغ همراه با بیم و ترسانیدن است؛ افزون بر آن در انذار، ترسانیدن از چیزی است که فرصت برای پرهیز و احتراز از آن وجود دارد، ولی تهدید اعم است.
تهدید در قرآن
تهدید در قرآن با واژه های «تربص»، «مرصاد»، «وعید» و جمله هایی همانند «لئن لم تنته لارجمنک»، «ویل لکل افاک»، «لاقعدن لهم صراطک»، «فبشرهم بعذاب الیم» و «لهم سوء الدار» آمده است.
آل لوط به اخراج و آوارگی، از سوی قوم لوط تهدید شد.
ولوطـا اذقال لقومه اتاتون الفـحشة ما سبقکم بها من احد من العــلمین(و (به خاطر آورید) لوط را، هنگامی که به قوم خود گفت: «آیا عمل بسیار زشتی را انجام می دهید که هیچیک از جهانیان، پیش از شما انجام نداده است؟!) وما کان جواب قومه الا ان قالوا اخرجوهم من قریتکم انهم اناس یتطهرون.(ولی پاسخ قومش چیزی جز این نبود که گفتند: «اینها را از شهر و دیار خود بیرون کنید، که اینها مردمی هستند که پاکدامنی را می طلبند (و با ما همصدا نیستند!)») این جای تعجب نیست که یک جمعیت آلوده و گناهکار، افراد پاکدامن را به جرم پاکدامنی از خود برانند، آنها چنین افرادی را مزاحم شهوات خویش می بینند، و نقاط قوت و افتخار چنین پاکدامنانی در نظر آنها نقطه ضعف و عیب بود!. این احتمال نیز در تفسیر جمله" انهم اناس یتطهرون" وجود دارد، که قوم لوط می خواستند این پیامبر و پیروانش را متهم به تظاهر و ریاکاری کنند، همانطور که بسیار شنیده ایم و در اشعار خوانده ایم که افراد شرابخوار آلوده افراد پاک را متهم به ریاکاری می کنند، و" خرقه آلوده به شراب خویش" را از" سجاده زاهد" برتر می شمارند، و این یک نوع تبرئه کاذب است که این آلودگان بدبخت برای خود دست و پا می کنند.
پاکدامنی عیب آل لوط
ولوطـا اذ قال لقومه اتاتون الفـحشة وانتم تبصرون(و لوط را (به یاد آور) هنگامی که به قومش گفت: «آیا شما به سراغ کار بسیار زشتی می روید در حالی که (نتایج شوم آن را) می بینید؟!) فما کان جواب قومه الا ان قالوا اخرجوا ءال لوط من قریتکم انهم اناس یتطهرون.(آنها پاسخی جز این نداشتند که (به یکدیگر) گفتند: «خاندان لوط را از شهر و دیار خود بیرون کنید، که اینها افرادی پاکدامن هستند!») جواب قوم لوط در مقابل دعوت حضرت لوط بیانگر انحطاط فکر و سقوط فوق العاده اخلاقی آنها بود. آری در محیط آلودگان، پاکی جرم است و عیب! یوسفهای پاکدامن را به جرم عفت و پارسایی به زندان می افکنند، و خاندان پیامبر بزرگ خدا" لوط" را به خاطر پرهیزشان از آلودگی و ننگ، تبعید می کنند، اما زلیخاها آزادند و صاحب مقام! و قوم لوط باید در شهر و دیار خود آسوده بمانند! و این است مصداق روشن سخنی که قرآن درباره گمراهان می گوید که: بر دلهای آنها- به خاطر اعمالشان- مهر می نهیم، و بر چشمشان پرده می افکنیم، و در گوششان سنگینی است. این احتمال نیز در جمله اناس یتطهرون وجود دارد که آنها به خاطر فرو رفتن در این منجلاب فساد و خو گرفتن به آلودگی، این سخن را از روی مسخره به خاندان لوط می گفتند که اینها تصور می کنند کار ما ناپاکی است و پرهیز آنها پاکدامنی! چه چیز عجیب و مسخره ای؟! و این شگفت آور نیست که حس تشخیص انسان بر اثر خو گرفتن به یک عمل ننگین دگرگون شود، داستان معروف" مرد دباغی که دائما با پوستهای متعفن سر و کار داشت و شامه او با آن خو گرفته بود و گذشتن او از بازار عطاران و بیهوش شدن از بوی نامناسب عطر! و دستور آن مرد حکیم که وی را به بازار دباغان ببرید تا به هوش آید و از مرگ نجات یابد" شنیده ایم و مثال حسی جالبی است برای این مطلب منطقی.
در این نوشتار به تهدید شدن حضرت ابراهیم از طرف قومش که در قرآن آمده، اشاره می شود.
ابراهیم علیه السّلام از سوی مشرکان ، به آسیب دیدن از جانب معبودهایشان تهدید شد.وحاجه قومه قال اتحـجونی فی الله وقد هدن ولا اخاف ما تشرکون به الا ان یشاء ربی شیــا..(ولی قوم او (ابراهیم)، با وی به گفتگو و ستیز پرداختند؛ گفت: «آیا درباره خدا با من گفتگو و ستیز می کنید؟! در حالی که خداوند، مرا با دلایل روشن هدایت کرده؛ و من از آنچه شما همتای (خدا) قرار می دهید، نمی ترسم (و به من زیانی نمی رسانند)! مگر پروردگارم چیزی را بخواهد! وسعت آگاهی پروردگارم همه چیز را در برمی گیرد؛ آیا متذکر (و بیدار) نمی شوید؟! ) وکیف اخاف ما اشرکتم ولا تخافون انکم اشرکتم...(چگونه من از بتهای شما بترسم؟! در حالی که شما از این نمی ترسید که برای خدا، همتایی قرار داده اید که هیچ گونه دلیلی درباره آن، بر شما نازل نکرده است! (راست بگویید) کدام یک از این دو دسته (بت پرستان و خداپرستان)، شایسته تر به ایمنی (از مجازات) هستند اگر می دانید؟!) ( مشرکان، ابراهیم علیه السّلام را از آفات و آسیبهای بتهای خود می ترساندند لذا از وی می خواستند تا بتها را طعن و استهزا نکند. در آیه مزبور پاسخ ابراهیم علیه السّلام به تهدید یاد شده آمده است.)
تهدید به سنگسار شدن
تهدید ابراهیم علیه السّلام به سنگسار شدن از ناحیه آزر، در صورت ادامه تبلیغ آیین توحید بود.قال اراغب انت عن ءالهتی یـابرهیم لـئن لم تنته لارجمنک واهجرنی ملیـا.(گفت: «ای ابراهیم! آیا تو از معبودهای من روی گردانی؟! اگر (از این کار) دست برنداری، تو را سنگسار می کنم! و برای مدّتی طولانی از من دور شو!»)
← نکات تفسیری آیه
ابراهیم علیه السّلام به اعدام و سوزانده شدن از سوی قومش تهدید شد.فما کان جواب قومه الا ان قالوا اقتلوه او حرقوه فانجـه الله من النار ان فی ذلک لایـت لقوم یؤمنون.(اما جواب قوم او (ابراهیم ) جز این نبود که گفتند: «او را بکشید یا بسوزانید!» ولی خداوند او را از آتش رهایی بخشید؛ در این ماجرا نشانه هایی است برای کسانی که ایمان می آورند.) از این تعبیر استفاده می شود که گروهی طرفدار سوزاندن ابراهیم بودند در حالی که گروهی دیگر اعدام او را به وسیله شمشیر و امثال آن پیشنهاد می کردند سرانجام گروه اول پیروز شدند چون معتقد بودند بدترین نوع اعدام همان سوزانیدن با آتش است. این احتمال نیز وجود دارد که همه آنها نخست به اعدام او با وسائل معمولی می اندیشیدند، ولی بعدا همگی اتفاق بر این کردند که او را آتش بزنند و حد اکثر شدت عمل را به خرج دهند.
تهدید آزر
...
ابلیس از سوی خداوند به دوزخ، تهدید شد.
... ثم قلنا للملـئکة اسجدوا لاءدم فسجدوا الا ابلیس لم یکن من السـجدین(ما شما را آفریدیم؛ سپس صورت بندی کردیم؛ بعد به فرشتگان گفتیم: «برای آدم خضوع کنید!» آنها همه سجده کردند؛ جز ابلیس که از سجده کنندگان نبود.) قال فبما اغویتنی لاقعدن لهم صرطک المستقیم(گفت: «اکنون که مرا گمراه ساختی، من بر سر راه مستقیم تو، در برابر آنها کمین می کنم!) قال اخرج نها مذءومـا مدحورا لمن تبعک منهم لاملان جهنم منکم اجمعین.(فرمود: «از آن (مقام)، با ننگ و عار و خواری ، بیرون رو! و سوگند یاد می کنم که هر کس از آنها از تو پیروی کند، جهنم را از شما همگی پر می کنم!) از آنجایی که مورد گفتار ابلیس و تهدیدش به انتقام تنها بنی آدم بود و قسم خورد که غرض خلقت آنان را که همان شکر است در آنان نقض نموده و از بین می برد و آنان را بجای شکر وادار به کفران می سازد، خدای تعالی در جوابش پیروانش را هم با او شریک ساخته و فرمود: " جهنم را از شما یعنی از تو و بعضی از پیروانت پر می کنم". در این جمله خدای تعالی از در منت و رحمت جمیع پیروان ابلیس را ذکر نفرمود، بلکه فرمود: " از شما" و این خود اشعار به تبعیض دارد. الا ابلیس ابی ان یکون مع السـجدین(جز ابلیس، که ابا کرد از اینکه با سجده کنندگان باشد.) وان جهنم لموعدهم اجمعین.(و دوزخ، میعادگاه همه آنهاست!) قال یـابلیس ما منعک ان تسجد لما خلقت بیدی استکبرت ام کنت من العالین(گفت: «ای ابلیس! چه چیز مانع تو شد که بر مخلوقی که با قدرت خود او را آفریدم سجده کنی؟! آیا تکبر کردی یا از برترینها بودی؟! (برتر از اینکه فرمان سجود به تو داده شود!)») قال فالحق والحق اقول لاملان جهنم منک وممن تبعک منهم اجمعین.(که جهنم را از تو و هر کدام از آنان که از تو پیروی کند، پر خواهم کرد!»)
تکبر عامل بدبختی ها
مهمترین نکته تربیتی که از داستان ابلیس و آفرینش آدم که در سوره های مختلف قرآن آمده استفاده می شود همان سقوط وحشتناک ابلیس از آن مقام والایی که داشت به خاطر کبر و غرور است! می دانیم ابلیس از فرشتگان نبود (همانگونه که از آیه ۵۰ سوره کهف استفاده می شود) و آن چنان ارتقاء مقام در سایه اطاعت فرمان خدا پیدا کرده بود که در صفوف فرشتگان قرار داشت، حتی بعضی می گویند معلم فرشتگان بود، و طبق آنچه از خطبه قاصعه در نهج البلاغه استفاده می شود هزاران سال پرستش خدا کرده بود. اما همه این مقامات را به خاطر یک ساعت تکبر و غرور از دست داد، و آن چنان گرفتار تعصب و خودپرستی شد که حتی در مقام عذرخواهی و توبه برنیامد، بلکه هم چنان به کار خود ادامه داد و در جاده لجاجت آن چنان ثابت قدم ماند که تصمیم گرفت مسئولیت شرکت در جرم همه ظالمان و گنهکاران از فرزندان آدم را به عنوان یک وسوسه گر بپذیرد، و معادل کیفر و عذاب همه آنها را یک جا تحمل کند! این است نتیجه خودخواهی و غرور و تعصب و خودپسندی و استکبار.
انسان های شیطان صفت
نه تنها ابلیس که، با چشم خود انسانهای شیطان صفتی را دیده ایم، یا شرح حال آنها را در صفحات سیاه تاریخ مطالعه کرده ایم که هنگامی که بر مرکب غرور و تکبر و خودخواهی سوار شدند دنیایی را به خاک و خون کشیدند، گویی پرده ای از خون و جهل، چشمان ظاهر و باطن آنها را از کار انداخته، و هیچ حقیقتی را مشاهده نمی کنند، دیوانه وار در راه ظلم و بیدادگری گام بر می دارند و سرانجام خود را در بدترین پرتگاهها ساقط می کنند. این استکبار و غرور، آتش سوزان و وحشتناکی است، همانگونه که انسان ممکن است سالیان دراز زحمت بکشد و خانه و وسائل و سرمایه ای برای زندگی فراهم سازد، ولی محصول آن را تنها با یک شعله آتش در چند لحظه تبدیل به خاکستر کند، همچنین کاملا امکان پذیر است که محصول اطاعت هزاران سال را با ساعتی استکبار و غرور در برابر خدا از دست دهد، چه درسی از این گویا و تکان دهنده تر؟!. عجب اینکه او حتی به این نکته روشن نیز توجه نداشت که آتش بر خاک برتری ندارد چرا که منبع همه برکات: گیاهان، حیوانات، معادن، محل ذخیره آبها خلاصه سرچشمه پیدایش هر موجود زنده ای خاک است، ولی کار آتش سوزندگی و در بسیاری از مواقع ویرانگری است. امام علی علیه السلام در خطبه قاصعه خطبه ۱۹۲ نهج البلاغه) از ابلیس به عنوان عدو الله (دشمن خدا) و امام المتعصبین و سلف المستکبرین (پیشوای متعصبان لجوج، و سر سلسله مستکبران) نام برده و می فرماید:" به همین جهت خداوند لباس عزت را از اندام او بیرون کرد، و چادر مذلت بر سر او افکند" سپس اضافه می کند: " آیا نمی بینید چگونه خداوند او را به خاطر تکبرش کوچک کرد؟ و به خاطر برتری جوئیش پست ساخت؟ در دنیا رانده شد و عذاب دردناک در سرای دیگر برای او فراهم ساخت (الا ترون کیف صغره الله بتکبره، و وضعه بترفعه، فجعله فی الدنیا مدحورا و اعد له فی الآخرة سعیرا). ضمنا همانگونه که اشاره کردیم ابلیس نخستین پایه گذار مکتب جبر بود، همان مکتبی که بر خلاف وجدان هر انسانی است و یکی از دلائل مهم پیدایش آن، تبرئه کردن انسانهای گنه کار در برابر اعمالشان است، در آیات فوق خواندیم ابلیس برای تبرئه خویش و اثبات اینکه حق دارد در گمراهی فرزندان آدم بکوشد به همین دروغ بزرگ متوسل شد، و گفت: خداوندا تو مرا گمراه کردی و من هم به همین خاطر فرزندان آدم را جز مخلصان گمراه خواهم کرد!
ابوجهل، مورد نفرین و تهدید الهی به عذاب بود.
فلا صدق ولا صلی((در آن روز گفته می شود:) او هرگز ایمان نیاورد و نماز نخواند،)ولـکن کذب وتولی(بلکه تکذیب کرد و روی گردان شد،)ثم ذهب الی اهله یتمطی(سپس بسوی خانواده خود بازگشت در حالی که متکبّرانه قدم برمی داشت!)اولی لک فاولی((با این اعمال) عذاب الهی برای تو شایسته تر است، شایسته تر!)ثم اولی لک فاولی.(سپس عذاب الهی برای تو شایسته تر است، شایسته تر!) (بر اساس شان نزول، آیات یاد شده درباره ابوجهل است و کلمه «اولی» برای تهدید می باشد. )
← وجوه مختلف آیه
ارءیت الذی ینهی(به من خبر ده آیا کسی که نهی می کند،) الم یعلم بان الله یری(آیا او ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می بیند؟!)کلا لـئن لم ینته لنسفعـا بالناصیة(چنان نیست که او خیال می کند، اگر دست از کار خود برندارد، ناصیه اش (موی پیش سرش ) را گرفته (و به سوی عذاب می کشانیم)،)ناصیة کـذبة خاطئة(همان ناصیه دروغگوی خطاکار را!)فلیدع نادیه(سپس هر که را می خواهد صدا بزند (تا یاریش کند)!)سندع الزبانیة.(ما هم بزودی مأموران دوزخ را صدا می زنیم (تا او را به دوزخ افکنند)!) (بر اساس حدیث منقول، آیات مزبور، ناظر به ابوجهل است. )
ادات تهدید، ادات مورد استفاده در ترساندن مخاطب را می گویند.
«ادات تهدید» اداتی است که برای بیم دادن مخاطب به کار می رود.
مثال
۱. اولی: (اولی لک فاولی)؛ "با این اعمال عذاب الهی برای تو شایسته تر است شایسته تر ". سیوطی می گوید: در صحاح آمده است که «اولی لک» کلمه تهدید و وعید است. بعضی گفته اند معنای آن « ویل » است. و نحاس درباره معنای آن گفته است: وقتی عرب می گوید: «اولی لک» یعنی نزدیک است هلاک شوی.۲. ل: در صورتی که جازمه باشد، از ادات تهدید است؛ مثل: (... فمن شاء فلیؤمن ومن شاء فلیکفر...)؛ " پس هر که بخواهد بگرود و هر که بخواهد انکار کند".
تهدید اکراه کننده ممکن است متوجه خود مکره باشد یا شخصی دیگر. بنابراین، می توان تحت عناوین زیر موضوع تهدید را بررسی نمود.
تهدید اکراه کننده متوجه نفس، تمامیت جسمی یا عرض و حیثیت و یا مال شخص باشد. پیش از این گفته شد، اکراه مورد نظر در امور جزایی، اکراه ملجی است که در آن خوف تلف نفس یا عضو و یا ایراد ضرب منتهی به مرگ و یا حبس بلند مدت وجود دارد.
نظر علمای اهل سنت
در فقه جزایی اسلام تهدید به اتلاف مال و ایراد ضرر و زیان مالی مطرح و مورد بحث صاحب نظران واقع شده است. مالک، شافعی و امام احمد تهدید به اتلاف مال را اکراه دانسته اند؛ مشروط بر اینکه میزان خسارات مالی یا ارزش مالی که تهدید به اتلاف شده قابل اغماض و چشم پوشی نباشد. منظور از میزان ارزش مال ارزش تجاری آن نیست؛ بلکه تمول و تمکن مالی صاحب مال یا زیان دیده مورد نظر است. مقدار معینی از مال ممکن است برای کسی قابل اغماض باشد؛ اما همان میزان احتمال دارد برای دیگری مال هنگفتی تلقی شده، برای وی از ارزش بالایی برخوردار باشد. بنابراین، قضیه جنبه ی موضوعی به خود گرفته، از شخصی به شخص دیگر متفاوت است. بر این اساس در هر مورد باید ارزش زیان وارده را با توجه به میزان دارایی صاحب مال سنجید.
← قول ابو حنیفه
باور فقهای امامیه بر این است که برای صحت استناد به تهدیدات به عمل آمده علیه اموال در اکراه، نصی در دست نیست؛ اما در جواهر الکلام آمده است: «و لا ریب فی تحققه بالتخویف باخذ المال المعتد به؛ بی تردید، با تهدید نسبت به گرفتن مال قابل توجه، اکراه محقق می شود.»
تهدید شخص ثالث
...


تهدید در دانشنامه ویکی پدیا

تهدید
تهدید بیان نیت شخصی است که قصد دارد به دیگری زیان یا آسیب برساند. تهدید از نظر حقوقی در ارتباط با اجبار یا اکراه می باشد. همچنین تهدید در رفتار حیوانات زیاد دیده می شود. به خصوص به شکل آیینی و به منظور پرهیز از خشونت فیزیکی که هر لحظه ممکن است منجر به جراحت یا کشته شدن هر یک از طرفین درگیر شود. از لحاظ قانونی برخی از انواع معمول تهدیدها که ممنوع است شامل تهدیدهایی می شود که به منظور بدست آوردن امتیاز مالی اعمال می شود یا برای مجبور کردن دیگران به انجام کاری برخلاف میل شان، اعمال می شود. در ایالات متحده تهدید به استفاده از سلاح مرگبار یا تهدید به آسیب رساندن به دیگران یا از بین بردن دارایی های دیگران یا تهدید به آبروریزی جرم تلقی می شود.
تهدید مرگ
اخاذی
کاربرد اصلی مفهوم تهدید، در مطالعات امنیتی است. در این حوزهٔ تهدید عاملی علیه امنیت به شمار می آید. تهدید در مباحث امنیتی عاملی نامطلوب است که می تواند خارج از اراده و کنترل ما عمل کند و آماج آن بقاء و ارزش های اساسی است. رآلیست ها تهدید را عمدتا عینی و خارجی و مکاتب انتقادی آن را ناشی از درک بازیگران از شرایط خاص که لزوما ئپواقعی نیست می دانند. در مکتب کپنهاک متناسب با ابعاد موسعی که برای امنیت شناسایی می کنند؛ ابعاد تهدید را نیز شامل: نظامی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی می دانند. از تهدید بر مبناهای مختلف تقسیم بندی های کوناگونی ارائه شده است که نافی یکدیگر نیستند. مانند: تهدید نرم وسخت، تهدید متمرکز و پراکنده، تهدید متقارن و نامتقارن، تهدید بسیط و چند وجهی، تهدید مستقیم و غیرمستقیم و ... .
توجه داشته باشید که درج عبارت پارک پنچری تهدید نیست زیرا تهدید باید نسبت به شخص معین یا جمع معینی باشد نه عموم مردم . در ایرانویرایش مطابق مادهٔ ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی ایران از فصل بیست و دوم، هر گاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.
عکس تهدید
تهدید (انگلیسی: Thunderbolt) فیلمی در ژانر درام به کارگردانی جوزف فون اشترنبرگ است که در سال ۱۹۲۹ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به جرج بنکرافت، فی ری، ریچارد آرلن، تالی مارشال و یوجینی بسرر اشاره کرد.
۲۰ ژوئیه ۱۹۲۹ (۱۹۲۹-07-۲۰) (ایالات متحده)
تهدید (انگلیسی: Life on a Thread) فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی ادگار نویل است که در سال ۱۹۴۵ منتشر شد. از بازیگران آن می توان به گیجرمو مارین و جوسه فینا د لا توره اشاره کرد.
۲۶ آوریل ۱۹۴۵ (۱۹۴۵-04-۲۶)
تهدید روسی (ارمنی: Ռուսական վտանգը) یکی از مهم ترین آثار روبن داربینیان سیاستمدار اهل ارمنستان است با موضوع فلسفه سیاسی. این کتاب در سال ۱۹۲۰ در اولین جمهوری ارمنستان چاپ شد و در سال ۱۹۹۱ در جمهوری تازه تأسیس ارمنستان توسط انتشارات آزاد خُسک تجدید چاپ شد.
روس هراسی
تهدید سه گانه (به انگلیسی: Triple Threat) نام یک فیلم سینمایی در ژانر رزمی و اکشن است که توسط جسی وی . جانسن کارگردانی شده و در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. در این فیلم ستارگان رزمی همچون ایکو اویس، تونی جا، اسکات ادکینز، تیگر چن و مایکل جای وایت به ایفای نقش پرداخته اند.
جوئی آبرین
پاول استاهلی
فیلم در ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ در چین به نمایش درآمد. هم چنین فیلم در ایالات متحده به صورت عرضه محدود برای یک روز در ۱۹ مارس ۲۰۱۹ به نمایش گذاشته شد.
تهدید فوری و آشکار (به انگلیسی: Clear and Present Danger) فیلمی محصول سال ۱۹۹۴ و به کارگردانی فیلیپ نویس است. در این فیلم بازیگرانی همچون هریسون فورد، ویلم دفو، آن آرچر، جیمز ارل جونز، ژواکیم دی آلمیدا، میگل ساندووال، هریس یولین، دونالد موفات، بنجامین برت، ریموند کروز، آنا مگنوسون، دین جونز، گرگ جرمن، تورا برچ، الن گیر، هوپ لانگ و تام باور ایفای نقش کرده اند.
۳ اوت ۱۹۹۴ (۱۹۹۴-08-۰۳)
تهدید قاتل (فرانسوی: L'Assassin menacé) یک نقاشی رنگ روغن از رنه ماگریت نقاش سوررئالیست بلژیکی است که سال ۱۹۲۷ کشیده شد. در این اثر زنی برهنه با دهان پرخون روی نیمکت افتاده و سه سیاه پوش در اطراف او به چشم می خورند. قاتل خوش پوش که آمادهٔ ترک صحنه است، با طمأنینه ای سادیستی به گرامافون گوش می دهد درحالی که دو مهاجم سیاه پوشِ دیگر با تور و چماق در سرسرا در کمین اویند. سه ناظر نیز از بالکن به صحنه خیره شده اند که وجه سوررئالیستی نقاشی ماگریت را پررنگ کرده است.
تهدید مدارس دینی(به انگلیسی: Faith School Menace) یک مستند تلویزیونی از ریچارد داوکینز است که به بررسی آثار مخرب مدارس دینی در بریتانیا، بر روی دانش آموزان به طور خاص و بر جامعه به طور عام، می پردازد.
The Scotsman 19 August 2010 TV Review
The Guardian 19 August 2010 TV Review
The Independent 19 August 2010 TV Review
نخستین پخش این برنامه در ۱۸ آگوست ۲۰۱۰ به روی آنتن شبکه مورفور(به انگلیسی: More4) رفت.
تهدید مرگ، همانگونه که از عنوانش پیداست، به هر گونه تهدید به کشتن کس یا کسانی به دست کس یا کسانی که یا خود را معرفی می کنند یا به طور ناشناس آن را عنوان می کنند، دلالت دارد.
قتل
تروریسم اسلامی
یکی از نمونه های آشنای تهدیدهای مرگ در کشورهای اسلامی و ایران، تهدید به کشتن کس یا کسانی با دلایل مذهبی توسط افراد یا گروههای مذهبی است. برای نمونه خمینی در نامه سرگشادهٔ «بخوانید و به کار بندید»، احمد کسروی را با توجیهی مذهبی – از نگر خویش – به مرگ تهدید کرد.
تهدید کلیشه یا تهدید تفکر قالبی، اضطرابی است که فرد تجربه می کند وقتی ممکن است به خاطر تعلقش به یک گروه اجتماعی خاص با کلیشه هایی منفی قضاوت شود. از زمان مطرح شدنش در مطالعات دانشگاهی، این مبحث به صورت گسترده ای در حوزه روان شناسی اجتماعی مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعات نشان می دهد که اضطراب ناشی از تهدید کلیشه باعث کاهش عملکرد افرادی می شود که متعلق به گروه های کلیشه ای منفی هستند. به این صورت که اگر کلیشه های منفی در مورد یک گروه خاص وجود داشته باشد، اعضای آن گروه به احتمال زیاد دچار اضطراب در مورد عملکرد خود خواهند شد، و این ممکن است مانع بروز توانایی آن ها برای انجام کار به بهترین شکل خود شود. به عنوان مثال، تهدید کلیشه می تواند عملکرد فکری آمریکایی های آفریقایی تبار در آزمون استدلال س. ا. ت (امتحانی برای ورودی کالج در ایالات متحده) را کاهش دهد، به این دلیل کلیشه ای که آمریکایی های آفریقایی تبار از هوش کمتری نسبت به گروه های دیگر برخوردارند. نکته مهم این است که برای اینکه اثرات تهدید کلیشه روی شخصی گذاشته شود نیازی نیست آن شخص حتماً به آن کلیشه باور قلبی داشته باشد. نکته جالب دیگر اینکه، مکانیزم خاصی که توسط آن اضطراب (حاصل از فکر به اثر کلیشه) عملکرد را کاهش می دهد به وسیله تخلیه حافظه کاری شخص است، که به ویژه شامل قسمت های فونولوژیکال (واجی) حافظه کاری می شود.
تهدید کلیشه یکی از عوامل مؤثر بالقوه در شکاف دیرپای جنسیتی و نژادی در عملکرد تحصیلی است. این پدیده می تواند زمانی رخ دهد که کاری که فرد انجام می دهد در ارتباط نزدیکی است با کلیشه منفی ای که به او نسبت می دهند، چرا که اینگونه به نظر می رسد که تهدید کلیشه ای بیشتر از آنکه تابع ویژگی های شخصیتی انسان باشد، زاییده شرایط و موقعیت ایجاد شده است. بسیاری از افراد حداقل یک هویت اجتماعی دارند که شامل کلیشه ای منفی می شود، بنابراین بیشتر مردم نسبت به این پدیده آسیب پذیرند، به خصوص اگر در موقعیتی قرار بگیرند که مرتبط به آن کلیشه باشد. از جمله عواملی که می توانند اثر این نوع اضطراب را در افراد افزایش دهند، می توان به سخت بودن مسئله مطرح شده، قبول این که هدف این مسئله سنجش توانایی های آن ها است و همچنین میزان ارتباط مسئله با کلیشه مربوط به آن ها اشاره کرد. درجه بالاتری از این تأثیر را می توان تحت دو حالت دید: وقتی که فرد تمایل به انجام کاری را به بهترین نحو ممکن دارد یا زمانی که قویا به یک کلیشه منفی ارتباط داده می شود. به علاوه، زمانی که افراد انتظار آن را دارند که به دلیل انتساب خود به یک کلیشه منفی دچار تبعیض شوند، اثر این پدیده حتی می تواند بیشتر افزایش پیدا کنند. در صورتی که فرد به طور مکرر اضطراب ناشی از این کلیشه بندی ها را تجربه کند، می تواند وارد یک دور باطل از دست دادن اعتماد به نفس، افت در عملکرد، و در نهایت از دست دادن علاقه در زمینه مربوطه شود.
بر طرفداران تهدید کلیشه این انتقاد وارد شده است که در اهمیت تهدید کلیشه به عنوان توضیح شکاف های عملکرد در دنیای واقعی اغراق به خرج داده اند و شواهد را بیشتر و قطعی تر از آنچه که هست نمایش داده اند.
در سال ۱۹۹۵، کلود استیل و جاشوا آرونسون با انجام اولین آزمایش ها نشان دادند که تهدید کلیشه می تواند عملکرد ذهنی افراد را تضعیف کند. برای این کار، آن ها از یکسری دانش آموز کالج آمریکایی-اروپایی و آمریکایی-آفریقایی تست یک بخش شفاهی مشکل از آزمون جی-آر-ای را گرفتند. همان طور که بر اساس میانگین های ملی انتظار می رفت، دانشجویان آمریکایی-آفریقایی عملکرد ضعیفتری در آزمون از خود نشان دادند. سپس استیل و آرونسون دانش آموزان را به سه گروه تقسیم کردند: گروه تحت تأثیر تهدید کلیشه (که برای آن ها این آزمون به عنوان "تشخیص توانایی فکری" آن ها توصیف شده بود)، گروه مستقل از تأثیر تهدید کلیشه (که برای آن ها این آزمون به عنوان "یک حل مسئله کلاسی مطرح شده بود که قرار نیست برای تشخیص توانایی افراد به کار برود")، و گروه سوم (که در آن دوباره گفته شد این آزمون برای تشخیص توانایی آن ها نیست، ولی از آن ها خواسته شد به این آزمون دشوار به عنوان یک چالش نگاه کنند). به هر سه گروه سؤال های یکسانی داده شد.
قیامت: شهر تحت تهدید (به هندی: Qayamat: City Under Threat) فیلمی محصول سال ۲۰۰۳ و به کارگردانی هری باوجا است. در این فیلم بازیگرانی همچون اجی دیوگن، سونیل شتی، سانجای کاپور، ارباز خان، ایشا کوپیکار، ریا سن، نیها دوپیا، آشیش چادهاری، چانکی پاندی ایفای نقش کرده اند.
۱۱ ژوئیه ۲۰۰۳ (۲۰۰۳-07-۱۱)
در نزدیکی تهدید وضعیت بقایی برای جانوران است که نشان دهنده در تهدید نبودن گونه در زمان حال است ولی هنوز نگرانی درباره اینکه در آینده به حالت تهدید شده برود وجود دارد. این رده در سیاهه قرمز IUCN با نشان اختصاری (NT) نمایش داده می شود.
هم اکنون ۴۰۲ گونه در حیات وحش وجود دارند که برای آنکه «تهدید شده» به حساب نیایند نیاز به کمک های حفاظتی دارند.
گونه های در معرض تهدید گونه هایی شامل گیاهان، جانوران، قارچ ها و... هستند که در معرض خطر افتادن در آیندۀ نزدیک می باشند. گونه هایی که تهدیدشده هستند، گاهی اوقات با اندازه گیری پویایی شناسی جمعیت دپنسیشین بحرانی مشخص می شوند که یک اندازه گیری ریاضی زیست توده و مرتبط با نرخ رشد جمعیت است. این یک معیار کمّی برای ارزیابی درجۀ خطر است.
سیاهه قرمز گونه های در معرض خطر
کشور استرالیا برای رده بندی و حفاظت از گونه های در معرض خطر قانونی به نام «حفاظت از محیط زیست و بقای تنوع زیستی تصویب ۱۹۹۹ میلادی» وضع کرده است که به صورت مختصر تصویب نامه EPBC خوانده می شود. این تصویب نامه ۶ رده دارد.
کریسمس دنیس تهدید (انگلیسی: A Dennis the Menace Christmas) فیلمی در ژانر کمدی به کارگردانی ران الیور است که در سال ۲۰۰۷ منتشر شد.
۶ نوامبر ۲۰۰۷ (۲۰۰۷-11-۰۶)

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

تهدید در دانشنامه آزاد پارسی

تهدید (Threat)
هرگونه اقدام ناخواسته (سهوی یا عمدی) با نیت انجام عملی که ممکن است به ایجاد آسیب یا ضرر به اموال و یا دارائی های دیگران منجر شود. تهدید می تواند به شکل پیام های صریح و یا ضمنی و ناآشکار صورت پذیرد. معنی دیگر این کلمه، فردی است که وجود وی به خطر تعبیر می شود. غالباً تهدید در قبال یک یا چند هدف آسیب پذیر مشخص صورت می گیرد.

ارتباط محتوایی با تهدید

تهدید در جدول کلمات

تهدید
زلیفن
تهدید برای حمله و جنگ
التیماتوم
برای ترساندن و تهدید م یگیرند
اتو
کنایه از تهدید کردن
شاخ و شانه کشیدن

معنی تهدید به انگلیسی

blackmail (اسم)
تهدید ، باج سبیل ، نامه بی امضاء و توهین امیز
threat (اسم)
تهدید ، تشر
menace (اسم)
مخاطره ، تهدید ، چیزی که تهدید کننده است
fulmination (اسم)
تهدید

معنی کلمه تهدید به عربی

تهدید
ابتزاز , انفجار , تحديد , خطر
اسود
تهديد باستخدام القوّة
اجبار
تحديد , طنف
حدد

تهدید را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

الینا ١٨:٢٧ - ١٣٩٥/١١/٠٦
این واژه اربی است و پارسی آن اینهاست:
آسَم ãsam (پهلوی)
هَگیف hagif (کردی: هه روگیف)
پَربَم parbam (اوستایی: پَئیری بَئُم païri-baom)
|

S.M sadeghi ١٠:٤٠ - ١٣٩٧/١٢/٠٩
minacity
|

جمشید احمدی ٢٣:٥٨ - ١٣٩٨/٠٥/٢٠
هراسش/ ترساندن
نمونه :
این خود یک هراسش بشمار می رود. برای دو ماه هر روز او را می ترساند/تهدید می کرد.
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• تهدید در قانون مجازات اسلامی   • تهدید یعنی چه   • انواع تهدید   • تهدید یا تحدید   • معنی تهدید   • مفهوم تهدید   • تهدید چیست   • مجازات تهدید تلفنی   • تعریف تهدید   • معرفی تهدید   • تهدید یعنی چی  

توضیحات دیگر

معنی تهدید
کلمه : تهدید
اشتباه تایپی : jindn
آوا : tahdid
نقش : اسم
عکس تهدید : در گوگل


آیا معنی تهدید مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )