انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

99 1070 100 1

جاز

/jAz/

معنی جاز در لغت نامه دهخدا

جاز. (اِ) گیاهی است که بدان جامه رنگ کنند و اسپرک نیز گویند. (لغت محلی شوشتر).

جاز. (انگلیسی ، اِ) موسیقیی است که چندی پیش از نشأت تمدن ماشینی بر روی بنائی از رقص که مبنی بر «ریتم » انسانی و بی بندوباری آن است ساخته و پرداخته گردیده است ، نه بر روی ریتمی از مکانیک که عاری از هر نوع حالت انسانی باشد. پس این ادعا که جاز موسیقی قرن بیستم و ابرازکننده ٔ حالات دوران ماشینی و زیر و بم کار یکنواخت چرخها و دستگاههای صنعتی است ، نادرست است. ریشه ٔ عمیق و دوردست جاز در موسیقی سیاهان افریقا و بخصوص در افریقای غربی یافت میشود. ما میدانیم که هزاران هزار سیاه بصورت برده و غلام در اواخر قرون گذشته برای تجارت به امریکا منتقل گردیدند. ایشان سنت های موسیقی خود را فراموش نکردند و به استناد شواهد کتبی مدلل میگردد که «تام تام »هائی شبیه «تام تام »های افریقا بصورت تغییرشکل یافته و اصلاح شده ، قریب یک قرن است که در «لویزیان » وجود داشته و رواج دارد. بمجرد لغو بردگی در امریکا سیاهان توانستند آلات موسیقی را که سفیدپوستها داشتند به آزادی بکار برند و طرز نواختن آلات موسیقی را نه به طرزی که در کنسرواتوارها تدریس میگردید بلکه بنا به اقتضای تمایلات و هوسهای خود یاد گرفتند و آلات موسیقی را بهمان سان که آواز میخواندند اجرا میکردند و همین امر تفاوت بارز بین تکنیک سیاهان و سفیدپوستان را میرساند و موسیقی جاز بطریقی که یاد شد بوجود آمد. جاز موسیقی ارکستری است که از تطابق موسیقی کاملاً آوازی و ضربی سیاهان افریقائی در قلمرو سازها بوجود آمده است. بهمین دلیل است که موسیقی جاز نمیتوانست در افریقا بوجود آید بلکه میبایست در کشوری که وسائل موسیقی سفیدپوستان میتوانست کاملاً آزاد در دسترس سیاهان قرار گیرد بوجود آید و بهمین جهت است که موسیقی جاز کاملاً آمریکائی شناخته شده است. سفیدپوستان اسباب موسیقی را که سیاهان از آن محروم بودند و همچنین تم های آوازی که از سیاهان گرفته شده بود دوباره در دسترس ایشان گذاشتند. اهمیت این رابطه هرچه میخواهد باشد، ولی آنچه مسلم است جاز موسیقی سیاهان بوده و سیاهان این سازها و تم های آن رابا غریزه ٔ عمیق موسیقی خویش انعطاف کامل بخشیده و آن را ازآن خود کردند. آنچه اساسی است موضوع آن نیست بلکه روشی است که بکار برده اند. جاز ابتدا در جنوب امریکای شمالی و بخصوص در ناحیه ٔ «لویزیان » رو به تکامل و توسعه رفت. سرچشمه ٔ اصلی و مستقیم جاز آوازهای مذهبی و «بلوها» و «راگتایم » بوده است ، اینها آوازها و آهنگهای مذهبی و غیرمذهبی سیاهان آمریکائی است. جاز از جنوب شروع به پیشروی کرد و حتی در کشتی نمایش راه یافت و از آنجا در سرتاسر کشورهای متحده ٔ آمریکای شمالی شایع و رایج گردید. از 1919 م. ببعد، جاز به اروپا رسید و همان پدیده هائی را که نخست در آمریکا بوجود آورده بود در اروپا نیز بوجود آورد و جاز تلطیف شده در اینجا موفقیت بیشتری از جاز حقیقی بدست آورد. جاز پس از پایان جنگ جهانی دوم در همه جا فاتحانه نفوذ کرد و از حقوق شهری بهره مند گردید. عادت نوازندگان سیار جاز بر این بود که پس از کار خسته کننده ٔ روزانه که برای راه انداختن چرخ زندگی انجام میدادند، در اواخر شب به کاباره ٔ کوچکی پناه میبردند و با نوازندگان آنجا هم آهنگ میگردیدند و برای شادی خویش یا برای بیان احساسات و انگیزه هائی که در درون خود فشرده داشتند به نوازندگی می پرداختند. برای شنیدن قطعات عالی جاز نمیشود کنسرتی ترتیب داد بلکه باید به کاباره هائی رفت که نوازندگان به نوازندگی یکدیگر عادت کرده اند، زیرا بدیهه سرائی کردن در میان چنین ارکسترهائی که نوازندگان بسیار به یکدیگر کاملاً عادت کرده اند و مشکلات صحنه ٔ هنر برایشان ناچیز است عملی میباشد. باید دانست که جاز در محیط خود در دانسینگها و کاباره ها بهتر عرض اندام میکند تا در سالنهای کنسرت. جاز یک موسیقی رقص است و برخلاف عقیده ٔ جاری این مطلب هیچ از ارزش آن نمیکاهد، زیرا موسیقی و رقص مدتهای طولانی با هم توأم بوده اند وشاید بیش از یک قرن و نیم و اندی نیست که بین این دو قسمت از هنر جدائی افتاده است. جاز توانسته است موسیقیی را که انسان در درون خود حس میکند بیان نماید و آنچه را که در هر موسیقی اساسی است بازیابد و آن بیان احساسات بشری است چه شادی باشد و چه اندوه. بدون هیچ واسطه ای نوازنده و خواننده ٔ جاز میتواند عطش احساساتش را که عطش تمام مردم و اعصار است با موسیقی جاز فرونشاند. (از مجله ٔ موسیقی سال اول شماره ٔ 9).
دنیای جاز: دنیای جاز مرکب از رنگهای متنوع بی پایان است. تقریباً در جاز این مطلب واقعیت دارد که هنر جاز تا اندازه ٔ زیادی «هنر نوازندگی » است. هنر«خلق در بداهه نوازی » است. جاز بیش از آنکه از آهنگ سازی مایه بگیرد از بداهه سرائی برخوردار میگردد. و واقعیت این است که آهنگ عامیانه مادام که کار بداهه نوازی بر روی آن صورت نگرفته باشد جاز نیست. بداهه نوازی مرکز ثقل هنر جاز است. و آنجا که گفتیم : جاز بیش ازآنکه هنر سازندگی باشد، هنر نوازندگی است ، ابهام مطلب بالا را مرتفع میسازد. یک نکته ای که گفتن آن اهمیت دارد این است که : چند سال پیش ، جاز وسیله ای برای رقص بود اما اکنون کم هستند کسانی که با موسیقی جاز میرقصند. در این چند سال چه بر سر رقص آمده ؟ و فلسفه ٔ این تغییر چیست ؟ بطور ساده باید گفت : این «وظیفه ٔ» جاز است که کمی تغییر کرده است. جاز اکنون آنچنان کیفیتی دارد که فقط باید گوش کرد. جاز با آرانژمان های جالبش همان وظیفه ای را اکنون بعهده دارد که موسیقی مجلسی در گذشته داشت. محققاً شما نخواهید توانست هم باتمام قلب به آن گوش فرادهید و هم با آن برقصید. این است که اغلب شنوندگان میل دارند که فقط به موسیقی گوش کنند. قطعه ٔ «ویوبرویک ، سام تیمز، ای ام پی » مثال خوبی است. نه تنها این تحول در جاز، رقص همراه آن را کم کم از بین برده است بلکه نوازندگان را به فکر تشکیل کنسرتهای مخصوص انداخته است. تاکنون چندین بار در کارنگی هال کنسرت مخصوص جاز داده شده است. آهنگسازان جاز به نوشتن قطعات بزرگ مشغول میشوند و باید گفت که جاز در طی تحول خویش راه خود را یافته است. (از مجله ٔ موسیقی دوره ٔ سوم شماره های 14 و 15 و 24).

جأز. [ ج َءْزْ ] (اِخ ) کوه بلندی است در سرزمین بلقین بن جسر و آن کوه بلند و درازی است که قله ٔ آنرا به چشم نتوان دید. (از معجم البلدان ).

معنی جاز به فارسی

جاز
( اسم ) موسیقی ارکستری است که ازتطابق موسیقی آوازی و ضربی سیاهان افریقایی در امریکا بوجود آمده و برای رقص بیکار میرود.
کوه بلندی در سرزمین بلقین
[مطالعات زنان] ← جنبش آزادی بخش زنان
[ گویش مازنی ] /jaaz/
( اسم) عمل نواختن جاز
( صفت) کسی که جاز نوازد.

معنی جاز در فرهنگ معین

جاز
[ انگ . ] (اِ.) موسیقی ارکستری است که از تطابق موسیقی آوازی و ضربی سیاهان افریقا در امریکا به وجود آمده و معمولا برای رقص نواخته می شود.

معنی جاز در فرهنگ فارسی عمید

جاز
۱. نوعی موسیقی سیاهان امریکا که با سازهای بادی و کوبه ای اجرا می شود. &delta، در قرن ۱۹ میلادی متداول گردید و بیان کنندۀ احساسات تند و تٲثرات سیاهان از قیود بندگی و غربت بود. سپس به تدریج در سراسر امریکا و کشورهای اروپا شایع شد.
۲. یکی از آلات موسیقی کوبه ای که از چند طبل و سنج ساخته شده است.

جاز در دانشنامه اسلامی

جاز
معنی جَازٍ: بی نیاز کننده - کفایت کننده (کلمه جزاء به معناي بي نيازي و کفايت است )
ریشه کلمه:
جزی‌ (۱۱۸ بار)

جاز در دانشنامه ویکی پدیا

جاز
جاز (به انگلیسی: Jazz) نام هفتمین آلبوم استودیویی گروه راک بریتانیایی، کوئین است که در نوامبر سال ۱۹۷۸ منتشر شد. روی توماس بیکر موقتاً به گروه کوئین پیوست و تهیه کنندگی آلبوم را بر عهده گرفت. بیکر سه سال قبل از آن و در سال ۱۹۷۵ هم تهیه کننده آلبوم شبی در اپرا بود، اما جاز آخرین آلبومی بود که او در تهیه کردن آن با کوئین همکاری کرد. سبک های موسیقایی گوناگونی که این آلبوم داشت، باعث شد این آلبوم هم مورد ستایش و هم مورد نقد واقع شود. این آلبوم در جدول موسیقی آلبوم های بریتانیا رتبه ۲ و در بیلبورد ۲۰۰ رتبه ۶ را کسب کرد.
آهنگ مصطفی توسط فردی مرکوری نوشته شد و در سال ۱۹۷۹ به عنوان یک تک آهنگ منتشر شد. اشعار این آهنگ ترکیبی از زبان ها انگلیسی، عربی و فارسی و تعدادی کلمه اختراعی است. برخی از واژه های قابل فهم عبارتند از «مصطفی»، «ابراهیم» و جملات «الله، الله، الله، ما تو را پرستش می کنیم»، «سلام علیکم»
آهنگ و ترانه نوشته فردی مرکوری.
آهنگ و ترانه نوشته جان دیکن.
جاز سبکی از موسیقی آمریکایی است و ممکن است به یکی از موارد زیر نیز اشاره داشته باشد:
جاز (آلبوم کوئین)
سیب جاز
یوتا جاز
جاز (به انگلیسی: Jazz) یک شرکت هواپیمایی با کد یاتا QK است که در تاریخ ۲۰۰۱ میلادی تأسیس شده است. دفتر مرکزی جاز در فرودگاه بین المللی هلفکس استانفیلد، نوا اسکوشیا واقع شده است و به ۷۹ مقصد، پرواز انجام می دهد.
فرودگاه بین المللی کالگری
فرودگاه بین المللی هلفکس استانفیلد
فرودگاه بین المللی مونترآل-پییر الیوت ترودو
فرودگاه بین المللی مک دونالد-کارتیر اتاوا
فرودگاه بین المللی پیرسون تورنتو
فرودگاه بین المللی ونکوور
جاز (JAWS) مخفف عبارت انگلیسی (Job Access With Speech)، یک برنامه صفحه خوان رایانه برای ویندوز مایکروسافت است که به نابینایان و آسیب دیدگان بینایی اجازه می دهد به وسیله یک خروجی تبدیل متن به گفتار یا نمایشگر بازآوری شونده بریل، صفحه را بخوانند.
ویکی پدیای انگلیسی
فری جَز (به انگلیسی: Free jazz) (جاز آزاد یا جاز رها) نام سبکی از جاز است که در دهه ۵۰ و ۶۰ میلادی شکل گرفت و مشخصه آن تأکید بر بیان مستقیم احساس و نواختن فارغ از روش های رایج جاز، چه در نغمه ها، چه در همنوائی ها، و چه در ضرب است. در فری جز آنچه که به گوش می رسد بداهه نوازی طولانی است و از نغمه های استاندارد جاز و تلمیح خبری نیست.
جاز
موسیقی تجربی
موسیقی آوانگارد
اغلب پیشگام این سبک را ارنت کولمن می دانند که در سال ۱۹۶۰ با آلبومی به نام جاز آزاد: بداهه نوازی دسته جمعی راهی نو در پیش گرفت. دیگرانی مثل تلانیوس مانک و لنی تریستانو قبل از کلمن گاهی چنین می نواختند اما ارنت کولمن و عده ای مانند سیسیل تیلور، آرچی شپ و بیل دیکسون را از پیشگامان این سبک می دانند.
آوانگارد جز (به انگلیسی: Avant-garde jazz) به سبکی از موسیقی جز گفته می شود که در آن عناصر موسیقی جز و آوانگارد با هم ترکیب می شوند. این سبک موسیقی با فری جز هم شباهت هایی دارد اما فری جز معمولاً بدون هیچ ساختار از پیش تعیین شده ایی اجرا می شود. وجود نقاط اشتراک بسیار بین این ۲ سبک بدیهی است، به شکلی که اغلب هنرمندانی که متعلق به یکی از این سبک ها هستند در سبک دیگر هم می نوازند. در بهترین اجراهای جز آوانگارد، مشخص کردن محل «پایان بخش های از پیش تنظیم شده» و «آغاز بخش بداهه نوازی» کار دشواری است، گرچه نشان دادن تمایز بین تکنوازی های بداهه و بخش های از پیش تنظیم شده، هدف نهایی است.
جاز
بیباپ
جاز آزاد
modernism
موسیقی آوانگارد
20th century classical music
از مهم ترین نوازندگان این سبک می توان به جان کولترین، اریک دلفی، دان چری، سان را، فیریا سندرز، سسیل تیلور و آلبرت آیلر اشاره کرد.
جاز استپ (به انگلیسی: Jazzstep) سبکی است که از ترکیب میزان ها و هارمونی های سبک جاز٬ با ریتم ها و احساسات سبک درام اند بیس ساخته می شود. این سبک معمولاً شامل سازهای جاز نمونه برداری شده همراه با درام های الکترونیک می شود. ریشه های سبک جاز استپ به دههٔ ۱۹۹۰ بازمی گردد که قطعه معروف "الکس ریس" با نام "پالپ فیکشن" از ترکیب درام اند بیس و جاز ساخته شد.
جاز
درام اند بیس
موسیقی الکترونیک
موسیقی رقص الکترونیک
فهرست سبک های موسیقی الکترونیک
جاز برزیلی ترکیب موسیقی برزیل و ریتمهای سامبا و بوسانوا با جاز است. می توان آن را شعبه ای از جاز لاتین دانست که خود ترکیب جاز و موسیقی آمریکای لاتین است. از پیشگامان این سبک آنتونیو کارلوس ژوبیم و استن گتز هستند.
جاز جنینگز (به انگلیسی: Jazz Jennings) (زاده ۶ اکتبر ۲۰۰۰) مدل تبلیغاتی، یوتیوبر، ستاره آمریکایی است.
او قبلاً مرد بود و حالا یک ترازن است.
«جاز جهنمی» (به انگلیسی: Jazz from Hell) آلبومی از هنرمند اهل ایالات متحده آمریکا فرانک زاپا است که در سال ۱۹۸۶ میلادی منتشر شد.
آبی همانند جاز (به انگلیسی: Blue Like Jazz) یک کمدی-درام آمریکایی محصول سال ۲۰۱۲ بر اساس کتابی به همین نام ، نوشته دونالد میلر است.
۱۳ مارس ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-03-۱۳) (جنوب از جنوب غربی)
۱۳ آوریل ۲۰۱۲ (۲۰۱۲-04-۱۳) (ایالات متحده)
آوانگارد جز (به انگلیسی: Avant-garde jazz) به سبکی از موسیقی جز گفته می شود که در آن عناصر موسیقی جز و آوانگارد با هم ترکیب می شوند. این سبک موسیقی با فری جز هم شباهت هایی دارد اما فری جز معمولاً بدون هیچ ساختار از پیش تعیین شده ایی اجرا می شود. وجود نقاط اشتراک بسیار بین این ۲ سبک بدیهی است، به شکلی که اغلب هنرمندانی که متعلق به یکی از این سبک ها هستند در سبک دیگر هم می نوازند. در بهترین اجراهای جز آوانگارد، مشخص کردن محل «پایان بخش های از پیش تنظیم شده» و «آغاز بخش بداهه نوازی» کار دشواری است، گرچه نشان دادن تمایز بین تکنوازی های بداهه و بخش های از پیش تنظیم شده، هدف نهایی است.
از مهم ترین نوازندگان این سبک می توان به جان کولترین، اریک دلفی، دان چری، سان را، فیریا سندرز، سسیل تیلور و آلبرت آیلر اشاره کرد.
استاندارد در جاز به معنای نغمه ها و آهنگ های معروف و ماندگاری است که کمابیش همه می شناسند. مجموعه ثابت و تغییرناپذیری از استانداردها وجود ندارد ولی بسیاری از نغمه ها در هر فهرستی که از استانداردها بسازید حضور دارند. این نغمه ها لزوماً در اصل برای اجرای جاز نوشته نشده بوده اند و خیلی از آن ها در ابتدا در نمایش های موزیکال برادوی و فیلم های موزیکال دهه ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ هالیوود اجرا شدند. ایروینگ برلین، کول پورتر، جروم کرن، جرج گرشوین، ریچارد راجرز از معروف ترین سازندگان آهنگ هائی هستند که به استاندارد تبدیل شده اند.
«When the saints go marching in» (وقتی قدیسان به صف وارد بهشت می شوند)
«Tiger rag»
بعضی از معروف ترین استانداردهای جاز عبارت اند از:
در سبک دیکسی لند
در سبک سوینگ
اسید جاز یا اسید جَز (به انگلیسی: Acid jazz) که با نام کلاب جَز (به انگلیسی: Club jazz) نیز شناخته شده است، یک سبک موسیقی است که از آمیختن عناصر سبک های جاز، سول، فانک، دیسکو و هیپ هاپ به وجود آمده است. اسید جز ریشه در باشگاه های لندن در اواسط دههٔ ۱۹۸۰ و جنبش «گرووِ کمیاب» دارد که به ایالات متحده، اروپای شرقی و برزیل نیز گسترش پیدا کرد. جنبش های بزرگ این سبک شامل برند نیو هویز، اینکاگنیتو و یواس ۳ از بریتانیا و ترایب کلد کوئست، باکشات لوفانک و دیجیتال پلنتز از ایالات متحده بود. برخاستن موسیقی باشگاهی الکترونیک در اواسط تا اواخر دههٔ ۱۹۹۰ باعث کاهش علاقه به اسید جز شد و نهایتاً در قرن ۲۱ این جنبش به عنوان یک سبک موسیقی بسیار کمرنگ شد. بسیاری از آثاری که ممکن است با عنوان اسید جز از آن ها یاد شده باشد، امروزه در قالب جز فانک، نیو سول یا جز رپ دیده می شوند.
جمیروکوای
تیوری کورپوریشین
کوپ
زیرو ۷
پیانوی جاز یا پیانوی جَز (به انگلیسی: Jazz Piano) برای کار پیانو نوازانی به کار می رود که در اجراهایشان از تکنیک های موسیقی جاز بهره می گیرند. پیشینه پیانوی جاز تقریباً از آغاز سده بیستم میلادی شروع می شود و در سبک های گوناگونی مانند بوگی ووگی رده بندی می شود.
اجرای زنده اُسکار پترسون، پیانیست جاز (ویدئو)
پیشینه پیانوی جاز در یازده دقیقه (ویدئو: NPR)
پیانوی جاز نقش مهمی در گسترش موسیقی جاز داشته و در بیشتر گروه های موسیقی جاز از آن استفاده می شود. کاربرد آکوردهای گوناگون و بداهه نوازی روی خطوط ملودیک، نقش مهمی در اجرای پیانوی جاز دارد. در واقع امکانات ملودیک و هارمونیک فراوان پیانو، افق گسترده ای را در اختیار نوازندگان جاز در زمینه های گوناگون قرار داده است.
از نامدارترین پیانیست های جاز می توان به اُسکار پترسون، تلونیوس مونک و بیل اوانس اشاره کرد.
اکثر مورخین، زادگاه موسیقی جاز را در شهر نیو اورلئان در ایالت لوئیزیانا دانسته اند. با این حال، این نوع موسیقی کمابیش در تمام نقاط آمریکا ریشه دارد.
گتسبی بزرگ
تاریخ این نوع موسیقی چنان با فرهنگ آمریکا عجین گشت که بسیاری دهه ۱۹۲۰ را عصر جاز نامیدند، و بسیاری این نوع موسیقی را نمادی از فردگرایی و هویت جامعه آمریکایی دانستند.
در اواخر دهه ۸۰ قرن نوزدهم، سیاهپوستان آمریکا در کافه ها و سالن های کاباره به نوعی موسیقی ابداعی روی آوردند که رگ تایم (به انگلیسی: ragtime) نام گرفت.
در شهر نیواورلئان موسیقی جاز تدریجاً از این نوع موسیقی رفته رفته در طول سالیان بعدی شکل گرفت.
خوانندهٔ جاز (به انگلیسی: The Jazz Singer) فیلمی از آلن کراسلند است که در سال ۱۹۲۷ ساخته شد و در آن ال جالسن نقش اصلی را بازی کرد. این فیلم که توسط برادران وارنر تولید شد دربارهٔ یک آوازخوان مذهبی یهودی است که می خواهد در تالارهای موسیقی آواز بخواند، اما نگران مذهب، خانواده و آبرویش است. در این فیلم که اغلب صدای آواز است، بازیگر اصلی حرف هم می زند. در اصل فیلم خواننده جاز اولین فیلم ناطق سینما است ولی تماماً ناطق نیست . فیلم خوانندهٔ جاز با حضور بی نظیر و تاریخی تماشاگران روبرو شد و همه دست اندرکاران سینما دریافتند با حضور صدا دوران جدیدی در سینما آغاز شده است.
۶ اکتبر ۱۹۲۷ (۱۹۲۷-10-۰۶)
دره جاز، روستایی از توابع بخش سردشت شهرستان دزفول در استان خوزستان ایران است.
این روستا در دهستان دره کاید قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده است.
رقص جاز یک رده بندی به اشتراک گذارده شده توسط حوزه وسیعی از گونه های رقص است. قبل از دهه ۱۹۵۰، رقص جاز به گونه های رقص ریشه گرفته از رقص بومی آفریقایی آمریکایی منتسب می شد. در دهه ۱۹۵۰، یک نوع جدید از رقص جاز – رقص جاز مدرن – ظهور پیدا کرد، با ریشه هایی در رقص سنتی کارائیب. هر گونهٔ منحصربه فرد رقص جاز ریشه هایی یافتنی در یکی از این دو منشأ متمایز دارد. جاز یک موفقیت بزرگ در اوایل دهه ۵۰ بود و هنوز هم یک گونه محبوب در سرتاسر جهان است. حرکات استفاده شده در جاز شامل دستان جازی، لگدها، پرش ها، پهلوها، آمیختن، شانه های چرخشی، زانوان برگشته می باشند.
مایکل جکسون، شناخته شده به عنوان پدر پاپ
کاترین دانهام، فرهنگ شناس، رقص پرداز، و پیشگام در تئاتر رقص سیاه. او تفکیک ها را به رقص جاز معرفی کرد.
جک کل، مطرح شده به عنوان پدر تکنیک رقص جاز. اوهمچنین یک الهام دهنده کلیدی به مت متوکس، باب فاس، جروم رابینز، گوئن وردن، و خیلی از رقص پردازان دیگر بود. او با محبوب کردن گونه تئاتر رقص جاز به وسیلهٔ شماری بسیار از کارهای رقص پردازانه اش به روی تلویزیون و برادوی معتبر شد.
یوجین لوئیس فاچیوتو (مستعار "لوئیجی")، رقصنده با مهارت که، بعد ار رنج بردن از یک تصادف اتوموبیل فلج کننده در دهه ۱۹۵۰، یک گونه جدید از رقص جاز را براساس تمرینات گرم کننده ایجاد کرد تا از ناتوانی فیزیکی خود دوری کند. برنامه تمرینی که او برای توانبخشی خود ابداً کرد به اولین تکنیک کامل برای فراگیری رقص جاز در جهان مبدل گشت.
باب فاس، رقص پرداز جاز برجسته که گونه جدیدی از رقص جاز را به وجود آورد که الهام گرفته از فرد آستر و گونه های برلسک و وادویل بود.
گاس جیوردانو، رقصنده و رقص پرداز تأثیرگذار جاز، شناخته شده برای مشخصه های حرکتی ماهر و دقیق خود.
جروم رابینز، رقص پرداز برای شماری ازتئاترهای موزیکال موفق، از جمله پیتر پن، پادشاه و من، ویولنزن روی سقف، کولی، دختر بامزه، و داستان کناره غربی.
گوئن وردن، شناخته شده برای نقش هایش در یانکی های لعنتی، شیکاگو، و صدقه شیرین.
دیوید وینترز، شناخته شده برای برای نقشش به عنوان ا-رب در داستان کناره غربی و به عنوان رقص پرداز برنده جایزه برای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی.
جین کلی، رقصنده، هنر پبشه، کارگردان، تولیدکننده، و رقص پرداز تحسین شده و برنده جایزه. شناخته شده برای گونه رقص پرانرژی و ورزشی خود و دنبال کردن حرفه اش برای بیش از شصت سال. آواز در باران و روی شهراز آثار ایشان می باشند.
مایکل بنت، کارگردان، نویسنده، رقص پرداز، و رقصنده که برنده جایزه تونی شد. خط هم سرایان و دختران رویایی، نمونه هایی از آثار او می باشند.
کلمه جاز اولین بار به یک گونه موسیقی و رقص در جنگ جهانی اول اعمال شد. این نوع رقص همراه با موسیقی جاز در نیواورلئان در اوایل دهه ۱۹۰۰ توسعه یافت. ابتدا در دهه ۱۹۳۰ و در ادامه دهه ۱۹۶۰، رقص جاز از یک نوع بومی به یک نوع رقص نمایشی بر پایه تئاتر تبدیل شد که نیاز به یک رقصنده بسیار تعلیم دیده داشت. در این مدت، رقص پردازانی از دنیای رقص های مدرن و باله به تجربه گونه رقص جاز پرداخته بودند. این شامل رقص پردازانی چون جورج بالانچین، اگنس د میل، جک کل، هانیا هلم، هلن تامیریس، مایکل کید، جروم رابینز و باب فاس می شود. همه این رقص پردازان با لازم دانستن رقصندگانی بسیار تعلیم دیده برای اجرای یک مجموعه خاص از حرکات، جاز را تحت تأثیر قرار دادند که از نوع عامه نیواولئانی خود در دهه ۱۹۰۰ بسیار متمایز گردید. همچنین در این مدت (در حدود. ۱۹۵۰) رقص جاز به وسیلهٔ گونه های رقص کارائیب و دیگر آمریکای لاتین عمیقاً تحت تأثیر قرار گرفت که به واسطه فرهنگ شناس و رقصنده کاترین دانهام معرفی گردیده بودند. جاز همچنین مانند رقص پردازی است.
سراسر تاریخش، رقص جاز برابر با موسیقی عامه پسند توسعه یافته است. این الگو توسعه باعث مقداری از اساس حرکات کلیدی به این گونه رقص بوده است، که مهم ترین آن بودن جاز به عنوان خصیصه فیزیکی موسیقی عامه پسند یک دوره معین است. به عنوان مثال طی یک دوره رکود جاز از ۱۹۴۵ تا ۱۹۵۴، هنگامی که باندهای بزرگ و هال های رقص در حال کاهش بودند، قسمت بومی رقص از موسیقی جاز کمتری پیروی کرد و بیشتر به سمت راک اند رول متمایل شد، که باعث به وجود آمدن حرکاتی مانند مانکیو جرکشد.
ریتم تقویت شده یک خصیصه رایج در موسیقی جاز است که در اوایل قرن بیستم با رقص جاز تطبیق پیدا کرد و به عنوان یک خصیصه بسیار مهم باقی مانده است.
سلطان جاز (انگلیسی: King of Jazz) فیلمی در ژانر موزیکال است که در سال ۱۹۳۰ منتشر شد.
۱۹ آوریل ۱۹۳۰ (۱۹۳۰-04-۱۹)


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با جاز

معنی جاز به انگلیسی

jazz (اسم)
نشاط ، جاز ، موسیقی جاز

معنی کلمه جاز به عربی

جاز را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

ارش ١١:٤٥ - ١٣٩٨/٠١/١٨
این واژه در منطقه بم و نرماشیر به نوعی از خار بیابانی گفته میشود
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

Aryan > Be afraid
کیومرث > که ویار
سعیده > pluralistic
امین > hypotenuse
که و یار > کهو
Kimiya > Fitting rome
سیدنیشابوری > broke the camels back
افسانه > دست مریزاد

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• دانلود موسیقی جاز   • موسیقی جاز ایرانی   • قیمت جاز   • خوانندگان جاز ایرانی   • موسیقی جاز چیست؟   • ساز جاز   • بزرگان موسیقی جاز   • معنی جاز   • مفهوم جاز   • تعریف جاز   • معرفی جاز   • جاز یعنی چی   • جاز یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی جاز
کلمه : جاز
اشتباه تایپی : [hc
آوا : jAz
نقش : اسم
عکس جاز : در گوگل


آیا معنی جاز مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 99% )