انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1090 100 1

جالوت

معنی جالوت در لغت نامه دهخدا

جالوت. (عبری ، اِ) بمعنی جالیه یعنی کسانی که جلای وطن کرده اند از یهود به بیت المقدس. (مفاتیح العلوم ). از کلمه جلا و به معنی نفی است و رأس الجالوت. یعنی رئیس یهودان از همین معنی است : رأس الجالوت ؛ سر احبار جهودان. (تفسیر ابوالفتوح رازی ).

جالوت. (اِخ ) نام جباری از فلسطین که داود او را بکشت و عبرانی آن جلیات است. (اقرب الموارد). کافری بود که در عهد طالوت بدست پیغمبری کشته شد. (برهان ). پادشاه کافر که طالوت بهمراهی حضرت داود(ع ) او راشکست داده. (آنندراج ) (غیاث اللغات ). نام کافری که ذکر او در بنی اسرائیل است. (شرفنامه ٔ منیری ). نام ملکی کافر است. (ترجمان علامه ٔ جرجانی ) (مهذب الاسماء). نام مردی اعجمی است. (منتهی الارب ). ابلیس داود. (خاندان نوبختی ص 228). مؤلف مجمل التواریخ والقصص ذیل احوال نبی (اشموئل)">اشموئیل نبی آرد: و در این عهد پادشاه جالوت [ از ] جبابره بود و آخر ایشان از آن [ قوم که ] بلند هیکل و بالا بودند، و بعد از آنکه بنی اسرائیل درخواستند، خدای طالوت را به پادشاهی ایشان فرستاد، گفتند ما مستحق تریم پادشاهی را [ از طالوت ] اشموئیل گفت : ان اﷲ اصطفیه علیکم و زاده ُ بسطة فی العلم و الجسم ، و بنسب طالوت ، از اولاد ابن یامین بن یعقوب ، چون پادشاه گشت ، اشموئیل گفت : آیت ملک او آن است که تابوت ببنی اسرائیل باز رسد و فرشتگان آن را بیاوردند چنانکه گفت تحمله الملائکة . پس فرشتگان تابوت بیاوردند بفرمان حق تعالی و بنی اسرائیل بپادشاهی طالوت خرسند شدند،و حرب جالوت جبار کردند، و از آن خلایق بسیار جز سیصد و سیزده مرد نماند [ و اشموئیل پیغامبر طالوت را زرهی داد و گفت هرکرا آن زره راست آید چون درپوشد، جالوت بدست او کشته شود، گفت بنگرید تا کیست که ] آن زره بر وی راست باشد، در همه سپاه [ جز ] بر داود شایسته نیامد، داود سخت عظیم ضعیف بود، پس طالوت وی را گفت با جالوت حرب توانی کردن ؟ گفت توانم ، طالوت وی را دختر و پادشاهی بپذیرفت [ وعده ٔ دختر و پادشاهی بدو داد ] و داود سه سنگ درتوبره نهاد، و فلاخن داشت و پیش حرب کرد، و چنین روایت است که جالوت که ترکشش سیصد من بوده است. پس داود سنگی بفلاخن اندر نهاد، خدای تعالی باد را فرمان داد که ترک از سر جالوت گرفت ، و داود سنگی بینداخت و بر سرش آمد چنانکه مغزش بریخت و بمرد و سنگ بر زمین آمدو پاره پاره گشت. و بعدد هر سواری پاره ای بر ایشان آمد و هرچه در پیش بودند بکشت و دیگران هزیمت شدند قال اﷲ تعالی : فهزموهم باذن اﷲ و قتل داود جالوت. (قرآن 251/2). پس طالوت دختر و انگشتر به وی داد و همه ٔمردم مطیع شدند. پس از مدتی شموئیل بمرد و طالوت همه ٔ عالمان بنی اسرائیل را بکشت و داود فرار کرد، سپس طالوت پشیمان شد و خواست که توبه کند، بدعای زنی شموئیل سر از قبر برآورد و گفت : توبه او آنکه با دوازده پسر به حرب جباران رود تا کشته گردد. پس طالوت همچنان کرد و شهید شد و داود را پادشاهی مستخلص گشت. (مجمل التواریخ والقصص چ بهار ص 207 - 208) :
بجان من بر، ستخیز کرد لشکر عشق
چنانکه لشکر طالوت کرد بر جالوت.
طیان (از لغت فرس اسدی ص 189).
من آنم که طالوت را روز جنگ
برافکند داود با تیر سنگ.
حجةالاسلام تبریزی.

معنی جالوت به فارسی

جالوت
جباری در فلسطین . چون طالوت به پادشاهی بنی اسرائیل رسید آنان با جالوت و قوم جنگیدند . اشموئیل نبی با طالوت موافق بود . جالوت در جنگ کشته شد و قوم او هزیمت کردند .
نام جباری از فلسطین که داود او را بکشت

جالوت در دانشنامه اسلامی

جالوت
جالوت، نام قرآنیِ جُلیات، پهلوان تنومند فلسطینی است.چون طالوت به فرمایش اشموئیل نبی به پادشاهیِ بنی اسرائیل رسید، آنان (یهود) با جالوت و قومِ او (فلسطینیان) جنگید ند.
نام جالوت در قرآن کریم سه بار در ضمن نقل داستان جنگ فلسطینیان با بنی اسرائیل ذکر شده است. و اصل این داستان با تفصیل بیشتری در عهد عتیق آمده که در آن از وی با نام جُلیات یاد شده است.اشموئیل با آنکه می دانست قوم او پیمان شکن هستند و از جهاد سر باز خواهند زد به فرمان خدا، طالوت را به فرماند هی آنان انتخاب کرد:« وَقالَ لَهُم نَبیهُمْ اِنّ الله قَدْ بَعَثَ لَکمْ طالوتَ مَلِکاً ». «و پیامبر شان به آنها گفت خداوند طالوت را برای زمامداری شما مبعوث و انتخاب کرده است ».طالوت فرماند هی سپاه را بر عهده گرفت و به جانب دشمن رفتند، اما برای امتحان سپاه خود و برای اینکه بفهمد چقدر از او اطاعت می کنند به ایشان گفت: «اِنَّ اللهَ مُبْتَلیکمْ بِنَهرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنهُ فَلَیسَ مِنّی وَمَنْ لَمْ یطْعَمهُ فَاِنّهُ مِنّی اِلّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرفَةً بِیدهِ» خداوند شما را به وسیله یک نهر آب آزمایش می کندآنها که به (هنگام تشنگی)از آن بنوشند از من نیستند و آنها که جز یک پیمانه با دست خود بیشتر از آن نخورند از من هستند. اما قوم پیمان شکن بنی اسرائیل به محض رسیدن به آب تا رفع تشنگی از آن خوردند، به جز عدۀ قلیلی از ایشان که به عهد خویش وفا کردند، بنابر این طالوت اکثریت را رها کرد و با بقیه به سوی جالوت شتافت، در ادامه باز هم از آن تعداد کم، گروهی از کم بودن نفرات سپاه خود اظهار ناراحتی کردند ولی گروهی که ایمانشان قوی تر بود گفتند:«کمْ مِنْ فِئةٍ قَلیلَةٍ غَلَبَتْ فئةً کثیرَةً بِاذنِ اللهِ ».«چه بسیار گروه های کوچک که به فرمان خدا بر گروه های عظیم پیروز شدند». وَلَمَّا بَرَزُواْ لِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ قَالُواْ رَبَّنَا أَفْرِغْ عَلَیْنَا صَبْرًا وَثَبِّتْ أَقْدَامَنَا وَانصُرْنَا عَلَی الْقَوْمِ الْکَافِرِینَ به هنگامی که آنها (لشکر طالوت و بنی اسرائیل ) در برابر جالوت و سپاهیان او قرار گرفتند گفتند: پروردگارا! صبر و استقامت را بر ما فرو ریز و گام های ما را استوار بدار، و ما را بر جمعیت کافران پیروز گردان است.به یقین خداوند چنین بند گانی را تنها نخواهد گذاشت هر چند عدد آنها کم و عدد دشمن زیاد باشد، لذا در آیه بعد می فرماید: فهز موهم باذن الله آنها به فرمان خدا سپاه دشمن را شکست دادند و به هزیمت وا داشتند.برزوا از ماده بروز، به معنی ظهور است ، و از آنجا که وقتی انسان در میدان جنگ ، آماده و ظاهر می شود، ظهور و بروز دارد به این کار، مبارزه یا براز می گویند.این آیه می گوید: هنگامی که طالوت و سپاه او، به جایی رسیدند که لشکر نیرومند جالوت ، نمایان و ظاهر شد، و در برابر آن قدرت عظیم صف کشیدند، دست به دعا برداشتند و از خداوند سه چیز طلب کردند، نخست صبر و شکیبائی و استقامت ، در آخرین حد آن ، لذا تعبیر به افرغ علینا صبرا کردند که از ماده افراغ به معنی ریختن آب یا ماده سیال دیگر از ظرف ، به طوری که ظرف کاملا خالی شود، نکره بودن صبر نیز تاکیدی به این مطلب است .تکیه بر ربوبیت پروردگار ربنا و تعبیر به افراغ که به معنی خالی کردن پیمانه است ، و تعبیر به علی که بیانگر نزول از طرف بالا است و تعبیر به صبرا که در این گونه موارد دلالت بر عظمت دارد، هر کدام نکته ای در بر دارد که مفهوم این دعا را کاملا عمیق و پر مایه می کند.دومین تقاضای آنها از خدا این بود که گام های ما را استوار بدار تا از جا کنده نشود و فرار نکنیم ، در حقیقت دعای اول جنبه باطنی و درونی داشت و این دعا جنبه ظاهری و برونی دارد و مسلما ثبات قدم از نتائج روح استقامت و صبر است .سومین تقاضای آنها این بود که ما را بر این قوم کافر یاری فرما و پیروز کن که در واقع هدف اصلی را تشکیل می دهد و نتیجه نهایی صبر و استقامت و ثبات قدم است . جمع کثیری از مفسران عدد یاران طالوت را در پیکار با جالوت با تعداد مهاجران و انصار با عدد یاران پیامبر(ص) در جنگ بدر و با شمار اصحاب امام زمان (عج) برابر دانسته و ۳۱۳ نفر بر شمرده اند.
واژه جالوت در منابع لغوی وتفسیری
منابع لغوی و تفسیری اسلامی واژه جالوت را غیرعربی دانسته اند. تا جایی که گفته شده است دانشمندان مسلمان بر این امر اتفاق نظر دارند.
واژه جالوت از دیدگاه خاورشناسان
برخی از خاورشناسان در پژوهشهای زبان شناختی خود در باره قرآن به ریشه شناسی واژه جالوت پرداخته اند. به نوشته هوروویتس این نام مسلّماً با واژه عبریِ t ¦lu ¦ga یا واژه آرامیِ ¦a ¢t ¦lu ¦ga (به معنای تبعید و آوارگی ) که در میان یهودیان مدینه متداول بوده، مرتبط است. نیز معتقد است که جالوت از راه قرآن به زبان عربی وارد شده است، زیرا اثری از به کار بردنِ آن در پیش از اسلام در دست نیست .
جالوت در کتاب عهد قدیم
...
جالوت
جالوت، نام پهلوان تنومند فلسطینی است که به دست حضرت داوود کشته شد. نام جالوت در قرآن کریم سه بار در ضمن نقل داستان جنگ فلسطینیان با بنی اسرائیل ذکر شده و اصل این داستان با تفصیل بیشتری در عهد عتیق آمده که در آن از وی با نام جُلیات یاد شده است. پیروزی حضرت داوود یادآورد آن است که در جنگ و درگیری، پیروزی از آن اهل ایمان است و خداوند آنان را یاری می کند، هر چند از نظر عدّه و عُدّة تعدادشان کم باشد.
منابع لغوی و تفسیری اسلامی، واژه جالوت را غیرعربی دانسته اند تا جایی که گفته شده است دانشمندان مسلمان بر این امر اتفاق نظر دارند. برخی از خاورشناسان در پژوهش های زبان شناختی خود درباره قرآن به ریشه شناسی واژه جالوت پرداخته اند. به نوشته هوروویتس این نام مسلّماً با واژه عبری t ¦lu ¦ga یا واژة آرامی ¦a ¢t ¦lu ¦ga (به معنای تبعید و آوارگی) که در میان یهودیان مدینه متداول بوده، مرتبط است. جفری نیز معتقد است که جالوت از راه قرآن به زبان عربی وارد شده است، زیرا اثری از به کار بردنِ آن در پیش از اسلام در دست نیست.
بر اساس نقل عهد قدیم، هنگامی که فلسطینیان و اسرائیلیان در اطراف دره ایلاه، رو در روی یکدیگر صف آرایی کردند، جُلیات (جالوت) از میان جماعت فلسطینیان پیش آمد و شروع به رجزخوانی و مبارزطلبی کرد. وی این کار را، که موجب هراس اسرائیلیان شده بود، صبح و شام تا چهل روز انجام داد. شاؤل (طالوت)، فرمانده سپاه اسرائیلیان، وعده کرده بود که به قاتل او مال فراوان دهد و دخترش را به همسری وی در آوَرد. داوودِ جوان وقتی ندای مبارزطلبی جلیات را شنید، پس از متقاعد کردن شاؤل، آماده جنگ تن به تن با او شد. جلیات چون داوود را دید که بدون شمشیر و تنها با چوب و سنگ به جنگ او آمده است، وی را تحقیر و تهدید کرد و در مقابل، داوود نیز او را تهدید کرد و گفت که او را خواهد کشت تا همگان بدانند خدایی هست. سپس داوود با فلاخن سنگی به پیشانی جلیات زد و او را از پای در آورد. آنگاه بر سر جنازه او آمد و با شمشیرِ خودِ او، سر از تنش جدا کرد و این پیروزی موجب شکست کامل فلسطینیان و فرار آنان شد. سر جالوت به اورشلیم برده شد و شمشیر او در معبدی در شهر نوب ماند تا اینکه به داوود برگردانده شد.
جالوت
نام مردی از پهلوانان فلسطین است که با بنی اسرائیل نبرد کرد . پس از اینکه فلسطینیان در یورشی که بر بنی اسرائیل داشتندآنان را مغلوب ساختند. بنی اسرائیل نزد پیغمبر خود رفتند و ازاو پادشاهی خواستند مانند دیگر امم تا به فرمان او دشمنان را از خود دفع توانند کرد. او طالوت را برگزید به امر خداوند و حضرت داود علیه السلام در لشکر او بود در کار زار دلاوری نمود و جالوت را کشت.
جالوت ، نام قرآنیِ جُلیات پهلوان تنومند فلسطینی. نام جالوت در قرآن کریم سه بار در ضمن نقل داستان جنگ فلسطینیان با بنی اسرائیل ذکر شده (رجوع کنید به سوره بقره: 249ـ251) و اصل این داستان با تفصیل بیشتری در عهد عتیق آمده (رجوع کنید به ادامه مقاله) که در آن از وی با نام جُلیات یاد شده است.
منابع لغوی و تفسیری اسلامی واژة جالوت را غیرعربی دانسته اند (رجوع کنید به راغب اصفهانی، ذیل «جلت»؛ زمخشری ذیل سوره بقره : 247؛ جوالیقی، ص 104؛ ابن منظور، ذیل «جلت») تا جایی که گفته شده است دانشمندان مسلمان بر این امر اتفاق نظر دارند.(جفری، ص97)
برخی از خاورشناسان در پژوهشهای زبان شناختی خود درباره قرآن به ریشه شناسی واژه جالوت پرداخته اند. به نوشته هوروویتس (ص 106) این نام مسلماً با واژه عبریِ t ¦lu ¦ga یا واژه آرامیِ ¦a ¢t ¦lu ¦ga (به معنای تبعید و آوارگی) که در میان یهودیان مدینه متداول بوده، مرتبط است.
جفری (ص 98) نیز معتقد است که جالوت از راه قرآن به زبان عربی وارد شده است، زیرا اثری از بکار بردنِ آن در پیش از اسلام در دست نیست. (برای چکیده ای از آرای خاورشناسان در این باره رجوع کنید به همان، ص 97ـ98)
بر اساس نقل عهد قدیم هنگامی که فلسطینیان و اسرائیلیان در اطراف دره ایلاه، رو در روی یکدیگر صف آرایی کردند، جُلیات (جالوت) از میان جماعت فلسطینیان پیش آمد و شروع به رجزخوانی و مبارزطلبی کرد. وی این کار را که موجب هراس اسرائیلیان شده بود، صبح و شام تا چهل روز انجام داد.
شاؤل (طالوت)، فرمانده سپاه اسرائیلیان وعده کرده بود که به قاتل او مال فراوان دهد و دخترش را به همسری وی درآوَرد. داوودِ جوان وقتی ندای مبارزطلبی جلیات را شنید، پس از متقاعدکردن شاؤل، آماده جنگ تن به تن با او شد. جلیات چون داوود را دید که بدون شمشیر و تنها با چوب و سنگ به جنگ او آمده است، وی را تحقیر و تهدید کرد و در مقابل داوود نیز او را تهدید کرد و گفت که او را خواهد کشت تا همگان بدانند خدایی هست.
سپس داوود با فلاخن سنگی به پیشانی جلیات زد و او را از پای درآورد. آنگاه بر سر جنازه او آمد و با شمشیرِ خودِ او سر از تنش جدا کرد و این پیروزی موجب شکست کامل فلسطینیان و فرار آنان شد (برای تفصیل ماجرا رجوع کنید به کتاب اول سموئیل نبی، 17: 4ـ53) سر جالوت به اورشلیم برده شد و شمشیر او در معبدی در شهر نوب ماند تا این که به داوود برگردانده شد.
جالوت
معنی جَالُوتَ: نام پادشاهی ستمگر از قبطیان مصر که بر بنی اسرائیل حکومت می کرد(همزمان با پیامبری حضرت ارمیا(علیه السلام))
تکرار در قرآن: ۳(بار)
کلمه عجمی است (مفردات) نام فرمانده لشگری بود که بنی اسرائیل به جنگ آنها رفتند و حضرت داود او را در میدان جنگ بکشت، بنی اسرائیل از او و لشگریانش هراسان و بیمناک بودند گفتند با جالوت و لشگریانش طاقت جنگ نداریم... به اذن و یاری خدا آنها را شکست دادند و داود جالوت را کشت. لفظ جالوت سه بار در قرآن مجید در آیات فوق تکرار شده است.
جالوت پادشاه عمالقه است که بر بنی اسرائیل تسلط یافت و از آنان جزیه ستاند و تورات آنان را گرفت. وی در نبرد با طالوت به دست داود علیه السلام کشته و سپاهش نابود شد.
قوم بنی اسرائیل، به دست جالوت آواره شدند.الم تر الی الملا من بنی اسرءیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکـا نقـتل فی سبیل الله قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقـتلوا قالوا وما لنا الا نقـتل فی سبیل الله وقد اخرجنا من دیـرنا وابنائنا... • فهزموهم باذن الله وقتل داوود جالوت وءاته الله الملک والحکمة...(آیا از (حال) سران بنی اسرائیل پس از موسی خبر نیافتی آنگاه که به پیامبری از خود گفتند پادشاهی برای ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم (آن پیامبر) گفت اگر جنگیدن بر شما مقرر گردد چه بسا پیکار نکنید گفتند چرا در راه خدا نجنگیم با آنکه ما از دیارمان و از (نزد) فرزندانمان بیرون رانده شده ایم پس هنگامی که جنگ بر آنان مقرر شد جز شماری اندک از آنان (همگی) پشت کردند و خداوند به (حال) ستمکاران داناست •پس آنان را به اذن خدا شکست دادند و داوود جالوت را کشت و خداوند به او پادشاهی و حکمت ارزانی داشت و از آنچه می خواست به او آموخت و اگر خداوند برخی از مردم را به وسیله برخی دیگر دفع نمی کرد قطعا زمین تباه می گردید ولی خداوند نسبت به جهانیان تفضل دارد.) «قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقتلوابنی اسرائیل از پیامبر خود درخواست می کردند که پادشاهی برایشان معین کند، تا در تحت لوای او در راه خدا کارزار کنند، و چون پیغمبرشان چنین اختیاری نداشت، لذا کارزار کردن و تعیین فرمانده را به خدای تعالی ارجاع می داد، و در این آیه از در تعظیم، نام خدا را نبرده، و تنها در پاسخشان از ایشان پرسید، آیا اگر چنین فرماندهی معین شود احتمال آن را می دهید که نافرمانیش کنید؟ از این پاسخ پیدا است که آن جناب به وحی خدا، این نافرمانی را از ظاهر حال آن خبردار شده، و به همین جهت خدای تعالی را منزه تر از آن دانسته که نامش را ببرد، تنها اشاره کرده که امر این در خواست مربوط به خدا و راجع به اوست، چون کتابتی که در این پاسخ آمده به معنای واجب شدن است و تنها کار خدای تعالی است.گفتیم مخالفت و پشت کردن به جنگ از ظاهر حال آنان محتمل بود، ولی همین امر ظاهر را به صورت استفهام بیان کرد، تا مردم این ظاهر حال را انکار نموده، در نتیجه تا حجت بر آنان تمام شود، و همین پاسخ را داده گفتند: ((و ما لنا الا نقاتل فی سبیل الله؟ ) ) (چه جهت دارد که ما در راه خدا قتال نکنیم؟).قالوا و ما لنا الا نقتل فی سبیل الله و قد اخرجنا...در این پاسخ مساله بیرون شدن جبری از خانه و شهر را علت جنگیدن و کنایه از آن کردند و چون بیرون شدن از وطن مالوف مستلزم دور شدن از زن و فرزند و سبب محرومیت از همه این نعمتها می شود، لذا بیرون شدن را هم به وطن نسبت دادند، و هم به فرزندان وگفتند: با اینکه از وطن و فرزند خود بیرون شده ایم.»
اسیر گرفتن
جالوت و سپاه وی، بنی اسرائیل را به اسارت گرفتند.الم تر الی الملا من بنی اسرءیل من بعد موسی اذ قالوا لنبی لهم ابعث لنا ملکـا نقـتل فی سبیل الله قال هل عسیتم ان کتب علیکم القتال الا تقـتلوا قالوا وما لنا الا نقـتل فی سبیل الله وقد اخرجنا من دیـرنا وابنائنا فلما کتب علیهم القتال تولوا الا قلیلا منهم والله علیم بالظــلمین..(آیا از (حال) سران بنی اسرائیل پس از موسی خبر نیافتی آنگاه که به پیامبری از خود گفتند پادشاهی برای ما بگمار تا در راه خدا پیکار کنیم (آن پیامبر) گفت اگر جنگیدن بر شما مقرر گردد چه بسا پیکار نکنید گفتند چرا در راه خدا نجنگیم با آنکه ما از دیارمان و از (نزد) فرزندانمان بیرون رانده شده ایم پس هنگامی که جنگ بر آنان مقرر شد جز شماری اندک از آنان (همگی) پشت کردند و خداوند به (حال) ستمکاران داناست.) (عطف «و ابنائنا» به «من دیارنا» دلالت می کند که فرزندان بنی اسرائیل از دیار خود اخراج نشده بلکه اسیر شدند.)«همان طور که قبلًا اشاره شد، این آیه، اشاره به جمعیت زیادی از بنی اسرائیل می کند که یک صدا از پیامبر خویش، تقاضای امیر و رهبری کردند، تا بتوانند به فرماندهی او با «جالوت» که تمام حیثیت دینی، اجتماعی و اقتصادی آنها را به خطر افکنده بود پیکار کنند.قابل توجه این که: آنها برای رفع تجاوز دشمن که ایشان را از سرزمینشان بیرون رانده بود، می خواستند مبارزه کنند، در عین حال، نام آن را فی سبیل اللَّه (در راه خدا گذاردند) از این تعبیر، روشن می شود: آنچه به آزادی و نجات انسان ها از اسارت و رفع ظلم کمک کند، «فی سبیل اللَّه» محسوب می شود.علاوه بر این، پیکار مزبور، جنبه دینی و مذهبی نیز داشت.»
جالوت فرمانده سپاه فلسطین که در نبرد با بنی اسرائیل به دست داود نبی علیه السلام کشته شد.
جالوت معرّب جلیات (گلیات) است که در زبان عبری به معنای تبعیدی و گاه به معنای عریان کردن و کشف کردن آمده است.
← جالوت در کتاب مقدس
ارشاد العقل السلیم، ابوالسعود (م. ۹۸۲ ق.)، بیروت، دار احیاء التراث العربی، ۱۴۱۱ ق؛ اقرب الموارد، الشرتونی اللبنانی، تهران، دارالاسوة، ۱۴۱۶ ق؛ انوار التنزیل، البیضاوی (م. ۶۸۵ ق.)، به کوشش عبدالقادر، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۶ ق؛ البحر المحیط، ابوحیان الاندلسی (م. ۷۵۴ ق.)، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۲ ق؛ تاریخ الامم والملوک، الطبری (م. ۳۱۰ ق.)، به کوشش گروهی از علماء، بیروت، اعلمی، ۱۴۰۳ ق؛ تاریخ الیعقوبی، احمد بن یعقوب (م. ۲۹۲ ق.)، بیروت، دارصادر، ۱۴۱۵ ق؛ التبیان، الطوسی (م. ۴۶۰ ق.)، به کوشش العاملی، بیروت، دار احیاء التراث العربی؛ تفسیر جوامع الجامع، الطبرسی (م. ۵۴۸ ق.)، بیروت، دارالاضواء، ۱۴۱۲ ق؛ تفسیر روح البیان، بروسوی (م. ۱۱۳۷ ق.)، بیروت، دارالفکر؛ تفسیر الصافی، الفیض الکاشانی (م. ۱۰۹۱ ق.)، بیروت، اعلمی، ۱۴۰۲ ق؛ تفسیر عبد الرزاق، عبدالرزاق الصنعانی (م. ۲۱۱ ق.)، به کوشش محمود محمد، بیروت، دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۹ ق؛ تفسیر العیاشی، العیاشی (م. ۳۲۰ ق.)، به کوشش رسولی محلاّتی، تهران، المکتبة العلمیة الاسلامیه؛ تفسیر غریب القرآن الکریم، الطریحی (م. ۱۰۸۵ ق.)، به کوشش محمد کاظم، قم، زاهدی؛ تفسیر القرآن العظیم، ابن کثیر (م. ۷۷۴ ق.)، به کوشش مرعشلی، بیروت، دارالمعرفة، ۱۴۰۹ ق؛ التفسیر الکبیر، الفخر الرازی (م. ۶۰۶ ق.)، قم، دفتر تبلیغات، ۱۴۱۳ ق؛ تفسیر کنزالدقایق، المشهدی (م. ۱۱۲۵ ق.)، به کوشش درگاهی، تهران، وزارت ارشاد، ۱۴۱۱ ق؛ تفسیر المراغی، المراغی (م. ۱۳۷۱ ق.)، دارالفکر؛ تفسیر المنار، رشید رضا (م. ۱۳۵۴ ق.)، قاهرة، دارالمنار، ۱۳۷۳ ق؛ تفسیر نمونه، مکارم شیرازی و دیگران، تهران، دارالکتب الاسلامیة، ۱۳۷۵ ش؛ تفسیر نورالثقلین، العروسی الحویزی (م. ۱۱۱۲ ق.)، به کوشش رسولی محلاتی، اسماعیلیان، ۱۳۷۳ش؛ جامع البیان، الطبری (م. ۳۱۰ ق.)، به کوشش صدقی جمیل، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۵ ق؛ الجامع لاحکام القرآن، القرطبی (م. ۶۷۱ ق.)، بیروت، دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۷ ق؛ الجواهر، طنطاوی بن جوهری (م. ۱۳۵۸ ق.)، به کوشش احمد سعدعلی، بیروت، دارالفکر ۱۳۵۵ ق؛ الجواهرالحسان، الثعالبی (م. ۸۷۵ ق.)، به کوشش ابومحمد الغماری، بیروت، دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۶ ق؛ دائره المعارف الکتابیه، ولیم وهبه بباوی و دیگران، قاهرة، دارالثقافة، ۱۹۹۲ م؛ الدرالمنثور، السیوطی (م. ۹۱۱ ق.)، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۴ ق؛ روح المعانی، الآلوسی (م. ۱۲۷۰ ق.)، به کوشش محمد حسین، بیروت، دارالفکر، ۱۴۱۷ ق؛ زادالمسیر، ابن الجوزی (م. ۵۹۷ ق.)، بیروت، المکتب الاسلامی، ۱۴۰۷ ق؛ فتح القدیر، الشوکانی (م. ۱۲۵۰ ق.)، بیروت، دارالمعرفه؛ الفتوحات الالهیه، سلیمان بن عمر العجیل (م. ۱۲۰۴ ق.)، به کوشش ابراهیم شمس الدین، بیروت، دارالکتب العلمیة، ۱۴۱۶ ق؛ فی ظلال القرآن، سید قطب (م. ۱۳۸۶ ق.)، القاهرة، دارالشروق، ۱۴۰۰ ق؛ قاموس کتاب مقدس، مستر هاکس، تهران، اساطیر، ۱۳۷۷ش؛ قاموس الکتاب المقدس، بطرس عبدالملک و دیگران، القاهرة، دارالثقافة، ۱۹۹۴ ق؛ الکامل فی التاریخ، ابن اثیر علی بن محمد الجزری (م. ۶۳۰ ق.)، بیروت، دار صادر، ۱۳۸۵ ق؛ کتاب مقدس، ترجمه:فاضل خان همدانی، ویلیام گلبن، هنری مرتن، تهران، اساطیر، ۱۳۸۰ ش؛ الکشاف، الزمخشری (م. ۵۳۸ ق.)، قم، بلاغت، ۱۴۱۵ ق؛ مجمع البیان، الطبرسی (م. ۵۴۸ ق.)، بیروت، دارالمعرفة، ۱۴۰۶ ق؛ مدارک التنزیل، النسفی (م. ۷۰۱ ق.)، دارالفکر؛ المیزان، الطباطبایی (م. ۱۴۰۲ ق.)، بیروت، اعلمی، ۱۳۹۳ ق؛ واژه های دخیل در قرآن مجید، آرتور جفری، ترجمه:بدره ای، توس، ۱۳۷۲ ش.Encyclopedia Judaica، CD-ROM (Edition ۲۰۱۱).

جالوت در دانشنامه ویکی پدیا

جالوت
عکس جالوت
جالوت (انگلیسی: Goliath) مجموعه تلویزیونی در سبک درام حقوقی است که از اکتبر سال ۲۰۱۶ در ۸ قسمت از طریق سرویس ویدئویی آمازون منتشر شد. آمازون اعلام کرده است که فصل دوم این سریال ساخته خواهد شد.
درام حقوقی
بیلی باب تورنتون در هفتاد و چهارمین مراسم گلدن گلوب برای بازی در این سریال جایزهٔ بهترین بازیگر مرد در مجموعه تلویزیونی درام را از آنِ خود کرد.
جالوت ۱۱۰۰ (Goliath ۱۱۰۰) خودرویی است که در سال های ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۱تولید شده است.
طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۰۶۰ میلیمتر (۱۶۰ اینچ) و عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۶۲۵ میلیمتر (۶۴٫۰ اینچ) و ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۴۵۰ میلیمتر (۵۷ اینچ) است.
موتور آن ۱۰۹۴ سی سی سیستم جعبه دندهٔ آن ۴ دنده به دو صورت خودکار و دستی است.
جالوت جی پی۷۰۰ (Goliath GP۷۰۰) خودرویی است که در سال های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۷ GP۷۰۰۱۹۵۵ – ۱۹۵۷ GP۹۰۰۱۹۵۱–۱۹۵۳ GP۷۰۰ Sportتولید شده است.
طراحی آن خودروهای موتور جلو-محور جلو بوده طول آن در حالت طبیعی ۴٬۰۵۰–۴٬۱۵۰ میلیمتر (۱۵۹–۱۶۳ اینچ)، عرض آن در حالت طبیعی ۱٬۶۳۰ میلیمتر (۶۴ اینچ)، ارتفاع آن در حالت طبیعی ۱٬۴۷۰ میلیمتر (۵۸ اینچ) و وزن آن در حالت طبیعی ۹۰۳ کیلوگرم (۱٬۹۹۱ پوند) است. سیستم جعبه دندهٔ آن به صورت دستی است.
جالوت هامور اقیانوس اطلس (نام علمی: Epinephelus itajara) نام یک گونه بزرگ جثه از زیرخانواده ساکن آب های شور هامور است. این گونه معمولاً در آب های استوایی کم عمق در بین مرجان ها و آب سنگ های مصنوعی در عمق ۵ تا ۵۰ متری زندگی می کند. دامنه این گونه شامل فلوریدا کیز در ایالات متحده، باهاما، بیشتر ساحل کارائیب و برزیل است.
اچ ام اس جالوت ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
اچ ام اس جالوت (۱۷۸۱)
اچ ام اس جالوت (۱۸۴۲)
اچ ام اس جالوت (۱۸۹۸)
چوبک جالوت (نام علمی: Eurycnema goliath) نام یک گونه از تیره چوبکان است.
حدیث راس جالوت از گفت و گوهای عقلی و مناظره های علمی که علی ابن موسی الرضا با اصحاب علمی خود داشته، با رئیس دین یهودی است که به راس جالوت معروف است. بر این حدیث، شرح های بسیاری نوشته شده است که قدیمی ترین آن ها متعلق به قاضی سعید قمی است. میرزای قمی. ملا عبدالصحاب محمد ابن احمد نراقی نیز بر این حدیث شروحی نوشته اند.
یکی از این گفتگوها دربارهٔ اثبات نبوت پیامبر اسلام است. امام هشتم شیعیان در ابتدا بیان می کند که این نبوت را پیامبران دیگر ادیان نیز شهادت داده اند. سپس شواهدی از خود کتب مقدس یعنی انجیل و تورات بر اثبات این مدعا می آورند.
نه نفر از علمای شیعه بر این حدیث شرح نوشته اند که عبارتند از:
روح الله خمینی تعلیقه ای بر این کتاب نگاشته اند که چاپ شده است.
حشره خوار جالوت (نام علمی: Crocidura goliath) نام یک گونه از سرده حشره خوارهای دندان سفید است.
رأس جالوت (عبری: ראש גלות، آرامی:ריש גלותא، به معنای رئیس آوارگان) به رهبر یهودیان در بابل بعد از کشته شدن شاه ژکونیا و نابودی معبد دوم و به اسارت گرفته شدن یهودیان اطلاق می شد. مردمی که تحت امر راس جالوت بودند گلاه یا جالوت نامیده می شدند.
ژکونیا، که آخرین پادشاه از نسل داوود بود. او از نبوکدنصر شکست خورد و در بابل به همراه نخبگان یهودیان به اسارت گرفته شد.
شیلتیل پسر ژکونیا.
زروبابل پسر پدایا که از پسران ژکونیا بود.
مشولام پسر زروبابل.
حنانیا پسر زروبابل.
برشیا پسر زروبابل.
حسدیا پسر حنانیا.
جسایا پسر حنانیا.
عبادیا پسر حنانیا.
شمایا پسر حنانیا.
شچانیا پسر حنانیا.
حزکیا پسر نریا پسر شمایا.
اکوب پسر الیونای پسر نیاریا پسر شمایا.
نهوم.
جوهانان.
شفات.
آنان.
ناتان اکبان.
حنا دوم.
ناتان اکبان دوم.
نهمیا.
مراکبان سوم.
حنا سوم.
ابا.
ناتان.
مر کاهانا.
حنا چهارم.
مر زترا.
کاهانا دوم پسر مر زترا.
حنا پنجم پسر مر زترا، در سال ۴۷۰ میلادی توسط پیروز پادشاه ایرانی اعدام شد.
حنا ششم پسر کاهانا دوم، مقام را به صورت رسمی به دلیل مخالفتها بر عهده نگرفت.
مر زترا دوم، در سال ۵۲۰ میلادی توسط کاوه پادشاه ایرانی به صلیب کشیده شد.
مر اهونای، به دلیل خطر سی سال در انظار عمومی ظاهر نشد.
کفنای.
حنینای.
بوستنای، اولین راس جالوت در زمان حکومت اعراب.
حنینا بن ادوی.
حسدای.
سلیمان.
ایزاک ایسکاوی اول.
یهودا زکای.
موسی.
ایزاک ایسکاوی.
داوود بن یهودا.
نترونای.
حسدای دوم.
اکبا.
داوود بن زکای.
این مقام به صورت نسبی بود و صاحبان آن دارای شجره نامه تا رسیدن به داوود نبی بودند. اولین اشاره به این مقام در زمانی که بابل جزئی از امپراتوری پارتیان بود می باشد. این مقام تحت سلطه حکومتهای مختلف از جمله ساسانیان و بعد از آن اعراب ادامه پیدا کرد.
تاریخ این مقام به بخش قبل و بعد از اسلام تقسیم می شود. به طور کلی اطلاعات کافی از راس جالوت قبل از قرن دوم میلادی در دست نیست. یهودیانی که در بابل زندگی می کردند متحد شده و سازمانی برای خود ایجاد کردند. به دلیل اینکه افرادی که از نسل داوود بودند دارای احترام بسیار زیادی در بین مردم بودند به رهبری انتخاب می شدند.
در زمان قبل از سلطه اعراب معمولاً اطلاعات در مورد این مقام از تلمود به دست آمده است. تلمود در مورد تاریخچه آن صحبت نکرده و بیشتر در مورد فعالیت ها و حقوق آن صحبت می کند. بعد از اسلام و شکل گیری حکومت اموی و عباسی این سازمان دارای قدرت بیشتری شده و شکوفا گردید.
عنکبوت پرنده خوار جالوت (نام علمی: Theraphosa blondi) نام یک گونه از تیره رتیل است.
قورباغه جالوت (نام علمی: Conraua goliath) نام یک گونه از تیره قورباغه های تندابه آفریقایی است.
طول این قورباغه،معمولاًبین۱۰تا۴۰سانتی متر و وزنش ۳کیلوگرم است. این دوزیست ازحشرات و گوشت تغذیه می کند،تخم گذار و روزگرداست و در جنوب غربی قارهٔ آفریقا یافت می شود
مین شنی دار جالوت به المانی (Leichter Ladungsträger Goliath) و (به انگلیسی: Goliath tracked mine) خودروی کنترل شونده از راه دور انفجاری، طراحی شده توسط متخصصین آلمان نازی است که توسط متفقین تحت نام تانک سوسکی یا beetle tank نیز شناخته می شود. در زمان جنگ جهانی دوم ورماخت(Wehrmacht) (ارتش المان نازی) روی ساخت ان مشغول به کار شد.
در اواخر سال ۱۹۴۰ پس از اتمام طراحی نمونه اولیه یک تانک مینیاتوری که توسط یک مهندس معروف فرانسوی به نام آدولف کگرس انجام یافته بود، ارتش آلمان نازی به کارل فردریش ویلهلم بورگوارد مهندس و صاحب کمپانی بورگوارد مأموریت داد تا یک نمونه از این تانک برای حمل مواد منفجره حداکثر به میزان ۵۰ کیلوگرم را طراحی نماید. کمپانی بورگوارد واقع در شهر برمن آلمان یک نمونه از این تانک را طراحی نمود که به نام مدل SDKFZ.302 مشهور شد و بعدها به جالوت تغییر نام داده شد. همچنین جالوت با تغییراتی در ساختمان و طراحی آن قادر به حمل ۶۰ کیلو گرم مواد منفجره گردید. این خودرو توسط یک کابل مشتمل بر سه سیم که با یک دسته هدایت کننده آن را عملیاتی می کرد بکار می افتاد. اپراتور با حرکت دادن دسته کنترل به سمت چپ یا راست خودرو را هدایت می کرد و دو سیم از سه سیم به به همین منظور بکار می رفت و سیم سوم نیز برای انفجار و فرمان انفجار کاربرد داشت. طول کابل متصل به جالوت بالغ بر ۶۵۰ متر بود و این مسافت برد عملیاتی آن محسوب می شد. جالوت پس از هدایت توسط اپراتور و رسیدن به هدف، با فرمان اپراتور که توسط سیم سوم ارسال می شد منفجر شده و هدف را نابود می کرد. در این انفجار خود خودرو نیز نابود می شد. این مسئله موجب صرف هزینه های زیادی برای ارتش آلمان می شد زیرا تولید هر جالوت هزینه ای معادل ۳ هزار رایشز مارک در بر داشت. مدل های بعدی جالوت موسوم به مدل SDKFZ.303 ساده تر ساخته شد و موتور آن تبدیل به موتور گازوئیلی شد و نتیجتاً هزینه تولید آن نیز کمتر شد. خودرو کنترلی جالوت از بهار سال ۱۹۴۲ در تمام جبهه توسط نیروهای آلمانی بکار گرفته شد. واحدهای ویژه پانزر و واحدهای رزمی مهندسی از این خودرو در سطح وسیعی استفاده کردند. همچنین در جریان شورش ورشو نیروهای اس اس و ورماخت از جالوت برای منهدم کردن استحکامات و سنگرهای ارتش میهنی لهستان استفاده کردند. نیروهای ارتش میهنی لهستان برای غیر عملیاتی کردن این خودرو اقدام به بریدن کابل های آن قبل از رسیدن به هدف می کردند
http://en.wikipedia.org/wiki/Goliath_tracked_mine * ویکی پدیای انگلیسی
http://www.centralclubs.com/goliath-tracked-mine-t91068.html
نبرد عین جالوت (به عربی: معركة عين جالوت)، نبردی بود که در ۳ سپتامبر ۱۲۶۰ میلادی برابر با ۶۵۸ هجری میان دودمان مسلمان مملوک بحری با مغول ها در فلسطین رخ داد.
لبیب، عبدالساتر، (الحضارة الاسلامیة) ، دارالمشرق، بیروت، چاپ سال ۱۹۹۰ میلادی.
الحموی، یاقوت، ابوعبدالله، (مُعجَم اَلبُلدان) ، دارالکتب العلمیة، بیروت، لبنان، چاپ سال ۱۹۹۰ میلادی به (عربی).
ویکی پدیای انگلیسی.
ناشناخته؛ موافق بیشتر منابع (اکثراً اروپایی) احتمالاً بیشتر از نیروی مغولان
این جنگ در جنوب خاوری الجلیل در منطقهٔ عین جالوت واقع در بین شهرهای بیسان و نابلس اتفاق افتاد و طی آن مملوک ها موفق شدند تمامی نیروی حدود ۱۰ هزار نفره مغول را کشته و پیروز قطعی این نبرد شوند.
نبرد عین جالوت نقطه پایانی تصرفات مغول ها بود و این نخستین باری بود که توسعه تصرفات سپاه مغول در نتیجه جنگ با قوای محلی برای همیشه در منطقه ای متوقف شده و پس رانده شد.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

جالوت در دانشنامه آزاد پارسی

جالُوت
(در عهد عتیق: جُلیات)، پهلوان نام دار فلسطینی در روزگار داود (ع). در قرآن (بقره، ۲۴۷ ـ۲۵۲) از جالوت و نبرد او با داود، که سرانجام به مرگ او انجامید، یاد شده است. داستان مطابق قرآن این طور است که هنگامی که طالوت به همراه سپاهیانش به جنگ با جالوت می رفتند طالوت گفت خدا برای آزمایش شما جویباری قرار داده که هرکس از آن بنوشد از من نیست مگر آن که به اندازۀ یک کف دست بنوشد، کسانی که به او ایمان داشتند از جوی گذشتند و کافران مقدار زیادی آب نوشیدند و چون از جویبار گذشتند گفتند تاب جالوت و سپاهش را نداریم؛ اما مؤمنان هنگام نبرد، هرچند تعدادشان کم بود، از خداوند طلب پیروزی کردند و سپس آن ها را به یاری خداوند شکست دادند.

ارتباط محتوایی با جالوت

معنی جالوت به انگلیسی

goliath (اسم)
جالوت ، جلیات

جالوت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

سارینا ٠٧:٤٠ - ١٣٩٥/٠٦/٠٧
جالوت، نام شخصیتی منفور در قرآن کریم که در جنگ با قوم طالوت، به دست داوود نبی کشته شد؛ قصص جالوت با روایات کتاب مقدس دربارۀ شخصیت جُلیات (گُلیات) دارای هماهنگی بسیار است.
.I جالوت در عهد عتیق
جالوت در تورات جلیاتِ جَتّی (از اهالی جَتّ) خوانده شده (اول سموئیل، 17: 4؛ دوم سموئیل، 21: 19-22؛ اول تواریخ، 20: 5، 8)، و ویژگیهای جسمانی خارق العاده ای چون قدی به بلندای 3 متر و بدنی قدرتمند به او نسبت داده شده است (اول سموئیل، 17: 4-7). با در نظر گرفتن این ویژگیهای جسمانی، و از کنار هم نهادن روایات دیگر عهد عتیق، برخی محققان چنین نتیجه گرفته اند که جالوت یا جلیات و دیگر جنگجویان غول پیکر زمان داوود احتمالاً از نسل رفائیم، عَناقیان و عَوّیان، یعنی مردمان بومی ساکن ماوراء اردن بوده اند که به داشتن پیکرهایی تنومند شهرت داشتند (نک‍ : تثنیه، 2: 10-11، 20-21، 3: 11؛ دوم سموئیل، 21: 15 بب‍ ؛ مک کارتر، 137؛ جودائیکا، VII/738) و به این ترتیب، احتمال داده اند که جلیات در اصل نه فلسطینی، بلکه از مردمان بومیِ ساکن جَت بوده که به عنوان سرباز در خدمت سپاهیان فلسطین می جنگیده است (هریسن، 524).
بنا بر آنچه درکتـاب اول سموئیل آمده است، هنگامی که دو سپاه بنی اسرائیل و فلسطینیان در درۀ ایلاه با یکدیگر روبه رو شدند، نخست جالوت برای نبرد تن به تن مبارز طلبید و به رجزخوانـی پرداخت. آن گاه داوود برای مبارزه با او پیشقدم شد و با فلاخن خود سنگی به پیشانی او زد که وی را از پای درآورد. پس از آن، با شمشیر سر از تن او جدا کرد و آن رابه اورشلیم برد (17: 49-54). شمشیر جالوت نیز در معبدِ محلی به نام نوب نگاهداری می شد و پس از چندی توسط کاهنی به نام اَحیمِلِک بـه داوود بازگردانـده شد (همـان، 21: 8-9؛ 22: 10).
برخلاف این روایت، در کتاب دوم سموئیل آمده است که الحانان، پسر یعری جالوت را کشت (21: 19). این تناقض ظاهراً مورد توجه نویسندۀ کتاب اول تواریخ قرار گرفته است، زیرا وی کوشیده تا با معرفی الحانان به عنوان قاتل لحمی، برادر جالوت، این تناقض را از میان بردارد (20: 5). برخی از محققان نیز بر این باورند که الحانان نام نخست داوود بوده که بعدها تغییر یافته است (جودائیکا، همانجا) و برخی دیگر این تناقض را ناشی از اشتباه نسخه نویسان عهد عتیق می دانند (کلارک، II/368-369؛ جودائیکا، نیز هریسن، همانجاها).
مآخذ: عهد عتیق؛ نیز:
Clarke, A., commentary and notes on The Holy Bible, Containing the Old and New Testament, New York, 1977; Harrison, R. K., »Goliath«, The International Standard Bible Encyclopedia, Michigan, 1982, vol. II; Judaica; McCarter, P. K., »Rephaim«, The International Standard Bible Encyclopedia, Michigan, 1982, vol. IV.
سمانه تولیتی
II. جالوت در قرآن و روایات اسلامی
نام جالوت 3 بار در آیات 249 تا 251 سورۀ بقره (2)آمده است. در این آیات از طالوت و نبرد قوم او با جالوت و سپاه اندک مؤمنان در این رویارویی، انذار طالوت به سپاهش دربارۀ نوشیدن از نهری در مسیرشان، مقابلۀ داوود با جالوت و در نهایت پیروی مؤمنان توصیف کوتاه و گذرایی شده است. لغت شناسان متقدم گاه جالوت را با اصل و ریشه ای عربی (جول، به معنای تغییر مکان دادن) یاد کرده اند (راغب، 104؛ طریحی، 1/432) و گاه آن را نامی غیرعربی و غیرمنصرف دانسته اند (زبیدی، 1/535؛ ابن منظور، ذیل جبت)؛ اما برخی از پژوهشگران متأخر و خاورشناسان مشخصاً به اشتقاق عبری آن اشاره کرده اند (نک‍ : جفری، 97-98؛ اشپایر، 368-369).
آنچه در قرآن کریم به اختصار آمده، در تفاسیر و روایات به تفصیل توضیح داده شده است. براساس روایاتِ تفسیری، پس از موسى (ع) قوم بنی اسرائیل طاغی شدند و از دین بازگشتند؛ پس خداوند عذاب خود را در قالب تسلطِ عمالیق بر ایشان آشکار نمود. بدین شرح که جالوت پادشاه عمالیق ضمن چیرگی بر بنی اسرائیل، زنان و مردان آنها را اسیر کرد و تابوت عهد را از آنان گرفت. با گذشت زمان، قوم به درگاه پروردگار دعا کردند و خلاصی طلب نمودند. خداوند از میان سبط لاویان، نبی خود را بر ایشان مبعوث کرد و از سبط بنیامین پادشاهی را به طالوت عطا فرمود. براساس قصص قرآنی طالوت سپاه خود را برای مقابله و باز گرفتن حقوق قوم خویش از جالوتیان آراست. به هنگام رویاروییِ دو سپاه، جالوت، فرمانده عمالیق که بسیار قدرتمند می نمود، با رجزخوانی سپاه طالوت را تحریک می کرد و کسی را یارای مقابله با او نبود. طالوت شرط کرد اگر کسی بتواند در برابر جالوت ایستادگی کند و او را از میان بردارد، افزون بر آنکه دختر خود را به زنی به او می دهد، نیمی (یا به روایتی ثلث) از حکومت و پادشاهی خود را بدو خواهد بخشید. داوود که سپاهیِ جوانی بود، بی سلاحی درخور، و تنها با فلاخن و سنگهایش به نبرد با جالوت رفت. جالوت به استهزای او پرداخت و وی را از خویشتن به مرگ سپردن بر حذر داشت؛ اما داوود به خواست خدا به راحتی بر او غلبه کرد و همین امر اسباب شکست قوم جالوت را فراهم آورد (طبری، تفسیر، 2/849، نیز 843 بب‍ ؛ صنعانی، 1/103-104؛ ابن طاووس، 66-67؛ قرطبی، 3/256-258).
در منابع روایی پیرامون نام و نشان جالوت سخن فراوان است. در برخی از روایات جالوت نامی عام برای پادشاهان عمالیق دانسته شده، چنان که قیصر، کسرى و فرعون برای روم، ایران و مصر به کار می رفته است (ابن حزم، 1/118؛ قلقشندی، صبح...، 4/164)؛ اما در دیگر روایات نامی خاص برای جنگاوری نامی است (طبری، تاریخ، 2/823؛ یعقوبی، 1/49) که قوم او در شهر سوقاریا سکونت داشتند (واقدی، 2/172) و پس از شکست خوردن از سپاه طالوت، به کوههای معروف به «جالوت» در مصر پناه بردند (ادریسی، 1/121؛ قلقشندی، همان، 3/343). گفتنی است که برخی این نام را ــ شاید تحت تأثیر ضبط تورات ــ غلیاث آورده اند (یعقوبی، همانجا).
برخی تلاشها برای یافتنِ مطابقتهایی میان قصصِ جالوت و واقعیات تاریخی و تشخیص زمانها و مکانها ...
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• عکس جالوت   • خلاصه داستان طالوت و جالوت   • قد جالوت   • عنکبوت جالوت   • جالوت کیست   • جنگ حضرت داود با جالوت   • داستان طالوت و جالوت در قرآن   • جالوت پرنده خوار   • معنی جالوت   • مفهوم جالوت   • تعریف جالوت   • معرفی جالوت   • جالوت چیست   • جالوت یعنی چی   • جالوت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی جالوت
کلمه : جالوت
اشتباه تایپی : [hg,j
عکس جالوت : در گوگل


آیا معنی جالوت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )