انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1037 100 1

جنابت

/janAbat/

معنی جنابت در لغت نامه دهخدا

جنابت. [ ج َ ب َ ] (ع مص ) دور شدن. || جُنُب شدن. حالتی که با هم خوابگی زن و مرد را حاصل گردد و غسل کردن بر آنان واجب شود. رجوع به جنابة شود. || (اِمص ) جُنُب شدگی. (فرهنگ فارسی معین ).
- غسل جنابت ؛ غسلی که جُنُب با قصد قربت باید انجام دهد. (فرهنگ فارسی معین ). رجوع به جنابة شود.

جنابة. [ ج َ ب َ ] (ع اِ) ناقه که با دراهم بکسی دهند تا بدان غله آرد. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد). || منی ّ. (منتهی الارب ). نجاست. (اقرب الموارد). || (اِمص ) بیگانگی. || غریبی. (منتهی الارب ) (اقرب الموارد).

جنابة. [ ج َ ب َ ] (ع مص ) جنب گردیدن.(منتهی الارب ). نجس شدن. (اقرب الموارد). || (اِمص ) دوری. (منتهی الارب ). رجوع به جنابت شود.

جنابة. [ ج َن ْ نا ب َ ] (اِخ ) شهری است محاذی خارک ، و از آن شهرند گروه قرامطه. (منتهی الارب ). شهر کوچکی است در سواحل فارس ، منجمان گویند این شهر دراقلیم سوم قرار دارد، طول آن از جهت مغرب 77 درجه وعرض آن از جهت جنوب 30 درجه است. (معجم البلدان ).

معنی جنابت به فارسی

جنابت
جنب شدن، نجس شدن، پلیدشدنحالت بعدازمقاربت
۱-( مصدر ) دور شدن. ۲- جنب شدن حالتی که با همخوابگی زن و مرد را حاصل گردد و غسل کردن بر آنان واجب شود. ۳-( اسم ) جنب شدگی . یا غسل جنابت . غسلی که جنب با قصد غربت باید انجام دهد.

معنی جنابت در فرهنگ معین

جنابت
(جَ بَ) [ ع . جنابة ] (مص ل .) ۱ - دور شدن . ۲ - نجس شدن ، جُنب شدن .

معنی جنابت در فرهنگ فارسی عمید

جنابت
۱. حالت انسان پس از مقاربت یا انزال منی که غسل بر او واجب می شود.
۲. غسلی که برای از میان بردن این حالت انجام می شود.
۳. [قدیمی] سو، جانب.

جنابت در دانشنامه اسلامی

جنابت
جِنابَت (در عربی جَنابَة) اصطلاحی فقهی است که به حالتِ ناشی از انزال مَنی یا رابطه جنسیِ منجر به دخول اشاره دارد. فردی که در این حالت قرار دارد را جُنُب می نامند. انجام برخی عبادات و اعمال مثل نماز، روزه، حج و توقف در مسجد بر فرد جنب حرام است. خروج از حالت جنابت، مشروط به انجام غسل جنابت است.
جنابت در لغت به معنای دور شدن است و در اصطلاح فقه به معنای ایجاد حالتی برای انسان است که موجب دوری او از احکام پاکان می شود. به شخصی که چنین حالتی به او دست داده «جُنُب» گفته می شود. کتاب های فقهی از جنابت در باب های طهارت، نماز و روزه بحث می کنند.
به برخی احکام جنابت در قرآن (سوره نساء/۴۳) و (سوره مائده/۶) اشاره شده و حدود ۴۰۰ روایت (در دو کتاب وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل) نیز جزئیات احکام آن را بیان کرده اند.
جنابت
این صفحه مدخلی از فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بیت علیهم السلام است
حالت ناپاکیِ عارض بر انسان به سببی از اسباب خاص.
جنابت در لغت به معنای دور شدن، ضد قرابت است و در شرع عبارت است از عروض حالتی بر انسان که موجب دوری وی از احکام پاکان می شود. به شخص متصف به جنابت «جُنُب» گفته می شود و از آن در باب های طهارت، صلات و صوم بحث شده است.
جنابت به یکی از دو چیز محقق می شود: انزال و دخول.
خروج منیّ موجب جنابت است؛ چه با شهوت، فشار و سستی بدن همراه باشد یا نباشد؛ مرد باشد یا زن، در خواب باشد یا بیداری ظاهر کلام برخی قدما عدم وجوب غسل جنابت بر زن با انزال است. البته صرف حرکت منیّ در باطن بدون خروج و انزال، موجب جنابت نمی شود؛ لیکن در اینکه ملاک، خروج از مجرای متعارف است یا مطلق خروج - هر چند از مجرای غیرمتعارف - اختلاف است.
هرگاه رطوبتی از انسان خارج شود که منیّ بودن آن مشکوک باشد، در صورتی که با شهوت، فشار و سستی بدن همراه باشد، محکوم به حکم منی است. در این که در حکم به منی بودنِ رطوبت مشتبه، وجود هر سه نشانه یاد شده شرط است یا وجود بعضی از آن ها نیز کفایت می کند، اقوال مختلف است. در بیمار، وجود دو نشانه شهوت و سستی کفایت می کند.
آیا زن همچون مرد در رطوبت مشتبه باید به نشانه های فوق رجوع کند یا نه؟ مسئله اختلافی است. بنابر قول دوم آیا وجود شهوت در حکم به منی بودن رطوبت مشتبه در زن کفایت می کند یا تنها در صورت یقین به منی بودن آن، حکم منی را دارد؟ برخی قول اول را اختیار کرده اند.
با دخول آلت تناسلی مرد در فرج زن به مقدار ختنه گاه، جنابت تحقق می یابد؛ هم نسبت به مرد و هم نسبت به زن؛ چه بالغ باشند یا نابالغ؛ عاقل باشند یا دیوانه؛ دخول در بیداری صورت گرفته باشد یا در خواب. در این که دخول در دُبُر - اعم از زن و مرد - به مقدار ختنه گاه موجب جنابت می شود یا نه، اختلاف است.
قرآن کریم به جنابت و آثار آن پرداخته است.
جنابت از ماده «جنب» به معنای فاصله و دوری است و در اصطلاح، یکی از موجبات حدث اکبر است و آن یا به آمیزش جنسی و یا به انزال منی است. در این مدخل از واژه «جنب» و آنچه معنای جنابت را می فهماند مثل «حلم» استفاده شده است.
پلیدی اثر جنابت
در حالت جنابت نوعی آلودگی و وسوسه شیطانی برای انسان پدید خواهد آمد. اذ یغشیکم النعاس امنة منه وینزل علیکم من السماء ماء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجز الشیطـن ولیربط علی قلوبکم ویثبت به الاقدام. و (یاد آورید) هنگامی را که خواب سبکی که مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فراگرفت و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد! احتمال دارد مقصود از «رجز الشیطان» جنابت باشد. این پلیدی ممکن است وسوسه های شیطانی بوده و ممکن است پلیدی جسمانی بر اثر جنابت بعضی در آن شب و یا هر دو، و در هر حال این آب حیاتبخش که در گودالهای اطراف بدر جمع شده بود، در حالی که دشمن چاهها را در اختیار گرفته بود و مسلمانان نیاز شدیدی برای شستشو و رفع عطش به آن داشتند همه این پلیدیها را شست و با خود برد.
جنابت همان طور که در مردان اتفاق می افتد در مورد زنان نیز با حصول شرایط آن، محقق می شود و فرقی بین خانم مجرد با خانم متأهل وجود ندارد.
جنابت در اصل،اسم مصدر از اجناب و به معنای دوری است و در اصطلاح، به حالت نجاست باطنی گفته می ‏شود که پس از نزدیکی یا خروج منی حاصل می‏ شود.انسان جنب، از آن جهت که بدون طهارت و غسل، از نزدیک شدن به نماز منع و نهی گردیده« جنب » نامیده شده است.

طرق جنابت
حصول جنابت در بانوان به دو طریق، صورت می پذیرد:
۱-دخول و آمیزش جنسی از طرف جلو و یا پشت(ولو اینکه منی هم خارج نشود).
۲-بیرون امدن منی(از آلت تناسلی زن و مرد)، چه در خواب باشد یا بیداری، کم باشد یا زیاد، با شهوت باشد یا بی شهوت، با اختیار باشد یا بی اختیار.
هر یک از دو مشخصه ی یاد شده، به تنهایی باعث وجوب غسل جنابت می‏ گردد. بنابراین، ممکن است مرد با همسر خود، نزدیکی کند و منی از او بیرون نیاید که در این صورت نیز بر هر دوی آنان غسل واجب شود.

شرایط جنابت در زنان
ازانجاکه نظر مراجع،اندکی متفاوت است نظرات بزرگواران به طور جداگانه در زیر می آید؛
الف) همه مراجع(غیر از آیت الله بهجت و آیت الله تبریزی و آیت الله نوری): خروج ترشحات زن، اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد، حکم به جنابت آنان می ‏شود و لازم نیست با جستن بیرون آید و بدن، سست شود و اگر بدون شهوت باشد، حکم به منی نمی ‏شود، مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است.
ب) آیت‏ الله بهجت: خروج ترشّحات زن اگر همراه با شهوت (اوج لذت جنسی) باشد و با جستن بیرون آید، حکم به منی می‏ شود و اگر هیچ یک از دو علامت و یا یکی از آن ها را نداشت، حکم به منی نمی ‏شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است.
ج) آیت الله تبریزی و آیت الله نوری: خروج ترشّحات زن اگر همراه با شهوت خاصی (اوج لذت جنسی) باشد و بدن، پس از آن سست شود، حکم به منی می‏ شود و اگر هیج یک از دو نشانه یا یکی از آنها را نداشت، حکم به منی نمی‏ شود؛ مگر آنکه از راه دیگری یقین کند منی است.

تشخیص منی در زنان
...
آیاتی از قرآن در باره رابطه آب و غسل جنابت است که به بیان آن می پردازیم.
آب، تنها سبب تحصیل طهارت و غسل جنابت، در صورت امکان دسترسی به آن است. یـایها الذین ءامنوا لا تقربوا الصلوة وانتم سکـری حتی تعلموا ما تقولون ولا جنبـا الا عابری سبیل حتی تغتسلوا وان کنتم مرضی او علی سفر او جاء احد منکم من الغائط او لـمستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبـا.. ای کسانی که ایمان آورده اید! در حال مستی به نماز نزدیک نشوید، تا بدانید چه می گویید! و همچنین هنگامی که جنب هستید- مگر اینکه مسافر باشید- تا غسل کنید. و اگر بیمارید، یا مسافر، و یا «قضای حاجت» کرده اید، و یا با زنان آمیزش جنسی داشته اید، و در این حال، آب (برای وضو یا غسل) نیافتید، با خاک پاکی تیمم کنید! (به این طریق که) صورتها و دستهایتان را با آن مسح نمایید. خداوند، بخشنده و آمرزنده است. یـایها الذین ءامنوا اذا قمتم الی الصلوة فاغسلوا وجوهکم وایدیکم الی المرافق وامسحوا برءوسکم وارجلکم الی الکعبین وان کنتم جنبـا فاطهروا وان کنتم مرضی... او لـمستم النساء فلم تجدوا ماء فتیمموا صعیدا طیبـا فامسحوا بوجوهکم وایدیکم منه.. ای کسانی که ایمان آورده اید، چون به نماز برخاستید، صورت و دستهایتان را با آرنج بشویید و سر و پاهایتان را تا قوزک مسح کنید. و اگر جنب بودید خود را پاک سازید. و اگر بیمار یا در سفر بودید یا از جای قضای حاجت آمده بودید یا با زنان نزدیکی کرده بودید و آب نیافتید با خاکی پاک تیمم کنید و صورت و دستهایتان را با آن مسح کنید. خدا نمی خواهد شما در رنج افتید، بلکه می خواهد که شما را پاکیزه سازد و نعمتش را بر شما تمام کند، باشد که سپاس گزارید. منظور از «فاطهروا» تحصیل طهارت با غسل است و چون در این دو آیه تنها غسل را بیان نموده، استفاده می شود که نماز با غسل جنابت، صحیح است. روشن است که مراد از جمله" فاطهروا" شستن تمام بدن میباشد، زیرا اگر شستن عضو خاصی لازم بود می بایست نام آن برده شود، بنا بر این هنگامی که میگوید خود را شستشو دهید، مفهومش شستشوی تمام بدن است، نظیر این در سوره نساء آیه ۴۳ نیز آمده است که میگوید: حتی تغتسلوا
نزول باران برای غسل
نزول باران، سبب تهیه آب برای مجاهدان بدر، جهت غسل جنابت شد. اذ یغشیکم النعاس امنة منه وینزل علیکم من السماء ماء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجز الشیطـن ولیربط علی قلوبکم ویثبت به الاقدام. و (یاد آورید) هنگامی را که خواب سبکی که مایه آرامش از سوی خدا بود، شما را فراگرفت و آبی از آسمان برایتان فرستاد، تا شما را با آن پاک کند و پلیدی شیطان را از شما دور سازد و دلهایتان را محکم، و گامها را با آن استوار دارد! مشرکین قبل از مسلمین بر سر آب فرود آمدند و مسلمین بر یک منطقه خشک و شن زار! بر اثر نداشتن آب، هم تشنه شدند و هم نتوانستند بدن خود را از حدث اکبر و اصغر و نجاسات پاک سازند. شیطان هم بوسوسه گری پرداخت و گفت: دشمن شما آب را تصرف کرده است و شما باید با جنایت و بدون وضو نماز بخوانید و پاهای شما در رمل فرو برود. از این جهت خداوند باران بر آنها نازل کرد و تمام نیازمندیها و اشکالات ایشان بر طرف شد.
برطرف کننده حدث جنابت
غسل جنابت با آب، موجب تحصیل طهارت و زایل کننده حدث جنابت است. اذ یغشیکم النعاس امنة منه وینزل علیکم من السماء ماء لیطهرکم به ویذهب عنکم رجز الشیطـن ولیربط علی قلوبکم ویثبت به الاقدام. احتمال دارد مقصود از «رجز الشیطان» جنابت باشد. این پلیدی ممکن است وسوسه های شیطانی بوده و ممکن است پلیدی جسمانی بر اثر جنابت بعضی در آن شب و یا هر دو، و در هر حال این آب حیاتبخش که در گودالهای اطراف بدر جمع شده بود، در حالی که دشمن چاهها را در اختیار گرفته بود و مسلمانان نیاز شدیدی برای شستشو و رفع عطش به آن داشتند همه این پلیدیها را شست و با خود برد.
نگرانی بی آبی در بدر
...
بقا بر جنابت یعنی شب را با حالت جنابت به روز آوردن.
عنوان بقا بر جنابت در کلمات فقها، در مورد باقی ماندن مکلّف بر جنابت در شب ماه رمضان تا بعد از طلوع فجر یا هر شبی دیگر که تصمیم دارد فردای آن را روزه بگیرد، به کار رفته واز آن در باب صوم سخن گفته شده است.

اقسام بقا بر جنابت
بقا بر جنابت یا عمدی است ویا غیر عمدی.

← احکام بقای عمدی
 ۱. ↑ . جواهر الکلام،ج ۱۶، ص ۲۳۶ تا ۲۴۷    
...
طبق شریعت اسلام فردی که جنب شده (یعنی منی از او خارج شده یا با دیگری همبستر شده)برای انجام اعمالی که نیاز به طهارت دارد واجب است غسل نماید.این که چرا اسلام دستور می دهدبه هنگام جنب شدن تمام بدن را بشوییدآنهم با کیفیت مخصوص در حالی که فقط عضو معینی آلوده می شود؟ یا این که چرا نباید تنها محل را بشوییم و اگر مقصود پاکیزگی است چرا دوش گرفتن معمولی کفایت نمی کند؟در پاسخ باید متذکر شویم که علت شرعی وجوب غسل بااین کیفیت،دستور دین است ولی در زیر،چند حکمت غسل جنابت را را بر می شمریم:
حکمت اصلی غسل کردن به طور کلی با این کیفیت خاص، اطاعت امرالهی است که باعث تقویت روحیه عبودیت و بندگی در فرد مسلمان شده واوازاین طریق به خدای خویش نزدیک می گردد.حکمت غسل کردن فقط یک نظافت بدنی نیست : بلکه غسل، یک عمل عبادی است که با ویژگی های عبادی آن (مانند نیت و انجام عمل برای رضای خدا) باعث می شود که دل ،متوجه خداشود. ازاین رو نبایدآن را با یک نظافت ظاهری صرف، یکسان دانست.
طهارت معنوی
در خصوص غسل جنابت حتی اگر بخواهیم به جنبه پاک سازی آن هم توجه کنیم، هدف از غسل جنابت, پاکسازی نوعی آلودگی روحی است که روش طهارت آن،توسط دین (که متصدی بیان روش های ارتباط و تاثیر گذاری معنوی و روحانی است) بدین گونه آموزش داده شده است وگرنه باید شستن موضعی که نجس شده است ،برای طهارت کافی می بود.هم چنان که خداوند متعال، پس از بیان غسل، وضو و تیمم، می فرماید؛راز این دستور آن است که شما طاهر شوید «ولکن یرید لیطهرکم؛ولیکن خدا می خواهد شما راپاک کند.» تا انسان طاهر نشود به خدایی که طیّب است نمی رسدواین طهارت، محبوب ذات اقدس حق است که درقران فرموده است؛«...والله یحب المطهرین؛وخداکسانی راکه خواهان پاکی اند دوست دارد.» وقتی انسان اندکی در مسئله طهارت تامل کند به این نتیجه می رسد؛خدایی که این قدر در مورد مسئله طهارت تاکید داردو به پاکیزگی لباسی که بر تن است و پوستی که بمنزله قشری برای حقیقت انسان است اهمیت می دهد یقینا به طهارت قلب،بی توجه نبوده وبه پاکیزگی باطن از آلودگیها وکثافتهای معنوی که قابل قیاس با کثافات ظاهری نیست اهمیت ویژه می دهد.پس آنچه از طهارت مراد است نه فقط طهارت ظاهری بلکه در حقیقت طهارت معنوی است وشاهد این ادعا آنکه خداوند در مورد تیمم نیزفرموده؛«ولکن یرید لیطهرکم» خاک که باعث تطهیر ظاهر نیست بلکه آنچه مراد است تطهیرانسان ازخبائث اخلاقی،تکبر،عجب و غیره است.
تعدیل اعصاب سمپاتیک
از سوی دیگر،خارج شدن منی از انسان، یک عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زوائد) به دلیل این که اثر آن در تمام بدن، آشکار می گردد و تمام سلول های بدن، به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو می روند و این خود نشانه تأثیر آن روی تمام اجزاء بدن است. طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت های بدن را کنترل می کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک. این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه های مختلف بدن است. گاهی جریان هایی در بدن رخ می دهد که این تعادل را به هم می زند ؛ از جمله آنها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی ) است که معمولاً مقارن با خروج منی صورت می گیرد. از اموری که می تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی، تمام بدن با آب شسته شود.
رعایت بهداشت
...
طبق شریعت اسلام فردی که جنب شده (یعنی منی از او خارج شده یا با دیگری همبستر شده)برای انجام اعمالی که نیاز به طهارت دارد واجب است غسل نماید. این که چرا اسلام دستور می دهد به هنگام جنب شدن، تمام بدن را بشویید آنهم با کیفیت مخصوص، در حالی که فقط عضو معینی آلوده می شود یا این که چرا نباید تنها محل را بشوییم و اگر مقصود پاکیزگی است چرا دوش گرفتن معمولی کفایت نمی کند؟ در پاسخ باید متذکر شویم که علت شرعی وجوب غسل بااین کیفیت، دستور دین است ولی در زیر، چند حکمت غسل جنابت را را بر می شمریم:
حکمت اصلی غسل کردن به طور کلی با این کیفیت خاص، اطاعت امر الهی است که باعث تقویت روحیه عبودیت و بندگی در فرد مسلمان شده واوازاین طریق به خدای خویش نزدیک می گردد. حکمت غسل کردن فقط یک نظافت بدنی نیست: بلکه غسل، یک عمل عبادی است که با ویژگی های عبادی آن (مانند نیت و انجام عمل برای رضای خدا) باعث می شود که دل، متوجه خداشود. ازاین رو نباید آن را با یک نظافت ظاهری صرف، یکسان دانست.

طهارت معنوی
در خصوص غسل جنابت حتی اگر بخواهیم به جنبه پاک سازی آن هم توجه کنیم، هدف از غسل جنابت، پاک سازی نوعی آلودگی روحی است که روش طهارت آن، توسط دین (که متصدی بیان روش های ارتباط و تاثیر گذاری معنوی و روحانی است) بدین گونه آموزش داده شده است وگرنه باید شستن موضعی که نجس شده است،برای طهارت کافی می بود. هم چنان که خداوند متعال، پس از بیان غسل، وضو و تیمم، می فرماید؛ راز این دستور آن است که شما طاهر شوید «ولکن یرید لیطهرکم؛ ولیکن خدا می خواهد شما راپاک کند.» تا انسان طاهر نشود به خدایی که طیب است نمی رسد و این طهارت، محبوب ذات     
از سوی دیگر،خارج شدن منی از انسان، یک عمل موضعی نیست (مانند بول و سایر زوائد) به دلیل این که اثر آن در تمام بدن، آشکار می گردد و تمام سلول های بدن، به دنبال خروج آن در یک حالت سستی مخصوص فرو می روند و این خود نشانه تأثیر آن بر روی تمام اجزاء بدن است. طبق تحقیقات دانشمندان، در بدن انسان، دو سلسله اعصاب نباتی وجود دارد که تمام فعالیت‏ های بدن را کنترل می ‏کند: اعصاب سمپاتیک و اعصاب پاراسمپاتیک. این دو رشته اعصاب در سراسر بدن انسان گسترده است. وظیفه اعصاب سمپاتیک، تند کردن و وظیفه اعصاب پاراسمپاتیک، کند کردن فعالیت دستگاه ‏های مختلف بدن است. گاهی جریان‏ هایی در بدن رخ می‏ دهد که این تعادل را به هم می‏ زند؛ از جمله آن ها حالت ارگاسم (اوج لذت جنسی) است که معمولاً مقارن با خروج منی صورت می‏ گیرد. از اموری که می ‏تواند اعصاب سمپاتیک را به کار وا دارد و تعادل از دست رفته را تأمین کند، تماس آب با بدن است و از آنجا که تأثیر ارگاسم روی تمام اعضای بدن به طور محسوس دیده می‏ شود، دستور داده شده که بعد از آمیزش جنسی یا خروج منی، تمام بدن با آب، شسته شود.

رعایت بهداشت
...
غسل جنابت غسلی است که به سبب جنابت بر انسان واجب می شود.
از احکام آن در باب طهارت سخن گفته اند.
حکم تکلیفی غسل جنابت
به قول مشهور ، غسل جنابت واجب غیری است که برای انجام دادن عمل واجبِ مشروط به طهارت مانند طواف واجب و نمازهای واجب روزانه واجب می شود. بنابر این، غسل جنابت واجب نفسی نمی باشد؛ بلکه مستحب نفسی است؛ یعنی استحباب آن به جهت حصول طهارت به سبب آن نه غایتی دیگر همچون زیارت و تلاوت قرآن است؛ لیکن برای زیارت یا تلاوت قرآن و دیگر غایات مستحب ، مستحب غیری می باشد.
انواع غسل جنابت
غسل جنابت همچون دیگر غسلها به دو گونه ترتیبی و ارتماسی انجام می گیرد.
احکام
...
غسل جِنابَت غسلی است که به سبب جنابت انجام می شود. این غسل برای واجباتی که باید با طهارت انجام شوند مانند نماز، واجب می شود. کسی که غسل جنابت کرده نباید برای نماز وضو بگیرد ولی در اینکه با سایر غسلها می توان نماز خواند یا خیر نظرات متفاوتی وجود دارد.
در قرآن، از نماز خواندن جُنُب پیش از غسل کردن نهی شده است.
دو امر موجب پدیدآمدن حالت جنابت برای فرد می شوند: یک، خارج شدن مَنی و دوم، رابطه جنسی منجر به دخول.

جنابت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

ستاره > سما
حسن قاسمی > راهیابی
نرجس عبادی > stunned speechless
مجتبی > مجتبی قمچقایی
مجتبی > مجتبی
Amirhossein > refine
Shiva > taught
Fati > روانشناسی

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• جنابت چیست   • چگونه غسل جنابت کنیم   • غسل جنابت برای دختر باکره   • غسل جنابت زنان چگونه است   • غسل جنابت چگونه انجام میشود؟   • نیت غسل جنابت   • احکام غسل جنابت برای زنان از نظر مکارم شیرازی   • معنی جنابت   • مفهوم جنابت   • تعریف جنابت   • معرفی جنابت   • جنابت یعنی چی   • جنابت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی جنابت
کلمه : جنابت
اشتباه تایپی : [khfj
آوا : janAbat
نقش : اسم
عکس جنابت : در گوگل


آیا معنی جنابت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )