انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

95 998 100 1

جهان اسلام

جهان اسلام در دانشنامه اسلامی

جهان اسلام
جهان اسلام ، منطقه ای مشتمل بر مجموعه فضای پیوسته از کشور مغرب در افریقای شمالی تا قاره هند">شبه قاره هند و آسیای مرکزی و از قزاقستان تا مشرق افریقا و چند قسمت ناپیوسته در جنوب و جنوب شرقی آسیا و اروپا و حوزه های کوچک مسلمان نشین جهان می باشد. این مقاله درباره این حوزه فرهنگ و تمدنی است ، و شامل چهار قسمت واژه شناسی ؛ حدود و وسعت از آغاز تا دوره معاصر؛ ویژگی های طبیعی (چهره طبیعی ، آب و هوا و طبقه بندی اقلیمی و پیامدهای ویژگی های طبیعی )؛ ویژگی های انسانی ـ اقتصادی (جمعیت و خصوصیات آن ، نژاد و زبان ، ترکیب مذهبی ، توزیع جمعیت شهری روستایی ، اقتصاد و توسعه انسانی ) است .
نام گذاری و ناحیه بندی این واحد عظیم ، از آغاز تشکیل نخستین جامعه اسلامی در مدینه و در طول انتشار و گسترش تدریجی اسلام ، با هر نوع محتوای سیاسی حاکم بر این فرآیند، با کاربرد اصطلاحات و ترکیبات همگونی ، به ویژه از سوی جغرافی دانان ، همراه بوده است .
← معنای جهان
الگوی گسترش تاریخی اسلام برحسب ویژگی های طبیعی ، به صورت صفحات گسترده و به هم پیوسته بوده و جز در سرزمین هایی که پیروان ادیان مختلف ، به صورت مستقل ، در درون کشورهای اسلامی می زیسته اند، گسستگی جغرافیایی در آن راه نداشته است تداوم این روند موجب شده است تا جهان اسلام ، اکنون نیز به صورت پیوسته ، نواری از کشورها را در بر گیرد که از افریقای غربی تا جنوب شرقی آسیا قرار دارند با این حال ، پراکندگی کنونی مسلمانان در کشورهای غربی و دیگر کشورهای غیراسلامی ــ که بنابه دلایل اجتماعی ، اقتصادی و سیاسی بر اثر مهاجرت یا فعالیت های تبلیغی در حوزه های فرهنگی ـ تمدنی دیگر صورت گرفته ــ موجب شکل گیری اجتماعات مجزا خارج از حوزه جغرافیایی جهان اسلام شده است .
← در زمان پیامبر
چهره طبیعی جهان اسلام زیربنای تشکل چشم اندازهای فرهنگی است تجزیه و تحلیل این چهره ، اساس دریافت سرشت واحد بزرگ فرهنگی ـ تمدنی جهان اسلام و زیرمجموعه های کوچک تر آن است گستره طبیعی این واحد بزرگ ، با توجه به اصول جغرافیایی ، در چارچوب شکل گیری همواری ها و ناهمواری ها، اقلیم و منابع آب و پوشش گیاهی و خاک ، قابل بررسی است از این رو، ویژگی های طبیعی جهان اسلام به قرار زیر است :
← چهره طبیعی
...
جهان اسلام
جهان اسلام اصطلاحی است برای سرزمین هایی که بیشتر مردم آن پیرو دین اسلام باشند. پیروان اسلام بیش از یک میلیارد نفر تخمین زده می شوند که پیرو آیین حضرت محمد (پیامبر مسلمانان) با قدمت بیش از ۱۴۰۰ سال (سال قمری) هستند. مسلمانان جهان در اعتقاد به پیامبری محمد بن عبدالله (ص) به عنوان آخرین پیامبر آسمانی (خاتم الانبیاء)، قرآن (کتاب مقدس اسلام)، قبله و بسیاری احکام شریعت اسلام، اشتراک عقیده دارند.
جهان اسلام از دیدگاه امام خمینی(س)، اثر فارسی علی داستانی بیرکی، مجموعه سخنرانی های امام(ره) است که در آن، به وضعیت جهان اسلام، اصول کلی در روابط با کشورهای اسلامی، تشکل ها و نهادها در جهان اسلام، مبانی اندیشه اسلامی و روابط با کشورهای جهان اسلام، پرداخته شده است.
کتاب با مقدمه نویسنده آغاز و مطالب در پنج فصل، تنظیم شده است.
در ابتدا، وضعیت جهان اسلام در ابعاد متعدد مورد بحث قرار گرفته و سپس، از اصول کلی در روابط با کشورها سخن به میان آمده است. در ادامه نیز به تشکل ها و نهادهای جهان اسلام و مبانی اندیشه اسلامی پرداخته شده و در پایان، روابط با کشورهای جهان اسلام، مورد بحث قرار گرفته است.
این مجموعه در گروه سیاسی حوزه معاونت پژوهشی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) استخراج و تنظیم شده است.
در مقدمه، به برخی از ویژگی ها و خصوصیات اثر حاضر، اشاره شده است
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام(ISC) به آدرس :http://www.isc.gov.ir یک سیستم اطلاع رسانی علمی است که در صدد تجزیه و تحلیل مجلات علمی کشورهای اسلامی بر اساس معیارهای علم سنجی معتبر می باشد. ایران با تولید ISC، بعد از ایالات متحده که 60 سال در مطالعات استنادی تجربه دارد و نیز بعد از کشور هلند، سومین نظام استنادی جهان را بنیانگذاری کرده است. هم اکنون، این تحلیل علمی توسط موسسه اطلاعات علمی (ISI) در دنیای انتشارات به خصوص در مورد نشریات، صورت می پذیرد. در حقیقت، ISC می کوشد تا چنین تحلیلی را انجام دهد و هم اکنون با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده از انتشارات فارسی، به خصوص مجلات علمی، در تحلیل محتوایی، ارزیابی مجلات و رتبه بندی مؤسسات علمی، نویسندگان و مجلات در سطح ملی موفقیت هایی کسب کرده است. از آنجا که معیارهای علم سنجی بر اساس قوانین علمی پایه گداری شده اند، آن دسته از فراورده های علمی که توسط ISC تولید می شوند برابر با فراورده های تولید شده توسط ISI می باشند.
دکتر مهراد، گاهشماری از حرکت عظیم ایجاد پایگاه استنادی علوم جهان اسلام را ارائه داد:این حرکت با فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر تولید نظام استنادی ایران و اسلام در سال 1383 آغاز شد. در تاریخ 6/3/85 برنامه پایلوت توسط دکتر منصور کبکانیان، معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اجرا شد. سپس در تاریخ سی و یکم شهریور ماه 1385 اولین همایش ملی ISC، در مجتمع تحقیقاتی عصر انقلاب با حضور دکتر محمدمهدی زاهدی و دکتر منصور کبکانیان برگزار گردید. در اکتبر سال 2006 در کویت، طرح ISC در سومین نشست وزرای آموزش عالی کشورهای اسلامی با حضور دکتر محمدمهدی زاهدی ارائه شد. این طرح (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ISC) در نهمین مجمع عمومی وزرای آموزش و پرورش کشورهای اسلامی در رباط مراکش در سال 2007 تصویب گردید.
نمایه استنادی علوم ایران ISC در سال 1386 تولید گردید و زمان آغاز ورود نشریات عربی و انگلیسی کشورهای اسلامی به پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، در اسفند 1386 بود.در خرداد سال 1387 "پایگاه همایش های پر استناد فارسیPHPD "، در تیرماه، "نظام آگاهی رسانی استنادی (PCA)"، و در آبان ماه همان سال نیز "سامانه انتقال الکترونیکی نشریات به ISC به زبانهای فارسی ، عربی و انگلیسی" تولید گردید.
سپس در جلسه مورخ 25/8/87، موافقت قطعی با تاسیس پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC ) توسط شورای گسترش وزارت علوم و تحقیقات و فناوری انجام شد و کتاب علم ایران بر اساس (ISC ) در آبان سال 87 انتشار یافت.اسفند ماه 87 نیز تفاهم نامه ISC و SCOPUS امضا شد. پنجم آوریل 2009 در شیراز، اولین نشست کمیته اجرایی در شیراز برای تهیه برنامه سمینار (ISC ) تشکیل گردید.
در سال 88 و در روز سی و یکم اردیبهشت ماه، اساسنامه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام تصویب شد.همچنین سمینار دو روزه ی (ISC ) در تاریخ 6-7 ژوئیه 2009 در کوالالامپور مالزی برگزار، و در همین سال پروتکل PMH پیاده سازی شد.
سکولاریسم یا جدایی دین از سیاست نوعی نگرش سیاسی و مدنی است که بر طبق این نگرش، دین و سیاست بایستی جدای از یکدیگر بوده و در امور یکدیگر دخالت نورزند.
برخی از دیدگاه های تجددخواهانه در جهان اسلام بر تفکیک حکومت از دین و واگذاریِ انتخاب نوع حکومت به مردم متمرکز بودند، این گرایش که در میان نخستین تجددخواهان مصری گرایشِ غالب بود در میان اندیشمندان کشورهای دیگر نیز پیروانی یافت.
به نظر آنها، عوامل رشد و پیشرفت در اسلام وجود دارد، ولی مسلمانان از آن غافل مانده اند.
تجددخواهان با سلطه استعماری قدرت های اروپایی مخالف بودند و مسلمانان را به مبارزه با آن فرامی خواندند؛ اما از سوی دیگر، تنها راه رفع ناکامی های کشورهای اسلامی را پیروی از شیوه حکومت های غربی می دانستند.

← دیدگاه رفاعه رافع طهطاوی
 ۱. ↑ حمیدرضا شریعتمداری، سکولاریزم در جهان عرب، ج۱، ص۱۰۵، قم ۱۳۸۲ش. ۲. ↑ حمیدرضا شریعتمداری، سکولاریزم در جهان عرب، ج۱، ص۸۱ـ۸۳، قم ۱۳۸۲ش. ۳. ↑ سمیر ابوحمدان، رفاعة رافع الطهطاوی رائد التحدیث الاوروبی فی مصر، ج۱، ص۵۷ـ۹۰، بیروت ۱۴۱۳ب. ۴. ↑ علی عبدالرزاق، الاسلام و اصول الحکم : بحث فی الخلافة و الحکومة فی الاسلام، نقد و تعلیق ممدوح حقی، ص۲۰۱، بیروت ۱۹۷۸.۵. ↑ علی عبدالرزاق، الاسلام و اصول الحکم : بحث فی الخلافة و الحکومة فی الاسلام، نقد و تعلیق ممدوح حقی، ص۳۷ـ۴۷، بیروت ۱۹۷۸.۶. ↑ علی عبدالرزاق، الاسلام و اصول الحکم : بحث فی الخلافة و الحکومة فی الاسلام، نقد و تعلیق ممدوح حقی، ص۶۵ـ۸۶، بیروت ۱۹۷۸.۷. ↑ علی عبدالرزاق، الاسلام و اصول الحکم : بحث فی الخلافة و الحکومة فی الاسلام، نقد و تعلیق ممدوح حقی، ص۱۹۱ـ۲۰، بیروت ۱۹۷۸.۸. ↑ الهلال، سال ۳۳، ش ۱۰، ذیقعده ۱۳۴۳، ص۱۱۱۸.۹. ↑ المقتطف، ج۶۷، ش ۳، محرّم ۱۳۴۴، ص۳۳۲ـ ۳۳۳.۱۰. ↑ علی عبدالرزاق، الاسلام و اصول الحکم: بحث فی الخلافة و الحکومة فی الاسلام، نقد و تعلیق ممدوح حقی، ج۱، ص۱۸۷ـ۱۹۰، بیروت ۱۹۷۸. ۱۱. ↑ علی عبدالرزاق، الاسلام و اصول الحکم: بحث فی الخلافة و الحکومة فی الاسلام، نقد و تعلیق ممدوح حقی، ج۱، ص۲۰۲ـ۲۰۳، بیروت ۱۹۷۸. ۱۲. ↑ محمد ضیاءالدین رَیس، الاسلام و الخلافة فی العصر الحدیث: نقد کتاب الاسلام و اصول الحکم، ج۱، ص۲۲۴، قاهره (۱۹۷۶). ۱۳. ↑ عبدالرزاق احمد سنَّهوری، فقه الخلافة و تطورها لتصبح عصبة امم شرقیة، ج۱، ص۱۰۴ـ۱۰۸، ترجمته عن الفرنسیة نادیه عبدالرزاق سنَّهوری، چاپ توفیق محمد شاوی، (قاهره) ۱۹۸۹. ۱۴. ↑ محمد عماره، الاسلام بین التنویر و التزویر، ج۱، ص۳۹ـ۹۶، قاهره ۱۴۲۳/۲۰۰۲. ۱۵. ↑ خیرالدین تونسی، اقوم المسالک فی معرفة احوال الممالک، ج۱، ص۱۱۶، چاپ منصف شنوفی، تونس ۲۰۰۰. ۱۶. ↑ خیرالدین تونسی، اقوم المسالک فی معرفة احوال الممالک، ج۱، ص۱۰۵ـ۱۰۹، چاپ منصف شنوفی، تونس ۲۰۰۰. ۱۷. ↑ خیرالدین تونسی، اقوم المسالک فی معرفة احوال الممالک، ج۱، ص۱۴۶ـ۱۴۸، چاپ منصف شنوفی، تونس ۲۰۰۰. ۱۸. ↑ خیرالدین تونسی، اقوم المسالک فی معرفة احوال الممالک، ج۱، ص۹۴ـ ۹۷، چاپ منصف شنوفی، تونس ۲۰۰۰. ۱۹. ↑ ابن ابی الضَّیاف، اتحاف اهل الزمان باخبار ملوک تونس و عهدالامان، ج۱، ص۶ـ۹۵، چاپ محمد شمّام، تونس ۱۹۹۰. ۲۰. ↑ ابن بادیس، کتاب آثار ابن بادیس، ج۲، جزء۱، ص۴۱۰ـ۴۱۲، چاپ عمار طالبی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳. ۲۱. ↑ ابن بادیس، کتاب آثار ابن بادیس، جزء۲، ص۲۱۴ـ۲۱۵، چاپ عمار طالبی، بیروت ۱۴۰۳/۱۹۸۳. ۲۲. ↑ مظفر نامدار، «مدخلی بر جنبشهای اسلامی معاصر»، ج۱، ص۱۴۰ـ۱۴۵، در تأملات سیاسی در تاریخ تفکر اسلامی، ج۳، به اهتمام موسی نجفی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، ۱۳۷۷ش.

منابع
دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «حکومت در اسلام»، شماره۶۳۹۴.    
...
تاریخ علم کلام در ایران و جهان اسلام، نام کتابی است از آقای دکتر علی اصغر حلبی که در موضوع فرقه های کلامی و متکلمان بزرگ علم کلام به زبان فارسی نوشته شده است.
آن چه در این کتاب به عنوان تاریخ علم کلام در ایران و جهان اسلام آمده یاداشت ها و بحث هایی است که مؤلف برای فهمیدن و فهماندن کتاب باب الحادی عشر نوشته ی علامه حلی در سال 728 ق در ضمن تدریس چندین ساله وی انجام داده است.
کتاب حاضر از 9 فصل مهم تشکیل شده است.
چاپ اول این کتاب توسط انتشارات اساطیر در سال 1373ش و چاپ دوم آن در سال 1376ش در میدان فردوسی، اول ایرانشهر انجام یافته است. این مجلد دارای یک جلد، در قطع وزیری و جلد مقوایی می باشد.
بر گرفته از مقدمه و متن خود کتاب می باشد.
در دیدگاه اسلامی، با توجه به خاستگاه قانون و حق حاکمیت، ایده تفکیک قوا به صورتی که در اندیشه های غربی آمده است، مطرح نیست. بنا بر مبانی اسلام، نظریه مبتنی بر این که یک حاکم بشری منبع حاکمیت و صدور قوانین می باشد، قطعاً مردود است، ولی مردم نیز، مگر در محدوده تفویض شده از جانب شرع، سرچشمه اصلی قانونگذاری به شمار نمی آیند.
دو اصل محوری در بینش اسلامی عبارت است از:
۱) حاکمیت (به معنای سلطه بر انسانها) مخصوص خداست و هیچ انسانی، بالذات حق تسلط بر دیگری را ندارد.
۲) خدا منبع قانونگذاری است و هیچ کس در این کار شریک او نیست.
بنابراین، پذیرش حاکمیت یک فرد یا گروه بر دیگران باید مبتنی بر دلیل باشد.

قانونگذاری و اجرا و قضا در زمان پیامبر
در زمان پیامبر، قانونگذاری و اجرا و قضا به عهده آن حضرت بود.
در واقع، پیامبر در مقام آورنده دین، احکام الاهی را به مردم می رساند و چون از جانب خدا سخن می گفت، شائبه خطا یا هر گونه دوری از حق در باره آن حضرت وجود نداشت.
ایشان در مقام رهبر جامعه مؤمنان، قوه مجریه را نیز در اختیار داشت و وظیفه حل و فصل اختلافات (قوه قضائیه) نیز با او بود.
اگر چه برخی نویسندگان در نبوی بودن کنش سیاسی پیامبر، به صورت مطلق، مناقشه کرده و آن را کنشی بشری با ویژگیهای آن دانسته اند، ولی عموماً نظر برآن است که این سه وظیفه در شخص پیامبر، با عنایت به برخورداری وی از علم و عصمت الاهی، جمع بوده است.

تفکیک قوا از نظر شیعه بعد از پیامبر
با وفات پیامبر، امت اسلامی در مورد جانشینی وی دچار تفرقه شد.شیعیان، به استناد احادیث گوناگون، معتقد شدند که پیامبر جانشین خود را مشخص کرده است تا امت دچار فتنه و آشوب نشوند. آنگونه که ابن خلدون یادآور می شود امامت از دید شیعه، رکن دین است و «نصب» (به تعبیر دقیقتر: شناساندنِ) امام بر پیامبر واجب است، امامی که همچون خود پیامبر از گناه و اشتباه به دور است.خرد شیعی امامت را با پیامبری همسان می دانست و شاخصهای آن دو را، جز در موارد خاص مثل وحی، بر هم منطبق می یافت، شامل «نصب الاهی»، «عصمت» و «رهبری امت». بدیهی است در این نظریه اساساً مسئله تفکیک قوا مطرح نبوده است؛ هر چند با وقوع غیبت امام دوازدهم (۲۶۰) تحقق تجربه همه جانبه نظام امامت شیعی منتفی شد.
ریاست قوا بعد ازپیامبر از دیدگاه اهل سنت
...
تناسخ، اصطلاحی در کلام و فلسفه و عرفان به معنای انتقال روح از جسمی به جسم دیگر پس از مرگش و بازگشت دوباره آن به دنیا است. به ظاهر، ریشه اعتقاد به تناسخ شبه قاره هند است و از آنجا به سایر فرهنگ ها نیز سرایت کرده است.
تَناسُخ، یا بازپیدایی به معنای ورود دوبارۀ روح یا نفس در جسم های مادی (انسانی یا مادون آن، مانند حیوان، گیاه و حتی اجسام بی جان، و اجرام آسمانی همچون ستارگان) و یا فوق طبیعی (مانند خدایان و فرشتگان) و ادامۀ حیات آن در این کالبد جدید. در اصل اعتقادی تناسخ، حیات گذشتۀ فرد نوع کالبد جدید او را تعیین می کند و در بیش تر فرهنگهای معتقد به این اصل، رهایی از چرخۀ تناسخ و بازپیدایی، غایت سعادت به شمار می آید. به طور کلی، این آموزه در جهان بینی هایی که عالم ماده را پست می دانند و طرد حیات دنیوی را نوعی ارزش می شمرند، به عنوان یک اصل پذیرفته شده است.
نظریۀ تناسخ هندویی
نظریۀ تناسخ و «کَرمه۲» یکی از مهم ترین اصول مشترک تمامی گرایش های دین هندویی، و نیز مکاتب فلسفی هند (به جز مکتب مادی گرایانۀ چارواکه۳) است.
Dasgupta, S, A History of Indian Philosophy, Cambridge, ۱۹۵۱، ج۱، ص۷۱.
دین بودایی که در بستری هندویی شکل گرفت، اعتقاد به تناسخ را به عنوان یکی از اصول مسلّم خود پذیرفت. بودا نیز زندگی را قانون کنش و واکنش، و چرخۀ بازپیدایی را در تسلط قانون کرمه می دانست.
Kashyap, J,» Origin and Expansion of Buddhism «, The Path of the Buddha, ed K Morgan, New York, ۱۹۵۶.
...



جهان اسلام در دانشنامه ویکی پدیا

جهان اسلام
جهان اسلام اصطلاحی است برای سرزمین هایی که بیشتر مردم آن پیرو دین اسلام باشند. پیروان اسلام بیش از یک میلیارد نفر تخمین زده می شوند که پیرو آیین محمد فرزند عبدالله (پیامبر مسلمانان) از مردمان حجاز و آیینی با قدمت بیش از ۱۴۰۰ سال(سال قمری) هستند. مسلمانان جهان در اعتقاد به پیامبری محمد بن عبدالله به عنوان آخرین پیامبر آسمانی(خاتم الانبیاء)، قرآن (کتاب مقدس اسلام)، قبله و بسیاری از احکام شریعت اسلام، اشتراک عقیده دارند. بیشتر کشورهای اسلامی در خاورمیانه، آسیای میانه، شمال آفریقا، و جنوب شرقی آسیا هستند. اندونزی پرجمعیت ترین کشور اسلامی است. همهٔ کشورهای اسلامی در سازمان کنفرانس کشورهای اسلامی عضویت دارند.
اسلام
آمار اسلام
هنر اسلامی
تاریخ اسلام
اسلام هراسی
سازمان همکاری اسلامی
جهان اسلام دربرگیرنده مناطق زیر است:
عکس جهان اسلام
اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام یا FUIW (به انگلیسی: Federation of the universities of the Islamic world) سازمانی است جهانی که به آیسسکو وابسته است.
وبگاه رسمی اتحادیه دانشگاه های جهان اسلام
هدف این سازمان پشتیبانی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشورهای اسلامی و برقرار ارتباط میان آنهاست.
طب اسلامی یا پزشکی اسلامی یکی از شناخته ترین جنبه های تاریخ اسلام در جهان و یکی از شاخه های علم است که مسلمانان در آن پیشرفت های بسیاری داشته اند. این مکتب پزشکی که در آغاز تاریخ اسلام پدید آمد، نه تنها به خودی خود ارزشمند است بلکه پیوسته نزدیکی با دیگر دانش ها و به ویژه دانش فلسفه (طبیعیات فلسفه) داشته است. به همین دلیل است که از گذشته، در جهان اسلام، «مرد حکیم»، «پزشک» نیز بوده است و فیلسوف و پزشک هر دو را با نام حکیم می خوانده اند.
دوران طلایی اسلام
متطبب
حسین روازاده
به نظر می رسد از علل توجه مسلمانان به دانش طب، توجه پیشوایان دین اسلام به این دانش ارزشمند است. در حدیثی از محمد پیامبر اسلام دانش طب همسنگ با علم دینی و در کنار آن مورد توصیه قرار گرفته است.
مکتب طب ایرانی شاخه ای مجزا از پزشکی اسلامی است و بر اساس دانش طب اخلاطی می باشد.
پزشکی اسلامی، همچون ترکیبی از سنت های پزشکی یونان باستان به ویژه سنت های بقراط و جالینوس با نظریه ها و جنبه های عملی پزشکی ایران باستان و هند باستان در زمینه کلی اسلام به وجود آمد؛ بنابراین این طب، جنبه ترکیبی دارد و از پیوستگی برداشت ها و معاینات مکتب بقراطی با روش فلسفی و نظری جالینوس و افزودن دانسته های پیشین پزشکان ایران زمین و هندوستان و نیز احادیث مربوط به پزشکی در عالم اسلام پدید آمده است. از این گذشته، پزشکی اسلامی همواره با کیمیا پیوستگی نزدیک داشت.
برده داری در جهان مسلمان در ابتدا از رسم های برده داری عربستان پیش از اسلام توسعه داده شد، و با توجه به فاکتورهای سیاسی-اجتماعی ای، مانند تجارت عربی برده، در زمان هایی به طور اساسی متفاوت بود. دو تخمین غیر دقیق توسط پژوهشگران از از تعداد برده هایی که در طول دوازده قرن در سرزمین های اسلامی نگه داشته می شدند، ۱۱٫۵ میلیون و ۱۴ میلیون است.
نگرش های اسلامی به برده داری
تاریخ برده داری
برده داری و دین
برده های آزادشده توسط ابوبکر
تحت احکام اسلامی (قانون یا شرع اسلامی)، بچه های برده ها یا زندانیان جنگ می توانند تبدیل به برده شوند، اما به شرط این که غیر-مسلمان باشند. آزادکردن یک برده به عنوان راهی برای کفاره دادن یا جبران گناهان تشویق می شد. خیلی از نوکیشان اولیه به اسلام، همچون بلال حبشی، بردگان سابق و فقیر بودند. در تئوری، برده داری در قوانین اسلامی مؤلفه ای نژادی یا رنگی ندارد، اگرچه در عمل همیشه این طور نبوده است.
در طول تاریخ اسلامی، برده ها در نقش های اجتماعی و اقتصادی مختلفی، از امیران قدرتمند گرفته تا کارگران با خشونت رفتار شده، به کار می رفتند. از همان اوائل تاریخ مسلمانان از آن ها، مشابه در آمریکاها، در کارها و زحمات کشت در کشتزارها استفاده می شد، اما این استفاده بعد از این که رفتارهای سخت و خشن منجر به شورش های مخرب بردگان شد، متوقف شد، قابل ذکرترین نمونه شورش صاحب الزنج می باشد. بردگان به طور گسترده ای در آبیاری، استخراج معدن، چوپانی، به کار گرفته می شدند، اما عام ترین استفاده از آن ها به عنوان سربازان، محافظان، و کارگران خانگی بود. بعضی حاکمان بر بردگان نظامی و اداری به حدی اتکا داشتند که بردگان گاهی اوقات در موقعیت تصرف قدرت بودند. در میان بردگان سیاه پوست، به ازای هر یک برده مذکر، تقریباً دو برده مونث وجود داشت.
به دلیل این که رشد داخلی جمعیت برده به اندازه ای کافی نبود تا تقاضای جامعه مسلمان را تأمین کند، شمار عظیمی از بردگان غیر مسلمان را وارد کردند، که در نتیجه، از اسیر کردن و حمل و نقلشان، از دست دادن جان ها و زجرهای عظیمی نتیجه شد.
حقوق در جهان اسلام عنوان کتابی از سید حسن امین فیلسوف، حقوقدان، شاعر و ادیب ایرانی است. این کتاب برشی از دائرةالمعارف جهان نوین اسلام آکسفورد است که توسط وی ترجمه شده است
اندیشه های حقوقی در اسلام
این کتاب بخشی از ترجمه دائرةالمعارف جهان نوین اسلام آکسفورد است که زیرنظر جان اسپوزیتو به زبان انگلیسی تألیف و منتشر شده است و متمم و مکمل دائرةالمعارف اسلام است و به تعامل بین حقوق اسلامی و دین می پردازد که شامل چهار مقاله است:
بخش اول تاریخ نظام حقوقی را در جهان اسلام مورد بررسی قرار می دهد و بدیل کتاب «ادوار فقه» نوشته محمود شهابی خراسانی و نیز بخش اسلام «تاریخ حقوق ایران» تألیف مترجم است و با نگاهی نو و متفاوت ترجمه شده است.
بخش دوم به وجود آمدن مذاهب فقهی در میان اهل سنّت اختصاص دارد.
خوشنویسی را می توان شاخص ترین هنر در پهنهٔ سرزمین های اسلامی و به مثابهٔ زبان هنری مشترک برای تمامی مسلمانان دانست. هنر خوشنویسی همواره برای مسلمانان ارزش ویژه داشته است. چرا که در بنیاد، آن را هنر تجسم کلام وحی می دانسته اند. آن ها خط زیبا را نه تنها در نسخه پردازی قرآن، بلکه در بیشتر هنرها به کار می بردند.
خوشنویسی در جهان اسلام
خوشنویسی ایرانی
خوشنویسی لاتین
خوشنویسی گرجی
خوشنویسی هندی
خوشنویسی چینی
خوشنویسی ژاپنی
خوشنویسی کره ای
خوشنویسی نپالی
خوشنویسی تبتی
خوشنویسی مغولی
تکامل و تبدیل خط به هنر خوشنویسی بیش از هرکجا در میان مسلمانان به چشم می خورد. در قرآن در آیه های «ن، والقلم و ما یسطرون» و «الذّی علّم بالقلم» به قلم و نگارش اشاره شده است. کلام منعقدشود.
پس از گسترش اسلام در سراسر شبه جزیرهٔ عربستان، ایران، ماوراءالنهر، بخش هایی از هند، شمال آفریقا و اندلس، یا زبان عربی جایگزین زبان اقوام ساکن دراین مناطق شد (مانند مصر)، یا دست کم خط عربی جای خطوط قدیمی را گرفت (مانند ایران)، و بدین سان خطی واحد در تمام قلمرو اسلام پدیدار گردید. خط عربی که پیش از ظهور اسلام نگارشی ساده و کاربردی محدود داشت، به سرعت با خطوط دیگر درآمیخت و به کمال رسید.
به دلیل محدودیت نسبی سایر هنرها همچون نقاشی، مجسمه سازی، موسیقی، و حتی گاهی، حرام شمردن آن ها، هنر خوشنویسی یا خطاطی، همواره، و در کلیهٔ کشورهای اسلامی، به عنوان والاترین هنر مورد توجه بوده است.
دانشنامهٔ جهان اسلام، دائرةالمعارفی است دربارهٔ آموزه های دین اسلام، و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، از آغاز پیدایش اسلام تا زمان حاضر. از این دانشنامه، که در کل بالغ بر ۴۰ مجلد خواهد شد، تاکنون، ۲۰ جلد آن شامل هزاران مقاله به کوشش بنیاد دایرةالمعارف اسلامی به چاپ رسیده است.
اصطلاحات علوم قرآنی، حدیث، فقه، کلام، عرفان، فلسفه، ادبیات، و هنر
سیره انبیاء، اولیاء، و ائمه
شرح حال و آراء مفسران، محدثان، فقها، متکلمان، فلاسفه، حکما، علما، عرفا، مورخان، شاعران، و هنرمندان عالم اسلام
تاریخ سیاسی اسلام و سرگذشت خلفا و سلاطین و وزرا و خاندان های حاکم
جغرافیای کشورها و بلاد اسلامی
وصف ابنیه و آثار تاریخی - مذهبی، شرح اعیاد، ایام دینی، ابزارها، پوشاک ها، خوراک ها، گیاهان، و داروهای خاص جهان اسلام.
بر خلاف تصور که ادعا شده بود دانشنامه جهان اسلام در ادامه دانشنامه ایران و اسلام و ترجمهٔ دانشنامه اسلام چاپ لیدن است، در مقدمه دانشنامه جهان اسلام ذکر شده است که تفاوت های بنیادی با این دانشنامه دارد.
به دلیل قدمت و اصالت کلمهٔ دانشنامه و استعمال آن برای کتاب های دائرةالمعارف گونه در آثار قدما و پیشینیان (مانند دانشنامه علائی ابن سینا و دانشنامه شاهی محمدامین استرآبادی)، بنیاد دایرة المعارف اسلامی این ترکیب فارسی ساده و رسا را بر اصطلاح «دائرةالمعارف» ترجیح داد، و ازآن رو که این دانشنامه مباحث مربوط به جهان اسلام را شامل می شود، عبارت «جهان اسلام» را بدان افزود.
بنیاد دایرةالمعارف اسلامی در سال ۱۳۶۲ تاًسیس شد. این بنیاد تدوین و نشر دانشنامهٔ جهان اسلام را با نگرشی اسلامی، و روشی علمی، دربارهٔ مباحث مختلف دین اسلام، تاریخ و تمدن و فرهنگ ملل مسلمان، خاصه، ایران و زبان فارسی آغاز کرد.
دانشنامه یهودی های جهان اسلام (به انگلیسی: Encyclopedia of Jews in the Islamic World) دانشنامه یهودی شناسی و به زبان انگلیسی است که تحت ویراستاری نورمن استیلمن توسط انتشارات بریل چاپ شده است. این دانشنامه اولین اثر مرجع مفصل و متمایز که یهودیان سرزمین های اسلامی، به ویژه اواخر قرون وسطی، و در قرون رنسانس و مدرن را پوشش میدهد.
دختر شایسته جهان اسلام یک مسابقه بین المللی زیبایی است که هر سال از سوی انجمن زنان مسلمان و با حمایت صنعت مد اندونزی برگزار می شود. این مسابقه پس از اعتراض زنان مسلمان اندونزی به برگزاری مسابقه دختر شایسته جهان به وجود آمد.
اکا شانتی، مؤسس انجمن زنان مسلمان و بنیان گذار مراسم دختر شایسته جهان اسلام، هدف از راه اندازی چنین رقابت هایی را ایجاد آلترناتیو اسلامی در مقابل رقابت های دختر شایسته جهان توصیف می کند. اکا شانتی تا سال ۲۰۱۰ گوینده خبر تلویزیون اندونزی بود اما بعد از آنکه در مقابل درخواست مدیران خود برای برداشتن حجابش مخالفت کرد، از کار اخراج شد و بعد از آن تصمیم گرفت با همکاری انجمن زنان مسلمان اندونزی این مراسم را راه اندازی کند.
ریاضیات در جهان اسلام به شیوه رسمی و مدون با محمد بن موسی خوارزمی آغاز گردید. در آثار خوارزمی سنت های ریاضی در یونان، ایران و هند با هم ترکیب شده است. مهم ترین اثر خوارزمی، الجبر و المقابله است.
دوران طلایی اسلام
پس از خوارزمی، ابویوسف کندی به تکمیل جبر روی آورد. در عصر ترجمه، آثار آپولونیوس، نیکوماخوس و ارشمیدس به عربی ترجمه شد. ابوالوفا بوزجانی، نخستین شارح کتاب خوارزمی بود، که به تکمیل مبحث معادلات پرداخت. ابن سینا، از دیگر ریاضیدانان مسلمان بود؛ وی شرحی بر آثار دیوفانت نوشت. نصیرالدین طوسی، رئیس رصدخانه مراغه نیز کتاب هایی در زمینه ریاضی تألیف نمود. عمر خیام نیز تألیفات ریاضی مشتمل بر تحقیق در اصل موضوع اقلیدس و حساب و جبر دارد. غیاث الدین جمشید کاشانی، کاشف حقیقی کسر اعشاری بوده و اندازه صحیح عدد پی را به دست آورده بود؛ کتاب مفتاح الحساب وی به زبان عربی است. معروف ترین چهره ریاضی در قرن دهم، بهاءالدین عاملی است. در نزد مسلمین، ریاضیات به علم عدد، هندسه و جبر تقسیم می شده است.
دانسته های این دوران رفته رفته راه خود را به ممالک غرب پیدا کردند و در شکل گیری رنسانس تأثیرات محسوسی گذاشتند. به طور نمونه، لئوناردو فیبوناچی را مسئول معرفی شیوه عددنویسی هندو-عربی منتج این دوران، و جایگزین کردن سیستم عددنویسی رومی در اروپا با این شیوه دانسته اند. یا در باب اعداد کسری، محمدبن حصار را مبدع خط کسری دانسته اند، که در اروپا Vinculum نام گرفت.



چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با جهان اسلام

جهان اسلام در جدول کلمات

از شهرهای استان گیلان که دارای لقب پایتخت گردشگری جهان اسلام است
لاهیجان

جهان اسلام را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد شما درباره معنی جهان اسلام



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی جهان اسلام   • مفهوم جهان اسلام   • تعریف جهان اسلام   • معرفی جهان اسلام   • جهان اسلام چیست   • جهان اسلام یعنی چی   • جهان اسلام یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی جهان اسلام
کلمه : جهان اسلام
اشتباه تایپی : [ihk hsghl
عکس جهان اسلام : در گوگل


آیا معنی جهان اسلام مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 95% )