انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1047 100 1

جواهر القرآن و درره

جواهر القرآن و درره در دانشنامه اسلامی

جواهر القرآن و درره
جواهر القرآن و درره نوشته حجة الاسلام ابوحامد محمد بن محمد غزالی(450-505 ق) و به زبان عربی است.ابوحامد فردی فقیه، اصولی، عارف، متکلم،فیلسوف و یکی از دانشوران مشرق زمین است.وی در طابران طوس در خانواده ای فقیر پا به جهان گذاشت.وی در زمینه های مختلف علمی نبوغ سرشاری از خود نشان داد.
«جواهر القرآن» یکی از آثار او در زمینه علوم قرآنی است.وی در این کتاب درصدد برآمده است که تالی قرآن را با عمق معانی قرآن آشنا سازد تا از این راه گوهرهای گرانبها نصیبش شود.غزالی هدف گوهرین قرآن را دعوت بندگان به عبادت یکتا آفریدگار شایسته ستایش دانسته و سور و آیات قرآنی را به 6 نوع تقسیم می کند:
برخی از این آیات به معرفی خداوند(موعو الیه)پرداخته،دسته ای صراط مستقیم را به پویندگان می نمایاند و دسته ای دیگر حال و اصلان به محبوب را بیان می دارد.گروهی هم به بیان حالات اجابت کنندگان دعوت و نیز نافرمانان پرداخته و دسته ای به شرح حالات منکرین و پرده برداشتن از رسوایی های ایشان در مبارزه با حق پرداخته و دسته آخر به چگونگی آبادان ساختن منزلگاهای سلوک و چگونگی برگرفتن توشه و زاد برای پیمودن این مسیر می پردازد.
این اقسام شش گانه؛با فروعاتی که دارند منبع و سرچشمه علوم دینی که به علوم صدف و علوم گوهر منقسم می شوند، می باشد.در این جا نویسنده به دانشهایی که به منزله صدف هستند نظیر علم لغت عرب، علم نحو، علم قرائات و...و مراتب و درجات آنها اشاره می کند و سپس علوم لباب و گوهرها را به دو طبقه سفلی و علیا که هرکدام دارای اقسامی است تقسیم می کند.
غزالی دیگر علوم مانند طب و نجوم و هیئت و...را نیز منبعث از قرآن می داند.
«جواهر القرآن و درره» نوشته حجة الاسلام ابو حامد محمد بن محمد غزالی (۴۵۰- ۵۰۵ ق) و به زبان عربی است.
ابو حامد فردی فقیه، اصولی، عارف، متکلم، فیلسوف و یکی از دانشوران مشرق زمین است. وی در طابران طوس در خانواده ای فقیر پا به جهان گذاشت. وی در زمینه های مختلف علمی نبوغ سرشاری از خود نشان داد. «جواهر القرآن» یکی از آثار او در زمینه علوم قرآنی است. وی در این کتاب درصدد برآمده است که تالی قرآن را با عمق معانی قرآن آشنا سازد تا از این راه گوهرهای گرانبها نصیبش شود. غزالی هدف گوهرین قرآن را دعوت بندگان به عبادت یکتا آفریدگار شایسته ستایش دانسته و سور و آیات قرآنی را به ۶ نوع تقسیم می کند: برخی از این آیات به معرفی خداوند (موعو الیه) پرداخته، دسته ای صراط مستقیم را به پویندگان می نمایاند و دسته ای دیگر حال و اصلان به محبوب را بیان می دارد. گروهی هم به بیان حالات اجابت کنندگان دعوت و نیز نافرمانان پرداخته و دسته ای به شرح حالات منکرین و پرده برداشتن از رسوایی های ایشان در مبارزه با حق پرداخته و دسته آخر به چگونگی آبادان ساختن منزلگاهای سلوک و چگونگی برگرفتن توشه و زاد برای پیمودن این مسیر می پردازد. این اقسام شش گانه؛ با فروعاتی که دارند منبع و سرچشمه علوم دینی که به علوم صدف و علوم گوهر منقسم می شوند، می باشد. در این جا نویسنده به دانشهایی که به منزله صدف هستند نظیر علم لغت عرب، علم نحو، علم قرائات و... و مراتب و درجات آنها اشاره می کند و سپس علوم لباب و گوهرها را به دو طبقه سفلی و علیا که هرکدام دارای اقسامی است تقسیم می کند. غزالی دیگر علوم مانند طب و نجوم و هیئت و... را نیز منبعث از قرآن می داند. نویسنده به بیان علت تعبیر قرآن از معانی عالم ملکوت با مثالهای عالم ملک و شهادت پرداخته و راهی که بدان وسیله می توان به ارتباط بین دو عالم مذکور آگاه شد را معرفی می کند. بیان فائده وجود رموز و اشارات در قرآن، چگونگی برتری برخی از آیات بر برخی دیگر، اسرار «فاتحة الکتاب»، علت برابری سوره اخلاص با ثلث قرآن، بیان حال عارفان، معرفی جواهر قرآن و تقسیم لباب قرآن به نمط جواهر و نمط درر- که مراد از اولی تنها در یافتن انوار شناخت از آیات مربوطه و مراد از دومی استقامت ورزیدن در طریق سلوک با بهره گرفتن از آیات مرتبط است، بنابراین آیات دسته اول مربوط به علم و شناخت و آیات دسته دوم مرتبط با عمل است- مطالبی است که در این کتاب بدانها پرداخته شده است.
ساختار کتاب
کتاب دارای یک مقدمه و دو بخش اساسی است: ۱- بخش مقدمات ۲- بخش مقاصد بخش مقدمات خود مشتمل بر ۱۹ فصل و بخش مقاصد دارای دو نمط جواهر و نمط درر و یک فصل می باشد. در نمط جواهر آیات مرتبط با موضوع شناخت و در نمط درر آیات مرتبط با عمل از سور مختلف قرآنی جمع آوری شده است. در پایان کتاب هم فهرست مطالب آن آمده است.
نسخه شناسی
کتاب به قلم حجة الاسلام ابو حامد غزالی نگاشته شده و در قطع وزیری با جلد شومیز در ۱۷۶ صفحه اولین بار در سال ۱۴۰۹ هجری قمری- ۱۹۸۸ میلادی از سوی «دار الکتب العلمیة» بیروت منتشر شده است.

ارتباط محتوایی با جواهر القرآن و درره

جواهر القرآن و درره را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی جواهر القرآن و درره   • مفهوم جواهر القرآن و درره   • تعریف جواهر القرآن و درره   • معرفی جواهر القرآن و درره   • جواهر القرآن و درره چیست   • جواهر القرآن و درره یعنی چی   • جواهر القرآن و درره یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی جواهر القرآن و درره
کلمه : جواهر القرآن و درره
اشتباه تایپی : [,hiv hgrvHk , nvvi
عکس جواهر القرآن و درره : در گوگل


آیا معنی جواهر القرآن و درره مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )