انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1083 100 1

جواهر الکلام

جواهر الکلام در دانشنامه اسلامی

جواهر الکلام
اثری جامع و استدلالی در فقه امامی تالیف شیخ محمدحسن نجفی اصفهانی، معروف به "صاحب جواهر" عالم و فقیه بزرگ شیعه در قرن 13 هـ.ق.
کتابی مشروح و استدلالی در فقه شیعه، در قرن سیزدهم هجری قمری به زبان عربی.
این کتاب، شرح مبسوط کتاب «شرایع الاسلام» علامه محقق حلی متوفی 676 هـ.ق است. جواهرالکلام را می توان دائرة المعارف فقهی شیعی نامید زیرا از نظر گسترش و جامعیت نظرات و آراء دانشمندان و فقهای اثنی عشری از تمام کتب قبل برتر است.
چنان که در وصف آن گفته شده که: نسبت جواهر به فقه، مثل نسبت کتاب بحارالانوار علامه مجلسی است نسبت به اخبار اهل بیت اطهار علیهم السلام. مولف در این کتاب، تمامی فروعات فقهیه را از اول تا آخر (عبادات، عقود، ایقاعات، احکام) با ادله آنها در کمال دقت نظر بررسی کرده و مسائل و موضوعات گوناگون و متنوع را از جنبه های مختلف با احاطه کامل بر اقوال علما و استناد به آیات قرآنی و روایات و استدلالات منطقی تطبیق داده است. نام کامل کتاب «جواهرالکلام فی شرح شرایع الاسلام» می باشد.
کتاب جواهرالکلام، شرحی مزجی است و شامل چهار بخش کلی که عبارتست از:
علاوه بر مباحث فقهی و اصولی و قرآنی و حدیثی و ادبی مطالب متنوع دیگری از جلمه: عادات و سنت های متداول آن زمان، حوادث مهم آن زمان مانند «واقعه شیوع بیماری طاعون» و در مبحث نماز، ذکر امارات قبله، زاویه انحراف قبله شهرهای مختلف اسلامی.
از ویژگی های مهم «جواهرالکلام» این که:
باید گفت که شیوه صاحب جواهر در این کتاب چنین است که نخست یک اصطلاح فقهی را آورده و به بحث درباره جنبه های ادبی و لغوی آن پرداخته و بعد عبارت متن «شرایع الاسلام» را به صورت مزجی ذکر کرده و با استدلال تفصیلی، ضمن اشاره به اقوال و آراء دانشمندان بزرگ شیعه در هر مورد آن را نقد کرده و رای نهایی خود را با استدلال منطقی و استناد به آیات و روایات و اجماع و دلایل عقلی ثابت نموده است.
جواهر الکلام فی ثوبه الجدید، تألیف شیخ محمدحسن نجفی اصفهانی، معروف به صاحب جواهر (1266 - 1200ق) است که به زبان عربی و در موضوع فقه استدلالی می باشد. کتاب، توسط مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی، زیر نظر آیت الله سید محمود هاشمی تحقیق و آماده شده و در سال 1421ق، به چاپ رسیده است و ناشر آن، مؤسسه مذکور است.
اسلوب و نظم جدید کتاب بدین صورت است که آراء و دیدگاه های فقهی صاحب جواهر به مثابه یک متن فقهی در بالای خط تیره قرار داده شده است؛ به گونه ای که خود، یک کتاب فقهی است مشتمل بر آراء صاحب جواهر در همه ابواب فقهی و مناسب برای اینکه یک متن درسی فقهی در حوزه های علمیه باشد. آراء و اقوال دیگر علماء، اعم از مخالف و موافق، به علاوه استدلال های تفصیلی صاحب جواهر برای هر قول و نظر، به مثابه شرح و توضیح و استدلال برای آن متن، در زیر خط تیره ذکر شده است؛ منتها اقوال با حروف تیره تر و استدلال ها با حروف معمولی چاپ شده است.
امتیاز اسلوب مزبور آن است که خواننده می تواند باسرعت و سهولت به استدلال ها و اقوال مختلفی که در یک فرع فقهی است، دسترسی پیدا نماید. در این اسلوب، از عبارات صاحب جواهر چیزی کم نشده است و مطلبی هم به آن اضافه نگردیده است، بلکه توضیحات لازم به صورت فشرده داخل کروشه آمده است.
کتاب، دارای یازده جلد است.
در آغاز جلد اول کتاب، «مقدمه ای از آیت الله سید محمود هاشمی»، پیرامون کتاب و اهمیت آن و اسلوب به کارگرفته شده در آن؛ «مقدمه ای مفصل از لجنه فهرست موضوعی کتاب جواهر الکلام»، مشتمل بر مطالب متنوعی پیرامون انگیزه ها و اهداف مؤسسه، توضیح دو کار اساسی در مورد کتاب جواهر: یکی، فراهم آوردن معجم فقه جواهر و دیگری، فهرست تحلیلی جواهر، فصلی با عنوان «مع صاحب الجواهر» در شرح زندگانی صاحب جواهر، فصلی با عنوان «جواهر الکلام فی المیزان» در باره سخنان علما در اهمیت کتاب جواهر، تاریخ تألیف، نسخه ها، چاپ ها، شرح ها و ویژگی های آن و فصلی با عنوان «منهجنا فی التحقیق»، مشتمل بر ذکر مراحل متعدد کار تحقیق کتاب جواهر ذکر شده است.
جواهر الکلام (یا جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام )، اثری جامع و استدلالی در فقه امامی ، نوشته محمدحسن نجفی ، معروف به صاحب جواهر، فقیه بزرگ امامی قرن سیزدهم می باشد.
این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است».
جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام شیخ الفقها و امام المحققین محمد حسن بن شیخ باقر بن شیخ عبدالرحیم نجفی (1266 - 1192 ق).
از مشهورترین و با ارزش ترین آثار فقهی قرن سیزدهم کتاب «جواهر الکلام فی شرح شرائع الإسلام» می باشد این کتاب از نظر وسعت تتبع و جمع آوری و احاطه به اقوال و دلال نظریات فقهی علما بر تمام کتاب های فقهی برتری دارد. هم چنین از نظر توجه و روی آوردن اهل علم و بزرگان از فقهای شیعه کمتر کتابی مانند جواهر الکلام توفیق داشته است.
علت این توفیق بی نظیر وسعت تتبع و احاطه بر اقوال فقهای عظام و مناقشات آنان با دقتی کم نظیر و تحقیقی بی همتا بوده است.
کتاب جواهر الکلام در حالی که یک دوره کامل فقه شیعه می باشد جامع جمیع کتاب های فقهی نیز می باشد.
در واقع نگارش کتاب جواهر الکلام یکی از حوادث عجیب و خارق العادۀ زمان خود می باشد.
جواهر الکلام (یا جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام )، اثری جامع و استدلالی در فقه امامی ، نوشته محمدحسن نجفی ، معروف به صاحب جواهر، فقیه بزرگ امامی قرن سیزدهم می باشد.
این کتاب در حقیقت دائره المعارف فقه شیعه و یک مجموعه کامل فقهی است که حاوی نظریات و آرای فقهی علمای متقدم و متأخر است. کتاب جواهر از دیدگاه تمام علما و تراجم حائز اهمیت است. صاحب روضات الجنات، که معاصر صاحب جواهر بود، در وصف این کتاب چنین می نویسد: «جواهر الکلام دریای پهناور عجیبی است که تمام مراتب عملی را دارا است؛ کتاب روشنی است که هر کس هر گونه مسائل فقهی و احکام الهی را بخواهد، با تحقیقات مبسوط در آن به دست می آورد. جواهر مانند شکوفه ای است از درخت طوبا که ریشه اش در طور معنی واقع و استوار گردیده و فروعش در خانه ها ظاهر شده است».
انگیزه تألیف
این کتاب شرح مبسوطِ شرایع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام محقق حلّی (متوفی ۶۷۶) است .در دوره پیش از صاحب جواهر ، به سبب عواملی چون نهضت علمی آقامحمدباقر بهبهانی و مقاومت سرسختانه او و پیروانش در برابر اخباریان ، عوامل سیاسی و تحقق امنیت نسبی ، زمینه رشد و شکوفایی حوزه های علمی شیعه فراهم شده بود.صاحب جواهر در عصری می زیست که از یک سو به دلیل تلاش های شاگردان وحید بهبهانی ، حوزه علمی نجف ، به ویژه در عرصه فقه و اصول و ادبیات ، در اوج تحول و نشاط علمی بود و از سوی دیگر، چندین اثر مبسوط و ابتکاری در فقه و اصول تألیف شده بود، از جمله کشف الغطاء عن مبهمات الشریعه الغرّاء شیخ جعفر نجفی ، مفتاح الکرامه سید محمدجواد عاملی ، القوانین المحکمه میرزا ابوالقاسم قمی ، ریاض المسائل فی بیان الاحکام بالدلائل سیدعلی طباطبائی و الدره النجفیه سیدمحمدمهدی بحرالعلوم . بر پایه آنچه از صاحب جواهر نقل شده ، وی ابتدا نمی خواسته شرحی بر شرایع بنگارد، بلکه بر آن بوده تا برای مراجعات شخصی خود، یادداشت هایی در مباحث گوناگون فقهی تنظیم کند. مظفر شیوه تألیف کتاب را مؤید این نکته دانسته است .
اهمیت کتاب
از مشهورترین و با ارزش ترین آثار فقهی قرن سیزدهم کتاب «جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام» می باشد این کتاب از نظر وسعت تتبع و جمع آوری و احاطه به اقوال و دلال نظریات فقهی علما بر تمام کتاب های فقهی برتری دارد. هم چنین از نظر توجه و روی آوردن اهل علم و بزرگان از فقهای شیعه کمتر کتابی مانند جواهر الکلام توفیق داشته است.علت این توفیق بی نظیر، وسعت تتبع و احاطه بر اقوال فقهای عظام و مناقشات آنان با دقتی کم نظیر و تحقیقی بی همتا بوده است.کتاب جواهر الکلام در حالی که یک دوره کامل فقه شیعه می باشد جامع جمیع کتاب های فقهی نیز می باشد.در واقع نگارش کتاب جواهر الکلام یکی از حوادث عجیب و خارق العاده زمان خود می باشد.
تاریخ تالیف
...
جَواهرُ الْکَلام فی شَرْحِ شَرائعِ الْاسْلام یا جواهر الکلام کتابی فقهی، اثر فقیه شیعه محمدحسن نجفی، مشهور به صاحب جواهر (درگذشته ۱۲۶۶ق). این کتاب، شرحی مبسوط بر شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است و دوره کاملی از فقه استدلالی به شمار می آید. مطالب این کتاب بسیار گسترده است. جواهر الکلام دیدگاه ها و استدلال های فقیهان گذشته را در اختیار پژوهشگران فقه قرار داده است.
محمد حسن نجفی، فرزند محمد باقر، از فقهای شیعهٔ قرن سیزدهم قمری است. او در حدود ۱۲۰۰ق، به دنیا آمده و در سال ۱۲۶۶ق، در نخستین سال های حکومت ناصرالدین شاه قاجار، درگذشته است.
جواهر الکلام (یا جواهرالکلام فی شرح شرائع الاسلام )، اثری جامع و استدلالی در فقه شیعه است. این کتاب در واقع، شرح شرایع محقق حلّی (درگذشته ۶۷۶ق) است . جواهر الکلام پس از نهضت علمی محمد باقر بهبهانی و در زمان اوج رشد و شکوفایی علمی حوزه های علمیه شیعه تألیف شده است.این کتاب بسیار گسترده است و تمام بخش های فقه را دربر گرفته است. محمد رضا مظفر معتقد است جواهر الکلام، به لحاظ گستردگی و احاطه بر دیدگاه ها و استدلا ل های علما و دقت علمی، بی نظیر است.
جواهر الکلام فی معرفة الإمامة و الإمام ، سلسله درس های آیت الله سید علی حسینی میلانی در موضوع امامت و ولایت است. نویسنده در این اثر ضمن تبیین دیدگاه شیعه، دیدگاه اهل سنت را مطرح و شبهات مرتبط را نیز پاسخ گفته است. نویسنده دلیل نامیدن کتاب به «جواهر الکلام» را این گونه توضیح می دهد: از آن جا که تمام مطالب کتاب بر پایه ادله و براهین محکم به تفصیل پی ریزی شده است، نام جواهر الکلام فی معرفة الامامة والامام را برای آن برگزیدیم. جهت این نام گذاری، تشبیه کتاب حاضر به کتاب جواهر الکلام فی شرح شرائع الاسلام فی مسائل الحلال والحرام است، چنان که می دانید کتاب جواهر یکی از بزرگ ترین کتب فقهی ما است که هر یک از فروعات را به طور مفصل مورد بحث قرار داده است .
کتاب در پنج جلد تدوین شده است. جلد اول مشتمل بر مقدمه های ناشر و نویسنده و سه فصل کلی است. جلدهای دیگر فاقد فصل بندی خاصی است. شیوه نویسنده در ارائه مطالب بدین ترتیب است که ابتدا دیدگاه شیعه و سپس دیدگاه اهل سنت را بیان می کند و به نقد و بررسی آن می پردازد. در برخی مباحث نیز لازم می داند که خلاصه یا نتیجه بحث را ذکر کند.
این مجموعه با نگاهی نو، با تکیه بر اصول مسلم عقلی و با استناد و ارجاع به مصادر و منابع معتبر اهل سنت، به مسأله امامت و ولایت پرداخته و به بهترین شکل آن را ارائه کرده و راهی را پیش روی حقیقت جویان قرار داده است.
نویسنده در مقدمه، در ضمن چهار عنوان، اهمیت بحث امامت، طرح مباحث امامت و بحث تقریب بین مذاهب و شیوه طرح مباحث امامت را مطرح کرده است. وی در ذکر شیوه طرح مباحث امامت در این اثر چنین می نویسد: بحث امامت از دو منظر قابل پی گیری است: امامت از دیدگاه شیعه و امامت از دیدگاه سایر مذاهب. در منظر نخست، باید به روایات اهل بیت(ع) در کتب معتبر شیعه مراجعه کرد. بحث امامت در مکتب شیعه بسیار غنی، پر محتوا و دامنه دار است. اما در این کتاب بررسی امامت از دیدگاه اهل سنّت مورد نظر است بدین منظور آرای اهل سنّت از کتب و اقوال عالمانی که در نظر ایشان معتبر هستند، نقل و بررسی خواهد شد؛ زیرا قانون مناظره و آداب بحث ایجاب می کند که انسان به مطالبی استناد کند که نزد طرف دیگر حجت است. علامه حلّی کتاب خود را در بحث با اهل سنّت با این روش نگاشته و تماماً به کتاب های آنان استدلال کرده است؛ تا آن جا که ابن روزبهان در ردّی که بر کتاب علامه نوشته، می گوید: عجیب است که این مرد حدیثی نقل نمی کند مگر از اهل سنّت چرا که شیعیان نه کتاب دارند، نه راوی و نه عالمان مجتهدی برای استخراج اخبار؛ بنابراین او برای اثبات ادعاهای خود همیشه به کتاب های اهل سنّت نیازمند است. حال آن که علامه کتاب خود را در نقد عقیدۀ اهل سنّت نوشته و لذا بایستی براساس مبانی و کتاب های خودشان بوده باشد تا بتواند بر آن ها به آن چه خودشان روایت کرده اند احتجاج کند. بنابراین ابن روزبهان یا این نکته را نفهمیده و یا تغافل کرده است. در کتاب پیش رو نیز با رعایت تمام موازین مباحثه و قواعد مناظره، به دور از تعصبات و به عنوان محققی بی طرف و منصف به بررسی آراء خواهیم پرداخت.
چون در این کتاب جنبه مناظره و محاجه با اهل سنت مورد نظر می باشد، لازم است پیش از ورود به بحث اصلی، مباحثی چون: اصول مناظره، بررسی کتب حدیثی اهل سنّت، شناخت فقهای اهل سنّت، شناخت ائمه جرح و تعدیل، ضابطه های جرح و تعدیل و طبقات مفسرین مطرح گردد. در نتیجه بحث از اصول مناظره چنین می خوانیم: «در ساز و کار بحثی ما فراگیری فنون و اصول مناظره و به کارگیری قواعد متناسب با مقام ضروری می نماید. هم چنین مناظره نیازمند لوازم و مقدماتی است که از جمله مهم ترین آن ها آشنایی با منابعی است که نزد مخالفان حجیت دارد. بدین روی لازم است از منابع حدیثی معتبر نزد اهل سنّت شناخت داشته باشیم. تفاسیر و مفسران مورد اعتماد آنان را بشناسیم. با فقهای اهل سنّت آشنا شویم و به قدر ضرورت از آراء فقهی آنان مطلع باشیم. با کتب تاریخ و رجالی آن ها آشنایی داشته باشیم و ضوابط جرح و تعدیل آنان را بدانیم».
نویسنده در تعریف امامت از نظر متکلمان شیعه به دیدگاه علامه حلی و فاضل مقداد اشاره کرده است. علامه حلی امامت را ریاست عمومی در امور دین و دنیا برای شخصی از اشخاص و به نیابت از پیامبر دانسته است. در تعریف امامت نزد متکلمان سنی نیز به دیدگاه تفتازانی، فخر رازی و مانند آن اشاره می کند. تفتازانی امامت را ریاست عمومی در امر دین و دنیا و از باب جانشینی پیامبر می داند. مؤلف پس از بررسی تعریف امامت از دیدگاه هر دو فرقه چنین نتیجه می گیرد که تعریف امامت نزد شیعه و سنی واحد است و متکلمان شیعه و سنی در محورهای اصلی تعریف، اتفاق دارند.

ارتباط محتوایی با جواهر الکلام

جواهر الکلام را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی جواهر الکلام   • مفهوم جواهر الکلام   • تعریف جواهر الکلام   • معرفی جواهر الکلام   • جواهر الکلام چیست   • جواهر الکلام یعنی چی   • جواهر الکلام یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی جواهر الکلام
کلمه : جواهر الکلام
اشتباه تایپی : [,hiv hg;ghl
عکس جواهر الکلام : در گوگل


آیا معنی جواهر الکلام مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )