انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1084 100 1

حاکم نیشابوری

معنی حاکم نیشابوری در لغت نامه دهخدا

حاکم نیشابوری. [ ک ِ م ِ ن َ ] (اِخ ) محمدبن عبداﷲبن محمدبن حمدویه [ ح َم ْ / ح ُم ْ م َ ]ابن نعیم ضبی طهمانی ، معروف به حاکم نیشابوری و ملقب به ابن بیع. صاحب روضات وفات او را به نقل از خلیلی در ارشاد به سال 403 هَ. ق. گفته است و چلبی در کشف الظنون کتب ذیل را بدو نسبت داده است : کتاب الاربعین. تاریخ نیشابور. امالی العشیات. اکلیل فی الحدیث. المدخل الی الاکلیل. تراجم الشیوخ. سیاق فی ذیل تاریخ نیشابور. و صاحب ذریعة تخریج الصحیحین را بر آن افزوده است.ابن خلکان گوید: تخریج علم الحدیث از متفردات اوست. ترجمه ای از تاریخ نیشابور به فارسی بدست آمده که ریچارد فرای مستشرق آمریکایی به تصحیح آن مشغول است. رجوع به زرکلی ص 928 و ذریعة ج 2 ص 280 و 314 و ج 4 ص 4 و روضات چ 1 ص 716 و نیز رجوع به ابن بیع و محمدبن عبداﷲ در همین لغت نامه و معجم الادباء ج 1 ص 46، 122، 251، 282، 375، 411-413 و ج 2 ص 65، 66، 82، 83، 156، 227، 229، 271، 343 و ج 4 ص 141، 183 و ج 5 ص 62، 106، 249 و ج 6 ص 111، 140، 227، 269، 324، 376، 416 و ج 7 ص 240 و امتاع الاسماع ص 41، 105، 299، 315، 364، 394 و 551 شود.

حاکم نیشابوری. [ ک ِ م ِ ن َ ](اِخ ) ابواحمد. او راست : کتاب الکنی. (کشف الظنون ).

معنی حاکم نیشابوری به فارسی

حاکم نیشابوری
ابو احمد اوراست کتاب الکنی

حاکم نیشابوری در دانشنامه اسلامی

حاکم نیشابوری
این صفحه مدخلی از اثر آفرینان است
حاکم نیشابوری، ابواحمد محمد
حافظ و محدث. مشهور به محدث خراسان و حاکم کبیر. در نیشابور نشو و نما یافت. پس از بیست سالگی به طلب حدیث برآمد و در خراسان و عراق و شام و جزیره و حجاز و جبال از خلق بسیاری چون احمد ماسرجسی و ابوخزیمه و عبداللَّه بن زیدان و ابوبکر باغندی و ابوالقاسم بغوی و ابوالعباس سرّاج و عباس بن شاذان رازی و علی بن عبدالحمید غضائری و ابن ابی حاتم رازی حدیث شنید.
ابوعبداللَّه حاکم نیشابوری و ابوعبدالرحمن سُلمی و محمد بن علی اصفهانی جصّاص و محمد جارودی و ابوبکر ابن منجویه و ابوسعد محمد کنجرودی از شاگردان و راویان وی بودند. در 333 ق عهده دار منصب قضاوت شد و در ساس مدتی حکم کرد و مدتی نیز در طوس قضاوت نمود و مدتی نسز در طوس قضاوت نمود.
سرانجام در 345 ق به نیشابور بازگشت و ملازم منزل و مسجد شد و خود را آماده تصنیف کرد و در پایان عمر بینایی خود را نیز از دست داد. وی در نیشابور درگذشت. او را تصانیف بسیاری است. از جمله آثار وی: «الاسماء والکنی» یا «الکنی فی المحدثین والوزراء والولاة»، در چند مجلد؛ کتاب «العلل»؛ کتاب «الشروط»؛ «المخرّج علی کتاب المزنی»؛ «الشیوخ والابواب»؛ شرح «جامع الصحیح» بخاری؛ شرح «صحیح» مسلم؛ شرح «جامع» ترمذی.
ابوعبداللّه محمد بن عبداللّه بن محمد حاکم نیشابوری عالم و محدّث قرن چهارم و پنجم هجری.وی در سال 321 ه‍ در نیشابور متولد شد ودر سال 405 ه‍ در همین شهر،در اثر سکته درگذشت.ابوعبداللّه حاکم 84سال عمر کرد و تقریبا 75 سال از این 84 سال را به تحصیل و تدریس و تألیف گذرانید.حاکم در طلب دانش های زمان خویش به اقطار مختلف عالم اسلامی، از نیشابور تا عراق و حجاز و ماوراء النهر و دیگر بلاد خراسان سفر کرد.«حاکم» عنوانی است که به جهت تصدّی منصب قضاوت به ابوعبداللّه داده اند.در سیاست برخی به نقش وی در میانجیگری میان سامانیان و آل بویه اشاره کرده اند.شاید تمایلی که حاکم به تشیع داشته و نویسندگان اهل سنت غالبا او را از این بابت، به شدّت، موردانتقاد قرار داده اند و در دوره های بعد دلیل این تشیع او را نقل حدیث«من کنت مولاه فهذا علی مولاه» و حدیث«طیر» دانسته اند،در اصل همین تمایلات سیاسی او بوده است زیرا او در حقیقت برای آشتی میان دو دولت شیعی و متمایل به شیعی ایرانی می کوشیده است و دشمنان او که طرفدار خلافت عباسی بوده اند این کوشش او را نپسندیده اندو او را به تشیع متهم کرده اند و بعدی ها دلیل تشیع او را در نقل این احادیث جستجو کرده اند.
«محمد بن حسین بن احمد المعروف بالخلیفة النیسابوری» مترجم «تاریخ النیسابوریین» حاکم احتمالا در اواخر قرن هفتم و حدود 690 هجری متولد شده است.در کتب رجال اطلاع چندانی دربارۀ این شخص یافت نمی شود.
نسخه ای که امروز از تاریخ نیشابور خلیفه در اختیار ماست،صورت تغییر شکل یافتۀ ترجمه و تلخیص اوست؛یعنی در فاصله حدود 690 تا 750 هجری که دورۀ احتمالی حیات خلیفه است و روزگار کتابت این تلخیص که مسلما باید بعد از هشتصد و هشت هجری باشد، این کتاب دستخوش تغییراتی شده است و در آن بعضی وقایع قرن نهم هجری را نیز وارد کرده اند.ظاهرا حذف و تلخیص هایی ازجانب کاتب در آن اعمال و اطلاعاتی نیز بر آن افزوده شده است.
من کتب اصول الحدیث معرفه علوم الحدیث و کمیه اجناسه
المستدرک علی الصحیحین فی الحدیث
حاکم نیشابوری، ابوعبداللّه محمد بن عبداللّه ضَبّی طهمانی، محدث، قاضی و تراجم نگار شافعی قرن چهارم بود.
او در ۳ ربیع الاول ۳۲۱ در نیشابور به دنیا آمد. ابن خلکان علت شهرت وی را به حاکم، اشتغال او به منصب قضا دانسته، گرچه حاکم از جمله القابی بوده است که محدّثان آن را برای کسانی به کار می برده اند که به جمیع احادیث، از حیث متن و سند و جرح و تعدیل و تاریخ، احاطه داشته باشد حاکم نیشابوری به ابن البَیع (بَیع به معنای کسی است که میان بارزگانان واسطه گری می کند) شهرت داشته است که احتمالا نشان دهنده شغل نیاکان اوست. نسبت ضبّی و طهمانی را نیز از اجداد مادریِ خود گرفته است.
تحصیلات نیشابوری
حاکم در کودکی، نزد پدر و دایی اش تحصیل علم را آغاز کرد. نخستین بار در نُه سالگی سماع حدیث کرد و در ۳۳۴ نزد ابو حاتم ابن حبان حدیث شنید. وی از پدرش ــکه موفق به دیدار مسلم بن حجاج، صاحب الجامع الصحیح، شده بودــ حدیث روایت کرده است. حاکم قرآن را در خراسان و عراق نزد ابو عبد اللّه محمد بن ابی منصور صرام و احمد بن سهل اشنانی و استادان دیگر آموخت. در فقه شاگرد ابو سهل محمد بن سلیمان صعلوکی، ابو الولید حسّان بن محمد نیشابوری و ابوبکر احمد بن اسحاق صبغی (از فقیهان بنام شافعی) بود و مناسبات علمی مستحکمی میان او و حاکم وجود داشت، به گونه ای که صبغی در جرح و تعدیل و علل به حاکم مراجعه می کرد و اداره و تولیت اوقاف مدرسه خود، دارالسنّه، را به حاکم واگذاشت
مصاحب نیشابوری در تصوف
حاکم در تصوف مصاحب ابوعمرو بن نُجَید و جعفرِ خلدی و ابوعثمان مغربی بود و با کسانی چون ابوبکر محمد بن عمر جعابی، محدّث کثیرالحفظ امامی و ابو علی حسین بن محمد ماسرجسی نیشابوری که حافظ ترین محدّث روزگار خویش بود و ابوالحسن دارقطنی، محدّث مشهور، به مذاکره علمی می پرداخت. حاکم دو بار به عراق و حجاز سفر کرد نخست چند ماه پس از مرگ اسماعیل صفّار در ۳۴۱، که راهی شهرهای خراسان و ماوراءالنهر گردید و بار دیگر در ۳۶۸. گفته اند که حاکم حدود هزار شیخ داشت.
مشایخ حاکم نیشابوری
...
نام اصلی کتاب، «المستدرک علی الصحیحین»می باشد و موضوع آن، احادیث صحیح السندی است که به عنوان مستدرک و تکمله بر دوکتاب صحیح بخاری و صحیح مسلم جمع آوری شده است.
حاکم نیشابوری خود در مقدمه کتاب در مورد انگیزه تالیف آن می گوید: جماعتی از بزرگان حدیث این دیار و... از من تقاضا کردند که کتابی از احادیث صحیح، برطبق اسنادی که بخاری و مسلم بدان احتجاج کرده اند جمع آوری کنم چرا که عذری برای عدم تدوین روآیاتی که مشکلی ندارد وجود ندارد و آ ن دو نفر هم ادعایی در این جهت (جمع آوری همه روآیات صحیح) نکرده اند.
اعتبار و اهمیت کتاب از چند جنبه قابل بررسی است:
تاریخ نگارش آن: که به سال 373ق و به صورت املاء توسط حاکم نیشابوری است.
به گفته خود حاکم از آنجا که بخاری و مسلم در جمع آوری و نگارش کتابهای صحیح خود، ادعایی مبنی بر آوردن تمام احادیث صحیح نکرده اند، وی به درخواست عده ای تصمیم می گیرد احادیثی را که شروط بخاری و مسلم در صحت حدیث، بر آنها صدق می کند ولی آندو در کتبشان نیاورده اند و با این حال به دست حاکم رسیده ، جمع آوری کند؛ حال با توجه به اهمیت و اعتبار دو کتاب بخاری و مسلم که از بهترین و متقن ترین کتب پس از قرآن، نزد اهل سنّت هستند، می توان به اهمیت کتاب حاکم (که تکمله ای بر آن دو است) پی برد. از سویی با توجه به عدم تعصب حاکم در آوردن احادیثی که در منقبت و فضیلت علی علیه السلام است _ که نتیجه ای جز زدن اتهام شیعه بودن و رافضی گری به وی و جرح و ردّ کل کتاب مستدرک از سوی متعصّبینِ علمای اهل سنّت در پی نداشته _ بسیاری از آنها کوشیده اند تا اهمیت و اعتبار کتاب را خدشه دار کنند،]که به گوشه ای از سخنان و نظرات آنان اشاره شد[. امّا اگر بدون هیچگونه پیش فرض و تعصب، بلکه با مبانی و دقّت علمی به بررسی کتاب بپردازیم به این سخن ذهبی و ابن صلاح می رسیم که: تنها یک چهارم کتاب را احادیث ضعیف تشکیل می دهد(ذهبی) وچیزی راکه حاکم حکم به صحّت کرده ولی درکتب أئمه قبلی (بخاری ومسلم) نیامده، اگرصحیح نباشد لااقل حسن است و می توان با آن احتجاج کرد و به آن عمل نمود، مگر مواردی که در آن علّتی باشد که موجب ضعف حدیث گردد.
کتاب مستدرک شامل 8803 حدیث است که در 51کتاب و در موضوعاتی که بیشتر، فقهی هستند، جمع آوری شده است. (تعداد موضوعات کتاب 3647عنوان می باشد.) این احادیث با کتاب الایمان، کتاب العلم، کتاب الطهارة، کتاب الصلاة وکتاب الجمعة شروع شده و با کتاب الطب، کتاب الرقی و التمائم، کتاب الفتن و الملاحم و کتاب الاهوال پایان می پذیرند.
با نگاهی به کتاب مستدرک به وضوح مشاهده می شود که در آن سه گونه حدیث وجود دارد 1 . احادیثی که حاکم مدعی است بر طبق شروط بخاری و مسلم است ولی آن دو آنها را در کتابشان نیاورده اند. در ذیل این دسته از احادیث حاکم چنین می نویسد: «هذا حدیثٌ صحیح علی شرط الشیخین و لم یخرجاه»

حاکم نیشابوری را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• دانلود کتاب مستدرک حاکم نیشابوری   • المستدرک الصحیحین   • دانلود کتاب المستدرک علی الصحیحین   • سنن ترمذی   • المستدرك على الصحيحين pdf   • کنزالعمال   • دانلود کتاب مستدرک علی الصحیحین   • صحیح مسلم   • معنی حاکم نیشابوری   • مفهوم حاکم نیشابوری   • تعریف حاکم نیشابوری   • معرفی حاکم نیشابوری   • حاکم نیشابوری چیست   • حاکم نیشابوری یعنی چی   • حاکم نیشابوری یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی حاکم نیشابوری
کلمه : حاکم نیشابوری
اشتباه تایپی : ph;l kdahf,vd
عکس حاکم نیشابوری : در گوگل


آیا معنی حاکم نیشابوری مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )