انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1067 100 1

حجیت

معنی حجیت در لغت نامه دهخدا

حجیت. [ ح ُج ْ جی ی َ ] (ع مص جعلی ،اِ مص ) حجت بودن. حجیت خبر واحد بحثی است از اصول فقه. رجوع به خبر واحد شود. حجیت اجماع بحثی است از اصول فقه و رجوع به اجماع شود. حجیت ظن و حجیت قطع بحثهائی است از همان علم. رجوع بکلمه ٔ قطع و ظن شود.

حجیة. [ح ُ ج َی ْ ی َ ] (اِخ ) ابن مضرب. شاعر عرب. او راست :
اخوک الذی ان تدعه لملمة
یجبک و ان تغضب الی السیف یغضب.
(عیون الاخبار ابن قتیبة ج 3 ص 5).

حجیة. [ ح ُ ج َ ی ی َ ] (اِخ ) ابن عدی تابعی است. (منتهی الارب ).

معنی حجیت به فارسی

حجیت
حجت بودن حجیت خبر واحد بحثی است از اصول فقه

حجیت در دانشنامه اسلامی

حجیت
حجیت داشتن یعنی صحّت استناد و احتجاج به یک دلیل.
حجیت، به معنای صحت استناد به ادله معتبر شرعی ( قطع ، اماره و اصل عملی ) و درستی عمل بر طبق آنها است. در عرف هر چیزی که قابلیت داشته باشد به وسیله آن بر دیگران احتجاج شود، دارای حجیّت است، چه مولا با آن، بر بنده خود احتجاج کند و چه به عکس.لازمه حجیت یک دلیل ، منجزیت و معذریت آن است؛ یعنی در جایی که دلیل، به واقع اصابت کند، تکلیف بر مکلف منجز شده و مخالفت با آن، مستوجب عقوبت است؛ اما در جایی که حجت، به واقع اصابت نکند، تمسک به حجیت برای مکلف ، عذر محسوب شده و او را از عقاب می رهاند.
← نکته
 ۱. ↑ شرح اصول فقه، محمدی، علی، ج۳، ص (۱۸-۱۷). ۲. ↑ شرح رسائل، محمدی، علی، ج۱، ص۱۳. ۳. ↑ المحصول فی علم الاصول، سبحانی تبریزی، جعفر، ج۳، ص۲۱.    
...

...
به صحت استناد و احتجاج به اجماع حجیت اجماع گفته می شود.
حجیت اجماع، به معنای صحت تمسک و احتجاج به اجماع از سوی شارع نسبت به مکلف و به عکس می باشد که لازمه آن، منجزیت - در صورت اصابت به واقع - و معذریت - در صورت عدم اصابت به واقع - است.
اجماع و اصولیون
اصولیون امامی، همانند اهل سنت اجماع را در شمار ادله حکم شرعی آورده اند، ولی این اشتراک تنها در شکل و اسم است؛ به این معنا که اصولیون امامی به هیچ عنوان، اجماع را دلیلی مستقل در مقابل کتاب و سنت نمی دانند، بلکه اجماع نزد آنان بدان جهت اعتبار دارد که از سنت قول، فعل و تقریر معصوم ـ علیه السلام ـ کشف می کند. بنابراین آن چه حجت است رأی و نظر معصوم ـ علیه السلام ـ است و حجیت اجماع نیز دائر مدار کشف از نظر معصوم ـ علیه السلام ـ می باشد. به همین دلیل اصولیون امامی گفته اند اگر از اتفاق تعداد کمی نیز رأی و نظر معصوم ـ علیه السلام ـ به دست آید، حجت است، به خلاف اهل سنت که ملاک حجیت را اجتماع امت می دانند.
به صحت استناد و احتجاج به اجماع محصل حجیت اجماع محصل گفته می شود.
حجیت اجماع محصل، به معنای صحت تمسک و احتجاج به آن، از سوی شارع نسبت به مکلف و به عکس است که لازمه آن، منجّزیت - در صورت اصابت به واقع - و معذّریت - در صورت عدم اصابت به واقع - است.
اهمیت اجماع محصل
شکی نیست که اجماع محصل کامل ترین نوع اجماع است.فقهای شیعه اعم از قدما و متأخران، اجماع محصل را به دلیل این که شناساننده دیدگاه معصوم ـ علیه السلام ـ می باشد، معتبر می دانند.
طرق کشف اجماع
در این که چه گونه این اجماع می تواند کشف کننده رأی معصوم ـ علیه السلام ـ باشد، اختلاف نظر وجود دارد و از راه های متعددی با عنوان طرق کشف اجماع نام برده شده که معروف ترین آن ها عبارت است از:۱ - طریقه حس؛۲ - طریقه لطف؛۳ - طریقه حدس؛۴ - طریقه تقریر.
به صحّت استناد و احتجاج به اجماع مرکب، حجیت اجماع مرکب گفته می شود.
حجیت اجماع مرکب، به معنای صحت تمسک و احتجاج شارع به آن نسبت به مکلف و عکس آن است که لازمه آن منجزیت در صورت اصابت به واقع و معذریت در صورت عدم اصابت به واقع است. حجیت اجماع مرکب که در مباحث فقهی کاربرد فراوان داشته و در عمل نیز مورد استفاده و استناد قرار می گیرد، محل بحث و تردید است.
انواع اجماع مرکب
اجماع مرکب دو گونه است:۱ هر یک از هواداران دو دیدگاه، ( مانند کسانی که در زمان غیبت امام زمان( ع ) به وجوب نماز جمعه و یا استحباب آن، معتقدند ) فارغ از نظر خود مبنی بر وجوب یا استحباب نماز جمعه، دیدگاه سوم را نفی می کنند، مثلا" هر دو گروه بر عدم حرمت نماز جمعه اتفاق دارند، که این نوع از اجماع مرکب به اجماع بسیط برمی گردد و حجت است.۲ صاحبان هر یک از دو دیدگاه، به اعتبار رأی و نظر خود، دیدگاه سوم را باطل می دانند؛ برای مثال، هواداران وجوب می گویند:بر فرض وجوب نماز جمعه در زمان غیبت، عدم حرمت آن قطعی است ( که لازمه این نظر بطلان نظریه حرمت نماز جمعه در زمان غیبت است ) و هواداران استحباب نیز همین را می گویند؛ این قسم در حقیقت مصداق اجماع مرکب است.
دیدگاه های متفاوت علما
در موارد فوق نیز دیدگاه ها طبق مبانی علما مختلف است:بنا بر طریق اجماع لطفی که مرحوم " شیخ طوسی " آن را پذیرفته است، اجماع مرکب حجت نیست، زیرا از این اجماع نمی توان رأی معصوم(ع) را کشف کرد، چون اتفاق فقها در مورد اجماع مرکب امر باطلی نیست تا بر امام معصوم (ع) واجب باشد برای رهایی امت از باطل، القای خلاف نماید. البته برخی اعتقاد دارند بر همین مبنا نیز اجماع مرکب حجت است. بنا بر مسلک اجماع حدسی که شیوه مرحوم " شیخ انصاری " است، اجماع مرکب حجیت ندارد، زیرا از این اجماع، حدسی قطعی و قریب به حس به رأی امام (ع) به دست نمی آید. " شهید صدر " بر طبق مسلک تراکم ظنون ( یقین حاصل از حساب احتمالات )، اجماع مرکب را حجت نمی داند. در مسئله، مبانی دیگری نیز وجود دارد.
به صحت استناد و احتجاج به اجماع منقول به خبر واحد یا خبر متواتر، حجیت اجماع منقول گفته می شود.
حجیت اجماع منقول، به معنای صحت تمسک و احتجاج به آن، از سوی شارع نسبت به مکلف و به عکس است که لازمه آن منجزیت - در صورت اصابت به واقع - و معذریت - در صورت عدم اصابت به واقع - می باشد.
حجت بودن اجماع منقول
اجماع منقول ، اگر نقل آن به حد تواتر برسد، در حکم اجماع محصل بوده و حجت است، اما اگر نقل آن به اندازه خبر واحد باشد، درباره حجیت آن میان اصولی ها اختلاف است و هر یک از آنان، به حسب مبانی خود نظر متفاوتی ارائه نموده اند؛ کسانی که خبر واحد را حجت نمی دانند، اجماع منقول به خبر واحد را نیز حجت نمی دانند و کسانی که خبر واحد را حجت می دانند، در مورد اجماع منقول اختلاف دارند.
بیان اختلاف نظرات در حجت بودن اجماع منقول به خبر واحد
برخی میان خبر واحد حدیثی و اجماع منقول به خبر واحد، فرق نگذاشته و گفته اند:چون هر دو، خبر واحدی است که از رأی امام( ع ) حکایت می نماید، بنابراین هر دو معتبر و حجت هستند. برخی دیگر همانند "مرحوم نایینی" به تفصیل معتقد شده و گفته اند:اجماع منقول به خبر واحد باید به صورت اخبار از طریق حس باشد و طبق این مبنا، نقل، گاهی به صورت نقل سبب است؛ یعنی دیدگاه ها و فتواهای علما که سبب کشف از رأی معصوم ـ علیه السلام ـ است نقل می شود. و گاهی به صورت نقل مسبب می باشد؛ یعنی خود رأی معصوم ـ علیه السلام ـ به طور مستقیم نقل می شود. در صورتی که اجماع منقول به خبر واحد به صورت نقل سبب باشد، چون اخبار از حس است، تحت عموم ادله حجیت خبر واحد می گنجد و حجت می شود؛ اما اگر به صورت نقل مسبب باشد، چون اخبار از حدس است، از طریق حجیت خبر واحد، حجت نمی گردد، مگر طبق نظر کسانی که به حجیت اجماع حدسی معتقد هستند، در صورتی که حدس قریب به حس باشد.
نظر شیخ انصاری در اجماع منقول
...


ارتباط محتوایی با حجیت

حجیت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

مسعود رستمی ٠٨:٥٤ - ١٣٩٦/٠٧/٢٥
قابل استناد بودن
|

هادی طوسی ١٤:٠٥ - ١٣٩٨/٠٢/٠٦
دارای اعتبار
|

سوسن ١٤:٥٧ - ١٣٩٨/٠٣/٢٢
دارای دلایل محکم وقطعی
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سانیا > سانیا
رحیم > ارسام
اسماعیل بخشی > hole in the wall
امین جهانگرد > spangle
مهرآذین > مهرآذین
DORSA > درسا
fw.jj > at
سکوت > Take off

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنای لغوی حجیت   • معنی حجیت   • معنای حجیت   • حجیت خبر واحد   • معنی لغت حجیت   • معنی حجت   • مفهوم حجیت   • تعریف حجیت   • معرفی حجیت   • حجیت چیست   • حجیت یعنی چی   • حجیت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی حجیت
کلمه : حجیت
اشتباه تایپی : p[dj
عکس حجیت : در گوگل


آیا معنی حجیت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )