انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

97 1053 100 1

خالد بن ولید

خالد بن ولید در دانشنامه اسلامی

خالد بن ولید
خالد بن ولید بن مُغیرةبن عبداللّه بن عمر(عُمَیر) بن مَخزوم قرشی مخزومی از سرداران مشهور صدر اسلام، که در نزد اهل سنت به سیف الله یا سیف الله المسلول مشهور است. وی قبل از مسلمان شدن، در جنگ های بدر، احد و احزاب در مقابل مسلمانان جنگید و پیش از فتح مکه، اسلام آورد. وی در جنگ موته و فتح مکه شرکت کرد و در جنگ حنین جزو فراریان بود.
مشهور ترین قضیه ای که درباره خالد بن ولید وجود دارد نحوه برخورد او با مالک بن نویره از اصحاب پیامبر(ص) بود. با آنکه مالک بن نویره و قبیله او و بنی تمیم مسلمان بودند، خالد آنان را اسیر کرد و بعد دستور داد مالک بن نویره و افراد قبیله اش را کشتند و همان شب با زن مالک بن نویره همبستر شد.
وی در برخی اقدامات مخفیانه بر ضد امام علی (ع) عضویت داشت و به همین دلیل و نیز به سبب کارهای دیگرش مورد نکوهش بوده است.
خالد بن ولید
این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
خالد بن ولید بن مغیره از اشراف قریش و از نقش آفرینان سپاه شرک در غزوه بدر، اُحُد و خندق و از اسلام آورندگان سال هشتم هجرت بود.
برخی مفسران، مقصود از «غمّاً بغَمٍّ» در آیه 153 سوره آل عمران(3) را تسلّط و چیرگی خالد بر سپاه اسلام در نبرد اُحُد دانسته اند. بنا به نقل برخی مفسّران آیه 36 سوره زمر(39) پس از درنگ خالد در اجرای دستور پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای نابودی بت مورد پرستش مشرکان نازل شد و عدم ترس از غیر خدا را گوشزد نمود.
نیز در پی پرسش خالد از رسول خدا صلی الله علیه و آله مبنی بر وصول مطالبات ربوی پدرش از طایفه ثقیف آیه 278 سوره بقره(2) نازل شد و خداوند مردم را به شدت از این کار نهی کرد.
خالد بن ولید یکی از اصحاب پیامبر است که در سال شش یا هفت هجری بعد از صلح حدیبیه مسلمان شد وی قبل از مسلمان شدن فرماندهی از فرماندهان لشگر کفر در بدر احزاب و خندق بود و کسی بود که در جنگ احد با حمله به مسلمانان از شکاف کوه بزرگترین ضربه در احد را به اسلام وارد آورد؛ اما عده ای در دفاع از او، با دادن القابی مانند سیف الاسلام سعی در تغییر نظر مسلمانان نسبت به خالد دارند. در این مقاله برخی از برخوردها و واکنش های عمر بن الخطاب نسبت به خالد را ذکر می کنیم تا مشخص شود طبق نظر خلیفه دوم از خلفای راشدین نیز، این شخص فردی مذموم است و اعمال و رفتار او قابل دفاع نیست.
زمانی که عمر به خلافت رسید اولین کاری که انجام داد عزل خالد بن ولید از امارت شام بود.ولما ولی سیدنا عمر رضی الله تعالی عنه الخلافة اول شیء بدا به عزل خالدا.
حلبی، أبوالفرج، سیره حلبیه، ج۳، ص۲۷۹.    
وبلغه ان خالدا اعطی الاشعث بن قیس عشرة آلاف وقد قصده ابتغاء احسانه فارسل لابی عبیدة ان یصعد المنبر ویوقف خالدا بین یدیه وینزع عمامته وقلنسوته ویقیده بعمامته لان العشرة آلاف ان کان دفعها من ماله فهو سرف وان کان من مال المسلمین فهی خیانة.
حلبی، أبوالفرج، سیره حلبیه، ج۳، ص۲۷۹.    
علمای اهل سنت نقل کرده اند که عمر و خالد که پسرخاله نیز بودند با هم کشتی گرفتند و خالد ساق پای عمر را شکست و همین مسئله موجب عداوت و کینه عمر شد:اخبرنا ابوالحسن بن قبیس انا ابوالحسن بن ابی الحدید انا جدی ابوبکر انا ابومحمد بن زبر نا محمد بن سلیمان بن داود المنقری البصری نا ابوعثمان المازنی نا الاصمعی عن سلمة بن بلال عن مجالد بن سعید عن الشعبی قال اصطرع عمر بن الخطاب وخالد بن الولید وهما غلامان وکان خالدا ابن خال عمر فکسر خالد ساق عمر فعولجت وجبرت وکان ذلک سبب العداوة بینهما.
ابن عساکر، علی بن حسن، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۶، ص۲۶۷.    
...
خالد بن ولید بن مُغیرة بن عبداللّه بن عمر/ عُمَیْر بن مَخزوم قرشی مخزومی، از سرداران مشهور صدر اسلام می باشد.
در بخش اول مقاله به معرفی خالد پرداخته می گردد.

← کنیه و قبیله خالد
خالد در جاهلیت جزو اشراف قریش و از سلحشوران آن ها بود و مسئولیت تدارک سپاه و سرکردگی سواران قریش را در جنگ برعهده داشت.

اقدامات خالد قبل از اسلام آوردن
خالد اقدامات زیادی را قبل از اسلام آوردن بر علیه اسلام انجام داد.

← خالد در جنگ بدر
...
باب خالد بن ولید به یکی از درهای ضلع شرقی مسجد النبی اطلاق می شود.
باب خالد بن ولید در دیوار شرقی مسجد النبی قرار داشته و در سده دوم ق. ششمین در از درهای هشت گانه این دیوار بوده است. علت نام گذاری آن، روبه رو بودن با خانه خالد بن ولید مخزومی، از سرداران آغاز اسلام ، در قسمت شمال شرقی مسجد بود.
سازنده باب خالد بن ولید
این باب در گسترش مسجد به فرمان مهدی عباسی به سال ۱۶۲ق. ساخته شد. بر قسمت داخلی آن، عباراتی شامل بسمله و آیات ۱۶۳-۱۶۴ بقره : {و الهکم اله واحد لا اله الا هو الرحمن الرحیم• ان فی خلق السماوات و الارض و اختلاف... و الارض لآیات لقوم یعقلون} و آیه ۱۸۶ بقره: {و اذا سالک عبادی عنی فانی قریب... یرشدون} نوشته شده بود. در قسمت بیرونی آن نیز آیه ۳۴ فاطر : {و قالوا الحمد لله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شکور} دیده می شد. بر کناره داخلی باب نیز عبارتی حاوی صلوات بر پیامبر (ص) و انجام کار به فرمان خلیفه مهدی و به دست بصری ها و تاریخ آن نوشته شده بود.
سرنوشت باب خالد
به سال ۳۱۰ق. به فرمان مقتدر خلیفه عباسی لنگه هایی از جنس چوب ساج برای همه درهای مسجد النبی ساخته شد. از سرنوشت باب خالد در دوره های پسین آگاهی در دست نیست تا آن گاه که در بازسازی دیوار شرقی در دوران ناصر عباسی به سال ۵۸۹ق. برداشته شد.
باب خالد بن ولید: به یکی از درهای ضلع شرقی مسجدالنبی اطلاق می شود. این در به علت روبه رو بودن با خانه خالد بن ولید مخزومی، از سرداران آغاز اسلام، به نام باب خالد بن ولید نام گذاری شده است. این در در سال 162ق به فرمان مهدی عباسی ساخته شد و به آیاتی از قرآن کریم منقوش شده است. این باب در بازسازی دیوار شرقی در دوران ناصر عباسی به سال ۵۸۹ق. برداشته شد.
باب خالد بن ولید در دیوار شرقی مسجدالنبی قرار داشته و در سده دوم ق. ششمین در از درهای هشت گانه این دیوار بوده است. علت نام گذاری آن، روبه رو بودن با خانه خالد بن ولید مخزومی، از سرداران آغاز اسلام، در قسمت شمال شرقی مسجد بود.
این باب در گسترش مسجد به فرمان مهدی عباسی (حک: 158-169ق.) به سال 162ق. ساخته شد. بر قسمت داخلی آن، عباراتی شامل بسمله و آیات 163-164 سوره بقره: وَ اِلهُکُمْ اِلهٌ وَاحِدٌ لاَ اِلهَ اِلَّا هُوَ الرَّحْمنُ الرَّحِیمُ* اِنَّ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَ الْاَرْضِ وَ اخْتِلاَفِ... وَ الْاَرْضِ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَعْقِلُونَ و آیه 186 سوره بقره: وَ اِذَا سَاَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَاِنِّی قَرِیبٌ... یَرْشُدُونَ نوشته شده بود. در قسمت بیرونی آن نیز آیه 34 سوره فاطر: وَ قَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی اَذْهَبَ عَنَّا الْحَزَنَ اِنَّ رَبَّنَا لَغَفُورٌ شَکُورٌ دیده می شد. بر کناره داخلی باب نیز عبارتی حاوی صلوات بر پیامبر(ص) و انجام کار به فرمان خلیفه مهدی و به دست بصری ها و تاریخ آن نوشته شده بود.
پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در ماه شوال سال هشتم هجرت، به منظور دعوت قبیله بنی جَذِیمَه به پذیرش آئین اسلام، خالد بن ولید را به سوی آنان فرستاد. اما علی رغم اقرار آنان به اسلام، خالد دستور اسارت و سپس قتل عام آنان را صادر کرد. پیامبر از این جنایت خالد تبری جسته و امام علی (علیه السلام) را برای جبران خسارات مالی و جانی به بنی جذیمه فرستادند.
"سریه" از ماده «سرو» و به قطعه ای از سپاه گفته می شود که به دستور رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) به سوی مکانی و برای انجام ماموریتی اعزام می شدند، بدون آنکه پیامبر (صلی الله علیه و آله وسلّم) همراه آنان خارج شود.
اندلسی ، ابن عبدالبر، الدرر فی اختصار المغازی و السیر، قاهره ، وزارت اوقاف مصر، ۱۴۱۵ه.ق چاپ اول، ص۱۰۳.    
هنگامی که خالد بن ولید از نخله به مکه بازگشت، خالد بن ولید پیش از این ماموریت از جانب پیامبر موظف شد تا به نخله رفته و بت عزّی را نابود سازد. رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) که تا آن زمان در مکه بودند، او را در ماه شوال سال هشتم هجرت، به منظور دعوت قبیلۀ بنی جَذِیمَه به پذیرش آئین اسلام (نه برای جنگ) اعزام فرمودند. خالد بن ولید به همراه گروهی از مهاجر و انصار و بنی سلیم که جمعا سیصد و پنجاه نفر بودند حرکت کرد و در منطقه پایین مکه به بنی جَذِیمَه رسید.
اندلسی ، ابن عبدالبر، الدرر فی اختصار المغازی و السیر، قاهره ، وزارت اوقاف مصر، ۱۴۱۵ه.ق چاپ اول، ج۱، ص۲۲۲.    
پس از مدتی خالد بن ولید و یارانش به بنی جَذِیمَه رسیدند. خالد به بنی جَذِیمَه گفت: اسلام بیاورید! بنی جَذِیمَه گفتند: ما مسلمانیم. خالد به آنان گفت که اگر مسلمان هستید، پس به چه منظور اسلحه حمل می کنید؟ بنی جَذِیمَه در پاسخ گفتند: میان ما و قومی دیگر، دشمنی وجود دارد و ما ترسیدیم که شما از آنان باشید. ما به این جهت سلاح برداشتیم که از خود در برابر آنان که دشمنان اسلام هستند دفاع کنیم. خالد بن ولید از پاسخ آنان قانع نشد و باز هم خواسته خود را مبنی بر زمین گذاشتن سلاح تکرار کرد.
اندلسی ، ابن عبدالبر، الدرر فی اختصار المغازی و السیر، قاهره ، وزارت اوقاف مصر، ۱۴۱۵ه.ق چاپ اول، ج۱، ص۲۲۲.    
...
"سریة" از ماده «سرو» و به قطعه ای از سپاه گفته می شود که به دستور رسول خدا صلی الله علیه و آله به سوی مکانی و برای انجام مأموریتی اعزام می شدند، بدون آنکه پیامبر صلی الله علیه و آله همراه آنان خارج شود.
هنگامی که خالد بن ولید از نخله به مکه بازگشت، رسول خدا صلی الله علیه و آله که تا آن زمان در مکه بودند، او را در ماه شوال سال هشتم هجرت، به منظور دعوت قبیله بنی جَذِیمَه به پذیرش آئین اسلام (نه برای جنگ) اعزام فرمودند. خالد بن ولید به همراه گروهی از مهاجر و انصار و بنی سلیم که جمعاً سیصد و پنجاه نفر بودند، حرکت کرد و در منطقه پایین مکه به بنی جَذِیمَه رسید.
در این هنگام به بنی جَذِیمَه خبر رسید که خالد بن ولید و مسلمانان به سوی آنان درحرکتند و بزودی به آنان می رسند. بنی جَذِیمَه گفتند: ما از این مسئله ترسی نداریم؛ چرا که مسلمانیم، نماز می خوانیم، محمد را قبول داشته و مسجدهایی ساخته و در آنها اذان می گوئیم.
پس از مدتی خالد بن ولید و یارانش به بنی جَذِیمَه رسیدند. خالد به بنی جَذِیمَه گفت: اسلام بیاورید! بنی جَذِیمَه گفتند: ما مسلمانیم. خالد به آنان گفت که اگر مسلمان هستید، پس به چه منظور اسلحه حمل می کنید؟ بنی جَذِیمَه در پاسخ گفتند: میان ما و قومی دیگر، دشمنی وجود دارد و ما ترسیدیم که شما از آنان باشید. ما به این جهت سلاح برداشتیم که از خود در برابر آنان که دشمنان اسلام هستند دفاع کنیم. خالد بن ولید از پاسخ آنان قانع نشد و باز هم خواسته خود را مبنی بر زمین گذاشتن سلاح تکرار کرد.
در این میان مردی از بنی جَذِیمَه که جَحْدَم نام داشت، با تحویل سلاح به خالد بن ولید مخالفت کرد و گفت: ای بنی جَذِیمَه، محمد از هیچ کس چیزی بیش از اقرار به اسلام نمی خواهد و ما همگی اسلام را پذیرفته ایم. خالد نمی خواهد، با ما همانند سایر مسلمانان رفتار کند. او پس از آنکه ما سلاح خود را بر زمین بگذاریم، ما را خواهد کشت؛ اما سخنان جَحْدَم مؤثر واقع نشد و باقی افراد قبیله او را قانع کردند تا سلاح خود را بر زمین بگذارد و در نهایت جَحْدَم پذیرفت تا سلاح خود را تحویل دهد.
اعتقاد مردم بنی جَذِیمَه آن بود که خود را مردمی مسلمان می دانستند و دیده بودند که بقیه مردم هم مسلمان شده اند و مکه فتح شده است؛ لذا دلیلی نداشت تا از خالد بترسند! در مقابل این تفکر آنان، جَحْدَم معتقد بود، خالد آنان را بواسطه کینه قدیمی که با بنی جَذِیمَه داشت، خواهد کشت.
پس از آنکه بنی جَذِیمَه سلاح خود را بر زمین نهادند، خالد بن ولید آنان را اسیر کرده و دست های آنان را به یکدیگر بست. او هر نفر از بنی جَذِیمَه را به دو نفر از سپاه خود سپرد. بنی جَذِیمَه آن شب را در اسارت بسر بردند و به هنگام نماز از سپاه خالد خواستند، اجازه دهند نماز خود را اقامه کنند. هنگام سحر سخنانی میان مسلمانان رد و بدل شد، مبنی بر آن که نباید بنی جَذِیمَه را به اسارت گرفت؛ بلکه باید آنان را به مدینه و نزد پیامبر صلی الله علیه و آله برد.
عبدالرحمان فرزند خالد بن ولید، یکی از مخالفان طرح جانشینی یزید بود. خالد بن ولید دو پسر به نام های عبدالرحمان و مهاجر داشت. خالد دشمنی دیرینه ای با اهل بیت (علیهم السلام) داشت.
ولید بن مغیره چند فرزند داشت: خالد که به سیف الله معروف شد؛ عمارة، قیس که در جنگ بدر در حالی که کافر بود کشته شد؛ و هشام که روز فتح مکه ایمان آورد و عبدشمس، و ولید که قبل از فتح به مدینه هجرت کرد.ولید نیز چند فرزند داشت: خالد بن ولید و مهاجر و عبدالرحمن که والی جزیره شد و در صفین همراه معاویه حضور داشت و عبدالله که در عراق کشته شد، مادرشان دختر انس بن مدرک الخنثمی بود، فرزند دیگر خالد، سلیمان بود که کنیه خالد از او گرفته شده است، عبدالرحمن، پسر خالد هم پسری داشت به نام مهاجر و مهاجر فرزندی داشت به نام خالد که زهری از او روایت کرده است، فرزندان خالد بن ولید زیاد شدند تا به حدود چهل مرد رسیدند و همه آنها در شام بودند، سپس در اثر طاعون از بین رفتند و نسلی از آن ها باقی نماند.
پدر عبدالرحمن
خالد بن ولید که کنیه اش ابوسلیمان بود، در صفر سال هشتم قبل از فتح مکه اسلام آورد فرماندهی جنگ های بسیاری را بر عهده داشت از جمله: فرماندهی لشکر شام در زمان ابوبکر فرماندهی در زمان عمر بن خطاب برای فتح دمشق، فرماندهی سپاه در جنگ یمامه در زمان عمر نیز فرمانداری رها و حران و رقه و تل موزون و آمد به او داده شد که خالد یک سال در آنجا ماند و سپس مستعفی شد. در خلال به اصطلاح دلاوری ها و رشادت های بسیاری که خالد از خود نشان داد، برخی جنایات وی همچون قتل مالک بن نویره و دست درازی به همسرش از نگاه تاریخ مخفی نمانده است.
شخصیت عبدالرحمن
عبدالرحمن زمان پیامبراکرم (صلی الله علیه و آله وسلّم) را درک کرد؛ ولی از ایشان روایتی حفظ ننمود و یا نشنید، پدرش خالد بن ولید از بزرگان صحابه و سالخوردگان آنان بود و عبدالرحمن از سوارکاران ماهر و از شجاعان قریش بود و دارای برتری و بزرگواری و کرامت بود جز این که او بر خلاف برادرش مهاجر بن خالد از علی (علیه السّلام) و بنی هاشم روی گردان بود و برادرش مهاجر دوستدار علی (علیه السّلام) بود و به همراه آن حضرت در جنگ جمل و صفین حاضر بود و عبدالرحمن همراه معاویه در جنگ صفین حضور داشت.
صاحب پرچم در جنگ صفین
...
خالد بن ولید یکی از اصحاب پیامبر است که در سال شش یا هفت هجری بعد از صلح حدیبیه مسلمان شد. وی قبل از مسلمان شدن فرماندهی از فرماندهان لشگر کفر در بدر احزاب و خندق بود و کسی بود که در جنگ احد با حمله به مسلمانان از شکاف کوه بزرگترین ضربه در احد را به اسلام وارد آورد؛ در این مقاله به برخی رفتارهای خالد و مقایسه مقبره خالد با امام حسن عسکری می پردازیم تا شخصیت خالد و همچنین برخورد دوگانه و غیرمنطقی وهابیون در ساخت مقبره و زیارت، بیشتر روشن شود.
همیشه در تاریخ دیده شده است که عده ای با سوء استفاده از قدرت و ابزارهای تبلیغی، در موارد مختلف برخوردهای دوگانه ای اعمال می کنند؛ یعنی اگر چیزی به نفع ایشان و یا در اختیار آنها باشد خوب بوده و اگر همان شیء در دست دیگران باشد آن را بد می شمارند:به موارد ذیل توجه نمایید:ساخت حرم و ضریح برای بزرگان:حرم صحابی رسول خدا خالد بن ولید و یا به اصطلاح اهل سنت "سیف الله المسلول" در سوریه:حرم امام حسن عسگری (علیه السّلام) یازدهمین امام شیعیان:داخل حرم صحابی رسول خدا خالد بن ولید و یا به اصطلاح اهل سنت "سیف الله المسلول":داخل حرم امام حسن عسکری امام یازدهم شیعیان:سنگ قبر و عمامه صحابی رسول خدا خالد بن ولید و یا به اصطلاح اهل سنت "سیف الله المسلول":سنگ قبر و عمامه امام حسن عسگری (علیه السّلام) امام یازدهم شیعیان:متاسفانه دیگر قبر و ضریحی بر جای نمانده است تا بخواهیم تصویر آن را برای شما بگذاریم اما می توانیم تصویر عمامه حضرت را برای مشتاقان در این صفحه قرار دهیم:
تحریف در روایات
در بسیاری از موارد شاهد هستیم که روایات به خاطر حفظ آبروی کسی تحریف می گردد؛ یکی از این موارد در مثال ذیل است:این تصویر، تصویر سنگ ورودی حرم خالد بن ولید است که در آن تحریف صورت گرفته است؛ به متن اصلی توجه فرمایید:وعن خالد بن الولید رضی الله عنه انه قال عند موته مافی موضع شبر الا وفیه ضربة او طعنة وها اناذا اموت کما یموت العیر فلا نامت اعین الجبناء
زمخشری، محمود بن عمر، الکشاف، ج۱، ص۴۳۱.    
وقتی از اهل سنت می پرسیم که آیا تنها خالد شمشیر خدا بوده است که او را سیف الله می نامید؛ مگر نه اینکه او در غزوات اصلی و ابتدایی رسول خدا با مشرکان مکه حاضر نبوده است و بالعکس در آن جنگ ها اسلام با شمشیر علی (علیه السّلام) استوار شد و در حقیقت او صاحب لقب سیف الاسلام است، در جنگ احد که منادی به خاطر دفاع امیرمومنان از رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) در آسمان و زمین ندا داد که: لا فتی الا علی لا سیف الا ذو الفقار؛ جوانمردی مانند علی نیست و نه شمشیری مانند ذوالفقار.می گویند: رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) خالد بن ولید را به لقب سیف الله ملقب ساخته اند. جدای از اینکه در روایت ایشان آمده است: "سیف من سیوف الله" یعنی شمشیری از شمشیر های خدا
بخاری، محمد بن إسماعیل، صحیح البخاری، ج۳، ص۱۳۷۲، شماره۳۵۵۷.    
...
مصحف خالد بن ولید به مصحف نوشته شده توسط خالد بن ولید صحابی اطلاق می شود.
مؤلف کتاب پژوهشی پیرامون آخرین کتاب الهی شنیده حبیب الله نوبخت، صاحب کتاب دیوان دین را نقل می کند که در جنگ جهانی اول ، جمال پاشا سفاح (فرمانده سوریا) قرآنی خطی به قیصر روم هدیه کرد که به خط خالد بن ولید صحابی (فاتح سوریا) بود و تا سال ۱۹۱۴م روی قبر او به صورت وقف مانده بود.

خالد بن ولید در دانشنامه ویکی پدیا

خالد بن ولید
خالد بن ولید بن مغیره مخزومی، ابو سلیمان، یکی از صحابه پیامبر اسلام است که به او لقب «سیف الله المسلول» (شمشیر کشیدهٔ خدا) را داده اند. پدرش، ولید بن مغیره، از سرسخت ترین دشمنان اسلام و از نخستین کسانی بود که پیامبر را مسخره کرد، و مادرش، لبابه صغری، دختر حارث بن حزن هلالی، خواهر میمونه و لبابه کبری، همسر عباس بن عبدالمطلب، بود.
ورزشگاهی ۳۰ هزار نفری در شهر حمص سوریه به افتخار او، ورزشگاه خالد بن ولید نام گذاری شده است.
جدیدترین تانک اصلی میدان نبرد نیروی زمینی پاکستان (محصول مشترک چین و پاکستان) به یاد وی الخالد یا ام بی تی-۲۰۰۰ نام گرفته است.
او قبل از گرویدن به اسلام، با سپاهیان اسلام جنگ های سختی کرد و در غزوه اُحُد با تلاش فراوان او، مسلمین شکست سختی خوردند. او همچنین در غزوه خندق به عنوان فرماندهٔ گُردان علیه مسلمین مدینه، جنگید. در غزوه حدیبیه به عنوان آخرین جنگش علیه پیغمبر و مسلمین، نقش مهمی ایفا کرد و بنا بر قول مشهورتر و قوی تر میان اهل سنت، تا چندی قبل از فتح مکه اسلام نیاورد.
بنابر آنچه برخی مبلّغان مذهبی اهل سنت و مورخان می گویند، خالد یکی از معدود فرماندهان نظامی تاریخ است که در تمام طول عمر خود شکستی نخورده است. او در بیش از یکصد جنگ شرکت داشت که بسیاری از آن ها در مقابل نیروهای از نظر عددی برتر امپراتوری بیزانس شاهنشاهی ساسانی و متحدانشان و همچنین قبیله های عرب دیگر انجام شدند.
او در سال ۷ هجری قمری پس از صلح حدیبیه اسلام آورد و در جنگ موته رهبری سپاه مغلوب مسلمانان را تا مدینه به عهده داشت. پس از کشته شدن سه فرمانده آن نبرد، جعفر بن ابیطالب و زید بن حارثه و عبدالله بن رواحه، از سوی سپاهیان و جنگجویان موته به فرماندهی برگزیده شد و با عقب نشینی، سپاهیان مسلمان را به مدینه بازگرداند. بنا بر منابع تاریخی اهل سنت، خالد در مدینه با واکنش های منفی مسلمانان مواجه شد. مردم مدینه از وی به عنوان فراری از جهاد یاد کردند و خاک بر سر و روی وی پاشیدند؛ ولی قلم پردازان اهل سنت از خالد بن ولید در این صحنه بسیار تجلیل نموده و از وی به عنوان «سیف اسلام» یاد کرده اند. بنا بر قول اهل سنت، پیامبر یا ابوبکر به او لقب «سیف الله» داد. وی در همان سال در عملیات فتح مکه شرکت کرد.
عکس خالد بن ولید


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

خالد بن ولید در دانشنامه آزاد پارسی

خالِدِ بن ولید ( ـ۲۱ق)
فرماندۀ عرب در صدر اسلام. در جنگ احد علیه پیامبر (ص) جنگید، ولی بعداً اسلام آورد (۶ق) و در لشکرکشی به مؤته و فتح مکه شرکت داشت (هردو ۸ق). حضرت محمد (ص) او را به شکستن بت عزی امر کرد. در ۹ق به فرمان پیامبر (ص) به جنگ با دومة الجندل رفت. پس از رحلت پیامبر (ص) و آغاز جنگ های «ردّه»، ابوبکر وی را برای مسلمان کردن قبیلۀ تمیم فرستاد و او به خطا تعدادی از مسلمانان را کشت و بیوۀ یکی از آنان را به همسری خود درآورد. ابوبکر، با وجود این او را عفو کرد و وی فرماندهی مسلمانان را در جنگ علیه مسیلمه کذاب، که از مردم یمامه و مدعی نبوت بود، برعهده گرفت. پس از فوت ابوبکر، عمر او را از فرماندهی عزل کرد، ولی او در شمال سوریه تحت فرماندهی ابوعبیده جنگید. به جنگ با رومیان نیز رفت و آنان را شکست داد.

نقل قول های خالد بن ولید

خالد بن ولید (۵۹۲ - ۶۴۲ م) ملقب به «سیف الله»، از صحابهٔ پیامبر اسلام و از بزرگان قریش.
• «هنگامی که نامه ولید -برادرم- را مشاهده کردم بی اختیار بر زبانم کلمه توحید جاری گشت و می خواستم هر چه سریعتر خدمت حضرت رسول حاضرشده، جانم را فدایش کنم و همین که خدمت حضرت پیامبر حاضر شدم چونکه دیوانه دیدار حضرتش بودم از خوشحالی همچون پروانه ای خود را به پای ایشان انداخته و ایمان خود را ابراز کردم.»

ارتباط محتوایی با خالد بن ولید

خالد بن ولید را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی خالد بن ولید   • مفهوم خالد بن ولید   • تعریف خالد بن ولید   • معرفی خالد بن ولید   • خالد بن ولید چیست   • خالد بن ولید یعنی چی   • خالد بن ولید یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی خالد بن ولید
کلمه : خالد بن ولید
اشتباه تایپی : ohgn fk ,gdn
عکس خالد بن ولید : در گوگل


آیا معنی خالد بن ولید مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 97% )