انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

96 1068 100 1

خزرج

/xazraj/

معنی خزرج در لغت نامه دهخدا

خزرج. [ خ َ رَ ] (ع اِ) باد سرد. || باد جنوب. || شیر بیشه.(منتهی الارب ) (از تاج العروس ) (از اقرب الموارد).

خزرج. [ خ َ رَ ] (اِخ ) نام قبیله ای است از انصار، این قبیله و قبیله اوس هر دو در مدینه زندگانی می کرده اند و از انصار بوده اند. (از انساب سمعانی ). رجوع به تاریخ گزیده ص 136، 142، 216، 224، 226 و عقدالفرید ج 1 ص 92 و ج 2 ص 63 و ج 5 ص 153 و امتاع ص 31 و 32 شود.

خزرج. [ خ َ رَ ] (اِخ ) ابن علی بن العباس از صوفیان بود. رجوع به ابوطالب صوفی شود.

معنی خزرج به فارسی

خزرج
قبیله ایست عرب اصل آن از یمن است . خزرج و اوس از یک اصلند . پس از خرابی سد مارب از جنوب جزیره العرب به مدینه آمدند و سپس تاحدود خیبر و تیمائ (حدود قر .۵ م. ) پراکنده شدند .افراد این قبیله بهنگام هجرت پیامبر ( ص ) ویرا یاری کردند واسلام آوردند.
بن علی بن العباس از صوفیان بود

خزرج در دانشنامه اسلامی

خزرج
خَزْرَج، یکی از دو قبیله اصلی عرب در مدینه که در تاریخ اسلام به همراه قبیله اَوس، انصار نامیده شدند.
بنابر نوشته نسب شناسان، خزرج نام جد این قبیله، برادر اوس و فرزند حارثة بن ثَعْلَبَة بن عمروبن عامربن حارثه، بود. در نهایت، نسب خزرج به اَزْد بن غَوْث، نیای یکی از قبایل جنوبی (یمنی)، می رسد مادر خزرج قَیْلَه بنت اَرْقم یا کاهل بود. به همین سبب، خزرج و اوس را اِبنا/ اَبناء قیله (پسران قیله) نیز گفته اند خزرج پنج پسر به نامهای جُشَم، عَوف، حارث، عمرو و کعب داشت که بطون قبیله خزرج به شمار می رفتند. بنونجَار، از مشهورترین تیره های خزرج، به تَیْم اللّه بن ثَعْلَبة بن عَمروبن خزرج منتسب اند واژه خزرج را نسیم جنوب یا باد سرد یا تند معنی کرده اند. در دوره جاهلیت ، به طور کلی دو قبیله اوس و خزرج را خزرج می گفتند.
تاریخ اقامت
تاریخ اقامت قبیله خزرج در یَثرب (مدینه) را هنگامِ حادثه سیل عَرِم و شکسته شدن سد مَأرِب دانسته اند. بنابر روایات ، عمروبن عامر (جد اوس و خزرج) پس از آن که از راه کهانت (پیشگویی) به خرابی قریب الوقوع سد مأرب و زیر آب رفتن سرزمین یمن آگاهی یافت، همراه با خاندانش از سرزمین سبا (در یمن) به سوی شمال مهاجرت کرد و بنابه گفته ابن سعد که گفته است حارثة بن ثعلبه، پدر اوس و خزرج، ابتدا به سوی نواحی شام رفت، سپس به سبب برخورد با رومیان، به همراه خانواده اش راهی یثرب شد و در آن جا سکنا گزید. با این حال، درباره علل و زمان این مهاجرت، میان محققان اختلاف نظر وجود دارد. برخی احتمال داده اند مهاجرت اوس و خزرج دیرتر از دیگر قبایل یمنی و در حدود اواخر سده چهارم میلادی انجام گرفته است قبیله خزرج به همراه قبیله اوس در یثرب، که اقلیم مناسبی برای کشاورزی داشت، اقامت گزیدند و طبق سنّتِ حِلف و جِوار، در پناه یهودیان یثرب که پیش از آن در این شهر سکنا داشتند، قرار گرفتند. مناسبات آنان به تدریج تقویت شد و پیمان بستند از یکدیگر دفاع کنند و از گزند یکدیگر در امان باشند. ظاهرآ مدتی طولانی به همین منوال گذشت و اوسیان و خزرجیان به ثروت و جمعیت فراوانی دست یافتند. قبایل یهودی بنی نَضیر و بنی قُرَیظه از پیشرفت و ترقی آن ها بیمناک شدند و پیمان خود را شکستند و بنای ناسازگاری و ستمگری بر قبایلِ عرب گذاشتند.
غلبه بر یهود
گفته شده است که در این زمان شخصی فاسق به نام فِطْیَوْن/ فیطوان/ فیطون رهبری یهودیان یثرب را برعهده داشت. عربها از ستمگریها و رفتار ناپسند وی و یهودیان به ستوه آمدند و مردی از قبیله خزرج به نام مالک بن عَجلان وی را کشت و سپس نزد تُبَّع بن حَسّان، پادشاه یمن، و به روایتی نزد ابوجُبَیْلَه، پادشاه غسّانی شام فرار کرد و از وی برای مبارزه با یهودیان یثرب یاری خواست. به هر حال تُبَّع یا ابوجبیله، یا هر دو، بلافاصله با گروهی از سپاهیان خویش عازم یثرب شدند و اوس و خزرج با یاری آن ها بر یهودیان و یثرب غلبه کردند. از آن پس، مالک بن عجلان رهبریِ اوس و خزرج را به دست گرفت. گفته شده است یهودیان تا مدتها در کنیسه ها و عبادتگاهها او را لعن و نفرین می کردند. برخی از نویسندگان معاصر در صحت داستان فطیون تردید کرده و آن را ساخته و پرداخته اذهان دوره جاهلیت دانسته اند.
جنگ های اوس وخزرج
...
خزرج
این صفحه مدخلی از فرهنگ قرآن است
قبیله خزرج، (یکی از دو قبیله قحطانی ساکن در یثرب) و منسوب به خزرج بن حارثة بن ثعلبه از انصار می باشند. بر اساس برخی روایات، فردی یهودی با یادآوری جنگهای خونین بین آنان و اوس درصدد تحریک ایشان برآمده، آتش فتنه را در میان آنان برافروخت.
خداوند با نزول آیات 100 تا 103 سوره آل عمران(3) ضمن اشاره به پیامدهای مرگبار تفرقه و اختلاف، آنان را به اتحاد و الفت دعوت کرد.
برخی مفسّران مقصود از «انصار» در آیه 14 سوره صف(61) و «طائفتان» در آیات 122 سوره آل عمران(3) و 9 سوره حجرات(49) را خزرج و اوس دانسته اند.
فرهنگ قرآن، جلد 12، صص 518-517.
اوس وَ خَزْرَج، دو تیره مهم از اعراب یمانی که از مدت ها پیش از اسلام در شهر یثرب (مدینه) ساکن شدند و پس از هجرت آنها را « انصار » خواندند.
نسب اوس و خزرج به قبیله بزرگ یمانی ازد می رسید و بیش تر نسب نگاران و مورخان سده های نخستین هجری به سلسله نسب این دو تیره از طریق بنومازن بن ازد اشاره کرده اند. نیای بزرگ دو تیره، عمروبن عامر مشهور به مُزَیقیاست و اوس و خزرج دو پسر حارثة بن ثعلبة بن عمروبن عامر بوده اند. نسب این دو، از طریق مادر که قیله بنت کاهل نام داشت، به قبیله بنی قضاعه می رسید و بدین سبب، اوس و خزرج خود را بنی قیله نیز می خوانده اند.
← علت نامگذاری
از میان مؤلفان و مورخان قدیم، کسانی چون ابوعبیده معمر بن مثنی، واقدی (۲۰۷ق) و علاّن شعوبی (اواخر قرن ۲ق)، آثاری درباره اوس و خزرج و انساب و جنگ ها و مثالب ایشان داشته اند.
اوس ْ وَ خَزْرَج ، دو تیره مهم از اعراب یمانی که از مدتها پیش از ظهور اسلام، در شهر یثرب (مدینه ) ساکن شدند و پس از هجرت، آنها را «انصار» خواندند. نقش این دو قبیله در تاریخ اسلام مخصوصا در جریان هجرت پیامبر(ص) وجنگ های مختلف برجسته است. عده ای از مورخین گفته اند بعضی آیات قرآن در شأن انصار نازل شده است.
نسب اوس و خزرج به قبیله بزرگ یمانی ازد می رسید و بیشتر نسب نگاران و مورخان سده های نخستین هجری به سلسله نسب این دو تیره از طریق بنومازن بن ازد اشاره کرده اند.
نیای بزرگ دو تیره ، عمروبن عامر مشهور به مُزَیقی است و اوس و خزرج دو پسر حارثه بن ثعلبه بن عمروبن عامر بوده اند. نسب این دو، از طریق مادر که قیله بنت کاهل نام داشت ، به قبیله بنی قضاعه می رسید. و بدین سبب ، اوس و خزرج خود را بنی قیله نیز می خوانده اند
اوس و خزرج فرزندان حارثة بن ثعلبه، از عربهای یمنی قبیله اَزْد بودند. از پیشینه آنها در یمن تا نحوه انتقال و استقرارشان در یثرب جز گزارشهایی افسانه گونه در منابع قرن سوم اطلاعات قابل اعتمادی در دست نیست که ابن هشام کامل ترین آنها را در اثر خود التیجان آورده است. مطالعات باستانشناسان و دیگر محققان معاصر هم به اتفاق نظری در این زمینه منتهی نشده است.
از طرف دیگر عمده آیات مدنی قرآن، پس از اسلام دو قبیله و تبدیل یثرب به پناهگاه مهاجران نازل گردید و از این رو بسیاری از آیات مدنی به صورتی با این جامعه، اعضا و مسائلش در ارتباط است.
جدّ دوم اوس و خزرج، عَمرو ملقب به مُزَیْقیاء حاکم منطقه سبأ و رئیس قبیله ازد در یمن ساکن بود. مهاجرت کلان قبیله ازد از جنوب یمن به شمال آن و جنوب حجاز به رهبری او صورت گرفت. بنا به برخی روایات تفسیری، آیه 16 سوره سبأ/34 از سرزمین های کشاورزی گسترده ای که در اختیار او بود حکایت می کند، هر چند متن سوره از چنین برداشتی فاصله دارد و بیانگر داستان قوم سبأ و دوره حکومت سلیمان است: «فَاَعرَضوا فَاَرسَلنا عَلَیهِم سَیلَ العَرِمِ و بَدَّلنهُم بِجَنَّتَیهِم جَنَّتَینِ ذَواتَی اُکُل خَمط واَثل و شَیء مِن سِدر قَلیل».(سوره سبأ/34، 16)
ثَعْلَبَه، ملقب به العَنْقاء پس از وفات پدرش عمرو، رهبری ازد را بر عهده گرفت و در زمان او مهاجرت ازد از حاشیه دریای سرخ تا شام ادامه یافت. در این مهاجرت بخشهایی از ازد از جمله قبیله خُزاعَه که بر مکه مسلط شد از ازد جدا شدند. در روایت شعبی عبارت «وَ مَزَّقناهُم کُلَّ مُمَزَّق» در آیه 19 سوره سبأ/34 بر تجزیه ازد تطبیق شده است: «فَقالوا رَبَّنا بعِد بَینَ اَسفارِنا وظَلَموا اَنفُسَهُم فَجَعَلنهُم اَحادیثَ و مَزَّقنهُم کُلَّ مُمَزَّق اِنَّ فی ذلِکَ لاَیت لِکُلِّ صَبّار شَکور».
قتل مشکوک ثَعلَبَه در شام به پریان نسبت داده شد و پسرش حارثه (پدر اوس و خزرج)، پس از مرگ پدر به عنوان رهبر قبایل مهاجر که در این زمان به غَسّان شهره بودند، برگزیده شد و هر چند در آغاز رویارویی هایی را در شام بر ضد روم رهبری کرد؛ اما به مرور تحت تأثیر عموی خود جَفْنَه، در حاشیه قرار گرفت و پس از آن همراه با هوادارانش به جنوب هجرت کرد و به یثرب رفت.
اوس و خزرج که در انتساب به مادرشان به آنها بنی قیله نیز می گفتند. در جوانی و پیش از آنکه به قبایلی مستقل تبدیل شوند به یثرب آمدند. پدرشان، حارثه پس از ورود به منطقه، طی پیمانی با حاکمان یثرب اجازه یافت در حومه یثرب بماند؛ اما به مرور زمان که جمعیت آنها قدری افزایش یافت، توانستند در یثرب برای خود جایی بیابند.
از این مقطع تا مدتهای مدیدی از اوس و خزرج اطلاعات چندانی وجود ندارد. تنها می توان گفت با توجه به پسران بیشتر خزرج، جمعیت آنها سریع تر از اوس افزایش یافت تا این که به عنوان قبایلی مستقل، مدتی را نیز تحت حاکمیت حاکمان یهودی ازدی تبار یثرب سپری کردند.
اوس و خزرج، دو قبیله بزرگ مدینه در زمان هجرت پیامبر بود.
اوس و خزرج فرزندان حارثة بن ثعلبه، از عربهای یمنی قبیله اَزْد بودند. از پیشینه آن ها در یمن تا نحوه انتقال و استقرارشان در یثرب جز گزارشهایی افسانه گونه در منابع قرن سوم اطلاعات قابل اعتمادی در دست نیست که ابن هشام کامل ترین آن ها را در اثر خود التیجان آورده است. مطالعات باستانشناسان و دیگر محققان معاصر هم به اتفاق نظری در این زمینه منتهی نشده است. از طرف دیگر عمده آیات مدنی قرآن ، پس از اسلام دو قبیله و تبدیل یثرب به پناهگاه مهاجران نازل گردید و ازاین رو بسیاری از آیات مدنی به صورتی با این جامعه، اعضا و مسائلش در ارتباط است.
خاستگاه و نسب اوس و خزرج
جد دوم اوس و خزرج، عَمرو ملقب به مُزَیْقیاء حاکم منطقه سبأ و رئیس قبیله ازد، در یمن ساکن بود. مهاجرت کلان قبیله ازد از جنوب یمن به شمال آن و جنوب حجاز، به رهبری او صورت گرفت. بنا به برخی روایات تفسیری، آیه ۱۶ سبأ از سرزمینهای کشاورزی گسترده ای که در اختیار او بود حکایت می کند، هرچند متن سوره از چنین برداشتی فاصله دارد و بیانگر داستان قوم سبأ و دوره حکومت سلیمان است: «فَاَعرَضوا فَاَرسَلنا عَلَیهِم سَیلَ العَرِمِ و بَدَّلنهُم بِجَنَّتَیهِم جَنَّتَینِ ذَواتَی اُکُل خَمط واَثل و شَیء مِن سِدر قَلیل».
← مهاجرت ازد
اوس و خزرج که در انتساب به مادرشان به آن ها بنی قیله نیز می گفتند در جوانی و پیش از آن که به قبایلی مستقل تبدیل شوند به یثرب آمدند. پدرشان، حارثه پس از ورود به منطقه، طی پیمانی با حاکمان یثرب اجازه یافت در حومه یثرب بماند؛ اما به مرور زمان که جمعیت آن ها قدری افزایش یافت، توانستند در یثرب برای خود جایی بیابند. از این مقطع تا مدتهای مدیدی از اوس و خزرج اطلاعات چندانی وجود ندارد. تنها می توان گفت با توجه به پسران بیش تر خزرج، جمعیت آن ها سریع تر از اوس افزایش یافت تا این که به عنوان قبایلی مستقل، مدتی را نیز تحت حاکمیت حاکمان یهودی ازدی تبار یثرب سپری کردند.
← مدت زمان سکونت
...
موسی بن خزرج بن سعد اشعری(درگذشته پس از ۲۰۰ق) از راویان امام رضا(ع) است. شهرت او در تاریخ تشیع به سبب میزبانی فاطمه معصومه(س) هنگام ورود به قم دانسته شده است.
موسی بن خزرج از خاندان اشعری است که در آبادانی قم و بیان روایات شیعه نقش داشته اند. رسول جعفریان معتقد است به سبب خدمات این خاندان به تشیع است که امام صادق (ع)، «قم را شهر اهل بیت و شیعیان» دانسته است.
از تاریخ ولادت و وفات موسی بن خزرج اطلاعی در دست نیست. او به هنگام درگذشت فاطمه معصومه در سال ۲۰۱ق زنده بوده است.

خزرج در دانشنامه ویکی پدیا

خزرج
خزرج یکی از دو قبیلهٔ عرب اصلی مدینه بود. قبیلهٔ دیگر اوس بود. انصار از این قبایل بودند. خزرجیان از نوادگان اوسیان بودند.
حسان بن ثابت
کعب بن مالک
عبدالله بن رواحه
سعد بن عباده
قیس بن سعد
اوس و خزرج پس از خروج از یمن در یثرب ساکن شدند و تا زمانی مطیع یهودیان مدینه بودند.
انصار، بیشتر از خزرج بودند و کمتر از اوس.


چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

خزرج در دانشنامه آزاد پارسی

خَزْرَج
قبیلۀ عرب قحطانی، از قبایل ازد، ساکن مدینه، مرکب از تیره های بنونجّار، بنوغَنْم بن مالک، بنی جَدیله، بنی معاویه، بنی الحارث، بنی خِدْرَه، بنی غَنْم بن عدی، بنی سالم، بنی ساعد بن کعب، بنی غَنم بن عوف، بنی سَلْمِه و بطون دیگر. اوس و خزرج ظاهراً در سال های بعد از ویرانی سد مأرب، در نیمۀ قرن ۵م به یثرب مهاجرت کرده بودند. اوسیان (← اوس) در جنوب و شرق و خزرج ها در شمال غربی مدینه ساکن شدند. اینان برای صیانت از خود با یهودیان مدینه که مردمی قدرتمند بودند، پیمان دوستی بستند. این پیمان بعد از این که اعراب قدرتی به دست آوردند، به دست مالک بن عجلان شکسته شد و به دنبال آن، دوستی اوس و خزرج نیز از میان رفت و دشمن یکدیگر شدند. این دشمنی ها تا ظهور اسلام و هجرت پیامبر اسلام به مدینه باقی بود. پیامبر اسلام (ص) پس از هجرت به مدینه و رفع اختلافات دو قبیله، به آنان لقب انصار داد. بسیاری از مردم خزرج، طرفدار معاویة بن ابی سفیان بودند و در جنگ بر ضد امام علی (ع) شرکت داشتند. گروهی از خزرج ها به مصر مهاجرت کردند و گروهی دیگر به اندلس رفتند. خزرج های خوزستان، مشتمل بر تیره های خزرج ترکی، خزرج عبدالله و خزرج لطیف، بیشتر در موسیان و بعضی روستاهای واقع در اراضی میان رودخانه های دز و کرخه و بعضی مناطق اطراف شوش و اهواز سکونت دارند.

خزرج در جدول کلمات

خزرج
باد سرد, باد جنوب, شیر بیشه , نام قبیله ای از عرب

خزرج را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

مصطفی خزرجی ١٧:٠٥ - ١٣٩٧/٠٩/٣٠
خزرج به معنی انصار معروف است و خسرج بزرگترین تایفه عرب است
|

أحمد خزرجی ١٨:٠٨ - ١٣٩٧/١٢/١٣
خزرج از اصحاب پیامبر هستند وآن را یاری کردند
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

Aryan > Be afraid
کیومرث > که ویار
سعیده > pluralistic
امین > hypotenuse
که و یار > کهو
Kimiya > Fitting rome
سیدنیشابوری > broke the camels back
افسانه > دست مریزاد

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• اوس و خزرج از کدام قبیله بودند   • شیخ لطیف خزرجی   • قبيلة خزرج   • علت اختلاف اوس و خزرج   • اوس کاراته   • قبیله خزرج فی ایران   • عدنانیان   • معنی خزرج   • مفهوم خزرج   • تعریف خزرج   • معرفی خزرج   • خزرج چیست   • خزرج یعنی چی   • خزرج یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی خزرج
کلمه : خزرج
اشتباه تایپی : ocv[
آوا : xazraj
نقش : اسم
عکس خزرج : در گوگل


آیا معنی خزرج مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 96% )