انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

98 1067 100 1

خلقت

/xelqat/

مترادف خلقت: آفرینش، ابداع، ایجاد، تکوین، خلق، سرشت، صنع، نهاد، وضع، شمایل

برابر پارسی: آفرینش، سرشت، نهاد

معنی خلقت در لغت نامه دهخدا

خلقت. [ خ ِ ق َ ] (ع اِ) نهاد. فطرت. طبیعت. خمیره. طبع. سرشت. آب و گل. گوهر. گهر. (یادداشت بخط مؤلف ). جِبِلَّت. (زمخشری ) :
گر نتواند که شود خوک میش
زآن شره و نحس در او خلقت است.
ناصرخسرو.
من دنیا را بدان چاه... مانند کردم... و آن چهار مار را بطبایع که عماد خلقت آدمی است. (کلیله و دمنه ).
- امثال :
خلقت زیبا به از خلعت دیبا.
|| آفرینش. (یادداشت بخط مؤلف ) :
کرانیست از سر خلقت خبر
چو زینها بپرسی شود کر و لال.
ناصرخسرو.
خلقت ملاحظه در آفرینش. (قاموس مقدس ). || صورت (السامی فی الاسامی ). در کشاف اصطلاحات فنون خلقت چنین تعریف شده است : در لغت ، آفرینش باشد چنانچه در صراح گفته و علما در تفسیر آن اختلاف کرده اند. بعضی گفته اندمجموع شکل و رنگ آدمی را گویند و آن از کیفیات مختصه بکمیاتست و بعضی دیگر گفته اند شکل منضم بلون را خلقت گویند و جمعی دیگر گفته اند کیفیتی است حاصل از اجتماعی شکل و لون ، چنانکه در شرح مقاصد آمده است.
- خلقت اصلیه ؛ خلقتی که در اکثر افراد نوع معینی است.

خلقة. [ خ َ / خ ِق َ ] (ع مص ) خلق. آفریدن. || (اِمص ) آفرینش. (منتهی الارب ) (از تاج العروس ) (از لسان العرب ).

خلقة. [ خ ُ ق َ ] (ع اِمص ) ملاست. نرمی. تابانی.(از منتهی الارب ) (از تاج العروس ) (از لسان العرب ).

خلقة. [ خ َ ل َ ق َ ] (ع اِ) ابر مستوی. || باران. (منتهی الارب ) (از تاج العروس ) (از لسان العرب ).

خلقة. [ خ َ ل ِ ق َ ] (ع ص ) پرباران. منه : سحابة خلقه ؛ ابری که در آن اثر باران باشد. (منتهی الارب ) (از تاج العروس ).

معنی خلقت به فارسی

خلقت
۱ - ( اسم ) آفرینش فطرت . ۲ - ( اسم ) هیئت سرشت نهاد . ۳ - پیکر .
آفریدن
که خلقتی زشت دارد .
بزرگ آفرینش ابلد .
که نقصی در اندام ندارد مرد تمام خلقت و نیکو اندام .
که آفرینش و نهادی چون دجال دارد
که آفرینش و اندامی میانه دارد نه درشت و نه بلند و نه ریز و نه کوتاه .
( اسم ) کسی که درخلقتش نقصانی باشد ناقص اعضاناقص اندام .
نیکو خلقت . نیکو سرشت . نیکو جبلت . یا خوشگل . خوش ترکیب . خوش قواره .
معصوب الخلق . نیکو سرشت .
خوش ترکیب . خوش اندام .

معنی خلقت در فرهنگ معین

خلقت
(خِ قَ) [ ع . خلقة ] (اِمص .) آفرینش ، فطرت .

معنی خلقت در فرهنگ فارسی عمید

خلقت
۱. آفرینش.
۲. (اسم) فطرت، هیئت، سرشت.
۳. (اسم) شکل ظاهری انسان.

خلقت در دانشنامه اسلامی

خلقت
معنی خَلَقْتَ: آفریدی-خلق کردی(خلق در اصل به معناي تقدير و اندازه گيري است)
معنی خَلَقْتُ: آفریدم-خلق کردم(خلق در اصل به معناي تقدير و اندازه گيري است)
معنی خُلِقَتْ: آفریده شد-خلق شد(خلق در اصل به معناي تقدير و اندازه گيري است)
معنی حُبُکِ: حُسن و زينت - خلقت عادلانه
معنی فِطْرَةَ: نوعي از خلقت (در بسياري از آيات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر ناميده است ، و فطر به معناي پاره کردن است ، گويا خداي تعالي عدم را پاره ميکند و موجودات را از شکم آن بيرون ميآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بناي نوع را ميرساند يعني نوعي از خلقت )
معنی نَّبْرَأَهَا: که آن را به وجود آوريم (از مصدر برء که به معني خلقت از عدم است)
معنی وَهْنٍ: سستي - ناتواني - ضعف در خلقت و جسم ، و يا در خُلق واراده
معنی نَّشْأَةَ: ايجاد و تربيت - خلقت (نشا و نشاة به معناي احداث و تربيت چيزي است)
معنی وَهَنَ: سست شد - ناتوان شد(کلمه وهن به معناي ضعف در خلقت و جسم ، و يا در خُلق (اراده) است )
معنی فَطَرَ: آفريد(در بسياري از آيات ، خلقت را فطر ، و خالق را فاطر ناميده است ، و فطر به معناي پاره کردن است ، گويا خداي تعالي عدم را پاره ميکند و موجودات را از شکم آن بيرون ميآورد و کلمه فطرت بر وزن فعلت بناي نوع را ميرساند يعني نوعي از خلقت )
ریشه کلمه:
خلق‌ (۲۶۱ بار)
خداوند حضرت آدم علیه السلام را از خاک خلق کرد. در این مقاله آیات مرتبط با خلقت حضرت آدم علیه السلام معرفی می شوند.
آفریده شدن آدم علیه السلام با قدرت و قوت خود خداوند:«قال یإبلیس ما منعک أن تسجد لما خلقت بیدىّ أستکبرت أم کنت من العالین؛
ص/سوره۳۸، آیه۷۵.    
آدم علیه السلام، نخستین انسان خلق شده از جنس کنونى بشر:۱. «یا أیّها الناس اتّقوا ربّکم الّذى خلقکم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا کثیرا و نساء ...؛
نساء/سوره۴، آیه۱.    
آفرینش آدم علیه السلام به صورتى متناسب و معتدل:۱. «فإذا سوّیته و نفخت فیه من روحى فقعوا له سجدین؛
حجر/سوره۱۵، آیه۲۹.    
...
طبق آیات قرآن، خلقت آسمان ها از چنان عظمت و شگفتی برخوردار است که آفرینش انسان با تمام عظمت و پیچیدگی را در برابر آفرینش آسمان ها کوچک قلمداد می کند. در این مقاله آیات مرتبط با خلقت آسمان ها معرفی می شوند.
خداوند، آفریننده آسمان ها بدون هیچ گونه سختی و رنج:«و لقد خلقنا السّموت والأرض وما بینهما فى ستّة أیّام وما مسّنا من لّغوب؛
ق/سوره۵۰، آیه۳۸.    
خدا، پدید آورنده آسمان به صورتى ابتکارى و بدون سابقه:۱. «بدیع السّموت ...؛
بقره/سوره۲، آیه۱۱۷.    
آفرینش استوار و مستحکم آسمان ها از سوى خدا:۱. «و بنینا فوقکم سبعا شدادا؛
نبأ/سوره۷۸، آیه۱۲.    
...
در قرآن مجید به مخلوقین آتش اشاره شده است.
آتش، ماده خلقت ابلیس است.قال انا خیر منه خلقتنی من نار. و الجان خلقنه من قبل من نار... ؛ الا ابلیس... ؛ قال لم اکن لاسجد لبشر خلقته من صلصل من حما مسنون. (به قرینه «الا ابلیس» و نیز ذکر کلام ابلیس که دلیل تمردش را از سجده بر آدم علیه السّلام ، گل بودن او معرفی می کند، می توان استفاده کرد که «الجان» شامل ابلیس هم می شود.) قال انا خیر منه خلقتنی من نار...
در قرآن مجید به مخلوقین آتش اشاره شده است.
آتش، ماده خلقت ابلیس است.قال انا خیر منه خلقتنی من نار. و الجان خلقنه من قبل من نار... ؛ الا ابلیس... ؛ قال لم اکن لاسجد لبشر خلقته من صلصل من حما مسنون. (به قرینه «الا ابلیس» و نیز ذکر کلام ابلیس که دلیل تمردش را از سجده بر آدم علیه السّلام ، گل بودن او معرفی می کند، می توان استفاده کرد که «الجان» شامل ابلیس هم می شود.) قال انا خیر منه خلقتنی من نار...
جن از آتش
آتش شعله ور، ماده خلقت جنیان است.«و الجان خلقنه من قبل من نار السموم.»و جن را پیش از آن، از آتش گرم و سوزان خلق کردیم! (« سموم » باد سوزان و آتشینی است که مانند سم نفوذ می کند. آتش شعلهور و آتشی که دود ندارد نیز از جمله معانی دیگر «سموم» است.) و خلق الجان من مارج من نار. جلوه های ربوبیت الهی در آفرینش جن از آتش، غیر قابل انکار و تکذیب است.وخلق الجان من مارج من نار؛ فبای ءالاء ربکما تکذبان.
خداوند متعال در آیاتی از قرآن آفرینش حضرت آدم (علیه السّلام ) را و در آیاتی دیگر آفرینش همه انسان ها را از خاک می داند.
خداوند، پدیدآورنده انسان ها از خاک:• «... هو انشاکم من الارض...؛ و به سوی قوم ثمود برادر (نسبی یا قبیله ای) آنها صالح را (فرستادیم) گفت: ای قوم من، خدای یکتا را بپرستید، که شما را جز او خدایی نیست، اوست که شما را از این زمین آفریده (جدّ و جدّه اوّلتان را بلاواسطه و نسل آنها را باواسطه از خاک خلق نموده) و شما را در آن زندگانی داده و آباد کردن آن را از شما خواسته؛ پس، از او (درباره گناهانتان) آمرزش بخواهید آن گاه (با عمل های شایسته) به سوی او بازگردید، به یقین پروردگار من (به بندگانش) نزدیک و (دعاهایشان را) اجابت کننده است.»• «.. اکفرت بالذی خلقک من تراب...؛ رفیق (مؤمن) او در حالی که با وی در گفتگو بود (در ردّ انکار قیامت ) به او گفت: آیا به کسی که تو را از خاک، سپس از نطفه آفرید، آن گاه به صورت مردی کامل درآورد کفر ورزیدی؟ (انکار قیامت به اعتقاد استقلال خود و اسباب ظاهریه در مقابل خدا شرک در ربوبیت و کفر به حقّ است.)» گفته شده: چون خداوند، نطفه را از مجرای عادی خود، یعنی مواد غذایی روییده شده از خاک، خلق نمود، می توان گفت، خداوند انسان را از خاک آفرید. • «یـایها الناس ان کنتم فی ریب من البعث فانا خلقنـکم من تراب...؛ ای مردم ، اگر از برانگیخته شدن (پس از مرگ ) در شکّ اید پس (در آفرینش خود دقت کنید که) ما شما را از خاک آفریدیم (جدّ و جدّه نخستین تان را بلاواسطه و به نحو اعجاز، و نسل آن دو را با واسطه به جذب مواد اوّلیه خاک و انتقال آن به بدن) سپس از نطفه سپس از علقه (لخته خون مبدّل از نطفه) سپس از مضغه (پاره گوشتی مبدّل از علقه) که برخی دارای خلقت کامل و برخی غیر کامل است، تا (کمال قدرت و حکمت خود را در این آفرینش تدریجی) برای شما روشن سازیم، و ما آنچه را بخواهیم (از مضغه) در رحم ها تا مدت معینی (که جنین کامل شود) برقرار می داریم، سپس شما را در حال کودکی بیرون می آوریم، سپس (حفظ می کنیم) تا به کمال رشد بدنی و روحی خود برسید، و برخی از شما (قبل از پیری) قبض روح می شود و برخی از شما به پایین ترین مرحله عمر بازگردانده می شود تا عاقبت بعد از دانش (فراوان) چیزی نداند. و (روی) زمین را (در فصل زمستان) خشک و مرده می بینی، پس چون آب را (به صورت باران و برف و تگرگ) بر آن فرو فرستیم می جنبد و بالا می آید و از هر نوع (گیاه و نهال) بهجت انگیز می رویاند.»• «ومن ءایـته ان خلقکم من تراب...؛ و از نشانه های ( توحید و قدرت) او این است که (جد و جدّه نخستین شما را بلاواسطه و) شما را (با چند واسطه) از خاک آفرید سپس به ناگاه شما (گروه بی حدّ و حصر) بشرید که (در روی زمین) پیوسته پراکنده می شوید.»• «والله خلقکم من تراب...؛ و خداوند (جدّ و جدّه نخستین) شما را (بلاواسطه و به نحو اعجاز) از خاک آفرید، سپس (شما را که نسل او هستید) از نطفه (آفرید) و خداوند شما را (که نسل آدمید ابتداء) از خاک، سپس از نطفه آفرید، آن گاه شما را جفت هایی (نر و ماده) قرار داد، و هیچ مادینه ای حمل بر نمی دارد و بر زمین نمی نهد مگر به علم او، و به هیچ سالخورده ای عمر زیاد داده نمی شود و از عمر هیچ کس کم نمی گردد مگر آنکه در کتابی (لوح محفوظ) ثبت است، همانا اینها بر خدا آسان است .»• «هو الذی خلقکم من تراب...؛ او همان است که شما را از خاک آفرید (جدّ و جدّه اعلایتان را ابتداء و به نحو اعجاز، و شما نسل او را با سیر مراحلی قبل از ورود به رحم، از خاک آفرید) سپس از نطفه، آن گاه از علقه (اندکی خون بسته شده)، سپس شما را در حال کودکی (از رحم مادر ) بیرون می آورد، بعد (شما را زنده نگه می دارد) تا به حدّ کمال (جسمی و روحی) خود برسید، سپس (به زندگی تان ادامه می دهد) تا پیر شوید، و از شما برخی پیش از آن (پیش از هر یک از مراحل سه گانه کودکی، بلوغ و پیری) قبض روح می شود، و (این مهلت) برای این است که به مدت معینی (که از علم ازلی الهی گذشته و در لوح محفوظ نگاشته شده) برسید و شاید (در مبدأ نشوء و سیر تکاملی تان) بیندیشید.»
آفرینش آدم از خاک
آفرینش حضرت آدم (علیه السّلام ) از خاک:• «... کمثل ءادم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون؛ به یقین داستان عیسی (در چگونگی آفرینش) در نزد خداوند همچون داستان آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت: (انسان زنده) باش، پس شد (به طوری که گویی می دیدی که می شود. و البته مجسمه آن در بیرون و این در رحم ساخته شد و هر دو به امر تکوینی خدا بدون پدر انسان شدند. و اگر این معنی دلیل الوهیت است پس هر دو باید اله باشند).»• «.. یـقوم اعبدوا الله... هو انشاکم من الارض...؛ و به سوی قوم ثمود برادر (نسبی یا قبیله ای) آنها صالح را (فرستادیم) گفت: ای قوم من، خدای یکتا را بپرستید، که شما را جز او خدایی نیست، اوست که شما را از این زمین آفریده (جدّ و جدّه اوّلتان را بلاواسطه و نسل آنها را باواسطه از خاک خلق نموده) و شما را در آن زندگانی داده و آباد کردن آن را از شما خواسته؛ پس، از او (درباره گناهانتان) آمرزش بخواهید آن گاه (با عمل های شایسته) به سوی او بازگردید، به یقین پروردگار من (به بندگانش) نزدیک و (دعاهایشان را) اجابت کننده است.» در تفسیر آیه آمده است: خدا شما را از آدم علیه السّلام و آدم را از خاک آفرید. • «.. اکفرت بالذی خلقک من تراب...؛ رفیق (مؤمن) او در حالی که با وی در گفتگو بود (در ردّ انکار قیامت) به او گفت: آیا به کسی که تو را از خاک، سپس از نطفه آفرید، آن گاه به صورت مردی کامل درآورد کفر ورزیدی؟ (انکار قیامت به اعتقاد استقلال خود و اسباب ظاهریه در مقابل خدا شرک در ربوبیت و کفر به حقّ است.)» مقصود از «... خلقک من تراب» اصل خلقت است که آدم (علیه السّلام ) از خاک آفریده شد. • «یـایها الناس ان کنتم فی ریب من البعث فانا خلقنـکم من تراب...؛ ای مردم، اگر از برانگیخته شدن (پس از مرگ) در شکّ اید پس (در آفرینش خود دقت کنید که) ما شما را از خاک آفریدیم (جدّ و جدّه نخستین تان را بلاواسطه و به نحو اعجاز، و نسل آن دو را با واسطه به جذب مواد اوّلیه خاک و انتقال آن به بدن) سپس از نطفه سپس از علقه (لخته خون مبدّل از نطفه) سپس از مضغه (پاره گوشتی مبدّل از علقه) که برخی دارای خلقت کامل و برخی غیر کامل است، تا (کمال قدرت و حکمت خود را در این آفرینش تدریجی) برای شما روشن سازیم، و ما آنچه را بخواهیم (از مضغه) در رحم ها تا مدت معینی (که جنین کامل شود) برقرار می داریم، سپس شما را در حال کودکی بیرون می آوریم، سپس (حفظ می کنیم) تا به کمال رشد بدنی و روحی خود برسید، و برخی از شما (قبل از پیری) قبض روح می شود و برخی از شما به پایین ترین مرحله عمر بازگردانده می شود تا عاقبت بعد از دانش (فراوان) چیزی نداند. و (روی) زمین را (در فصل زمستان) خشک و مرده می بینی، پس چون آب را (به صورت باران و برف و تگرگ) بر آن فرو فرستیم می جنبد و بالا می آید و از هر نوع (گیاه و نهال) بهجت انگیز می رویاند.» در معنای آیه گفته شده: دلیل بر صحت آن (آفرینش شما از خاک) این است که ما اصل شما را که آدم (علیه السّلام) است از خاک آفریدیم. • «ومن ءایـته ان خلقکم من تراب ثم...؛ و از نشانه های (توحید و قدرت) او این است که (جد و جدّه نخستین شما را بلاواسطه و) شما را (با چند واسطه) از خاک آفرید سپس به ناگاه شما (گروه بی حدّ و حصر) بشرید که (در روی زمین) پیوسته پراکنده می شوید.»• «والله خلقکم من تراب...؛ و خداوند (جدّ و جدّه نخستین) شما را (بلاواسطه و به نحو اعجاز) از خاک آفرید، سپس (شما را که نسل او هستید) از نطفه (آفرید) و خداوند شما را (که نسل آدمید ابتداء) از خاک، سپس از نطفه آفرید، آن گاه شما را جفت هایی (نر و ماده) قرار داد، و هیچ مادینه ای حمل بر نمی دارد و بر زمین نمی نهد مگر به علم او، و به هیچ سالخورده ای عمر زیاد داده نمی شود و از عمر هیچ کس کم نمی گردد مگر آنکه در کتابی (لوح محفوظ) ثبت است، همانا اینها بر خدا آسان است.»• «هو الذی خلقکم من تراب...؛ او همان است که شما را از خاک آفرید (جدّ و جدّه اعلایتان را ابتداء و به نحو اعجاز، و شما نسل او را با سیر مراحلی قبل از ورود به رحم، از خاک آفرید) سپس از نطفه، آن گاه از علقه (اندکی خون بسته شده)، سپس شما را در حال کودکی (از رحم مادر) بیرون می آورد، بعد (شما را زنده نگه می دارد) تا به حدّ کمال (جسمی و روحی) خود برسید، سپس (به زندگی تان ادامه می دهد) تا پیر شوید، و از شما برخی پیش از آن (پیش از هر یک از مراحل سه گانه کودکی، بلوغ و پیری) قبض روح می شود، و (این مهلت) برای این است که به مدت معینی (که از علم ازلی الهی گذشته و در لوح محفوظ نگاشته شده) برسید و شاید (در مبدأ نشوء و سیر تکاملی تان) بیندیشید.»
آفرینش آدم امری حق و به دور از شک
آفرینش آدم (علیه السّلام ) از خاک، امری حق و به دور از شک و تردید و از جانب پروردگار:• «ان مثل عیسی عند الله کمثل ءادم خلقه من تراب ثم قال له کن فیکون؛ به یقین داستان عیسی (در چگونگی آفرینش) در نزد خداوند همچون داستان آدم است که او را از خاک آفرید سپس به او گفت: (انسان زنده) باش، پس شد (به طوری که گویی می دیدی که می شود. و البته مجسمه آن در بیرون و این در رحم ساخته شد و هر دو به امر تکوینی خدا بدون پدر انسان شدند. و اگر این معنی دلیل الوهیت است پس هر دو باید اله باشند).»• «الحق من ربک فلا تکن من الممترین؛ (این مطلب) حق و ثابت از جانب پروردگار توست، پس هرگز از تردیدکنندگان مباش.»
خلقت از خاک امری آسان برای خدا
...
برای به وجود آمدن جهان نیاز به واسطه هایی است که اگر نباشند، جهان نیز محقق نمی شود. از همین باب وجود انسان های کامل به عنوان واسطه برای برپائی عالم ضروری است.
یکی از اوصاف خداوند متعال، فیاضیت و دائم الخیر بودن می باشد. به عبارت دیگر خداوند، موجودی است که علی الدوام، خیر از او افاضه می شود. خلقت این دنیا نیز نشات گرفته از همین فیاضیت خداوند است. بنابراین" فیاضیت مطلق و رحمت عام خداوند باعث ایجاد و افاضه همه موجودات شده است". یکی از حقایق غیر قابل انکار در عالم خلقت نقشی است که واسطه ها دارند به این معنی که برای اعطای فیض به موجودات پائین تر نیاز به واسطه هایی است که در سلسلله علل واقع شده اند.
واسطه گری انسان کامل
در متون دینی و عرفانی ما سخن از انسان کامل به میان آمده است که آئینه ای برای اوصاف الهی است و به مقام خلیفة اللهی رسیده است. از این روی تمامی خلقت به طفیل انسان کامل و به واسطه وجود او خلق شده است.در این مورد به کلام قیصری در شرحش بر گفتار ابن عربی درباره انسان کامل، اشاره ای می کنیم:"حقّ متعال، خلقت خود را به واسطه انسان کامل حفظ می کند... حقّ متعال در آئینه دل این انسان کامل تجلّی می کند، و بنابر این، انوار الهیّه از دل او بر عالم منعکس می گردد، بنابر این، عالم به واسطه وصول این فیض بر آن پیوسته باقی می ماند. بر این اساس، تا وقتیکه این انسان کامل در عالم موجود است، عالم به وجود او و به تصرّف او در عوالم علوی و سفلی خود محفوظ است. " پس انسان کامل کسی است که دنیا و تمام عالم هستی به وساطت وجود او موجود است. همانطور که صراحتاً در روایات بسیار زیادی آمده است که تمامی خلق جهان به واسطه انسان های کامل خلق شده و اگر آنان نبودند، خلق جهان نیز بی معنی می بود.
نگاه روائی
در روایات فراوانی (که مورد اتفاق شیعه و سنی است) برپائی دنیا متوقف بر وجود انسان های کامل شده است. این مطلب در روایات زیادی صراحتاً و در عین حال با گفتارهای متفاوتی بیان شده است. دراینجا به برخی از این روایات اشاره کنیم:۱- از امام صادق (علیه السّلام) سوال شد: «آیا می شود که زمین بدون امام باشد. امام فرمودند: اگر زمین بدون امام باشد، از بین می رود». ۲- امام صادق (علیه السّلام) فرمودند: «اگر امام لحظه ای در زمین نباشد، زمین اهلش را می بلعد همانطوری که دریا اهلش را غرق می کند». ۳- «خداوند به عیسی وحی کرد که ای عیسی؛ به محمد ایمان بیاور و دستور بده که هر کس از امت تو در دوران او حضور یافت، به او ایمان آورد؛ پس به درستی که اگر محمد نبود آدم را نمی آفریدم و اگر محمد نبود بهشت و دوزخ را نمی آفریدم و به درستی که عرش را بر روی آب آفریدم پس به لرزش افتاد؛ پس بر روی آن نوشتم لا اله الا الله محمد رسول الله پس آرام گرفت». ۴- «حضرت علی بن ابی طالب از رسول خدا نقل کرده است که خدای تعالی فرمود : ای محمد قسم به عزت وشوکت خودم که اگر تو نبودی نه زمینم را خلق می کردم و نه آسمانم را و نه این سبزه را بر این تیرگی گسترش می دادم.و در روایت دیگری می فرماید: نه آسمان را خلق می کردم و نه زمین را و نه طول و عرضی را». ۵ - از رسول خدا نقل شده است که: «جبریل به نزد من آمد و گفت ای محمد اگر تو نبودی بهشت را نمی آفریدم و اگر تو نبودی آتش را نمی آفریدم». ۶- «ای پیامبر، اگر تو نبودی، دنیا را خلق نمی کردم». ۷- «ای محمد قسم به عزت و جلال خودم اگر تو نبودی آدم را نمی آفریدم و اگر علی نبود بهشت را نمی آفریدم؛ زیرا من به خاطر شما، بندگان را در روز بازگشت پاداش و عقاب خواهم کرد». ۸- «خداوند عزوجل به فرشتگان وحی نمود که: این نور از نور من است؛ ریشه آن نبوت است و شاخه آن امامت؛ اما نبوت، پس برای محمد - بنده من و فرستاده من - است و اما امامت، پس برای علی -حجت من و ولی من است- و اگر آن دو نبودند آفرینش را نمی آفریدم». ۹- «ای علی اگر ما نبودیم خداوند آدم و حواء و بهشت و جهنم و آسمان و زمین را نمی آفرید». ۱۰- «سپس (رسول خدا) به من فرمودند: ای علی تو امام و خلیفه بعد از من هستی؛ دشمن تو دشمن من و دوست تو، دوست من است؛ و تو پدر نوه من و همسر دختر من هستی؛ امامان پاک از نسل تو هستند؛ پس من سرور انبیا هستم و تو سرور جانشینان؛ و من و تو از یک درخت هستیم؛ و اگر ما نبودیم بهشت و دوزخ و انبیا و ملائکه آفریده نمی شدند».


خلقت در دانشنامه آزاد پارسی

(یا: آفرینش) به معنای آفریدن و پدیدآوردن. دارای دو معنای مطلق و نسبی است. در معنای مطلق، ایجاد چیزی از عدم که به آن ابداع می گویند. آفرینش مجردات، یعنی موجوداتی که نه در ماده اند نه در زمان و به اصطلاح فلاسفه مسبوق به ماده و مدّت نیستند، و آفرینش آسمان و زمین بدون استفاده از اصل (یعنی چیزی دیگر) و نیز بدون تقلید از یک الگو، از دیدگاه متکلمان ابداع است. در معنای نسبی، پدیدآوردن چیزی از چیزهای دیگر، مانند آفریدن انسان از نطفه که از آن به احداث، تکوین و اختراع نیز تعبیر می شود. فلاسفه و حکما دربارۀ این که آیا پدیدآوردن از عدم، یا آفرینش از هیچ، از محالات عقلی است یا نه، بحث هایی کرده و در این ارتباط مسئلۀ «صدور» را مطرح کرده اند و جهان آفرینش را فیضی دانسته اند که از ذات باریتعالی صادر شده است. عرفا با مبانی خاص خود به جای صدور بر مفهوم «تجلّی» تأکید می کنند. نیز ← تجلّی

خلقت در جدول کلمات

خلقت
افرینش
خلقت و ایجاد
تکوین
از انتها آغاز خلقت است
لزا

معنی خلقت به انگلیسی

creation (اسم)
ایجاد ، فطرت ، خلقت ، خلق ، افرینش

معنی کلمه خلقت به عربی

خلقت
خلق

خلقت را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

پیشنهاد کاربران

. ٢٢:٥٦ - ١٣٩٧/٠٣/٢٢
پیدایش
|

ایران مرادی پور ١٣:٠٣ - ١٣٩٧/٠٤/٢٩
خلقت
|

عاطفه ١٩:٥٤ - ١٣٩٨/٠٧/١٩
آفرینش
|

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

سانیا > سانیا
رحیم > ارسام
اسماعیل بخشی > hole in the wall
امین جهانگرد > spangle
مهرآذین > مهرآذین
DORSA > درسا
fw.jj > at
سکوت > Take off

نگارش واژه نو   |   پیشنهادهای امروز

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• هدف از خلقت انسان در قرآن   • هدف از خلقت جهان   • هدف از خلقت انسان به زبان ساده   • خلقت انسان از خاک   • معنی خلقت   • خلقت انسان از نظر علمی   • هدف از خلقت انسان از دیدگاه شهید مطهری   • هدف از آفرینش انسان در نهج البلاغه   • مفهوم خلقت   • تعریف خلقت   • معرفی خلقت   • خلقت چیست   • خلقت یعنی چی   • خلقت یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی خلقت
کلمه : خلقت
اشتباه تایپی : ogrj
آوا : xelqat
نقش : اسم
عکس خلقت : در گوگل


آیا معنی خلقت مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 98% )