انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1039 100 1

خوردگی

/xordegi/

مترادف خوردگی: سایش، ساییدگی، فرسایش، فرسودگی، بریدگی، زنگ زدگی

معنی خوردگی در لغت نامه دهخدا

خوردگی. [ خوَرْ / خُرْدَ / دِ ] (حامص ) کوچکی. صغیری. خردگی :
نگاه کن که بقا را چگونه می کوشد
بخوردگی منگر دانه ٔ سپندان را.
ناصرخسرو.
|| ازبین رفتگی قسمتی از چیزی چون ازبین رفتگی قسمتی از گوشت بدن بر اثر قرحه و امثال آن : طلاء دیگر که کفتگی کهن را و خوردگی را سود دارد. (ذخیره ٔ خوارزمشاهی ).
- کرم خوردگی دندان ؛ ازبین رفتگی دندان.
|| عمل خوردن. تأکل. اکل. (ناظم الاطباء).
- کرم خوردگی درخت ؛ خوردن کرم درخت را، و آن آفتی است بر درخت که بر اثر کرم های ریزه حاصل شود.
|| عمل شرب. نوش. جرعه. شربت. (ناظم الاطباء).

معنی خوردگی به فارسی

خوردگی
کوچکی صغیری
[corrosion] [خوردگی] واکنش شیمیایی یا برق شیمیایی بین فلز و محیط که به زوال فلز و خواص آن منجر می شود
[corrosion fatigue] [خوردگی] عمل توأم خوردگی و خستگی ناشی از تنش دوره ای که به شکست فلز منجر می شود
[wear corrosion] [خوردگی] رفتگی و خوردگی هم زمان که باعث تشدید در تخریب مواد می شود
[fireside corrosion] [خوردگی] خورده شدن لوله های دیگ بخار در سمت آتش به دلیل وجود محیط های خورندۀ شیمیایی حاصل از احتراق سوخت ها متـ . خوردگی سمت آتش
[fire and smoke corrosion] [خوردگی] نوعی خوردگی که براثر واکنش شیمیایی میان گازهای حاصل از احتراق و لایۀ محافظ اکسیدی آلیاژهای فلزی در نقاطی که در معرض آتش و دود هستند، رخ می دهد
[anode corrosion] [خوردگی] انحلال فلزی که به عنوان آند عمل می کند
[ferric ion corrosion] [خوردگی] خوردگی فلزات آهنی براثر تماس با آب اسیدهای معدنی و یون های فریک موجود در آنها که در طی آن سرعت خوردگی تحت تأثیر اکسیژن هوا افزایش می یابد
[embedded iron corrosion] [خوردگی] نوعی خوردگی شیاری در سازه های فولاد زنگ نزن که در آن آهن غیرآلیاژی باقی مانده در سطح فولاد در تماس با رطوبت هوا زنگ میزند
[fretting corrosion] [خوردگی] تخریب در میانای سطوح درحال تماس به دلیل اثر توأم خوردگی و اصطکاک
[electrochemical corrosion] [خوردگی، شیمی، مهندسی بسپار ـ علوم و فنّاورى رنگ] خوردگی سطوح فلزی که در نتیجۀ جریان الکترون در بین نواحی آندی و کاتدی ایجاد می شود
[parasitic corrosion] [خوردگی] خوردگی آند آلومینیمی در سامانه های باتری هوا یا باتری آلومینیم که در آنها از برق کافِ بازی استفاده می شود
[bacterial corrosion] [خوردگی] خوردگی حاصل از موادی مثل سولفوریک اسید یا آمونیاک که براثر فعالیت باکتری های خاصی تولید می شود
[vapour corrosion] [خوردگی] خوردگی ناشی از محیطی که در آن آلوده کننده های فرّار وجود دارد
[impingement corrosion] [خوردگی] ← حملۀ برخوردی 2
[electrolytic corrosion] [خوردگی] نوعی خوردگی که در نتیجۀ واکنش الکتروشیمیایی اتفاق می افتد
[anaerobic corrosion] [خوردگی] خوردگی آهن یا فولاد در شرایط مرطوب و عاری از اکسیژن آزاد
[intercrystalline corrosion] [خوردگی] ← خوردگی مرزدانه ای
[radiation corrosion] [خوردگی] خوردگی فلز براثر تابش شدید ذراتی همچون نوترون یا دیگر ذرات پُرانرژی
[wet corrosion] [خوردگی] نوعی خوردگی که در نتیجۀ تماس ماده با آب پدید می آید
[sour corrosion] [خوردگی] نوعی خوردگی که براثر وجود هیدروژن سولفید حل شده در آب به وجود می آید

معنی خوردگی در فرهنگ معین

(کِ. خُ دِ) (حامص .) نوعی پوسیدگی و فساد دندان که با تغییر رنگ ظاهری آن همراه است .

معنی خوردگی در فرهنگ فارسی عمید

حالت و چگونگی پیچ خورده.
۱. چروک داشتن و ناهموار بودن سطح چیزی.
۲. (زمین شناسی) ناهمواری هایی که در اثر فشار و تغییرات طبیعی در سطح زمین به وجود آمده است.
کهنسالی، پیری.
۱. جایی که ضرب خورده.
۲. (حاصل مصدر) ضرب خوردن.
گول خوردگی، حالت فریب خورده.

خوردگی در دانشنامه ویکی پدیا

خوردگی
خوردگی به طور کلی به صورت از بین رفتن مواد به علت واکنش با محیط تعریف می شود.
یک منبع انرژی
یک منبع کربن
یک دهنده الکترون
یک پذیرنده الکترون
آب
پدیده خوردگی طبق تعریف، واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی بین یک ماده، معمولاً یک فلز، و محیط اطراف آن می باشد که به تغییر خواص ماده منجر خواهد شد. پدیده خوردگی در تمامی دسته های اصلی مواد، شامل فلزات، سرامیکها، پلیمرها و کامپوزیتها اتفاق می افتد، اما وقوع آن در فلزات آنقدر شایع و فراگیر بوده و اثرات مخربی به جای می گذارد که هرگاه صحبت از خوردگی به میان می آید، ناخودآگاه خوردگی یک فلز به ذهن متبادر می شود.
خوردگی معمولاً فرایندی زیان آور است، لیکن گاهی اوقات مفید واقع می شود. به طور مثال آلودگی محیط به محصولات خوردگی و آسیب دیدن عملکرد یک سیستم از جنبه های زیان آور خوردگی و تولید انرژی الکتریکی در یک باطری و حفاظت کاتدی سازه های مختلف از فواید آن هستند، اما تأثیرات مخرب و هزینه های به بار آمده بواسطه این فرایند به مراتب بیشتر است.
یکی از کهن ترین آثار خوردگی مربوط به دیوار آهنی قفقاز است که به فرمان کورش هخامنشی ساخته شد و بدستور وی روی آن را با مس پوشش دادند. آغاز پژوهش به گونه امروزی در انگلستان پس از غرق شدن کشتی جنگی HMS Alarm در سال ۱۷۶۱ میلادی بود. پس از آن ورقه های مسی به بدنه کشتی ها وصل می شد اما پس از چندی دیده شد که این ورقه ها در جاهایی که میخ های فولادی آن ها را نگه داشته بود، خورده شده اند (خوردگی گالوانیک).
عکس خوردگی
خوردگی بین دانه ای (به انگلیسی: Intergranular corrosion) گونه ای از خوردگی است که در پیرامون کریستالیت های فولاد یعنی مرزدانه رخ می دهد.
شکست بین دانه ای
خوردگی
فولاد زنگ نزن
این گونه خوردگی تنها در برخی از فلزها مانند فولاد زنگ نزن دیده می شود. فولاد زنگ نزن دارای کروم است که به آن ویژگی رویینگی می دهد. رویینگی را یک لایهٔ نامرئی فوق العاده نازک و مقاوم در برابر خوردگی بر سطح فولاد ایجاد می کند. اگر بدلیلی (مانند جوشکاری) یا قرار گرفتن در معرض دمای بین ۴۵۰ تا ۸۲۵ درجه سانتی گراد؛ که باعث ایجاد رسوب کاربید کروم و فازهای ترد سیگما در مرزدانه می شود، مقدار کروم در یک خط نواری کنار مرزدانه کمتر از ۱۲٪ شود آن ناحیه به اصطلاح دچار فقر کروم می گردد، و در نتیجهٔ شکل گیری منطقه های کروم تهی مجاور مرزدانه، لایهٔ نامرئی مقاوم در برابر خوردگی آسیب دیده و فولاد رویینگی خود را از دست می دهد و خوردگی می تواند در باریکهٔ حاشیهٔ مرزدانه های آن قسمت از فولاد به صورت ایجاد و گسترش ترک (حالت شکری مانند) نفوذ کند. به چنین فولادی فولاد زنگ نزن حساس شده گفته می شود.
Mars G. Fontana, Corrosion Engineering, McGraw-Hill, 1987.
خوردگی تنشی (به انگلیسی: Stress Corrosion) شکست یک ماده به دلیل تأثیر هم زمان خوردگی و تنش کششی کمتر از تنش نامی ماده است. اثر هم زمان خوردگی و تنش، خوردگی تنشی است و چون گاهی مواقع عامل ایجاد این نوع خوردگی ترک است به اختصار SCC می گویند. این نوع خوردگی بیشتر در جاهایی که سیستم تحت تأثیر نیروی کششی قرار دارد و خوردگی هم در محیط نقش دارد، ظاهر می شود. عواملی همچون تنش کششی و محیط خورنده و آلیاژ حساس به دو عامل قبل باعث ایجاد خوردگی تنشی می شوند.
خوردگی
شکست
حفاظت کاتدی
افزایش تنش پسماند کششی، آلیاژی شدن، قرارگیری پتانسیل خوردگی در آغاز رویینگی (ایجاد لایه نگهدارنده) و پایان رویینگی (نابودی لایه نگهدارنده) احتمال این گونه خوردگی را افزایش می دهند.
ترک خوردگی تنشی(Stress Corrosion Cracking) فلزات به یک ترک خوردگی اطلاق می شود که از ترکیب اثرهای یک تنش کششی و یک محیط خورنده خاص اعمال شده بر فلز ایجاد می شود. در اثنای وقوع SCC معمولاً سطح فلز خیلی کم خورده می شود در حالی که ترک های بسیار موضعی در مقطع فلز منتشر می شود. تنش هایی که موجب ایجاد SCC می شوند می توانند به صورت تنش های پسماند یا تنش های اعمالی باشند. تنش های پسماند زیادی که باعث پیدایش SCC می شوند ممکن است، به عنوان مثال، ناشی از تنش های حرارتی حاصل ازاهنگ سرد شدن ناهمسان، طراحی مکانیکی ضعیف برای تحمل تنش ها، استحاله های فازی به وقوع پیوسته در اثنای عملیات حرارتی، کار سرد وجوشکاری باشند. فقط ترکیبات معینی از آلیاژها ومحیط ها باعث ایجاد SCCمی شوند. به نظر می رسد که هیچ الگوی کلی برای محیط هایی که باعث ایجاد SCC در آلیاژها می شوند موجود نباشد. مثلاً، فولادهای زنگ نزن در محیط های کلریدی ترک می خوردند در صورتی که در محیط های حاوی آمونیاک این امر اتفاق نمی افتد. در مقابل، برنج ها (آلیاژهای Zn-Cu) در محیط های حاوی آمونیاک ترک می خورند اما در محیط های کلریدی ترک نمی خورند. ترکیب های جدیدی از آلیاژها و محیط هایی که باعث بروز پدیده SCC می شوند، مدام در حال کشف هستند. مکانیزم ترک خوردگی تنشی، مکانیزم های مؤثر در ایجاد SCC به طور کامل شناخته نشده اند زیرا سیستم های آلیاژی و محیط های مختلف زیادی وجود دارند که مستلزم مطالعه مکانیزم های مختلف است. اکثر مکانیزم های بروز SCC شامل مراحل شروع و انتشار ترک هستند. در بسیاری از موارد ترک در یک حفره یا ناپیوستگی دیگر در روی سطح فلز شروع می شوند. پس از آغاز ترک، نوک ان ها امکان امکان پیشروی دارند. تنش بالایی در نوک ترک، ناشی از اعمال تنش های کششی بر فلز ایجاد می گردد. انحلال آندی فلز، از طریق خوردگی الکتروشیمیایی موضعی در نوک ترک، با پیشروی آن صورت می گیرد. ترک در صفحه ای عمود بر امتداد تنش کششی رشد می کند تا موقعی که فلز پاره شود. در یک آزمون کلاسیک که توسط پریست وهمکاران او انجام شد، نشان داده شد که یک ترک در حال پیشروی را می توان با حفاظت کاتدی متوقف کرد. موقعی که حفاظت کاتدی حذف شد، ترک دوباره شروع به رشد کرد. تنش کششی برای شروع وانتشار ترک ها لازم است و در گسستن لایه های سطحی حائز اهمیت است. با کاهش سطح تنش زمان لازم برای ایجاد ترک افزایش می یابد. درجه حرارت و محیط نیز عوامل مهمی در ایجاد ترک در خوردگی تنشی هستند.
ترک های ایجاد شده در قطعه به دو صورت پیشروی می کنند.ترک های ترد که دانه ها را از مرز دانه ها از هم جدا می کند که ترک بین دانه ای هم می گویند و بیشتر در فلزات سخت رخ می دهد. این ترک دیر تشکیل شده ولی سریع رشد می کند و عامل مهم جوانه ترک است. نوع دوم ترک های میان دانه ای که ترک می تواند دانه ها را از وسط بشکافد که معمولاً در فلزات نرم دیده می شود.
خوردگی حفره ای نوعی خوردگی موضعی می باشد که باعث ایجاد حفره های کوچک در فلزات می شود. عامل این پدیده، نرسیدن اکسیژن به بخش کوچکی از سطح می باشد. در این شرایط، این بخش نقش آند را بازی می کند و بخشی که دارای اکسیژن بالا است، نقش کاتد را ایفا می کند که حاصل آن ایجاد خوردگی گالوانیک می باشد.
خوردگي حفره اي نوعي از حملات موضعي است كه به ايجاد سوراخ در سازه فلزي مي انجامد. بدليل مشكلات فراوان در تشخيص و پيش بيني، معضل حفره دار شدن بسيار خطرناكتر از خوردگي يكنواخت بنظر مي رسد. اين نوع خوردگي حفراتي را با دهانه باز يا پوشيده از محصولات خوردگي توليد مي نمايد. اگرچه يك حفره كوچك و باريك از دست رفتن ميزان اندكي از فلز را به دنبال دارد اما مي تواند به ايجاد مشكل براي كل سيستم منجر شود بطوريكه تنها يك حفره در سيستمي بزرگ ممكن است فاجعه عظيمي را در پي داشته باشد. به عنوان نمونه مي توان به سوراخ شدن خطوط انتقال نفت گاز يا محصولا نفتي اشاره نمود كه صدمات جبران ناپذيري را بطور مستقيم يا غير مستقيم به محيط زيست، سلامتي انسانها و اقتصاد وارد مي آورد . خوردگي حفره اي در اشكال متفاوتي ظاهر مي گردد .
شروع خوردگي حفره اي را مي توان ناشي از موارد زير دانست:
1 -تخريبات موضعي مكانيكي يا شيميايي در فيلم اكسيدي محافظ. غلظت بالاي كلرايد به عنوان يكي از عوامل اصلي تخريب فيلم پسيو موجود برروي سطح مطرح مي باشد.
خوردگی در دمای بالا (انگلیسی: High-temperature corrosion) نوعی مکانیزم خوردگی است، که در توربین های گازی، موتورهای دیزل و دیگر ماشین آلات دارای تماس با گاز داغ دارای آلاینده های مشخصی ایجاد می شود.
خوردگی شیاری (به انگلیسی: Crevice corrosion) گونه ای از خوردگی ست که واکنش آندی آن درون شیاری در سطح که تماس چندانی با بیرون ندارد رخ می دهد. شیار می تواند جای وصل شدن دو قطعه مانند پیچ یا واشر، درز و هرگونه جایی که الکترولیت بتواند در آن راکد بماند است.
خوردگی
رویینگی
فولاد زنگ نزن
برای رخ دادن این گونه خوردگی بایستی ماده بتواند رویین شود و یون مهاجم که اغلب هالید (مانند Cl-‎ و Br-‎)است، موجود باشد. نخست درون شیار در اثر واکنش کاتدی، اکسیژن مصرف می شود و چون دسترسی اکسیژن به درون موجود نیست، واکنش آندی خورده شدن فلز درون شیار رخ می دهد و غلظت یون های مثبت افزایش می یابد و این باعث رانش یون های منفی مانند هالید ها و OH-‎ به درون می شود و با هیدرولیزشدن کاتیون ها، پ هاش کاهش یافته و شیار اسیدی می شود. لایه رویین نابود می شود و فرایند هیدرولیزشدن و کاهش پ هاش فلز را می خورد.
از آنجا که فولادهای زنگ نزن می توانند رویین شوند، این خوردگی فراوان ترین گونه در بین آن ها در آب دریاست.این نوع خوردگی در محل های اتصال پیچ مهره ترک های سطحی میتوان یافت.
Mars G. Fontana, Corrosion Engineering, McGraw-Hill, 1987.
خوردگی فرسایشی (انگلیسی: Erosion corrosion) به معنی تجزیه سطح مواد در اثر کار مکانیکی است که اغلب در تماس با مایعات، سایش به وسیله ماده دوغابی، ذرات معلق در جریان های سریع مایع یا گاز، حباب ها یا قطرات، حفره زایی و مانند آن رخ می دهد.
سایش
سوده شناسی
خوردگی گالوانیک (به انگلیسی: Galvanic corrosion) به خوردگی در اثر وجود اختلاف پتانسیل الکتریکی بین فلزات در ارتباط با یکدیگر گفته می شود. اختلاف پتانسیل باعث شارش الکترون ها بین این دو فلز می شود. در این حالت فلز دارای پتانسیل تعادلی کمتر، آند پیل الکتروشیمیایی را تشکیل داده و خورده می شود. فلز کاتد خورده نمی شود یا خوردگی آن بسیار کم می شود. در اتصال دو فلز غیر همجنس تشدید خوردگی آند را خوردگی گالوانیکی و کاهش خوردگی کاتد را حفاظت کاتدی گویند. به منظور کاهش یا به حداقل رساندن میزان خوردگی گالوانیکی از روش های تجربی گوناگون استفاده می شود. روش های معمول در این موارد به قرار زیر هستند:
Mars Guy Fontana, Corrosion Engineering, McGraw Hill, 1986. p 41.
الف) انتخاب فلزاتی که تا حد امکان در جدول سری گالوانیک به هم نزدیکتر باشند.
ب) اجتناب از تأثیر نامطلوب مساحت ها (آند کوچک و کاتد بسیار بزرگ).
ج) عایق کردن فلزات غیر همجنس تا حدی که امکان اجرای عملی آن وجود داشته باشد.
امروزه فلز منیزیم و آلیاژهای آن به عنوان یک فلز زیست سازگار تخریب پذیر که خواص مکانیکی بسیار مشابه با خواص مکانیکی استخوان کنسلوس را نیز داراست، در حوزه پزشکی(منیزیم آلیاژی در زیست پزشکی) بخصوص داربست های استخوانی بسیار مورد توجه قرار گرفته اند.از طرفی علاوه بر اینکه تخریب پذیری منیزیم به عنوان یک ویژگی مثبت اطلاق می شود، نرخ خوردگی بالای آن نیز به همان اندازه می تواند یک نکته منفی و مخرب باشد. لذا در قسمت بعدی علاوه بر اشاره بر تاریخچه استفاده از منیزیم به مکانیزم خوردگی منیزیم در داخل بدن و همچنین روش های کنترل آن نیز مختصراً پرداخته شده است.
محدودیت بارز منیزیم نرخ خوردگی بالای آن است. دانشمندان تحقیق و پژوهش در زمینه کاربردهای منیزیم به عنوان یک ماده زیست سازگار تخریب پذیر در حوزه پزشکی را از قرن 19 شروع کرده و با توجه به دلایل ذکر شده و پیشرفت های تکنولوژیکی در راستای کنترل نرخ خوردگی آن، تحقیق های صورت گرفته روی خواص و کابردهای آن در این حوزه روز به روز در حال توسعه می باشد.اولین بار فردی به نام ادوارد در اواخر قرن نوزدهم، برای بند آوردن خونریزی بیمار در طول عمل جراحی از یک سیم خاص منیزیمی استفاده کرد. در بازه زمانی پنجاه سال بعد نیز پزشکان در برخی از زمینه های عروقی، اورتوپدی و به طور کلی پزشکی از منیزیم استفاده کردند. اروین پایر از جمله پیشگامان یک سری از تحقیق های در راستای به کاربردن منیزیم در حوزه های پزشکی در حوالی قرن بیستم بود. وی حتی به موفقیت هایی نیز همچون استفاده از لوله منیزیمی در عمل جراحی آناستاموزی، صفحه های منیزیمی برای تعویض مفصل و سایر موارد رسید. پژوهش ها ها در این زمینه همچنان ادامه دارد و دانشمندان ایرانی نیز همانند خانم لوبت طیبی به بررسی و تحقیق روی داربست های متخلخل منیزیمی پرداخته و عملکرد خوردگی آنها را در محیط های آزمایشگاهی و در محیط های واقعی طی آزمایش های فراوان سنجیده اند.
نرخ خوردگی منیزم در محیط های آب نمکی بسیار زیاد است. خوردگی منیزیم در این محیط ها در دو مرحله و به شکل خوردگی الکتروشیمیایی رخ می دهد. به طور کلی هر واکنشی را که بتوان به دو واکنش جداگانه آندی و کاتدی تقسیم نمود، واکنش الکتروشیمیایی می نامند. در این خوردگی فلز تمایل دارد از یک سطح انرژی بالاتر به حالت پایدارتر برسد. لذا منیزیم تمایل دارد تحت واکنش آندی دو الکترون از دست داده و به یون منیزیم(Mg2+) تبدیل شود. از طرفی همین دو الکترون موجب انجام واکنش کاتدی 2 می شود. علاوه بر گاز هیدروژن، یون هیدروکسید نیز تولید خواهد شد. یون هیدروکسید شدیداً موجب بازی شدن محیط و نهایتاً تاثیر منفی بر روی عملکرد سلول های بافت های محلی می شود. رشد گاز هیدروژن ایجاد شده موجب ایجاد حفره هایی در بافت های مجاور می شود. بنابراین نرخ تخریب منیزیم در محیط سیال بدن باید کنترل شده باشد تا هیچگونه اثر سوئی در بافت های مجاور ایجاد نکند. علاوه بر موارد بالا طی واکنش نهایی 3 که حاصل دو واکنش اول می باشد، یک لایه منیزیم هیدروکسید بر روی ایمپلنت های منیزیمی ایجاد می شود که لایه محافظ بسیار نازکی در مقابل خوردگی می باشد.وجود یون های کلریدی در محلول نمکی باعث تخریب این لایه هیدروکسیدی می شود. در محیط هایی با غلظت کلرید بالا، عموماً کلرید توسط سطح ایمپلنت جذب و طی واکنشی های 4 و 5 خود منیزیم و منیزیم هیدروکسید به MgCl2 تبدیل می شود. این ترکیب بسیار حل پذیر است. بنابراین باعث حل سریع لایه منیزیمی و مجدداً ایجاد لایه هیدروکسیدی و گاز هیدروژن خواهد شد که خود عامل تسریع خوردگی منیزیم می باشند. خوردگی در ایمپلنت های منیزیمی نیز عموماً بر اساس فاز های تشکیل دهنده به دو نوع محلی و خوردگی گالوانیک تقسیم می شود. اگر ایمپلنت ساخته شده فقط از یک فاز باشد، خوردگی محلی حفره ای رخ می دهد. حضور فاز دوم مانند فاز های آلیاژی موجب ایجاد خوردگی میکروگالوانیک نیز خواهد شد. چرا که فاز ثانویه به عنوان کاتد محلی عمل می کند.پس بنابراین با وجود اینکه خوردگی منیزیم می تواند به عنوان ویژگی مثبت در بسیاری از ایمپلنت ها به شمار بیاید اما از طرفی نرخ خوردگی بالای آن باید تحت کنترل در آمده و متناسب با کاربرد آن به مقادیر مناسب دلخواه نزدیک شود. کنترل نرخ خوردگی منیزیم با کنترل عوامل تاثیرگذار بر آن امکان پذیر است. خوردگی منیزیم تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در شکل نشان داده شده اند.
انتخاب عناصر آلیاژی منیزیم به منظور بهبود نرخ خوردگی آن قدم اول است. بنابراین ابتدا لازم است تاثیر هر کدام از عناصر آلیاژی را بر روی نرخ خوردگی منیزیم و به موازات آن بر سایر خواص دانست.مثلاً:
خوردگی میل گرد در بتن مسلح یکی از دلایل اصلی خرابی سازه های بتن مسلح و شایع ترین نوع خرابی بتن در سواحل است. حجم فولاد تسلیح تحت اثر خوردگی افزایش می یابد و در نتیجه فشار داخلی در جسم بتن ایجاد می کند. بتن که عموماً دارای مقاومت کششی ضعیف است؛ تحت اثر این فشار داخلی دچار ترک خوردگی می شود.
به دلیل خاصیت قلیایی محیط بتن، لایه میکروسکوپی اکسید بر سطح میل گرد ایجاد می شود که در محیط قلیایی بتن پایدار است و از فولاد در مقابل خوردگی محفاظت می نماید. در شرایط شیمیایی مهاجم از قبیل واکنش کربناته شدن و یا حضور یون کلرید، پی اچ محیط کاهش و اختلاف پتانسیل الکتریکی افزایش می یابد. در این شرایط فولاد آماده واکنش است و در حضور اکسیژن و رطوبت، خوردگی آغاز می شود.
انجمن بین المللی مهندسان خوردگی (به انگلیسی: NACE International)، تأسیس ۱۹۴۳ میلادی، معتبرترین نهاد تخصصی پیش گیری و کنترل خوردگی در دنیا است .
وب گاه رسمی انجمن بین المللی مهندسان خوردگی
وب گاه فدراسیون خوردگی اروپا
فهرست گواهینامه های معتبر در زمینه خوردگی
این انجمن هم اکنون بیش از ۳۰۰۰۰ عضو در ۱۱۶ کشور جهان دارد، و مرکز آن در هیوستون از شهرهای ایالت تگزاس در ایالات متحده آمریکا است.
مهمترین نشریات علمی این سازمان ماهنامه ارزیابی مواد و ماهنامه خوردگی هستند.
انجمن خوردگی ایران
بازدارنده خوردگی (انگلیسی: Corrosion inhibitor) نوعی ترکیب شیمیایی است، که به یک مایع یا گاز اضافه می شود و نرخ خوردگی ماده مخصوصا فلز یا آلیاژ را کاهش می دهد.
تقاضای پیچ خردگی تقاضای پیچ خوردگی در منحنی خطی است. توجه داشته باشید که چگونه هزینه های اضافی می تواند بین MC1 و MC3 بدون کمیت موازی متعادل و تغییر هزینه ها نوسان داشته باشد. نظریه منحنی تقاضای پیچ خوردگی یک نظریه¬¬ی اقتصادی تولید کالا توسط افراد و شرکت های معدودی و صاحب انحصاران می باشد. زمانی که ایجاد شد، ایده¬ی اساسی عقاید کلاسیک اقتصادی به چالش کشیده شد مانند کارآمدی بازار و سرعت سریع تغییرات هزینه ها، ایده هایی که دربردارنده¬¬ی منبع اساسی و مدل های تقاضا می باشد. این تقاضای پیچ خوردگی تلاش ابتدایی برای توضیح دادن هزینه هاست. نظریه منحنی تقاضای «پیچ خوردگی» و منحنی های سنتی تقاضا مشابه با چیزی هستند که به سمت پائین هستند. اینها توسط یک خمیدگی محدب در خمیدگی پیچ خوردگی شناسایی می شوند. بنابراین ، اولین مشتق در نقطه غیر تعریف شده است و باعث ناپیوستگی جهشی در منحنی حاشیه¬ای سود می شود. نظریه کلاسیکی اقتصادی به تولیدکننده¬ی سود بیشینه با قدرت بازار است که هزینه های حاشیه¬ای را برابر با سود حاشیه¬ای قرار می دهد. این ایده می تواند به صورت ترسیمی توسط تقاطع یک منحنی هزینه ها باید به سمت بالا و منحنی حاشیه¬ای سود به سمت پائین رسم شود.(زیرا هر چه فروش بیشتر باشد، هزینه ها باید کمتر باشد، بنابراین تولیدکننده در هر واحدی کمتر بدست می آورد.) در نظریه¬ی کلاسیکی، هر تغییر در ساختار هزینه های حاشیه ای ( چه مقدار برای ایجاد واحدهای اضافی صرف شده است) یا ساختار حاشیه ای سود( چه مقدار مهم برای هر واحد اضافی پرداخت می کنند) فوراً در هزینه های جدید بازتاب می شود. این امر نتیجه ای دارد که اگر «پیچ خوردگی» وجود داشته باشد، روی نخواهد داد. به دلیل این ناپیوستگی جهشی در منحنی سود حاشیه¬ای، هزینه های حاشیه¬ای می توانند بدون تغییرات ضروری هزینه ها و با کمیت تغییر کنند. انگیزه¬ی فراسوی این پیچ خوردگی ایده¬ای است که در بازار رقابتی انحصاری و شرکت ها و موسسات هزینه¬ها را افزایش نمی دهد، زیرا حتی یک افزایش کم در هزینه ها هر گونه مشتری را از دست می دهد. هر چند که، حتی یک کاهش کم در هزینه ها هم دوباره فقط مشتری های کمی را بدست خواهد آورد زیرا چنین اقدامی شروع به جنگ هزینه¬ها توسط دیگر مؤسسات می کند منحنی بنابراین برای افزایش و کاهش هزینه ها مرتجع می باشد. قاعده سازی در مقاله بدوی مربوط به تقاضای پیچ خوردگی در سال های تقریباً 1939 نوشته شده است. پائول سویزی از دانشگاه هاروارد « نیاز تولید کالا را تحت موقعیتهایی» منتشرساخته است، سویزی بحث می کند که منحنی نیاز محصول برای بازارهای تولید کالا و توسعه¬ی منحنی نیاز پیچ خوردگی نیست. روبرت لوهال و کارلز جی. هیتچ از دانشگاه آکسفورد رفتار تجاری و نظریه¬ی هزینه نوشته¬اند که بیانگر ایده¬ای مشابه اما شامل تست گیری های تجربی شامل بررسی تجاری از 39 پاسخ دهنده در صنعت ساخت و ساز می باشد. هال و هیتچ فرضیه¬ای را برای جایگاه ابتدایی هزینه ها قرار داده¬اند، این امر توضیح می دهد که چرا «پیچ خوردگی» در منحنی جائیکه هست، قرارگرفته است. مبنای آن ها بر اساس اندیشه¬ی «هزینه های کامل» هزینه های حاشیه¬ای هر واحد به علاوه¬ی درصدی از هزینه های اضافی یا هزینه های ثابت دریک درصد اضافی برای سود است. اینان تأکید بر اهمیت سنت صنعت در تاریخ و در تعیین این هزینه¬ی ابتدایی دارند، سپس اشاره داشته¬اند که «اکثریت موسسان شرکت ها فکر می¬کنند که هزینه ها بر اساس هزینه های میانگین به هزینه های در دست است چیزی که باید مطالبه شود.» انتقادها بعضی دیگر مانند جورج استیلگر در مقابل این نیاز پیچ خوردگی بحث می کنند. مخالفت ابتدایی او در کارهای بخش اقتصادی دانشگاه استندفورد توسط نویسندگان المور، کواتر، والزو و دیگران خلاصه شده است. اقتصاددانان جدید کلاسیک، که توسط جورج استیگر رهبری می شوند، برای بی اعتباری مدل های نیاز پیچ خوردگی کار می کرده¬اند. در ابتدا استیگر بحث می کند که مدل های نیاز پیچ خوردگی مفید نیستند، همانطور که مدل های هال و هیتیچ پدیده¬ای را توضیح می دهد و قابل پیش بینی نیست. سپس او توضیح می دهد که آنالیز نیاز پیچ خوردگی فقط بیانگر این است که چرا هزینه ها سخت باقی مانده¬اند و مکانیسمی را که بیانگر پیچ خوردگی نیست را توضیح نمی دهند و اینکه چگونه پیچ خوردگی می تواند مطاالبه هزینه ها را تغییر دهد. همچنین استیگر مشخص می سازد که این مدل ضروری می باشد زیرا نظریه¬ی شیکاگو تاکنون شامل آگاهی برای هزینه های کوتاه مدت است که با توجه به نظم یا ناموثر بودن بروکراسی در بازار است. اصطلاحات همزمان مدل ها و نظریه ها¬ی فعل و انفعال استراتژیکی جایگزین نیاز پیچ خوردگی برای توضیح دارند جا به جایی هزینه ها می باشد.
حفاطت و خوردگی عبارت است از انجام واکنش های الکتروشیمیایی در محیط؛ یا به عبارت دیگر، تخریب یا اضمحلال یک ماده در اثر واکنش با محیط اطراف آن. از پدیده هایی که فلزات را تحت اثر قرار می دهد، خوردگی است؛ گرچه این پدیده در غیر فلزات مانند مواد نسوز، کامپوزیت ها و سایر مواد نیز می تواند رخ دهد. در نتیجه خوردگی، هزینه های زیادی پرداخت می شود. نمونه هایی از این هزینه ها عبارت اند از: تعویض قطعه خورده شده، توقف کار، آتش سوزی و انفجار، آلودگی مواد تولیدی و …. مکان های متعددی با این مشکل روبه رو هستند که از آنان می توان به سازه های ساختمانی، پل ها و راه آهن اشاره کرد. علی رغم پیشرفت های علمی برای کنترل این پدیده اما هنوز به طور کامل کنترل نشده است.
متالورژی (Metallurgy)
نانو مواد (Nano material)
بیومتریال (Bio material)
مهندسی خوردگی (corrosion engineering)، علمی کاربردی و فنی برای جلوگیری یا کاهش خسارات ناشی از پدیدهی خوردگی با استفاده از روشهایی مقرون به صرفه و مورد اعتماد است. پیش نیازهای این علم عبارت اند از: آگاهی از اصول خوردگی و عملیات مبارزه با آن، داشتن علم کافی در زمینهٔ خواص شیمیایی، متالورژیکی، فیزیکی و مکانیکی آلیاژها، تسلط بر آزمون های خوردگی و الکتروشیمیایی. هم چنین مهندس خوردگی باید انواع محیط های خورنده و روش های مقابله با آنها را بداند. یک مهندس خوردگی باید با توجه شرایط، ماده ای را انتخاب کند که خوردگی را کنترل کند یا حداقل سرعت آن را کاهش دهد.
توانایی هایی که مهندسین خوردگی کسب می کنند:
یکی از زیان های اقتصادی اساسی برا هر کشوری خوردگی است و این هزینه ها هرروزه با رشد صنایع، افزایش می یابد. برای مثال، در سال ۲۰۱۶، هزینه های سالانه ناشی از خوردگی در ایالات متحده بیش از ۱/۱ تریلیون دلار برآورد شده است. با استفاده از آلیاژهای جدید، لازم است که مهندسین خوردگی و طراحان ارتباط نزدیکتری داشته باشند. تمامی نقشه ها و مواد مورد استفاده در یک پروژه باید به وسیله مهندس خوردگی تأیید شوند. در نتیجه پروژه ای نباید بدون مهندس خوردگی شروع شود.
خستگی خوردگی (به انگلیسی: Corrosion fatigue) به تاثیر همزمان خستگی و محیط های خورنده گفته می شود.
خستگی خوردگی (انگلیسی) در وبگاه آزمایشگاه تکنولوژی خوردگی، مرکز فضایی کندی
موادی که در حالت عادی از خود حد خستگی نشان می دهند، در حضور محیط خورنده حد خستگی نداشته و به علت تجمع تنش در نوک ترک خستگی، از کرنش سختی نوک ترک یا گرد شدن آن جلوگیری می شود.
«نشانگر آب خوردگی» یه نشانگر کوچک است که در صورت تماس با آب از رنگ سفید به رنگ دیگری تغییر می کند. این نشانگر برچسب کوچکی است که در نقطه (یا نقاط مختلف) یک دستگاه الکترونیکی مثل لپ تاپ یا تلفن همراه چسبانده می شود.

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

خوردگی در دانشنامه آزاد پارسی

خوردگی (corrosion)
خورده شدن و تخریب فلزات و آلیاژها، براثر واکنش های شیمیایی . زنگ زدن آهن و فولاد متداول ترین شکل خوردگی است . آهن در هوای مرطوب زنگ می زند. در این فرآیند، آهن با اکسیژن و آب ترکیب می شود و ماده ای به رنگ نارنجیِ متمایل به قهوه ای ایجاد می شود که زنگ آهن (اکسید آهن هیدراته) نام دارد. وجود دی اکسید گوگرد در هوا سبب افزایش سرعت خوردگی، و جاده های نمکی و شرایط خاص آب وهوایی سبب تسریع زنگ زدگی و پوسیدگی بدنۀ اتومبیل ها می شود. خوردگی عمدتاً فرآیندی الکتروشیمیایی است. وجود شرایط اسیدی و نمکی به تشکیل پیل های الکترولیتی روی سطح فلز کمک می کند. زنگار نمونه دیگری از خوردگی است. زنگار رسوبی است سبزرنگ که روی سطح مس و برنز تشکیل می شود و در واقع نوعی کربنات مس است . لایه ای که روی نقره تشکیل می شود و آن را کدر می کند نیز محصول خوردگی، و سولفید نقره است.

خوردگی در جدول کلمات

به هم خوردگی هوا
توفان
چین خوردگی لباس
کیس
از چین خوردگی زمین
ناودیس

معنی خوردگی به انگلیسی

corrosion (اسم)
تحلیل ، خوردگی ، زنگ ، زنگ زدگی ، فساد تدریجی

معنی کلمه خوردگی به عربی

حل
صورة , فوضي
التواء , برغي , دور , عقدة , لية
کسر
تجعيدة
تسلية

خوردگی را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• انواع خوردگی   • خوردگی در صنعت نفت   • خوردگی فلزات pdf   • عوامل موثر بر خوردگی فلزات   • خوردگی الکتروشیمیایی   • خوردگی آهن   • خوردگی چیست؟   • خوردگی فداکارانه فلزات   • معنی خوردگی   • مفهوم خوردگی   • تعریف خوردگی   • معرفی خوردگی   • خوردگی یعنی چی   • خوردگی یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی خوردگی
کلمه : خوردگی
اشتباه تایپی : o,vn'd
آوا : xordegi
نقش : اسم
عکس خوردگی : در گوگل


آیا معنی خوردگی مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )