انتخاب دیکشنری مترجم لغت نامه
جستجو در دیکشنری
دیکشنری مترجم تغییر دیکشنری یا مترجم
برای انتخاب دیکشنری یا لغتنامه، اینجا را کلیک کنید.
انگلیسی به فارسی انگلیسی به انگلیسی کلمات اختصاری فارسی به انگلیسی فارسی به عربی عربی به فارسی جدول کلمات لغت نامه دهخدا فرهنگ فارسی فرهنگ فارسی معین فرهنگ فارسی عمید اسم پسرانه و دخترانه دانشنامه عمومی دانشنامه اسلامی کامپیوتر برق و الکترونیک عمران و معماری حقوق سینما صنعت علوم دامی حسابداری ریاضیات آمار خودرو صنایع غذایی نساجی پلیمر معدن شیمی نفت مهندسی گاز خاک شناسی زمین شناسی آب و خاک بهداشت دندانپزشکی روانپزشکی فوتبال کاراته یوگا کوه نوردی

94 1088 100 1

دوازده امام

معنی دوازده امام در لغت نامه دهخدا

دوازده امام. [ دَ دَه ْ اِ ] (اِخ ) دهی است از بخش مسجد سلیمان شهرستان اهواز. دارای 400 تن سکنه. آب آن از لوله ٔ شرکت نفت و راه آنجا اتومبیل رو است. ساکنین از طایفه ٔ هفت لنگ بختیاری می باشند. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 6).

دوازده امام. [ دَ دَه ْ اِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان قلعه شاهین بخش سرپل ذهاب شهرستان قصر شیرین. سکنه 100 تن. آب آن از سراب قلعه شاهین. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 5).

دوازده امام. [ دَ دَه ْ اِ ] (اِخ ) دهی است از دهستان پشتکوه بخش اردل شهرستان شهرکرد. دارای 286 تن سکنه. آنجا پل ملک روی آب کوهرنگ بسته شده است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 10).

دوازده امام. [ دَ دَه ْ اِ ] (اِخ ) دهی است از بخش ورامین شهرستان تهران. سکنه 118 تن. آب آن از قنات لب شور. راه آن ماشین رو است. (از فرهنگ جغرافیایی ایران ج 1).

دوازده امام در دانشنامه اسلامی

دوازده امام
امامان مذهب شیعه امامیه حضرت علی بن ابی طالب علیه السّلام و یازده تن از نسل او پس از پیامبر - به ترتیب- امامت مسلمانان را بر عهده دارند.
نام مبارک آنان عبارت است از: ۱. حسن بن علی ( المجتبی )؛ ۲. حسین بن علی ( سید الشهداء )؛ ۳. علی بن الحسین ( زین العابدین )؛ ۴. محمد بن علی ( باقر العلوم )؛ ۵. جعفر بن محمد ( الصادق )؛ ۶. موسی بن جعفر ( الکاظم )؛ ۷. علی بن موسی ( الرضا )؛ ۸. محمد بن علی ( الجواد ) ۹. علی بن محمد ( الهادی )؛ ۱۰. حسن بن علی ( العسکری )؛ ۱۱. حجة بن الحسن ( القائم ).
شیعه امامیه
از میان مسلمانان کسانی که به امامت و خلافت این بزرگان اعتقاد دارند و از آنان پیروی می کنند، « شیعه امامیه » یا «شیعه اثنی عشریه» خوانده می شوند. این گروه از شیعیان ، امروز، بزرگترین و مهمترین فرقه شیعه شمرده می شوند. شیعه فرقه هایی دیگر نیز دارد- همانند زیدیه ، اسماعیلیه و کیسانیه - که در شمار امامان با یکدیگر همراه نیستند؛ اما همه آنها بر خلافت بلافصل علی بن ابی طالب اتفاق دارند.
دلائل حصر شمار امامان در عدد دوازده
امامت حضرت علی علیه السّلام به دلیل تصریح مکرر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم ثابت است. (امامت) امامت یازده تن دیگر نیز به نص پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله وسلّم و نص امام پیشین گروه شیعه برای اثبات مدعای خویش مستندات بسیاری دارد که دو نمونه از آنها عبارت اند از:
← مصداق اولی الامر
...
بحث دوازده امام در منابع اهل سنت، دارای جایگاه خاصی است و ما در این نوشته در پی آنیم، تا ببینیم درباره امامان و جانشینان دوازده گانه پیامبر (صلی الله علیه واله) در آثار و منابع اهل سنت چه شواهد و آثاری برجای مانده و به چه کار می آید. در این نوشتار محور بحث ما را آن دسته از احادیث رسول خدا (صلی الله علیه واله) تشکیل می دهد، که آن حضرت در آنها به عدد جانشینان خود اشاره نموده، و آنان را دوازده تن اعلام داشته اند.
بحث و گفتگو بر سر مسئله خلافت و جانشینی رسول گرامی اسلام، در شمار مباحثی است که از نخستین ساعات درگذشت نبی مکرّم اسلام در میان مسلمانان مطرح بوده و در طی چهارده قرن که از درگذشت رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم) می گذرد، همواره مطمع نظر متکلمان و مورخان و سایر دانشمندان فریقین بوده است. از آن تاریخ تاکنون، چه توسط دانشمندان مسلمان و چه توسط نویسندگان سایر ادیان و ملل، هزاران کتاب و رساله و مقاله در این باره به رشته تحریر در آمده است. بدینسان این موضوع، همواره به عنوان موضوعی زنده و مهم، نقش تعیین کننده ای در اعتقاد و عمل امت اسلامی ایفا نموده است.گرچه در روزهای نخست درگذشت نبی اکرم (صلی الله علیه واله) به دلیل فضای خشن و آشفته ای که توسط جناح حاکم بر جامعه نو پای اسلامی سایه گسترده بود، و نیز به دلیل وجود سپاه جرّاری از جاعلان حدیث و وجود علل و عوامل دیگر، شرایط به گونه ای بود که تشخیص حق از میان آن همه گرد و غبار برخاسته از جَوَلان باطل، آن هم برای مردم مسلمانی که به تازگی از بندهای جهل رهیده و به وادی توحید قدم نهاده بودند، چندان کار ساده ای نبود.اکنون که تا حدودی آن گرد و غبارها فرو نشسته و علوم مختلف اسلامی و بخصوص علم حدیث، مدوّن گشته و با پیشرفت ابزار چاپ و نشر، زمینه های نشر و گسترش علوم، بیش از پیش فراهم شده و دست یابی به منابع گوناگونِ مذاهب مختلف اسلامی آسان گشته است، بهتر می توان در این زمینه به بحث و گفتگو پرداخت و به داوری نشست.مخالفان اهل بیت (علیهم السّلام) از همان روزهای نخست برنامه های وسیعی سامان دادند تا بتوانند با سر پوش نهادن بر حقایق، از انتقال آثار حقانیت اهل بیت (علیهم السّلام) به نسل های بعد جلوگیری کنند. برای نیل به این هدف، برنامه های وسیعی سامان دادند که گرفتن بیعت از همه مسلمانان و ممانعت از کتابت احادیث رسول خدا (صلی الله علیه و آله وسلّم)، و به دنبال آن ایجاد سپاه قهاری از جاعلان حدیث، و فضیلت تراشی برای این و آن، از آن جمله بود.سیاست جناح حاکم و طرفدارانشان در این راستا هرگز متوقف نشد، بلکه آن مقدار از اسناد و مدارکی که می توانست افشا کننده اقدامات نادرست آنان باشد، و از سده های نخستینِ اسلامی سالم مانده بود، در سده های بعد توسط حافظان و کاتبان حدیث و… که اکثریت آنان را پیروان سیاست «ثقیفه» تشکیل می دادند مورد تعرض و دست اندازی قرار گرفت. رسالت اینان در ادامه آن خط سیر، این بود که کار ناتمام پیشینیان خویش را کامل کنند؛ لذا کوشیدند تا آثار اندکِ برجای مانده از گذشته را که می توانست به عنوان اسنادی علیه دست اندرکاران ثقیفه به کار رود، از راههای گوناگون نابود سازند. لکن علی رغم آن همه تلاش هنوز اسناد و مدارک فراوانی در گوشه و کنار کتابها و منابع تاریخ و تفسیر و حدیث آنان می توان یافت که استفاده صحیح از آن می تواند ما را در جهت آشکار ساختن چهره حقیقت بخوبی یاری دهد.
احادیث در منابع اهل سنت
احادیثی که درباره جانشینان پیامبر (صلی الله علیه واله) وارد شده و عدد خلفای بعد از رسول خدا را دوازده تن معرفی می کند، چه از نظر تعداد و چه از حیث محتوا از کثرت و تنوع فراوانی برخوردار است، به گونه ای که بحث مبسوط درباره آنها در این مجال نمی گنجد.در این فرصت تنها بحث کوتاه و فشرده ای در این باره ارائه می دهیم، بنابراین ناچاریم در هر بخشی از بحث به ذکر نمونه هایی اکتفا کنیم.اکنون نظری به منابع اهل سنت افکنده و به بررسی و نقد احادیث مورد نظر می پردازیم:۱ـ حافظ ابو عبدالله بخاری در صحیح خود از طریق جابر بن سمره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند که فرمود:یکون اثنی عشر امیراً، فقال کلمة لم اسمعها فقال ابی انه قال: کلهم من قریش؛ دوازده امیر خواهند بود. سپس پیامبر سخنی فرمود که آن را نشنیدم. پدرم گفت: رسول خدا فرمود: همه آنان از قریش اند.۲ـ مسلم نیز در صحیح خود از طریق جابر بن سمره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: لایزال الاسلام عزیزا الی اثنی عشر خلیفة، کلهم من قریش. ۳ـ ترمذی در سنن خود از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند:یکون من بعدی اثنا عشر امیراً، کلهم من قریش. ۴ـ حافظ ابی داود سجستانی در سنن خود از جابر بن سمره نقل می کند که گفت: از رسول خدا (صلی الله علیه واله) شنیدم می فرمود:لایزال هذا الدین قائماً حتی یکون علیکم اثنا عشر خلیفة کلهم تجتمع علیه الامة.فسمعت کلاماً من النبی (صلی الله علیه واله) لم افهمه، قلت لاَبی ما یقول؟ قال: کلهم من قریش. ۵ـ احمد حنبل نیز در مسند از طریق جابر بن سمره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: یکون لهذه الامة اثنا عشر خلیفة. ۶ـ حاکم نیشابوری در مستدرک از عون بن ابی جحیفه از پدرش از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: لایزال امر امتی صالحاً حتی یمضی اثنا عشر خلیفة، کلهم من قریش. ۷ـ سیوطی از طریق جابر بن سمره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: لایزال هذا الامر عزیزاً یُنصرون علی من ناواهم علیه، اثنا عشر خلیفة، کلهم من قریش. ۸ـ خطیب بغدادی از طریق جابر بن سمره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: یکون بعدی اثنا عشر امیراً، کلهم من قریش. ۹ـ طبرانی از طریق جابر بن سمره از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند:لایزال هذا الدین عزیزاً منیعاً الی اثنا عشر خلیفة، کلهم من قریش. ۱۰ـ ابو نعیم از طریق جابر از رسول خدا نقل می کند: یکون من بعدی اثنا عشر خلیفة، کلهم من قریش. ۱۱ـ صاحب التاج از طریق جابر از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: لایزال الاسلام عزیزاً الی اثنی عشر خلیفة، کلهم من قریش. ۱۲ـ بیهقی از طریق جابر از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: لایزال هذا الدین قائماً حتی یکون علیکم اثنا عشر خلیفة کلهم تجتمع علیهم الامة، کلهم من قریش. ۱۳ـ متقی هندی از طریق انس از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل می کند: لن یزال هذا الدین قائماً الی اثنی عشر من قریش، فاذا هلکوا ماجت الارض باهلها. ۱۴ـ نیز در منتخب کنزل العمال از طریق ابن مسعود از رسول خدا (صلی الله علیه واله) نقل شده است: یکون لهذه الامة اثنا عشر قیّماً لایفرهم من خذلهم، کلهم من قریش. ۱۵ـ حنفی قندوزی از طریق جابر بن سمره از رسول اکرم (صلی الله علیه واله) نقل می کند: بعدی اثنا عشر خلیفة، کلهم من بنی هاشم. نیز از جابر نقل می کند که رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمود: انا سید النبیین، وعلی سید الوصیین، وان اوصیائی بعدی اثنا عشر، اوّلهم علی وآخرهم القائم المهدی. احادیث یاد شده در منابع اهل سنت به صورت گسترده ای انعکاس یافته و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.
سابقه تاریخی بحث
درباره این سلسله از احادیث رسول خدا (صلی الله علیه واله) از همان سده های نخست هجری همواره گفتگوهایی میان عالمان فریقین، بلکه در میان عالمان اهل سنت نیز وجود داشته است. در سده های بعد نیز حافظان و مفسران حدیث وقتی به این گونه احادیث بر می خورده اند، هرکسی به نوعی در این باره، به چاره جویی پرداخته و تلاش کرده است تا برای حل و فصل آنها توجیه مناسبی ارائه کند.نخستین اقدامات چاره اندیشانه در این رابطه به عصر صحابه باز می گردد، باید دانست که حساسیت دانشمندان اهل سنت در مورد این مسئله کاملاً بجا و قابل درک است. این بحث یکی از مباحثِ حیاتی امت اسلامی است؛ چرا که پیروان محمد (صلی الله علیه واله) در طی این بحث است که می خواهند جانشینان رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه واله) را بشناسند و مقتدای خود قرار دهند.بنابراین، اگر دانشمندان اهل سنت در این باره پاسخ قابل قبولی ارائه ندهند، شالوده باورهای آنان در مورد مسئله خلافت فرو خواهد ریخت، در عین حال دانشمندان اهل سنت در حلّ این مشکل کاری از پیش نبرده و به موفقیتی دست نیافته اند. اکنون بر آنیم تا تعدادی از این اظهار نظرهای چاره اندیشانه را ذکر نموده و سپس به ارزیابی آن بپردازیم.
اظهارات دانشمندان اهل سنت
...
برخی ادعا می کنند که پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) هیچ تصریحی به امامت دوازده امام شیعه نکرده و این تعداد به طور اتفاقی تنظیم شده، که این ادعایی است نادرست و بدون دلیل و با اندکی مطالعه و دقت در متون فریقین، فساد این قول روشن می شود، چرا که پیامبر گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله وسلّم) در طول دوران رسالت خود بارها و بارها به مساله رهبری و امامت، امت اسلامی تصریح نموده و وظیفه مسلمانان بعد از وفات خود را مشخص نموده اند.
احادیث پیامبر از نظر اجمال و تفصیل با هم تفاوت هایی دارند که ما به سه دسته از آنها اشاره می کنیم:
← دسته اول
 ۱. ↑ نیشابوری، مسلم، صحیح مسلم، دار احیاء التراث العربی، ج۴، ص۱۸۷۳.۲. ↑ ترمزی، محمد، سنن ترمذی، دار احیاء التراث العربی، ج۶، ص۱۳۳.    
سایت اندیشه قم، برگرفته از مقاله «دوازده امام در کلام پیامبر»، تاریخ بازیابی ۹۵/۷/۶.    
...

دوازده امام در دانشنامه ویکی پدیا

دوازده امام
دوازده امام جانشینان معنوی و سیاسی محمد، پیامبر اسلام، در اسلام شیعه دوازده امامی هستند. این باور شامل علویان سوریه و ترکیه نیز می گردد.
این الگو بر مبنای اندیشهٔ شیعه است.
در اندیشهٔ شیعی دورهٔ امامت و خلافت الهی علی بن ابی طالب از درگذشت پیامبر اسلام آغاز شده است. دورهٔ زمامداری وی بر مسلمین پس از کشته شدن عثمان بن عفان آغاز شد.
آغاز امامت هر امام مصادف با درگذشت امام پیشین است.
دورهٔ امامت حجت بن حسن از لحظهٔ درگذشت امام پیشین خود آغاز شده است و چون به عقیدهٔ شیعیان دوازده امامی وی زنده و از نظرها پنهان است، بنابراین امامت حجت بن حسن تا زمان ظهور وی و پس از آن تا زمان ازدنیارفتن او ادامه دارد.
مقیاس نمودار در ردیف نخست با مقیاس ردیف دوم (مرتبط با حجت المهدی) یکسان نیست.
بنابر اصول شیعه، جانشین محمد انسان معصومی است که نه فقط با عدالت بر جامعه حکومت می کند، بلکه قانون الهی را حفظ و معنای تأویلی آن را بیان می کند. گفتار و کردار پیامبر و ائمه راهنما و الگویی برای جامعه اند تا از آن پیروی کنند؛ در نتیجه آنان باید از گناه و اشتباه به دور باشند (عصمت) و براساس دستور الهی، یا نص، از طریق پیامبر برگزیده شوند.
بنا بر نظر شیعیان اثنی عشری امام به وسیلهٔ عقل، خرد الهی، مأخذ روح پیامبران و امامان است و به آن ها دانشی محرمانه به نام حکمت می دهد. گرچه امام دریافت کنندهٔ وحی نیست، اما ارتباط نزدیکی با الله دارد، که از آن طریق، خدا او را راهنمایی می کند و امام هم به نوبهٔ خود مردم را راهنمایی می کند. همچنین متون مقدس نزد امام او را راهنمایی می کنند. امامت یا باور به راهنمایی الهی، باور بنیادین شاخه های اثنی عشری و اسماعیلی شیعه بوده، مبتنی بر این مفهوم است که خداوند بشریت را بدون دسترسی به راهنمایی الهی رها نمی کند.
بنابر نظر شیعهٔ دوازده امامی، در هر عصری همواره امامی هست که متصدی همهٔ امور آیین و شریعت در جامعهٔ مسلمان است. در نظر شیعیان دوازده امامی و صوفیان علی اولین امام و جانشین محمد است و فرزندان وی از نسل فاطمه زهرا (دختر پیامبر) امامان بعدی هستند. هر امام پسر امام قبلی است، جز حسین بن علی که برادر حسن است. آخرین امام حجت بن الحسن، کسی است که توسط شیعیان هنوز زنده پنداشته می شود و به اعتقاد آنان در غیبت است و سرانجام روزی برای ایجاد عدل در جهان بازخواهد گشت. همچنین بنا بر باور شیعیان دوازده امامی و علوی، از پیش در حدیث دوازده خلیفه وجود امامان دوازده گانه پیش گویی شده است. همچنین بنا بر باور اهل تشیع تمامی امامان — به جز امام آخر که در غیبت به سر می برد — به شکل غیرطبیعی درگذشته اند.
عکس دوازده امام
دوازده امام ممکن است به یکی از موارد زیر اشاره داشته باشد:
دوازده امام (رفسنجان)
دوازده امام (ورامین)
دوازده امام، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان رفسنجان در استان کرمان ایران است.
این روستا در دهستان خنامان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۲ نفر (۳۹خانوار) بوده است.
دوازده امام (سرپل ذهاب )، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان سرپل ذهاب در استان کرمانشاه ایران است.
این روستا در دهستان قلعه شاهین قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۸۵ نفر (۶۲خانوار) بوده است.
دوازده امام (مسجدسلیمان)، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان مسجدسلیمان در استان خوزستان ایران است.
این روستا در حدفاصل جاده مسجد سلیمان ب هفتکل قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر صفر خانوار بوده است. و به دلیل نداشتن آب مناسب و زمین هموار ساکنین این روستا به مرور زمان به شهرهای اهواز و مسجدسلیمان مهاجرت کرده اند و روستا سکنه ای ندارد و تنها عده ای در مرغداری ها و دامپروریها مشغول بکار هستند که ساکن مسجدسلیمان می باشند.امام زاده ای بنام امام زاده دوازده امام که در ابتدا متولی آن شیخ حاتم بوده و همکنون متولی آن داراب بهمنش میباشید وجود دارد.... این روستا ملقب به روستای دوازده امام نیز هست.که اهالی آن از ایل بختیاری از طایفه راکی و تیره ذولفقاروند بوده اند
دوازده امام (ورامین)، روستایی از توابع بخش جوادآباد شهرستان ورامین در استان تهران ایران است.
این روستا در دهستان بهنام عرب جنوبی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۸ نفر (۵خانوار) بوده است.
بقعهٔ دوازده امام از بناهای دوره سلجوقی است که در محله فهادان شهر یزد در مرکز ایران قرار دارد. گنبد آجری این بقعه در شمار آثار مهم هنر سلجوقی به شمار می رود.
بر پایهٔ داده هایی در وب گاه تبیان
فهادان محله من، گردآوری از حمیرا حیدرزاده.
این قپه (قبه) که قدیمترین بناء یزد بنا بر استدلال و سندییت تاریخی و شناسنامه ای می باشد. دوازده امام گنبد منفردی است از سال ۴۲۹ هجری نزدیک به حسینیه بزرگ محله فهادان و قدیمترین بنای موجود در یزد که از حیث سبک بنا و نقش و نگار و کتیبه کوفی رنگی واجد اهمیت خاص و موضوع سخن متخصصان تاریخ معماری اسلامی است. محقق بزرگ و ایرانشناس مجرب آقای آرتور اپهام پوپ چندین بار از این بنا در کتاب طرح هنر ایران یاد کرده است. دو نقشه و طراحی را که کار اریک شرویدر است و در کتاب مذکور چاپ شده است در اینجا به نقل از آن اثر می آوریم. کتیبه رنگی موجود بر دیوار گچی جانب شرقی گواه است بر اینکه گنبد به دستور دو برادر به نام های ابو یعقوب و ابومسعود برپا شد. هیچ معلوم نیست که تغییر نام بنا به دوازده امام از آنچه عصری است. آنچه مسلم است این بنا بر اساس کتیبه موجود در آن توسط ابو مسعود بهشتی و ابو یعقوب اسحق فرزند ینال که از سرهنگان دستگاه حکومت علاء الدوله بوده اند ساخته شده است. از این دو نفر کتیبه ای هم بر در دروازه حظیره موجود بوده است! آثار موجود در قبه. ۱-کتیبه کوفی تزئینی از رنگ «بالای سر در گاه نمای غربی که در حاشیه ای از نقوش گل و بوته قرار دارد» بدین کلمات: مما امر ببنا{ء} هذه القبه المبا{ر} که… ابوالنجم و الاسفهسلار الجلیل… ابو یعقوب و اسحق ابنا ینال مولینا (امیر المو) منین ابتغاء مرضاه الله و ثوابه. فی شهر رمضان سنه تسع و عشرین و اربع مائه (۴۲۹ هجرت) به نقل از مفاخر فهادان وجهان (پیر نیا و ایرج افشار)
و در محراب آن سنگ قبری از یشم یا مرمریت سبز بوده که از آنجا سرقت شده! که بعداً سنگ قبر فخر الدین اسفنجردی (شیخ احمد فهادان) به اندازه ۶۰*۹۲ که در محراب نصب می شود که صد و اندی سال قبل به این مکان منتقل می شود که در حال حا ضر این سنگ نیز در این مکان موجود نمی باشد!. که بنا بر تحقیقات و نظر این حقیر این سنگ نیز به احمد متعلق نبوده که سنگ آن جناب نیز به سرقت رفته وسنگ مزبور به اسفنجردی دیگری متعلق می باشد! که چون دلیلی بر محو کردن اسم کوچک نبوده این حدس وحدیث را قوت می بخشد.
۲-کتیبه کوفی از رنگ بر بالای سر در ورودی {شمالی} که آیه ۱۶۳ سوره بقره است که متأسفانه قسمتی از آن ریخته و محو است.
تپه دوازده امام در شهرستان سرپل ذهاب، بخش مرکزی، دهستان قلعه شاهین، ۴۰۰ متری جنوب روستای دوازده امام واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۶۴۴۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
تپه چاه دوازده امام در ۸۰۰ متری غرب گیلانغرب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ اسفند ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۲۳۸۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
قبرستان و امامزاده دوازده امام مربوط به دوره زند تا دوره پهلوی است و در شهرستان ممسنی، بخش مرکزی، دهستان فهلیان، ۱ کیلومتری جنوب غرب روستای فهلیان علیا واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ بهمن ۱۳۸۶ با شمارهٔ ثبت ۲۰۷۸۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری
محوطه چاه دوازده امام مربوط به دوره ساسانیان است و در شهرستان گیلانغرب، بخش مرکزی، ۶۵۰ متری غرب شهر گیلانغرب واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۷۵۷ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
فهرست آثار ملی ایران
سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

چنانچه، معنی واژه بالا (برگرفته از دانشنامه ویکی پدیا)، نادرست یا مخالف قوانین جمهوری اسلامی ایران است، خواهشمند است گزارش دهید تا بررسی و حذف گردد => [گزارش]

ارتباط محتوایی با دوازده امام

دوازده امام را به اشتراک بگذارید

Telegram Facebook Twitter LinkedIn

معنی یا پیشنهاد شما



نام نویسی   |   ورود

تازه ترین پیشنهادها

عبارات و کلمات کلیدی مرتبط

• معنی دوازده امام   • مفهوم دوازده امام   • تعریف دوازده امام   • معرفی دوازده امام   • دوازده امام چیست   • دوازده امام یعنی چی   • دوازده امام یعنی چه  

توضیحات دیگر

معنی دوازده امام
کلمه : دوازده امام
اشتباه تایپی : n,hcni hlhl
عکس دوازده امام : در گوگل


آیا معنی دوازده امام مناسب بود ؟     امتیاز مثبت به دیکشنری   امتیاز منفی به دیکشنری     ( امتیاز : 94% )